Kaupunginhallitus, kokous 16.12.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 317 KOy Ainolan Pysäköinti -yhtiön pääomitus 2024

JARDno-2022-2163

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Marjut Torniainen, talouspäällikkö, marjut.torniainen@jarvenpaa.fi

Perustelut

Kaupunginvaltuusto on kokouksessaan 21.3.2022 § 21 päättänyt perustaa Kiinteistö Oy Ainolan Pysäköinti -yhtiön. Yhtiön alkuvaiheen järjestelyjen ja suunnittelun ja kilpailutuksen rahoitukseen on varattu vuoden 2022 kehitysinvestointimäärärahasta 350 000 euroa (KH 7.2.2022 §42). Perustamissopimuksen mukaisesti Järvenpään kaupunki, on maksanut osakkeiden merkintähinnan 10 000 euroa heinäkuussa 2022.

Pysäköintihallin urakoitsija on kilpailutettu ja urakoitsijan valinnasta on tehty hankintapäätös 1.12.2022. Sopimus urakoitsijan kanssa allekirjoitetaan joulukuussa 2022. Hankkeen käynnistäminen on edennyt suunniteltua hitaammin, mistä johtuen osa alkuvaiheen tehtävistä realisoituu maksettavaksi vasta vuodenvaihteen jälkeen ja vuoden 2022 pääomitustarve on vain 90 000 euroa. Pääomalla katetaan hankinnasta, rakennuttamisesta sekä YIT:n ja kaupungin välisistä selvitys- ja sopimusteknisistä töistä syntyneitä kustannuksia. Loput rakentamisen käynnistymistä edeltävistä kustannuksista lankeavat maksuun alkuvuonna 2023, joten yhtiön arvion mukaan lisäpääomitukselle tulee tarve tammikuussa 2023. Pääomitus on maksimissaan 250 000 euroa.  

Pysäköintilaitos on tarkoitus rakentaa kaupungin takaamalla lainalla (KV 21.3.2022 § 22) ja kaupungin tekemin pääomituksin. Pysäköintilaitoksen ylläpito rahoitetaan autopaikoista perittävillä vuokrilla ja vastikkeilla.

Yhtiön pääomitukseen on varauduttu vuosien 2023 talousarviossa ja 2023-26 taloussuunnitelmassa. Päätökset jatkopääomituksista tuodaan kaupunginhallituksen päätettäväksi erikseen yhtiön esityksestä, samoin kuin yhtiön lainan takauksen yksilöinti.   

KR

Ehdotus

Esittelijä

Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi

Kaupunginhallitus päättää hyväksyä Kiinteistö Oy Ainolan Pysäköinti -yhtiöön tehtävän sijoitetun vapaan pääoman ehtoisen

  • maksimissaan 90 000 euron sijoituksen joulukuussa 2022
  • maksimissaan 250 000 euron sijoituksen alkuvuonna 2023. 

 

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti. 

Valmistelija

Marjut Torniainen, talouspäällikkö, marjut.torniainen@jarvenpaa.fi

Perustelut

Kaupunginvaltuusto päätti 21.3.2022 § 21 Ainolan pysäköintiyhtiön perustamisesta. Perustamispäätöksen mukaisesti pysäköintihallin rakentaminen rahoitetaan kaupungin tekemillä oman pääoman ehtoisilla sijoituksilla ja lainarahoituksella. Lisäksi Väylä maksaa osuutensa halliin tulevasta liityntäpysäköinnistä.

Kaupungin investointiohjelmassa on varauduttu yhtiön pääomitukseen vuosina 2023-28 yhteensä 6,295 Me. Sijoitukset sisältävät YIT:n Asemanmäen pysäköintiyhtiöstä maksaman korvauksen sijoittamisen yhtiöön, minkä lisäksi yhtiöön on suunniteltu sijoitettavan joko ns. svop-sijoituksina tai hoitovastikkeina rakennusliikkeiltä saamansa velvoitepaikkojen ulosostomaksut. Kaupunki on aiemmilla päätöksillään (KH 19.12.2022 § 329) päättänyt sijoittaa yhtiöön 350 te perustamis- ja suunnittelukustannusten kattamiseen. Vuoden 2023 kohdentamatta oleva talousarviomääräraha mahdollistaa vielä 3,705 miljoonan euron svop-sijoituksen yhtiöön kuluvana vuonna.

