Kaupunginhallitus, kokous 27.1.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 23 Lausunto koskien kanteluasiaa

JARDno-2025-235

Valmistelija

  • Eveliina Taipale, lakimies, eveliina.taipale@jarvenpaa.fi

Perustelut

Valmistelija: Eveliina Taipale, vs. kaupunginlakimies

Selvitys- ja lausuntopyyntö kanteluasiassa (ESAVI/45964/2024)

Lausuntona aluehallintoviraston 17.1.2025 toimittamaan lausunto- ja selvityspyyntöön (liite 1), Järvenpään kaupunginhallitus esittää kunnioittavasti seuraavaa.

Etelä-Suomen aluehallintovirastoon on 14.12.2024 saapunut kuntakantelu (liite 2), joka koskee Järvenpään kaupungin toimintaa. Aluehallintovirasto on pyytänyt hankkimaan asiaan liittyen tarvittavan selvityksen ja antamaan lausunnon kaupungin toiminnasta kantelussa esitetyn johdosta eli kysymykseen vastaamisesta sekä lumenaurauksen hoitamisesta kantelussa yksilöitynä ajankohtana.
Asian selvittämiseksi on kaupunginvaltuuston puheenjohtajalle sekä kaupunginjohtajalle annettu mahdollisuus antaa lausuntonsa asiassa. Kaupunginjohtaja ja kaupunginvaltuuston puheenjohtaja ovat toimittaneet lausuntonsa (liitteet 3 ja 4).

Kantelu

Kantelun mukaan Järvenpään kaupungin hallintosäännössä pykälä 73 todetaan, että "Kaupunginhallituksen puheenjohtajan tai kaupunginjohtajan on vastattava kysymykseen suullisesti kyselytunnilla tai ilmoitettava syy vastaamatta jättämiseen. Vastauksen on oltava lyhyt”.

Kantelija on kertonut lähettäneensä Järvenpään kaupungille kysymyksen lumien aurauksesta kaupungin kirjaamoon 22.11.2024. Kantelijan mukaan Järvenpään katujen lumenaurauksen ongelmat olivat räjähtäneet silmille 19.11. – 22.11. 2024, kun lumisade tukki tiet eikä ainakaan Isokydön tai Mankalan alueella nähty aurausautoja ennen kuin 22.11.2024. Kantelijan esitti huolensa siitä, että alueella asuvat eläkeläiset ja huonosti liikkuvat seniorit eivät olisi päässeet palveluihin ja että hälytysajoneuvot eivät päässeet esteettä alueelle.  Samoin autot olivat kantelun mukaan joutuneet kohtuuttomasti vaurioille alttiiksi. Pakkasen kovettamia lumijärkäleitä ei kantelun mukaan aurattu pois, vaan aura-auto jätti ne ajoratojen eteen. Kantelija kysyi, mitä Järvenpään kaupunginjohto aikoo tehdä, että lumenauraus toimisi tehokkaammin. Kantelussa kysyttiin myös, rikkooko Järvenpää lakia, kun se ei hoida lumenaurausta paremmin, että hälytysajoneuvot pääsisivät joka puolelle.

Kantelija kertoo kantelussaan, että kysyessään suullisesti asian käsittelyä kaupunginjohtaja on vastannut, että asia ei ole tärkeä. Järvenpään kaupungin hallintosäännössä kuitenkin todetaan (81 § Kyselytunti) että valtuuston kokousten alussa pidetään tarvittaessa enintään 60 minuuttia kestävä kyselytunti ja että valtuutetulla on oikeus esittää kyselytunnilla vastattavaksi yhteen asiaan liittyviä kysymyksiä.

Kantelija on vaatinut, että aluehallintavirasto velvoittaa Järvenpään kaupungin noudattamaan omaa hallintosääntöään eikä laiminlyömään tehtäviään. Lisäksi kantelija on vaatinut aluehallintovirastoa selvittämään, onko valtuuston puheenjohtaja tai kaupunginjohtaja laiminlyönyt oman tehtävänsä, ts. onko virkavelvollisuutta rikottu.

Lausunto
Järvenpään kaupungin hallintojohtaja on 5.12.2024 lähettänyt kantelijalle sähköpostitse vastauksen tämän esittämiin kysymyksiin. Vastaus on tämän lausunnon liitteenä (liite 5).

Vastauksessa todettiin muun ohella, että ”kaupunginvaltuuston puheenjohtajan kanssa keskusteltuamme näkemyksemme on, että hallintosäännön 81 §, jossa valtuutettujen kysymyksien käsittelystä tai kyselytunnista määrätään, ei sovellu nyt käsiteltävään kysymykseen. Hallintosäännön 81 § rajaa kysymyksen koskevan kaupungin hallintoa ja taloutta. Tulkintamme mukaan puheena oleva kysymys ei liity hallintoon ja talouteen hallintosäännössä tarkoitetulla tavalla. Käsittääksemme kyse on lainsäädännössä selkeästi kuvatuista vastuista kiinteistön omistajien ja kaupungin välillä ja kaupungin puolelta toisaalta sopimushallintaan ja -valvontaan liittyvästä operatiivisesta asiasta”.  

