Kaupunginhallitus, kokous 10.3.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 70 Hyvinvointi- ja turvallisuussuunnitelma 2026-2029

JARDno-2025-253

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Saara Ojala, johtava asiantuntija, saara.ojala@jarvenpaa.fi

Perustelut

Kunnan tehtävä on kuntalain mukaisesti  edistää asukkaiden hyvinvointia ja alueen elinvoimaa sekä järjestää asukkaille palvelut taloudellisesti, sosiaalisesti ja ympäristöllisesti kestävällä tavalla. Myös laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä linjaa, että kunnan on edistettävä asukkaidensa hyvinvointia ja terveyttä. Kunnalla on ensisijainen vastuu hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä siltä osin kuin tämä tehtävä kytkeytyy kunnan muihin lakisääteisiin tehtäviin. Sen on strategisessa suunnittelussaan asetettava hyvinvoinnin ja terveyden edistämiselle tavoitteet ja määriteltävä tavoitteita tukevat toimenpiteet. 

Järvenpään kaupungissa käynnistettiin loppuvuodesta 2024 strategisen ohjelmatyön uudistus. Työn keskiössä on ollut tarkastella strategisia suunnitelmia ja ohjelmia kokonaisuutena siten, että jatkossa hyvinvointiin ja turvallisuuteen liittyvät suunnitelmat muodostaisivat yhden kokonaisuuden. Uudistuksella pyritään aiempaa linjakkaampaan strategiatyöhön, jossa jäljelle jäävät ohjelmat ovat eheä ja ohjausvaikutukseltaan vahva kokonaisuus. Tavoite on päivittää strategiset ohjelmat kaupunkistrategian mukaisiksi, tehostaa organisaation strategiatyötä, purkaa ohjelmien lukumäärää, kirkastaa tavoitteiden asetantaa sekä parantaa ohjelmien yhteyttä käyttötalouden suunnitteluun ja raportointiin.

Uudistuksen myötä laadittu hyvinvointi- ja turvallisuussuunnitelma 2026–2029 yhdistää kymmenen olemassa ja suunnitteilla ollutta ohjelmaa toisiinsa. Toteutuksessa on painotettu luettavuutta ja tiiveyttä, jotta suunnitelma on kuntalaisille ja sidosryhmille mahdollisimman saavutettava.

Suunnitelma nojaa samanaikaisesti valmisteltuun hyvinvointikertomukseen, jossa järvenpääläisten hyvinvoinnin tilaa kuvataan laajasti. Valmistelussa on huomioitu myös keskeiset kansalliset ohjelmat. Valmistelun aikana kuntalaisille toteutettiin hyvinvointikysely sekä tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuskysely. Lisäksi vaikuttamistoimielimiltä pyydettiin vapaamuotoiset lausunnot tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta koskien. Kaikille avoin keskustelutilaisuus järjestetään 27.1. Tilaisuudessa suunnitelmaluonnosta esitellään ja osallistujilla on mahdollisuus lausua sekä esittää kysymyksiä.

Strategisen ohjelmatyön uudistaminen toteutettiin kaupunkitasoisena poikkihallinnollisena yhteistyönä. Operatiivista valmistelua on tehty kaupungin laajan strategiaryhmän toimesta. Ohjelmatyön uudistusta sekä suunnitelmaluonnoksen sisältöjä on käsitelty ja edelleen käsitellään toimielimissä liitteenä annetun aikataulun mukaisesti. Vaikka uudistuksen aikataulu on tiivis, osa suunnitelman teemojen sisällöistä on muodostunut todellisuudessa suhteellisen pitkäaikaisen valmistelun tuloksena ja taustalla on merkittävä määrä laajaa toimielimet ja sidosryhmät huomioivaa osallistamista.

Tavoite on, että palvelualuelautakunnat lausuvat hyvinvointi- ja turvallisuussuunnitelmasta 25.-27.2. kokouksissaan, jonka jälkeen kaupunginhallitus esittää suunnitelmaa hyväksyttäväksi valtuuston 31.3. kokoukseen.

Toimivalta mihin päätös perustuu: hallintosääntö, §11

SF, SK

 

Ehdotus

Esittelijä

Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi

Kaupunginhallitus päättää pyytää palvelualuelautakunnilta lausunnot hyvinvointi- ja turvallisuussuunnitelmaa 2026 - 2029 koskien. Lausunnot tulee toimittaa kaupunginhallitukselle 27.2.2025 mennessä.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Valmistelija

Noora Salo, nuorisotyöntekijä, noora.salo@jarvenpaa.fi

Perustelut

Nuorisovaltuusto on vastaanottanut lausuntopyynnön koskien Järvenpään hyvinvointi- ja turvallisuussuunnitelmaa 2026-2029. Lausunto tulee toimittaa 19.2.2025 mennessä Johtava asiantuntija Saara Ojalalle.

Järvenpäässä on uudistettu kaupungin strategista ohjelmatyötä talven 2024 aikana. Uudistuksella pyritään aiempaa linjakkaampaan strategiatyöhön sekä ohjausvaikutukseltaan vahvaan ohjelmakokonaisuuteen.

