Perustelut
Valmistelijat
kaupunginlakimies Laura Kattelmäki, liikenneinsinööri Timi Veikkolainen
Valtuustoaloite uuden tieliikennelain mukaisten pysäköintitunnusten myöntämisestä
Heini Liimatainen ja 18 muuta valtuutettua ovat 25.5.2020 § 29 tehneet valtuustoaloitteen koskien pysäköintitunnusten myöntämistä 1.6.2020 voimaan tulevan uuden tieliikennelain mukaan. Aloite koskee uuden tieliikennelain mukaisia kotihoidolle myönnettäviä pysäköintitunnuksia, jotka kunta voi ottaa käyttöön.
Kotihoidon pysäköintitunnus uudessa tieliikennelaissa
Uuden tieliikennelain (729/2018, voimaan 1.6.2020, myöhemmin TLL) mukaan kunta voi halutessaan ottaa käyttöön kotihoidon pysäköintitunnuksen. Pysäköintitunnuksen voivat lain mukaan saada sekä yksityiset että julkiset toimijat, niiden yhtiö- tai hallintomallista riippumatta, silloin kun ne toteuttavat kunnan lakisääteisiä tehtäviä.
Lain mukaan kunnan myöntämällä kotihoidon pysäköintitunnuksella saa pysäköidä asiakkaan kotona suoritettavaa TLL 190 a §:n mukaista tehtävää varten julkisella katualueella liikennemerkillä osoitetusta rajoituksesta huolimatta:
- maksullisella pysäköintipaikalla maksua suorittamatta;
- alueella, jossa pysäköinti on kielletty liikennemerkillä;
- rajoitusta pidemmäksi ajaksi alueella, jossa pysäköinnin enimmäisaikaa on rajoitettu;
- pihakadulla muuallakin kuin merkityllä pysäköintipaikalla sekä
- huoltoajo sallittu -lisäkilven vaikutusalueella.
Tunnuksella ei kuitenkaan lain mukaan saa pysäköidä esimerkiksi yksityiselle alueelle (tontille); jalkakäytävälle tai pyörätielle; alueelle, jolla pysäyttäminen on kielletty; pelastuslain tarkoittamalle pelastustielle; risteykseen / teiden risteämään eikä suojatielle tai viiden metrin matkalle ennen suojatietä.
Tunnuksen tarpeellisuuden arviointi
Kuntien välillä on suuria eroja pysäköintiolosuhteissa sekä pysäköinnin saatavuudessa ja toimivuudessa. Muun muassa Kuntaliitto on suosittanut, että ennen päätöstä kotihoidon pysäköintitunnuksen käyttöön ottamisesta kunnan kannattaa arvioida toimialojensa yhteistyönä, miten kunnan voimassa oleva pysäköintijärjestelmä toimii, onko siinä ongelmia ja jos on, millä alueilla ja millaisia vaihtoehtoja ja keinoja on pysäköintijärjestelmän kehittämiselle ja pysäköintipaikkojen saatavuuden tehostamiselle myös kotihoidon pysäköinnin tarpeisiin.
Järvenpäässä asiaa on valmisteltu yhteistyössä pysäköinninvalvonnan, liikennesuunnittelun sekä hyvinvoinnin palvelualueen kanssa. Lisäksi Järvenpää on käynyt keskustelua kotihoidon pysäköintitunnuksesta Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän (myöhemmin keu-sote) ja sen jäsenkuntien edustajien kanssa. Keu-soten näkemys on, että haasteita kotihoidon pysäköinnin osalta on niin julkisella katualueella, kuin yksityisten kiinteistöjen alueillakin. Haasteet eivät kuitenkaan ole samanlaisia jokaisessa jäsenkunnassa.
Kotihoidon pysäköintiin liittyy Järvenpään osalta saadun selvityksen mukaan eniten haasteita keskustan alueen aikarajoitteisilla pysäköintipaikkoilla (yleisin rajoitus 2h). Kotihoidon pysäköintiin liittyen aikarajoitteisuus on sekä saapuneiden oikaisuvaatimusten, että keu-sotelta saadun tiedon mukaan aiheuttanut kotihoidolle ainakin satunnaisesti haasteita, kun asiakaskäynti on jostakin syystä pitkittynyt. Kotihoidon pysäköintitunnus antaisi kotihoitotyötä suorittaville mahdollisuuden pysäköidä ilman aikarajoitetta, eikä pysäköintipaikan etsimiseen menisi todennäköisesti jatkossa yhtä paljon aikaa. Kotihoidon pysäköintitunnus kuitenkin mahdollistaisi pysäköinnin sijainneissa, joissa se on tarkoitettu kielletyksi, mistä johtuen se on omiaan aiheuttamaan myös pysäköinnistä johtuvia haittoja.
