Kaupunginhallitus, kokous 27.11.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 319 LISÄPYKÄLÄ: Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän loppuselvitys (lisäpykälä)

JARDno-2023-253

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Laura Rainetoja, vt. hallintojohtaja, laura.rainetoja@jarvenpaa.fi

Perustelut

Valmistelijat

kaupunginlakimies Laura Rainetoja, hyte-johtaja Kirsi-Marja Karjalainen ja talousjohtaja Kirsi Rinne

Asian tausta​​​​​​

Sote-uudistuksen perusteella Keski-Uudenmaan sotekuntayhtymän (Keusote) on tarkoitus purkaa 1.5.2023 lukien sen tehtävien ja henkilöstön siirtyessä sote-uudistuksen perusteella Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle. Keusoten purun jälkeen sen oikeudet ja vastuut siirtyvät Keusoten jäsenkunnille.

Sote-uudistuksessa Keusoten myyntisaamiset, ostovelat ja vastuut eivät siirry hyvinvointialueelle. Tämän vuoksi on vastuutettava, miten avoinna olevat asiat hoidetaan jatkossa.

Koska Keusoten henkilöstö on siirtynyt hyvinvointialueelle 1.1.2023, Keusote tarvitsee lisäksi hallinnollista apua HVA:lta toimintansa pyörittämiseen myös 1.1-1.5.2023.

Keusoten jäsenkunnat, Keusote ja Keski-Uudenmaan hyvinvointialue ovat neuvotelleet liitteenä 1 olevan sopimuksen, jonka perusteella hyvinvointialue mm.

-        antaisi hallinnollista apua Keusoten toiminnan pyörittämiseksi 1.1.-1.5.2023;

-        hoitaisi myyntisaamisten ja ostovelkojen hoidon Keusoten sekä purun jälkeen myös Keusoten jäsenkuntien puolesta;

-        hoitaisi Keusotea koskevat oikeudenkäynnit;

-        käyttäisi Keusotea koskevissa asioissa puhevaltaa kuntien puolesta purun jälkeen; ja

-        avustaisi Keusoten yhtymähallitusta tilinpäätöksien laadinnassa sekä avustaisi myös muutoin yhtymähallitusta sekä Keusoten tarkastuslautakunnan toimintaa 1.1.2023 lukien.

Keski-Uudenmaan hyvinvointialue toimisi Keusoten jäsenkuntien lukuun Keusoten purkamisen jälkeen kuntien kantaessa viimekätisen vastuun Keusotea koskevissa asioissa. Sopimuksessa sovittaisiin hyvinvointialueen oikeudesta saada korvaus henkilöstön työpanoksesta.  Merkittävimmissä Keusotea koskevissa asioissa, mm. palkkaharmonisaatiokysymyksessä, hyvinvointialueen tulisi saada Keusoten tai sen purun jälkeen jäsenkuntien kanta ennen puhevallan käyttämistä.

Sopimuksessa olisi sovittava myös rekisterinpidosta purun jälkeen sekä henkilötietojen käsittelystä hyvinvointialueen hoitaessa tehtäviä kuntien lukuun.

Sopimuksessa olisi kysymys siirtymäajan järjestelystä. Avoinna olevien tehtävien hoitaminen Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle siirtyvän henkilöstön toimesta on käytännössä tarkoituksenmukaisin tapa hoitaa avoinna olevat asiat. Tehtäviä ei käytännössä voitaisi toteuttaa muun toimijan toimesta.

Sopimus vaikuttaa myös Keusoten purkusopimuksen sisältöön, koska purkusopimuksessa on esitettävä, miten purun jälkeen avoinna olevat asiat hoidetaan. Täten sopimukset muodostavat kokonaisuuden.

Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymä on vastannut sopimuskokonaisuuden valmistelusta. Sopimuskokonaisuutta on ollut valmistelemassa asiantuntija KPMG:ltä.

Täytäntöönpano

Kaupunginhallituksen ja valtuuston päätökset tässä sopimuskokonaisuudessa on tarkoitettu tulemaan voimaan heti mahdollisesta muutoksenhausta riippumatta.

