Kaupunkikehityslautakunta, kokous 27.1.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 3 Kaupunkikehityksen vuoden 2022 talousarvion käyttösuunnitelma

JARDno-2022-11

Valmistelija

  • Timo Väisänen, talouspäällikkö, timo.vaisanen@jarvenpaa.fi

Perustelut

Kaupunginvaltuusto hyväksyi kokouksessaan 15.11.2021 § 113 vuoden 2022 talousarvio ja vuosien 2022-2025 taloussuunnitelma jossa Kaupunkikehityksen toimintatuotot olivat 3 413 000 euroa, valmistus omaan käyttöön 1 120 000 euroa, toimintakulut 15 462 000 euroa ja toimintakate – 10 930 000 euroa. Samassa kokouksessa hyväksyttiin myös kaupunkikehityksen toimintaa oleellisesti ohjaava koko kaupungin investointiohjelma vuosille 2022-2025 sekä koko kaupunkia ja kaupunkikehitystä koskeva talouden sopeutumisohjelma.

Käyttösuunnitelma on valmisteltu talousjaostolle (16.12.2021 § 39) esitellyn mallipohjan mukaisesti huomioiden valtuustoaloite "Palvelualuiden käyttösuuunitelmien rakenteen muuttaminen informatiivisemmaksi". Mallipohjan mukaisesti käyttösuunnitelmassa esitetään aiempaa tarkemmin talous- ja henkilöstötietoja. Lautakunta hyväksyy käyttösuunnitelmasta päättäessään edelleen avainalueittain sitovat toiminnalliset tavoitteet ja toimintakatetasoiset taloustavoitteet.

Käyttösuunnitelmassa lauta-/johtokunta asettaa avainalueille/vastuualueille muut kuin kuntalain tarkoittamat sitovat toiminnalliset tavoitteet sekä jakaa valtuuston antamat taloudelliset resurssit avain- /vastuualueille. Käyttösuunnitelmaan sisällytetään myös mahdolliset tiedot lautakunnan alaisista kehitysinvestointeihin haetuista ja myönnetyistä määrärahoista sekä tiedot tärkeimmistä suoritteista palvelukokonaisuuksittain.

Kaupunkikehityslautakunta päätti 16.9.2021 § 82 vuoden 2022 talousarvion yhteydessä sopeutumistoimenpiteistä vuosille 2024-25, joiden yhteissumma vuosille 2024-2025 oli 860 000 euroa. Valtuuston hyväksymässä talousarviossa vuodelle 2022 ja taloussuunitelmassa vuosille 2023-2025 on otettu lisäsopeuttamistoimenpiteet huomioon toimintakatteista vähentäen vuosilta 2024-2025 kultakin vuodelta 430 000 euroa.

Kaupunkikehityksen alkuperäiset lisäsopeuttamistoimenpiteet vuosille 2024-205 olivat

1. Alueurakka alhaisemmalla laatutasolla. Alueurakka kilpailutetaan nykyistä selkeästi alhaisemmalla laatutasolla, on osa tavoitellusta säästöistä mahdollista aikaansaada

Toteutus: Palvelualue esitti, että alueurakka kilpailutetaan kahdella laatutasolla, missä laatutaso pudotetaan matalimpiin hoitoluokkiin. Kuntalaisille alueurakan laatutason tiputtaminen näkyy kaupunkiympäristössä selkeästi heikompana hoitotasona. Puistojen nurmikot tullaan leikkaamaan harvemmin, roskisten tyhjentämisväli pitenee, katujen puhdistus ja lumien luontia tehdään vähemmän, jne. Säästöesityksessä kadunpidossa tähdätään lakisääteiseen minimitasoon.

2. Maksullinen pysäköinti. Maksullisella pysäköinnillä olisi mahdollista aikaansaada tavoitellut säästötavoitteet.

Toteutus: Palvelualue esitti, että maksullisella pysäköinnillä olisi mahdollista aikaansaada tavoitellut säästötavoitteet. Pysäköinti keskusta-alueen kadunvarsipaikoilla on tällä hetkellä enimmäkseen lyhytaikaista (aikarajoitukset pääosin 30 min – 3 h) ja pysäköintitapahtumat pääsääntöisesti alle 1,5 h pituisia. Ydinkeskusta-alueen ulkopuolella pysäköintipaikkojen riittävyys on hyvä, mistä johtuen maksullisuus ei ole tarpeen pysäköintipaikkojen saatavuuden parantamiseksi. Pysäköinninvalvonnan (kaupunginlakimies) ja liikennesuunnittelun yhteisen näkemyksen mukaan on suuri riski, että pysäköinnin maksullisuus johtaa epätoivottuun pysäköinnin kysynnän ohjautumiseen. Maksullisella pysäköinnillä voitaisiin kuitenkin joissain tapauksissa parantaa paikkojen käytön joustavuutta eri tarpeisiin aikarajoituksiin perustuvaan malliin verrattaessa.

