Kaupunginhallitus, kokous 25.3.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 86 Järvenpään kaupungin konsernitilinpäätös ja toimintakertomus 2024

JARDno-2025-269

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Kimi Alifrosti, Controller, kimi.alifrosti@jarvenpaa.fi

Perustelut

Tilinpäätöksen laadinta on kesken. Alustava ennuste perustuu kirjanpidon tilanteeseen ja palvelualueiden arvioihin vielä kirjaamatta olevista eristä. Hankejaksotukset ja tilinpäätösvuoden investointien aktivoinnit voivat vielä vaikuttaa laskelmiin. Mahdolliset tarkentuneet tiedot esitellään kokouksessa. 

Käyttötalous

Toimintakatteen alijäämäennuste on noin 99,9 M€, joka on 0,7 M€ muutettua talousarviota parempi. 

  • Palvelualueiden yhteenlasketut toimintakatteet toteutuvat ennusteen mukaan noin 0,5 miljoonaa euroa talousarviota parempana. Konsernipalvelujen toteumaennuste on 0,7 M€, Kaupunkikehityksen 1,3 M€ sekä Hyvinvoinnin palvelualueen 0,7 M€ talousarviota parempia. Talousarvioylitystä ennustetaan tulevan Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueella arviolta 2,2 M€. Työmarkkinatuen kuntaosuuden, Tilaomistuksen ja Kotikuntakorvausten arvioidaan toteutuvan lähes muutetun talousarvion mukaisesti.
  • Järvenpään Vesi -liikelaitoksen toimintakate on toteutumassa 0,3 M€ muutettua talousarviota heikompana.
  • Käyttöomaisuuden nettomyynti ja maankäyttökorvaukset sitovuustason ennustetaan toteutuvan 0,4 M€ muutettua talousarviota parempana.

Vuosikate vuodelta 2024 on alustavan ennusteen perusteella noin 24,2 M€, kun se edellisenä vuonna oli 34,3 M€.

  • Verotulot laskivat 4,4 % edellisvuotisesta, mutta ylittivät muutetun talousarvion 2,4 M€.
  • Valtionosuudet vähenivät 36,3% edellisvuotisesta. Valtionosuudet toteutuvat 150 t€ muutettua talousarviota heikompina johtuen OKMn valtionosuuksien tarkistuksesta.
  • Rahoitustuottojen ja -kulujen arvioidaan toteutuvan noin 1,4 M€ muutettua talousarviota parempina saatujen osinkotuottojen ja korkosuojien vuoksi. 

Poistojen ja arvonalennusten arvioidaan olevan noin 24,3 M€, mikä on 0,2 M€ talousarviota vähemmän, johtuen Järvenpään veden talousarviota pienemmistä poistoista. Poistot ja arvonalentumiset tarkentuvat vielä tilinpäätöksen valmistumisen edetessä.

Tilikauden ylijäämäennuste on 4,5 M€ muutettua talousarviota parempi ja yhteensä 44 tuhatta euroa alijäämäinen. 

Investoinnit

Nettoinvestointien arvioidaan toteutuvan noin 4,5 M€ muutettua talousarviota pienempinä ollen noin 30,6 Me. Suurimmat alitukset muutettuun talousarvioon nähden ovat talonrakennuksessa (2,2 M€) ja kunnallistekniikassa (2,4 M€). Alitukset johtuvat pääosin hankkeiden venymisestä vuodelle 2025. Keskuskenttä ja Juholanpelto (50 t€), Liikuntapaikkojen ylläpito (13 t€) ja Järvenpään veden (200 t€) investointien ennustetaan ylittävän muutetun talousarvion määrärahat. 

Rahoituslaskelma

Alustavan ennusteen mukaan lainamäärä on vuoden lopussa noin 254,1 M€, mikä tarkoittaa 5 425 euroa/asukas. Lainamäärä laski vuoden aikana noin 0,7 M€.

Kaupungin asukasluku oli joulukuun lopun ennakkotietojen mukaan 46 866 eli kasvua on kertynyt viime vuodesta 376 asukasta. 

Järvenpään kaupungin konsernitilinpäätös ja toimintakertomus käsitellään kaupunginhallituksessa 25.3.2025. 

 

 

Ehdotus

Esittelijä

Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi

Talous- ja konsernijaosto merkitsee tilinpäätöksen laadintatilanteen tiedoksi. 

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Kokouskäsittely

Talousjohtaja Kirsi Rinne selosti asiaa. 

Valmistelija

Jarkko Virolainen, Talouspäällikkö, jarkko.virolainen@jarvenpaa.fi

Perustelut

Palvelualueet raportoivat palvelualueen talousarvion toiminnallisten tavoitteiden ja niiden mittareiden toteutumisesta hyväksytyn talousarvion mukaisesti. Toiminnasta ja tavoitteiden sekä määrärahojen käytöstä annetaan toimintakertomus, joka liitetään osaksi kaupungin vuoden 2024 toimintakertomusta, jonka kaupunginvaltuusto lopullisesti hyväksyy.

