Perustelut
JÄRVENPÄÄN KAUPUNGIN VUODEN 2024 TILINPÄÄTÖS
Kuntalain 113 § 1 mom. mukaan kunnan tilinpäätös on laadittava 3 kuukauden kuluessa tilivuoden päättymisestä eli maaliskuun loppuun mennessä.
Kaupungin tilinpäätös vuodelta 2024 on valmis luovutettavaksi tilintarkastajille tarkastettavaksi ja tarkastuslautakunnalle arvioitavaksi. Kaupunginvaltuusto käsittelee tilinpäätöksen kesäkuun loppuun mennessä.
Kuntalain 114 §:n mukaan kunnan, joka tytäryhteisöineen muodostaa kuntakonsernin, tulee laatia ja sisällyttää tilinpäätökseensä konsernitilinpäätös. Konsernitilinpäätös tulee laatia samalta päivältä kuin kunnan tilinpäätös. Konsernitilinpäätös laaditaan konserniyhteisöjen taseiden ja tuloslaskelmien sekä niiden liitetietojen yhdistelmänä. Konsernitilinpäätökseen sisällytetään lisäksi konsernin rahoituslaskelma, jossa annetaan selvitys kuntakonsernin varojen hankinnasta ja niiden käytöstä tilikauden aikana.
Tilinpäätöksen allekirjoittavat kaupunginhallituksen jäsenet sekä kaupunginjohtaja.
TOIMINTAKERTOMUS
Kuntalain 115 §:n mukaan toimintakertomuksessa on esitettävä selvitys valtuuston asettamien toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisesta kunnassa ja kuntakonsernissa. Toimintakertomuksessa on myös annettava tietoja sellaisista kunnan ja kuntakonsernin talouteen liittyvistä olennaisista asioista, joista ei ole tehtävä selkoa kunnan tai kuntakonsernin taseessa, tuloslaskelmassa tai rahoituslaskelmassa. Jos kunnan taseessa on kattamatonta alijäämää, toimintakertomuksessa on tehtävä selkoa talouden tasapainotuksen toteutumisesta tilikaudella sekä voimassa olevan taloussuunnitelman ja toimenpideohjelmien riittävyydestä talouden tasapainottamiseksi. Kunnanhallituksen on toimintakertomuksessa tehtävä esitys tilikauden tuloksen käsittelystä.
TULOSLASKELMA
Käyttötalous
Toimintakatteen alijäämä oli vuonna 2024 noin 100 miljoonaa euroa, mikä on 0,6 miljoonaa euroa muutettua talousarviota parempi. Toimintakatteen alijäämä oli noin 3 miljoonaa euroa pienempi kuin vuonna 2023.
- Palvelualueiden yhteenlasketut toimintakatteet toteutuivat noin 0,8 Me talousarviota parempina. Konsernipalvelujen toteuma on 0,6 Me, Hyvinvoinnin palvelualueen 0,7 Me, Tilaomistuksen 0,4 Me ja Kaupunkikehityksen 1,5 Me talousarviota parempi. Ylitystä syntyi Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueella 2,5 Me. Työmarkkinatuen kuntaosuus, Kotikuntakorvaukset ja Tarkastuslautakunta toteutuivat likimain muutetun talousarvion mukaisesti.
- Järvenpään Vesi -liikelaitoksen toimintakate oli 0,3 Me muutettua talousarviota heikompi.
- Käyttöomaisuuden nettomyynti ja maankäyttökorvaukset sitovuustaso toteutui hieman (37te) talousarviota parempana. Maanmyynteihin liittyen tilinpäätökseen on tehty pakollinen 350te varaus palolaitoksen myyntivoittoon ja paloturvarahaston aiemmin antaman avustuksen mahdolliseen takaisinperintään liittyen.
Vuosikate vuodelta 2024 oli noin 24,3 Me, kun se edellisenä vuonna oli 34,3 Me. Vuosikate vuonna 2024 oli 518 euroa/asukas ja 737 euroa/asukas vuonna 2024.
