Perustelut
Kaupunginvaltuusto hyväksyi vuoden 2022 talousarvion ja vuosien 2022-25 taloussuunnitelman kokouksessaan 15.11.2021 § 13. Kaupunginvaltuusto hyväksyi helmikuussa 2022 talousarviomuutoksen koskien valtionosuuksien ja Keusoten maksuosuuksien täsmennystä päätösten mukaiseksi, sekä Kaupunkikehityksen organisaatiomuutoksen määrärahasiirtoja ja käyttöomaisuuden myyntivoittojen budjetointivirheen korjausta.
Nyt esitettävien vuoden 2022-25 talousarvio- ja taloussuunnitelmamuutosten yhteenveto on esitetty liitteessä 1 ensimmäisenä. Yhteenvedon jälkeen kukin muutoskokonaisuus on esitetty erikseen esittelytekstissä olevassa järjestyksessä.
Käyttötalousosa
Vuodelta 2021 käyttämättä jääneiden määrärahojen ja määrärahaylitysten siirrot vuosille 2022-2025
Talousohjausmallin mukaisesti talousarvioon ei lähtökohtaisesti tehdä talousarviomuutoksia. Useampivuotinen sitova talousohjelma tarkoittaa, että yhden vuoden määrärahojen ylittyminen tai alittuminen ei ole ratkaisevaa, vaan sitovuustason talouden pitää pysyä tasapainossa koko talousohjelmakaudella. Talousohjausmallin mukaisesti yksittäisen vuoden talousarviomäärärahan ylittyminen tulee kattaa seuraavien vuosien määrärahasta ja vastaavasti yksittäisen vuoden talousarviomäärärahan alittuminen voidaan käyttää seuraavina vuosina.
Mikäli yhtenä talousarviovuonna säästynyt määräraha halutaan käyttöön ohjelmakauden seuraaville vuosille, tulee lautakunnan tehdä tilinpäätöksen valmistuttua esitys määrärahan käytöstä talousohjelmavuosina. Käyttämättä jäänyttä määrärahaa ei voi kohdentaa pysyviin menolisäyksiin. Määrärahaylityksien osalta tulee ennen talousarviovuoden päättymistä hakea lisämäärärahaa ja esittää valtuustolle, miten yhden vuoden ylitys katetaan tulevien vuosien määrärahoista. Mikäli ylitystarve realisoituu vasta tilinpäätökseen, tuodaan vastaava sopeutusesitys tuleville talousohjelmavuosille käsittellyyn siirtomäärärahakäsittelyn yhteydessä.
Sitovuustasoittain enimmillään siirrettävissä olevan määrärahan määrittelyssä on huomioitu mahdolliset poikkeukselliset erät, joiden käyttämättä jäämistä ei voi katsoa palvelualueen omaksi aikaansaannokseksi. Vastaavasti erät, joiden ylittyminen on aiheutunut koronan vaikutuksista, budjetointivirheestä tai muusta palvelualueen vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolisesta tapahtumasta, on huomioitu sopeutettavaa summaa määriteltäessä. Siirrettävissä olevat summat sekä tehdyt siirtoesitykset palvelualueittain ovat seuraavat:
- Konsernipalvelut 1 290t€ --> 1 055t€ Konsernipalveluihin, 230t€ tilaomistukseen ja 5t€ Hyvinvoinnin palvelualueelle
- Kaupunkikehitys 348t€ --> 338t€ käyttötalouteen sekä 10t€ kunnallistekniikan infran peruskorjausinvestointeihin
- Käyttöomaisuuden myyntivoitot ja maankäyttökorvaukset 191t€ --> 191t€
- Järvenpään vesi 199t€ --> 199t€
Hyvinvoinnin, Opetuksen ja kasvatuksen, ja Tilaomistuksen sitovuustasot ylittivät talousarvionsa. Tulevilta vuosilta sopeutettavat summat palvelualueittain ovat seuraavat:
- Hyvinvointi 0€
- Opetus ja kasvatus 474t€
- Tilaomistus 326t€
Hyvinvoinnin palvelualueen ylitys selittyi koronan aiheuttamilla poikkeamilla, joten palvelualueelle ei aseteta lisäsopeutusvaadetta talousohjelmakauden tuleville vuosille. Opetuksen ja kasvatuksen sopeutussummasta on koronan aiheuttaminen nettomenovaikutusten lisäksi vähennetty mm. kotikuntakorvausten kuntalaskutuksen ylittyminen ja 2021 ateriapalvelujen sopeutusvelvoite, joka Jatsin myynnin seurauksena ei ollut mahdollista toteuttaa vuoden 2021 aikana. Tilaomistuksen talousarvioylitys on esitetty katettavaksi kokonaisuudessaan tulevina vuosina.
