Kaupunginhallitus, kokous 26.3.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 68 Järvenpään kaupungin konsernitilinpäätös ja toimintakertomus 2023

JARDno-2024-89

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Kimi Alifrosti, Controller, kimi.alifrosti@jarvenpaa.fi

Perustelut

Tilinpäätöksen laadinta on kesken. Alustava ennuste perustuu kirjanpidon tilanteeseen ja palvelualueiden arvioihin vielä kirjaamatta olevista eristä. Hankejaksotukset ja tilinpäätösvuoden investointien aktivoinnit voivat vielä vaikuttaa laskelmiin. Mahdolliset tarkentuneet tiedot esitellään kokouksessa. 

Käyttötalous

Toimintakatteen alijäämäennuste on noin 104,4 miljoonaa euroa, joka on 2,8 miljoonaa euroa muutettua talousarviota heikompi. 

  • Palvelualueiden yhteenlasketut toimintakatteet toteutuvat noin 2 miljoonaa euroa talousarviota heikompina. Konsernipalvelujen toteumaennuste on 0,6 miljoonaa euroa talousarviota parempi. Ylitystä ennustetaan tulevan erityisesti Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueella arviolta 2,3 Me ja Hyvinvoinnin palvelualueella sekä työmarkkinatuen kuntaosuudesta molemmista ylitystä arviolta 0,1 miljoonaa euroa muutettuun talousarvioon nähden. Kaupunkikehityksen, Tilaomistuksen ja Kotikuntakorvausten arvioidaan toteutuvan lähes muutetun talousarvion mukaisesti.
  • Järvenpään Vesi -liikelaitoksen toimintakate on toteutumassa 0,2 miljoonaa euroa muutettua talousarviota heikompana.
  • Käyttöomaisuuden nettomyynti ja maankäyttökorvaukset sitovuustason ennustetaan toteutuvan 0,7 miljoonaa euroa muutettua talousarviota heikompana.

Vuosikate vuodelta 2023 on alustavan ennusteen perusteella noin 32,8 Me, kun se edellisenä vuonna oli 17,7 Me.

  • Verotulot laskivat 46,4 % edellisvuotisesta, mutta ylittivät muutetun talousarvion 3,0 Me.
  • Valtionosuudet vähenivät 58,2% miljoonaa edellisvuotisesta. Valtionosuudet toteutuivat 230 te muutettua talousarviota parempina johtuen kuntaliitosavustuksiin käyttämättä jääneiden määrärahojen palautuksesta valtionosuuksiin (155te) ja OKMn valtionosuuksien tarkistuksesta (75te).
  • Rahoitustuottojen ja -kulujen arvioidaan toteutuvan noin 0,3 Me muutettua talousarviota parempina saatujen osinkotuottojen ja muiden rahoitustuottojen vuoksi. 

Poistojen ja arvonalennusten arvioidaan olevan noin 25,6 Me, mikä on 0,7 Me talousarviota vähemmän, johtuen talousarviota pienemmistä investoinneista sekä Kartanon koulun teknisen tilan alaskirjauksesta. Poistot tarkentuvat vielä tilinpäätöksen valmistumisen edetessä.

Satunnaisissa tuotoissa ja kuluissa arvioidaan toteutuvan kuluja noin 0,4 Me Keusoten kuntayhtymän purkautuessa.​​​​​

Tilikauden ylijäämäennuste on 1,1 Me muutettua talousarviota parempi ja yhteensä 6,9 miljoonaa euroa ylijäämäinen. 

Investoinnit

Nettoinvestointien arvioidaan toteutuvan noin 13,6 Me muutettua talousarviota pienempinä ollen noin 34,5 Me. Suurimmat alitukset muutettuun talousarvioon nähden ovat talonrakennuksessa (4 Me), kunnallistekniikassa (1,5 Me), liikuntapaikoissa (1,6 Me) sekä veden investoinneista (1 Me). Alitukset johtuvat pääosin hankkeiden venymisestä vuodelle 2024. Osakkeissa ja osuuksissa näkyy Keusoten kuntayhtymäosakkeiden tasearvo (3,5 Me) yhtymän purkauduttua. Kaikki sitovat investointimäärärahat maanmyyntiä ja talonrakennuksen kaupungin varikkohanketta lukuunottamatta alittivat muutetun talousarvion.

Rahoituslaskelma

Alustavan ennusteen mukaan lainamäärä on vuoden lopussa noin 255,1 Me, mikä tarkoittaa 5 522 euroa/asukas. Lainamäärä kasvoi vuoden aikana noin 3,6 Me.

Kaupungin asukasluku oli marraskuun lopun ennakkotietojen mukaan 46 479 eli kasvua on kertynyt viime vuodesta 849 asukasta. 

Järvenpään kaupungin konsernitilinpäätös ja toimintakertomus käsitellään kaupunginhallituksessa 26.3.2024. 

 

Ehdotus

Esittelijä

Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi

Talousjaosto merkitsee tilinpäätöksen laadintatilanteen tiedoksi. 

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti. 

Kokouskäsittely

Talousjohtaja Kirsi Rinne selosti asiaa. 

Valmistelija

Jarkko Virolainen, Talouspäällikkö, jarkko.virolainen@jarvenpaa.fi

Perustelut

Valmistelijat: Jarkko Virolainen

Palvelualueet raportoivat palvelualueen talousarvion toiminnallisten tavoitteiden ja niiden mittareiden toteutumisesta hyväksytyn talousarvion mukaisesti. Toiminnasta ja tavoitteiden sekä määrärahojen käytöstä annetaan toimintakertomus, joka liitetään osaksi kaupungin vuoden 2023 toimintakertomusta, jonka kaupunginvaltuusto lopullisesti hyväksyy.

