Kaupunginhallitus, kokous 16.1.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 5 Hankintaoikaisun käsittely ja väliaikainen hankinta/Vakuutusten kilpailuttaminen 

JARDno-2022-2040

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Petra Pantsar, hankintapäällikkö, petra.pantsar@jarvenpaa.fi

Perustelut

Järvenpään kaupunki on julkaissut henkilövakuutusten hankintaa koskevan EU-kynnysarvon ylittävän hankintailmoituksen Hilma-julkaisujärjestelmässä osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi 29.9.2022 (ilmoituksen numero 2022-109276) sekä ilmoitus EU:n virallisessa lehdessä 30.9.2022 (ilmoituksen numero  2022/S 189-534360). Henkilövakuutuksiin kuuluvat työtapaturmavakuutus, ryhmätapaturmavakuutus, matkavakuutus sekä etätyövakuutus.

Kilpailutuksen on toteuttanut kaupungin vakuutusmeklari Rewenda Oy.

Määräaikaan 2.11.2022 14:00 mennessä kirjallisen tarjouksensa jättivät seuraavat tarjoajat:

  • Fennia Keskinäinen vakuutusyhtiö
  • If Vahinkovakuutusyhtiö Oyj, Suomen sivuliike
  • Lähi-Tapiola Keskinäinen Vakuutusyhtiö
  • Pohjola Vakuutus Oy
  • Protector Försäkring Finland
  • Keskinäinen vakuutusyhtiö Turva

Myöhästyneitä tarjouksia ei tullut.

Kaikki tarjoajat täyttivät kelpoisuus- ja soveltuvuusehdot ja kaikki tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu

Tarjousten vertailu on esitetty liitteenä olevassa hankintakertomuksessa. Halvimman tarjouksen on antanut Fennia Keskinäinen vakuutusyhtiö.

Taloudelliset vaikutukset

Hankinnan arvo laskettuna neljän (4) vuoden sopimuskaudelle on yhteensä 747 088 €.

 

Toimivalta

Voimassa olevien rahamääräisten ratkaisuvaltarajojen mukaan sopimuksessa, jossa useampivuotisten ostojen hankintapäätöksen tekijä määräytyy hankinnan kokonaisarvon mukaan ja jossa hankinnan arvo on yli 500 000 euroa, toimivalta on koko kaupunkia koskevien hankintojen osalta kaupunginhallituksella.

KR

Ehdotus

Esittelijä

Iiris Laukkanen, hallintojohtaja, vt. kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi

Kaupunginhallitus päättää

1. valita toimittajaksi Fennia Keskinäinen vakuutusyhtiön

2. että kaupunki ei sitoudu kiinteisiin hankintamääriin sopimuskauden aikana

3. että hankinnasta tehdään sopimukset ajalle 1.4.2023 alkaen

4. että sopimus allekirjoitetaan vasta, kun odotusaika on päättynyt ja kun valitulla palveluntuottajalla/toimittajalla on esittää henkilöstöä koskevat tiedot ja tarjottavia palveluita/tavaroita koskevat tarvittavat luvat tai ilmoitukset ja ne täyttävät tarjouspyynnössä vaaditut kriteerit. Sopimus sitoo kaupunkia vasta, kun molemmat osapuolet ovat sopimuksen allekirjoittaneet

5. valtuuttaa kaupunginjohtajan allekirjoittamaan sopimukset.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti. 

Valmistelija

  • Petra Pantsar, hankintapäällikkö, petra.pantsar@jarvenpaa.fi
  • Antti Ali-Sisto, Lakimies, antti.ali-sisto@jarvenpaa.fi

Perustelut

Vakuutushankinta ja hankintayksikön hankintapäätös 

Järvenpään kaupunki on 29.9.2022 julkaistulla hankintailmoituksella kilpailuttanut kaupungin henkilövakuutukset. Kilpailutusta on hankintayksikön puolesta hoitanut vakuutusmeklariyhtiö Rewenda Oy. Kilpailutus on koskenut työtapaturma- ja ammattitautivakuutusta, ryhmätapaturmavakuutusta, matkavakuutusta sekä etätyövakuutusta. Kilpailutuksen perusteella hankittujen vakuutusten on määrä alkaa valitussa yhtiössä 1.4.2023 (etätyövakuutus 1.1.2023). Tarjouspyynnössä on ilmoitettu, että henkilövakuutukset keskitetään yhteen vakuutusyhtiöön ja vertailuperusteena on käytetty vakuutusmaksuja, tarjouspyynnössä tarkemmin kuvatulla tavalla. Vakuutusyhtiöiden on työtapaturma- ja ammattitautilain mukaisesti vahvistettava kullekin vuodelle maksuperusteet ja koska vakuutuksen on ollut määrä alkaa 1.4.2023, työtapaturma- ja ammattitautivakuutuksen maksu on pyydetty laskemaan vuoden 2023 maksuperusteilla. 