Lainapääoman hinnan noustua yhtiön edun mukaista on, että lainaa nostetaan mahdollisimman vähän ja myöhäisessä vaiheessa. Valitun urakkasopimuksen ja lainatarjouksen mukaisesti tarkennetut yhtiön talouslaskelmat on esitetty pykälän oheismateriaalina. Kaupunki rahoittaa yhtiötä sekä pääomasijoituksin että hoitovastikkeina. 

Rakentamisen eteneminen ja rahoitustarve

Yhtiö kilpailutti hankkeen 10.8.2022. Kisa jouduttiin keskeyttämään 30.9 koska Väylävirasto vaati kisan järjestämistä yhteishankintana. Urakkakilpailua jatkettiin nopeutettuna menettelynä 1.11. ja se päättyi 28.11.2022. Rakentajaksi valikoitui Fira Oy. Hankintapäätös julkaistiin 1.12.2022 ja oli lainvoimainen 16.12.2022. Työmaan perustaminen on jo aloitettu ja rakentaminen käynnistyy helmikuussa 2023 riippuen infra-rakentamisen etenemisestä. Pysäköintitalo valmistuu noin 12 kuukauden kuluttua aloittamisesta.

Yhtiön rahoitustarve määräytyy urakan maksupostien mukaisesti. Ensimmäiset erät on tarkoitus kattaa kaupungin sijoituksilla ja loppuvuoden maksueriä varten on neuvoteltu useammassa erässä nostettavissa oleva laina. Yhtiön arvion mukaan ensimmäiset maksupostit lankeavat maksuun helmikuussa. Kaupungin jatkosijoitusten arvioidaan ajoittuvan seuraavasti: 

  • 1/2023 250 000 € (KH päätös 19.12.2022 § 329)
  • 2/2023 1 500 000 €
  • 3/2023 1 500 000 €
  • 4/2023 705 000 €
     

Päivitetyt talouslaskelmat

Yhtiön talouslaskelmat (kassavirtalaskelma, tuloslaskelma, tase, liite 1) on päivitetty vastaamaan viimeisimpiä tietoja ja muuttunutta markkinatilannetta. Laskelmissa on huomioitu hyväksytty urakkahinta ja siihen kytkeytyen pienentynyt Väylän maksuosuus sekä muut rakentamiseen liittyvät maksut viimeisimpien tietojen mukaisesti. Nostettavan lainan määrä on arvioitu kaupungin talousarvion mahdollistaman täysimääräisen svop-sijoituksen ja rahoitustarpeen erotuksena, ja korkokustannukset on huomioitu saadun lainatarjouksen mukaisesti. Korkotason nousu näkyy laskelmissa suurempina rahoituskuluina.

Yhtiön talouden kannalta maailman taloustilanteen muutos heijastuu negatiivisesti korkojen nopean nousun, inflaation ja asuntomarkkinoiden nopeasti heikentyneen tilanteen kautta. Heikentyneet laskelmat heijastuvat myös kaupungin vastuisiin ja yhtiöön tehtäviin maksuihin.