Toimintakertomus koostuu kahdesta osasta, olennaisista tapahtumista ja kokonaistalouden kehityksestä sekä talousarvion toteutumisvertailusta. Toimintakertomuksen erityisenä tehtävänä on selvittää, kuinka valtuuston asettamat taloudelliset ja toiminnalliset tavoitteet ovat toteutuneet. Toimintakertomuksessa esitetään tiedot myös olennaisista toimintaan vaikuttavista muutoksista ja tapahtumista tilikaudelta ja sen päättymisen jälkeen sekä arvio todennäköisestä tulevasta kehityksestä erityisesti talouden näkökulmasta. Arvioiden tulee tuoda esiin sellaiset seikat, jotka poikkeavat aikaisemmasta kehityssuunnasta ja ovat tulevaisuuden toiminnan suunnittelun kannalta merkittäviä. 

Tilinpäätös vuodelta 2024 ei ole vielä valmistunut, joten toimintakertomuksen toteumaeuroihin saattaa tulla lautakuntakäsittelyn jälkeen muutoksia. Muutokset eivät kuitenkaan olennaisesti muuta opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen toimintakatetta. Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen vuoden 2024 talousarviota muutettiin vuoden aikana neljä kertaa. Valtuuston 22.4.2024 §22 hyväksymällä talousarviomuutoksella korjattiin talousarvion valmistelun yhteydessä tehtyä ateriapalveluiden hinnankorotuksen vaikutusta niin, että opetus- ja kasvatuspalveluista vähennettiin 118 000 euroa ennakoitua pienemmän hinnankorotuksen vuoksi. Toinen talousarviomuutos hyväksyttiin 27.5.2024 §35 jolloin valtuuston päätöksellä palvelualueelle lisättiin määrärahoja 42 000 euroa, kattamaan OAJ:n palkkasopimuksen kuluja sekä ruotsin opetuksen lisäämisestä 8. ja 9. vuosiluokalla aiheutuvia kustannuksia. Kolmas talousarviomuutos hyväksyttiin valtuustossa 16.9.2024 §54 ja siinä palvelualueen määrärahoja kasvatettiin 88 000 euroa, kohdentuen perusopetuksen toiminta-alueittain opiskelevien oppilaiden lisäryhmän perustamiseen. Neljäs talousarviomuutos hyväksyttiin valtuustossa 9.12.2024 §88, jossa palvelualueelle myönnettiin lisämäärärahaa 1,054 miljoonaa euroa. Muutos sisälsi määrärahasiirron vuosilta 2026-2027 kattamaa tilinpäätösennusteen 662 000 euron ylitystä. Lisäksi muutoksessa hyväksyttiin lisämääräraha valmistavan opetuksen lisäryhmään sekä yksityisen varhaiskasvatuksen palvelusetelikustannuksiin indeksikorotuksen ja asiakasmaksulain muutoksen aiheuttamien lisäkustannusten osalta. Kaiken kaikkiaan vuoden 2024 neljällä talousarviomuutoksella opetus- ja kasvatuspalvelujen määrärahoja lisättiin 1,066 miljoonaa euroa.

Alustavan tilinpäätöksen mukaan opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen toimintakatteen toteuma oli -84,101 miljoonaa euroa, joka ylitti muutetun talousarvion 2,456 miljoonaa euroa, toteumaprosentin ollessa 103,0%. Ylitys syntyi toimintakulujen ylittymisestä. Henkilöstökulut ylittyivät 1,395 miljoonaa euroa. Henkilöstökuluista hankkeiden osuus oli 1,608 miljoonaa euroa. Palvelujen ostot ylittyivät 1,202 miljoonaa euroa, josta merkittävä osuus tuli asiakaspalvelujen ostoista, kotikuntakorvauksista sekä yksityisen varhaiskasvatuksen palvelusetelin kustannuksista. Tarvikkeiden ja avustusten osalta palvelualueen talousarvio alittui yhteensä noin 200 000 eurolla. Muut toimintakulut ylittyivät 344 000 euroa vuokrien ylittymisen ja käyttämättä jääneiden hankerahojen palautusten vuoksi. Talouden kohentamiseksi palvelualueella toteutettiin säästöjä vuoden 2024 aikana kaikkiaan noin 800 000 euron edestä. Säästöt koskivat henkilöstöä, palvelujen ostoja sekä tarvikehankintoja. Säästöistä noin 200 000 euroa kohdentui varhaiskasvatukseen ja noin 600 000 euroa opetukseen.

Nelivuotinen nettositovuus tarkoittaa, että yksittäisen vuoden talousarviomäärärahan ylittyminen tulee kattaa seuraavien vuosien määrärahasta. Palvelualueen määräraha ylittyi, joten lautakuntakunnan tulee esittää suunnitelma ylityksen kattamiseksi talousohjelmakaudella. Menoylityksestä osa on syntynyt eristä, joihin palvelualue ei ole suoraan voinut vaikuttaa, joten ylitys esitetään katettavaksi palvelualueen talousohjelmavuosien toimintakatteesta vain osittain. Tarkempi esitys sopeutuksen ajoituksesta ja kohdentamisesta tuodaan lautakunnan käsiteltäväksi kun lopulliset tilinpäätöseurot varmistuvat.  

Toimintakertomukseen liittyvä sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan arvioinnista on esitetty selonteko, palvelualueen keskeisimpien riskien dokumenttilomake esitellään kokouksessa. Sisäisen valvonnan järjestämisestä vastaa kaupunginhallitus.

Liitteissä on esitetty myös palvelualueen käyttösuunnitelman raportti ajalta 1.1.-31.12.2024.

