Perustelut
Järvenpään kaupungilla on ostoliikennesopimus sisäisestä bussiliikenteestä Kymen Charterline Oy:n (Bussimatkatoimisto) kanssa. Sopimus pitää sisällään paikallis- ja palvelubussien liikennöinnin kaupungin määrittämien reittien ja aikataulujen mukaisesti. Päätös liikenteen hankinnasta on tehty 29.8.2019 §59 Kaupunkikehityslautakunnassa, sopimuskaudella 1.1.2020 – 11.8.2024. Sopimus sisältää kaupungille mahdollisuuden päättää optioiden käyttöönotosta, maksimissaan 3 vuoden ajaksi.
Päätös ostoliikenteen option käyttöönotosta tulee sopimuksen mukaan tehdä 31.12.2023 mennessä. Mikäli optiota ei käyttöönoteta, tulee kaupungin kilpailuttaa liikenne pikaisella aikataululla keväällä 2024.
Järvenpään kaupungilla on parhaillaan käynnissä HSL liittymisselvityksen päivitys. Paikallisliikenteen hankintasopimus on laadittu siten, että mahdollisen HSL liittymisen yhteydessä sopimus siirtyy suoraan HSL:n hallinnoimaksi. Käsiteltävällä hankinnalla ei siis ole vaikutuksia HSL liittymisen tai liittymättä jättämisen suhteen.
Nykyinen ostoliikenne koostuu viiden linja-auton kokonaisuudesta, joilla liikennöidään kaupungin sisäisesti neljää bussiliikenteen linjaa sekä kutsuohjattua palveluliikennettä. Linjastorakenteella pyritään erityisesti palvelemaan Jamppaa, Nummenkylää, Haarajokea ja Ristinummea, syöttäen liikennettä Järvenpään rautatieasemalle.
Korona-aika tarkoitti kansallisesti ja paikallisesti voimakasta ja nopeaa bussiliikenteen käyttäjämäärien romahdusta. Järvenpään sisäisessä liikenteessä ollaan kuitenkin jo päästy korona-aikoja edeltävän matkustustason yli, ja liikennettä on yhteistyössä liikennöitsijän kanssa suunniteltu siten, että matkustusmäärät kasvaisivat edelleen.
Liikennöinnin vuosikustannukset ovat olleet vuosina 2019-2022 vuodesta riippuen bruttona n. 630-730t€ /v (alv. 0%) (lipputulot vähennetty). Kustannukset ovat nousseet indeksikorotusten myötä (polttoaineiden hintojen nousu ym.). Bussiliikenteen hankintaan on saatu valtionavusta vuosittain keskimäärin n. 255t€ (alv. 0 %), joten nettokustannus on ollut vuodesta riippuen n. 370-487t€/v (alv. 0%)
Järvenpään kaupunkikehityksen näkökulmasta on perusteltua jatkaa yhteistyötä nykyisen liikennöitsijän kanssa optiokauden käyttöönotolla. Perusteina voidaan pitää nykyisen hankinnan kustannusten ennustettavuutta, liikennöitsijän suoriutumista, matkustajamääräkehitystä, sekä siirtymäaikaa mahdollisten vaihtoehtoisten käyttövoimien (esim. vetybussiliikenne) käyttöönottoon sisäisessä liikenteessä seuraavan kilpailutuksen yhteydessä.
HP
Ehdotus
Esittelijä
-
Harri Palviainen, Kaupunkikehitysjohtaja, harri.palviainen@jarvenpaa.fi
Kaupunkikehityslautakunta päättää
-
Hyväksyä Järvenpään kaupungin paikallis- ja palvelubussiliikenteen liikennöintisopimuksen/kaupunkikehityslautakunnan asiaa koskevan päätöksen 16.8.2019 § 59 pohjalta sopimukseen perustuvan option käyttämisen aikavälille 12.8.2024 – 15.8.2027 (3v)
-
Että hankintasopimus tehdään ehdollisena optiokauden osalta siten, että hankinta toteutuu hyväksyttyjen optioiden mukaisesti mikäli kaupunginvaltuusto myöntää ostoliikenteelle riittävän määrärahan
-
Että hankinta tulee Järvenpään kaupunkia sitovaksi kun optiota koskeva sopimus on allekirjoitettu
Käsittely
Liikenneinsinööri Timi Veikkolainen selosti asiaa.
Päätös
Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.