Kaupunkikehityslautakunnan esittämät lisäsopeuttamistoimenpiteet vuosille 2024-205 olivat

3. Hulevesimaksun käyttöönotto.

Hulevesien hallintaa ja hulevesimaksujen käyttöönottoa on edellisen kerran selvitetty vuonna 2019 kaupunginhallituksen toimeksiantona ja asiaa on esitelty kaupunginhallituksen iltakoulussa 3.6.2019. Selvityksen pohjalta on todettu, että nykyisellään hulevesimaksujen käyttöönottoa ei voida toteuttaa kuntalaisia tasapuolisesti kohtelemalla. 17.6.2019 kaupunginhallitus on kokouksessaan § 175 päättänyt, että 

1) määrätään kaupungin hallintosäännössä MRL 13 a luvun mukaisista hulevesitehtävistä esittelytekstissä esitetyllä tavalla seuraavan hallintosäännön päivityksen yhteydessä.

2) siirretään VHL 17 a §:n mukaista päätöstä hulevedenviemäröinnin vastuutahosta ja hulevesimaksun käyttöönotosta viidellä (5) vuodella.

3) jatketaan vesihuollon siirtymäsäännöksen nojalla operointia nykyisellä toimintatavalla.

Kaupunginhallituksen päätöksen perusteella hulevesimaksun käyttöönotto kaupunkikehityslautakunnan esittämänä säästötoimena olisi mahdollista aikaisintaan vuoden 2025 alussa. Tehdyistä selvityksistä ilmenevät kuitenkin ne tekijät, joiden perusteella nykyiset ratkaisut ovat osoittautuneet tasapuolisiksi ja nykyisen hulevesitiedon pohjalta toimivimmiksi ratkaisuiksi. Kaupunkikehityksessä voidaan jatkaa lisäselvitysten tekoa, mutta säästöesityksenä esitetylle ajankohdalle hulevesimaksun käyttöönottomaksu ei tehtyjen päätösten myötä ole mahdollinen. Tämän vuoksi hulevesityöryhmän tulisikin jatkaa selvitystyötä siten, että vuoden 2024 alussa voidaan tiedon pohjalta todeta, onko hulevesimaksun käyttöönotto yleensäkään järkevää ja miten hulevesien hallinta järjestetään vuodesta 2025 alkaen.

4. Pysäköintivirhemaksun korotus nykyisestä 60 eurosta 80 euroon.

Pysäköintivirhemaksun suuruutta Järvenpäässä ei lain mukaan voida korottaa, sillä se on laissa säädetty korkein mahdollinen kaupungissa, jossa ei ole erisuuruisia maksuvyöhykkeitä, laki pysäköinninvalvonnasta 3§.  Viime virhemaksun korottamisesta on myös vasta lyhyt aika, ja sitä perusteltiin ministeriölle nykyisen maksun (silloin 50 euroa) tehottomuudella. Koronatilanne on huomattavasti vähentänyt pysäköinnin kysyntää. Kaupungin asiointiin tarkoitetuilla pysäköintipaikoilla on käytännössä kaikkialla vapaata kapasiteettia, joten maksun tehottomuutta ei voida pitää perusteltuna väitteenä.

Kaupunkikehityksen määrärahat on kohdennettu muokatun talousarvioesityksen mukaisesti ja laadittu niitä vastaavat avainaluekohtaiset käyttösuunnitelmat kaupunginhallituksen ohjeiden mukaisesti. Käyttösuunnitelman toimintakatetason eurojen tulee vastata talousohjelmakauden euroja jokaisena vuonna. Toimintatuotot ja -kulut voivat sen sijaan poiketa talousarviossa asetetuista, koska sitovuustaso on netto.

Kaupunkikehityksen käyttötalous eroaa vuosina 2022-2025 valtuuston talousarviosta toimintatuottojen osalta 900 200 euroa, sekä toimintakulujen osalta 900 421 euroa, sillä sitovuustaso on netto ja toimintakate on valtuuston päätöksen mukainen 49 580 000 euroa vuosina 2022-2025.

Kaupunginhallituksen vuoden 2022 talousarvion täytäntöönpano- ohjeen mukaan lautakuntien tulee päättää talousarviota operatiivisemman ohjaustason käyttösuunnitelmista vuodelle 2022 vuoden 2022 tammikuun loppuun mennessä.

Ehdotus

Esittelijä

  • Harri Palviainen, Kaupunkikehitysjohtaja, harri.palviainen@jarvenpaa.fi

Kaupunkikehityslautakunta päättää hyväksyä liitteenä olevan kaupunkikehityksen käyttösuunnitelman, joka sisältää Kaupunkikehitystä koskevan investointiosan.

Käsittely

Kaupunkikehitysjohtaja Harri Palviainen ja talouspäällikkö Timo Väisänen selostivat kaupunkikehityksen vuoden 2022 talousarvion käyttösuunnitelmaa.  

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti. Lisäksi kaupunkikehityslautakunta valtuutti vastuuhenkilöt tekemään tarvittavat tekniset korjaukset ja päivitykset käyttösuunnitelmaan vuodelle 2022.