Toimintakertomus koostuu kahdesta osasta, olennaisista tapahtumista ja kokonaistalouden kehityksestä sekä talousarvion toteutumisvertailusta. Toimintakertomuksen erityisenä tehtävänä on selvittää, kuinka valtuuston asettamat taloudelliset ja toiminnalliset tavoitteet ovat toteutuneet. Toimintakertomuksessa esitetään tiedot myös olennaisista toimintaan vaikuttavista muutoksista ja tapahtumista tilikaudelta ja sen päättymisen jälkeen sekä arvio todennäköisestä tulevasta kehityksestä erityisesti talouden näkökulmasta. Arvioiden tulee tuoda esiin sellaiset seikat, jotka poikkeavat aikaisemmasta kehityssuunnasta ja ovat tulevaisuuden toiminnan suunnittelun kannalta merkittäviä. 

Tilinpäätös vuodelta 2023 ei ole vielä valmistunut, joten toimintakertomuksen toteumaeuroihin saattaa tulla lautakuntakäsittelyn jälkeen muutoksia. Muutokset eivät kuitenkaan olennaisesti muuta opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen toimintakatetta. Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen vuoden 2023 talousarviota muutettiin vuoden aikana kolme kertaa. Ensimmäinen talousarviomuutos tehtiin KV 29.5.2023 § 26. Kaupunginvaltuuston päätöksen muutokset koskivat vuoden 2022 ylityksen kattamista suunnitelmakaudella sekä vuoden 2022 siirtomäärärahoja. Toinen talousarviomuutos tehtiin KV 9.10.2023 § 64. Toisella talousarviomuutoksella opetuksen ja kasvatuksen palvelualueelle siirrettiin konsernipalveluista määrärahavaraukset kattamaan järjestelyvaraerien sekä kertakorvauksen kustannuksia. Lisäksi palvelualueelle myönnettiin lisämäärärahaa 476 000 euroa kattamaan lisääntyneestä palvelutarpeesta sekä varhaiskasvatuksen palvelusetelin indeksikorotuksesta aiheutuvia kustannuksia. Kolmas talousarviomuutos tehtiin KV 13.11.2023 § 71 jolla palvelualueelle myönnettiin 75 000 euron lisämääräraha erityisopetuksen sekä valmistavan opetuksen kasvaneiden kulujen kattamiseksi.

Alustavan tilinpäätöksen mukaan opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen toimintakate oli -80,503 miljoonaa euroa, joka ylitti muutetun talousarvion 1,361 miljoonaa euroa, toteumaprosentin ollessa 101,7%. Ylitys syntyi henkilöstökuluissa, jotka ylittyivät 2,760 miljoonaa euroa. Henkilöstökuluista hankkeiden osuus oli 1,882 miljoonaa euroa. Muilta osin palvelualueen toimintakulut toteutuivat talousarviossa ennakoitua paremmin. Palvelualueen henkilöstökuluja kasvattivat lisääntyneestä palvelutarpeesta johtuneet kulut. Varhaiskasvatuksen käyttöasteen kasvun seurauksena perustettiin vuoden 2023 aikana kolme lisäryhmää. Varhaiskasvatuksen palvelutarve kasvoi ennen kaikkea alle 3-vuotiaiden osalta. Opetuspalveluissa palvelutarve kasvoi erityisopetuksen sekä valmistavan opetuksen lisääntyessä.

Nelivuotinen nettositovuus tarkoittaa, että yksittäisen vuoden talousarviomäärärahan ylittyminen tulee kattaa seuraavien vuosien määrärahasta. Palvelualueen määräraha ylittyi, joten lautakuntakunnan tulee esittää suunnitelma ylityksen kattamiseksi talousohjelmakaudella. Menoylityksestä osa on syntynyt eristä, joihin palvelualue ei ole suoraan voinut vaikuttaa, joten ylitys esitetään katettavaksi palvelualueen talousohjelmavuosien toimintakatteesta vain osittain. Tarkempi esitys sopeutuksen ajoituksesta ja kohdentamisesta tuodaan lautakunnan käsiteltäväksi kun lopulliset tilinpäätöseurot varmistuvat.  

Toimintakertomukseen liittyvä sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan arvioinnista on esitetty selonteko, palvelualueen keskeisimpien riskien dokumenttilomake esitellään kokouksessa. Sisäisen valvonnan järjestämisestä vastaa kaupunginhallitus.

Liitteissä on esitetty myös palvelualueen käyttösuunnitelman raportti ajalta 1.1.-31.12.2023.

Toimivalta mihin päätös perustuu (Hallintosääntö, delegointisääntö, erityislainsäädäntö) 

Ehdotus

Esittelijä

Merja Narvo-Akkola, palvelualuejohtaja, merja.narvo-akkola@jarvenpaa.fi

Opetus- ja kasvatuskunta päättää 

  1. hyväksyä lautakunnan alaisten avainalueiden käyttösuunnitelmien tavoitteiden ja suoritteiden toteumat vuodelta 2023.
  2. esittää kaupunginhallitukselle, että kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen vuoden 2023 toimintakertomuksen liitteiden mukaisena.
  3. valtuuttaa vastuuhenkilöt tekemään tarvittavat tekniset korjaukset ja päivitykset toimintakertomukseen.

 

Lisäksi opetus- ja kasvatuslautakunta antaa kaupungin talouspalveluille oheismateriaalin mukaisen arviointinsa palvelualueen sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan toteutumisesta sekä alueiden keskeisempien riskien dokumentointien, toimenpiteiden vaikutuksesta riskin todennäköisyyteen tai merkitykseen vuoden 2023 lopun mukaisesti. 
 

Käsittely:
Talouspäällikkö Jarkko Virolainen selosti asiaa.

Tämän pykälän käsittelyn jälkeen kokoustauko klo 19.34-19.44. 
 

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.  

Valmistelija

Jarkko Virolainen, Talouspäällikkö, jarkko.virolainen@jarvenpaa.fi

Perustelut

Palvelualueet raportoivat palvelualueen kokonaisuuden talousarvion toiminnallisten tavoitteiden toteutumisesta hyväksytyn talousarvion mukaisesti. Toiminnasta ja tavoitteiden sekä määrärahojen käytöstä annetaan toimintakertomus, joka liitetään osaksi kaupungin vuoden 2023 toimintakertomusta, jonka kaupunginvaltuusto lopullisesti hyväksyy.

