Kaupunginhallitus, kokous 6.11.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 284 Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen suunnitelman MAL 2023 hyväksyminen

JARDno-2023-566

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Sampo Perttula, kaavoitusjohtaja, sampo.perttula@jarvenpaa.fi

Perustelut

HSL pyytää 3.4.2023 päivätyllä kirjeellä lausuntoa Järvenpäältä Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen suunnitelman MAL 2023-luonnoksesta sekä sen vaikutusten arviointiselostuksesta 25.5.2023 mennessä.
Suunnitelmaluonnos muodostaa kokonaisuutena yleispiirteisen näkemyksen Helsingin metropolialueen tulevasta yhdyskuntarakenteesta, asumisesta ja liikennejärjestelmästä. Samalla suunnitelma on seudun lakisääteinen liikennejärjestelmäsuunnitelma ja sitä koskee viranomaisten suunnitelmien ja ohjelmien ympäristövaikutusten arvioinnista annetussa laissa (200/2005) ja asetuksessa (347/2005) tarkoitettu velvoite laatia suunnitelmasta ympäristöarviointi.

MAL 2023 -suunnitelma on vuoteen 2040 ulottuva strateginen seudullinen suunnitelma, jossa luodaan näköalaa myös pitkällä aikavälillä vuoteen 2060 asti. Vuonna 2023 valmistuvaan suunnitelmaan on sisällytetty seudun maankäytön sijoittaminen, asuntotuotanto ja kaikki kulkumuodot sisältävän liikennejärjestelmän kehittämistoimet. Suunnitelma toimii kuntien yhteisenä tahdonilmaisuna seudun kehityksestä. Suunnitelma ei ole luonteeltaan juridisesti sitova, mutta muodostaa osaltaan lähtökohtia kuntien kaavoitukselle, asunto-ohjelmille ja liikennejärjestelmän kehittämiselle. MAL 2023 -suunnitelma toimii lähtökohtana valtion ja kuntien väliselle MAL-sopimukselle, jossa sovitaan tärkeimmistä lähivuosien maankäytön, asumisen ja liikenteen toimenpiteistä Helsingin seudulla.


Suunnitelmaluonnos on valmisteltu tiiviissä yhteistyössä ja siitä ovat vastanneet alueen kunnat Helsinki, Espoo, Vantaa ja Kauniainen, Järvenpää, Nurmijärvi, Tuusula, Kerava, Mäntsälä, Pornainen, Hyvinkää, Kirkkonummi, Vihti ja Sipoo sekä HSL, HSY, Uudenmaan liitto sekä valtion liikenne- ja ympäristöviranomaiset. 


Lausuntojen ja kannanottojen jälkeen MAL 2023 -suunnitelma viimeistellään kesällä 2023, jonka jälkeen HSL:n hallitus tekee liikennejärjestelmäpäätöksen HSL:n jäsenkuntien osalta ja lähettää suunnitelman KUUMA-seutu liikelaitoksen johtokunnan kautta HSL- kuntayhtymään kuulumattomiin KUUMA-kuntiin liikennejärjestelmäpäätöksen tekemistä varten. Helsingin seudun yhteistyökokous HSYK puolestaan käsittelee ja hyväksyy omalta osaltaan sen maankäyttöä ja asumista koskevat osat ja lähettää ne edelleen hyväksyttäväksi pääkaupunkiseudun kuntiin. KUUMA-kunnat saavat suunnitelman maankäytön ja asumisen osalta hyväksyttäväkseen kuntien yhteisen KUUMA-seutu liikelaitoksen johtokunnan kautta. 
Tavoitteena on, että suunnitelmista on päätökset elokuun 2023 loppuun mennessä, jonka jälkeen niiden pohjalta voidaan neuvotella seuraava 12-vuotinen MAL-sopimus.

Järvenpään lausunto täydentää KUUMA-seudun kuntien yhteistä lausuntoa. KUUMA-lausunnossa näkökulma on seudullinen ja keskittyy koko alueen kehittämiseen. KUUMA-seudun lausunto on ollut hyväksymiskäsittelyssä KUUMA-komissiossa 11.5. ja KUUMA-johtokunnassa 17.5. 