Ehdotus

Esittelijä

Merja Narvo-Akkola, palvelualuejohtaja, merja.narvo-akkola@jarvenpaa.fi

Opetus- ja kasvatuskunta päättää 

  1. esittää kaupunginhallitukselle, että kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen vuoden 2024 toimintakertomuksen liitteiden mukaisena.
  2. hyväksyä lautakunnan alaisten avainalueiden käyttösuunnitelmien tavoitteiden ja suoritteiden toteumat vuodelta 2024.
  3. valtuuttaa vastuuhenkilöt tekemään tarvittavat tekniset korjaukset ja päivitykset toimintakertomukseen.

Lisäksi opetus- ja kasvatuslautakunta antaa kaupungin talouspalveluille liitteiden mukaisen arviointinsa palvelualueen sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan toteutumisesta sekä alueiden keskeisempien riskien dokumentointien, toimenpiteiden vaikutuksesta riskin todennäköisyyteen tai merkitykseen vuoden 2024 lopun mukaisesti. 

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Kokouskäsittely

Palvelualuejohtaja Merja Narvo-Akkola ja talouspäällikkö Jarkko Virolainen selostivat asiaa. 

Kaupunginhallituksen edustaja Henri Kontkin saapui asian käsittelyn aikana klo 19.16. 

Valmistelija

Jarkko Virolainen, Talouspäällikkö, jarkko.virolainen@jarvenpaa.fi

Perustelut

Palvelualueet raportoivat palvelualueen kokonaisuuden talousarvion toiminnallisten tavoitteiden toteutumisesta hyväksytyn talousarvion mukaisesti. Toiminnasta ja tavoitteiden sekä määrärahojen käytöstä annetaan toimintakertomus, joka liitetään osaksi kaupungin vuoden 2024 toimintakertomusta, jonka kaupunginvaltuusto lopullisesti hyväksyy.

Toimintakertomus koostuu kahdesta osasta, olennaisista tapahtumista ja kokonaistalouden kehityksestä sekä talousarvion toteutumisvertailusta. Toimintakertomuksen erityisenä tehtävänä on selvittää, kuinka valtuuston asettamat taloudelliset ja toiminnalliset tavoitteet ovat toteutuneet. Toimintakertomuksessa esitetään tiedot myös olennaisista toimintaan vaikuttavista muutoksista ja tapahtumista tilikaudelta ja sen päättymisen jälkeen sekä arvio todennäköisestä tulevasta kehityksestä erityisesti talouden näkökulmasta. Arvioiden tulee tuoda esiin sellaiset seikat, jotka poikkeavat aikaisemmasta kehityssuunnasta ja ovat tulevaisuuden toiminnan suunnittelun kannalta merkittäviä. 

Tilinpäätös vuodelta 2024 ei ole vielä valmistunut, joten toimintakertomuksen määräraha euroihin saattaa tulla lautakuntakäsittelyn jälkeen muutoksia. Muutokset eivät kuitenkaan olennaisesti muuta hyvinvoinnin palvelualueen toimintakatetta. 

Alustavan tilinpäätöksen mukaan hyvinvoinnin palvelualueen toimintakate oli -12,314 miljoonaa euroa, joka oli muutetun talousarvion toimintakatetta 736 tuhatta euroa parempi, toteumaprosentin ollessa 94,4%.

Nelivuotinen nettositovuus tarkoittaa, että yksittäisen vuoden talousarviomäärärahan ylittyminen tulee kattaa seuraavien vuosien määrärahasta. Palvelualueen määräraha alittui, joten lautakuntakunta voi esittää määrärahojen siirtämistä vuosille 2025-2027. Esitys siirtomäärärahoista sekä niiden kohdentamisesta tuodaan lautakunnan käsiteltäväksi kun lopulliset tilinpäätöseurot varmistuvat.  

Toimintakertomukseen liittyvä sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan arvioinnista on esitetty selonteko sekä palvelualueen keskeisimpien riskien dokumenttilomake. Sisäisen valvonnan järjestämisestä vastaa kaupunginhallitus.

Liitteissä on esitetty myös palvelualueen käyttösuunnitelman raportti ajalta 1.1.-31.12.2024.

KS

 

Ehdotus

Esittelijä

Kristiina Soots, palvelualuejohtaja, kristiina.soots@jarvenpaa.fi

Hyvinvointilautakunta päättää

  1. esittää kaupunginhallitukselle, että kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä hyvinvoinnin palvelualueen vuoden 2024 toimintakertomuksen liitteiden mukaisena.
  2. hyväksyä lautakunnan alaisten avainalueiden käyttösuunnitelmien tavoitteiden ja suoritteiden toteumat vuodelta 2024
  3. valtuuttaa vastuuhenkilöt tekemään tarvittavat tekniset korjaukset ja päivitykset toimintakertomukseen 

Lisäksi hyvinvointilautakunta antaa kaupungin talouspalveluille liitteiden mukaisen arviointinsa palvelualueen sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan toteutumisesta sekä alueiden keskeisempien riskien dokumentointien, toimenpiteiden vaikutuksesta riskin todennäköisyyteen tai merkitykseen vuoden 2024 lopun mukaisesti.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Kokouskäsittely

Talouspäällikkö Jarkko Virolainen selosti asiaa.

Kokoustauko asian käsittelyn jälkeen klo 17.26-17.35.

Valmistelija

Timo Väisänen, talouspäällikkö, timo.vaisanen@jarvenpaa.fi

Perustelut

Palvelualueet raportoivat palvelualueen kokonaisuuden talousarvion toiminnallisten tavoitteiden ja niiden mittareiden toteutumisesta hyväksytyn talousarvion mukaisesti. Toiminnasta ja tavoitteiden sekä määrärahojen käytöstä annetaan toimintakertomus, joka liitetään osaksi kaupungin vuoden 2024 toimintakertomusta, jonka kaupunginvaltuusto lopullisesti hyväksyy.