Keu-soten mukaan haasteita aiheuttavat Järvenpäässä tällä hetkellä lisäksi kotihoidon toimintakeskuksen lähellä sijaitsevan rakennustyömaan toimet sekä toimintakeskuksen ympäristön rajallinen pysäköintipaikkojen määrä. Kotihoidon pysäköintitunnuksella saa kuitenkin lain mukaan pysäköidä ainoastaan asiakkaan kotona suoritettavan kotihoitotyön suorittamisen ajaksi. Tunnus ei siis oikeutta pysäköintiin esimerkiksi, jos henkilö menee suorittamaan toimistotyötä toimintakeskukselle. Kotihoidon pysäköintitunnus ei näin ollen ratkaisisi Myllytien toimintakeskuksen läheisyyteen liittyviä pysäköintihaasteita. Kävelymatkan päässä Myllytien toimintakeskukselta JUST:n pysäköintihallissa on kotihoidon käytettävissä keu-soten mukaan 30 pysäköintipaikkaa. Näille paikoille työntekijöillä on henkilökohtainen pysäköintilupa.
Yhtenä pysäköintiin liittyvänä haasteena keu-sote nosti esille myös taloyhtiöiden vieraspaikkojen niukan määrän. Myöskään tältä osin TLL:n mukainen kotihoidon pysäköintitunnus ei kuitenkaan ratkaisisi tilannetta, sillä tunnus on lain mukaan voimassa vain julkiselle katualueella, ei yksityisillä kiinteistöillä, kuten taloyhtiöiden pihoissa. Lisäksi kotihoidon pysäköintitunnuksen käyttönotto osaltaan vapauttaisi kiinteistöjä vastuusta järjestää asukkaidensa tarvitsemia kotihoidon käytössä olevia pysäköintipaikkoja, mikäli paikat järjestyvät pysäköintitunnuksen myötä katualueelta.
Käyttöönottoon liittyvät resurssit
Kaupungilla ei ole tällä hetkellä käytössä sellaista järjestelmää, josta kotihoidon pysäköintitunnukset voitaisiin myöntää. Kotihoidon pysäköintitunnuksen käyttöönotto edellyttäisi uuden järjestelmän hankkimista. Hakemusten käsittely edellyttäisi lisäksi tiivistä yhteistyötä keu-soten kanssa (tarve mahdolliselle puoltolausunnolle, voidaanko lupa myöntää) sekä aiheuttaisi kustannuksia myös tarvittavan henkilöstöresurssin muodossa.
Yhteenveto
Saadun selvityksen perusteella kotihoidon pysäköintitunnus helpottaisi kotihoitotyötä Järvenpäässä todennäköisesti seuraavissa tilanteissa:
- Kotihoitotyötä suorittavien ei tarvitsisi käyttää vapaan pysäköintipaikan etsimiseen yhtä paljon aikaa.
- Pysäköinti olisi asiakkaan kotona suoritettavan kotihoitotyön suorittamisen ajan mahdollista aikarajoituksetta.
Pysäköintitunnus ei kuitenkaan ratkaisisi keu-soten esille nostamia Myllytien ja yksityisten kiinteistöjen pysäköintiin liittyviä haasteita. Asiaa arvioitaessa on lisäksi otettava huomioon, että tunnuksen käyttöönotosta aiheutuisi kaupungille lisäkustannuksia tarvittavan henkilöstöresurssin sekä uuden järjestelmän hankinnan muodossa.
Valmistelun perusteella katsotaan, etteivät tunnuksen käyttöönotosta saatavat hyödyt ainakaan nykytilanteessa ole Järvenpäässä riittävän suuria suhteessa tunnusten käsittelystä aiheutuvaan työmäärään ja kustannuksiin. Valmistelun perusteella ehdotetaan, ettei uuden tieliikennelain mukaisia kotihoidon pysäköintitunnuksia oteta Järvenpäässä käyttöön vaan kotihoidon pysäköintiin liittyviä haasteita seurataan ja niihin pyritään vastaamaan muun muassa liikennesuunnitelun keinoin.
Toimivalta
Toimivalta päättää tunnuksen käyttöön ottamisesta on kaupunkikehityslautakunnalla. Hallintosääntö 21.2 § ”- - lautakunta vastaa kadunpidon järjestämisestä sekä tielainsäädäntöön ja pysäköinninvalvontaan liittyvistä asioista. - -”.
Ehdotus
Esittelijä
-
Olli Keto-Tokoi, kaupunkikehitysjohtaja, olli.keto-tokoi@jarvenpaa.fi
Kaupunkikehityslautakunta päättää,
- ettei uuden tieliikennelain mukaisia kotihoidon pysäköintitunnuksia oteta Järvenpäässä käyttöön vaan kotihoidon pysäköintiin liittyviin haasteisiin pyritään vastaamaan muun muassa liikennesuunnittelun keinoin.
- että kotihoidon pysäköintiin liittyviä haasteita seurataan ja tarvetta kotihoidon pysäköintitunnuksen käyttöönotolle arvioidaan seuraavan kerran syksyllä 2021.
- todeta valtuustoaloitteen osaltaan loppuun käsitellyksi ja ehdottaa, että kaupunginhallitus ehdottaa kaupunginvaltuustolle, että valtuusto toteaa aloitteen osaltaan loppuunkäsitellyksi.
Käsittely
Kaupunginlakimies Laura Kattelmäki ja liikenneinsinööri Timi Veikkolainen vastasivat esitettyihin kysymyksiin.
Päätös
Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.