Valmistelija
Saara Ojala, johtava asiantuntija, saara.ojala@jarvenpaa.fi
Perustelut
Kunnan tehtävä on kuntalain mukaisesti edistää asukkaiden hyvinvointia ja alueen elinvoimaa sekä järjestää asukkaille palvelut taloudellisesti, sosiaalisesti ja ympäristöllisesti kestävällä tavalla. Myös laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä linjaa, että kunnan on edistettävä asukkaidensa hyvinvointia ja terveyttä. Kunnalla on ensisijainen vastuu hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä siltä osin kuin tämä tehtävä kytkeytyy kunnan muihin lakisääteisiin tehtäviin.
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä velvoittaa, että kunnan on strategisessa suunnittelussaan asetettava hyvinvoinnin ja terveyden edistämiselle tavoitteet ja määriteltävä tavoitteita tukevat toimenpiteet. Kunnassa on raportoitava kuntalaisten hyvinvoinnista ja terveydestä, niihin vaikuttavista tekijöistä sekä toteutetuista toimenpiteistä valtuustolle vuosittain. Lisäksi kunnassa on valmisteltava valtuustolle valtuustokausittain hyvinvointikertomus ja -suunnitelma edellä mainituista asioista.
Järvenpään kaupungissa käynnistettiin loppuvuodesta 2024 strategisen ohjelmatyön uudistus. Työn keskiössä on ollut tarkastella strategisia suunnitelmia ja ohjelmia kokonaisuutena siten, että jatkossa hyvinvointiin ja turvallisuuteen liittyvät suunnitelmat muodostaisivat yhden kokonaisuuden. Hyvinvointi- ja turvallisuussuunnitelma 2026–2029 yhdistää kymmenen olemassa ja suunnitteilla ollutta ohjelmaa toisiinsa.
Uudistuksella pyritään aiempaa linjakkaampaan strategiatyöhön, jossa jäljelle jäävät ohjelmat ovat eheä ja ohjausvaikutukseltaan vahva kokonaisuus. Tavoite on päivittää strategiset ohjelmat kaupunkistrategian mukaisiksi, tehostaa organisaation strategiatyötä, purkaa ohjelmien lukumäärää, kirkastaa tavoitteiden asetantaa sekä parantaa ohjelmien yhteyttä käyttötalouden suunnitteluun ja raportointiin. Toteutuksessa on painotettu luettavuutta ja tiiveyttä, jotta suunnitelma on kuntalaisille ja sidosryhmille mahdollisimman saavutettava. Lisäksi suunnitelmasta tullaan taittamaan esitemuotoinen 1-2 sivun mittainen tiivistelmä hyväksymisen jälkeen.
Suunnitelmassa todetaan, että ” Toimenpiteet asetetaan konsernipalveluiden ja palvelualueiden käyttösuunnitelmissa. Toimenpiteistä raportoidaan osana osavuosikatsauksia ja toimintakertomuksia.” Järvenpään hallintosäännön mukaisesti palvelualuelautakunta päättää käyttösuunnitelman strategiset toimenpiteet (§18). Myös hyvinvointi- ja turvallisuussuunnitelman toimenpiteet on vuodesta 2023 alkaen päätetty kaupunginhallituksen ja palvelualuelautakuntien käyttösuunnitelmissa. Toimintatapa on hallintosäännön hengen mukainen, vahvistaa toiminnan ja talouden suunnittelun yhteyttä sekä vähentää irrallista raportointia suunnitelmista.
Suunnitelmassa todetaan, että ”(tavoitteiden) toteutumisesta raportoidaan valtuustolle vuosittain joko suppean hyvinvointikatsauksen tai laajan hyvinvointikertomuksen yhteydessä. Arviointi perustuu sille, miten tavoitteita tukevat toimenpiteet ovat toteutuneet.” Tavoitteiden toteutumisen arvioinnin lisäksi hyvinvointikertomuksissa raportoidaan hyvinvoinnin tilasta hyvinvointi-indikaattorein. Hyvinvointikertomuksissa esitettäviä mittareita tullaan jatkossa tarkastelemaan siten, että ne mahdollisimman hyvin tukevat strategista johtamista ja suunnitelman teemoihin liittyvien ilmiöiden seuraamista.
Strategisen ohjelmatyön uudistaminen toteutettiin kaupunkitasoisena poikkihallinnollisena yhteistyönä. Operatiivista valmistelua on tehty kaupungin laajan strategiaryhmän toimesta. Ohjelmatyön uudistusta sekä suunnitelmaluonnoksen sisältöjä on käsitelty toimielimissä esitetyn aikataulun mukaisesti. Talven aikana kuntalaisille toteutettiin hyvinvointikysely sekä tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuskysely. Lisäksi vaikuttamistoimielimiltä pyydettiin vapaamuotoiset lausunnot tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta koskien. Vaikka uudistuksen aikataulu on tiivis, osa suunnitelman teemoista on todellisuudessa muodostunut pitkäaikaisen valmistelun tuloksena. Erityisesti kulttuurin, liikkumisen ja asumisen teemojen taustalla on erillisiä kyselyjä ja selvityksiä sekä merkittävä määrä laajaa toimielimet ja sidosryhmät huomioivaa osallistamista.
Luonnoksen taiton valmistuttua suunnitelmaa esiteltiin kaupunginhallituksen iltakoulussa 27.1. sekä palvelualuelautakuntien iltakouluissa 28.-30.1. Kaikille avoin keskustelutilaisuus pidettiin 27.1. bulevardikorttelilla. Tilaisuudessa luonnosta esiteltiin ja osallistujilla oli mahdollisuus lausua sekä esittää kysymyksiä. Vaikuttamistoimielimiltä pyydettiin kirjalliset vapaamuotoiset lausunnot suunnitelmaa koskien 19.2. mennessä. Kaikki vaikuttamistoimielimet toimittivat lausuntonsa määräajassa ja ne ovat luettavissa oheismateriaalina.
Palvelualuelautakunnilta kaupunginhallitus pyysi lausunnot 27.2. mennessä. Opetus- ja kasvatuslautakunnan sekä hyvinvointilautakunnan lausunnot ovat kaupunginhallituksen kokouksen oheismateriaalina. Kaupunkikehityslautakunta käsittelee lausuntoaan 27.2. kokouksessaan ja pöytäkirjan hyväksymisen jälkeen lausunto viedään kaupunginhallituksen esityslistalle oheismateriaaleihin.
Suunnitelmassa on huomioitu keskustelutilaisuudessa, toimielinten iltakouluissa sekä vaikuttamistoimielinten ja palvelualuelautakuntien lausunnoissa esiin tulleet näkökulmat mahdollisuuksien mukaan. Osa saadusta palautteesta huomioidaan käyttösuunnitelmatoimenpiteissä ja operatiivisen toiminnan kehittämisessä.
Toimivalta mihin päätös perustuu: hallintosääntö, §11
KS
Ehdotus
Esittelijä
Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi
Kaupunginhallitus päättää esittää valtuustolle, että kaupunginvaltuusto hyväksyy liitteenä olevan Järvenpään hyvinvointi- ja turvallisuussuunnitelman vuosille 2026-2029.
Päätös
Päätettiin jättää asia yksimielisesti pöydälle.
Kokouskäsittely
Johtava asiantuntija Saara Ojala selosti asiaa.