Kaupunkikehityslautakunta, kokous 20.3.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 25 Helsingin hallinto-oikeuden lausuntopyyntö / Kaupunkikehityslautakunnan päätös 14.11.2024 § 68

JARDno-2024-130

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Valmistelijat:
Miia Haikonen (miia.haikonen@jarvenpaa.fi), suunnittelupäällikkö
Taija Karjalainen (taija.karjalainen@jarvenpaa.fi), lupa- ja valvontapäällikkö
Ville Voima (ville.voima@jarvenpaa.fi), alueidenkäytön asiantuntija
 

Tausta

Kaupunkikehitysjohtajan päätökseen 2.10.2024 § 13 Toimenpide- ja korvausvaatimus hulevesiasiassa on tehty oikaisuvaatimus (liite 1). Oikaisuvaatimus on toimitettu kaupungin kirjaamoon 9.10.2024 ja siten jätetty oikaisuvaatimuksen jättöaikana. Kaupunkikehitysjohtaja on oikaisuvaatimuksen kohteena olevalla päätöksellään 2.10.2024 § 13 päättänyt, että asianosaisen vaatimus hylätään perusteettomana päätöksen selostusosassa esitetyin perustein.

Oikaisuvaatimuksessa esitetyt vaatimukset

Oikaisuvaatimuksen tekijä:

  1. vaatii, että viranhaltijan päätös kumotaan ja että kaupunki velvoitetaan huolehtimaan korttelin 1905 hulevesijärjestelmän toteuttamisesta asemakaavan mukaisen maankäytön tarpeita vastaavaksi ainakin niin, ettei yhtiön omistaman teollisuushallin salaojiin kerry hulevettä.
  2. vaatii, että Järvenpään kaupunki velvoitetaan suorittamaan sille vahingonkorvaukseksi 1 000 euroa laillisine korkoineen tästä päivästä lukien sekä korvaamaan asian hoitamisesta yhtiölle aiheutuneet kulut, joiden määrä ilmoitetaan myöhemmin.

  3. varaa tilaisuuden esittää korvausvaatimuksen hulevesien teollisuushallin rakenteille aiheuttamista vahingoista.

 

Perustelut

Oikaisuvaatimuksessa on esitetty, että elokuussa 2019 rankkasateen seurauksena kiinteistön kellariin on päässyt valumaan rakenteiden läpi vettä ja tapahtuneen jälkeen kiinteistön salaojat eivät ole pysyneet kuivana. Oikaisuvaatimuksessa esitetään että, kellaritiloihin tuleva vesi olisi ympäröiviltä alueilta kiinteistön salaojiin valuvaa hulevettä. Oikaisuvaatimuksessa viitataan Salokujan päässä toteutettuun uudisrakentamiseen ja pohditaan rakentamisen mahdollisia vaikutuksia pohjavesiin ja sen myötä pintavesien imeytymiseen, määriin ja virtaamiin.

Oikaisuvaatimuksen tekijä vaatii, että kaupunki huolehtii korttelin hulevesijärjestelmän toteuttamisesta asemakaavan mukaisen maakäytön tarpeita vastaavasti ainakin niin, ettei yhtiön omistaman teollisuushallin salaojiin kerry hulevettä.

Oikaisuvaatimuksen valitusperusteita on käsitelty siltä osin kuin niillä on merkitystä kunnalle maankäyttö- ja rakennuslain 103 i §:ssä osoitetun vastuun kannalta (hulevesien hallinnan järjestäminen asemakaava-alueella).

Hulevesillä tarkoitetaan rakennetulla alueella maan pinnalta, rakennuksen katolta tai muilta vastaavilta pinnoilta valuvaa, pois johdettavaa sade- tai sulamisvettä.

Perustusten kuivatusvesillä tarkoitetaan rakennuksen perustusten ja alapohjan alapuolisiin maakerroksiin nousevaa vettä sekä maanpinnalta perustusten viereisiin maakerroksiin imeytyvää vettä, joka johdetaan pois salaojien avulla.

Maankäyttö- ja rakennuslain luvun 13 a säännöksiä sovelletaan rakennetulla alueella maan pinnalle, rakennuksen katolle tai muulle pinnalle kertyvän sade- tai sulamisveden (hulevesi) hallintaan. Luvun mukaiset säännökset koskevat myös perustusten kuivatusvesiä.

