Perustelut
Lausuntopyyntö hallituksen esitysluonnoksesta eduskunnalle sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisen uudistusta ja maakuntien perustamista koskevaksi lainsäädännöksi.
Sosiaali- ja terveysministeriö, sisäministeriö ja valtiovarainministeriö ovat pyytäneet Järvenpään kaupungilta lausunnon luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisen uudistusta ja maakuntien perustamista koskevaksi lainsäädännöksi. Lausunto on annettava 25.9.2020 kello 16.00 mennessä (lausuntopalvelu.fi)
Lausuntopyynnön kohteena olevalla hallituksen esitysluonnoksella ehdotettaisiin säädettäväksi uuden hallintotason perustamisen ja toiminnan kannalta keskeiset lait, joita olisivat maakuntalaki, laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä, laki pelastustoimen järjestämisestä sekä niiden yhteinen voimaanpanolaki, maakuntien rahoituslaki sekä ehdotukset kuntien rahoitusta koskevan lainsäädännön, verolainsäädännön, maakuntien ja kuntien henkilöstöä koskevan lainsäädännön sekä eräiden yleishallintoa koskevien lakien muuttamiseksi. Perustettaville uusille maakunnille siirrettäisiin vastuu sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisestä.
Lausuntopyyntö sisältää eri laeista yhteensä 96 kysymystä, joihin pyydetään lausumaan. Vaihtoehtoisesti voidaan antaa vapaamuotoinen avoin lausunto. Kaupunginhallitus käsittelee sote-lausunnon käsittelyä ja valmistelua kokouksessaan 10.8.2020.
Kaupunginhallitus pyytää opetus- ja kasvatus- sekä hyvinvointilautakunnan käsittelyä toimialaansa kuuluvin osin.
Lausuntopyynnön kysymykset ja keskeiset lait sekä pykälät, jotka käsittelevät opetus- ja kasvatuslautakunnan toimialaa on kuvattu alla. Lisäksi lautakunta voi lausua sote-lausuntopyyntöön liittyen myös muutoin.
Lausuntopyynnössä ei erikseen kysytä opiskeluhuollon palveluista, jolloin lausunto voidaan antaa vapaamuotoisena. Seuraavat lait sisältävät esityksen oppilas- ja opiskeluhuollon kuraattori- ja psykologipalveluiden siirtämisestä kunnasta sote-maakunnan tehtäväksi:
Laki oppilas- ja opiskelijahuoltolain muuttamisesta:
eduskunnan päätöksen mukaisesti muutetaan oppilas- ja opiskelijahuoltolain (1287/2013) 9 §:n 2 ja 3 momentti, 21 §:n 2 momentti, 25 §:n 2 momentti sekä 26 §:n 1 momentti sellaisena kuin niistä on 9 §:n 2 momentti laissa 886/2017 seuraavasti:
9 § Järjestämisvastuu
Sote-maakunta, jonka alueella oppilaitos sijaitsee vastaa opiskeluhuollon psykologi- ja kuraattoripalvelujen järjestämisestä alueellaan sijaitsevien 1 §:ssä tarkoitettujen oppilaitosten opiskelijoille heidän kotipaikastaan riippumatta. Psykologi- ja kuraattoripalvelujen on oltava opiskelijoiden helposti saavutettavissa. Palvelut on järjestettävä oppilaitoksessa tai sen välittömässä läheisyydessä 1 §:ssä tarkoitetuille perusopetuslaissa (628/1998) tarkoitetussa opetuksessa oleville oppilaille. Sote-maakunnalla on velvollisuus järjestää psykologi- ja kuraattoripalvelut opiskelijoille myös silloin, kun koulutuksen järjestäjä on yksityinen tai valtio, jollei kou-lutuksen järjestäjä päätä järjestää näitä palveluja osittain tai kokonaan omana toimintanaan ja omalla kustannuksellaan. Sote-maakunta voi tukea koulutuksen järjestäjää psykologi- ja kuraattoripalvelujen järjestämisessä. Ulkomailla sijaitseva koulutuksen järjestäjä vastaa psykologi- ja kuraattoripalvelujen järjestämisestä omille opiskelijoilleen. Sote-maakunta, jossa oppilaitos sijaitsee vastaa koulu- ja opiskeluterveydenhuollon järjestä-misestä terveydenhuoltolaissa säädetyn mukaisesti.