Ehdotus

Esittelijä

Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi

Kaupunginhallitus päättää

  1. hyväksyä liitteen 1 mukaisen sopimuksen Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän toiminnan avustamisesta ja sen purkamiseen liittyvistä jatkotoimenpiteistä.
  2. että sopimukseen ei sitouduta kaupunginhallituksen päätöksellä vaan allekirjoittamalla erillinen sopimusasiakirja.
  3. että pöytäkirja tarkastetaan pykälän osalta kokouksessa.
  4. että tämä päätös pannaan täytäntöön sen lainvoimaisuutta odottamatta.

 

Käsittely

 

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Eemeli Peltonen ja Jorma Piisinen ilmoittivat esteellisyydestä § 53 ja § 54. Esteellisyyden peruste hallintolain 28 § 1 momentin kohta 5 (yhteisöjäävi) ja poistuivat kokouksesta pykälien käsittelyn ajaksi klo 16.40-16.42.

Tämän pykälän ajan puheenjohtaja toimi kaupunginhallituksen 1. varapuheenjohtaja Mikko Taavitsainen. 

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti. 

Esteellisyys

Eemeli Peltonen, Jorma Piisinen

Valmistelija

Laura Rainetoja, vt. hallintojohtaja, laura.rainetoja@jarvenpaa.fi

Perustelut

Valmistelijat

kaupunginlakimies Laura Rainetoja, hyte-johtaja Kirsi-Marja Karjalainen ja talousjohtaja Kirsi Rinne

Asian tausta

Sote-uudistuksen perusteella Keski-Uudenmaan sotekuntayhtymän (Keusote) tehtävät ja niitä hoitava henkilöstö sekä Keusoten omaisuus siirtyvät 1.1.2023 lukien Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle. Tämän vuoksi Keusoten kuntayhtymä voidaan purkaa.  

Keusoten perussopimuksen 34 §:n mukaan kuntayhtymän purkamisesta ja purkamisen yksityiskohtia koskevasta sopimuksesta päättävät jäsenkuntien valtuustot. Kuntayhtymän purkautuessa yhtymähallitus huolehtii loppuselvityksestä, elleivät jäsenkunnat sovi muusta järjestelystä. Kuntayhtymän varat, joita ei tarvita loppuselvityksen kustannusten ja velkojen suorittamiseen eikä sitoumusten täyttämiseen, jaetaan jäsenkunnille peruspääomaosuuksien suhteessa. Jos kustannusten ja velkojen suorittamiseen sekä sitoumusten täyttämiseen tarvittava määrä on varoja suurempi, jäsenkunnat suorittavat erotuksen edellä mainittujen osuuksien suhteessa. Jäsenkuntien valtuustot hyväksyvät loppuselvityksen. Viimeinen tilinpäätös ja vastuuvapaus käsitellään jäsenkuntien valtuustoissa.

Purkusopimuksessa (liite 1) Keusoten jäsenkunnat sopivat Keusoten perussopimuksen mukaisesta purkamisesta ja jäsenkunnille siirtyvistä, jäljempänä täsmennetyistä varoista, veloista sekä vastuista.  

Purkusopimuksen mukaan Keusote puretaan 1.5.2023. Keusoten varojen, velkojen ja rahojen sekä pankkisaamisten loppuselvityksen purkuhetken mukainen nettojako-osuus jaetaan jäsenkunnille niiden kuntayhtymän jäsenosuuksien mukaisissa suhteissa. Järvenpään peruspääomaosuus on 21,33 % Keusoten peruspääoman ollessa 100 000 €.

Muut jäsenosuudet

  1. Hyvinkään kaupunki, 23,94 % 
  2. Järvenpään kaupunki, 21,33 %
  3. Mäntsälän kunta, 10,71 %
  4. Nurmijärven kunta, 21,58 %
  5. Pornaisten kunta, 2,62 %
  6. Tuusulan kunta, 19,82 %
     

Keusoten yhtymähallitus laatii sen vuoden 2022 ja vuoden 2023 tilinpäätökset sekä loppuselvityksen. Myös tarkastuslautakunta jatkaa toiminnassaan purun jälkeen, kunnes se on saattanut työnsä loppuun vuoden 2023 osalta.

