Kaupunginhallitus, kokous 5.9.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 213 Lausunto/ Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen strategialuonnos 2023-2025

JARDno-2022-1458

Valmistelija

  • Kirsi-Marja Karjalainen, hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen johtaja, kirsi-marja.karjalainen@jarvenpaa.fi

Perustelut

Hyvinvointialueella on lain mukaan oltava strategia, jossa aluevaltuusto päättää hyvinvointialueen toiminnan ja talouden pitkän aikavälin tavoitteista. Strategian tulee ohjata koko hyvinvointialueen toimintaa eli sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen palvelujen järjestämistä ja tuottamista. Palvelualuestrategia ja pelastustoimen palvelutasopäätös täydentävät strategiaa tarkemmalla tasolla.

Järvenpään kaupunki esittää lausuntonaan seuraavaa:

Järvenpään kaupunki kiittää mahdollisuudesta lausua Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen strategialuonnoksesta. Strategian lausuntoon annettu aika on todella lyhyt, joka ei ole mahdollistanut laajaa kuulemista kaupungin eri tahoilta. Strategia on vielä sangen keskeneräinen ja siitä puuttuu mm. tavoitteiden toteutumisen mittarit. Niistä todetaan, että ne laaditaan syksyn aikana. Strategian sisällön arviointi kokonaisuudessaan ei näin ollen ole mahdollista.

Strategiassa on tunnistettu Keski-Uudenmaan alueen erityispiirteitä ja nykytilaa (mm. väestön kasvu ja ikääntyminen, asukkaiden hyvinvoinnin tila), jotka vaikuttavat palvelutarpeeseen. Tietoon perustuva ennakointi palvelutarpeen muutoksista tuleekin olla strategiatyön perusta.

Strategiassa todetaan, että väestön terveydentila on Keski-Uudellamaalla keskimääräistä parempi. Alueellisessa yhteistyössä kunnissa on kuitenkin tunnistettu eroja alueen kuntien välillä ja jopa kuntien sisällä. Tällä perusteella hyvinvointi- ja terveyserojen kaventamisen näkökulma tulee huomioida strategisessa ajattelussa paremmin. Samoin strategiassa pitää korostaa eri kuntien palvelutarpeen näkökulmaa vielä vahvemmin. Selkeämmin tulisi osoittaa lisäksi, mikä tekee tästä strategiasta juuri Keski-Uudenmaan hyvinvointilalueen strategian.

Strategiaan pitää sisällyttää vielä selkeämmin myös talouden reunaehdot, jopa omana painopisteenä, koska strategia ohjaa taloussuunnittelua. Tavoitteiden on oltava realistisia, koska kustannuskehityksen on vastattava rahoitusta.

Strategiaprosessiin on luonnoksen mukaan osallistettu laajasti eri tahoja. Kuntatoimijoiden osallisuus valmisteluun on kuitenkin jäänyt hyvin vähäiseksi tai sitä ei ole ollut lainkaan. Jatkovalmistelussa kuntien osallistaminen on taattava. Kunnat tulevat olemaan edelleen tärkeitä yhteistyökumppaneita hyvinvointialueuudistuksen jälkeen. Asukkaiden hyvinvointi ja sen edistäminen on sekä kuntien että hyvinvointialueen yhteinen tehtävä. Strategiassa tuleekin näkyä kumppanuus kuntien kanssa joko tavoitteissa tai painopisteissä.

Pelastustoimen näkymättömyys strategiassa kiinnittää huomiota. Vaikka pelastustoimen tarkemmat palvelut esitetään palvelutasopäätöksessä, strategiassa tulee huomioida pelastustoimi tasavertaisena toimijana sote-palvelujen rinnalla. Ilmeisesti turvallisuuteen viittaamalla tarkoitetaan pelastustoimea, mutta tämä kirjaus ei ole riittävä.

Vastaukset esitettyihin kysymyksiin:

2. Arvioi Keski-Uusimaan hyvinvointialueen strategiakooste (dia 2): tyydyttävä

3. Arvioi Keski-Uuusimaan hyvinvointialueen tahtotila vuodelle 2030 (dia 9): tyydyttävä

4. Arvioi Keski-Uusimaan hyvinvointialueen arvot (dia 10): tyydyttävä

5. Onko hyvinvointialueen strategiaan asetettu keskeiset tavoitteet: huonosti (mittarit puuttuvat, jolloin tavoitteita ei voi arvioida)

KS

Ehdotus

Esittelijä

  • Iiris Laukkanen, hallintojohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi

Kaupunginhallitus päättää Järvenpään kaupunkina lausua Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen strategialuonnoksesta kuvaustekstin mukaisesti.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.