Uusi Järvenpään hyvinvointi- ja turvallisuussuunnitelma 2026–2029 tulee yhdistämään kymmenen olemassa tai suunnitteilla olevaa ohjelmaa toisiinsa. Suunnitelma koostuu yhdeksästä teemasta ja se kattaa kaikki ikäryhmät.

Hyvinvointi- ja turvallisuussuunnitelman luonnokseen voi tutustua kaupungin verkkosivuilla ja se on toimitettu nuorisovaltuutetuille tutustuttavaksi etukäteen.

Ehdotus

Esittelijä

Santtu Wilkman, santtu.wilkman@jarvenpaa.fi

Nuorisovaltuusto käy keskustelua hyvinvointi- ja turvallisuussuunnitelmasta 2026-2029 ja päättää nimetä keskuudestaan työryhmän valmistelemaan lausunnon käydyn keskustelun pohjalta.

Päätös

Nuorisovaltuusto päättää valtuuttaa puheenjohtaja Santtu Wilkmanin valmistelemaan lausunnon kokouksella käydyn keskustelun pohjalta.

Kokouskäsittely

Santtu Wilkman esitteli asiaa. Nuorisovaltuusto totesi yksimielisesti, ettei työryhmän perustaminen ole aikataulullisista syistä tarpeen, vaan sihteeri kokoaa keskustelussa esille nousset teemat, joiden pohjalta puheenjohtaja valmistelee lausunnon. 

Valmistelija

Saara Ojala, johtava asiantuntija, saara.ojala@jarvenpaa.fi

Perustelut

Perustelut

Kunnan tehtävä on kuntalain mukaisesti edistää asukkaiden hyvinvointia ja alueen elinvoimaa sekä järjestää asukkaille palvelut taloudellisesti, sosiaalisesti ja ympäristöllisesti kestävällä tavalla. Myös laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä linjaa, että kunnan on edistettävä asukkaidensa hyvinvointia ja terveyttä. Kunnalla on ensisijainen vastuu hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä siltä osin kuin tämä tehtävä kytkeytyy kunnan muihin lakisääteisiin tehtäviin.

Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä velvoittaa, että kunnan on strategisessa suunnittelussaan asetettava hyvinvoinnin ja terveyden edistämiselle tavoitteet ja määriteltävä tavoitteita tukevat toimenpiteet. Kunnassa on raportoitava kuntalaisten hyvinvoinnista ja terveydestä, niihin vaikuttavista tekijöistä sekä toteutetuista toimenpiteistä valtuustolle vuosittain. Lisäksi kunnassa on valmisteltava valtuustolle valtuustokausittain hyvinvointikertomus ja -suunnitelma edellä mainituista asioista.

Järvenpään kaupungissa käynnistettiin loppuvuodesta 2024 strategisen ohjelmatyön uudistus. Työn keskiössä on ollut tarkastella strategisia suunnitelmia ja ohjelmia kokonaisuutena siten, että jatkossa hyvinvointiin ja turvallisuuteen liittyvät suunnitelmat muodostaisivat yhden kokonaisuuden. Hyvinvointi- ja turvallisuussuunnitelma 2026–2029 yhdistää kymmenen olemassa ja suunnitteilla ollutta ohjelmaa toisiinsa.

Uudistuksella pyritään aiempaa linjakkaampaan strategiatyöhön, jossa jäljelle jäävät ohjelmat ovat eheä ja ohjausvaikutukseltaan vahva kokonaisuus. Tavoite on päivittää strategiset ohjelmat kaupunkistrategian mukaisiksi, tehostaa organisaation strategiatyötä, purkaa ohjelmien lukumäärää, kirkastaa tavoitteiden asetantaa sekä parantaa ohjelmien yhteyttä käyttötalouden suunnitteluun ja raportointiin. Toteutuksessa on painotettu luettavuutta ja tiiveyttä, jotta suunnitelma on kuntalaisille ja sidosryhmille mahdollisimman saavutettava. Lisäksi suunnitelmasta tullaan taittamaan esitemuotoinen 1-2 sivun mittainen tiivistelmä hyväksymisen jälkeen.

Suunnitelmassa todetaan, että ” Toimenpiteet asetetaan konsernipalveluiden ja palvelualueiden käyttösuunnitelmissa. Toimenpiteistä raportoidaan osana osavuosikatsauksia ja toimintakertomuksia.” Järvenpään hallintosäännön mukaisesti palvelualuelautakunta päättää käyttösuunnitelman strategiset toimenpiteet (§18). Myös hyvinvointi- ja turvallisuussuunnitelman toimenpiteet on vuodesta 2023 alkaen päätetty kaupunginhallituksen ja palvelualuelautakuntien käyttösuunnitelmissa. Toimintatapa on hallintosäännön hengen mukainen, vahvistaa toiminnan ja talouden suunnittelun yhteyttä sekä vähentää irrallista raportointia suunnitelmista.