Koy Ainolan Pysäköinti on yhtiön taloutta suunnitellessaan arvioinut, että asuntomarkkinoiden hidastuminen tulee hidastamaan myös Ainolan aluekeskuksen keskuskorttelin rakentumista aikaisemmin ennakoidusta. Rakentumisen mahdollinen hidastuminen tulee vaikuttamaan yhtiön talouteen, sillä pysäköintipaikkojen käyttäjien määrä ja edelleen yhtiön saamien pysäköintitulojen määrä on suoraan verrannollinen rakentamisen määrään alueella. Päivitetyissä laskelmissa on varovaisuusperiaatetta noudattaen huomioitu nämä riskit pienempinä vuokratuottoina. Pysäköintihallin käyttöaste ja paikkojen vuokratuotot on arvioitu aiempaa matalammaksi koko 2020-luvun ajan, mikä lisää vuodesta 2024 alkaen kaupungille maksettavaksi tulevien hoitovastikkeiden määrää. Kaupungin sijoitukset (svop+hoitovastikkeet) yhtiöön on pidetty vuoteen 2028 asti tasolla, joka vastaa likimain vuosittaista velvoitepaikkamaksutuloa (600te) ja aiempaa pysäköintiyhtiöiden hoitovastiketasoa (25te). 

Mikäli asuntomarkkinatilanne toteutuu ja kohteet etenevät laskelmissa huomioitua hidastuvaa skenaariota nopeammin, muuttuu yhtiön talous ennakoitua paremmaksi tulojen lisääntymisen myötä. Myös kustannustason nousu haastaa yhtiön taloutta. Koska inflaatio, korkotaso ja asuntomarkkinat kulkevat ilmiöinä käsi kädessä, voi tilanne kokonaisuutena entisestään heiketä tai parantua.

Perustelut pääomitukselle 

Kaupunkikehitys arvioi Ainolan aluekeskuksen keskuskorttelin rakennuslupatilanteeseen peilaten, että rakentajat uskovat kohteiden lähtevän liikkeelle nopeammin kuin yhtiön laskelmat osoittavat. Rakennuslupien perusteella näyttää siltä, että vuokratalot lähtevät liikkeelle jopa alkuperäistä suunnitelmaa nopeammin. Asuntojen käyttäjät kuitenkin lopulta ratkaisevat sen, miten hankkeet tulevat rakentumaan. Etenkin omistusasuntojen tilanne on tällä hetkellä hyvin epävarma. Tilannekuva tarkentunee sen jälkeen, kun omistusasuntojen ennakkomarkkinointi lähtee liikkeelle ja nähdään, miten asuntojen myynti etenee.

Yhtiön pääomittaminen vastaa yhtiön perustamispäätöksen (KV  21.3.2022 § 21) linjauksia. Vuoden 2023 lisäpääomitus esitetään tehtäväksi vielä kohdentamatta olevan talousarvionvarauksen 3,705 Me mukaisesti. Pääomitus sijoitetaan yhtiöön yhtiön rahoitustarpeen mukaisesti yhtiön tekemää laskutuksesta vastaan. Vuosien 2024-28 pääomitustarve ja hoitovastiketasot tarkentuvat kohteen valmistuttua ja alueen rakentamisen edetessä ja niistä päätetään erikseen myöhemmin. 

Kaupunkikehitysjohtaja on yhteisön vastuuhenkilönä arvioinut laskelmat eikä hänellä ole niiden suhteen huomauttamista.

KR

Ehdotus

Esittelijä

Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi

Kaupunginhallitus päättää

  • hyväksyä Kiinteistö Oy Ainolan Pysäköinti -​yhtiöön tehtävän sijoitetun vapaan pääoman ehtoisen maksimissaan 3 705 000 euron sijoituksen.
  • että pääomitus tehdään yhtiön tekemän laskutuksen mukaisesti vuoden 2023 aikana. 
  • että päätös pannaan täytäntöön sen lainvoimaisuutta odottamatta.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.  