Toimintakertomus koostuu kahdesta osasta, olennaisista tapahtumista ja kokonaistalouden kehityksestä sekä talousarvion toteutumisvertailusta. Toimintakertomuksen erityisenä tehtävänä on selvittää, kuinka valtuuston asettamat taloudelliset ja toiminnalliset tavoitteet ovat toteutuneet. Toimintakertomuksessa esitetään tiedot myös olennaisista toimintaan vaikuttavista muutoksista ja tapahtumista tilikaudelta ja sen päättymisen jälkeen, sekä arvio todennäköisestä tulevasta kehityksestä erityisesti talouden näkökulmasta. Arvioiden tulee tuoda esiin sellaiset seikat, jotka poikkeavat aikaisemmasta kehityssuunnasta ja ovat tulevaisuuden toiminnan suunnittelun kannalta merkittäviä.

Tilinpäätös vuodelta 2024 ei ole vielä valmistunut, joten toimintakertomuksen määräraha euroihin saattaa tulla lautakuntakäsittelyn jälkeen muutoksia. 

Kaupunkikehityksen vuoden 2024 alkuperäinen toimintakate oli -14,6 miljoonaa euroa. Kaupunginvaltuuston (KV 13.11.2023 § 73) hyväksymät toimintatuotot 2,8 miljoonaa, valmistus omaan käyttöön 1,1 miljoonaa, sekä toimintakulut -14,6 miljoonaa euroa. Alkuperäinen käyttösuunnitelma oli kaupunkikehityslautakunnan hyväksyttävänä 8.2.2024 § 8.

Vuoden 2024 aikana talousarvioon tehtiin vuotta 2026 koskeva talousarviomuutos ja yksi käyttösuunnitelmamuutos, joka koski vuotta 2024. Kaupunginvaltuuston 27.5.2024 § 35 päättämä muutos koski Kaupunkikehityksen vuoden 2023 talousarvion ylitystä 210 t€. Palvelualueen vuoden 2023 toimintakate toteutui 210 tuhatta euroa budjetoitua heikompana. Tehdyllä muutoksella vuodelta 2026 leikattiin pois 210 tuhatta euroa määrärahoja käyttötaloudesta. Alkuperäisenä tavoitteena oli, että vuoden 2023 ylitys saadaan katettua kokonaisuudessaan viimeistään vuoden 2026 aikana.  Toimintakatevaikutus vuodelle 2026 oli 210 tuhatta euroa. Käyttösuunnitelmamuutos (Kauke ltk 16.5.2024 § 29) koski vuoden 2023 määrärahalisäysten oikaisua oikeille kulutileille vuodelle 2024 kaupunkikehityksen sisällä.  Tehdyillä muutoksilla oli vaikutusta avainalueiden toimintakatteisiin, mutta koko Kaupunkikehityksen toimintakate vaikutus oli 0 euroa.

Tilinpäätöksen mukaan Kaupunkikehityksen toimintakate oli -9,2 miljoonaa euroa alittaen korjatun talousarvion noin 1,5 miljoonalla eurolla. Toimintakatteen alitus selittyy budjetoitua (2,8 M€) suuremmalla tuottokertymällä, joka ylittyi lähes 1,5 miljoonaa euroa. Toimintatuottoja kertyi yhteensä 4,25 miljoona euroa. Valmistus omaan käyttöön ylitti budjetoidun (1,1 M€) noin 8 tuhannella eurolla.

Palvelualueeseen kohdistui myös säästötoimenpiteitä vuodelle 2024, joiden yhteismäärä oli reilut 560 t€. Kyseinen summa oli otettu huomioon ja leikattu pois palvelualueen toimintakatteesta budjettien valmisteluvaiheessa vuonna 2023. Lisäksi katettavaa kertyi edellisen vuoden toimintakate ylityksestä yhteensä 290 t€ (sis. lisämääräraha 80 t€, KV 11.12.2023 § 92). Alun perin ylitysarvio oli 80 t€, mutta se ylittyi vielä 210 t€:lla. Vuoden 2024 tilinpäätöksen mukaan säästötoimenpiteisiin päästiin täysin vuoden 2024 osalta, ja samalla saatiin myös katettua vuoden 2023 toimintakate ylitys kokonaan.

Toimintakertomukseen liittyvän sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan arvioinnista on esitetty selonteko. Selonteko sisältää miten sisäinen valvonta ja siihen sisältyvä riskienhallinta on kaupungissa järjestetty, onko valvonnassa havaittu puutteita kuluneella tilikaudella, mitkä ovat huomioista tehdyt keskeiset johtopäätökset ja miten sisäistä valvontaa on tarkoitus kehittää voimassa olevalla taloussuunnittelukaudella. Sisäisen valvonnalla tarkoitetaan kaikkea toimintaa, jonka tarkoituksena on varmistaa, että kaupungin toiminta on taloudellista ja tuloksellista, päätösten perusteena oleva tieto on riittävää ja luotettavaa ja että säännöksiä ja päätöksiä noudatetaan. Sisäisen valvonnan järjestämisestä vastaa kaupunginhallitus.