Toimintakertomus koostuu kahdesta osasta, olennaisista tapahtumista ja kokonaistalouden kehityksestä sekä talousarvion toteutumisvertailusta. Toimintakertomuksen erityisenä tehtävänä on selvittää, kuinka valtuuston asettamat taloudelliset ja toiminnalliset tavoitteet ovat toteutuneet. Toimintakertomuksessa esitetään tiedot myös olennaisista toimintaan vaikuttavista muutoksista ja tapahtumista tilikaudelta ja sen päättymisen jälkeen sekä arvio todennäköisestä tulevasta kehityksestä erityisesti talouden näkökulmasta. Arvioiden tulee tuoda esiin sellaiset seikat, jotka poikkeavat aikaisemmasta kehityssuunnasta ja ovat tulevaisuuden toiminnan suunnittelun kannalta merkittäviä. 

Tilinpäätös vuodelta 2023 ei ole vielä valmistunut, joten toimintakertomuksen määräraha euroihin saattaa tulla lautakuntakäsittelyn jälkeen muutoksia. Muutokset eivät kuitenkaan olennaisesti muuta hyvinvoinnin palvelualueen toimintakatetta. Hyvinvoinnin palvelualueen vuoden 2023 talousarviota muutettiin vuoden aikana kaksi kertaa:  KV 29.5.2022 § 26 ja KV 9.10.2023 § 64. Kaupunginvaltuuston päätösten muutokset koskivat vuoden 2022 ylitysten kattamista suunnittelukaudella, vuoden 2022 investointien siirtomäärärahoja sekä järjestelyvaraerien ja kertakorvausten siirtoa konsernipalveluista palvelualueille.

Alustavan tilinpäätöksen mukaan hyvinvoinnin palvelualueen toimintakate oli -12,907 miljoonaa euroa, joka oli muutetun talousarvion toimintakatetta 197 tuhatta euroa parempi, toteumaprosentin ollessa 98,5%.

Nelivuotinen nettositovuus tarkoittaa, että yksittäisen vuoden talousarviomäärärahan ylittyminen tulee kattaa seuraavien vuosien määrärahasta. Palvelualueen määräraha alittui, joten lautakuntakunta voi esittää määrärahojen siirtämistä vuodelle 2024 Esitys siirtomäärärahoista sekä niiden kohdentamisesta tuodaan lautakunnan käsiteltäväksi kun lopulliset tilinpäätöseurot varmistuvat.  

Toimintakertomukseen liittyvä sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan arvioinnista on esitetty selonteko sekä palvelualueen keskeisimpien riskien dokumenttilomake. Sisäisen valvonnan järjestämisestä vastaa kaupunginhallitus.

Liitteissä on esitetty myös palvelualueen käyttösuunnitelman raportti ajalta 1.1.-31.12.2023.

KS

 

Ehdotus

Esittelijä

Kristiina Soots, palvelualuejohtaja, kristiina.soots@jarvenpaa.fi

Hyvinvointilautakunta päättää

  1. hyväksyä lautakunnan alaisten avainalueiden käyttösuunnitelmien tavoitteiden ja suoritteiden toteumat vuodelta 2023.
  2. esittää kaupunginhallitukselle, että kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä hyvinvoinnin palvelualueen vuoden 2023 toimintakertomuksen liitteiden mukaisena.
  3. valtuuttaa vastuuhenkilöt tekemään tarvittavat tekniset korjaukset ja päivitykset toimintakertomukseen 

Lisäksi hyvinvointilautakunta antaa kaupungin talouspalveluille liitteiden mukaisen arviointinsa palvelualueen sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan toteutumisesta sekä alueiden keskeisempien riskien dokumentointien, toimenpiteiden vaikutuksesta riskin todennäköisyyteen tai merkitykseen vuoden 2023 lopun mukaisesti.

 

Käsittely

Hyvinvoinnin palvelualuejohtaja Kristiina Soots, talouspäällikkö Jarkko Virolainen ja hyte-johtaja Kirsi-Marja Karjalainen selostivat asiaa.  

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti. 

Valmistelija

Timo Väisänen, talouspäällikkö, timo.vaisanen@jarvenpaa.fi

Perustelut

Palvelualueet raportoivat palvelualueen kokonaisuuden talousarvion toiminnallisten tavoitteiden ja niiden mittareiden toteutumisesta hyväksytyn talousarvion mukaisesti. Toiminnasta ja tavoitteiden sekä määrärahojen käytöstä annetaan toimintakertomus, joka liitetään osaksi kaupungin vuoden 2023 toimintakertomusta, jonka kaupunginvaltuusto lopullisesti hyväksyy. 

Toimintakertomus koostuu kahdesta osasta, olennaisista tapahtumista ja kokonaistalouden kehityksestä sekä talousarvion toteutumisvertailusta. Toimintakertomuksen erityisenä tehtävänä on selvittää, kuinka valtuuston asettamat taloudelliset ja toiminnalliset tavoitteet ovat toteutuneet. Toimintakertomuksessa esitetään tiedot myös olennaisista toimintaan vaikuttavista muutoksista ja tapahtumista tilikaudelta ja sen päättymisen jälkeen, sekä arvio todennäköisestä tulevasta kehityksestä erityisesti talouden näkökulmasta. Arvioiden tulee tuoda esiin sellaiset seikat, jotka poikkeavat aikaisemmasta kehityssuunnasta ja ovat tulevaisuuden toiminnan suunnittelun kannalta merkittäviä.

Tilinpäätös vuodelta 2023 ei ole vielä valmistunut, joten toimintakertomuksen määräraha euroihin saattaa tulla lautakuntakäsittelyn jälkeen muutoksia. 