Näin ollen on ollut tarkoituksenmukaista vastata kysymyksiin virkatyönä. Edelleen vastauksessa selostettiin katujen kunnossapidon vastuiden jakautumista ja mistä kunta on lain mukaan vastuussa, aivan kuten kantelija on kysymyksissään edellyttänytkin. Vastaus on kokonaisuudessaan tämän lausunnon liitteenä.

Kantelija ei esittänyt jatkokysymyksiä lähetettyyn vastaukseen, joten on oletettu vastauksen myös tällä kertaa olleen tyydyttävä. Kantelijalle on myös edellistalvena vastattu hänen kirjalliseksi kysymykseksi otsikoimaansa, sähköpostitse saapuneeseen samaa aihetta koskevaan kysymykseen niinikään sähköpostitse.

Järvenpään kaupungin hallintosäännön (KV 27.5.2024 § 34, voimassa 1.7.2024 alkaen, liite 6) 81 §:n mukaan:

"Valtuuston kokousten alussa pidetään tarvittaessa enintään 60 minuuttia kestävä kyselytunti. Valtuutetulla on oikeus esittää kyselytunnilla vastattavaksi kulloinkin yhteen asiaan kohdistuvia kysymyksiä kaupungin hallinnon ja talouden hoitoa koskevista asioista.

 Kysymykset on toimitettava kirjallisena kaupungin kirjaamoon viimeistään 10 päivää ennen valtuuston kokousta. Kysymykset, joihin ei kyselytunnilla ehditä vastata, siirtyvät seuraavaan kyselytuntiin. Valtuutettu voi esittää samalle kyselytunnille enintään kaksi kysymystä. 

Kysymykset otetaan vastattaviksi niiden saapumisjärjestyksessä. Puheenjohtajalla on kuitenkin oikeus määrätä tasapuolisuutta noudattaen muukin vastaamis- ja käsittelyjärjestys. 

Puheenjohtajana kyselytunnilla toimii valtuuston puheenjohtaja. Puheenjohtajalla on mahdollisuus sallia käsiteltävän asian osalta lyhyt keskustelu ja rajata käytettävien puheenvuorojen määrää ja aikaa.

Kyselytunti on julkinen."

Kutsun valtuuston kokoukseen antaa valtuuston puheenjohtaja, joka johtaa puhetta myös kyselytunnilla. Kyselytunti järjestetään hallintosäännön mukaan kaupunginvaltuuston puheenjohtajan harkinnan mukaan tarvittaessa. Valtuuston puheenjohtajalla on oikeus käyttää kunnallisen itsehallinnon periaatteisiin nojaavaa tarkoituksenmukaisuusharkintaa sen määrittämiseksi, mitkä asiat ovat hallintosäännön 81 § 1 momentin kohdassa tarkoitettuja kaupungin hallinnon tai talouden hoitoa koskevia asioita, jotka tulee nostaa kyselytunnille poliittiseen keskusteluun virkamiesvalmisteluna annettavan vastauksen sijasta.

Esitetyt kysymykset olivat luonteeltaan varsin operatiivisia, sekä alueellisesti ja ajallisesti rajoitettuja. Näin ollen valtuuston puheenjohtaja on voinut tulla siihen johtopäätökseen, että kyse ei ole hallintosäännössä tarkoitetusta kyselytuntia vaativasta asiasta.

Selvyyden vuoksi todetaan, että kantelijan viittaus hallintosäännön 73 §:n kyselytunnin määräykseen on aiemmin, 30.6.2024 asti, voimassa olleen hallintosäännön määräys. 1.7.2024 alkaen voimassa olevassa hallintosäännössä kyselytunnista määrätään 81 §:ssä. 

Järvenpään kaupunki haluaa korostaa, että se haluaa kaikin keinoin edelleen edistää keskustelua ja vuorovaikutusta valtuutettujen ja viranhaltijoiden välillä, eikä erilaisia operatiivisia asioita tarvitse tiedontarpeen tai kehittämistarpeiden esittämisen vuoksi käsitellä kyselytunnin tapaisessa formaalissa menettelyssä.

Järvenpään kaupunki katsoo, että sen toiminta asiassa on ollut lainsäädännön ja hallintosäännön mukaista, eivätkä valtuuston puheenjohtaja tai kaupunginjohtaja ole laiminlyöneet tehtäviään tai rikkoneet virkavelvollisuuksiaan. Näin ollen kaupunki katsoo, että aluehallintoviraston tulisi todeta, ettei kantelu anna aihetta toimenpiteisiin.

SF

Ehdotus

Esittelijä

  • Sari Forsström, hallintojohtaja, sari.forsstrom@jarvenpaa.fi

Kaupunginhallitus päättää antaa aluehallintovirastolle edellä selostusosassa kuvatun lausunnon asiassa.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Esteellisyys

  • Iiris Laukkanen, Petri Graeffe, Hanna Graeffe

Kokouskäsittely

Ennen asian käsittelyä Petri Graeffe, Iiris Laukkanen sekä Hanna Graeffe poistuivat kokoustilasta esteellisenä (osallisuusjäävi, hallintolaki 28.1 § 1-k), eivätkä osallistuneet asiasta käytävään keskusteluun, eikä päätöksentekoon.

Tiedoksi

AVI, kantelija