Kaupunki on velvollinen järjestämään hulevesien hallinnan asemakaava-alueella (MRL 103 i §). Kunnan hulevesijärjestelmällä tarkoitetaan hulevesien hallintaan tarkoitettujen alueiden ja rakenteiden kokonaisuutta lukuun ottamatta vesihuoltolaitoksen hulevesiviemäriverkostoja (MRL 103 b §). Kunnan määräämä viranomainen osoittaa kiinteistön hulevesijärjestelmän ja kunnan hulevesijärjestelmän yhteensovittamiseksi tarpeelliset rajakohdat kiinteistön välittömään läheisyyteen ja antaa hulevesien johtamiseen liittyviä määräyksiä (MRL 103 g §).

Kiinteistön omistaja tai haltija vastaa kiinteistönsä hulevesien hallinnasta (MRL 103 e §). Kiinteistön hulevedet on johdettava kunnan hulevesijärjestelmään, jos niitä ei voi imeyttää kiinteistöllä tai jos niitä ei johdeta vesihuoltolaitoksen hulevesiviemäriverkostoon (MRL 103 f §).

Kiinteistön omistaja tai haltija vastaa kiinteistön hulevesijärjestelmästä sekä siihen kuuluvista laitteistosta ja rakenteista 103 g §:ssä tarkoitettuun rajakohtaan asti. Järjestelmän,​ laitteiston ja rakenteiden on sovelluttava tarkoitukseensa ja ylläpidettävä terveellisiä ja turvallisia olosuhteita. Kiinteistön omistajan tai haltijan on toteutettava hulevesien hallinta kiinteistöllä kunnan hulevesijärjestelmän kanssa yhteensopivaksi. (MRL 103 h §).

Kiinteistö on rakennettu vuonna 1989 ja rajautuu koillisessa asemakaavassa määritettyyn rakentamattomaan suojaviheralueeseen (EV) sekä Terholantien katualueeseen. Lounaassa kiinteistö rajautuu Vanhan Yhdystien katualueeseen.

Katualueet kuivatetaan hulevesiviemäriverkostoon. Katualueilla muodostuvat hulevedet ohjataan pintakallistusten avulla hulevesiviemäreihin. Katualueiden hulevesiviemäröinti on rakennettu vuosina 1984 ja 2001.

Kiinteistö on määritetty kuuluvaksi Järvenpään Veden hulevesiverkoston viemäröintialueeseen. Vesilaitos on osoittanut liitospaikan ja -korkeuden yleisellä katualueella olevaan hulevesiviemäriin. Kiinteistön ja vesilaitoksen välillä on voimassa oleva sopimus hulevesiviemäriin liittymisestä.

Järvenpään kaupungin rakennusvalvonnan, kaupunkitekniikan suunnittelupalveluiden ja Järvenpään Veden toimesta asiaa on selvitetty laajalti. Järvenpään Vesi on tarkastanut hulevesiviemäreiden toimivuuden ja poissulkenut mahdolliset alueelliset putkivuodot. Tehtyjen tarkasteluiden perusteella on todettu, että yleisiltä alueilta ei ohjaudu hulevesiä kiinteistölle. Yleisillä alueilla ei ole toteutettu rakentamistoimenpiteitä, jotka olisivat vaikuttaneet alueen hulevesien hallintaan.

Salokujan pään uudisrakentamisella ei ole havaittu olevan vaikutusta alueelliseen hulevesien hallintaan. Yleisten katualueiden rakenteissa, kadun kuivatuksessa tai hulevesiviemäriverkostossa ei ole havaittu ongelmia. Lähialueen kiinteistöt, mukaan lukien uudisrakennukset, joihin oikaisuvaatimuksessa viitataan, kuuluvat Järvenpään Veden hulevesiverkoston viemäröintialueen piiriin.

Kaupunki ei ole saanut alueelta muita palautteita mahdollisista hulevesiongelmista.

Edellä esitettyjen perusteluiden lisäksi oikaisuvaatimuksen päätösesityksessä viitataan viranhaltijapäätöksessä esitettyihin perusteluihin.