Vuoden 2023 talousarviota muutettiin vuoden aikana 3 kertaa. Kaupunginvaltuuston 29.5.2023 § 26 päättämä muutos koski Kaupunkikehityksen säästyneitä siirtomäärärahoja vuodelta 2022. Palvelualueen vuoden 2022 toimintakate toteutui noin 97 000 euroa budjetoitua parempana. Tehdyllä muutoksella lisättiin 77 000 euroa määrärahoja käyttötalouteen vuodelle 2023 ja vuodelle 2024 10 000 euroa toimintamenojen kattamisiin. Lisäksi 10 000 euroa säästyneistä määrärahoista lisättiin kunnallistekniikan investointeihin koulureitin turvallisuuteen panostamiseen. Toinen muutos (KV 9.10.2023 § 64) koski palkankorotuksia yhteensä 61 000 euroa, sisäisiä ylläpito- ja pääomavuokria, joissa oli kaupunkikehityksen osalta alibudjetointia yhteensä 68 000 euroa ja työterveyden sisäistä laskutusta, josta oli jäänyt huomioimatta Kelakorvaus, joka alensi kustannuksia -9 000 euroa. Kolmas muutos (KV 11.12.2023 § 92) koski vuoden 2023 alustavaa ennustetta toimintakateylityksestä, jonka mukaan toimintakate ylittyisi 80 000 euroa budjetoituun nähden. Tehdyllä ennuste arviolla ja sen perusteella tehdyllä muutoksella lisättiin kaupunkikehityksen toimintakuluja 80 000. Summa lisättiin alueurakan määrärahoihin lisäykseksi. Muutos heikensi vuoden toimintakatetta samalla summalla ja paransi vuoden 2026 toimintakatetta, koska ylitys oli esitetty katettavaksi kokonaisuudessaan vuoden 2026 aikana.

Tehtyjen muutosten toimintakatevaikutus oli reilut 277 000 euroa, joka heikensi Kaupunkikehityksen toimintakatetta saman verran alkuperäiseen nähden. Tehtyjen muutosten jälkeen Kaupunkikehityksen toimintakate on -10 560 122 euroa.

Alustavan tilinpäätöksen mukaan Kaupunkikehityksen toimintakate oli -10 769 965 euroa ylittäen korjatun talousarvion noin 210 000 eurolla. Toimintakatteen ylitys selittyy budjetoitua (3 652 870 €) pienemmällä tuottokertymällä, joka alittui reilut 61 000 euroa. Valmistus omaan käyttöön alitti budjetoidun (1 119 000 €) reilulla 34 000 eurolla.  Lisäksi budjetoidut toimintakulut (-15 331 992 €) ylittyivät noin 114 000 euroa. Toimintatuottoja kertyi yhteensä noin 3 591 314 euroa ja alittivat budjetoidun reilulla 61 000 eurolla.

Toimintakertomukseen liittyvän sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan arvioinnista on esitetty selonteko. Sisäisen valvonnan järjestämisestä vastaa kaupunginhallitus.

Kaupunkikehityksen palvelualueen käyttösuunnitelmien toteumat vuodelta 2023

Käyttösuunnitelmien ja niiden tavoitteiden toteutumisesta raportoidaan lautakunnalle kaupunginvaltuustolle laadittavan talousarvion raportointiaikojen mukaisesti puolivuosittain. 

Käyttösuunnitelmien toteumien yhteenveto vuodelta 2023 on esitetty liitteenä.

MA

 

Ehdotus

Esittelijä

Mikko Autere, kaupunkitekniikan johtaja, vs. kaupunkikehitysjohtaja, mikko.autere@jarvenpaa.fi

Kaupunkikehityslautakunta päättää:

  1. hyväksyä lautakunnan alaisten avainalueiden käyttösuunnitelmien tavoitteiden ja suoritteiden toteumat vuodelta 2023.
  2. esittää kaupunginhallitukselle, että kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä kaupunkikehityksen palvelualueen vuoden 2023 toimintakertomuksen liitteiden mukaisena.
  3. valtuuttaa vastuuhenkilöt tekemään tarvittavat tekniset korjaukset ja päivitykset toimintakertomukseen, käyttösuunnitelmien toteumiin ja muihin liitteisiin.

Lisäksi kaupunkikehityslautakunta antaa kaupungin talouspalveluille liitteiden mukaisen arviointinsa palvelualueen sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan toteutumisesta sekä alueiden keskeisempien riskien dokumentointien, toimenpiteiden vaikutuksesta riskin todennäköisyyteen tai merkitykseen vuoden 2023 lopun mukaisesti.

 

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Kokouskäsittely

Talouspäällikkö Timo Väisänen selosti asiaa.

Valmistelija

Kimi Alifrosti, Controller, kimi.alifrosti@jarvenpaa.fi

Perustelut

Konserniyhteisöjen tavoiteasetanta on sidottu kaupungin talousarviokäsittelyyn ja tavoitteiden toteumasta raportoidaan valtuustolle tehtävän osavuosiraportoinnin rytmissä. Nyt tehtävä raportointi koskee vuoden 2023 tilinpäätöstilannetta.

Kaupunki asettaa yhteisökohtaiset tavoitteet konserniin kuuluville olennaisille tytäryhteisöille, joiden toimintaan kaupungilla on tosiasiallisesti vaikutusvaltaa ja jotka ovat kaupungin näkökulmasta merkittäviä. Talousarvion laadinnan yhteydessä tärkeimmille konserniyhteisöille asetetaan kaupungin strategisten päämäärien toteuttamista tukevat valtuustoon nähden sitovat tavoitteet. Vuosille 2023-2026 tavoitteet asetettiin seuraaville tytäryhtiölle:

  • Järvenpään Mestariasunnot Oy
  • Mestaritoiminta Oy
  • Kiinteistö Oy Järvenpään Terveystalo
  • Järvenpään Pysäköinti Oy (sis. Kiinteistö Oy Terveyskeskuskampuksen Pysäköinti 1)

Em. tytäryhtiöissä raportointivastuu yhtiön toiminnasta ja siinä tapahtuvista muutoksista on yhtiöllä ja sen toimivalla johdolla.