Valmistelija

  • Aatu Laamanen, talouspäällikkö, aatu.laamanen@jarvenpaa.fi

Perustelut

Valmistelijat: talouspäällikkö Aatu Laamanen, maankäyttöjohtaja Juhana Hiironen, Koy Ainolan pysäköinti toimitusjohtaja Jani Kervinen

Taustaa 

Kaupunginvaltuusto päätti 21.3.2022 § 21 Ainolan pysäköintiyhtiön perustamisesta. Perustamispäätöksen mukaisesti pysäköintihallin rakentaminen päätettiin rahoittaa kaupungin tekemillä oman pääoman ehtoisilla sijoituksilla ja lainarahoituksella, minkä lisäksi Väylä osallistui halliin toteutetun liityntäpysäköinnin kustannuksiin.

Pysäköintihalli valmistui tammikuussa 2024 ja otettiin käyttöön 1.2.2024. Kaupunki on pääomittanut yhtiötä ja hallin rakentamista vuosina 2022–23 yhteensä 4,055 miljoonalla eurolla, minkä lisäksi yhtiö on rahoittanut rakentamista nostamalla lainaa 4,0 miljoonaa euroa.

Yhtiöön on perustamisvaiheessa suunniteltu sijoitettavan joko ns. svop-sijoituksina tai hoitovastikkeina YIT:n pysäköintiyhtiöön kohdistunut velkasaatava ja alueelle rakentavilta yhtiöiltä perittävät velvoitepaikkojen ulosostomaksut. Velvoitepaikkamaksuja ja YIT:n velkasaatavaa on vuoden 2023 loppuun mennessä kertynyt 3,04 miljoonaa euroa. Tuleviin pääomituksiin on investointiohjelmassa varattu vuosille 2024–28 2,021 miljoonaa euroa, josta 304 000 euroa vuodelle 2024. Vastaava summa on tuloutunut vuodelle 2024 Marvean kerrostalon käyttöönottotarkastuksen yhteydessä.

Taloudellinen tilanne ja rahoitustarve

Maailman taloustilanteen muutos on heijastunut negatiivisesti yhtiön talouteen korkojen nousun, inflaation ja asuntomarkkinoiden nopeasti heikentyneen tilanteen kautta. Heikentyneet tilanne heijastuu myös kaupungin vastuisiin ja yhtiöön tehtäviin maksuihin.

Koy Ainolan Pysäköinti on yhtiön taloutta suunnitellessaan arvioinut, että asuntomarkkinoiden hidastuminen hidastaa myös Ainolan aluekeskuksen keskuskorttelin rakentumista aikaisemmin ennakoidusta. Alueen hitaampi rakentaminen vaikuttaa yhtiön talouteen, sillä pysäköintipaikkojen käyttäjien määrä ja edelleen yhtiön saamien pysäköintitulojen määrä riippuu suoraan alueen rakentamisen määrästä. Päivitetyissä laskelmissa on varovaisuusperiaatetta noudattaen huomioitu nämä riskit pienempinä vuokratuottoina. Pysäköintihallin käyttöaste ja paikkojen vuokratuotot on arvioitu aiempaa matalammaksi koko 2020-luvun ajan, mikä lisää vuodesta 2024 alkaen kaupungille maksettavaksi tulevien hoitovastikkeiden määrää. Kaupungin svop-sijoitukset yhtiöön ovat vuosina 2023-2028 yhteensä arviolta 3,4 miljoonaa euroa, ja ne arvioidaan katettavan vuosina 2023-28 kertyvillä velvoitepaikkamaksutuloilla (n. 3,6 miljoonaa euroa). Lisäksi kaupungille tulee maksettavaksi vastikemaksuja 2024-28 yhteensä noin 1,2Me.

Mikäli asuntomarkkinatilanne paranee ja kohteet rakentuvat laskelmissa huomioitua nopeammin, yhtiön talous muuttuu ennakoitua paremmaksi tulojen lisääntyessä. Yhtiön taloutta haastaa myös kustannustason nousu. Koska inflaatio, korkotaso ja asuntomarkkinat kulkevat ilmiöinä käsi kädessä, voi tilanne kokonaisuutena entisestään heiketä tai parantua. 