Asian liitteeksi on liitetty merkittävimmät asiakirjat. Muut kaavaa koskevat liiteaineistot ja valmistelumateriaali on ladattavissa MAL 2023 -sivuilta: https://www.hsl.fi/hsl/mal/mal-2023

HP

Ehdotus

Esittelijä

Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi

Kaupunginhallitus päättää Järvenpään kaupungin lausuntona antaa HSL:lle liitteen mukaisen lausunnon MAL 2023 suunnitelmaluonnoksesta.

 

Käsittely

Kaavoitusjohtaja Sampo Perttula selosti asiaa.

Laura Virkkunen teki Mikko Taavitsaisen kannattamana seuraavat muutosehdotukset: 

Muutosehdotus 1  

- Sivu 1 Luku 1/ i lisätään lihavoidut virkkeet ja jaetaan kahteen kappaleeseen:  

Järvenpään kaupungin näkökulmasta tavoite kohdistaa 95 % uudesta asuntotuotannosta ensisijaisille vyöhykkeille on kannatettava. Ensisijainen kehittämisvyöhyke on Järvenpään osalta riittävällä tarkkuudella määritelty. Järvenpään kaupungin kuntakohtainen asuntotuotantotavoite tulee tarkentumaan asunto-ohjelman käsittelyn yhteydessä. Asunto-ohjelman käsittely on parhaillaan kesken. Järvenpään asuntotuotantotavoitteet ovat suhteutettuna muiden alueen kuntien tavoitteisiin nähden suuret. MAL-sopimuksessa esitetyt asuntotuotantotavoitteet ovat minimimääriä ja tosiasiassa voivat toteutua suurempana. Järvenpään asuntotuotantotavoite tulee laskea 450–500 asuntoon vuositasolla. 

Erityisesti juna-asemiin tukeutuvan maankäytön tiivistäminen on linjassa Järvenpään omien tavoitteiden ja tulevaisuuden maankäytön suunnitelmien kanssa. On hyvä, että kärkitoimenpiteiden joukkoon on nostettu juna-asemien perusparantaminen ja kehittäminen, jotta junamatkustaminen säilyy vetovoimaisena vaihtoehtona kaikille väestöryhmille. 

 

Muutosehdotus 2 

-Sivulta 4 luvusta 2 / iii poistetaan kursivoidut virkkeet ja lisätään lihavoitu:  

Järvenpään kaupunki tulee tulevaisuudessa soveltamaan tiukempaa pysäköintipolitiikkaa, mutta yleisellä tasolla Kuntien tulisi säilyttää subsidiariteettiperiaatteen mukaisesti oikeus päättää itsenäisesti omasta pysäköintipolitiikastaan sekä mitoituksen että hinnoittelun suhteen. Helsingin seudun kunnissa on suurta vaihtelevuutta yhdyskuntarakenteen osalta, joten on mielekästä sallia erilaisia maankäytön ratkaisuja myös pysäköinnin osalta. Tämä koskee myös esimerkiksi yhteiskäyttöautojen huomioimista pysäköintinormeissa.  

Järvenpään kaupunki toistaa KUUMA-seudun yhteislausunnoissa nyt ja aiemmin todetun vastustuksen tiemaksujen käyttöönottoa kohtaan Helsingin seudulla. MAL 2023 -suunnittelun vaikutusten arvioinnin suosituksissa ei ole otettu huomioon tiemaksujen negatiivisia vaikutuksia tai näiden kohdentumista kehysalueelle. Negatiivisiin vaikutuksiin lukeutuvat muun muassa työvoimasaavutettavuuden heikentyminen ja kohdentuminen liikkujiin, joilla ei ole vaihtoehtoa oman auton käytölle. Tiemaksujen sijaan valtion suunnasta tarvitaan instrumentteja sähkö- ja kaasuautojen yleistymisen edistämiseksi seudulla. Yleisellä tasolla työvoimasaavutettavuuteen negatiivisesti vaikuttaviin toimenpiteisiin suhtaudutaan kielteisesti. Taajamien nopeusrajoitusten alentaminen soveltuvin osin on kuitenkin Järvenpään kaupungin tavoitteiden mukaista. Järvenpää päättää taajamien nopeusrajoituksista subsidiariteettiperiaatteen ja tarpeiden mukaisesti paikallisesti. 