Kaupunkikehityksen palvelualueen käyttösuunnitelmien toteumat vuodelta 2024

Käyttösuunnitelmien ja niiden tavoitteiden toteutumisesta raportoidaan lautakunnalle kaupunginvaltuustolle laadittavan talousarvion raportointiaikojen mukaisesti puolivuosittain. 

Käyttösuunnitelmien toteumien yhteenveto vuodelta 2024 on esitetty liitteenä.

 

MA

 

 

 

Ehdotus

Esittelijä

Mikko Autere, kaupunkikehitysjohtaja, mikko.autere@jarvenpaa.fi

Kaupunkikehityslautakunta päättää:

  1. hyväksyä lautakunnan alaisten avainalueiden käyttösuunnitelmien tavoitteiden ja suoritteiden toteumat vuodelta 2024.
  2. esittää kaupunginhallitukselle, että kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä kaupunkikehityksen palvelualueen vuoden 2024 toimintakertomuksen liitteiden mukaisena.
  3. valtuuttaa vastuuhenkilöt tekemään tarvittavat tekniset korjaukset ja päivitykset toimintakertomukseen, käyttösuunnitelmien toteumiin ja muihin liitteisiin.

Lisäksi kaupunkikehityslautakunta antaa kaupungin talouspalveluille liitteiden mukaisen arviointinsa palvelualueen sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan toteutumisesta sekä alueiden keskeisempien riskien dokumentointien, toimenpiteiden vaikutuksesta riskin todennäköisyyteen tai merkitykseen vuoden 2024 lopun mukaisesti.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Kokouskäsittely

Talouspäällikkö Timo Väisänen selosti asiaa.

Valmistelija

Kimi Alifrosti, Controller, kimi.alifrosti@jarvenpaa.fi

Perustelut

Järvenpään kaupungin konsernitilinpäätös ja toimintakertomus käsitellään kaupunginhallituksessa 25.3.2025. Kaupungin osalta tilinpäätöksen laadinta on loppusuoralla, mutta lukuihin voi edelleen tulla pieniä tarkennuksia. Toimintakertomukset on Konsernipalveluja ja tilaomistusta lukuun ottamatta käsitelty helmikuun lautakunnissa. Konsernitilinpäätöksen laadinta on vielä kesken.

Kooste ennakollisista tilinpäätöstiedoista on esitetty pykälän liitteenä. 

Käyttötalous

Toimintakatteen alijäämäennuste on noin 99,95 Me, joka on 0,6 Me muutettua talousarviota parempi. 

  • Palvelualueiden yhteenlasketut toimintakatteet toteutuvat noin 0,8 Me talousarviota parempina. Konsernipalvelujen toteuma on 0,6 Me, Hyvinvoinnin palvelualueen 0,7 Me, Tilaomistuksen 0,4 Me ja Kaupunkikehityksen 1,5 Me talousarviota parempi. Ylitystä syntyy Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueella 2,5 Me. Työmarkkinatuen kuntaosuus, Kotikuntakorvaukset ja Tarkastuslautakunta toteutuvat lähes muutetun talousarvion mukaisesti.
  • Järvenpään Vesi -liikelaitoksen toimintakate on toteutumassa 0,3 Me muutettua talousarviota heikompana.
  • Käyttöomaisuuden nettomyynti ja maankäyttökorvaukset sitovuustaso toteutuu hiukan (37te) talousarviota parempana. Maanmyynteihin liittyen tilinpäätökseen on tehty pakollinen 350te varaus palolaitoksen myyntivoittoon ja paloturvarahaston aiemmin antaman avustuksen mahdolliseen takaisinperintään liittyen.

Vuosikate vuodelta 2024 on ennakollisten tietojen perusteella noin 24,3 Me, kun se edellisenä vuonna oli 34,3 Me.

  • Verotulot laskivat 4,4 % edellisvuotisesta, mutta ylittivät muutetun talousarvion 2,4 M€.
  • Valtionosuudet vähenivät 36,3% edellisvuotisesta. Valtionosuudet toteutuvat 150 t€ muutettua talousarviota heikompina johtuen OKMn valtionosuuksien tarkistuksesta.
  • Rahoitustuottojen ja -kulujen arvioidaan toteutuvan noin 1,5 M€ muutettua talousarviota parempina saatujen osinkotuottojen ja korkosuojien vuoksi. 

Poistoja ja arvonalennuksia toteutui noin 23 Me, mikä on 1,5 Me talousarviota vähemmän. Poistojen alitus johtui talousarviota pienemmistä investoinneista ja hankkeiden valmistumisesta arvioitua myöhemmin.

Tilikauden ennakollinen ylijäämä on 5,9 Me muutettua talousarviota parempi ja yhteensä 1,4 Me ylijäämäinen. Taseen kertynyt ylijäämä vuoden lopussa on näin ollen 21,5 miljoonaa euroa.  

Investoinnit

Nettoinvestointien arvioidaan toteutuvan noin 6 Me muutettua talousarviota pienempinä ollen noin 29,1 Me. Suurimmat alitukset muutettuun talousarvioon nähden ovat talonrakennuksessa (2,1 M€) ja kunnallistekniikassa (3,6 M€). Alitukset johtuvat pääosin hankkeiden venymisestä vuodelle 2025. Keskuskenttä ja Juholanpelto (50 t€), Liikuntapaikkojen ylläpito (15 t€) ja Järvenpään veden (100 t€) investointien ennustetaan ylittävän muutetun talousarvion määrärahat. 