Rakentamisen onnistunut kilpailutus sekä toteutus mahdollistaa lainan nopeamman takaisinmaksun vuonna 2024. Hanke toteutui noin 400 000 € alle budjetin. Nopeampi lainan takaisinmaksu pienentää seuraavien vuosien korkokuluja noin 30 000 €/vuosi. Yhtiön kassavirta, tuloslaskelma sekä tase on tehty sillä oletuksella, että yhtiö maksaa lainaa vuonna 2024 yhteensä 700 000 €. 

Päivitetyt talouslaskelmat 

Yhtiön talouslaskelmat (kassavirtalaskelma Liite 1, tuloslaskelma Liite 2, tase liite 3) on päivitetty vastaamaan viimeisimpiä tietoja ja muuttunutta markkinatilannetta. Laskelmissa on huomioitu hyväksytty urakkahinta ja siihen kytkeytyen pienentynyt Väylän maksuosuus sekä muut rakentamiseen liittyvät maksut viimeisimpien tietojen mukaisesti. Nostettavan lainan määrä on arvioitu kaupungin talousarvion mahdollistaman täysimääräisen svop-sijoituksen ja rahoitustarpeen erotuksena, ja korkokustannukset on huomioitu saadun lainatarjouksen mukaisesti. Korkotason nousu näkyy laskelmissa suurempina rahoituskuluina.

Perustelut pääomitukselle 

Kaupunkikehitys arvioi Ainolan aluekeskuksen keskuskorttelin rakennuslupatilanteeseen peilaten, että rakentajat uskovat kohteiden lähtevän liikkeelle nopeammin kuin yhtiön laskelmat osoittavat. Rakennuslupien perusteella näyttää siltä, että vuokratalot lähtevät liikkeelle jopa alkuperäistä suunnitelmaa nopeammin. Asuntojen käyttäjät kuitenkin lopulta ratkaisevat sen, miten hankkeet tulevat rakentumaan. Etenkin omistusasuntojen tilanne on tällä hetkellä hyvin epävarma. Tilannekuva tarkentunee sen jälkeen, kun omistusasuntojen ennakkomarkkinointi lähtee liikkeelle ja nähdään, miten asuntojen myynti etenee.

Huomioitavaa on, että vuoden 2024 osalta nopeampaa muutosta ei ole nähtävissä, joten esitetty rahoitus on yhtiön osalta tarpeellinen. Yhtiön pääomittaminen vastaa yhtiön perustamispäätöksen (KV 21.3.2022 § 21) linjauksia. Pääomitus sijoitetaan yhtiöön yhtiön rahoitustarpeen mukaisesti. Vuoden 2024 osalta pääomitus esitetään tehtäväksi seuraavasti: Svop 304 000 €. Lisäksi yhtiölle maksetaan hoitovastikkeita kuluvan vuoden aikana. Hoitovastikkeen kasvu suhteessa aikaisempiin päätöksiin johtuu liikevaihdon pienemmästä toteumasta sekä ennakoitua suuremmasta kiinteistöverosta. 

Kaupungille kertyy vuodelle 2024 velvoitepaikkamaksuja Marvean valmistuvasta kerrostalosta. Vuodelle 2025 velvoitepaikkamaksuja kertynee ainakin A-Kruunun ja Asuntosäätiön hankkeista ja edelleen vuodelle 2026 Hartelan ja Marvean toisista kerrostaloista. Yksi kerrostalo per vuosi tuottaa kutakuinkin suunnitellun määrän SVOP-tuloja. Tällä hetkellä voidaan arvioida, että velvoitepaikkamaksuja tulee kertymään kaupungille nopeammassa tahdissa kuin, mitä on alun perin suunniteltu.

Valtiontukisääntely 

Pääomituksen osalta on huomioitava EU:n valtiontukisäännökset. Valtiontuesta on säädetty Euroopan unionion toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT) 107 artiklassa. SEUT 107 artiklan 1 kohdan mukaan jäsenvaltion myöntämä taikka valtion varoista muodossa tai toisessa myönnetty tuki, joka vääristää tai uhkaa vääristää kilpailua suosimalla jotakin yritystä tai tuotannonalaa, ei sovellu yhteismarkkinoille, siltä osin kuin se vaikuttaa jäsenvaltioiden väliseen kauppaan.

