Valmistelija
Kirsi-Marja Karjalainen, hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen johtaja, kirsi-marja.karjalainen@jarvenpaa.fi
Perustelut
Kunnan lakisääteisenä tehtävänä on edistää kuntalaisten hyvinvointia, seurata hyvinvoinnin ja terveyden tilaa sekä raportoida valtuustolle kuntalaisten terveydestä ja hyvinvoinnista vuosittain ja annettava laaja hyvinvointikertomus kerran valtuustokaudessa. Hyvinvointikertomus koostuu kahdesta osasta: kuntalaisten hyvinvoinnin tilaa kuvaavasta kertomusosasta ja suunnitelmasta, miten hyvinvointia aioitaan edistää. Edellisen valtuustokauden lopussa valtuusto hyväksyi laajan hyvinvointikertomuksen (24.5.2021, §28), missä todettiin, että laajan hyvinvointikeromuksen materiaaleja tullaan hyödyntämään uudelle valtuustokaudelle laadittavassa hyvinvointisuunnitelmassa.
Valtioneuvoston periaatepäätös Hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistämisestä vuoteen 2030 korostaa turvallisuuden edistämisen roolia hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen osana.Hyvinvointi- ja turvallisuussuunnitelman valmistelussa on huomioitu myös muita kaupunkistrategiaan liittyviä ohjelmia (mm. Resurssiviisauden tiekartta ja Liikkumisohjelma).
Hyvinvointi- ja turvallisuussuunnitelma 2022–2025 tuo näkyväksi kaupungin hyvinvointia ja turvallisuutta edistävät painopisteet, tavoitteet ja mittarit valtuustokaudelle.Suunnitelman aikana kerättyä materiaalia voidaan hyödyntää meneillään olevassa kaupunkistrategian päivityksessä.
Hyvä elämä ja toimiva arki on nostettu yhdeksi nykyisen kaupunginstrategian strategiseksi päämääräksi. Strategia määrittelee raamit tulevien vuosien suunnitelmalliselle hyvinvointityölle. Hyvinvointi- ja turvallisuussuunnitelma toimii osaltaan kaupungin strategiatyön ja toiminnan ja talouden toteutuksen ja seunnan välineenä.
Vuodesta 2020 covid-19-pandemia on tuonut aivan uudenlaisia seurauksia ihmisten hyvinvointiin ei pelkästään fyysiseen ja psyykkiseen terveyteen vaan myös taloudelliseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin. Tunnistetut hyvinvointivajeet on välttämätöntä huomioida toimenpiteissä sekä kohdistaa näihin riittävästi henkilöstö- ja talousresursseja pandemian edelleen jatkuessa.
Painopisteiden valinta perustuu viime valtuustokauden lopussa annettuun laajaan hyvinvointikertomukseen ja vuoden 2021 hyvinvointikertomukseen sekä viimeisimpiin hyvinvointi- ja terveystutkimuksiin. Valmisteluun ovat osallistuneet laajasti myös muut palvelualueet, kuntalaiset, järjestö- ja yhdistystoimijat sekä vaikuttamistoimielimet ja luottamushenkilöt. Lisäksi hyvinvointiryhmä on ennakkovaikutusten arviontimenetelmällä arvioinut painopisteiden toteuttavan nykyisen kaupunkistrategian päämääriä sekä todennut niillä olevan merkittäviä poistiivisia vaikutuksia ihmisiin, ympäristöön, kunnan henkilöstöön ja talouteen sekä yrityksiin.
Hyvinvointia ja turvallisuutta edistetään neljän painopisteen kautta:
1.kaikille mahdollisuus osallisuuteen,
2. kaikille mahdollisuus liikunnalliseen elämäntapaan,
3. kaikille mahdollisuus turvallisiin arkiympäristöihin ja
4. kaikille mahdollsuus mielen hyvinvointiin.
”Kaikilla on mahdollisuus ” tarkoittaa toimenpiteiden kohdentamista erityisesti sosiaalisesti, taloudellisesti ja toimintakyynsä tai terveytensä vuoksi heikommassa asemassa olevien kuntalaisten hyvinvoinnin ja turvallisuuden edistämiseen. Kullekin painopisteelle on asetettu niitä tukevat tavoitteet. Kansallinen valtioneuvoston periaatepäätös hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistämisestä vuoteen 2030 painottaa myös terveys- ja hyvinvointierojen kaventamista edelleen.
Parhaan tuloksen saavuttamiseksi kunnan on edelleen järkevää ja välttämätöntä tehdä yhteistyötä tulevien hyvinvointialueiden kanssa kuntalaisten hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistämiseksi. ”Kaikilla on mahdollisuus” tarkoittaa myös kuntalaisten ja muiden yhteisöjen mukaanottoa hyvinvointia ja turvallisuutta edistävään toimintaan. Kaupungin tehtävänä on luoda puitteet ja osoittaa resurssit hyvinvointia ja turvallisuutta edistävään työhön. Hyvinvointia ja turvallisuutta edistetään yhdessä kuntalaisten hyväksi.
Vuodesta 2023 alkaen kunnille on luvassa rahallista kannustetta, valtionosuuden lisäosaa HYTE-kertoimen muodossa, hyvin tehdystä ja tuloksekkaasta hyvinvointityöstä. Valtionosuus liittyy sote- ja pelastuspalveluiden uudistukseen. HYTE-kertoimen mittaristoa käytetään suunnitelman strategisena mittaristona, josta raportoidaan valtuustolle kaupungin talouden ja toiminnan raportointiaikataulujen mukaisesti.
Suunnitelman valmistelusta on vastannut hyvinvoinnin palvelualue ja hyvinvointilautakunta. Operatiivisesta valmistelusta on vastannut kaupungin poikkihallinnollinen hyvinvointiryhmä. Kaupungin johtoryhmä on toiminut hyvinvointiryhmän ohjausryhmänä.
Hyvin suunniteltu on vasta puoliksi tehty, joten suunnitelman toimeenpano on tärkein vaihe, jolla tuloksia saadaan aikaiseksi. Viestintään ja yhteistyökumppaneiden sitouttamiseen on tarkoitus ryhtyä sen jälkeen, kun painopisteet ja tavoitteet ja mittarit on valtuustossa hyväksytty. Lautakunnat ja palvelualueet vastaavat suunnitelman toimeenpanosta. Jokainen palvelualue toteuttaa painopisteiden ja tavoitteiden mukaista toimintaa käyttösuunnitelmissaan vuodesta 2023 alkaen. Toimenpiteiden onnistumista seurataan toiminnallisilla mittareilla. Näitä mittareita ovat mm. kouluterveystutkimuksen ja FinSoten mittarirt sekä kaupungin omaan seurantaan perustuvat mittarit. Lautakunnat seuraavat osaltaan käyttösuunnitelmien toteutumista normaalin talouden ja toiminnan raportointiaikataulujen mukaisesti.
Lautakuntakäsittelyssä nousi esille huoli resurssien riittävyydestä ja kohdentamisesta tavoitteiden mukaiseen toimintaan. Painopisteitä ja tavoitteita pidettiin hyvinä.
Hyvinvointi- ja turvallisuussuunnitelma julkaistaan valtuuston hyväksymisen jälkeen sähköisellä hyvinvointikertomusalustalla: www.hyvinvointikertomus..fi.
KS
Ehdotus
Esittelijä
Olli Naukkarinen, kaupunginjohtaja, olli.naukkarinen@jarvenpaa.fi
Kaupunginhallitus päättää esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto hyväksyy liitteenä olevan hyvinvointi- ja turvallisuussuunnitelman 2022-2025.
Päätös
Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.