Perustelut
Tausta
Valtiovarainministeriö on 1.8.2022 kunnan- ja kaupunginhallituksille osoitetulla kirjeellä esittänyt haettavaksi kuntien harkinnanvaraisen valtionosuuden korotusta vuonna 2022. Kunnan valtionosuutta voidaan kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain 30 §:n mukaan korottaa hakemuksesta harkinnanvaraisesti valtion talousarvion rajoissa, jos kunta ensisijaisesti poikkeuksellisten tai tilapäisten kunnallistaloudellisten vaikeuksien vuoksi on lisätyn taloudellisen tuen tarpeessa. Tarpeen arvioinnissa otetaan huomioon myös paikalliset erityisolosuhteet. Harkinnanvaraisen avustuksen kriteereissä huomioidaan myös koronakriisin vaikutukset.
Harkinnanvaraisen valtionosuuden korotukseen on käytettävissä enintään 10 000 000 euroa. Hakemukset tulee toimittaa 9.9.2022 klo 16.15 mennessä.
Valtionosuuden korotuksen myöntämisen ehtona on, että kunta on hyväksynyt taloutensa tasapainottamiseksi toteutettavia toimenpiteitä. Valtionapuviranomainen voi asettaa korotuksen myöntämiselle ja käytölle myös muita kunnan talouteen liittyviä ehtoja. Valtionosuuden korotus voidaan seuraavina vuosina jättää myöntämättä tai se voidaan myöntää alennettuna, jos esitettyjä toimenpiteitä tai asetettuja ehtoja ei ole noudatettu.
Kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain 30 §:n 2 momentin mukaan valtiovapuviranomainen voi asettaa avustuksen myöntämiselle ja käytölle myös muita kunnan talouteen liittyviä ehtoja. Edellä mainitun lainkohdan perusteella ministeriö asettaa valtionosuuden korotuksen käytölle seuraavat ehdot hyväksytyn talouden tasapainotussuunnitelmaan lisäksi:
- Korotus ei saa aiheuttaa vastaavan suuruista kunnan omassa päätäntävallassa olevien menojen lisäystä. Tämä koskee sekä käyttötalous- että investointimenoja. Korotus on tarkoitettu tukemaan kunnan omia talouden tervehdyttämistoimenpiteitä, joihin kunnan on syytä varautua avustuksesta riippumatta.
- Korotus on tarkoitettu varautumiseen niihin talouden tervehdyttämistarpeisiin, jotka ovat syntyneet kunnan talouden aikaisemman kehityksen johdosta. Tällaisia tarpeita ovat varautuminen velanhoitokustannuksiin, alijäämien kattamiseen ja tiedossa oleviin tuloperusteiden jo tapahtuneisiin muutoksiin.
Hakemuksessa tulee arvioida erityisesti vuoden 2022 tilannetta. Perusteluissa tulee erityisesti tuoda esille ne toimenpiteet, joita kunta on tehnyt tai on tekemässä poikkeuksellisten tai tilapäisten talousongelmien parantamiseksi.
Järvenpään taloudellinen tilanne
Järvenpään kaupungin tilinpäätös oli vuonna 2021 3,5 milj. euroa ylijäämäinen. Odotettua parempaa tilinpäätöstilannetta selitti valtion Keusotelle maksamat koronatuet, kaupungin oma menosopeutus, ja ateria-ja siivouspalvelu ja tietotekniikan peruspalveluyhtiöiden osakkeiden myyntivoito sekä odotettua parempina toteutuneet verotulot. Vuoden 2021 lopussa kaupungin taseen kertynyt ylijäämä oli 14,2 miljoonaa euroa ja tilanne vaikutti suhteellisen turvalliselta talouspuskureiden riittävyyden näkökulmasta hyvinvointialuesiirtymää ajatellen.
Vuoden 2022 talousarvio laadittiin alun perin 0,1 miljoonaa euroa alijäämäiseksi. Kesäkuun toteumaennusteen mukaisesti kaupungin tilinpäätöksen arvioitiin toteutuvan 6,8 miljoonaa euroa alijäämäisenä sotepalvelujen menoylitysten vuoksi.
Elokuun lopussa saadut yllättävät lisätiedot Keusotesta ja HUS:sta ovat heikentäneet ennustenäkymää merkittävästi 4,8 miljoonalla eurolla. Päivitetyn ennusteen mukaan sotemenot ylittävät budjetin 12,6 miljoonalla eurolla, ja kaupungin tilikauden alijäämä tulee olemaan 11,6 Me ja taseen kertynyt ylijäämä vain 2,6 Me. Mahdolliset sotemenojen lisäylitykset tai kuntayhtymän palkkojen jälkikäteinen harmonisointivaatimus ja kirjaukset vuodelle 2022 ja muut pienetkin loppuvuoden aikana ilmaantuvat taloutta heikentävät tapahtumat riittävät viemään kaupungin taseen alijäämäiseksi.
Keusoten oman toiminnan ylityksestä noin 1,7 miljoonaa euroa arvioidaan johtuvan koronan aiheuttamista nettokustannuksista. Summa jää maltilliseksi koronakompensaatioista johtuen. Suurimmat menoylitykset johtuvat siis perustoiminnassa olevista haasteista sekä HUSiin kertyvän alijäämän siirtämisestä kuntien maksettavaksi aiemmin suunniteltujen sisäisten toimenpiteiden ja järjestelyjen asemesta. HUSin alijäämän kattamisesta aiheutuu elokuun lopun arvion pohjalta Järvenpään maksettavaksi noin 3,1 miljoonaa euroa.
