Perustelut
Valmistelijat: yleiskaavapäällikkö, vt. kaavoitusjohtaja Hannele Selin, liikenneinsinööri Timi Veikkolainen, erityisasiantuntija Mari Karsio ja kaavoituksen erikoissuunnittelija Martta Pirttioja
Helsingin seudun maankäytön (M), asumisen (A) ja liikenteen (L) MAL 2023 -suunnitelma on strateginen, Helsingin seudun 14 kuntaa kattava suunnitelma, joka ilmaisee seudun kuntien yhteisen tavoitetilan seudun kehityksestä vuoteen 2040 ja luo näkemystä vuoteen 2060 asti. MAL 2023 -suunnitelma toimii kuntien puolelta lähtökohtana valtion ja kuntien väliselle MAL-sopimukselle. Suunnitelmakokonaisuus kattaa myös lakisääteisen liikennejärjestelmäsuunnitelman. Vaikutusten arviointi täyttää SOVA-lain (laki viranomaisten ja ohjelmien ympäristövaikutusten arvioinnista 200/2005) vaatimukset.
Helsingin seudun liikenne (HSL) -kuntayhtymän hallitus on kokouksessaan 12.9.2023 päättänyt hyväksyä MAL 2023 -suunnitelman liikennesisällöt jäsenkuntiensa osalta. HSL:n hallitus on päättänyt lähettää MAL 2023 –suunnitelman KUUMA-johtokunnan kautta edelleen eteenpäin hyväksyttäväksi niiden kuntien osalta, jotka eivät ole HSL:n jäseniä. Myös Helsingin seudun yhteistyökokous (HSYK) on kokouksessaan 12.9.2023 päättänyt hyväksyä MAL 2023 -suunnitelman maankäytön ja asumisen sisältöjen osalta ja lähettää suunnitelman hyväksyttäväksi KUUMA-kuntiin KUUMA-johtokunnan kautta.
KUUMA-johtokunta on kokouksessaan 26.9.2023 päättänyt omalta osaltaan hyväksyä MAL 2023 -suunnitelman sekä merkitä tiedoksi MAL 2023 vaikutusten arviointiselostuksen (SOVA). KUUMA -johtokunta päätti lisäksi esittää Järvenpään kaupunginhallitukselle, että se hyväksyisi MAL 2023 -suunnitelman sekä merkitsisi tiedoksi MAL 2023 vaikutusten arviointiselostuksen (SOVA). Järvenpään kaupungin hallintosäännön 12 § mukaan kaupunginhallitus ohjaa kaupungin seutuyhteistyötä.
MAL 2023:n visio, tavoitteet, tavoitetasot ja arviointikokonaisuudet päätettiin alkuvuonna 2022. Kokonaisuus yhdessä arviointiohjelman kanssa hyväksyttiin HSL-hallituksessa 8.2.2022, HSYK:ssä 16.2.2022 ja KUUMA-johtokunnassa 17.3.2022. Suunnitelman visiona on, että Helsingin seutu on vuonna 2040 Euroopan kestävimmin kasvava ja ihmisläheisin metropolialue. Seutu saavuttaa vision mukaisen tulevaisuuden vuoteen 2040 mennessä vastaamalla suunnitelmalle asetettuihin kolmeen päätavoitteeseen: hiilineutraaliin, hyvinvoivaan ja menestyvään Helsingin seutuun. MAL-suunnitelma tiivistää ne keskeiset yhdyskuntarakenteen, liikennejärjestelmän ja asuntotarjonnan kehittämisen toimenpiteet ja seudun tavoitellut ominaispiirteet, jotka toteuttavat suunnitelmalle asetettuja tavoitteita. Kiteytetysti MAL 2023 -suunnitelman sisältö voidaan kuvata viiden kohdan mukaan:
1. Jatketaan Helsingin seudun yhdyskuntarakenteen pitkäjänteistä tiivistämistä, erityisesti keskuksiin ja raideliikenteeseen tukeutuen sekä nykyistä liikennejärjestelmää täysimääräisesti hyödyntäen.
2. Rakennetaan Helsingin seudun asukkaiden tarpeisiin monipuolisia ja laadukkaita asumisen vaihtoehtoja ja uudistetaan määrätietoisesti asuinalueita, jotka uhkaavat jäädä kehityksestä jälkeen.
3. Panostetaan aiempaa vahvemmin Helsingin seudun kestävän liikennejärjestelmän kehittämiseen ja varmistetaan tehokas joukkoliikennejärjestelmä myös tulevaisuudessa.
4. Seudullisella ja kansallisella tasolla toteutetaan monipuolisia toimenpiteitä, joilla vähennetään liikenteen päästöjä ja asumisen energiankulutusta.
5. Vahvistetaan Helsingin seudun elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä kehittämällä keskeisiä elinkeinoalueita sekä parantamalla kansainvälistä saavutettavuutta ja logistiikan tehokkuutta.
Kolmea päätavoitetta vastaa kutakin arviointikokonaisuus. Menestyvä -tavoite lähes saavutetaan suunnitelman toimenpiteillä ja suunnitelma vie seutua Hyvinvoiva- arviointikokonaisuuksien kannalta oikeaan suuntaan. Hiilineutraalin Helsingin seudun osalta tarvitaan vaikuttavampia toimenpiteitä tavoitetasojen saavuttamiseksi. Vaikutusten arvioinnin perusteella on suunnitelmassa ehdotettu toimia jatkosuunnitteluun.
