Kaupunkikehityslautakunta, kokous 15.9.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 72 Kaupunkikehityksen vastineet arviointikertomukseen 2021

JARDno-2022-813

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Annika Sveholm, tarkastuslautakunnan sihteeri, annika.sveholm@bdo.fi

Perustelut

Kuntalain 121 § mukaisesti tarkastuslautakunta laatii arviointisuunnitelman ja antaa valtuustolle kultakin vuodelta arviointikertomuksen, jossa esitetään arvioinnin tulokset. Arviointikertomus käsitellään valtuustossa tilinpäätöksen yhteydessä ja kunnanhallitus antaa valtuustolle lausunnon toimenpiteistä, joihin arviointikertomus antaa aihetta.

Tarkastuslautakunta on valmistellut vuoden 2021 arviointikertomusta kokouksissaan sekä ryhminä kokousten ulkopuolella.

Ehdotus

Tarkastuslautakunta päättää

  1. todeta arviointikertomukseen liittyvät esteellisyydet
  2. hyväksyä vuoden 2021 arviointikertomuksen
  3. esittää arviointikertomuksen valtuustolle tiedoksi
  4. esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginhallitukselta pyydetään vastineet arviointikertomuksessa esitetyistä havainnoista, selvityspyynnöistä ja suosituksista

Päätös

Päätettiin ehdotuksen mukaan.

Valmistelija

Annika Sveholm, tarkastuslautakunnan sihteeri, annika.sveholm@bdo.fi

Perustelut

Tarkastuslautakunta 18.5.2022 § 22 

 

Ehdotus

Kaupunginvaltuusto 

  1. merkitsee arviointikertomuksen 2021 tiedoksi
  2. pyytää kaupunginhallitukselta vastineet arviointikertomuksessa esitetyistä havainnoista, selvityspyynnöistä ja suosituksista.

 

Käsittely 

Tarkastuslautakunnan puheenjohtaja esitteli arviointikertomusta. 

 

 

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti. 

 

Valmistelija

Henna Koskelainen, hallinnon erityisasiantuntija, henna.koskelainen@jarvenpaa.fi

Perustelut

Tarkastuslautakunta 18.5.2022 § 22

Kaupunginvaltuusto 13.6.2022 § 49 (kaupunginvaltuuston 13.6.2022 pöytäkirja on kaupunginhallituksen esityslistaa julkaistaessa 16.6. vielä tarkastamaton)

Tarkastuslautakunta on antanut arviointikertomuksen valtuustolle 13.6.2022. Kaupunginvaltuusto on pyytänyt kaupunginhallitukselta vastineet arviointikertomuksessa esitetyistä havainnoista, selvityspyynnöistä ja suosituksista.

Tarkastuslautakunta suosittelee seuraavaa arviointikertomuksen käsittelyprosessia:

1. Arviointikertomuksen esittely valtuustolle 13.6.2022.

2. Arviointikertomuksen käsittely kaupunginhallituksessa viimeistään elokuussa 2022, jossa tarkastuslautakunnan toimenpidepyynnöt annetaan hallinnon aloille.

3. Selvitys- ja vastauspyyntöjä koskevien asioiden virkamies- tai lautakuntakäsittely

4. Selvitykset kaupunginhallitukselle viimeistään lokakuun 2022 loppuun mennessä vastineiden käsittelyä varten. 

5. Kaupunginhallitus antaa valtuustolle lausunnon toimenpiteistä, joihin arviointikertomus antaa aihetta, marraskuun 2022 kokoukseen. Vastineet tulee toimittaa tarkastuslautakunnalle tiedoksi ennen valtuustokäsittelyä.

6. Arviointikertomusta voidaan käsitellä myös valtuuston syksyn seminaarissa yhdessä talousarviokeskustelun kanssa.

7. Valtuusto käsittelee huomioiden ja vastineiden vaikutusta vuoden 2023 talousarvioon.

IL

Ehdotus

Esittelijä

Iiris Laukkanen, hallintojohtaja, vt. kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi

Kaupunginhallitus päättää

  1. merkitä liitteenä olevan arviointikertomuksen 2021 tiedoksi
  2. pyytää lauta- ja johtokunnilta sekä palvelualueilta ja muilta toimintayksiköiltä vastineet arviointikertomuksessa esitettyihin havaintoihin ja suosituksiin siten, että kaupunginhallitus voi käsitellä vastineen kokouksessaan 31.10.2022 ja kaupunginvaltuusto kokouksessaan 14.11.2022.

