Perustelut
Hyvinvoinnin palvelualue laatii ensimmäistä palveluverkkoselvitystään. Hyvinvoinnin palvelualueen palveluverkkosuunnitelma kokoaa tiiviisti olennaista tietoa ja tarjoaa ratkaisuja, joilla varmistetaan myös tulevina vuosina laadukkaat palvelut kuntalaisille. Suunnittelussa tarkastelulähtökohdaksi on haluttu nostaa ennen kaikkea palvelujen sisällöt. Perinteisen kiinteistölähtöisen tarkastelun rinnalla palveluverkkoa on tarkasteltu palvelu- ja tavoitelähtöisesti, jotta kiinteistöt valjastettaisiin palvelemaan parhaalla mahdollisella tavalla toimintaa sen sijaan, että ne liiaksi ohjaisivat palvelujen sisältöjä.
Hyvinvoinnin palvelualueen nykytilanne on kuvattu omassa raportissaan, joka on palveluverkkoselvityksen oheismateriaalina. Vuonna 2020 palvelualueella tehtiin visiotyöskentelyä sekä kartoitettiin palvelualueen kiinteistöjen tekninen kunto, korjausvelka ja laadittiin pts-arviot.
Lukuisista keskeisten virkakuntaan kuuluvien henkilöiden vaihdoksista johtuen työ oli välillä keskeytyksissä, kunnes käynnistyi uudestaan kesällä 2021. Palvelualueen toiminnot laativat erilaisia skenaarioita ja niihin liittyvää ennakkovaikutusten arviointia (EVA) tehtiin. Loppuvuodesta 2021 käynnistettiin eri vaihtoehtojen osalta kustannuslaskelmatyö.
Skenaarioista alkoi hahmottua toisiinsa liittyviä kokonaisuuksia ja niille erilaisia vaihtoehtoisia polkuja. Kulttuurin sekä Yhteisöjen ja osaamisen kokonaisuudet rakentuvat kahden avainalueen toiminnoista, mutta kuitenkin avainaluerajat ylittäen. Niihin on koottu palveluja, joiden skenaariot liittyvät toisiinsa. Kokonaisuuksien sisällä näistä skenaarioista piirtyi esiin vaihtoehtoisia polkuja, jotka on kuvattu palveluverkkosuunnitelmassa.
Liikuntapalveluista on tehty erillinen liikuntaolosuhdeverkoston kehittämissuunnitelma, jossa liikuntapalveluita tarkastellaan omana kokonaisuutenaan (Liite 2). Samoin yhteisöjen käytössä olevien tilojen tarkastelua on valmisteltu omana erillisselvityksenään ja näin se muodostaa oman tarkasteltavan kokonaisuutensa. Kotoutumispalveluihin sekä osaamis- ja työllisyyspalveluihin on tulossa suuria muutoksia tulevina vuosina, ja nämä ovat vielä siinä määrin vaikutuksiltaan auki, että palveluverkkosuunnitelmassa tarkemmassa tarkastelussa ovat vain ammatilliset työpajat.
Hyvinvoinnin palveluverkkoa tarkastellaan siis neljän osakokonaisuuden muodostamana kokonaisuutena. Osakokonaisuudet ovat:
- Kulttuuri
- Yhteisöt ja osaaminen ml. ammatilliset työpajat
- Liikunta
- Yhteisöjen tilat
Käsittelyssä ja vertailussa oli Kulttuurin sekä Yhteisöt ja osaamisen osakokonaisuuksissa kolme värikoodeilla kuvattua vaihtoehtoista polkua: Kulttuurilla vihreä, keltainen sekä turkoosi polku. Yhteisöt ja osaamisella siniharmaa, harmaa sekä sininen polku.
Liikunnan osakokonaisuus määrittyy Liikuntaolosuhdeverkoston kehittämissuunnitelman linjausten mukaisesti. Yhteisöjen tiloista tarkastelussa oli kolme vaihtoehtoista ratkaisumallia, joissa kaikissa nykytila muuttuu.
