Perustelut
Kaupunginvaltuusto hyväksyi 13.6.2022 kokouksessaan (§ 47) kaupungin arvot, mission, vision ja painopisteet. Kaupungin strategian pohjalta on valmisteltu strategiakartta, johon on muodostettu kuusi strategista päämäärää. Strategiakarttaa voisi kuvata tiekartaksi, jolla varmistetaan, että kaupungin strategia toteutuu.
Järvenpäässä strategiset päämäärät ovat Kuntalain (KL §37) hengen mukaisia toiminnan pitkän aikavälin tavoitteita, joita arvioidaan ja seurataan. Kuntalaissa (KL §110.1) säädetään myös, että talousarviossa ja -suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet. Järvenpäässä talousarvion sitovat tavoitteet eli toiminnan tavoitteet toteuttavat kaupungin strategisia päämääriä. Valtuustoon nähden sitovia tavoitteita toteutetaan edelleen käyttösuunnitelmiin kirjattavin toimenpitein.
Syksyn strategiatyössä on käytetty menetelmää, jossa työskentelyyn ei lähdetä ”tyhjän paperin pohjalta”. Sen sijaan synteesiä ja yhteistä näkemystä on pyritty luomaan siten, että luonnoksia kierrätetään. Käytännössä valmistelun tuloksena syntynyt luonnos luovutettiin aina edelleen seuraaville työstettäväksi ja käsiteltäväksi. Seuraavat valmistelijat arvioivat luonnosta ja työstivät edellisten valmistelijoiden muodostamaa näkemystä. Näin saimme selkeää kuvaa eri toimijoiden ajatuksista, ja ideat jalostuivat ja kirkastuvat uusien arviointien ja käsittelykierrosten kautta.
Strategiakartta päämäärineen ja mittareineen on muodostettu strategiatiimin, strategiatyön ohjausryhmän, virkamiesseminaarin (10.-11.8.2022), kaupunginhallituksen iltakoulun (22.8.2022), valtuustoseminaarin (31.8.2022) sekä puheenjohtajajaoston (6.9.2022) käsittelyjen tuotoksena. Lisäksi aineistoja on työstetty palvelualueilla.
Strategiset päämäärät (A1-H1) on johdettu 13.6.2022 hyväksytystä strategiasta. Strategiset päämäärät on asetettu käyttäen neljää näkökulmaa: 1) järvenpääläiset, 2) talous ja vaikuttavuus, 3) prosessit ja 4) henkilöstö. Valittujen näkökulmien avulla strategiakartasta on pyritty luomaan paitsi päämäärien myös mittareiden ja tuloksellisuusarvioinnin näkökulmasta tasapainoinen kokonaisuus.
Strategisten päämäärien mittaristot on pyritty muodostamaan sellaisiksi, että ne mahdollisimman hyvin todentaisivat kunkin päämäärän toteutumista. Ne ovat luonteeltaan tuloksellisuusmittaristoja eivät niinkään yksittäisiä toimintaympäristön ilmiömittareita. Tavoite valmistelussa on ollut, että strategia ja päämäärät mittareineen muodostavat mahdollisimman ehyen kokonaisuuden kaupungin toimintaa ja tavoiteasetantaa ohjaamaan.
Mittareiden tavoitetasot on asetettu sekä vuodelle 2026 että 2030. Pitkälle asetetut tavoitetasot osoittavat mihin pyrimme ja samalla palvelevat kaupungin muuta suunnittelua. Keskipitkän aikavälin tavoitetasot antavat selkänojaa sitovien tavoitteiden asettamisessa ja mahdollistavat väliarvioinnin toteuttamisen.
Mittareiden valinnassa on kiinnitetty huomiota indikaattoritiedon saavutettavuuteen, jatkuvuuteen, laatuun ja metatietoihin. Mittareita on pohdittu myös suhteessa nykyisiin kaupungin ohjelmallisiin strategia-asiakirjoihin ja näiden mittareihin. Valinnat on pyritty tekemään siten, että mittarit soveltuisivat päämäärätasoisten pitkän aikavälin tavoitteiden arvioimiseen.
Strategiakartan visuaalinen ilme päivitetään kaupunginvaltuuston hyväksyttyä sisällöllisesti neljä näkökulmaa ja strategiset päämäärät mittareineen.
IL
Ehdotus
Esittelijä
Iiris Laukkanen, hallintojohtaja, vt. kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi
Kaupunginhallitus päättä esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto
1. hyväksyy liitteen mukaisesti strategiakartan neljä näkökulmaa ja strategiset päämäärät sekä päämäärien mittaristot lähtö- ja tavoitetasoineen.
Käsittely
Strategian projektipäällikkö Saara Ojala selosti asiaa.