Purun jälkeen ilmenneistä varoista ja veloista sekä avoimena olevien ostovelkojen ja myyntisaamisten perinnästä ja oikeudenkäyntien ja niistä aiheutuvien kustannuksien hoitamisesta on tarkoitus tehdä liitteen 2 mukainen sopimus Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen kanssa. Hyvinvointialue hoitaisi tehtäviä Keusoten jäsenkuntien lukuun kuntien kuitenkin vastatessa viime kädessä kustannuksista. Hyvinvointialue tilittäisi saatavat ja sillä oikeus periä oikeudenkäynneistä aiheutuvat kustannukset peruspääomaosuuksien suhteessa jäsenkunnilta. Hyvinvointialue käyttäisi myös kuntien puolesta puhevaltaa Keusoteen liittyvissä asioissa. Purkusopimuksessa viitattaisiin liitteen 2 mukaiseen sopimukseen, joten sopimukset muodostavat yhden kokonaisuuden.

Purkusopimuksessa sovittaisiin myös kunkin kunnan veroseuraamuksien kannosta, myötävaikuttamisvelvollisuudesta ja riitojen ratkaisusta.

Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymä on vastannut sopimuskokonaisuuden valmistelusta. Sopimuskokonaisuutta on ollut valmistelemassa asiantuntija KPMG:ltä.

Täytäntöönpano

Kaupunginvaltuuston päätös on tarkoitettu tulemaan voimaan heti mahdollisesta muutoksenhausta riippumatta.

 

Ehdotus

Esittelijä

Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi

Kaupunginhallitus päättää ehdottaa, että kaupunginvaltuusto päättää

  1. hyväksyä Keski-Uudenmaan sotekuntayhtymän purkamisen liitteenä 1 olevan purkusopimuksen mukaisesti.
  2. merkitä tiedoksi luonnoksen sopimuksesta Keski-Uudenmaan sotekuntayhtymän toiminnan avustamisesta ja sen purkamiseen liittyvistä jatkotoimenpiteistä.
  3. että sopimuksiin ei sitouduta kaupunginvaltuuston päätöksellä vaan allekirjoittamalla erillinen sopimusasiakirja.
  4. että pöytäkirja tarkastetaan pykälän osalta kokouksessa.
  5. että tämä päätös pannaan täytäntöön sen lainvoimaisuutta odottamatta.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti. 

Valmistelija

Laura Rainetoja, vt. hallintojohtaja, laura.rainetoja@jarvenpaa.fi

Perustelut


Kaupunginhallitus 6.3.2023 § 52  

Ehdotus

Kaupunginvaltuusto päättää

  1. hyväksyä Keski-Uudenmaan sotekuntayhtymän purkamisen liitteenä 1 olevan purkusopimuksen mukaisesti.
  2. merkitä tiedoksi luonnoksen sopimuksesta Keski-Uudenmaan sotekuntayhtymän toiminnan avustamisesta ja sen purkamiseen liittyvistä jatkotoimenpiteistä.
  3. että sopimuksiin ei sitouduta kaupunginvaltuuston päätöksellä vaan allekirjoittamalla erillinen sopimusasiakirja.
  4. että pöytäkirja tarkastetaan pykälän osalta kokouksessa.
  5. että tämä päätös pannaan täytäntöön sen lainvoimaisuutta odottamatta. 

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Valmistelija

Kirsi Rinne, talousjohtaja, kirsi.rinne@jarvenpaa.fi

Perustelut

Valmistelijat: (Keusoten tarkastuslautakunta, Kirsi Rinne, Laura Rainetoja)

Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän tarkastuslautakunta on käsitellyt kokouksissaan 16.5.2023 § 26 ja 30.5.2023 § 30 tilintarkastuskertomusta 2022, tilinpäätöksen 2022 hyväksymistä ja vastuuvapauden myöntämistä. Käsittely on esitetty alla. 
----------------------------------------

KEUDno-2023-43
Valmistelija Kirsi Sova, tilintarkastaja, kirsi.sova@kpmg.fi

Tarkastuslautakunta 16.5.2023
§ 26 Tilintarkastuskertomus 2022, tilinpäätöksen hyväksyminen ja vastuuvapauden myöntäminen

Kuntalain 113 §:n mukaan tilikaudelta on laadittava tilinpäätös, joka on saatettava valtuuston käsiteltäväksi tilikautta seuraavan vuoden kesäkuun loppuun mennessä. Tilinpäätökseen kuuluvat tuloslaskelma, tase ja niiden liitetiedot sekä talousarvion toteutumisvertailu ja toimintakertomus.