Rahoituslaskelma

Alustavan ennusteen mukaan lainamäärä on vuoden lopussa noin 254,1 M€, mikä tarkoittaa 5 421 euroa/asukas. Lainamäärä laski vuoden aikana noin 0,7 M€.

Kaupungin asukasluku oli joulukuun lopun ennakkotietojen mukaan 46 866 eli kasvua on kertynyt viime vuodesta 376 asukasta. 

Järvenpään kaupungin konsernitilinpäätös ja toimintakertomus käsitellään kaupunginhallituksessa 25.3.2025. 

 

 

Ehdotus

Esittelijä

Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi

Talous- ja konsernijaosto merkitsee ennakolliset tilinpäätöstiedot tiedoksi. 

 

Käsittely

Talousjohtaja Kirsi Rinne selosti asiaa.  

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti. 

Valmistelija

Marketta Niemi, talousasiantuntija, marketta.niemi@jarvenpaa.fi
Ari Kaunisto, toimitusjohtaja, ari.kaunisto@jarvenpaa.fi

Perustelut

Järvenpään Veden tilinpäätös ja toimintakertomus 2024

Järvenpään kaupungin vesiliikelaitoksen (Järvenpään Vesi) vuoden 2024 tilinpäätös on koottu yhtenäiseksi Järvenpään kaupungin asiakirjaksi, joka sisältää tasekirjan, toimintakertomuksen, talousarvion toteutumisvertailun, tilinpäätöslaskelmat ja niiden liitetiedot.

Toimintakertomukseen liittyvä sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan arvioinnit ovat salassa pidettävinä oheismateriaaleina.

Tilinpäätös liiteasiakirjoineen on kokousaineiston liitteenä.

Johtokunnan on toimintakertomuksessa tehtävä esitys tilikauden tuloksen käsittelystä. Tilikauden tuloksella tarkoitetaan tällöin tilikauden ylijäämää ennen varaussiirtoja.

Järvenpään Veden tilinpäätöstä esitellään kokouksessa tarkemmin.

Toimivalta: Hallintosääntö § 24 Vesiliikelaitoksen johtokunta

 

Ehdotus

Esittelijä

Ari Kaunisto, toimitusjohtaja, ari.kaunisto@jarvenpaa.fi

Johtokunta päättää esittää kaupunginhallitukselle, että kaupunginvaltuusto päättää:

  1. hyväksyä Järvenpään kaupungin vesiliikelaitoksen vuoden 2024 tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen liiteasiakirjoineen
  2. että Järvenpään kaupungin vesiliikelaitoksen tilikauden ylijäämä 814.813,27 euroa lisätään Järvenpään vesiliikelaitoksen omaan pääomaan
  3. valtuuttaa toimitusjohtajan tekemään tilinpäätökseen mahdollisia teknisiä korjauksia

 

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Kokouskäsittely

Toimitusjohtaja Ari Kaunisto esitteli asiaa.

Valmistelija

  • Kimi Alifrosti, Controller, kimi.alifrosti@jarvenpaa.fi

Perustelut

JÄRVENPÄÄN KAUPUNGIN VUODEN 2024 TILINPÄÄTÖS

Kuntalain 113 § 1 mom. mukaan kunnan tilinpäätös on laadittava 3 kuukauden kuluessa tilivuoden päättymisestä eli maaliskuun loppuun mennessä.

Kaupungin tilinpäätös vuodelta 2024 on valmis luovutettavaksi tilintarkastajille tarkastettavaksi ja tarkastuslautakunnalle arvioitavaksi. Kaupunginvaltuusto käsittelee tilinpäätöksen kesäkuun loppuun mennessä.

Kuntalain 114 §:n mukaan kunnan, joka tytäryhteisöineen muodostaa kuntakonsernin, tulee laatia ja sisällyttää tilinpäätökseensä konsernitilinpäätös. Konsernitilinpäätös tulee laatia samalta päivältä kuin kunnan tilinpäätös. Konsernitilinpäätös laaditaan konserniyhteisöjen taseiden ja tuloslaskelmien sekä niiden liitetietojen yhdistelmänä. Konsernitilinpäätökseen sisällytetään lisäksi konsernin rahoituslaskelma, jossa annetaan selvitys kuntakonsernin varojen hankinnasta ja niiden käytöstä tilikauden aikana.

Tilinpäätöksen allekirjoittavat kaupunginhallituksen jäsenet sekä kaupunginjohtaja.

TOIMINTAKERTOMUS

Kuntalain 115 §:n mukaan toimintakertomuksessa on esitettävä selvitys valtuuston asettamien toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisesta kunnassa ja kuntakonsernissa. Toimintakertomuksessa on myös annettava tietoja sellaisista kunnan ja kuntakonsernin talouteen liittyvistä olennaisista asioista, joista ei ole tehtävä selkoa kunnan tai kuntakonsernin taseessa, tuloslaskelmassa tai rahoituslaskelmassa. Jos kunnan taseessa on kattamatonta alijäämää, toimintakertomuksessa on tehtävä selkoa talouden tasapainotuksen toteutumisesta tilikaudella sekä voimassa olevan taloussuunnitelman ja toimenpideohjelmien riittävyydestä talouden tasapainottamiseksi. Kunnanhallituksen on toimintakertomuksessa tehtävä esitys tilikauden tuloksen käsittelystä.