Määräaikaan mennessä tarjouksen jättivät If, Pohjola, Fennia, LähiTapiola, Turva sekä Protector. Fennian tarjous oli vertailuhinnaltaan edullisin ja Järvenpään kaupunginhallitus on 28.11.2022 tekemällään hankintapäätöksellä valinnut kaupungin henkilövakuuttajaksi Fennian. 

LähiTapiolan oikaisupyyntö

LähiTapiola Keskinäinen Vakuutusyhtiö on tehnyt hankintayksikölle oikaisuvaatimuksen. Valituksessaan LähiTapiola katsoo, että Fennian tarjous on ollut tarjouspyynnön vastainen ja se olisi sen vuoksi tullut hylätä. Kiteytettynä LähiTapiolan valitus perustuu siihen, että Fennian tarjouksessa on ilmoitettu vakuutusmaksuun sisältyvien lakisääteisten lisien suuruudeksi 16,74 %, kun niiden vuodelle 2023 vahvistetuissa maksuperusteissa tulee olla 17,85 %. Tämän vuoksi LähiTapiola katsoo, että Fennia ei ole laskenut tarjottua vakuutusmaksua vuoden 2023 maksuperusteilla ja että tämän vuoksi tarjous on tarjouspyynnön vastainen. 

Lakisääteiset lisät työtapaturma- ja ammattitautivakuutuksessa 

Kuten LähiTapiola on valituksessaan todennut, lakisääteiset lisät koostuvat jakojärjestelmämaksusta sekä työsuojelumaksusta. Työsuojelumaksu on työtapaturma- ja ammattitautilain 233 §:n mukaisesti 1,75 prosenttia vakuutusmaksusta. Arvion jakojärjestelmämaksun laskennassa käytettävästä prosentista tapaturmavakuutuskeskus vahvistaa Työtapaturma- ja ammattitautilain 231 § mukaisesti vuosittain aina edeltävän vuoden toukokuun loppuun mennessä. Tämän jälkeen vakuutusyhtiöt vahvistavat työtapaturma- ja ammattitautivakuutukselle maksuperusteet seuraavalle vuodelle. Lakisääteiset lisät on huomioitava maksuperusteissa. Tapaturmavakuutuskeskus vahvistaa kalenterivuoden päätyttyä lopullisen jakojärjestelmämaksun, joka voi poiketa annetusta arviosta. Vakuutusyhtiö tilittää tämän jälkeen jakojärjestelmämaksun tapaturmavakuutuskeskukselle. 

Kuten LähiTapiola toteaa valituksessaan, lakisääteisten lisien osuus kokonaisvakuutusmaksusta on kaikilla vakuutusyhtiöillä sama ja näin ollen kaikkien vakuutusyhtiöiden vuosittaiset maksuperusteet ovat tältä osin yhteneväiset. 

Fennian tarjous 

Fennia on työtapaturma- ja ammattitautivakuutusta koskevassa tarjouskirjeessään kohdassa 1 ilmoittanut, että ”Työtapaturma- ja ammattitautilain mukaisten vakuutusten vakuutusmaksut on tässä tarjouslaskelmassa laskettu vuoden 2023 maksuperusteen mukaisesti.” Alakohdassa 1.1. todetaan seuraavasti: Esitetyt maksut sisältävät työturvallisuus- ja jakojärjestelmämaksut, joiden osuus kokonaisvakuutusmaksuista on 16,74 %. 

Hankintayksikön menettely ja asian arviointi 

Vakuutusyhtiöiden on lain mukaan vahvistettava jokaiselle vuodelle työtapaturma- ja ammattitautilain mukaiset maksuperusteet, joiden perusteella työtapaturma- ja ammattitautivakuutuksen vakuutusmaksut määrätään. Vakuutusmaksu on lisäksi määrättävä vakuutuskauden alussa voimassa olevien maksuperusteiden mukaisesti. Ilman tarjouspyynnössä ollutta mainintaakin vakuutusyhtiöiden on siten lain mukaan tullut käyttää vakuutusmaksun laskennassa vuoden 2023 maksuperusteita ja Fennia on tarjouskirjeessään erikseen ilmoittanut, että näin on tehty. Sääntely on vakiintunutta, eikä hankintayksiköllä tai sen käyttämällä asiantuntijalla ole ollut syytä epäillä, ettei Fennia noudattaisi sille laissa asetettuja velvoitteita tältä osin. Hankintayksikön on voitava luottaa siihen, että vakuutusyhtiöt noudattavat niitä koskevaa sääntelyä. 