Kuntalain 125 §:n mukaan tilintarkastajan on annettava valtuustolle kultakin tilikaudella kertomus, jossa esitetään tarkastuksen tulokset. Kertomuksessa on esitettävä, onko tilinpäätös hyväksyttävä ja voidaanko toimielimen jäsenelle ja asianomaisen toimielimen tehtäväalueen johtavalle viranhaltijalle (tilivelvollinen) myöntää vastuuvapaus.

Vastuullinen tilintarkastaja JHT, KHT Jorma Nurkkala esittelee vuoden 2022 tiIintarkastuskertomuksen.

Ehdotus
Esittelijä: Riina Mattila
Päätösehdotus annetaan kokouksessa.

Päätös
Tarkastuslautakunta päättää:
a) merkitä tiedoksi tilintarkastuskertomuksen vuodelta 2022,
b) saattaa tilintarkastuskertomuksen jäsenkuntien valtuustoille tiedoksi,
c) esittää jäsenkuntien valtuustoille, että vuoden 2022 tilinpäätös hyväksytään ja
d) esittää jäsenkuntien valtuustoille, että tilivelvollisille myönnetään vastuuvapaus tilikaudelta 1.1.-31.12.2022.

Mikael Miettinen teki vastaehdotuksen. Tarkastuslautakunta päättää siirtää asian käsittelyn seuraavaan kokoukseen ja pyydetään juridista konsultaatiota asiasta. Kari Haapanen kannatti vastaehdotusta.
Tarkastuslautakunta hyväksyi vastaehdotuksen yksimielisesti.

***

Tarkastuslautakunta 30.5.2023
§ 26 Tilintarkastuskertomus 2022, tilinpäätöksen hyväksyminen ja vastuuvapauden myöntäminen

Kuntalain 113 §:n mukaan tilikaudelta on laadittava tilinpäätös, joka on saatettava valtuuston käsiteltäväksi tilikautta seuraavan vuoden kesäkuun loppuun mennessä. Tilinpäätökseen kuuluvat tuloslaskelma, tase ja niiden liitetiedot sekä talousarvion toteutumisvertailu ja toimintakertomus.

Kuntalain 125 §:n mukaan tilintarkastajan on annettava valtuustolle kultakin tilikaudella kertomus, jossa esitetään tarkastuksen tulokset. Kertomuksessa on esitettävä, onko tilinpäätös hyväksyttävä ja voidaanko toimielimen jäsenelle ja asianomaisen toimielimen tehtäväalueen johtavalle viranhaltijalle (tilivelvollinen) myöntää vastuuvapaus.

Vastuullinen tilintarkastaja JHT, KHT Jorma Nurkkala esittelee vuoden 2022 tiIintarkastuskertomuksen.

Ehdotus
Esittelijä Riina Mattila, riina.mattila@luvn.fi

Tarkastuslautakunta päättää:
a) merkitä tiedoksi tilintarkastuskertomuksen vuodelta 2022,
b) saattaa tilintarkastuskertomuksen jäsenkuntien valtuustoille tiedoksi,
c) esittää jäsenkuntien valtuustoille, että vuoden 2022 tilinpäätös hyväksytään ja
d) esittää jäsenkuntien valtuustoille, että tilivelvollisille myönnetään vastuuvapaus tilikaudelta 1.1.-31.12.2022.

Päätös
a)Tarkastuslautakunta päätti merkitä tiedoksi muutetun tilintarkastuskertomuksen 30.5.2023.
b) Tarkastuslautakunta päätti saattaa muutetun tilintarkastuskertomuksen tiedoksi jäsenkuntien valtuustoille.
c) Tarkastuslautakunta päätti esittää jäsenkuntien valtuustoille, että tilinpäätös hyväksytään.
d) Tarkastuslautakunta päätti esittää jäsenkuntien valtuustoille, että jäsenkunnat päättävät vastuuvapauden myöntämisestä tilivelvollisille.