Osana suunnitelmaa on määritelty ensisijainen maankäytön kehittämisvyöhyke, jolle 95 % seudun tulevasta asuntotuotannosta on tarkoitus ohjata. Seudun yhteinen asuntotuotantotavoite on kaudelle 2024-2027 16 500 asuntoa vuodessa. Järvenpään osuus tästä on 560. Asuntotuotantotavoitteet on pidetty pääosin samoina kuin edellisellä sopimuskaudella rakennusalan vaikeasta tilanteesta huolimatta. Suunnitelman tavoitevuosi on 2040, ja ennen sitä suhdanteet ehtivät muuttua ja myös MAL-suunnitelma päivittyä useamman kerran.
MAL-investointiohjelma on laadittu vuosille 2024-2035 ja hankkeet on määritetty kolmeen koriin vuosille 2024-2027, 2028-2031 ja 2032-2035. Investointiohjelmaan on muodostettu eri liikennemuotojen ja seudun alueiden näkökulmasta tasapainoinen kokonaisuus, jonka vaikutukset vastaavat MAL 2023 -suunnitelman tavoitteisiin. Investointiohjelman kokonaiskustannukset ovat arviolta 3,9 mrd. euroa. Investointiohjelman ohella on muita hankkeita, joita tulee edistää kuntien ja valtion yhteistyössä.
MAL 2023 -suunnitelman pohjalta valmistellaan ja neuvotellaan MAL-sopimus 2024–2027 valtion, seudun kuntien ja HSL:n kesken. MAL 2023 suunnitelman ja sopimuksen toteutusta ja vaikutuksia tullaan seuraamaan vuosittain. Kaikki suunnitelmaan liittyvä aineisto löytyy verkkosivulta www.hsl.fi/mal.
MAL-suunnitelman hyväksymisen merkitys
Seudun yhteinen suunnittelu ja MAL-sopimus valtion kanssa nähdään monissa kunnissa strategisesti tärkeänä asiana, kun valtion rahoituskanavat liikennejärjestelmän kehittämiseen ovat supistuneet kaupunkiseuduilla lähinnä vain MAL-hankkeisiin. Mikäli Järvenpää ei sitoudu maankäytön ja kestävän liikkumisen kehittämiseen seudullisten tavoitteiden ja MAL 2023 -suunnitelman mukaisesti, saattaisi tällä olla vaikutusta mahdollisuuteen parantaa joukkoliikenteen ja junaliikenteen tarjontaa. Myös Järvenpäälle tärkeiden muiden liikennehankkeiden (esim. Keski-Uudenmaan poikittainen logistiikkayhteys) ja asiakokonaisuuksien edistäminen vaikeutuisi todennäköisesti tällöin huomattavasti.
Mikäli Järvenpää ei hyväksy MAL-suunnitelmaa, ei kaupunki myöskään todennäköisesti olisi uskottavasti mukana MAL-sopimuksessa osapuolena eikä kukaan näin ollen voisi ajaa Järvenpään etuja sopimusvalmistelussa. Tämä aiheuttaisi haasteita myös koko seudulle MAL-sopimusneuvotteluissa valtion kanssa. Valtion voi olla vaikeampaa sitoutua seudun kehittämiseen ja mm. investointien rahoittamiseen, jos valtio tulkitsee, että seudulla on ristiriitoja maankäytön, asumisen ja liikenteen kokonaisuuden kehittämisen osalta. KUUMA-seudun keskinäinen yhteistyö ja yhteinen edunvalvonta on tärkeää, koska yhdessä voidaan saavuttaa enemmän kuin yksittäisinä pieninä kuntina.
MAL-suunnitelma sisältää Helsingin seudun lakisääteisen liikennejärjestelmäsuunnitelman (laki pääkaupunkiseudun kuntien jätehuoltoa ja joukkoliikennettä koskevasta yhteistoiminnasta 3 §). Liikennejärjestelmäsuunnitelman osalta MAL-suunnitelman voidaan katsoa siis olevan pakollinen. Maankäytön ja asumisen osalta samanlaista lakiperusteisuutta ei ole eikä suunnitelma ei ole oikeusvaikutteinen. Hallitusohjelmassa on kuitenkin esitetty MAL-sopimuskäytännön kirjaamista lakiin yhteistyövelvoitteena maankäytön ja rakentamisen sääntelyn uudistamisen yhteydessä. Järvenpään etu on hyväksyä tämän kierroksen MAL-suunnitelma myös maankäytön ja asumisen osalta, jotta seudullinen yhteistyö voi jatkua saumattomasti velvoitteen astuessa voimaan.
HP
Ehdotus
Esittelijä
-
Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi
Kaupunginhallitus päättää
- hyväksyä Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen suunnitelman (MAL 2023).
- merkitä tiedoksi MAL 2023 vaikutusten arviointiselostuksen (SOVA). '
Käsittely
Laura Virkkunen teki Tuija Kuusiston kannattamana seuraavan muutosehdotuksen “Päätösehdotukseen lisätään kohta 3: ilmaista huolensa kunnan vaikutusmahdollisuuksista valmisteluprosessin aikana ja lausuntojen vaikutuksesta edes omaa kuntaa koskeviin kirjauksiin.”
Puheenjohtaja tiedusteli kaupunginhallitukselta, voidaanko Virkkusen muutosehdotus hyväksyä yksimielisesti. Tämä sopi kaupunginhallitukselle.
Päätös
Hyväksyttiin muutosehdotuksen mukaisesti.
Kaupunginhallitus päätti
- hyväksyä Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen suunnitelman (MAL 2023).
- merkitä tiedoksi MAL 2023 vaikutusten arviointiselostuksen (SOVA).
- ilmaista huolensa kunnan vaikutusmahdollisuuksista valmisteluprosessin aikana ja lausuntojen vaikutuksesta edes omaa kuntaa koskeviin kirjauksiin.