Muiden yhteisöjen, kuntayhtymien ja muiden kaupungin osin omistamien yhtiöiden osalta valvonta- ja ohjausvastuu on toiminnan sisällöstä vastaavalla palvelualueella. Yhteisöjen toiminnassa tapahtuvista poikkeamista ja muista yhteisöihin liittyvistä, oleellisista kaupungin toimintaan vaikuttavista tekijöistä raportoidaan tilinpäätöksen yhteydessä ao. sitovuustason toimintakertomukseen sisällytettävässä osiossa. Raportoinnista vastaa viime kädessä kyseisestä sitovuustasosta valtuustolle vastaava viranhaltija. Raportointi tuodaan käsittelyyn lautakuntien kautta osana tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen käsittelyä. 

Tärkeimpien tytäryhtiöiden antamat selonteot vuoden 2023 toiminnasta ja tavoitteiden toteutumisesta on raportoitu liitteessä. Konserniyhteisöjen toteumaraportti liitetään kaupunginvaltuustolle esitettävään toimintakertomukseen.

Konserniyhteisöjen raportit eivät kaikilta osin vastaa raportointiohjeessa edellytettyä. Tämän vuoksi ehdotetaan, että konserniyhteisöt täydentävät raportteja talousjaoston käsittelyn jälkeen ennen raporttien toimittamista kaupunginhallitukselle. Uusi käsittely talousjaostossa ennen lopullisten asiakirjojen koostamista kaupunginhallituksen 26.3.2024 tilinpäätöskäsittelyyn ei aikataulullisesti ole mahdollista, joten täydennetyt tiedot esitetään liitettäväksi suoraan hallitukselle esiteltävään raporttiin. 

 

Ehdotus

Esittelijä

Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi

Talousjaosto päättää 

  • merkitä konserniyhteisöjen vuoden 2023 toteumaraportin tiedoksi
  • pyytää konserniyhteisöjä täsmentämään raportointia raportointiohjeistuksen mukaiseksi
  • lähettää ​​​​​​asiakirjan liitettäväksi osaksi kaupunginhallituksen toimintakertomusesitystä ja toteaa, että asiakirjaa täydennetään ilman uutta talousjaoston käsittelyä.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti. 

Kokouskäsittely

Talousjohtaja Kirsi Rinne selosti asiaa. 

Valmistelija

Kimi Alifrosti, Controller, kimi.alifrosti@jarvenpaa.fi

Perustelut

Järvenpään kaupungin konsernitilinpäätös ja toimintakertomus käsitellään kaupunginhallituksessa 26.3.2024. Kaupungin osalta tilinpäätöksen laadinta on loppusuoralla, mutta lukuihin voi edelleen tulla pieniä tarkennuksia. Toimintakertomukset on käsitelty helmikuun lautakunnissa. Konsernitilinpäätöksen laadinta on vielä kesken.

Kooste ennakollisista tilinpäätöstiedoista on esitetty pykälän liitteenä. 

Käyttötalous

Toimintakatteen alijäämäennuste on noin 103 Me, joka on 1,5 Me muutettua talousarviota heikompi. 

  • Palvelualueiden yhteenlasketut toimintakatteet toteutuvat noin 1,3 Me talousarviota heikompina. Konsernipalvelujen toteuma on 0,3 Me ja Hyvinvoinnin palvelualueen 0,2 Me talousarviota parempi. Ylitystä syntyy erityisesti Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueella 1,5 Me, Kaupunkikehityksessä 0,2 Me ja työmarkkinatuen kuntaosuudessa 0,1 Me muutettuun talousarvioon nähden. Tilaomistuksen ja Kotikuntakorvaukset toteutuvat lähes muutetun talousarvion mukaisesti.
  • Järvenpään Vesi -liikelaitoksen toimintakate on toteutumassa 0,2 Me muutettua talousarviota heikompana.
  • Käyttöomaisuuden nettomyynti ja maankäyttökorvaukset sitovuustaso toteutuu lähes muutetun talousarvion mukaisesti.
     

Vuosikate vuodelta 2023 on ennakollisten tietojen perusteella noin 34,3 Me, kun se edellisenä vuonna oli 17,7 Me.

  • Verotulot laskivat 46,4 % edellisvuotisesta, mutta ylittivät muutetun talousarvion 3,0 Me. Ylitystä kertyi kunnallisverotuloista ja yhteisöverotuloista. Kiinteistöverotulot sen sijaan jäivät tavoitteesta. Verotulot sisälsivät noin 10 miljoonaa euroa aikaisempien vuosien korkeamman veroprosentin ja jako-osuuksien mukaisia tilityksiä.   
  • Valtionosuudet vähenivät 58,1% edellisvuotisesta. Valtionosuudet toteutuivat 0,2 Me muutettua talousarviota parempina johtuen kuntaliitosavustuksiin käyttämättä jääneiden määrärahojen palautuksesta valtionosuuksiin (155te) ja OKMn valtionosuuksien tarkistuksesta (75te). Valtionosuuksiin sisältyi noin 4 miljoonaa euroa hyvinvointialueuudistuksen lopullisen rahoituslaskelman mukaista liikamaksua, joka peritään kaupungilta takaisin vuosina 2025-2027. 
  • Rahoitustuotot ja -kulut toteutuivat noin 0,3 Me muutettua talousarviota parempina saatujen osinkotuottojen ja muiden rahoitustuottojen vuoksi. 
     

Poistoja ja arvonalennuksia toteutui noin 24,5 Me, mikä on 1,9 Me talousarviota vähemmän. Poistojen alitus johtui talousarviota pienemmistä investoinneista ja alaskirjausten ylitys aiheutui Kartanon koulun teknisen tilan alaskirjauksesta. 