Tehtyjen selvitysten ja muiden aineistojen, taloudellisten näkökulmien, vaikutusten ennakkoarviointien ja eri foorumeilta saatujen palautteiden, kannanottojen ja lausuntojen perusteella palvelualue esittää:
Kulttuurin osakokonaisuudeksi keltaista polkua
- Keskeisin muutos nykytilaan on Järvenpää-talon luonteen muuttuminen kongressi- ja kulttuuritalosta enemmän kaupungin kulttuuri- ja taidekeskukseksi opiston ja musiikkiopiston hieman laajemman tilojen käytön myötä.
- Yleisten kulttuuri- ja tapahtumapalveluiden sekä Kirjastopalveluiden osalta tässä ei ole merkittäviä muutoksia. Museopalveluihin on suunnitteilla tulevina vuosina resurssien mukaan henkilötyövuosia lisää, joka mahdollistaa museotoiminnan Villa Kokkosessa sekä Suvirannassa.
- Kaupungin strategian pohjalta tapahtumatoiminnalle pyritään mahdollistamaan hyvät olosuhteet ns. yleisillä alueilla.
- ·Kaupungin strategian pohjalta tapahtumatoiminnalle pyritään mahdollistamaan hyvät olosuhteet eri puolilla kaupunkia myös ulkotiloissa.
Yhteisöjen ja osaamisen osakokonaisuudeksi siniharmaata polkua
- Kaupunki järjestää ja tuottaa palveluja nuorille, lapsiperheille sekä eri aikuisyhteisöille.
- Keskeisin muutos on avoimen kohtaamispaikkatoiminnan toteuttaminen kaupungin eri alueilla resurssien ja tarpeiden mukaan. Tehtäviä järjestellään uudelleen ja henkilötyövuosia tullee vähenemään.
- Ammatillista ohjaustoimintaa tehdään tarpeiden perusteella tiiviissä yhteistyössä yhteisöpalveluiden, kotoutumispalveluiden, lapsiperheiden hyvinvoinninohjauksen, nuorisopalveluiden, liikuntapalveluiden, vapaan sivistystyön, varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja tulevan hyvinvointialueen sote-palvelujen kanssa. Toimitaan verkostomaisesti yhteistyössä yhdistysten, järjestöjen ja vapaaehtoisten kanssa.
- Tilojen käyttö yhteensovitetaan ja tehostetaan erityisesti liikuntapalveluiden sekä opiston kanssa. Tämä edellyttää koko kaupunkia palvelevaa toimivaa tilavarausjärjestelmää.
- Nuorisopalvelut toteutetaan jatkossakin avoimen toiminnan osalta yhteen paikkaan keskitettynä palveluna.
- Kaupunki järjestää ammatillista työpajatoimintaa, mutta pajojen määrä vähenee. Toteutustapoja selvitetään TE-palvelujen uudistuksen yhteydessä.
Liikunnan osakokonaisuus toteutetaan Liikuntaolosuhdeverkoston kehittämissuunnitelman linjausten mukaisesti
- Keskeisimmät muutokset palveluverkossa tapahtuvat keskuspuiston ja Juholanpellon alueiden valmistuessa.
- Muutosta on myös Liikuntakeskus Piirosen poistuminen palveluverkosta. Korvaavat tilat on suunniteltu toteutettavaksi yrittäjävetoisena. Valmistelutyöt ja markkinakartoitus aloitetaan vuonna 2022. Piirosen kiinteistön käyttöä liikuntatilana on tarpeellista jatkaa siihen saakka, kunnes korvaavat tilat järjestyvät.
- Reitistöjen ja lähiliikuntapaikkojen osalta tehdään investointiohjelmaan päivityksiä.
Yhteisöjen tilojen osakokonaisuus toteutetaan vaihtoehdon kolme (VE3) mukaisesti
- Keskeisin muutos on kuudesta tilasta luopuminen. Yhdistysten ja yhteisöjen käyttöön jäisi neljä tilaa nykyisen kymmenen tilan kokonaisuudesta. Kaupunki vastaisi yhden (Myllytien) toimintakeskuksen koordinoinnista.
- Myllytien toimintakeskuksesta laaditaan vuoden 2022 aikana tarveselvitys, joka tarkemmin määrittää tulevien vuosien ratkaisuvaihtoehtoja toimintakeskuksen osalta.