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja teki Mikko Taavitsaisen kannattamana seuraavat valtuustoryhmien yhteiset muutosesitykset:
A1: Kukoistava kaupunki
Peltosen muutosesitys 1: Poistetaan mittari ”Kaupungissa järjestettyjen tapahtumien määrä: kaikki tapahtumat, kpl (tapahtumakalenteri).
Puheenjohtajan asiasta tiedusteltua kaupunginhallitus päätti yksimielisesti hyväksyä ehdotuksen.
Peltosen muutosesitys 2: Poistetaan mittari ”Harrastaa taidetta ja kulttuuria vähintään yhtenä päivänä viikossa, % (Kouluterveyskysely).”
Puheenjohtajan asiasta tiedusteltua kaupunginhallitus päätti yksimielisesti hyväksyä ehdotuksen.
Peltosen muutosesitys 3: Korotetaan mittarin ”Päivittäisen elämänsä erittäin tai hyvin turvalliseksi kokeneiden osuus, % (Terve Suomi)” tavoitetasoa 5 %-yksiköllä vuosien 2026 ja 2030 osalta.
Puheenjohtajan asiasta tiedusteltua kaupunginhallitus päätti yksimielisesti hyväksyä ehdotuksen.
A2: Kasvun paikka ihmisille ja yrityksille
Peltosen muutosesitys 4: Siirretään mittarit ”Elämänlaatunsa hyväksi tuntevien osuus, % (Terve Suomi)” ja ”Tyytyväinen elämäänsä, %” nykyisen päämäärän alta A3. Yksilöllinen huomioiminen -päämäärän alle.
Puheenjohtajan asiasta tiedusteltua kaupunginhallitus päätti yksimielisesti hyväksyä ehdotuksen.
Peltosen muutosesitys 5: Muutetaan mittaria ”Nuorisotyöttömyys 15–24-vuotiaiden työttömien osuus kaikista työttömistä työnhakijoista, %” siten, että nuorisotyöttömyyden kehitystä suhteutetaan/verrataan muihin Keski-Uudenmaan kuntiin.
Puheenjohtajan asiasta tiedusteltua kaupunginhallitus päätti yksimielisesti hyväksyä ehdotuksen.
A3: Yksilöllinen huomioiminen
Peltosen muutosesitys 6: Poistetaan mittari ”Erityistä ja tehostettua tukea saavien lasten osuus yleistä tukea saavista oppilaista (pl. vaativan erityisen tuen oppilaat), %”
Peltosen muutosesitys 7: Poistetaan mittari ”Terveysliikuntasuosituksen mukaan liian vähän liikkuvien osuus, % (Terve Suomi)”.
Puheenjohtajan asiasta tiedusteltua kaupunginhallitus päätti yksimielisesti hyväksyä ehdotuksen.
T1: Vastuullisuus ratkaisuissa
Peltosen muutosesitys 8: Poistetaan mittari ”Hiilidioksidipäästöjen (CO2) laskennallisen määrän vähennys, %”.
Peltosen muutosesitys 9: Lisätään uusi mittari, jolla mitataan ”Tuusulanjärven tilaa ja sen parantumista” sekä ”viherkertoimen kehitystä”. Puheenjohtaja totesi muutosesitystä käsiteltävän yhdessä muutosehdotuksen 16. ja 17. kanssa niiden samansisältöisyyden takia.
Pirjo Komulainen teki Eemeli Peltosen ja Katri Kuusikallion kannattamana seuraavat muutosehdotukset:
SDP:n 1. muutosehdotus: Lisätään kohtaan A3: Yksilöllinen huomioiminen sanan lapset jälkeen ja nuoret
"Tuemme oikea-aikaisesti ja tarpeenmukaisesti elämän eri vaiheissa. Järvenpäässä varttuvat lapset ja nuoret saavat parhaan mahdollisen perustan tulevaisuuden rakentamiseen. Mahdollistamme hyvinvointia lähtökohdista riippumatta. "
Puheenjohtajan asiasta tiedusteltua kaupunginhallitus päätti yksimielisesti hyväksyä SDP:n 1 muutosesityksen.
SDP:n 2. muutosehdotus: A3 Yksilöllinen huomioiminen
Mittari "Pätevän henkilöstön osuus perusopetuksen ja varhaiskasvatuksen henkilöstöstä, %" muutetaan muotoon:
"Varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen virkojen ja työsuhteiden täyttöaste %"
Keskustelun kuluessa Pirjo Komulainen veti muutosehdotuksen 2. pois.
Laura Virkkunen teki Ismo Nöjdin kannattamana seuraavat muutosehdotukset:
PS:n 1. muutosesitys:
Järvenpäässä on matkailijoille riittävästi nähtävää ja vierailukohteita, ka. 1-5 (Imagotutkimus)
-> Tilalle Järvenpään nähtävyyksien ja vierailukohteiden tunnettavuus.