Suunnitelmassa todetaan, että ”(tavoitteiden) toteutumisesta raportoidaan valtuustolle vuosittain joko suppean hyvinvointikatsauksen tai laajan hyvinvointikertomuksen yhteydessä. Arviointi perustuu sille, miten tavoitteita tukevat toimenpiteet ovat toteutuneet.” Tavoitteiden toteutumisen arvioinnin lisäksi hyvinvointikertomuksissa raportoidaan hyvinvoinnin tilasta hyvinvointi-indikaattorein. Hyvinvointikertomuksissa esitettäviä mittareita tullaan jatkossa tarkastelemaan siten, että ne mahdollisimman hyvin tukevat strategista johtamista ja suunnitelman teemoihin liittyvien ilmiöiden seuraamista.

Strategisen ohjelmatyön uudistaminen toteutettiin kaupunkitasoisena poikkihallinnollisena yhteistyönä. Operatiivista valmistelua on tehty kaupungin laajan strategiaryhmän toimesta. Ohjelmatyön uudistusta sekä suunnitelmaluonnoksen sisältöjä on käsitelty ja edelleen käsitellään toimielimissä esitetyn aikataulun mukaisesti. Talven aikana kuntalaisille toteutettiin hyvinvointikysely sekä tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuskysely. Lisäksi vaikuttamistoimielimiltä pyydettiin vapaamuotoiset lausunnot tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta koskien. Vaikka uudistuksen aikataulu on tiivis, osa suunnitelman teemoista on todellisuudessa muodostunut pitkäaikaisen valmistelun tuloksena. Erityisesti kulttuurin, liikkumisen ja asumisen teemojen taustalla on erillisiä kyselyjä ja selvityksiä sekä merkittävä määrä laajaa toimielimet ja sidosryhmät huomioivaa osallistamista.

Luonnoksen taiton valmistuttua suunnitelmaa esiteltiin kaupunginhallituksen iltakoulussa 27.1. sekä palvelualuelautakuntien iltakouluissa 28.-30.1. Kaikille avoin keskustelutilaisuus pidettiin 27.1. bulevardikorttelilla. Tilaisuudessa luonnosta esiteltiin ja osallistujilla oli mahdollisuus lausua sekä esittää kysymyksiä. Lisäksi vaikuttamistoimielimiltä pyydettiin kirjalliset vapaamuotoiset lausunnot koko suunnitelmaluonnosta koskien 19.2. mennessä.

Liitteen suunnitelmaluonnoksessa on huomioitu vammaisneuvoston toimittama lausunto asumisen teeman kirjauksissa. Osa lausunnon sisällöstä huomioidaan käyttösuunnitelmatoimenpiteissä ja operatiivisen toiminnan kehittämisessä. Vammaisneuvoston lausunto ja muut mahdollisesti myöhemmin saatavat vaikuttamistoimielinten lausunnot tullaan toimittamaan kaupunginhallitukselle tiedoksi 3.3. kokouksen oheismateriaalina.

Palvelualuelautakunnilta kaupunginhallitus on pyytänyt lausuntoja hyvinvointi- ja turvallisuussuunnitelmaa 2026 - 2029 koskien 27.2.2025 mennessä.

Projektin aikataulun mukaisesi kaupunginhallitus käsittelee suunnitelmaa 3.3. ja tavoite on, että valtuusto päättää suunnitelmasta 31.3. kokouksessaan.

Toimivalta mihin päätös perustuu: hallintosääntö, §11 

Ehdotus

Esittelijä

Merja Narvo-Akkola, palvelualuejohtaja, merja.narvo-akkola@jarvenpaa.fi

Opetus- ja kasvatuslautakunta päättää

  1. lausua kaupunginhallitukselle hyvinvointisuunnitelmasta 2026-2029 oheisen liitteen 2 mukaisesti.
  2. esittää osaltaan kaupunginhallitukselle hyvinvointi- ja turvallisuussuunnitelmaa 2026-2029 hyväksyttäväksi.

Päätös

Opetus- ja kasvatuslautakunta päätti 

  1. lausua kaupunginhallitukselle hyvinvointisuunnitelmasta 2026-2029 muutosehdotuksen mukaisesti (liite 3). 

  1. esittää osaltaan kaupunginhallitukselle hyvinvointi- ja turvallisuussuunnitelmaa 2026-2029 hyväksyttäväksi. 

Kokouskäsittely

Johtava asiantuntija Saara Ojala selosti asiaa. 

Käsittelyn aikana Antti Taavila teki muutosehdotuksen Taru Salmivuoren, Petri Ovaskan ja Riitta Keinänen-Korpelan kannattamana seuraavasti: 

”Opetuksen ja kasvatuksen palvelualue lausuu suunnitelmasta seuraavaa:  

Suunnitelmaa valmistellessa on kuultu kuntalaisten, yhteisöjen sekä vaikuttamistoimielimien näkemyksiä eri teemojen osalta keskustelutilaisuuksien, kyselyiden ja lausuntojen avulla. Valmisteluprosessi on ollut osallistava ja laaja-alainen.  