Verotuloja kertyi vuoden aikana 118,5 Me ja ne laskivat 4,4 % edellisvuotisesta. Pudotus johtuu hyvinvointiuudistuksen jälkeisistä verohännistä, jotka olivat 2024 huomattavasti vuotta 2023 pienempiä. Koko vuoden verotulojen toteuma ylitti muutetun talousarvion 2,4 miljoonalla eurolla.
- Kunnallisverotulot ylittivät talousarvion odotettua suuremmat maksuunpanoprosentin myötä. Verotulot ylittivät alkuperäisen talousarvion 3,8 Me ja muutetun talousarvion 2,4 Me.
- Yhteisöverot toteutuivat 0,6 Me alkuperäistä talousarviota pienempinä lähes muutetun talousarvion mukaisesti verotettavan tulon ja Järvenpään jako-osuuden jäädessä alkuperäistä arviota pienemmiksi.
- Kiinteistöverotulot toteutuivat 0,4 Me talousarviota heikompana kiinteistöveropohjan kehityksen ollessa arvioitua hitaampaa.
Valtionosuuksia saatiin vuoden aikana 12 Me ja ne laskivat yli 6,8 miljoonaa euroa eli 36,3 % edellisvuotisesta. Valtionosuudet toteutuivat 0,2 Me muutettua talousarviota heikompina johtuen OKMn valtionosuuksien tarkistuksesta vuoden lopussa. Vuoden 2024 valtionosuuksiin sisältyi hyvinvointialueuudistuksen seurauksena noin 9,9 miljoonan euron leikkaukset.
Rahoitustuotot ja -kulut toteutuivat noin 1,5 Me muutettua talousarviota parempina saatujen osinkotuottojen, pienemmän lainamäärän ja tehtyjen korkosuojien vuoksi.
Poistoja ja arvonalennuksia toteutui noin 23 Me, mikä oli 1,5 Me talousarviota vähemmän. Poistojen alitus johtui talousarviota pienemmistä investoinneista ja poistonalaisten hankkeiden arvioitua myöhemmästä valmistumisesta.
Tilikauden ylijäämä oli 1,4 miljoonaa euroa. Ylijäämä toteutui 5,9 Me muutettua talousarviota parempana, mutta oli 8,6 miljoonaa euroa heikompi kuin vuonna 2023. Alkuperäinen talousarvio tehtiin 3,7 miljoonaa euroa alijäämäiseksi.
Kuntalain 115 §:n mukaan kaupunginhallituksen on toimintakertomuksessa tehtävä esitys tilikauden tuloksen käsittelystä. Toimintakertomukseen on kirjattu, että kaupunginhallitus esittää, että tilikauden ylijäämä 1 365 581,88 euroa lisätään edellisten tilikausien ylijäämään.
RAHOITUSLASKELMA
Investoinnit
Nettoinvestoinnit toteutuivat noin 6 Me muutettua talousarviota pienempinä ollen noin 29,1 Me. Merkittäviä alituksia muutettuun talousarvioon nähden syntyi talonrakennuksessa (2,1 Me), kunnallistekniikassa (3,6 Me) sekä ICT- ja irtaimistoinvestoinneissa (0,4 Me). Alitukset johtuvat pääosin hankkeiden siirtymisestä vuodelle 2025. Keskuskenttä ja Juholanpelto (50 te), Liikuntapaikkojen ylläpito (15 te) ja Järvenpään veden (100 te) investoinnit ylittävät muutetun talousarvion määrärahat ja maanmyyntien tasekirjaukset jäivät noin 380te talousarviota matalammiksi.
Rahoitus
Kaupungin lainamäärä vuoden lopussa oli noin 254,1 Me, kun se vuotta aikaisemmin oli 254,8 Me. Asukasta kohden lainaa oli 5 421 euroa (vuonna 2023 5 481 €/asukas). Lainamäärä laski vuoden aikana noin 0,7 Me. Tulorahoituksella katettiin 72,2 % investoinneista.
TASE
Kaupungin taseen loppusumma 31.12.2024 oli 417,4 Me. Taseen loppusumma kasvoi 1,6 Me edellisen vuoden taseeseen (415,7 Me) verrattuna.