 

 

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

 

Valmistelija

  • Timo Väisänen, talouspäällikkö, timo.vaisanen@jarvenpaa.fi

Perustelut

Tarkastuslautakunnan vuoden 2021 arviointikertomus on ollut valtuuston käsittelyssä 13.6.2022 § 49. Lautakuntien ja palvelualueiden ja muiden yksiköiden tulee antaa vastineet arviointikertomuksessa esitetyistä havainnoista, selvityspyynnöistä ja suosituksista kaupunginhallitukselle.

Kaupunkikehityksen palvelualueelta pyydettiin seuraaviin kohtiin vastineet/lisäselvitykset:

Vetovoima ja pitovoima

Järvenpään väkiluku kasvoi vuoden aikana 1,7 prosenttia. Muuttoliike kokonaisuudessaan on voitollinen, ja uusissa asukkaissa on paljon nuoria lapsiperheitä.

Nopea väestönkasvu näkyy kaupunkikuvassa runsaana uudisrakentamisena. Pitovoimaa edistää monipuolinen asuntotarjonta eri ikäisille ihmisille ja eri kokoisille perheille. Järvenpään pieni pinta-ala aiheuttaa luonnollisesti omat rajoitteensa asuntotuotantoon ja kaavoitukseen. Vuonna 2021 valmistuneista asunnoista lähes kaksi neljäsosaa oli kerrostaloasuntoja. Strategiaan tavoitteeksi on kirjattu asumisen ketjujen varmistaminen, niin että järvenpääläiset pysyvät kaupungissa elämän eri vaiheissa. Pientaloaluiden kysyntä on tällä hetkellä suurempaa kuin tarjonta. Myös kerrostaloasumisessa olisi hyvä olla vaihtoehtoja erilaisiin elämänvaiheisiin.

Suositus: Asumisen ketjujen varmistaminen on tärkeä tavoite. Asetetut mittarit eivät kuitenkaan suoraan kerro tavoitteen saavuttamisesta. Asumiseen liittyvien toiveiden ja käyttäytymisen selvittämiseen tulisi ottaa käyttöön monipuolisempia tapoja. 

Kaupunkikehityksen palvelualueen kommentti

Asumisen ketjujen varmistaminen ja siihen liittyvät mittarit tullaan uudistamaan kaupungin strategian ja asunto-ohjelman uudistamisen ja toimeenpanon yhteydessä loppuvuonna 2022. 

Kaupungin yritysten asiakasnäkökulma sekä tehokkaat palvelutuotantoprosessit

Business Järvenpää -digitaalisen markkinoinnin opas on hankkeena kaupungin strategian mukaisten tehokkaiden palvelutuotantoprosessien toteutumisen sekä asiakasnäkökulman huomioinnin näkökulmasta tärkeä konsepti.

Lisätietopyyntö: Onko Business Järvenpää -digitaalisen markkinoinnin oppaan käyttöönotto palvellut kaupungissa toimivia yrittäjiä?

Kaupunkikehityksen palvelualueen vastine

Opas on ollut saatavilla noin kaksi vuotta ja sen vaikutusta seurataan kyselyillä sekä yritysten liikevaihdon kehityksellä. Opas on julkisesti ladattavissa ilman rekisteröitymistä, josta johtuen latausten määrää ja ladanneita yrityksiä ei pystytä todentamaan. Palaute oppaasta on kuitenkin ollut hyvää ja sen kautta tulleita tarpeita on pystytty huomioimaan myös esimerkiksi Keuken tarjoamassa yritysneuvonnassa.

Kaupunkikehityksen palvelualue

Talousarvion yhteydessä valtuusto on päättänyt strategian toteuttamiseen liittyvät sitovat toiminnalliset tavoitteet. Tavoitteisiin on kirjattu keinoja, joilla tavoitteita edistetään suunnitelmallisesti. Poikkeuksena muusta organisaatiosta kaupunkikehityksellä oli osan tavoitteiden keinot jätetty määriteltäväksi myöhemmin käyttösuunnitelmassa. Kaupunkikehityslautakunnan kokouksessa 28.1.2021 hyväksyttiin käyttösuunnitelma, jossa edelleenkään ei ollut määritelty keinoja puolelle valtuuston sitovista toiminnallisista tavoitteista. Keinojen tunnistaminen etukäteen auttaa pääsemään valtuuston hyväksymiin tavoitteisiin. Syksyllä 2021 talousarvion yhteydessä kirjattiin keinoja vuosien 2022–2023 tavoitteiden osalta.