Laki sosiaalihuoltolain muuttamisesta:
27 c§ Opiskeluhuollon kuraattoripalvelu
Sote-maakunnan on järjestettävä opiskeluhuollon kuraattoripalvelut alueellaan sijaitsevien esi- ja perusopetusta, lukiokoulutusta sekä ammatillista perustutkintokoulutusta ja valmentavaa koulutusta antavien koulujen ja oppilaitosten oppilas- ja opiskelijahuoltolain (1287/2013) 1 §:ssä tarkoitetuilla oppilaille ja opiskelijoille heidän kotipaikastaan riippumatta siten kuin oppilas- ja opiskelijahuoltolaissa säädetään. Opiskeluhuollon kuraattoripalvelut ovat osa oppilas- ja opiskelijahuoltolain mukaisia opiske-luhuollon palveluja. Sote-maakunnan on opiskeluhuollon kuraattoripalveluja järjestäessään toi-mittava yhteistyössä oppilaan vanhempien ja huoltajien tai alaikäisen opiskelijan vanhempien ja huoltajien, muun opiskeluhuolto- ja opetushenkilöstön, opetuksen tai koulutuksen järjestäjän sekä muiden tarvittavien tahojen kanssa. Opiskeluhuollon kuraattoripalvelujen on oltava oppilaiden ja opiskelijoiden helposti saavutettavissa. Opiskeluhuollon kuraattoripalvelut on järjestettävä esi- ja perusopetusta antavien koulujen oppilaille koulussa tai sen välittömässä läheisyydessä, ja opetuksen järjestäjän on tarjottava sote-maakunnan käyttöön koulussa tai sen välittömässä läheisyydessä sijaitsevat tilat näiden palvelujen järjestämiseksi. Opetuksen järjestäjä on oikeutettu saamaan tilojen käytöstä aiheutuvista kustannuksista täyden korvauksen sote-maakunnalta. Mitä edellä tässä momentissa säädetään opetuksen järjestäjästä, ei sovelleta valtioon tai yksityiseen opetuksen järjestäjään siltä osin kuin se järjestää kyseiset palvelut oppilas- ja opiskelijahuoltolain 9 §:n 2 momentissatarkoitetulla tavalla omana toimintanaan ja omalla kustannuksellaan.
Laki terveydenhuoltolain muuttamisesta:
16 § Kouluterveydenhuolto
Sote-maakunnan on järjestettävä kouluterveydenhuollon palvelut alueellaan sijaitsevien perusopetusta antavien koulujen oppilaille heidän kotipaikastaan riippumatta. Kouluterveydenhuoltoon kuuluu myös oppilaan työelämään tutustuttamisen aikainen terveydenhuolto. Sote-maakunnan on kouluterveydenhuoltoa järjestäessään toimittava yhteistyössä vanhem-pien ja huoltajien, muun oppilashuolto- ja opetushenkilöstön, opetuksen järjestäjän sekä muiden tarvittavien tahojen kanssa. Kouluterveydenhuolto on osa oppilas- ja opiskelijahuoltolain (1287/2013) mukaisia opiske-luhuollon palveluja. Sote-maakunnan on osallistuttava perusopetuslain (628/1998) 15 §:n muaisen opetussuunnitelman laatimiseen siltä osin kuin se