- Uudella tilavarausjärjestelmällä voidaan tarjota tiloja joustavammin ja käytännössä enemmän kuin tällä hetkellä on mahdollista. Muutos tapahtuu vaiheittain.
- VE3 tavoittaa parhaiten tilaomistuksen säästötavoitteen. Kaupungin omistama tilamassa pienenee 1900 huonealaneliömetriä, ylläpitokustannukset laskevat 125 000 euroa vuodessa, viiden vuoden PTS-investointien tarve vähenee 1,9 miljoonaa euroa ja tulos paranee poistojen verran 16 000 euroa.
Yllä oleva esitys tarkoittaa taloudellisesti FCG oy:n toteuttaman laskennan mukaisesti seuraavaa:
- Investoinneista pääteltyine poistoineen kulttuurikokonaisuuden vaikutus kaupungin talouteen vastaa noin 0,01 - 0,05 veroprosenttiyksikön tuottoa. Myös tulevaisuudessa toteutettavaksi aiotun turkoosin polun vaikutus on pieni, mutta muihin polkuihin nähden suurempi. Yhteisöjen ja osaamisen kokonaisuuden vaikutus on samaa tasoa.
- Vaihtoehdot yhteenlaskettuna ja toimintakatteeksi laskettuna vaikutus vastaa noin 0,1 veroprosenttiyksikön tuottoa (<1,5 ME)
- Määrä vastaa 25,22 euroa/asukas ja on summaltaan pienempi kuin mikä palveluiden kasvu on lähihistoriassa ollut (27,70 euroa/asukas)
KS
Ehdotus
Esittelijä
-
Kristiina Soots, palvelualuejohtaja, kristiina.soots@jarvenpaa.fi
Hyvinvointilautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle, että kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle, että
1. Kulttuurin osakokonaisuus toteutetaan keltaisen polun mukaisesti
2. Yhteisöjen ja osaamisen osakokonaisuus siniharmaan polun mukaisesti
3. Liikunnan osakokonaisuus toteutetaan Liikuntaolosuhdeverkoston kehittämissuunnitelman linjausten mukaisesti
4. Yhteisöjen tilojen osakokonaisuus toteutetaan vaihtoehdon kolme (VE3) mukaisesti
Polkujen toteutus kuvataan liitteissä.
Käsittely
Lassi Markkanen teki Nina Hagmanin, Satu Haaparannan Kirsi Lahtisen, Anna Pulkkisen, Pia Valosen, Peter Osipowin, Mikko Perkoilan ja Jere Haaviston kannattamana seuraavan muutosehdotuksen päätösehdotuksen kohtaan 4.: “Yhteisöjen tilojen osakokonaisuus” toteutetaan siten, että Seurojen talo, Seppälän kiinteistö, Sahan koulu ja Villa Cooper pysyvät kaupungin omistuksessa ja ne sisällytetään myös uuteen palveluverkkoon.
Satu Haaparanta teki seuraavan muutosehdotuksen päätösehdotuksen kohtaan 4 “Valtuustokatu 8:sta luovutaan”. Haaparannan muutosehdotus raukesi kannattamattomana.
Puheenjohtaja totesi, että oli tehty kannatettu muutosehdotus, joten oli äänestettävä. Hyväksyttiin äänestystavaksi sähköinen äänestys ja äänestysjärjestykseksi seuraava:
Jaa: Päätösehdotus
Ei: Markkasen muutosehdotus
Puheenjohtaja totesi hyvinvointilautakunnan hyväksyneen Markkasen muutosehdotuksen äänin 9-2.
Päätös
Hyväksyttiin äänestyksen jälkeen seuraavasti:
Hyvinvointilautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle, että kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle, että
1. Kulttuurin osakokonaisuus toteutetaan keltaisen polun mukaisesti
2. Yhteisöjen ja osaamisen osakokonaisuus siniharmaan polun mukaisesti
3. Liikunnan osakokonaisuus toteutetaan Liikuntaolosuhdeverkoston kehittämissuunnitelman linjausten mukaisesti
4. Yhteisöjen tilojen osakokonaisuus toteutetaan siten, että Seurojen talo, Seppälän kiinteistö, Sahan koulu ja Villa Cooper pysyvät kaupungin omistuksessa ja ne sisällytetään myös uuteen palveluverkkoon