Lakisääteisiä lisiä ei ole pyydetty erittelemään tarjouksessa, eikä niitä ole ilmoitettu otettavaksi huomioon tarjousten vertailussa, koska ne ovat jo lain mukaan kaikilla yhtiöillä saman suuruisia. Vertailtavina hintoina on käytetty vakuutuksenottajan maksettavaksi tulevia vakuutusmaksuja, tarjouspyynnössä esitetyn painotuksen mukaisesti. Kuten edellä on todettu, vakuutusyhtiön on vuosittain tilitettävä lakisääteisinä lisinä tietty osuus saamastaan vakuutusmaksusta tapaturmavakuutuskeskukselle. Tilitettävä osuus määräytyy aina tapaturmavakuutuskeskuksen laskelmien perusteella, eikä tarjouksessa sinänsä virheellisesti ilmoitetulla prosentilla ole vaikutusta siihen, kuinka suuren osan vakuutusmaksusta vakuutusyhtiö lopulta tilittää tapaturmavakuutuskeskukselle. Lakisääteiset lisät sisältyvät vakuutusmaksuun siten vuodelle 2023 vahvistetun prosentin mukaisena, tarjouskirjeen tekstistä riippumatta.  

Työtapaturma- ja ammattitautilain maksun määräytyminen ja vuosittain vahvistettava lakisääteisten lisien suuruus ei ole yleisesti tunnettua tietoa. Hankintayksiköltä ei voi edellyttää työtapaturma- ja ammattitautilain maksun määräytymiseen liittyvän lainsäädännön ja tapaturmavakuutuskeskuksen normien ja ohjeistusten syvällistä tuntemista. Jos vuodelle 2023 vahvistettua prosenttia pyrkii selvittämään internetistä, siitä ei löydy tietoa. Tapaturmavakuutuskeskus vahvistaa jakojärjestelmämaksun suuruuden hallituksensa kokouksessa ja toimittaa tiedon vakuutusyhtiöille, mutta tietoa ei varsinaisesti julkaista missään. Myöskään vakuutusmeklariyhtiöille tätä tietoa ei toimiteta. Myöskään vakuutusyhtiöiden maksuperusteet eivät ole julkista tietoa ja käytännössä on siksi mahdotonta missään tilanteessa pitävästi varmistaa, onko vakuutusyhtiö laskenut vakuutusmaksun lain edellyttämällä tavalla vakuutuskaudella sovellettavien maksuperusteiden mukaisesti. Valituksen alainen asia on siis joka tapauksessa sellainen, että hankintayksikkö ei olisi edes voinut voinut kiinnittää siihen huomiota. Hankintayksikkö on voinut luottaa siihen, että a) vakuutusyhtiö noudattaa laissa asetettuja vaatimuksia ja b) Fennia on erikseen ilmoittanut, että vakuutusmaksu on laskettu vuoden 2023 maksuperusteita soveltaen.  

Edellä kerrotuilla perusteilla Järvenpään kaupunki ei siten ole menetellyt syrjivästi tai muutoin hankintasäännösten vastaisesti, kun se on hyväksynyt Fennian tarjouksen tarjousvertailuun. Hankintayksiköllä ei ole syytä epäillä, etteikö vakuutusmaksu olisi laskettu vuodelle 2023 vahvistettujen maksuperusteiden mukaisesti, kuten tarjouspyynnössä on edellytetty ja tarjouksessa on ilmoitettu. Näin ollen tarjous on tarjouspyynnön mukainen ja vertailukelpoinen. 

Väliaikainen hankintasopimus

Hankinnan luonteen vuoksi hankintayksikkö voi Julkisista hankinnoista annetun lain 153 §:n mukaisesti järjestää hankinnan väliaikaisena markkinaoikeuskäsittelyn ajaksi. Työtapaturma- ja ammattitautilain mukainen siirtoilmoitus työtapaturmavakuutuksesta on tehty ja vakuutukset alkavat väliaikaisen hankintasopimuksen perusteella Fenniassa 1.4.2023 mikäli kaupunginhallitus hylkää hankintaoikaisun esityksen mukaisesti 16.1.2023. Hankintasopimus ja siihen liittyvät vakuutussopimukset ovat irtisanottavissa lainsäädännön asettamissa puitteissa sen jälkeen, kun markkinaoikeus on antanut asiassa päätöksen.

KR

Ehdotus

Esittelijä

  • Iiris Laukkanen, hallintojohtaja, vt. kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi

Kaupunginhallitus päättää

  1. yllä mainituilla perusteilla hylätä LähiTapiola Keskinäinen Vakuutusyhtiön hankintaoikaisuvaatimuksen perusteettomana
  2. järjestää kyseessä olevan vakuutusten hankinnan väliaikaisesti Julkisista hankinnoista annetun lain 153 §:n mukaisesti tarjouskilpailun voittaneen Fennian kanssa

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti. 

Tiedoksi

Markkinaoikeus, talousjohtaja, hankintapalvelut, lakipalvelut, vakuutusmeklari