Tilinpäätöksen liitetiedossa 41 (Muut taseen ulkopuoliset järjestelyt - petosrikosepäily) mainitun seikan ja sen keskeneräisyyden vuoksi tarkastuslautakunta ei voi ottaa kantaa niiden tilivelvollisten vastuuvapauteen, joita epäilty petosrikoskokonaisuus mahdollisesti koskee. Koska asian tutkinta on kesken, ei voida nimetä tilivelvollisia, joita asia koskee. Tarkastuslautakunta esittää muilta osin vastuuvapauden myöntämistä tilivelvollisille tilikaudelta 1.1.-31.12.2022.

----------------------------------------------------------

Käsittely

Kuntalain 113 §:n mukaan tilikaudelta on laadittava tilinpäätös, joka on saatettava valtuuston käsiteltäväksi tilikautta seuraavan vuoden kesäkuun loppuun mennessä. Kuntayhtymän purkautuessa viimeisen tilinpäätöksen hyväksyy jäsenkuntien valtuustot. Järvenpään seuraava valtuusto on syyskuussa, mikä tarkoittaa, että tilinpäätöksen hyväksyminen myöhästyy lakisääteisestä käsittelystä ellei pidetä ylimääräistä valtuustoa kesäkuun aikana.

Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän tarkastuslautakunta on kokouksessaan 30.5.2023 päättänyt saattaa tilintarkastuskertomuksen 2022 jäsenkuntien valtuustoille tiedoksi ja esittänyt jäsenkuntien valtuustoille tilinpäätöksen 2022 hyväksymistä. 

Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän tilinpäätöksessä 2022 todetaan liitetiedossa 41 Muut taseen ulkopuoliset järjestelyt seuraavaa: "Itä-Uudenmaan poliisi tutkii petosrikoskokonaisuutta, josta voi mahdollisesti seurata kuntayhtymälle taloudellisia vaikutuksia. Koska asian käsittely on vasta tutkintavaiheessa, on euromääräisten vaikutusten arviointi mahdotonta." Keusoten tilinpäätöksen liitetiedossa 41 mainitun petosrikoskokonaisuuden tutkinta on kesken eikä tässä vaiheessa ole tietoa, keitä tilivelvollisia asia mahdollisesti koskee. Tilintarkastajakin on tilintarkastuskertomuksessa 2022 todennut: "Koska asian tutkinta on kesken, emme voi nimetä tilivelvollisia, joita asia koskee."

Kaupunki turvaa vastuuvapauden myöntämättä jättämisellä mahdollisuuden vahingonkorvausvaatimuksen esittämiseen tilivelvollisia kohtaan, mikäli tutkinnan valmistuttua sellaiselle on perusteet. Vastuuvapaus käsitellään uudelleen sen jälkeen, kun poliisitutkinta petosrikoskokonaisuuteenliittyen on valmistunut.

Toimivalta

Kaupunki on konsultoinut Kuntaliittoa siitä, mikä viranomainen kunnassa on toimivaltainen valmistelemaan asian kaupunginvaltuustolle. Kuntaliiton kannanoton mukaan tarkastuslautakunnan tehtävät on määritelty kuntalain 121 §:ssä, jonka mukaan lautakunnan tehtävänä on mm. valmistella valtuuston päätettävät hallinnon ja talouden tarkastusta koskevat asiat. Kysymys on nimenomaan kunnan hallinnon ja talouden tarkastuksesta. Kuntalain kommentaarissa (Harjula,Prättälä, Kuntalaki, Tausta ja tulkinnat) todetaan:

"Tarkastuslautakunnan kiinteää yhteyttä valtuustoon korostetaan myös siten, että hallinnon ja talouden tarkastusta koskevat asiat valtuustolle valmistelee kunnanhallituksen sijasta tarkastuslautakunta. Pääsääntöisesti valtuustoasioiden valmisteluvastuu on edelleen kunnanhallituksella. Tarkastuslautakunnan valmisteluvastuu on poikkeus kunnanhallituksen valmisteluvastuusta. Poikkeussäännöstä on yleisten laintulkintaoppien mukaan tulkittava suppeasti."

Edellä mainituilla perusteilla Kuntaliitto on katsonut, ettei asia kuulu tarkastuslautakunnan valmisteltaviin asioihin.