Lautakuntien ja Järvenpään Veden johtokunnan esitykset siirtomäärärahan käyttökohteista ja määrärahan kattamisesta talousohjelmakauden aikana on esitetty liitteissä lautakunnittain.
Vuosittainen kooste siirtomäärärahaesityksistä ml. konsernipalvelujen ja tilaomistuksen siirtomäärärahaesitykset on esitetty liitteessä 2. Esitykset heikentävät toimintakatetta vuonna 2022 1 547t€ ja 2023 351 t€ sekä parantavat toimintakatetta 2024 226t€ ja 2025 454t€. Lisäksi esitykset lisäävät investointimenoja 10t€.
Oppilashuollon lakisääteiset lisäykset
Eduskunta hyväksyi 16.12.2021 opiskeluhuollon psykologi- ja kuraattoripalveluihin sitovan henkilöstömitoituksen 1.1.2022 alkaen. Lakimuutosta ei ole huomioitu opetuksen ja kasvatuksen talousarvioon. Henkilöstömitoituksen mukaisesti psykologi- ja kuraattoripalveluita järjestettäessä saa yhtä kuraattoria kohden olla enintään 670 opiskelijaa ja yhtä psykologia kohden enintään 780 opiskelijaa, mikä edellyttää kolmen kuraattorin ja 96t€ määrärahalisäystä vuodelle 2022. Toiminta siirtyy 2023 alkaen hyvinvointialueen järjestettäväksi.
Yhdistys ja kulttuuritoimijoiden koronan jälkihoidon määrärahavarauksen kohdennus
Konsernipalveluiden määrärahaan on vuodelle 2022 varattu 500t€, joka on tarkoitettu koronan jälkihoitoon kulttuuri- ja yhteisötoimintaan. Kaupunginhallituksen päätöksen 16.2.2022 § 49 mukaisesti Sykettä ja Sinfoniaa Ry:n toimintaan on päätetty kohdentaa heikentyneessä taloudellisessa tilanteessa 20t€ avustus. Avustus on maksettu kulttuuriavustusten kustannuspaikalta ja se on katsottu voitavan kattaa em. määrärahasta.
Määrärahasta esitetään katettavaksi vuoden 2022 pop-up toiminta Villa Kokkosessa 20t€. Määrärahalla järjestettäisiin ajoittain konsertteja, kierroksia ja pienimuotoista näyttelytoimintaa, sillä pitkäaikaista oleskelua kiinteistössä ei kuntotutkimuksen mukaan suositella. Talon korjaukset on tarkoitus toteuttaa myöhemmin.
Konsernipalvelujen määrärahaan varatusta yhdistys- ja kulttuuritoimijoiden koronan jälkihoitoon varatusta 500t€ määrärahavarauksesta esitetään siirrettävän 40t€ Hyvinvoinnin palvelualueelle.
Keskuskentän peliolosuhteet
Järvenpään palloseuran noustua Ykköseen Keskuskentän olosuhderatkaisuja täytyy parantaa, jotta minimiolosuhde-edellytykset täyttyvät. Kesän 2022 toiminnan mahdollistavat väliaikaisratkaisujen toteuttamisen esitetään 21t€ siirtoa talonrakennuksen allianssin toiminnallisista investoinneista Hyvinvoinnin palvelualueen käyttötalouteen liikuntapalveluille. Muutos on kertaluonteiden koskien vuotta 2022.
