Perustelut
Valmistelijat: talouspäällikkö Aatu Laamanen, talousjohtaja Kirsi Rinne, palvelualuejohtaja Mikko Autere, maankäyttöjohtaja Juhana Hiironen ja tonttipäällikkö Ville Paatsola
Taustaa
Kaupunginhallitus hyväksyi 16.12.2024 § 318 maankäyttösopimuksen osalle korttelia 147. Maankäyttösopimuksen yhtenä osapuolena oli Kiinteistöosakeyhtiö Järvenpään pysäköintitalo, josta kaupunki omistaa 15 %. Maankäyttösopimuksen mukaisesti Kiinteistöosakeyhtiö Järvenpään pysäköintitalo maksaa kaupungille maankäyttösopimuskorvauksen 422 240 euroa.
Osana maankäyttösopimusta kaupunki on sitoutunut myymään omistamansa Kiinteistöosakeyhtiö Järvenpään pysäköintitalon osakkeet hintaan 158 340 euroa.
Yhtiön taloudellinen tilanne ja rahoitustarve
Kiinteistöosakeyhtiö Järvenpään pysäköintitalo hallinnoi kiinteistöllä 186-1-147-37 sijaitsevaa pysäköintialuetta. Yhtiön toimintaa pyöritetään osakkailta perittävillä hoitovastikkeilla eikä yhtiö tee voittoa. Yhtiön kassatilanne ei mahdollista maankäyttökorvauksen rahoittamista (ks tuloslaskelma ja tase), joten 19.12.2024 pidetty yhtiökokous päätti, että maankäyttökorvauksen suoritusta varten vaadittu pääoma peritään verotussyistä svop-sijoituksena osakkailta. Kaupungin omistusosuutta (15 %) vastaava svop-sijoitus on 63 336 €.
Yhtiön uusimmat talouslaskelmat löytyvät liitteenä (tuloslaskelma ja tase).
Perustelut pääomitukselle
Järvenpään kaupunginhallitus on hyväksynyt päätöksellään 16.12.2024 § 318 Järvenpään pysäköintitalon omistamaa kiinteistöä koskevan maankäyttösopimuksen. Asemakaavan muutoksen seurauksena alueen kiinteistöjen arvo nousee, minkä johdosta kaupunki perii maanomistajilta maankäyttökorvausta. Koska Järvenpään kaupunki omistaa 15 % Järvenpään pysäköintitalosta, se on velvollinen rahoittamaan oman osuutensa yhtiön maankäyttökorvauksesta.
Valtiontukisäätely
Pääomituksen osalta on huomioitava EU:n valtiontukisäännökset. Valtiontuesta on säädetty Euroopan unionion toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT) 107 artiklassa. SEUT 107 artiklan 1 kohdan mukaan jäsenvaltion myöntämä taikka valtion varoista muodossa tai toisessa myönnetty tuki, joka vääristää tai uhkaa vääristää kilpailua suosimalla jotakin yritystä tai tuotannonalaa, ei sovellu yhteismarkkinoille, siltä osin kuin se vaikuttaa jäsenvaltioiden väliseen kauppaan.
BDO selvitti aikaisemmin toisen kaupungin omistaman pysäköintiyhtiön pääomitusten markkinaehtoisuutta ja nykyistä käytäntöä valtiontukisäädösten näkökulmasta. Alueidenkäyttölain 156 § perusteella pysäköinnin järjestäminen on osa kaupungin kiinteistöliiketoimintaa. Tilanteessa ei toimita kuntalain 126 § mukaisessa kilpailutilanteessa markkinnoilla, koska kaupunki on mukana pysäköintiyhtiössä maankäyttö- ja rakennuslain nojalla.
Tältä pohjalta voidaan todeta, että tehtävä pääomitus ei sisällä kiellettyä valtiontukea. Pääomitus voidaan tehdä ilman markkinataloustoimijatestiä, koska yhtiö harjoittaa vain kiinteistöliiketoimintaa ja pääomitus kohdistuu kyseiseen toimintaan. Pysäköintiyhtiön toiminnassa on kyse asiointipysäköinnin järjestämisestä. Tulkintaa tukee lisäksi KKV:n aikaisempi päätös ja päätöksen perustelut Finnpark Oy:n osalta, jossa yhtiö harjoitti sekä kiinteistöliiketoimintaa (parkkitalon rakentaminen, omistaminen ja hallinnointi), joka ei sellaisenaan kohdistu kilpailluille markkinoille, että pysäköintiliiketoimintaa ja sen operointia, joka kohdistuu kilpailluille markkinoille.
Kaupunkikehitysjohtaja on yhteisön vastuuhenkilönä arvioinut yhtiön uusimmat laskelmat eikä hänellä ole niiden suhteen huomauttamista.
KR
Ehdotus
Esittelijä
-
Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi
Kaupunginhallitus päättää
- hyväksyä Kiinteistö Oy Järvenpään Pysäköintitalo -yhtiöön tehtävän sijoitetun vapaan pääoman ehtoisen maksimissaan 63 336 euron sijoituksen.
- että pääomitus tehdään yhtiön tekemän laskutuksen mukaisesti vuoden 2025 aikana.
- että päätöksen toimeenpano edellyttää, että valtuusto hyväksyy pääomitusta vastaavan talousarviomuutoksen.
Päätös
Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.