TULOSLASKELMA

Käyttötalous

Toimintakatteen alijäämä oli vuonna 2024 noin 100 miljoonaa euroa, mikä on 0,6 miljoonaa euroa muutettua talousarviota parempi. Toimintakatteen alijäämä oli noin 3 miljoonaa euroa pienempi kuin vuonna 2023.

  • Palvelualueiden yhteenlasketut toimintakatteet toteutuivat noin 0,8 Me talousarviota parempina. Konsernipalvelujen toteuma on 0,6 Me, Hyvinvoinnin palvelualueen 0,7 Me, Tilaomistuksen 0,4 Me ja Kaupunkikehityksen 1,5 Me talousarviota parempi. Ylitystä syntyi Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueella 2,5 Me. Työmarkkinatuen kuntaosuus, Kotikuntakorvaukset ja Tarkastuslautakunta toteutuivat likimain muutetun talousarvion mukaisesti.
  • Järvenpään Vesi -liikelaitoksen toimintakate oli 0,3 Me muutettua talousarviota heikompi.
  • Käyttöomaisuuden nettomyynti ja maankäyttökorvaukset sitovuustaso toteutui hieman (37te) talousarviota parempana. Maanmyynteihin liittyen tilinpäätökseen on tehty pakollinen 350te varaus palolaitoksen myyntivoittoon ja paloturvarahaston aiemmin antaman avustuksen mahdolliseen takaisinperintään liittyen.

Vuosikate vuodelta 2024 oli noin 24,3 Me,​ kun se edellisenä vuonna oli 34,​3 Me. Vuosikate vuonna 2024 oli 518 euroa/asukas ja 737 euroa/asukas vuonna 2024.

Verotuloja kertyi vuoden aikana 118,5 Me ja ne laskivat 4,4 % edellisvuotisesta. Pudotus johtuu hyvinvointiuudistuksen jälkeisistä verohännistä, jotka olivat 2024 huomattavasti vuotta 2023 pienempiä. Koko vuoden verotulojen toteuma ylitti muutetun talousarvion 2,4 miljoonalla eurolla. 

  • Kunnallisverotulot ylittivät talousarvion odotettua suuremmat maksuunpanoprosentin myötä. Verotulot ylittivät alkuperäisen talousarvion 3,8 Me ja muutetun talousarvion 2,4 Me.
  • Yhteisöverot toteutuivat 0,6 Me alkuperäistä talousarviota pienempinä lähes muutetun talousarvion mukaisesti verotettavan tulon ja Järvenpään jako-osuuden jäädessä alkuperäistä arviota pienemmiksi.
  • Kiinteistöverotulot toteutuivat 0,4 Me talousarviota heikompana kiinteistöveropohjan kehityksen ollessa arvioitua hitaampaa.

Valtionosuuksia saatiin vuoden aikana 12 Me ja ne laskivat yli 6,8 miljoonaa euroa eli 36,3 % edellisvuotisesta. Valtionosuudet toteutuivat 0,2 Me muutettua talousarviota heikompina johtuen OKMn valtionosuuksien tarkistuksesta vuoden lopussa. Vuoden 2024 valtionosuuksiin sisältyi hyvinvointialueuudistuksen seurauksena noin 9,9 miljoonan euron leikkaukset.

Rahoitustuotot ja -kulut toteutuivat noin 1,5 Me muutettua talousarviota parempina saatujen osinkotuottojen, pienemmän lainamäärän ja tehtyjen korkosuojien vuoksi. 

Poistoja ja arvonalennuksia toteutui noin 23 Me, mikä oli 1,5 Me talousarviota vähemmän. Poistojen alitus johtui talousarviota pienemmistä investoinneista ja poistonalaisten hankkeiden arvioitua myöhemmästä valmistumisesta.

Tilikauden ylijäämä oli 1,4 miljoonaa euroa. Ylijäämä toteutui 5,9 Me muutettua talousarviota parempana, mutta oli 8,6 miljoonaa euroa heikompi kuin vuonna 2023. Alkuperäinen talousarvio tehtiin 3,7 miljoonaa euroa alijäämäiseksi.

Kuntalain 115 §:n mukaan kaupunginhallituksen on toimintakertomuksessa tehtävä esitys tilikauden tuloksen käsittelystä. Toimintakertomukseen on kirjattu, että kaupunginhallitus esittää, että tilikauden ylijäämä 1 365 581,88 euroa lisätään edellisten tilikausien ylijäämään.

RAHOITUSLASKELMA

Investoinnit

Nettoinvestoinnit toteutuivat noin 6 Me muutettua talousarviota pienempinä ollen noin 29,1 Me. Merkittäviä alituksia muutettuun talousarvioon nähden syntyi talonrakennuksessa (2,1 Me), kunnallistekniikassa (3,6 Me) sekä ICT- ja irtaimistoinvestoinneissa (0,4 Me). Alitukset johtuvat pääosin hankkeiden siirtymisestä vuodelle 2025. Keskuskenttä ja Juholanpelto (50 te), Liikuntapaikkojen ylläpito (15 te) ja Järvenpään veden (100 te) investoinnit ylittävät muutetun talousarvion määrärahat ja maanmyyntien tasekirjaukset jäivät noin 380te talousarviota matalammiksi.

Rahoitus

Kaupungin lainamäärä vuoden lopussa oli noin 254,1 Me,​ kun se vuotta aikaisemmin oli 254,8 Me. Asukasta kohden lainaa oli 5 421 euroa (vuonna 2023 5 481 €/asukas). Lainamäärä laski vuoden aikana noin 0,7 Me. Tulorahoituksella katettiin 72,2 % investoinneista.  