Suunnitelma on lautakunnan mielestä kattava ja tulevaisuuden työtä ohjaava. Sen vahva puoli on, että se on kokoava asiakirja, jonka osat liittyvät vahvasti toisiinsa. Hyvänä asiana lautakunta pitää myös sitä, että suunnitelmassa on tuotu esille paikallista tilannekuvaa mm. erilaisten kyselyjen tulosten kautta. Tällaista taustatietoa suunnitelmassa olisi voinut olla vieläkin enemmän ja kyselyjen olennaisimmat tulokset olisi voitu nostaa vahvemmin esille.  

Suunnitelman nimi on ”Järvenpään hyvinvointi- ja turvallisuussuunnitelma”. Pääpaino on luonnollisesti erilaisissa hyvinvointiin liittyvissä teemoissa. Lautakunta olisi kuitenkin toivonut, että turvallisuuskysymykset – sikäli kuin kaupunki voi niihin vaikuttaa – olisivat olleet suunnitelmassa laajemmin esillä. Esimerkiksi katuturvallisuus on sivuutettu suunnitelmissa yhdellä lauseella (suunnitelmassa on mainittu termi ”julkisten tilojen turvallisuus”).  

Toimenpiteet asetetaan konsernipalveluiden ja palvelualueiden käyttösuunnitelmissa. Toimenpiteistä raportoidaan osana osavuosikatsauksia ja toimintakertomuksia. Selkeä kokonaisuus tukee kaupunkistrategian toteuttamista niin johdossa kuin operatiivisessa toiminnassa. Lautakunta toteaa, että toimintatapa on selkeä ja vahvistaa lautakunnan vaikutusmahdollisuuksia, toiminnan ja talouden suunnittelun yhteyttä sekä vähentää irrallista raportointia erillisistä suunnitelmista.” 

Puheenjohtaja totesi, että käsittelyn kuluessa oli tehty kannatettu muutosehdotus. Puheenjohtajan tiedusteltua asiaa lautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä muutosehdotuksen. 

Valmistelija

Saara Ojala, johtava asiantuntija, saara.ojala@jarvenpaa.fi

Perustelut

Perustelut

Kunnan tehtävä on kuntalain mukaisesti edistää asukkaiden hyvinvointia ja alueen elinvoimaa sekä järjestää asukkaille palvelut taloudellisesti, sosiaalisesti ja ympäristöllisesti kestävällä tavalla. Myös laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä linjaa, että kunnan on edistettävä asukkaidensa hyvinvointia ja terveyttä. Kunnalla on ensisijainen vastuu hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä siltä osin kuin tämä tehtävä kytkeytyy kunnan muihin lakisääteisiin tehtäviin.

Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä velvoittaa, että kunnan on strategisessa suunnittelussaan asetettava hyvinvoinnin ja terveyden edistämiselle tavoitteet ja määriteltävä tavoitteita tukevat toimenpiteet. Kunnassa on raportoitava kuntalaisten hyvinvoinnista ja terveydestä, niihin vaikuttavista tekijöistä sekä toteutetuista toimenpiteistä valtuustolle vuosittain. Lisäksi kunnassa on valmisteltava valtuustolle valtuustokausittain hyvinvointikertomus ja -suunnitelma edellä mainituista asioista.

Järvenpään kaupungissa käynnistettiin loppuvuodesta 2024 strategisen ohjelmatyön uudistus. Työn keskiössä on ollut tarkastella strategisia suunnitelmia ja ohjelmia kokonaisuutena siten, että jatkossa hyvinvointiin ja turvallisuuteen liittyvät suunnitelmat muodostaisivat yhden kokonaisuuden. Hyvinvointi- ja turvallisuussuunnitelma 2026–2029 yhdistää kymmenen olemassa ja suunnitteilla ollutta ohjelmaa toisiinsa.

Uudistuksella pyritään aiempaa linjakkaampaan strategiatyöhön, jossa jäljelle jäävät ohjelmat ovat eheä ja ohjausvaikutukseltaan vahva kokonaisuus. Tavoite on päivittää strategiset ohjelmat kaupunkistrategian mukaisiksi, tehostaa organisaation strategiatyötä, purkaa ohjelmien lukumäärää, kirkastaa tavoitteiden asetantaa sekä parantaa ohjelmien yhteyttä käyttötalouden suunnitteluun ja raportointiin. Toteutuksessa on painotettu luettavuutta ja tiiveyttä, jotta suunnitelma on kuntalaisille ja sidosryhmille mahdollisimman saavutettava. Lisäksi suunnitelmasta tullaan taittamaan esitemuotoinen 1-2 sivun mittainen tiivistelmä hyväksymisen jälkeen.

Suunnitelmassa todetaan, että ” Toimenpiteet asetetaan konsernipalveluiden ja palvelualueiden käyttösuunnitelmissa. Toimenpiteistä raportoidaan osana osavuosikatsauksia ja toimintakertomuksia.” Järvenpään hallintosäännön mukaisesti palvelualuelautakunta päättää käyttösuunnitelman strategiset toimenpiteet (§18). Myös hyvinvointi- ja turvallisuussuunnitelman toimenpiteet on vuodesta 2023 alkaen päätetty kaupunginhallituksen ja palvelualuelautakuntien käyttösuunnitelmissa. Toimintatapa on hallintosäännön hengen mukainen, vahvistaa toiminnan ja talouden suunnittelun yhteyttä sekä vähentää irrallista raportointia suunnitelmista.