 

Muutosehdotus 3 

-  Sivulle 4 luku 3: Poistetaan kursivoitu virke ja lisätään lihavoitu 

MAL-suunnitelman valmistelussa ovat asiantuntijaryhmät käyttäneet monien toimenpidekokonaisuuksien valmisteluun paljon aikaa, mutta lausunnoille tulleessa suunnitelmaluonnoksessa moni niistä on valitettavasti menettänyt teränsä ennen lausuntovaihetta tehtyjen tarkennusten myötä.

Järvenpään luottamushenkilöillä ei ole ollut tosiasiallisesti laajaa mahdollisuutta osallistua valmisteluvaiheeseen, mikä voi heikentää MAL-sopimuksen mahdollisuuksia menestyä päätöksenteossa.  

 

Muutosehdotus 4 

- Sivulle 5 luku 4 lisätään seuraava kappale: 

Helsingin seudun elinvoiman ja kilpailukyvyn kannalta näemme tärkeänä, että mahdollisuutta yksityisautoiluun ei tulevaisuudessa vaaranneta alueellisella politiikalla. Yksityisautoilun vähentämiseen tähtäävien tavoitteiden ja toimenpiteiden osalta luonnos on vahvasti ohjaava ja rajoittava. Joukkoliikenteen houkuttelevuutta tulee lisätä muilla keinoilla kuin pysäköinnin ja liikenteen vaikeuttamisella tai autoilun kustannusten väkinäisellä nostamisella. 

 

Puheenjohtaja totesi, että oli tehty kannatettuja muutosehdotuksia, joten oli äänestettävä. Hyväksyttiin äänestystavaksi sähköinen äänestys, jota täydennetään tarvittaessa nimenhuutoäänestyksellä ja äänestysjärjestykseksi alla todettu. 

Äänestykset:

Äänestys 1

JAA: esittelijän päätösehdotus
EI: Virkkusen muutosehdotus 1

Puheenjohtaja totesi kaupunginhallituksen äänin 4 (JAA) - 7 (EI) hyväksyneen Virkkusen muutosehdotuksen.  

Äänestys 2

JAA: esittelijän päätösehdotus
EI: Virkkusen muutosehdotus 2

Puheenjohtaja totesi kaupunginhallituksen äänin 2 (JAA) - 9 (EI) hyväksyneen Virkkusen muutosehdotuksen.  

Äänestys 3

JAA: esittelijän päätösehdotus
EI: Virkkusen muutosehdotus 3

Puheenjohtaja totesi kaupunginhallituksen äänin 6 (JAA) - 5 (EI) hyväksyneen esittelijän päätösehdotuksen. 

Äänestys 4

JAA: esittelijän päätösehdotus
EI: Virkkusen muutosehdotus 4

Puheenjohtaja totesi kaupunginhallituksen äänin 1 (JAA) - 10 (EI) hyväksyneen Virkkusen muutosehdotuksen.  

Päätös

Hyväksyttiin äänestysten jälkeen päätösehdotusten mukaisesti muutosehdotuksilla 1, 2 ja 4 täsmennettynä.

 

 

Äänestystulokset

  • Kyllä 4 kpl 36%

    Eemeli Peltonen, Katri Kuusikallio, Pirjo Komulainen, Henry Berg

  • Ei 7 kpl 64%

    Laura Virkkunen, Tuija Kuusisto, Ismo Nöjd, Mikko Taavitsainen, Tiia Östberg, Tomi Passi, Willem van Schevikhoven

  • Kyllä 2 kpl 18%

    Katri Kuusikallio, Henry Berg

  • Ei 9 kpl 82%

    Laura Virkkunen, Willem van Schevikhoven, Eemeli Peltonen, Tuija Kuusisto, Ismo Nöjd, Mikko Taavitsainen, Tomi Passi, Tiia Östberg, Pirjo Komulainen