koskee oppilashuoltoa sekä koulun ja kodin välistä yhteistyötä. Sote-maakunta vastaa oppilaan ja tarpeellisen saattajan kouluterveydenhuoltoon liittyvästä matkasta aiheutuneista kohtuullisista kustannuksista, jos matkaa ei ole mahdollista yhdistää koulumatkaan. Jos erikoistutkimukset on hankittu kouluterveydenhuollon piiriin kuuluvalle oppilaalle, joka ei ole terveyskeskusta ylläpitävän sote-maakunnan asukas, sen sote-maakunnan, jossa oppilaalla on kotikunta, on suoritettava erikoistutkimuksen hankkineelle terveyskeskukselle korvaus tutkimuksesta sekä oppilaan ja tarpeellisen saattajan matkasta aiheutuneista kohtuullisista kustannuksista. Kouluterveydenhuollon palvelujen on oltava oppilaiden helposti saavutettavissa. Sote-maa-kunnan on järjestettävä muut kuin 2 momentin 4 ja 6 kohdassa tarkoitetut kouluterveydenhuollon palvelut koulussa tai sen välittömässä läheisyydessä, ja opetuksen järjestäjän on tarjottava sote-maakunnan käyttöön koulussa tai sen välittömässä läheisyydessä sijaitsevat tilat näiden palvelujen järjestämiseksi. Opetuksen järjestäjä on oikeutettu saamaan tilojen käytöstä aiheutuvista kustannuksista täyden korvauksen sote-maakunnalta
17 § Opiskeluterveydenhuolto
Sote-maakunnan on järjestettävä opiskeluterveydenhuollon palvelut alueellaan sijaitsevien lukioiden ja ammatillista koulutusta antavien oppilaitosten opiskelijoille heidän kotipaikastaan riippumatta. Korkeakouluopiskelijoiden opiskeluterveydenhuollosta annetussa laissa (695/2019) säädetään Kansaneläkelaitoksen velvollisuudesta järjestää opiskeluterveydenhuolto korkeakoulujen opiskelijoille. Sote-maakunnan ja Kansaneläkelaitoksen on opiskeluterveydenhuollon palveluja järjestäessään toimittava yhteistyössä alaikäisen opiskelijan vanhempien ja huoltajien, muun opiskelija-huolto- ja opetushenkilöstön, koulutuksen järjestäjän, Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön sekä muiden tarvittavien tahojen kanssa. Opiskeluterveydenhuolto on osa oppilas- ja opiskelijahuoltolain mukaista opiskeluhuoltoa sekä ammatillisesta koulutuksesta annetun lain (531/2017) 99 §:n 3 momentin mukaista opis-kelijahuoltoa. Sote-maakunnan tulee osallistua lukiolain (714/2018) 12 §:ssä tarkoitetun opetussuunnitelman ja ammatillisesta koulutuksesta annetun lain 99 §:n 1 momentissa tarkoitettujen opiskelijahuollon järjestämistapojen laatimiseen siltä osin kuin ne koskevat opiskelijahuoltoa sekä oppilaitoksen ja kodin välistä yhteistyötä. Opiskeluterveydenhuollon palvelujen on oltava opiskelijoiden helposti saavutettavissa.
