Perustelut
Valmistelijat: Miia Haikonen, Lilla Lindewall
Tausta / Asian kuvaus
Kisapolun katusuunnitelma (piir. nro 5972-220/-3, -6 ja -9) on ollut julkisesti nähtävillä 25.8. - 7.9.2021 katusuunnitelman hyväksymisprosessin mukaisesti.
Yksityishenkilöt ovat jättäneet Kisapolun katusuunnitelmasta yhteisen muistutuksen, johon on vastattu suunnittelupäällikön hyväksymispäätöksessä 14.1.2022 § 2, JARDno-2021-2150.
Yksityishenkilöt ovat jättäneet 24.1.2022 (allekirjoitettu 18.1.2022) oikaisuvaatimuksen kyseisestä viranhaltijapäätöksestä. Oikaisuvaatimusta on täydennetty 27.1.2022.
Oikaisuvaatimus
Oikaisuvaatimuksen jättäjät vaativat, että katusuunnitelmaan tulee tehdä ja hyväksyä seuraavat muutokset:
1. Suunnitelmaan sisältyy neljän autopaikan pysäköintitasku. Suunnittelupäällikön vastineessa perusteluna on, että katutila mahdollistaa sen. Ei näin aina tehdä, vaikka mahdollista olisi. Tässä kohteessa neljän paikan pysäköintitasku on tarpeettoman massiivinen ja se tulee lyhentää kahden autopaikan pysäköintitaskuksi. Lyhennys tule toteuttaa tasan molemmista päistä. Pysäköintitasku tulee mitoittaa kyseisen kadun ja sen varren kiinteistöjen tarpeisiin, ei ympäristön tarpeisiin. Kadulla ei ole kääntöpaikkaa eikä peruuttamista Juholankadulle tule hyväksyä. Pysäköintitaskun pintamateriaaliksi esitetään nurmikiveä, kuten on vastaaviin paikkoihin merkitty Kansakoulunkadun katusuunnitelmassa. Se on tähän pienmiljööseen sopivampi.
2. Paritalon Kisapolku 2 tontin ja katualueen rajalla on tiiliaita. Ajokaistojen ja aidan (tai tontin rajan) väli tulee pinnoittaa nurmikivellä. Nurmikivi on hyvä valinta myös hulevesien imeytymisen kannalta, vaikkei kohde suuri olekaan. Tämä on helpommin huollettavissa (kunnossa- ja puhtaanapito) kuin suunniteltu nurmetus. Kivetty kaista on myös parempi väistötila kevytliikenteelle ajoneuvoja kohdattaessa. Tiiliaidan poistamisesta tai säilyttämisestä riippumatta vierialue on erotettava ajokaistasta upotetulla reunakivellä. Tämä on sitä pienipiirteistä huolittelua, mitä halutaan!
3. Katualueen päässä eteläreunassa on plv. 60-66 suunniteltu ajoradan ja tontin rajan välille pinnoitteeksi nurmikko. Se tulee vaihtaa nurmikiveksi yhtenäisyyden ja tontin käytettävyyden kannalta. Pihalle tehty asfaltoitu alue mahdollistaa myös autojen satunnaisen pysäköinnin. Nurmikko ei kestäisi sille ajoa. Täydennys: Paalulle 64 suunniteltu katuvalaisin tulee siirtää kolmisen metriä pidemmälle myös em. syistä.
Vastauksena oikaisuvaatimukseen kaupunkikehityslautakunta esittää seuraavaa:
Hyväksytty katusuunnitelma noudattaa nykyistä kaavaa ja sen tavoitteita. Muistutuksessa esitettyihin asioihin on annettu vastineet suunnittelupäällikön hyväksymispäätöksessä. Yksityiskohtaiset deltaljiratkaisut ratkaistaan rakennussuunnittelussa.
1. Nykytilanteessa Kisapolulla pysäköintiä ei ole kielletty. Suunnittelun aikana saadun palautteen perusteella Kisapolulla toivotaan säilyvän mahdollisuus lyhytaikaiseen pysäköintiin. Kisapolun varteen sijoittuu neljä kiinteistöä, joista kolmelle on tontin ajoneuvoliittymät Kisapolulta. Kiinteistöistä kaksi on omakotitaloa, yksi rivitalo ja yksi paritalo.
Katusuunnitelmaehdotuksessa katutilan toiminnot on jäsennelty ja mitoitettu ottaen huomioon eri liikennemuodot sekä lyhyen, päättyvän tonttikadun mukainen ajoneuvoliikenne. Kisapolulle esitetty pysäköintitasku on mitoitettu ottaen huomioon katutila, riittävät etäisyydet tonttiliittymiin ja tarvittavat näkemäalueet. Katusuunnitelmaehdotuksessa esitetty pysäköintitasku mahdollistaa mitoituksellisesti lyhytaikaisen pysäköinnin neljälle henkilöautolle. Katualue on yleistä aluetta eikä pysäköintiä voida osoittaa tai mitoittaa vain tiettyjen kiinteistöjen käyttöön tai tarpeisiin.
Kisapolulla ei ole nykyisellään kääntöpaikkaa eikä sen toteutus katutilan puitteissa ole mahdollista. Katusuunnitelmalla ei ole mahdollista ottaa kantaa mahdolliseen peruuttamiseen Juholankadulle eikä oikaisuvaatimus tältä osin koske katusuunnitelmaehdotusta.