  • Kyllä 6 kpl 55%

    Eemeli Peltonen, Tuija Kuusisto, Pirjo Komulainen, Katri Kuusikallio, Willem van Schevikhoven, Tiia Östberg

  • Ei 5 kpl 45%

    Laura Virkkunen, Mikko Taavitsainen, Ismo Nöjd, Henry Berg, Tomi Passi

  • Kyllä 1 kpl 9%

    Katri Kuusikallio

  • Ei 10 kpl 91%

    Laura Virkkunen, Eemeli Peltonen, Tuija Kuusisto, Willem van Schevikhoven, Tiia Östberg, Tomi Passi, Ismo Nöjd, Henry Berg, Mikko Taavitsainen, Pirjo Komulainen

Valmistelija

  • Hannele Selin, yleiskaavapäällikkö/vt. kaavoitusjohtaja, hannele.selin@jarvenpaa.fi

Perustelut

Valmistelijat: yleiskaavapäällikkö, vt. kaavoitusjohtaja Hannele Selin, liikenneinsinööri Timi Veikkolainen, erityisasiantuntija Mari Karsio ja kaavoituksen erikoissuunnittelija Martta Pirttioja
 

Helsingin seudun maankäytön (M), asumisen (A) ja liikenteen (L) MAL 2023 -suunnitelma on strateginen, Helsingin seudun 14 kuntaa kattava suunnitelma, joka ilmaisee seudun kuntien yhteisen tavoitetilan seudun kehityksestä vuoteen 2040 ja luo näkemystä vuoteen 2060 asti. MAL 2023 -suunnitelma toimii kuntien puolelta lähtökohtana valtion ja kuntien väliselle MAL-sopimukselle. Suunnitelmakokonaisuus kattaa myös lakisääteisen liikennejärjestelmäsuunnitelman. Vaikutusten arviointi täyttää SOVA-lain (laki viranomaisten ja ohjelmien ympäristövaikutusten arvioinnista 200/2005) vaatimukset. 

Helsingin seudun liikenne (HSL) -kuntayhtymän hallitus on kokouksessaan 12.9.2023 päättänyt hyväksyä MAL 2023 -suunnitelman liikennesisällöt jäsenkuntiensa osalta. HSL:n hallitus on päättänyt lähettää MAL 2023 –suunnitelman KUUMA-johtokunnan kautta edelleen eteenpäin hyväksyttäväksi niiden kuntien osalta, jotka eivät ole HSL:n jäseniä. Myös Helsingin seudun yhteistyökokous (HSYK) on kokouksessaan 12.9.2023 päättänyt hyväksyä MAL 2023 -suunnitelman maankäytön ja asumisen sisältöjen osalta ja lähettää suunnitelman hyväksyttäväksi KUUMA-kuntiin KUUMA-johtokunnan kautta.   

KUUMA-johtokunta on kokouksessaan 26.9.2023 päättänyt omalta osaltaan hyväksyä MAL 2023 -suunnitelman sekä merkitä tiedoksi MAL 2023 vaikutusten arviointiselostuksen (SOVA). KUUMA -johtokunta päätti lisäksi esittää Järvenpään kaupunginhallitukselle, että se hyväksyisi MAL 2023 -suunnitelman sekä merkitsisi tiedoksi MAL 2023 vaikutusten arviointiselostuksen (SOVA). Järvenpään kaupungin hallintosäännön 12 § mukaan kaupunginhallitus ohjaa kaupungin seutuyhteistyötä. 

MAL 2023:n visio, tavoitteet, tavoitetasot ja arviointikokonaisuudet päätettiin alkuvuonna 2022. Kokonaisuus yhdessä arviointiohjelman kanssa hyväksyttiin HSL-hallituksessa 8.2.2022, HSYK:ssä 16.2.2022 ja KUUMA-johtokunnassa 17.3.2022. Suunnitelman visiona on, että Helsingin seutu on vuonna 2040 Euroopan kestävimmin kasvava ja ihmisläheisin metropolialue. Seutu saavuttaa vision mukaisen tulevaisuuden vuoteen 2040 mennessä vastaamalla suunnitelmalle asetettuihin kolmeen päätavoitteeseen: hiilineutraaliin, hyvinvoivaan ja menestyvään Helsingin seutuun. MAL-suunnitelma tiivistää ne keskeiset yhdyskuntarakenteen, liikennejärjestelmän ja asuntotarjonnan kehittämisen toimenpiteet ja seudun tavoitellut ominaispiirteet, jotka toteuttavat suunnitelmalle asetettuja tavoitteita. Kiteytetysti MAL 2023 -suunnitelman sisältö voidaan kuvata viiden kohdan mukaan:  