17 a § Opiskeluhuollon psykologipalvelut
Sote-maakunnan on järjestettävä opiskeluhuollon psykologipalvelut alueellaan sijaitsevien esi- ja perusopetusta, lukiokoulutusta sekä ammatillista perustutkintokoulutusta ja valmentavaa koulutusta antavien koulujen ja oppilaitosten oppilas- ja opiskelijahuoltolain 1 §:ssä tarkoite-tuilla oppilaille ja opiskelijoille heidän kotipaikastaan riippumatta siten kuin oppilas- ja opiskelijahuoltolaissa säädetään. Opiskeluhuollon psykologipalvelut ovat osa oppilas- ja opiskelijahuoltolain mukaisia opiskeluhuollon palveluja. Sote-maakunnan on opiskeluhuollon psykologipalveluja järjestäessään toimittava yhteistyössä oppilaan vanhempien ja huoltajien tai alaikäisen opiskelijan vanhempien ja huoltajien, muun opiskeluhuolto- ja opetushenkilöstön, opetuksen tai koulutuksen järjestäjän sekä muiden tarvittavien tahojen kanssa. Opiskeluhuollon psykologipalvelujen on oltava oppilaiden ja opiskelijoiden helposti saavutettavissa. Opiskeluhuollon psykologipalvelut on järjestettävä esi- ja perusopetusta antavien koulujen oppilaille koulussa tai sen välittömässä läheisyydessä, ja opetuksen järjestäjän on tar-jottava sote-maakunnan käyttöön koulussa tai sen välittömässä läheisyydessä sijaitsevat tilat näiden palvelujen järjestämiseksi. Opetuksen järjestäjä on oikeutettu saamaan tilojen käytöstä aiheutuvista kustannuksista täyden korvauksen sote-maakunnalta. Mitä edellä tässä momentissa säädetään opetuksen järjestäjästä, ei sovelleta valtioon tai yksityiseen opetuksen järjestäjään siltä osin kuin se järjestää kyseiset palvelut oppilas- ja opiskelijahuoltolain 9 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla omana toimintanaan ja omalla kustannuksellaan.
Ehdotus
Esittelijä
-
Mikko Mäkelä, varhaiskasvatusjohtaja, mikko.makela@jarvenpaa.fi
Opetus- ja kasvatuslautakunta esittää lausuntonaan seuraavaa:
Opiskeluhuollon järjestämisen osalta tulee arvioida seuraavat vaihtoehdot:
VE1: Järjestämis- ja tuottamisvastuu opiskeluhuollon palveluista säilyy kunnalla
VE2: Järjestämis- ja tuottamisvastuu siirtyy sote-maakunnalle
VE3: Järjestämisvastuu siirtyy sote-maakunnalle, kunta voi toimia palvelutuottajana.
Arvioinnissa tulee painottaa opiskeluhuollon kokonaisuutta, joka muodostuu yhteisöllisestä opiskeluhuollosta ja yksilökohtaisesta opiskeluhuollosta. Kouluterveydenhuolto on Keski-Uudellamaalla jo aiemmin siirtynyt sote-kuntayhtymän järjestämis- ja tuotantovastuulle. Koulupsykologi- ja kuraattoripalvelut kytkeytyvät koulutyön lisäksi myös terveydenhuoltoon ja tässä mielessä palveluiden siirtäminen sote-maakunnan järjestämisvastuulle tukisi palveluketjujen eheyttä erityisesti yksilökohtaisen opiskeluhuollon osalta. Tällä hetkellä rehtori johtaa koulussa tapahtuvaa opiskeluhuoltoa ja tämä järjestely edellyttäisi vahvaa yhteistyötä sote-maakunnan ja opetustoimen välillä. Mikäli järjestämis- ja tuottamisvastuu siirtyy sote-maakunnalle, on erityisenä huolena yhteisöllisen opiskeluhuollon toteutuminen, joka käytännössä niveltyy vahvasti opetukseen ja koulun muuhun toimintaan.
Opiskeluhuollon henkilöstöstä säädetään voimaanpanolain 17 §:ssä. Mikäli opiskeluhuollon palveluiden järjestämis- ja tuottamisvastuu siirtyisi sote-maakunnalle, olisi sillä merkittävä vaikutus henkilöstöön. Tällä hetkellä Järvenpäässä on opiskeluhuollon päällikön viran lisäksi 10 koulupsykologin toimea ja 11 kuraattorin toimea. Käytännössä haasteeksi voisi muodostua työnjohdolliset kysymykset, kun toiminta kuitenkin tapahtuu koulujen yhteydessä, mutta olisi hallinnollisesti eri organisaatiossa.
Käsittely
Vt. palvelualuejohtaja Mikko Mäkelä selosti asiaa.
Päätös
Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.