Sisäisten erien täsmennys
Veden sisäisten erien korjaus
Voimassa olevassa talousohjelmassa Järvenpään Veden ICT-järjestelmien palvelumaksut oli huomioitu sisäisissä ICT-veloituksissa kahteen kertaan. Budjetin korjaamiseksi esitetään, että noin 6t€ sisäinen erä Veden sisäisissä kuluissa ja tietohallinnon sisäisissä tuotoissa poistetaan Konsernipalveluiden tuotoista ja Järvenpään veden kuluista.
Yhdistysten tilavuokrien budjetoinnin korjaus
Talousarviossa linjattiin, että vuoden aikana käynnistetään muutos, jossa yhteisöjen tilavuokrissa siirrytään vaiheittain käytäntöön, jossa vuokralainen maksaa tiloista markkinavuokraa ja Hyvinvoinnin palvelualue myöntää yhteisölle hakemuksen perusteella vuokra-avusta, jolloin tilasubventiona näkyvä sisäinen vuokra muuttuu ulkoiseksi kuluksi. Talousohjelmassa muutos oli sisällytetty talousohjelmaan ennakoiden, mistä johtuen talousarvio tulee oikaista subventiokirjausten mukaiseksi. Muutoksen seurauksena siirretään yhteisötiloihin liittyvät sisäiset vuokrakulut 364t€ Tilaomistuksen sitovuustasolta Hyvinvoinnin palvelualueen avustuskustannuspaikkojen kuluksi. Muutoksella ei ole vaikutusta kaupungin toimintakatteeseen.
Verorahoitus
Yhteisöverotuloennusteen tarkennus
Huhtikuussa julkaistun kuntaliiton veroennustekehikon ja alkuvuoden yhteisöverokertymien perusteella ennustetaan yhteisöverotuottojen kasvavan 2,6 M€ eli nousevan 7,0 miljoonaan euroon. Talousarvio täsmennetään kehikon mukaiseksi.
Investointiosa
Vuonna 2021 kesken jääneiden investointien määrärahasiirrot vuodelle 2022
Irtaimistoinvestoinnit
- Konsernipalveluissa useita ICT-projekteja jäi kesken v. 2021 lopussa, koska projektit käynnistyivät vasta loppusyksyllä 2021. Keskeneräisten ja v. 2022 aikana jatkuvien projektien käyttämättä jääneet määrärahat esitetään siirrettäväksi vuodelle 2022: Sähköinen arkisto (siirtomääräraha 67t€), Perustietotekniikan kokonaisuuden vaihto (siirtomääräraha 59t€) ja Tekninen alusta digitaalisille palveluille (siirtomääräraha 143 t€). Sähköisen asioinnin kehittämisen määräraha 100 t€ ja Mobiiliasioinnin määräraha 100t€ jäivät kokonaan käyttämättä v. 2021 puolella, joten niiden siirtoa esitetään vuodelle 2022. Projektit voidaan aloittaa vasta 2022, kun Tekninen alusta digitaalisille palveluille on hankittu ja toteutettu. Lisäksi Perhelän irtaimistomääräraha 20t€ jäi käyttämättä v. 2021 aikana, joten sen siirtoa esitetään vuodelle 2022.
- Kehitysinvestointina olevan CRM-projektin käyttämättä jäänyt määräraha 30t€ ja S365 Talousjärjestelmän vaihto 92t€ esitetään myös siirrettäväksi vuodelle 2022, sillä projektit jatkuvat v. 2022 puolella.