BDO on selvittänyt Ainolan pysäköinnin pääomitusten markkinaehtoisuutta ja nykyistä käytäntöä valtiontukisäädösten näkökulmasta. Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) on selvittänyt aiemmin vastaavanlaisen pysäköintiyhtiön (Finnpark Oy) toimintaa kilpailluilla markkinoilla. Selvityksen perusteella kiinteistöliiketoiminta, eli parkkitalon rakentaminen, omistaminen ja hallinnointi, ei sellaisenaan kohdistu kilpailluille markkinoille. Samaisessa KKV:n selvityksessä on todettu, että pysäköintiliiketoiminta sekä sen operointi on sellaista toimintaa, joka kohdistuu kilpailluille markkinoille.

Maankäyttö- ja rakennuslain 156 § perusteella kaupunki voi myydä velvoitepaikkoja pysäköintilaitoksen rahoittamiseksi ilman, että se toimii kilpailluilla markkinoilla. BDO:n arvion mukaan velvoitepaikkapysäköinnin järjestämisen ei voida katsoa olevan markkinoilla toimimista, vaan on osa kaupungin kiinteistöliiketoimintaa. Velvoitepaikoilla tarkoitetaan asemakaavassa kerrosneliömetrien tai asuntojen mukaan määrättyä yhden autopaikan rakentamisevelvoitetta, joka sisältää velvoitteeseen kuuluvat vieraspaikat. Lisäksi voidaan katsoa, että kyseisessä tilanteessa ei toimita kuntalain 126 § kilpailutilanteessa markkinnoilla, koska kaupunki on suunnittellut ja toteuttanut kyseisen pysäköintilaitoshankkeen maankäyttö- ja rakennuslain nojalla. Yhtiö on kilpailuttanut pysäköintiin liittyvän operointitoiminnan. Yhtiön mahdollistama liityntäpysäköinti tukee kaupungin maankäyttöpolitiikkaa ja perustuu alueelliseen MAL-sopimukseen. Tältä pohjalta voidaan todeta, että myöskään liityntäpysäköinti ei suuntaudu kilpailluille markkinoille. 

Edellä esiin tuotujen seikkojen pohjalta voidaan todeta, että kaupungin tekemät ja tulevat pääomitukset eivät sisällä kiellettyä valtiontukea. Pääomitus voidaan tehdä ilman markkinataloustoimijatestiä, koska yhtiö harjoittaa kiinteistöliiketoimintaa ja pääomitus kohdistuu kyseiseen toimintaan. Pysäköintiyhtiön toiminnassa on kyse velvoitepaikkapysäköinnin järjestämisestä eri muodoissa. Tulkintaa tukee lisäksi KKV:n aikaisempi päätös ja päätöksen perustelut vastaavanlaisessa tapauksessa Finnpark Oy:n osalta. 

Kaupunkikehitysjohtaja on yhteisön vastuuhenkilönä arvioinut laskelmat eikä hänellä ole niiden suhteen huomauttamista.

KR

Ehdotus

Esittelijä

  • Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi

Kaupunginhallitus päättää

  1. hyväksyä Kiinteistö Oy Ainolan Pysäköinti -​yhtiöön tehtävän sijoitetun vapaan pääoman ehtoisen maksimissaan 304 000 euron sijoituksen (svop).
  2. että pääomitus tehdään yhtiön tekemän laskutuksen mukaisesti vuoden 2024 aikana.
  3. että päätös pannaan täytäntöön sen lainvoimaisuutta odottamatta.

 

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Tiedoksi

toimitusjohtaja KOy Ainolan pysäköinti, talousjohtaja, talouspäällikkö