Suunnitelmassa todetaan, että ”(tavoitteiden) toteutumisesta raportoidaan valtuustolle vuosittain joko suppean hyvinvointikatsauksen tai laajan hyvinvointikertomuksen yhteydessä. Arviointi perustuu sille, miten tavoitteita tukevat toimenpiteet ovat toteutuneet.” Tavoitteiden toteutumisen arvioinnin lisäksi hyvinvointikertomuksissa raportoidaan hyvinvoinnin tilasta hyvinvointi-indikaattorein. Hyvinvointikertomuksissa esitettäviä mittareita tullaan jatkossa tarkastelemaan siten, että ne mahdollisimman hyvin tukevat strategista johtamista ja suunnitelman teemoihin liittyvien ilmiöiden seuraamista.

Strategisen ohjelmatyön uudistaminen toteutettiin kaupunkitasoisena poikkihallinnollisena yhteistyönä. Operatiivista valmistelua on tehty kaupungin laajan strategiaryhmän toimesta. Ohjelmatyön uudistusta sekä suunnitelmaluonnoksen sisältöjä on käsitelty ja edelleen käsitellään toimielimissä esitetyn aikataulun mukaisesti. Talven aikana kuntalaisille toteutettiin hyvinvointikysely sekä tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuskysely. Lisäksi vaikuttamistoimielimiltä pyydettiin vapaamuotoiset lausunnot tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta koskien. Vaikka uudistuksen aikataulu on tiivis, osa suunnitelman teemoista on todellisuudessa muodostunut pitkäaikaisen valmistelun tuloksena. Erityisesti kulttuurin, liikkumisen ja asumisen teemojen taustalla on erillisiä kyselyjä ja selvityksiä sekä merkittävä määrä laajaa toimielimet ja sidosryhmät huomioivaa osallistamista.

Luonnoksen taiton valmistuttua suunnitelmaa esiteltiin kaupunginhallituksen iltakoulussa 27.1. sekä palvelualuelautakuntien iltakouluissa 28.-30.1. Kaikille avoin keskustelutilaisuus pidettiin 27.1. bulevardikorttelilla. Tilaisuudessa luonnosta esiteltiin ja osallistujilla oli mahdollisuus lausua sekä esittää kysymyksiä. Lisäksi vaikuttamistoimielimiltä pyydettiin kirjalliset vapaamuotoiset lausunnot koko suunnitelmaluonnosta koskien 19.2. mennessä.

Liitteen suunnitelmaluonnoksessa on huomioitu vammaisneuvoston toimittama lausunto asumisen teeman kirjauksissa. Osa lausunnon sisällöstä huomioidaan käyttösuunnitelmatoimenpiteissä ja operatiivisen toiminnan kehittämisessä. Vammaisneuvoston lausunto ja muut mahdollisesti myöhemmin saatavat vaikuttamistoimielinten lausunnot tullaan toimittamaan kaupunginhallitukselle tiedoksi 3.3. kokouksen oheismateriaalina.

Palvelualuelautakunnilta kaupunginhallitus on pyytänyt lausuntoja hyvinvointi- ja turvallisuussuunnitelmaa 2026 - 2029 koskien 27.2.2025 mennessä.

Projektin aikataulun mukaisesi kaupunginhallitus käsittelee suunnitelmaa 3.3. ja tavoite on, että valtuusto päättää suunnitelmasta 31.3. kokouksessaan.

Toimivalta mihin päätös perustuu: hallintosääntö, §11 

KS

Ehdotus

Esittelijä

Kristiina Soots, palvelualuejohtaja, kristiina.soots@jarvenpaa.fi

Hyvinvointilautakunta päättää

  1. lausua kaupunginhallitukselle hyvinvointi- ja turvallisuussuunnitelmasta 2026-2029 oheisen liitteen mukaisesti
  2. esittää osaltaan kaupunginhallitukselle hyvinvointi- ja turvallisuussuunnitelmaa 2026-2029 hyväksyttäväksi

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Kokouskäsittely

Johtava asiantuntija Saara Ojala selosti asiaa.

Valmistelija

Saara Ojala, johtava asiantuntija, saara.ojala@jarvenpaa.fi

Perustelut

Perustelut

Kunnan tehtävä on kuntalain mukaisesti edistää asukkaiden hyvinvointia ja alueen elinvoimaa sekä järjestää asukkaille palvelut taloudellisesti, sosiaalisesti ja ympäristöllisesti kestävällä tavalla. Myös laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä linjaa, että kunnan on edistettävä asukkaidensa hyvinvointia ja terveyttä. Kunnalla on ensisijainen vastuu hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä siltä osin kuin tämä tehtävä kytkeytyy kunnan muihin lakisääteisiin tehtäviin.

Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä velvoittaa, että kunnan on strategisessa suunnittelussaan asetettava hyvinvoinnin ja terveyden edistämiselle tavoitteet ja määriteltävä tavoitteita tukevat toimenpiteet. Kunnassa on raportoitava kuntalaisten hyvinvoinnista ja terveydestä, niihin vaikuttavista tekijöistä sekä toteutetuista toimenpiteistä valtuustolle vuosittain. Lisäksi kunnassa on valmisteltava valtuustolle valtuustokausittain hyvinvointikertomus ja -suunnitelma edellä mainituista asioista.

Järvenpään kaupungissa käynnistettiin loppuvuodesta 2024 strategisen ohjelmatyön uudistus. Työn keskiössä on ollut tarkastella strategisia suunnitelmia ja ohjelmia kokonaisuutena siten, että jatkossa hyvinvointiin ja turvallisuuteen liittyvät suunnitelmat muodostaisivat yhden kokonaisuuden. Hyvinvointi- ja turvallisuussuunnitelma 2026–2029 yhdistää kymmenen olemassa ja suunnitteilla ollutta ohjelmaa toisiinsa.

Uudistuksella pyritään aiempaa linjakkaampaan strategiatyöhön, jossa jäljelle jäävät ohjelmat ovat eheä ja ohjausvaikutukseltaan vahva kokonaisuus. Tavoite on päivittää strategiset ohjelmat kaupunkistrategian mukaisiksi, tehostaa organisaation strategiatyötä, purkaa ohjelmien lukumäärää, kirkastaa tavoitteiden asetantaa sekä parantaa ohjelmien yhteyttä käyttötalouden suunnitteluun ja raportointiin. Toteutuksessa on painotettu luettavuutta ja tiiveyttä, jotta suunnitelma on kuntalaisille ja sidosryhmille mahdollisimman saavutettava. Lisäksi suunnitelmasta tullaan taittamaan esitemuotoinen 1-2 sivun mittainen tiivistelmä hyväksymisen jälkeen.

Suunnitelmassa todetaan, että ” Toimenpiteet asetetaan konsernipalveluiden ja palvelualueiden käyttösuunnitelmissa. Toimenpiteistä raportoidaan osana osavuosikatsauksia ja toimintakertomuksia.” Järvenpään hallintosäännön mukaisesti palvelualuelautakunta päättää käyttösuunnitelman strategiset toimenpiteet (§18). Myös hyvinvointi- ja turvallisuussuunnitelman toimenpiteet on vuodesta 2023 alkaen päätetty kaupunginhallituksen ja palvelualuelautakuntien käyttösuunnitelmissa. Toimintatapa on hallintosäännön hengen mukainen, vahvistaa toiminnan ja talouden suunnittelun yhteyttä sekä vähentää irrallista raportointia suunnitelmista.

Suunnitelmassa todetaan, että ”(tavoitteiden) toteutumisesta raportoidaan valtuustolle vuosittain joko suppean hyvinvointikatsauksen tai laajan hyvinvointikertomuksen yhteydessä. Arviointi perustuu sille, miten tavoitteita tukevat toimenpiteet ovat toteutuneet.” Tavoitteiden toteutumisen arvioinnin lisäksi hyvinvointikertomuksissa raportoidaan hyvinvoinnin tilasta hyvinvointi-indikaattorein. Hyvinvointikertomuksissa esitettäviä mittareita tullaan jatkossa tarkastelemaan siten, että ne mahdollisimman hyvin tukevat strategista johtamista ja suunnitelman teemoihin liittyvien ilmiöiden seuraamista.

Strategisen ohjelmatyön uudistaminen toteutettiin kaupunkitasoisena poikkihallinnollisena yhteistyönä. Operatiivista valmistelua on tehty kaupungin laajan strategiaryhmän toimesta. Ohjelmatyön uudistusta sekä suunnitelmaluonnoksen sisältöjä on käsitelty ja edelleen käsitellään toimielimissä esitetyn aikataulun mukaisesti. Talven aikana kuntalaisille toteutettiin hyvinvointikysely sekä tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuskysely. Lisäksi vaikuttamistoimielimiltä pyydettiin vapaamuotoiset lausunnot tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta koskien. Vaikka uudistuksen aikataulu on tiivis, osa suunnitelman teemoista on todellisuudessa muodostunut pitkäaikaisen valmistelun tuloksena. Erityisesti kulttuurin, liikkumisen ja asumisen teemojen taustalla on erillisiä kyselyjä ja selvityksiä sekä merkittävä määrä laajaa toimielimet ja sidosryhmät huomioivaa osallistamista.

Luonnoksen taiton valmistuttua suunnitelmaa esiteltiin kaupunginhallituksen iltakoulussa 27.1. sekä palvelualuelautakuntien iltakouluissa 28.-30.1. Kaikille avoin keskustelutilaisuus pidettiin 27.1. bulevardikorttelilla. Tilaisuudessa luonnosta esiteltiin ja osallistujilla oli mahdollisuus lausua sekä esittää kysymyksiä. Lisäksi vaikuttamistoimielimiltä pyydettiin kirjalliset vapaamuotoiset lausunnot koko suunnitelmaluonnosta koskien 19.2. mennessä.