1. Jatketaan Helsingin seudun yhdyskuntarakenteen pitkäjänteistä tiivistämistä, erityisesti keskuksiin ja raideliikenteeseen tukeutuen sekä nykyistä liikennejärjestelmää täysimääräisesti hyödyntäen.   

2. Rakennetaan Helsingin seudun asukkaiden tarpeisiin monipuolisia ja laadukkaita asumisen vaihtoehtoja ja uudistetaan määrätietoisesti asuinalueita, jotka uhkaavat jäädä kehityksestä jälkeen.  

3. Panostetaan aiempaa vahvemmin Helsingin seudun kestävän liikennejärjestelmän kehittämiseen ja varmistetaan tehokas joukkoliikennejärjestelmä myös tulevaisuudessa.   

4. Seudullisella ja kansallisella tasolla toteutetaan monipuolisia toimenpiteitä, joilla vähennetään liikenteen päästöjä ja asumisen energiankulutusta.   

5. Vahvistetaan Helsingin seudun elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä kehittämällä keskeisiä elinkeinoalueita sekä parantamalla kansainvälistä saavutettavuutta ja logistiikan tehokkuutta. 

Kolmea päätavoitetta vastaa kutakin arviointikokonaisuus. Menestyvä -tavoite lähes saavutetaan suunnitelman toimenpiteillä ja suunnitelma vie seutua Hyvinvoiva- arviointikokonaisuuksien kannalta oikeaan suuntaan. Hiilineutraalin Helsingin seudun osalta tarvitaan vaikuttavampia toimenpiteitä tavoitetasojen saavuttamiseksi. Vaikutusten arvioinnin perusteella on suunnitelmassa ehdotettu toimia jatkosuunnitteluun.  

Osana suunnitelmaa on määritelty ensisijainen maankäytön kehittämisvyöhyke, jolle 95 % seudun tulevasta asuntotuotannosta on tarkoitus ohjata. Seudun yhteinen asuntotuotantotavoite on kaudelle 2024-2027 16 500 asuntoa vuodessa. Järvenpään osuus tästä on 560. Asuntotuotantotavoitteet on pidetty pääosin samoina kuin edellisellä sopimuskaudella rakennusalan vaikeasta tilanteesta huolimatta. Suunnitelman tavoitevuosi on 2040, ja ennen sitä suhdanteet ehtivät muuttua ja myös MAL-suunnitelma päivittyä useamman kerran.  

MAL-investointiohjelma on laadittu vuosille 2024-2035 ja hankkeet on määritetty kolmeen koriin vuosille 2024-2027, 2028-2031 ja 2032-2035. Investointiohjelmaan on muodostettu eri liikennemuotojen ja seudun alueiden näkökulmasta tasapainoinen kokonaisuus, jonka vaikutukset vastaavat MAL 2023 -suunnitelman tavoitteisiin. Investointiohjelman kokonaiskustannukset ovat arviolta 3,9 mrd. euroa. Investointiohjelman ohella on muita hankkeita, joita tulee edistää kuntien ja valtion yhteistyössä. 

MAL 2023 -suunnitelman pohjalta valmistellaan ja neuvotellaan MAL-sopimus 2024–2027 valtion, seudun kuntien ja HSL:n kesken. MAL 2023 suunnitelman ja sopimuksen toteutusta ja vaikutuksia tullaan seuraamaan vuosittain. Kaikki suunnitelmaan liittyvä aineisto löytyy verkkosivulta www.hsl.fi/mal. 