Tilikauden ennakollinen ylijäämä on 4,1 Me muutettua talousarviota parempi ja yhteensä 9,9 Me ylijäämäinen. Taseen kertynyt ylijäämä vuoden lopussa on näin ollen 20,3 miljoonaa euroa.  

Investoinnit

Nettoinvestoinnit ovat toteutumassa noin 18,5 Me muutettua talousarviota pienempinä ollen noin 29,5 Me. Suurimmat alitukset muutettuun talousarvioon nähden ovat talonrakennuksessa (4 Me), kunnallistekniikassa (1,5 Me), liikuntapaikoissa (1,6 Me) sekä veden investoinneista (1 Me). Alitukset johtuvat pääosin hankkeiden venymisestä vuodelle 2024. Osakkeissa ja osuuksissa näkyy Keusoten kuntayhtymäosakkeiden tasearvo (3,5 Me) yhtymän purkauduttua. Kaikki sitovat investointimäärärahat maanmyyntiä ja talonrakennuksen kaupungin varikkohanketta lukuunottamatta alittivat muutetun talousarvion.

Rahoituslaskelma

Ennakollisten tilinpäätöstietojen mukaan kaupungin lainamäärä oli vuoden lopussa noin 254,8 Me, mikä tarkoittaa 5 481 euroa/asukas. Lainamäärä kasvoi vuoden aikana noin 3,3 Me.

Kaupungin asukasluku oli vuoden lopun ennakkotietojen mukaan 46 475 eli kasvua on kertynyt viime vuodesta 845 asukasta. 

 

Ehdotus

Esittelijä

Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi

Talousjaosto merkitsee ennakkolliset tilinpäätöstiedot tiedoksi. 

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti. 

Kokouskäsittely

Talousjohtaja Kirsi Rinne selosti asiaa. 

Valmistelija

Marketta Niemi, talousasiantuntija, marketta.niemi@jarvenpaa.fi
Ari Kaunisto, toimitusjohtaja, ari.kaunisto@jarvenpaa.fi

Perustelut

Valmistelijat: talousasiantuntija Marketta Niemi, toimitusjohtaja Ari Kaunisto

Järvenpään Veden tilinpäätös ja toimintakertomus 2023

Järvenpään kaupungin vesiliikelaitoksen (Järvenpään Vesi) vuoden 2023 tilinpäätös on koottu yhtenäiseksi Järvenpään kaupungin asiakirjaksi, joka sisältää tasekirjan, toimintakertomuksen, talousarvion toteutumisvertailun, tilinpäätöslaskelmat ja niiden liitetiedot.

Toimintakertomukseen liittyvä sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan arvioinnit ovat salassa pidettävinä oheismateriaaleina.

Tilinpäätös liiteasiakirjoineen on kokousaineiston liitteenä.

Johtokunnan on toimintakertomuksessa tehtävä esitys tilikauden tuloksen käsittelystä. Tilikauden tuloksella tarkoitetaan tällöin tilikauden ylijäämää ennen varaussiirtoja.

Järvenpään Veden tilinpäätöstä esitellään kokouksessa tarkemmin.

Toimivalta: Hallintosääntö § 23

 

Ehdotus

Esittelijä

Ari Kaunisto, toimitusjohtaja, ari.kaunisto@jarvenpaa.fi

Johtokunta päättää esittää kaupunginhallitukselle, että kaupunginvaltuusto päättää:

  1. hyväksyä Järvenpään kaupungin vesiliikelaitoksen vuoden 2023 tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen liiteasiakirjoineen
  2. että Järvenpään kaupungin vesiliikelaitoksen tilikauden ylijäämä 716.413,38 euroa lisätään Järvenpään vesiliikelaitoksen omaan pääomaan
  3. valtuuttaa toimitusjohtajan tekemään tilinpäätökseen mahdollisia teknisiä korjauksia

 

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti. 

Kokouskäsittely

Toimitusjohtaja Ari Kaunisto selosti asiaa. 

Pekka Hippi ja Heidi Perkiö poistuivat pykälän käsittelyn päätteeksi klo 9.41. 

Valmistelija

  • Kimi Alifrosti, Controller, kimi.alifrosti@jarvenpaa.fi

Perustelut

JÄRVENPÄÄN KAUPUNGIN VUODEN 2023 TILINPÄÄTÖS

Kuntalain 113 § 1 mom. mukaan kunnan tilinpäätös on kuitenkin laadittava 3 kuukauden kuluessa tilivuoden päättymisestä eli maaliskuun loppuun mennessä.

Kaupungin tilinpäätös vuodelta 2023 on valmis luovutettavaksi tilintarkastajille tarkastettavaksi ja tarkastuslautakunnalle arvioitavaksi. Kaupunginvaltuusto käsittelee tilinpäätöksen kesäkuun loppuun mennessä.

Kuntalain 114 §:n mukaan kunnan, joka tytäryhteisöineen muodostaa kuntakonsernin, tulee laatia ja sisällyttää tilinpäätökseensä konsernitilinpäätös. Konsernitilinpäätös tulee laatia samalta päivältä kuin kunnan tilinpäätös. Konsernitilinpäätös laaditaan konserniyhteisöjen taseiden ja tuloslaskelmien sekä niiden liitetietojen yhdistelmänä. Konsernitilinpäätökseen sisällytetään lisäksi konsernin rahoituslaskelma, jossa annetaan selvitys kuntakonsernin varojen hankinnasta ja niiden käytöstä tilikauden aikana.

Tilinpäätöksen allekirjoittavat kaupunginhallituksen jäsenet sekä kaupunginjohtaja.