Kuntalain 93 §:n mukaan valtuustossa käsiteltävät asiat valmistelee kaupunginhallitus. Kun Kuntaliiton tulkinnan mukaan asia ei kuulu tarkastuslautakunnalle, ei jää muuta vaihtoehtoa kuin kaupunginhallitus.

Kuntalain 93 §:

”Valtuustoasioiden valmistelu

Kunnanhallituksen on valmisteltava valtuustossa käsiteltävät asiat lukuun ottamatta asioita, jotka koskevat valtuuston toiminnan sisäistä järjestelyä taikka jotka 35 §:ssä tarkoitettu tilapäinen valiokunta tai 121 §:ssä tarkoitettu tarkastuslautakunta on valmistellut.”

Ehdotus

Esittelijä

Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi

Kaupunginhallitus esittää, että kaupunginvaltuusto

  1. merkitsee tiedoksi Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän tilintarkastuskertomuksen 2022
  2. hyväksyy Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän tilinpäätöksen 2022
  3. ei myönnä vastuuvapautta Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän tilivelvollisille tilikaudelta 1.1. - 31.12.2022

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Esteellisyys

Tarja Edry

Kokouskäsittely

Ennen asian käsittelyä Tarja Edry poistui kokoustilasta esteellisenä (yhteisöjäävi, hallintolaki 28.1 § kohta 5).

Valmistelija

Kirsi Rinne, talousjohtaja, kirsi.rinne@jarvenpaa.fi

Perustelut

Valmistelijat: (Keusote tarkastuslautakunta, Kirsi Rinne, Laura Rainetoja)

Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän tarkastuslautakunta on 30.5.2023 § 31 hyväksynyt kuntayhtymän viimeisen arviointikertomuksen ja päätänyt lähettää arviointikertomuksen vuodelta 2022 jäsenkuntien tarkastuslautakuntien kautta valtuustoille tiedoksi.

--------------------------------

Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän tarkastuslautakunta 30.5.2023 § 31

KEUDno-2023-15, valmistelija: Kirsi Sova, tilintarkastaja, kirsi.sova@kpmg.fi

Perustelut
Kuntalain § 121 mukaan tarkastuslautakunnan tehtävänä on arvioida, ovatko valtuuston asettamat toiminnan ja talouden tavoitteet kunnassa toteutuneet ja onko toiminta järjestetty tuloksellisella ja tarkoituksenmukaisella tavalla. Arviointityön tulokset esitetään arviointikertomuksessa.

Kuntayhtymän tarkastuslautakunta valmistelee kuntayhtymän viimeisen, tilikautta 2022 koskevan arviointikertomuksen. Arviointikertomus toimitetaan kuntayhtymän jäsenkuntien tarkastuslautakuntien valmistelun kautta valtuustojen käsiteltäväksi.

Ehdotus
Tarkastuslautakunta päättää
a) hyväksyä arviointikertomuksen vuodelta 2022,
b) valtuuttaa pöytäkirjanpitäjän tekemään arviointikertomukseen vuodelta 2022 tarvittaessa teknisiä korjauksia,
c) esittää arviointikertomuksen vuodelta 2022 jäsenkuntien tarkastuslautakuntien kautta valtuustoille tiedoksi.

Pöytäkirja tarkastetaan ja hyväksytään tämän pykälän osalta heti kokouksessa.

Päätös
Hyväksyttiin esityksen mukaan.

---------------------------

Toimivalta

Kaupunki on konsultoinut Kuntaliittoa siitä, mikä viranomainen kunnassa on toimivaltainen valmistelemaan asian kaupunginvaltuustolle. Kuntaliiton kannanoton mukaan tarkastuslautakunnan tehtävät on määritelty kuntalain 121 §:ssä, jonka mukaan lautakunnan tehtävänä on mm. valmistella valtuuston päätettävät hallinnon ja talouden tarkastusta koskevat asiat. Kysymys on nimenomaan kunnan hallinnon ja talouden tarkastuksesta. Kuntalain kommentaarissa (Harjula,Prättälä, Kuntalaki, Tausta ja tulkinnat) todetaan:

"Tarkastuslautakunnan kiinteää yhteyttä valtuustoon korostetaan myös siten, että hallinnon ja talouden tarkastusta koskevat asiat valtuustolle valmistelee kunnanhallituksen sijasta tarkastuslautakunta. Pääsääntöisesti valtuustoasioiden valmisteluvastuu on edelleen kunnanhallituksella. Tarkastuslautakunnan valmisteluvastuu on poikkeus kunnanhallituksen valmisteluvastuusta. Poikkeussäännöstä on yleisten laintulkintaoppien mukaan tulkittava suppeasti."