MAL-suunnitelman hyväksymisen merkitys

Seudun yhteinen suunnittelu ja MAL-sopimus valtion kanssa nähdään monissa kunnissa strategisesti tärkeänä asiana, kun valtion rahoituskanavat liikennejärjestelmän kehittämiseen ovat supistuneet kaupunkiseuduilla lähinnä vain MAL-hankkeisiin. Mikäli Järvenpää ei sitoudu maankäytön ja kestävän liikkumisen kehittämiseen seudullisten tavoitteiden ja MAL 2023 -suunnitelman mukaisesti, saattaisi tällä olla vaikutusta mahdollisuuteen parantaa joukkoliikenteen ja junaliikenteen tarjontaa. Myös Järvenpäälle tärkeiden muiden liikennehankkeiden (esim. Keski-Uudenmaan poikittainen logistiikkayhteys) ja asiakokonaisuuksien edistäminen vaikeutuisi todennäköisesti tällöin huomattavasti.

Mikäli Järvenpää ei hyväksy MAL-suunnitelmaa, ei kaupunki myöskään todennäköisesti olisi uskottavasti mukana MAL-sopimuksessa osapuolena eikä kukaan näin ollen voisi ajaa Järvenpään etuja sopimusvalmistelussa. Tämä aiheuttaisi haasteita myös koko seudulle MAL-sopimusneuvotteluissa valtion kanssa. Valtion voi olla vaikeampaa sitoutua seudun kehittämiseen ja mm. investointien rahoittamiseen, jos valtio tulkitsee, että seudulla on ristiriitoja maankäytön, asumisen ja liikenteen kokonaisuuden kehittämisen osalta. KUUMA-seudun keskinäinen yhteistyö ja yhteinen edunvalvonta on tärkeää, koska yhdessä voidaan saavuttaa enemmän kuin yksittäisinä pieninä kuntina.

MAL-suunnitelma sisältää Helsingin seudun lakisääteisen liikennejärjestelmäsuunnitelman (laki pääkaupunkiseudun kuntien jätehuoltoa ja joukkoliikennettä koskevasta yhteistoiminnasta 3 §). Liikennejärjestelmäsuunnitelman osalta MAL-suunnitelman voidaan katsoa siis olevan pakollinen. Maankäytön ja asumisen osalta samanlaista lakiperusteisuutta ei ole eikä suunnitelma ei ole oikeusvaikutteinen. Hallitusohjelmassa on kuitenkin esitetty MAL-sopimuskäytännön kirjaamista lakiin yhteistyövelvoitteena maankäytön ja rakentamisen sääntelyn uudistamisen yhteydessä. Järvenpään etu on hyväksyä tämän kierroksen MAL-suunnitelma myös maankäytön ja asumisen osalta, jotta seudullinen yhteistyö voi jatkua saumattomasti velvoitteen astuessa voimaan.

HP

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi

Kaupunginhallitus päättää 

  1. hyväksyä Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen suunnitelman (MAL 2023). 
  2. merkitä tiedoksi MAL 2023 vaikutusten arviointiselostuksen (SOVA). '

 

Käsittely

 

Laura Virkkunen teki Tuija Kuusiston kannattamana seuraavan muutosehdotuksen “Päätösehdotukseen lisätään kohta 3: ilmaista huolensa kunnan vaikutusmahdollisuuksista valmisteluprosessin aikana ja lausuntojen vaikutuksesta edes omaa kuntaa koskeviin kirjauksiin.” 

Puheenjohtaja tiedusteli kaupunginhallitukselta, voidaanko Virkkusen muutosehdotus hyväksyä yksimielisesti. Tämä sopi kaupunginhallitukselle. 

Päätös

Hyväksyttiin muutosehdotuksen mukaisesti. 

Kaupunginhallitus päätti

  1. hyväksyä Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen suunnitelman (MAL 2023). 
  2. merkitä tiedoksi MAL 2023 vaikutusten arviointiselostuksen (SOVA). 
  3. ilmaista huolensa kunnan vaikutusmahdollisuuksista valmisteluprosessin aikana ja lausuntojen vaikutuksesta edes omaa kuntaa koskeviin kirjauksiin.

Tiedoksi

Kaupunkikehitysjohtaja, liikenneinsinööri, asumisen erityisasiantuntija, erikoissuunnitelija (MP)