Taseen kertynyt ylijäämä oli tilikauden ylijäämäkirjauksen jälkeen 21,5 Me eli 458 euroa/asukas. Vuonna 2023 ylijäämää oli 20,1 miljoonaa ja 433 euroa asukasta kohden.
KONSERNI
Konsernilaskelmissa on otettu huomioon tytäryhtiöt, kuntayhtymät ja osakkuusyhtiöt. Kaupungin toiminnan näkökulmasta olennaisimmat tytäryhtiöt ovat Järvenpään Mestariasunnot Oy, Mestaritoiminta Oy, Koy Järvenpään Terveystalo ja Järvenpään Pysäköinti Oy sekä Koy Ainolan Pysäköinti. Viimeinen vapaaehtoinen sote-kuntayhtymä Uudenmaan päihdehuollon kuntayhtymä purettiin vuoden aikana.
Koko kaupunkikonsernin tilikauden alijäämä oli -1,7 Me, kun se vuotta aiemmin oli 9,5 Me ylijäämäinen.
Koko konsernin tasearvo 31.12.2024 oli 612,5 Me. Tasearvo kasvoi edellisvuotisesta 2,9 Me.
Konsernin lainakanta oli yhteensä 453 Me ja asukasta kohden 9 666 euroa. Konsernin lainakanta kasvoi 2,9 miljoonalla eurolla vuodesta 2023. Asukaskohtainen lainamäärä vuotta aiemmin oli 9 683 euroa.
Konsernitaseen kertynyt ylijäämä on 9,2 Me. Asukaskohtaisesti konsernitaseen kertynyttä ylijäämää oli vuoden lopussa 197 euroa/asukas, kun se vuoden 2023 lopussa oli 235 euroa/asukas. Kriisikuntakriteerien mukaan arviointimenettely voidaan käynnistää, jos asukasta kohden laskettu kertynyt alijäämä on kunnan viimeisessä konsernitilinpäätöksessä vähintään 1 000 euroa ja sitä edeltäneenä vuonna vähintään 500 euroa.
Kaupungin asukasluku oli ennakkotietojen mukaan vuoden lopussa 46 866 eli kasvua kertyi edellisvuodesta 376 asukasta, mikä vastaa 0,8 %.
Konserniyhteistöjen tilanne 2024
Olennaisimpien tytäryhtiöiden talousarviotavoitteiden toteumista ja yhtiöiden tilaa seurataan osavuosiraportissa ja toimintakertomuksessa. Tytäryhtiöiden toimittamat selvitykset menneen vuoden toiminnasta on käsitelty talous- ja konsernijaostossa 5.3.2025 ja esitetty tilinpäätöksen liitteenä. Lisäksi yhteenveto tärkeimmistä tapahtumista on koostettu toimintakertomukseen. Kuntayhtymien ja muiden kaupungin osin omistamien yhteisöjen toiminnassa tapahtuvista poikkeamista ja muista yhteisöihin liittyvistä, oleellisista kaupungin toimintaan vaikuttavista tekijöistä on raportoitu yhteisön seurannasta ja ohjauksesta vastaavan sitovuustason toimintakertomusosiossa. Kuten heikentynyt konsernitilinpäätös osoittaa konserniyhtiöiden taloudellinen tilanne on vuoden aikana heikentynyt.
Riskienhallintatoimenpiteiden toteutuminen 2024
Talousarvion 2024 valmistelun yhteydessä analysoitiin toimintaympäristön muutoksia ja tunnistettiin tavoitteita uhkaavat riskit, arvioitiin niiden vaikutukset ja laadittiin toimenpidesuunnitelmat riskien hallitsemiseksi. Palvelualueet raportoivat riskienhallintatoimenpiteiden toteutumisesta kaupungin johtoryhmälle ja omalle poliittiselle päätöksentekoelimelle osavuosikatsausten ja toimintakertomuksen yhteydessä. Kooste palvelualueiden vuoden 2024 talousarviovaiheessa tunnistamien riskienhallintatoimenpiteiden tilanteesta ja arvio toimenpiteiden tuloksellisuudesta on esitetty tilinpäätöksen liitteissä ja yhteenveto on koostettu toimintakertomukseen.
KR