Edellä mainituilla perusteilla Kuntaliitto on katsonut, ettei asia kuulu tarkastuslautakunnan valmisteltaviin asioihin.

Kuntalain 93 §:n mukaan valtuustossa käsiteltävät asiat valmistelee kaupunginhallitus. Kun Kuntaliiton tulkinnan mukaan asia ei kuulu tarkastuslautakunnalle, ei jää muuta vaihtoehtoa kuin kaupunginhallitus.

Kuntalain 93 §:

”Valtuustoasioiden valmistelu

Kunnanhallituksen on valmisteltava valtuustossa käsiteltävät asiat lukuun ottamatta asioita, jotka koskevat valtuuston toiminnan sisäistä järjestelyä taikka jotka 35 §:ssä tarkoitettu tilapäinen valiokunta tai 121 §:ssä tarkoitettu tarkastuslautakunta on valmistellut.”

 

Ehdotus

Esittelijä

Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi

Kaupunginhallitus pääättää merkitä Keski-Uudenmaan sote-kuntaytymän arviointikertomuksen 2022 tiedoksi ja lähettää kyseisen arviointikertomuksen kaupunginvaltuustolle tiedoksi.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Esteellisyys

Tarja Edry

Kokouskäsittely

Ennen asian käsittelyä Tarja Edry poistui kokoustilasta esteellisenä (yhteisöjäävi, hallintolaki 28.1 § kohta 5).

Kaupunginjohtaja Iiris Laukkanen selosti asiaa.

Valmistelija

Laura Rainetoja, vt. hallintojohtaja, laura.rainetoja@jarvenpaa.fi
Kirsi Rinne, talousjohtaja, kirsi.rinne@jarvenpaa.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus 19.6.2023 § 174 

Ehdotus

Kaupunginvaltuusto

  1. merkitsee tiedoksi Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän tilintarkastuskertomuksen 2022.
  2. hyväksyy Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän tilinpäätöksen 2022.
  3. ei myönnä vastuuvapautta Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän tilivelvollisille tilikaudelta 1.1. - 31.12.2022.

 

Kaupunginvaltuusto tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta kokouksessa.

 

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Valmistelija

Laura Rainetoja, vt. hallintojohtaja, laura.rainetoja@jarvenpaa.fi
Kirsi Rinne, talousjohtaja, kirsi.rinne@jarvenpaa.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus 19.6.2023 § 173 

Ehdotus

Kaupunginvaltuusto pääättää merkitä Keski-Uudenmaan sote-kuntaytymän arviointikertomuksen 2022 tiedoksi. 

Kaupunginvaltuusto tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta kokouksessa.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Valmistelija

  • Kirsi Rinne, talousjohtaja, kirsi.rinne@jarvenpaa.fi

Perustelut

Valmistelijat: Keusoten hallintojohtaja, Petja Harakka

Taustaa / perustelut

Kuntayhtymän hallitus on käsitellyt kokouksessaan 26.9.2023 § 21 Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän loppuselvitystä esittäen jäsenkunnille, että ne hyväksyvät liitteenä olevan loppuselvityksen. 
 

Kuntayhtymän käsittely

Yhtymähallitus, kokous 26.9.2023 § 21 Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän loppuselvitys, KEUDno-2023-50

Valmistelija: Petja Harakka, hallintojohtaja, petja.harakka@keusote.fi

Keusoten loppuselvitys

Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän (Keusoten) hoitamat sosiaali- ja terveydenhuollon tehtävät ja henkilöstö siirtyivät vuoden 2023 alusta lukien sote-uudistuksen perusteella Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle ja Keusoten jäsenkunnat ovat päättäneet purkaa kuntayhtymän 1.5.2023 lukien. 