Tilinpäätöksen yhteydessä sitovien toiminnallisten tavoitteiden toteutumasta oli palvelualueittain tehty itsearviointi tavoite toteumasta taikka mahdollisesta viivästyksestä. Poikkeuksena muista, kaupunkikehityksen palvelualue ei ollut tehnyt lainkaan itsearviointia toteutumasta.

Suositus: Palvelualue toimii suunnitelmallisesti ja sitoutuneesti valtuuston määrittämien tavoitteiden toteuttamiseksi. Palvelualue tekee itsearviointia tavoitteiden toteumasta.

Kaupunkikehityksen palvelualueen kommentti

Vuodesta 2022 lähtien tekstit on korjattu konkreettisemmiksi keinoiksi sitovat toiminnalliset tavoitteet taulukkoon, niihin kohtiin, joissa luki ”keinot käyttösuunnitelmassa”. Kohdat on korjattu Kauken talousarviossa ja käyttösuunnitelmassa vuodelle 2022. Vuoden 2021 toimintakertomuksesta on jäänyt inhimillisen erehdyksen vuoksi pois toteumasarake, joka olisi kertonut sitovien tavoitteiden etenemisen tilanteen. Tulemme jatkossa kiinnittämään enemmän huomiota tilanneraportointiin. Alla kuvakaappaus vuoden 2022 osavuosiraportin sitovista tavoitteista ja toteumasta.

Sitovat tavoitteet 2022-25 (taulukko liitemateriaalissa)

Katualueen vuokrat

Vuonna 2021 katulupia myönnettiin yhteensä 309 kpl. Katualueen tilapäinen käyttö on pois yleisestä käytöstä, ja siitä peritään kaupunkikehityksen määräämä maksu, joka perustuu kestoon ja pinta-alaan. Eräässä tapauksessa Pajalantien yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie oli kokonaan suljettuna 200 m matkalta seitsemän kuukauden ajan rakentamisen vuoksi. Kaupunki peri tästä maksua 87 € + alv. Mikäli maksua olisi peritty koko suljetun jalkakäytävän ja pyörätien pinta-alan mukaisesti (noin 200 m × 3 m), olisi maksu ollut monikymmenkertainen, taikka vaihtoehtoisesti rakentaja olisi tehostanut toimintaansa ja katualue olisi palautettu normaalitilaan nopeammin. Kaupunkikehityksen liikkumavaratoimenpiteissä mainitaan keinona rakennusvalvonnan maksujen korottaminen. Myös nykyisten maksujen tehokkaammalla perinnällä ja periaatteilla voidaan saavuttaa osa säästötarpeista.

Kaupunkikehityksen palvelualueen kommentti

Luvan myöntäjä on käyttänyt harkintaa ja laskuttanut ainoastaan työmaan tarvitseman alueen verran. Pidempi alue päätettiin kuitenkin sulkea jalankululta ja polkupyöräilyltä turvallisuussyistä. Järkevämpää oli ohjata kulku kadun toiselle puolelle olemassa olevia suojateitä hyödyntäen. Selostusosassa Kaupunkitekniikan maksut ja taksat 1.12.2020 kerrotaan maksuvapautuksesta ”Alueen tilapäisen käytön maksuvapautus” seuraavaa: ”Luvan myöntäjä arvioi yleishyödyllisten toimijoiden mainospaikkojen maksuvapautuksen. Luvan myöntäjä arvioi alueiden tilapäisen käyttöoikeuden maksuvapautuksen käyttötarkoituksen perusteella tapauskohtaisesti. Torimaksuista voidaan poiketa sesongin ulkopuolella alentamalla hintoja esim. tapahtumien lisäämiseksi, iltakirpputorit jne.”.