Kisapolulla pysäköintitaskun päällysteeksi on esitetty asfaltti, koska pysäköintialue rajautuu nurmetettuun vierialueeseen toisin kuin Kansakoulunkadulla, jossa nurmikivetty pysäköintitasku rajautuu reunatuella ajoradasta erotettuun jalkakäytävään. Kisapolun ajoradan kallistus on toteutettu yksipuolisesti sivukaltevana ja Kisapolun eteläreunaan esitetyt reunatuet palvelevat katualueen kuivatusta ohjaten katualueella muodostuvat hulevedet hulevesiviemäriin. Kisapolun pohjoispuolelle ei ole tarpeen esittää reunatukea muilta osin kuin erottamaan pysäköinti ajoradasta.
Oikaisuvaatimus ei aiheuta tarvetta Kisapolun katusuunnitelman muutokselle.
2. Kisapolun pohjoispuolella kiinteistön tiiliaita sijoittuu lähes kokonaan katualueelle. Kuntalaisten on mahdollista esittää suunnittelun aikana toiveita katualueella käytettävistä materiaaleista. Järvenpään kaupungin kaupunkitekniikka kuitenkin vastaa katualueiden suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta sekä määrittää katualueella käytettävät materiaalit. Pientalovaltaisella alueilla kadun ajoradan vierialueet esitetään lähtökohtaisesti aina nurmetettavaksi muun muassa kustannussyistä. Tapauskohtaisesti vierialue voidaan esittää myös kivettynä, mikäli nurmetettava alue on jäämässä poikkeuksellisen pieneksi ja erilliseksi osaksi muusta katuympäristöstä. Kisapolulla ajoradan leveys on riittävä ajoneuvon ja jalankulun kohtaamiseen. Asfaltoitua ajorataa ei eroteta vierialueesta tasoon upotetulla reunatuella kustannussyistä eikä sen käytölle ole rakenneteknistä tarvetta.
Oikaisuvaatimus ei aiheuta tarvetta Kisapolun katusuunnitelman muutokselle.
3. Kisapolun katusuunnitelmaehdotuksessa on huomioitu kiinteistöjen ajoneuvoliittymät hyväksyttyjen rakennuslupakuvien mukaisesti. Hyväksytyssä rakennuslupakuvassa ko. tontinosa on esitetty nurmetettuna.
Oikaisuvaatimus ei aiheuta tarvetta Kisapolun katusuunnitelman muutokselle. Kisapolun rakentamisen yhteydessä on mahdollista tehdä vähäisenä rakennussuunnitelman muutoksena valaisinpylvään siirto sekä materiaalimuutos tontinosan käytön mahdollistamiseksi.
HP
Ehdotus
Esittelijä
-
Harri Palviainen, Kaupunkikehitysjohtaja, harri.palviainen@jarvenpaa.fi
Kaupunkikehityslautakunta päättää edellä selosteessa olevaan kaupunkikehityksen vastaukseen perustuen ja koska jälkeenpäin ei ole tullut esille sellaista seikkaa tai asiantilaa, joka vaikuttaisi päätöksen uudelleen harkintaan,
1. hylätä yksityishenkilöiden jättämän oikaisuvaatimuksen ja sen täydennyksen katusuunnitelmaa (piir.nro 5972-220/-3A, -6A ja -9A) koskevasta hyväksymispäätöksestä (14.1.2022 § 2, JARDno-2021-2150).
Käsittely
Kaupunkitekniikan johtaja Mikko Autere selosti asiaa.
Esko Lappalainen teki muutosehdotuksen, jossa hän esitti, että oikaisuvaatimus hyväksytään, koska:
- Kadunvarren kaikkien kiinteistöjen omistajat yhteisesti esittävät pysäköintitaskun lyhentämistä. Toisin kuin vastineessa esitetään, pysäköintitaskua ei ole pyydetty osoittamaan nimettyjen kiinteistöjen tarpeisiin. Tilapäinen käyttö on tietysti kaikille sallittu.
Pysäköintitaskun lyhentämistä on perusteltu mm. huolella Juholankadulle peruuttamisen liikenteellisillä ongelmilla. Pysäköintitaskua voidaan katusuunnitelmassa lyhentää, vaikka peruuttamista ei voidakaan kieltää.
Pysäköintitaskun pintamateriaalina voi teknisesti olla oikaisuvaatimuksen tekijöiden esittämä nurmikivi, vaikka se rajoittuisi nurmetettuun vierialueeseen. Se olisi siistimpi kuin asfaltti, lyhyempänä ei oleellisesti kalliimpikaan.
2. Nurmetettavat alueet ovat jäämässä pieniksi. Kiveystä on käytetty pintamateriaalina varsin onnistuneesti mm. Lepolassa. Nurmialueet ovat käytännössä pitkään epäsiistejä. Kivettyjen alueiden hoito olisi edullisempaa.
3. Valaisinpylvään siirto sekä materiaalimuutos tontinosan käytön mahdollistamiseksi tulee laatia rakennussuunnitelmaan tai korjata nämä asiat jo ennen urakkavaihetta.
Muutosehdotus raukesi kannattamattomana.
Päätös
Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.