Keusoten perussopimuksen 34 §:n mukaan kuntayhtymän purkamisesta ja purkamisen yksityiskohtia koskevasta sopimuksesta päättävät jäsenkuntien valtuustot. Kuntayhtymän purkautuessa yhtymähallitus huolehtii loppuselvityksestä, elleivät jäsenkunnat sovi muusta järjestelystä. Kuntayhtymän varat, joita ei tarvita loppuselvityksen kustannusten ja velkojen suorittamiseen eikä sitoumusten täyttämiseen, jaetaan jäsenkunnille peruspääomaosuuksien suhteessa. Jos kustannusten ja velkojen suorittamiseen sekä sitoumusten täyttämiseen tarvittava määrä on varoja suurempi, jäsenkunnat suorittavat erotuksen edellä mainittujen osuuksien suhteessa. Jäsenkuntien valtuustot hyväksyvät loppuselvityksen. Viimeinen tilinpäätös ja vastuuvapaus käsitellään jäsenkuntien valtuustoissa.

Keusoten jäsenkunnat ovat hyväksyneet kuntayhtymän purkautumisen ja purkamissopimuksen omilla päätöksillään seuraavasti: 
1.    Hyvinkään kaupunki, 20.3.2023, 13 §
2.    Järvenpään kaupunki, 20.3.2023, 17 § 
3.    Mäntsälän kunta, 20.3.2023, 20 §
4.    Nurmijärven kunta, 15.3.2023, 15 § 
5.    Pornaisten kunta, 27.2.2023, 11 § 
6.    Tuusulan kunta, 6.3.2023, 27 §

Keusoten purkuhetkeksi on sovittu 1.5.2023.

Keusoten yhtymähallitus on valmistellut loppuselvityksen (liite 1). Selvityksessä kuvataan, miten toiminta jaetaan jäsenkunnille. Lisäksi todetaan, että omaisuus, sitoumukset ja vastuut ovat tulleet selvitetyiksi ja niiden jakamisesta on sovittu purkusopimuksessa. 

Keusoten henkilöstö on siirtynyt 1.1.2023 Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle ja määräaikaisesti Keusoten purkua valmistelevien viranhaltijoiden virkasuhde päättyy kuntayhtymän purkamiseen, vuoden 2023 tilinpäätöksen ja loppuselvityksen laadintaan. 

Loppuselvityksessä viitataan myös jäsenkuntien ja Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen sopimukseen Keusoten purun jälkeisten avointen asioiden hoitamisesta siten, että Keski-Uudenmaan hyvinvointialue hoitaa tehtävät Jäsenten lukuun. Jäsenet vastaavat kukin Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle aiheutuvista kustannuksista peruspääomaosuuksiensa mukaisessa suhteessa. Lisäksi on sovittu henkilötietojen käsittelystä Keusoten purkautuessa. 

Keusoten tilinpäätös vuodelle 2023 on Keusoten omaisuuden ja vastuiden jaon pohja jäsenkunnille. Keusoten vuoden 2023 tilinpäätös on siten hyväksyttävä ennen loppuselvityksen hyväksymistä. 

Toimielin voi erityisestä syystä päättää, että asia käsitellään puheenjohtajan selostuksen pohjalta ilman viranhaltijan esittelyä. Toimielin voi tällöin päättää, että puheenjohtajan ehdotus on käsittelyn pohjana eikä vaadi kannatusta.

Ehdotus

Esittelijä Jaakko Rainio, jaakko.rainio@hyvinkaa.fi

Yhtymähallitus päättää:

  1. että asia käsitellään puheenjohtajan selostuksen pohjalta ilman viranhaltijan esittelyä ja että puheenjohtajan ehdotus on käsittelyn pohjana eikä vaadi kannatusta
  2. esittää jäsenkunnille, että se hyväksyy liitteenä olevan Keski- Uudenmaan sote-kuntayhtymää koskevan loppuselvityksen.

Käsittely:

Korjattiin loppuselvitysdokumentissa olleita vähäisiä kirjoitusvirheitä.

Päätös

Hyväksyttiin esityksen mukaan.

 

Toimivalta 

Kuntien osalta loppuselvityksen hyväksyy kaupunginvaltuusto. 

 

KR

Ehdotus

Esittelijä

  • Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi

Kaupunginhallitus päättää esittää kaupunginvaltuustolle, että valtuusto

  1.  hyväksyy liitteenä olevan Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymää koskevan loppuselvityksen

Päätös

Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti ottaa asian käsiteltäväkseen.

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Tiedoksi

KV