TASE

Kaupungin taseen loppusumma 31.12.2024 oli 417,4 Me. Taseen loppusumma kasvoi 1,6 Me edellisen vuoden taseeseen (415,7 Me) verrattuna.

Taseen kertynyt ylijäämä oli tilikauden ylijäämäkirjauksen jälkeen 21,5 Me eli 458 euroa/asukas. Vuonna 2023 ylijäämää oli 20,1 miljoonaa ja 433 euroa asukasta kohden.

KONSERNI

Konsernilaskelmissa on otettu huomioon tytäryhtiöt, kuntayhtymät ja osakkuusyhtiöt. Kaupungin toiminnan näkökulmasta olennaisimmat tytäryhtiöt ovat Järvenpään Mestariasunnot Oy, Mestaritoiminta Oy, Koy Järvenpään Terveystalo ja Järvenpään Pysäköinti Oy sekä Koy Ainolan Pysäköinti. Viimeinen vapaaehtoinen sote-kuntayhtymä Uudenmaan päihdehuollon kuntayhtymä purettiin vuoden aikana.  

Koko kaupunkikonsernin tilikauden alijäämä oli -1,7 Me, kun se vuotta aiemmin oli 9,5 Me ylijäämäinen. 

Koko konsernin tasearvo 31.12.2024 oli 612,5 Me. Tasearvo kasvoi edellisvuotisesta 2,9 Me.

Konsernin lainakanta oli yhteensä 453 Me ja asukasta kohden 9 666 euroa. Konsernin lainakanta kasvoi 2,9 miljoonalla eurolla vuodesta 2023. Asukaskohtainen lainamäärä vuotta aiemmin oli 9 683 euroa.

Konsernitaseen kertynyt ylijäämä on 9,2 Me. Asukaskohtaisesti konsernitaseen kertynyttä ylijäämää oli vuoden lopussa 197 euroa/asukas, kun se vuoden 2023 lopussa oli 235 euroa/asukas. Kriisikuntakriteerien mukaan arviointimenettely voidaan käynnistää, jos asukasta kohden laskettu kertynyt alijäämä on kunnan viimeisessä konsernitilinpäätöksessä vähintään 1 000 euroa ja sitä edeltäneenä vuonna vähintään 500 euroa. 

Kaupungin asukasluku oli ennakkotietojen mukaan vuoden lopussa 46 866 eli kasvua kertyi edellisvuodesta 376 asukasta, mikä vastaa 0,8 %.

Konserniyhteistöjen tilanne 2024

Olennaisimpien tytäryhtiöiden talousarviotavoitteiden toteumista ja yhtiöiden tilaa seurataan osavuosiraportissa ja toimintakertomuksessa. Tytäryhtiöiden toimittamat selvitykset menneen vuoden toiminnasta on käsitelty talous- ja konsernijaostossa 5.3.2025 ja esitetty tilinpäätöksen liitteenä. Lisäksi yhteenveto tärkeimmistä tapahtumista on koostettu toimintakertomukseen. Kuntayhtymien ja muiden kaupungin osin omistamien yhteisöjen toiminnassa tapahtuvista poikkeamista ja muista yhteisöihin liittyvistä,​ oleellisista​ kaupungin toimintaan vaikuttavista tekijöistä on raportoitu yhteisön seurannasta ja ohjauksesta vastaavan sitovuustason toimintakertomusosiossa. Kuten heikentynyt konsernitilinpäätös osoittaa konserniyhtiöiden taloudellinen tilanne on vuoden aikana heikentynyt. 

Riskienhallintatoimenpiteiden toteutuminen 2024

Talousarvion 2024 valmistelun yhteydessä analysoitiin toimintaympäristön muutoksia ja tunnistettiin tavoitteita uhkaavat riskit,​ arvioitiin niiden vaikutukset ja laadittiin toimenpidesuunnitelmat riskien hallitsemiseksi. Palvelualueet raportoivat riskienhallintatoimenpiteiden toteutumisesta kaupungin johtoryhmälle ja omalle poliittiselle päätöksentekoelimelle osavuosikatsausten ja toimintakertomuksen yhteydessä. Kooste palvelualueiden vuoden 2024 talousarviovaiheessa tunnistamien riskienhallintatoimenpiteiden tilanteesta ja arvio toimenpiteiden tuloksellisuudesta on esitetty tilinpäätöksen liitteissä ja yhteenveto on koostettu toimintakertomukseen. 

KR

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi

Kaupunginhallitus päättää

  1. allekirjoittaa vuoden 2024 tilinpäätöksen ja toimittaa sen tilintarkastajalle ja tarkastuslautakunnalle tarkastettavaksi.
  2. oikeuttaa talousjohtajan tekemään tasekirjaan tarvittaessa teknisluonteiset korjaukset ja täydennykset.
  3. saattaa tilinpäätöksen tarkastuslautakunnan käsittelyn jälkeen edelleen kaupunginvaltuuston käsiteltäväksi​.

Kaupunginhallitus päättää esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto

  1. päättää, että 1 282 752,24 euron tuloksesta tuloutetaan tehtyjä poistoeroja 82 829,64 euroa ja vuoden 2024 ylijäämä 1 365 581,88 euroa lisätään oman pääoman edellisten tilikausien yli/-alijäämätilille.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Tiedoksi

KV, Tarkla, tilintarkastaja