Liitteen suunnitelmaluonnoksessa on huomioitu vammaisneuvoston toimittama lausunto asumisen teeman kirjauksissa. Osa lausunnon sisällöstä huomioidaan käyttösuunnitelmatoimenpiteissä ja operatiivisen toiminnan kehittämisessä. Vammaisneuvoston lausunto ja muut mahdollisesti myöhemmin saatavat vaikuttamistoimielinten lausunnot tullaan toimittamaan kaupunginhallitukselle tiedoksi 3.3. kokouksen oheismateriaalina.

Palvelualuelautakunnilta kaupunginhallitus on pyytänyt lausuntoja hyvinvointi- ja turvallisuussuunnitelmaa 2026 - 2029 koskien 27.2.2025 mennessä.

Projektin aikataulun mukaisesi kaupunginhallitus käsittelee suunnitelmaa 3.3. ja tavoite on, että valtuusto päättää suunnitelmasta 31.3. kokouksessaan.

Toimivalta mihin päätös perustuu: hallintosääntö, §11 

MA

 

Ehdotus

Esittelijä

Mikko Autere, kaupunkikehitysjohtaja, mikko.autere@jarvenpaa.fi

Kaupunkikehityslautakunta päättää

  1. lausua kaupunginhallitukselle hyvinvointisuunnitelmasta 2026-2029 oheisen liitteen mukaisesti
  2. esittää osaltaan kaupunginhallitukselle hyvinvointi- ja turvallisuussuunnitelmaa 2026-2029 hyväksyttäväksi

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Kokouskäsittely

Johtava asiantuntija Saara Ojala selosti asiaa.

Valmistelija

Saara Ojala, johtava asiantuntija, saara.ojala@jarvenpaa.fi

Perustelut

Kunnan tehtävä on kuntalain mukaisesti edistää asukkaiden hyvinvointia ja alueen elinvoimaa sekä järjestää asukkaille palvelut taloudellisesti, sosiaalisesti ja ympäristöllisesti kestävällä tavalla. Myös laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä linjaa, että kunnan on edistettävä asukkaidensa hyvinvointia ja terveyttä. Kunnalla on ensisijainen vastuu hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä siltä osin kuin tämä tehtävä kytkeytyy kunnan muihin lakisääteisiin tehtäviin. 

Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä velvoittaa, että kunnan on strategisessa suunnittelussaan asetettava hyvinvoinnin ja terveyden edistämiselle tavoitteet ja määriteltävä tavoitteita tukevat toimenpiteet. Kunnassa on raportoitava kuntalaisten hyvinvoinnista ja terveydestä, niihin vaikuttavista tekijöistä sekä toteutetuista toimenpiteistä valtuustolle vuosittain. Lisäksi kunnassa on valmisteltava valtuustolle valtuustokausittain hyvinvointikertomus ja -suunnitelma edellä mainituista asioista. 

Järvenpään kaupungissa käynnistettiin loppuvuodesta 2024 strategisen ohjelmatyön uudistus. Työn keskiössä on ollut tarkastella strategisia suunnitelmia ja ohjelmia kokonaisuutena siten, että jatkossa hyvinvointiin ja turvallisuuteen liittyvät suunnitelmat muodostaisivat yhden kokonaisuuden. Hyvinvointi- ja turvallisuussuunnitelma 2026–2029 yhdistää kymmenen olemassa ja suunnitteilla ollutta ohjelmaa toisiinsa. 

Uudistuksella pyritään aiempaa linjakkaampaan strategiatyöhön, jossa jäljelle jäävät ohjelmat ovat eheä ja ohjausvaikutukseltaan vahva kokonaisuus. Tavoite on päivittää strategiset ohjelmat kaupunkistrategian mukaisiksi, tehostaa organisaation strategiatyötä, purkaa ohjelmien lukumäärää, kirkastaa tavoitteiden asetantaa sekä parantaa ohjelmien yhteyttä käyttötalouden suunnitteluun ja raportointiin. Toteutuksessa on painotettu luettavuutta ja tiiveyttä, jotta suunnitelma on kuntalaisille ja sidosryhmille mahdollisimman saavutettava. Lisäksi suunnitelmasta tullaan taittamaan esitemuotoinen 1-2 sivun mittainen tiivistelmä hyväksymisen jälkeen. 

Suunnitelmassa todetaan, että ” Toimenpiteet asetetaan konsernipalveluiden ja palvelualueiden käyttösuunnitelmissa. Toimenpiteistä raportoidaan osana osavuosikatsauksia ja toimintakertomuksia.” Järvenpään hallintosäännön mukaisesti palvelualuelautakunta päättää käyttösuunnitelman strategiset toimenpiteet (§18). Myös hyvinvointi- ja turvallisuussuunnitelman toimenpiteet on vuodesta 2023 alkaen päätetty kaupunginhallituksen ja palvelualuelautakuntien käyttösuunnitelmissa. Toimintatapa on hallintosäännön hengen mukainen, vahvistaa toiminnan ja talouden suunnittelun yhteyttä sekä vähentää irrallista raportointia suunnitelmista. 