- Kaupunkikehityksessä katunäkymäkuviin liittyvä määräraha 35t€ vuodelta 2021 jäi kokonaisuudessaan käyttämättä, koska hankinta viivästyi, Katurekisterin kehittäminen (karttatiedot) 14t€. Hanke jatkuu katuvalaistuksen osalta, Lupapisteen laskutus ja käytön laajennus 18t€, kummankin hankkeen osalta hankkeet siirtyivät vuodelle 2022, Paikkatietojärjestelmän kehittäminen (3D kaupunkimalli) jäi käyttämättä 55t€. Hanke on Kauken strateginen hanke ja hanke jatkuu vuonna 2022 ja se on tarkoitus ottaa käyttöön vaiheittain vuosina 2023 ja 2024, Paikkatietojärjestelmän kokonaisuudistukseen varattu määräraha 100t€ jäi käyttämättä kokonaan vuonna 2021 johtuen sopimusten ja käyttöönoton hitaasta valmistelusta, Kauken arkistojen digitoinnista jäi käyttämättä 2021 75t€, sekä Rakennusvalvonnan arkistojen digitoinnista 2t€.
- Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen irtaimistoinvestoinneista jäi 2021 käyttämättä 197t€ hankeaikataulujen ja mm. kalustetoimitusviiveiden vuoksi. Vuodelle 2022 esitetään siirrettävän oppilaskalusteiden ja luokkien varustukseen (Koivusaaren ja Saunakallion koulujen sekä Järvenpään lukion kalusteiden uusimiseen) 100t€ ja varhaiskasvatuksen kalusteiden korvausinvestointeihin (mm. peruskorjausten korvauskalustus Isokydön päiväkotiin, Nummenkylän päiväkotiin ja Oinaskadun päiväkotiin, jolle määrärahaa on budjetoitu vasta vuodelle 2023) 97t€.
Talonrakennusinvestoinnit
Talonrakennuksen hankkeista vuodelle 2021 varatuista määrärahoista jäi viivästysten vuoksi käyttämättä 9,1 M€. Markkinaoikeuskäsittelystä johtuen Levysepänkadun varikkohankkeesta esitetään siirrettäväksi 3,7 M€ vuodelle 2022. Muita käyttämättömiä määrärahoja esitetään siirrettäväksi JYK:n osalta 0,8 M€, Oinaskadun koulusta 1,4 M€, Harjulan koulusta 1,2 M€ ja Hyvinvointikampuksesta 16t€. Allianssin investoinneista katetaan Kinnarin koulun lisätöitä ja niiden loppuunsaattamiseksi esitetään allianssin investoinnin 2,0 M€ käyttämättä jääneestä määrärahasta 0,2 M€ määrärahan siirtoa. Yhteensä talonrakennuksesta esitetään siirrettäväksi 7,3 M€ vuodelle 2022.
Kunnallistekniikan investoinnit
Vuonna 2021 infran investointiohjelmaan oli varattuna 14,3 miljoonaa euroa, josta jäi käyttämättä 6,4 M€. Käyttämättömästä määrärahasta esitetään siirrettäväksi peruskorjaushankkeista 2,4 M€ ja uusien alueiden hankkeista 1,8 M€ eli yhteensä 4,1 M€ vuodelle 2022 jatkuviin ja toteutuviin hankkeisiin.
Uudet alueet:
- Alhotie hulevesiratkaisut (10 t€),
- Pajalanpiha ja Pajalanpihan ympäristön viimeistely (20 t€),
- Ainolan aluekeskus rakentamisen aloitusten viivästyminen, Lepolanväylän jatko ja Kurkiaurankadun jatke (1 146 t€),
- Kunnallistekniikan suunnittelu, Ainolan aluesuunnittelu ja Elyn ja kaupungin yhteishankkeet: Vähänummentie ja pohjoisväylän risteysalueen suunnittelu (300 t€),
- Hulevesirakenteet: Auerpuiston hulevesirakenteiden viivästyminen (168 t€),
- Yritysalueet: Mahlapolku 3 aluehankkeet mm. ostoskeskuspalon johdosta (107 t€).