TOIMINTAKERTOMUS

Kuntalain 115 §:n mukaan toimintakertomuksessa on esitettävä selvitys valtuuston asettamien toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisesta kunnassa ja kuntakonsernissa. Toimintakertomuksessa on myös annettava tietoja sellaisista kunnan ja kuntakonsernin talouteen liittyvistä olennaisista asioista, joista ei ole tehtävä selkoa kunnan tai kuntakonsernin taseessa, tuloslaskelmassa tai rahoituslaskelmassa. Jos kunnan taseessa on kattamatonta alijäämää, toimintakertomuksessa on tehtävä selkoa talouden tasapainotuksen toteutumisesta tilikaudella sekä voimassa olevan taloussuunnitelman ja toimenpideohjelmien riittävyydestä talouden tasapainottamiseksi. Kunnanhallituksen on toimintakertomuksessa tehtävä esitys tilikauden tuloksen käsittelystä.

TULOSLASKELMA

Käyttötalous

Toimintakatteen alijäämä oli vuonna 2023 noin 103 miljoonaa euroa,​ mikä on 1,5 miljoonaa euroa muutettua talousarviota heikompi. Toimintakatteen aloijäämä oli 155 miljoonaa euroa pienempi kuin vuonna 2022 hyvinvointialueuudistuksen myötä vähentyneiden palvelujen vuoksi. 

  • Palvelualueiden yhteenlasketut toimintakatteet toteutuivat noin 1,3 Me talousarviota heikompina. Konsernipalvelujen toteuma oli 0,3 Me ja Hyvinvoinnin palvelualueen 0,2 Me talousarviota parempi. Ylitystä syntyi muutettuun talousarvioon nähden opetuksessa ja kasvatuksessa 1,5 Me, kaupunkikehityksessä 0,2 Me ja työmarkkinatuen kuntaosuudessa 0,1 Me. Tilaomistus ja kotikuntakorvaukset toteutuivat lähes muutetun talousarvion mukaisesti.
  • Järvenpään Vesi -liikelaitoksen toimintakate toteutui 0,2 Me muutettua talousarviota heikompana.
  • Käyttöomaisuuden nettomyynti ja maankäyttökorvaukset sitovuustaso toteutui lähes muutetun talousarvion mukaisesti.

Vuosikate vuodelta 2023 oli noin 34,3 Me,​ kun se edellisenä vuonna oli 17,​7 Me. Vuosikate parani hyvinvointialueuudistusta edeltävien vuosien verohäntien ansiosta noin 12 miljoonaa ja valtionosuuksien liikamaksujen ansiosta 4,1 miljoonaa euroa. Valtionosuuksien liikamaksut peritään takaisin vuosina 2025-2027. Vuosikate vuonna 2023 oli 738 euroa/asukas ja 387 euroa/asukas vuonna 2022.  

Verotuloja kertyi vuoden aikana 123,9 Me ja ne laskivat 46,4 % edellisvuotisesta. Pudotus johtuu hyvinvointiuudistuksen mukaisesta 12,64 %-yksikön kunnallisveroprosentin ja 1/3 yhteisöverotulo-osuuksien leikkauksesta. Koko vuoden toteuma ylitti muutetun talousarvion 3 miljoonalla eurolla. 

  • Kunnallisverotulot ylittivät talousarvion palkkatulojen myönteisen kehityksen ansiosta. Verotulot ylittivät alkuperäisen talousarvion 4,7 Me ja muutetun talousarvion 2,7 Me. Kunnallisverojen verohäntä oli arviolta 11,3 Me.
  • Yhteisöverot toteutuivat 0,6 Me talousarviota parempina lähinnä verohännän ansiosta, joka oli arviolta lähes 0,7 Me.
  • Kiinteistöverotulot toteutuivat 0,3 Me talousarviota heikompana.

Valtionosuuksia saatiin vuoden aikana 18,8 Me ja ne laskivat yli 26 miljoonaa eli 58,1 % edellisvuotisesta. Valtionosuudet toteutuivat 0,2 Me muutettua talousarviota parempina johtuen kuntaliitosavustuksiin käyttämättä jääneiden määrärahojen palautuksesta valtionosuuksiin (155te) ja OKMn valtionosuuksien tarkistuksesta (75te). Valtionosuuksiin sisältyi noin 4,1 miljoonaa euroa hyvinvointialueuudistuksen lopullisen rahoituslaskelman mukaista liikamaksua, joka peritään kaupungilta takaisin vuosina 2025-2027. 

Rahoitustuotot ja -kulut toteutuivat noin 0,3 Me muutettua talousarviota parempina saatujen osinkotuottojen ja muiden rahoitustuottojen vuoksi. 

Poistoja ja arvonalennuksia toteutui noin 24,5 Me, mikä oli 1,9 Me talousarviota vähemmän. Poistojen alitus johtui talousarviota pienemmistä investoinneista ja alaskirjausten ylitys aiheutui Kartanon koulun teknisen tilan siiven alaskirjauksesta. 

Tilikauden ylijäämä oli 9,9 miljoonaa euroa eli se toteutui 4,1 Me muutettua talousarviota parempana ja oli 13,8 miljoonaa euroa parempi kuin vuonna 2022. Alkuperäinen talousarvio tehtiin 14,7 miljoonaa euroa ylijäämäiseksi.

Kuntalain 115 §:n mukaan kaupunginhallituksen on toimintakertomuksessa tehtävä esitys tilikauden tuloksen käsittelystä. Toimintakertomukseen on kirjattu, että kaupunginhallitus esittää tilikauden ylijäämän 9 917 406,60 euroa lisätään edellisten tilikausien ylijäämään.

RAHOITUSLASKELMA

Investoinnit

Nettoinvestoinnit toteutuivat noin 18,8 Me muutettua talousarviota pienempinä ollen noin 29,5 Me. Merkittäviä alituksia muutettuun talousarvioon nähden syntyi talonrakennuksessa (5,6 Me), kunnallistekniikassa (3 Me), liikuntapaikoissa (3,4 Me), ICT- ja irtaimistoinvestoinneissa (1,3 Me) sekä veden investoinneista (1 Me). Alitukset johtuvat pääosin hankkeiden venymisestä vuodelle 2024. Osakkeisiin ja osuuksiin kirjattiin tuloksi Keusoten kuntayhtymäosakkeiden tasearvo (3,5 Me) yhtymän purkauduttua. Kaikki sitovat investointimäärärahat maanmyyntiä ja talonrakennuksen kaupungin varikkohanketta lukuunottamatta alittivat muutetun talousarvion.