Oman lisänsä talousarvion toteuttamiselle aiheuttaa myös Kevan budjetointiohjeen ja ennakkolaskutustietojen poikkeama. Kaupungin talousarviossa huomioitiin eläkemenoperusteiset maksut Kevan budjetointiohjeen mukaisesti. Myöhemmin toimitetut ennakkotiedot, joiden mukaisesti kuntia arvioidaan laskutettavan, poikkeavat budjetoidusta yli 0,5 miljoonaa euroa ja aiheuttaa kaupungin talouteen ennakoimattoman lisämenon.
Sopeutustoimet ja 2022-25 kehysvalmistelu
Kaupunki on toteuttanut viime vuosina lukuisia sopeutustoimia taloudellisen tilanteen vakauttamiseksi ja voimassa oleva talousohjelma sisältää merkittävän määrän uusia säästöjä, joiden toteuttamiseen palvelualueet ovat sitoutuneet.
- Kaupunginvaltuusto on hyväksynyt 11.11.2019 § 81 talousarvion 2020 käsittelyn 21,7 miljoonan euron edestä valtuuston hyväksymiä, omaan toimintaan kohdistuvia sopeutustoimenpiteitä vuosille 2020-2023.
- Koronan seurauksena kaupunki kävi yt-neuvottelut keväällä 2020, joiden yhteydessä päätettiin 3,1 miljoonan euron henkilöstömenosopeutuksesta vuodelle 2020 ja kaupunginvaltuusto hyväksyi 16.11.2020 § 73 taloussuunnitelmapäätöksen yhteydessä noin 11,4 milj. euron lisäsopeutustoimenpiteet vuosille 2021-2023. Vuoden 2020 henkilöstösopeutuskeinona käytettiin myös lomautuksia palvelujen ollessa koronan vuoksi alasajettuina.
- Kaupunginvaltuusto päätti 16.11.2020 § 74 myös veronkorotuksista vuodelle 2021. Kunnallisveroprosenttia nostettiin 0,5 %-yksikköä ja yleisen kiinteistöveron ja vakituisen asuinrakennuksen kiinteistöveron prosenttia nostettiin kumpaakin 0,1 %-yksikköä. Veroprosenttimuutoksilla saavutetaan arviolta 5,8 milj. euron vuosittainen lisäys verorahoitukseen.
- Kaupunginvaltuusto päätti 15.11.2021 § 113 osana vuosien 2022-25 talousohjelman hyväksymistä pysyvästä palvelualueita sitovasta 3 miljoonan euron toimintakatesopeutuksesta vuodesta 2024 alkaen. Lautakunnat ovat sitoutuneet sopeuttamaan toimintansa annettuihin raameihin.
Sotemenojen ylityksellä on merkittävä vaikutus kaupungin rahoituspohjaan vuodesta 2024 alkaen, mikäli hyvinvointialueiden ja kuntien rahoituksen jako toteutetaan suunnitellut mukaisesti perustaen pysyvät tulosiirrot vuosien 2021 ja 2022 tilinpäätösten mukaisiin menoihin. HUSin alijäämien kattaminen vuosina 2021 ja 2022 on lisännyt Järvenpäälle kyseisille vuosille kohdistuvia kustannuksia yli 3,5 miljoonaa euroa ja tulee näin ollen vähentämään kaupungin tulevaa valtionosuusrahoitusta pysyvästi noin 1,8 miljoonaa euroa vuodessa. Sotemenoylitysten seurauksena kaupungin valtionosuuden putoavat 4,5 miljoonaa euroa kevään 2022 siirtolaskelmista ja johtavat siihen, että kaupunkiin jääviin toimintoihin kohdistuu merkittävät lisäsopeutuspaineet ja veroasteisiin korotuspainetta. Sotemenojen rahoittaminen karsimalla kuntaan jäävistä palveluista ja lisäämällä kuntalaisten veronmaksutaakkaa tilanteessa, jossa reaaliansioiden kehitys on muutenkin poikkeuksellisen heikko on kohtuutonta. Ilman toimenpiteitä kaupungin tilinpäätökset jäävät pysyvästi alijäämäisiksi vuodesta 2024 alkaen.
Järvenpään valtionosuushakemuksessa tullaan painottamaan erityisesti seuraavia vuoden 2022 talouden ongelmakohtia, aikaisempien vuosien poikkeuseriä sekä talouden tasapainottamiseen tehtyjä ja sovittuja sopeutustoimenpiteitä:
- sotemenojen kasvuvauhti ja kulukehityksen ennakoimattomuus
- HUSin alijäämien kattaminen kuntalaskutuksella 2021 ja 2022
- virheellisten budjetointiohjeiden vaikutus ennakoimattomaan menokehitykseen
- velkamäärän kova kasvuvauhti ja korkokustannukset
- päätetyt sopeutustavoitteet ja toteutetut sopeutustoimenpiteet
Harkinnanvaraisena avustuksena haettavaksi euromääräksi on kertaluonteisiin menoeriin perustuen 4 miljoonaa euroa.
KR
Ehdotus
Esittelijä
-
Iiris Laukkanen, hallintojohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi
Kaupunginhallitus päättää
- hakea 4.000.000 euron suuruista harkinnanvaraista valtionavustuksen korotusta vuodelle 2022.
- oikeuttaa kaupunginjohtajan ja talousjohtajan täydentämään hakemuksen ja toimittamaan hakuasiakirjat Valtiovarainministeriöön.
Käsittely
Talousjohtaja Kirsi Rinne selosti asiaa.
Päätös
Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.