Peruskorjauskohteet:
- Wärtsilän teollisuusalueen hanke (1,5 M€),
- St1 Juholankatu Jyk-hanke vaihe 2 (290 t€),
- Kiviurakat: Keskitalontien liittymäjärjestelyt ja Bjarnenkujan jalankulku (90 t€),
- Puutarhurinpuisto ja mehiläisenpuisto (230 t€),
- Satukallion katujen peruskorjaus, sekä Kuuselankadun aloitus (320 t€)
Liikuntapaikkainvestoinnit
Liikuntapaikkainvestointien määrärahasta jäi käyttämättä 1,4 M€, josta esitetään 1,3 M€ määrärahan siirtoa vuodelle 2022. Juholanmäen tekojään jäähdytyskontti ja muuntaja 727 t€:n hankkeen toteutus siirtyi markkinaoikeuden käsittelyn takia. Myös kuntoratojen ylläpidon ja kehittämisen Terhola-Paavonpolku yhdysreitin ja HI5 monitoimihallin pysäköinnin ja hulevesien hankkeet siirtyivät vuodelle 2022.
Järvenpään veden investoinnit
Vuonna 2021 Järvenpään Veden investointeihin oli varattuna 5 Me, josta jäi käyttämättä 1,3 Me. Säästö syntyi enimmäkseen Ainolan aluekeskuksen hankkeen aikataulun viivästymisestä. Pajalanpihan vesihuoltoon ei investointiohjelmassa ole varattuna määrärahaa. Asiakastietojärjestelmän toteuttaminen jäi kesken ja valmistuu vuonna 2022.
Käyttämättömästä (1 269 000 euroa) määrärahasta esitetään siirrettäväksi vuodelle 2022:
- Ainolan aluekeskuksen vesihuollon rakentamiseen 1 100 t€
- Pajalanpihan vesihuoltoon 79 t€
- Asiakastietojärjestelmän uusimiseen 90 t€
Osakkeet ja osuudet
Perhelän osakkeiden myyntituloja oli budjetoitu vuodelle 2021 6,5M€, josta jäi toteumatta reilu 2,6M€. Osakkeita tullaan myymään vuoden 2022 1-2 kpl:tta. Toteumatta jäänyt summa 2,6M€ esitetään siirrettäväksi vuodelle 2022.
Investointimäärärahojen siirtoesitykset lisäävät investointimäärärahoja vuonna 2022 15,0 M€ sekä käyttöomaisuuden myyntituloja 2,6M€.
Rahoitusosa
Käyttöomaisuuden myyntivoittojen ja maankäyttökorvauksien budjetointivirheen rahoitusosan täydennyskorjaus
KV 14.02.2022 § 8 hyväksyi Käyttöomaisuuden myyntivoittojen ja maankäyttökorvauksien budjetointivirheen korjauksen, jonka laskelmista jäi puuttumaan vaikutukset rahoitusosan tulorahoituksen korjauseriin ja käyttöomaisuuden myyntituloihin. Tekninen virhe on korjattu laskelmiin. Korjausten vaikutuksella ei ole vaikutusta lainamäärän kasvuun.
Yhteenveto
Esitetyt muutokset heikentävät talousarviovuoden 2022 toimintakatetta 1,7 M€, mutta parantaa vuosikatetta 0,9 M€ ja tilikauden alijäämää vastaavasti. Muutetun talousarvion mukainen ylijäämä on 738t€. Esitetyt muutokset lisäävät vuoden 2022 investointimenoja yhteensä 15,0 M€. Kokonaisuutena muutosten seurauksena vuonna 2022 otetaan lainaa 11,5 M€ voimassa olevaa talousarviota enemmän. Vuoden 2023 toimintakatetta muutokset heikentävät 351t€ ja parantaa vuosien 2024 225t€ ja 2025 454t€, mikä heikentää tai parantaa tulosta ja lisää tai vähentää lainanottoa vuosittain yhteensä samalla määrällä.
KR
Päätös
Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.