Rahoitus

Kaupungin lainamäärä vuoden lopussa oli noin 254,8 Me,​ kun se vuotta aikaisemmin oli 251,4 Me. Asukasta kohden lainaa oli 5 481 euroa. Lainamäärä kasvoi vuoden aikana noin 3,​3 Me. Tulorahoituksella katettiin 92,6 % investoinneista.  

TASE

Kaupungin taseen loppusumma 31.12.2023 oli 415,7 Me. Taseen loppusumma kasvoi 1,7 Me edellisen vuoden taseeseen (414,0 Me) verrattuna.

Taseen kertynyt ylijäämä oli tilikauden ylijäämäkirjauksen jälkeen 20,1 Me eli 433 euroa/asukas. Vuonna 2022 ylijäämää oli 10,4 miljoonaa ja 227 euroa asukasta kohden. Kertynyttä ylijäämää heikensi vuoden 2023 kirjanpitoon tehty 184 t€ suuruinen korjauskirjaus liittyen hyvinvointialueelle siirtyneiden henkiköiden vuoden 2022 lomapalkkavelkaan.

KONSERNI

Konsernilaskelmissa on otettu huomioon tytäryhtiöt, kuntayhtymät ja osakkuusyhtiöt. Kaupungin toiminnan näkökulmasta olennaisimmat tytäryhtiöt ovat Järvenpään Mestariasunnot Oy, Mestaritoiminta Oy, Koy Järvenpään Terveystalo ja Järvenpään Pysäköinti Oy sekä vuonna 2022 perustettu Koy Ainolan Pysäköinti.  

Koko kaupunkikonsernin tilikauden ylijäämä oli 9,5 Me, kun se vuotta aiemmin oli -4,0 Me. 

Koko konsernin tasearvo 31.12.2023 oli 609,6 Me. Tasearvo laski edellisvuotisesta 62,5 Me.

Konsernin lainakanta oli yhteensä 450,2 Me ja asukasta kohden 9 686 euroa. Konsernin lainakanta laski -21,8 miljoonalla eurolla vuodesta 2022. Asukaskohtainen lainamäärä vuotta aiemmin oli 10 344 euroa.

Konsernitaseen kertynyt ylijäämä on 10,9 Me. Asukaskohtaisesti konsernitaseen kertynyttä ylijäämää oli vuoden lopussa 235 euroa/asukas, kun se vuoden 2022 lopussa oli vain 38 euroa/asukas. Kriisikuntakriteerien mukaan arviointimenettely voidaan käynnistää, jos asukasta kohden laskettu kertynyt alijäämä on kunnan viimeisessä konsernitilinpäätöksessä vähintään 1 000 euroa ja sitä edeltäneenä vuonna vähintään 500 euroa. 

Kaupungin asukasluku oli ennakkotietojen mukaan vuoden lopussa 46 475 eli kasvua kertyi edellisvuodesta 845 asukasta, mikä vastaa 1,9%

Riskienhallintatoimenpiteiden toteutuminen 2023

Talousarvion 2023 valmistelun yhteydessä analysoitiin toimintaympäristön muutoksia ja tunnistettiin tavoitteita uhkaavat riskit,​ arvioitiin niiden vaikutukset ja laadittiin toimenpidesuunnitelmat riskien hallitsemiseksi. Palvelualueet raportoivat riskienhallintatoimenpiteiden toteutumisesta kaupungin johtoryhmälle ja omalle poliittiselle päätöksentekoelimelle osavuosikatsausten ja toimintakertomuksen yhteydessä. Kooste palvelualueiden vuoden 2023 talousarviovaiheessa tunnistamien riskienhallintatoimenpiteiden tilanteesta ja arvio toimenpiteiden tuloksellisuudesta on esitetty tilinpäätöksen liitteissä ja yhteenveto on koostettu toimintakertomukseen. 

Konserniyhteistöjen tilanne 2023

Olennaisimpien tytäryhtiöiden talousarviotavoitteiden toteumista ja yhtiöiden tilaa seurataan osavuosiraportissa ja toimintakertomuksessa. Tytäryhtiöiden toimittamat selvitykset menneen vuoden toiminnasta on käsitelty talousjaostossa 1.3.2024 ja esitetty talousjaoston täydennyspyynnön mukaisesti täsmennettyinä tilinpäätöksen liitteenä. Lisäksi yhteenveto tärkeimmistä tapahtumista on koostettu toimintakertomukseen. Kuntayhtymien ja muiden kaupungin osin omistamien yhteisöjen toiminnassa tapahtuvista poikkeamista ja muista yhteisöihin liittyvistä,​ oleellisista​ kaupungin toimintaan vaikuttavista tekijöistä on raportoitu yhteisön seurannasta ja ohjauksesta vastaavan sitovuustason toimintakertomusosiossa.

​​KR

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi

Kaupunginhallitus päättää

  1. allekirjoittaa vuoden 2023 tilinpäätöksen ja toimittaa sen tilintarkastajalle ja tarkastuslautakunnalle tarkastettavaksi.
  2. oikeuttaa talousjohtajan tekemään tasekirjaan tarvittaessa teknisluonteiset korjaukset ja täydennykset.
  3. saattaa tilinpäätöksen tarkastuslautakunnan käsittelyn jälkeen edelleen kaupunginvaltuuston käsiteltäväksi​.

 

Kaupunginhallitus päättää esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto

  1. päättää, että 9 824 156,23 euron tuloksesta tuloutetaan tehtyjä poistoeroja 93 250,37  euroa ja vuoden 2023 ylijäämä 9 917 406,60 euroa lisätään oman pääoman edellisten tilikausien yli/-alijäämätilille.

 

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Tiedoksi

KV, Tarkla, tilintarkastaja