Edellä mainittuun perustuen Järvenpään kaupunki on huolehtinut velvollisuudesta järjestää hulevesien hallinta asemakaava-alueen tarpeita vastaavasti. Hulevesi on rakennetuilta pinnoilta poisjohdettavaa vettä ja tehtyjen tarkasteluiden perusteella kaupungin katualueilta ei johdu hulevesiä kiinteistölle.

Kyseessä ei ole hulevesihaitta, joka olisi saatettavissa kunnan hulevesiviranomaisen eli​​​​​​ Lupajaoston ratkaistavaksi.

Oikaisuvaatimuksessa esiin tuodun perusteella kyseessä on perustusten kuivatukseen ja kiinteistökohtaiseen tekniseen järjestelmään kohdistuva ongelma, jonka kuntoon saattaminen on kiinteistönomistajan vastuulla.

Oikaisuvaatimuksessa ei ole tuotu esille mitään sellaista uutta selvitystä, jonka perusteella tehtyä päätöstä olisi syytä muuttaa.

Toimivalta

Hallintosääntö 18 § (KV 27.5.2024 § 34)

MA

 

Ehdotus

Esittelijä

Mikko Autere, kaupunkikehitysjohtaja, mikko.autere@jarvenpaa.fi

Kaupunkikehityslautakunta päättää hylätä edellä esitetyin perustein kaupunkikehitysjohtajan päätöksestä 2.10.2024 § 13 tehdyn oikaisuvaatimuksen ja siihen sisältyvän vahingonkorvausvaatimuksen.

Käsittely

Vs. kaupunkitekniikan johtaja Janne Arponen ja suunnittelupäällikkö Miia Haikonen selostivat asiaa.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti. 

Perustelut

Valmistelijat:

Ville Voima, alueidenkäytön asiantuntija 
Taija Karjalainen, lupa- ja valvontapäällikkö 
Miia Haikonen, suunnittelupäällikkö 
Liisa Joensuu, vesihuoltoasiantuntija
Eveliina Taipale, lakimies

 

Helsingin hallinto-oikeus on pyytänyt Järvenpään kaupungilta lausuntoa Japalauria Oy:n tekemään kunnallisvalitukseen. Valitus koskee kaupunkikehityslautakunnan 14.11.2024 tekemää päätöstä § 68, jonka kaupunkikehityslautakunta on antanut kaupunkikehitysjohtajan päätöstä koskeneen oikaisuvaatimuksen johdosta. 

Helsingin hallinto-oikeus pyytää valituksen johdosta 1) antamaan lausunnon ja 2) toimittamaan hallinto-oikeudelle kaikki valituksen kohteena olevan päätöksen perusteena olevat asiakirjat. Hallinto-oikeus on myöntänyt lisäaikaa lausunnon toimittamiseen 31.3.2025 saakka. 

Kaupunki antaa liitteenä olevan lausunnon, jossa se vaatii, että hallinto-oikeus jättää tutkimatta hallinto-oikeuden toimivaltaan kuulumattomat kysymykset ja hylkää valituksen muilta osin perusteettomana sekä hylkää valittajan esittämän vaatimuksen sen oikeudenkäyntikulujen korvaamisesta perusteettomana. Lisäksi kaupunki vaatii, että hallinto-oikeus määrää Japalauria Oy:n korvaamaan kaupungin oikeudenkäyntikulut korkolain mukaisine viivästyskorkoinen kuukauden kuluttua ratkaisun antamisesta.

 

Toimivalta:

Hallintosäännön (KV 27.5.2024 § 34) 18 §:n 10 kohdan mukaan palvelualuelautakunta antaa alaistaan toimintaa koskevat lausunnot ja vastineet. 

MA

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Mikko Autere, kaupunkikehitysjohtaja, mikko.autere@jarvenpaa.fi

Kaupunkikehityslautakunta päättää: 

  1. antaa tämän päätösesityksen liitteenä olevan lausunnon hallinto-oikeudelle sekä 
  2. valtuuttaa kaupunkikehitysjohtajan tekemään tarvittaessa vähäisiä, teknisluonteisia muutoksia ja täydennyksiä lausuntoon. 

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Kokouskäsittely

Vs. kaupunkitekniikan johtaja Janne Arponen ja suunnittelupäällikkö Miia Haikonen selostivat asiaa.

Tiedoksi

Helsingin hallinto-oikeus