Pajalantien alueella rakennettiin samaan aikaan päivittäistavarakaupan rakentamisen lisäksi tontin halkaisevan ojan korvikkeeksi hulevesiputkisto, joka johtaa tontin pysäköintialueen läpi ja siirtää kaupungin vastuulla olevia hulevesiä edelleen poisjohdettuna kaupungin hulevesiojiin ja -verkostoon. Vaihtoehtoisesti hulevedet olisi johdettu tontin ulkopuolella noin 10 metriä luiskauksineen vaatineen ojituksen kautta. Tontin rakentajan kanssa laaditun toteuttamissopimuksen kautta, jossa tontin kiertävä oja korvataan tontin läpi kulkevalla hulevesiputkella tonttia rasittavana mahdollisti kaupungille noin 200 000€:n säästön investointiohjelman mukaisesta kustannusarviosta erillisen tontin ulkopuolella kulkevaan ojitukseen verrattuna. Rakentaja rakensi toteuttamissopimuksen mukaisesti rakenteen muun rakentamisen kanssa samaan aikaan. Vastaavasti kaupunki teetti tontin ympäristössä alueen biotrooppiin liittyviä maisematöitä, jotka toteutettiin ja olivat riippuvaisia edellisestä rakentamisesta. Kaupungin kokonaisedun kannalta oli järkevää ajallisesti mahdollistaa rakentajan vastuulla olevan rakentamisen ja tästä jatkuvan kaupungin rakentaminen samoilla laajemmilla liikennejärjestelyillä. jotka olisivat jälkikäteen uudelleen asennettuina aiheuttaneet lisäkustannuksia.

Suositus: Tilapäisen katualueen vuokraa peritään koko yleisöltä suljetun pinta-alan mukaan. Katualueen vuokralla ohjataan mahdollisimman lyhyisiin tilapäisjärjestelyihin, ja katualueen säilyttämisessä yleisessä käytössä.

Kaupunkikehityksen palvelualueen kommentti

Perittävien maksujen ja aluerajausten osalta laajemmissa yhteishankkeissa arvioidaan usein muutostekijöitä ja eri osapuolten työn yhteensovittamista myös kokonaistaloudellisuuden kannalta kaupungin oman rakentamisen (turvallisuus, kokonaistaloudellisuus, omat rakentamistarpeet) näkökulmasta. Tässä tapauksessa tontin rakentajan ja kaupungin yhteistyö mahdollisti kustannustehokkaan rakentamisen molemmille osapuolille ja kiertotie katualueen säilymisen yleisessä käytössä tilapäisjärjestelyin toisella puolella katua. Rakentajien intresseissä ei myöskään ole vuokrata katualueita yhtään tarvetta tai aikaa enempää, joten normaaleissa ainoastaan yhtä osapuolta koskettavissa hankkeissa tarkastuslautakunnan suositus toteutuu jo luonnollistakin kautta niissä kohteissa, joissa tarkastellaan ainoastaan yhden rakentajan tarpeita.

 

Suositus: sähköisen asiakaspalautejärjestelmää kehitetään edelleen ja laajennetaan koko toimialueelle toiminnan arvoimiseksi asiakasnäkökulmasta ja käytetään tehokkaasti apuna vaikutusten arvioinnissa. Myös kaupunkilaisille suunnatuista kaupungin fyysiseen kehittämiseen (esim. rakentaminen ja katusuunnittelu) liittyvistä yleisötilaisuuksista voitaisiin kerätä palautetta aiempaa laajemmin toiminnan kehittämiseksi.

Kaupunkikehityksen palvelualueen kommentti

Palautetta kerätään koko kaupungin yhteisellä palautejärjestelmällä. Palautejärjestelmää kehitetään yhdessä Keravan kaupungin kanssa ja uusi aloite-, palaute- ja osallisuusjärjestelmä otetaan käyttöön syksyllä 2022. Kaupunkikehityksen yleinen asiakastyytyväisyys kysely, joka koski kaikkia Kaupunkikehityksen avainalueita (Esikunta, Elinvoima, Yhdyskuntasuunnittelu, Kaupunkitekniikka, Rakennusvalvonta, sekä maanmyynti ja hankekehitys) toteutettiin keväällä 2022. Rakentamisen ja katusuunnittelun yleisötilaisuuksista kerätään palautetta. Rakennusvalvonnassa otettiin toukokuussa käyttöön sähköpostitse toteutettava asiakastyytyväisyyskysely, mistä saatiin rohkaisevassa määrin palautetta.

Kaikista palautekanavista tulleet palautteet käytetään toiminnan kehittämiseen.

HP

Ehdotus

Esittelijä

  • Harri Palviainen, Kaupunkikehitysjohtaja, harri.palviainen@jarvenpaa.fi

Kaupunkikehityslautakunta päättää antaa kaupunginhallitukselle selosteessa olevan vastineen tarkastuslautakunnan arviointikertomukseen 2021.

 

Käsittely

Kaupunkikehitysjohtaja Harri Palviainen ja kaupunkitekniikan johtaja Mikko Autere selostivat asiaa.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti. 

Tiedoksi

KH, talouspalvelut, Kaupunkikehityksen palvelualueen avainaluejohtajat