Suunnitelmassa todetaan, että ”(tavoitteiden) toteutumisesta raportoidaan valtuustolle vuosittain joko suppean hyvinvointikatsauksen tai laajan hyvinvointikertomuksen yhteydessä. Arviointi perustuu sille, miten tavoitteita tukevat toimenpiteet ovat toteutuneet.” Tavoitteiden toteutumisen arvioinnin lisäksi hyvinvointikertomuksissa raportoidaan hyvinvoinnin tilasta hyvinvointi-indikaattorein. Hyvinvointikertomuksissa esitettäviä mittareita tullaan jatkossa tarkastelemaan siten, että ne mahdollisimman hyvin tukevat strategista johtamista ja suunnitelman teemoihin liittyvien ilmiöiden seuraamista. 

Strategisen ohjelmatyön uudistaminen toteutettiin kaupunkitasoisena poikkihallinnollisena yhteistyönä. Operatiivista valmistelua on tehty kaupungin laajan strategiaryhmän toimesta. Ohjelmatyön uudistusta sekä suunnitelmaluonnoksen sisältöjä on käsitelty toimielimissä esitetyn aikataulun mukaisesti. Talven aikana kuntalaisille toteutettiin hyvinvointikysely sekä tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuskysely. Lisäksi vaikuttamistoimielimiltä pyydettiin vapaamuotoiset lausunnot tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta koskien. Vaikka uudistuksen aikataulu on tiivis, osa suunnitelman teemoista on todellisuudessa muodostunut pitkäaikaisen valmistelun tuloksena. Erityisesti kulttuurin, liikkumisen ja asumisen teemojen taustalla on erillisiä kyselyjä ja selvityksiä sekä merkittävä määrä laajaa toimielimet ja sidosryhmät huomioivaa osallistamista. 

Luonnoksen taiton valmistuttua suunnitelmaa esiteltiin kaupunginhallituksen iltakoulussa 27.1. sekä palvelualuelautakuntien iltakouluissa 28.-30.1. Kaikille avoin keskustelutilaisuus pidettiin 27.1. bulevardikorttelilla. Tilaisuudessa luonnosta esiteltiin ja osallistujilla oli mahdollisuus lausua sekä esittää kysymyksiä. Vaikuttamistoimielimiltä pyydettiin kirjalliset vapaamuotoiset lausunnot suunnitelmaa koskien 19.2. mennessä. Kaikki vaikuttamistoimielimet toimittivat lausuntonsa määräajassa ja ne ovat luettavissa oheismateriaalina. 

Palvelualuelautakunnilta kaupunginhallitus pyysi lausunnot 27.2. mennessä. Opetus- ja kasvatuslautakunnan sekä hyvinvointilautakunnan lausunnot ovat kaupunginhallituksen kokouksen oheismateriaalina. Kaupunkikehityslautakunta käsittelee lausuntoaan 27.2. kokouksessaan ja pöytäkirjan hyväksymisen jälkeen lausunto viedään kaupunginhallituksen esityslistalle oheismateriaaleihin. 

Suunnitelmassa on huomioitu keskustelutilaisuudessa, toimielinten iltakouluissa sekä vaikuttamistoimielinten ja palvelualuelautakuntien lausunnoissa esiin tulleet näkökulmat mahdollisuuksien mukaan. Osa saadusta palautteesta huomioidaan käyttösuunnitelmatoimenpiteissä ja operatiivisen toiminnan kehittämisessä. 

Toimivalta mihin päätös perustuu: hallintosääntö, §11  

 

KS

Ehdotus

Esittelijä

Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi

Kaupunginhallitus päättää esittää valtuustolle, että kaupunginvaltuusto hyväksyy liitteenä olevan Järvenpään hyvinvointi- ja turvallisuussuunnitelman vuosille 2026-2029.

 

Päätös

Päätettiin jättää asia yksimielisesti pöydälle.

Kokouskäsittely

Johtava asiantuntija Saara Ojala selosti asiaa.

Valmistelija

  • Saara Ojala, johtava asiantuntija, saara.ojala@jarvenpaa.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus 3.3.2025 § 50

Kaupunginhallituksen 3.3.2025 kokouksessa pyydettiin lisätietoa asumisen tavoitteeseen "ehkäisemme alueellista eriytymistä" liittyvää vuokra-asuntotuotannon sääntelyä koskien. Lisätieto löytyy kaupunginhallituksen 10.3. kokouksen oheismateriaalina. 

Ehdotus

Esittelijä

  • Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi

Kaupunginhallitus päättää esittää valtuustolle, että kaupunginvaltuusto hyväksyy liitteenä olevan Järvenpään hyvinvointi- ja turvallisuussuunnitelman vuosille 2026-2029

Päätös

Asia päätettiin yksimielisesti jättää pöydälle. 

Kokouskäsittely

Asian käsittelyn jälkeen kokouksessa pidettiin tauko klo 18.01-18.06