PS:n 2. muutosesitys:
Keskustassa liikkuvien ihmisten määrän kasvu, %/vuosi (Visitory-data)
Tavoitetasoihin muutos: Kasvu vuoteen 2026 mennessä 15 % ja edelleen 2030 35 %.
Puheenjohtajan asiasta tiedusteltua kaupunginhallitus päätti yksimielisesti hyväksyä muutosehdotuksen.
PS:n 3. muutosesitys:
Poistetaan: Osallisuuden kokemus: osallisuusindikaattori, asteikko 0-100 (Terve Suomi)
PS:n 4. muutosesitys:
Päivittäisen elämänsä erittäin tai hyvin turvalliseksi kokeneiden osuus, % (Terve Suomi)
Tavoitetason nosto 5 % -yksikköä.
Puheenjohtajan asiasta tiedusteltua kaupunginhallitus päätti yksimielisesti hyväksyä muutosehdotuksen.
PS:n 5. muutosesitys:
Terveysliikuntasuosituksen mukaan liian vähän liikkuvien osuus, % (Terve Suomi)
Mittari ok. Tavoite -> 2026 47 % ja tavoite 2030 40 %
Puheenjohtajan asiasta tiedusteltua kaupunginhallitus päätti yksimielisesti hyväksyä muutosehdotuksen.
PS:n 6. muutosesitys:
Verotulojen kasvu, ka. % vuodessa
-> Verotulojen kasvu, edellisen 3 vuoden liukuva keskiarvo (verotus siten neutralisoituna, että verotason muutokset on eliminoitu, indeksin pohjataso 2022)
PS:n 7. muutosesitys:
Väestön kasvu, ka. % vuodessa (Tilastokeskus)
Mittari ok. Tavoite -> 0,8-1,2 % vuodessa (ei yli eikä alle)
PS:n 8. muutosesitys:
Kasvavien yritysten määrä, kpl (liikevaihtoaan kasvattaneet)
-> Liikevaihtoaan > 5 % kasvattaneiden yritysten määrä, kpl
Puheenjohtajan asiasta tiedusteltua kaupunginhallitus päätti yksimielisesti hyväksyä muutosehdotuksen.
PS:n 9. muutosesitys:
Valmistuvat asunnot, lkm/vuodessa
Omistus- ja vuokra-asunnot eriteltyinä
Virkkunen veti keskustelun kuluessa 9. muutosesityksen pois.
PS:n 10. muutosesitys:
Nuorisotyöttömyys: 15-24 -vuotiaiden työttömien osuus kaikista työttömistä työnhakijoista, %
-> verrattuna Uudenmaan alueen lukuun
Puheenjohtaja totesi, että tämä asia oli tullut käsitellyksi Peltosen muutosehdotus 5.:ssa.
PS:n 11. muutosesitys:
Työttömyysaste: 15-74-vuotiaiden työttömien prosenttiosuutena saman ikäisestä työvoimasta, %
-> verrattuna Keski-Uudenmaan alueen lukuun
Puheenjohtajan asiasta tiedusteltua kaupunginhallitus päätti yksimielisesti hyväksyä muutosehdotuksen.
PS:n 12. muutosesitys:
Poistetaan: Pätevän henkilöstön osuus perusopetuksen ja varhaiskasvatuksen henkilöstöstä, %
PS:n 13. muutosesitys:
Poistetaan: Niiden osuus, jotka uskovat, että todennäköisesti eivät jaksa työskennellä vanhuuseläkeikään saakka,
Puheenjohtajan asiasta tiedusteltua kaupunginhallitus päätti yksimielisesti hyväksyä muutosehdotuksen.
PS:n 14. muutosesitys:
Taseen kertynyt ylijäämä, e/asukas
Tavoite 2030 - > 650 €/asukas
Puheenjohtajan asiasta tiedusteltua kaupunginhallitus päätti yksimielisesti hyväksyä muutosehdotuksen.
PS:n 15. muutosesitys:
Lainamäärä, e/asukas
Tavoite 2026 -> 5500 €/asukas, tavoite 2030 -> 4500 €/asukas
PS:n 16. muutosesitys:
Lisätään: 1. Tuusulanjärven veden laatu
(vuonna 2019 järven ekologisen tilan luokitus parani välttävästä tyydyttäväksi).
Tavoite 2026 tyydyttävä+ ja 2030 hyvä.
Puheenjohtajan asiasta tiedusteltua kaupunginhallitus päätti yksimielisesti hyväksyä muutosehdotuksen.
PS:n 17. muutosesitys:
Lisätään: 2. Viherkerroin
Kehitetään LAI- ja/tai EVI-indeksiin pohjautuva aikasarja ja mittari, jolla voidaan seurata kasvillisuutta kaupungissa. Tavoite määritetään valitun mittarin mukaisesti siten, että kasvillisuus lisääntyy.
Puheenjohtajan asiasta tiedusteltua kaupunginhallitus päätti yksimielisesti hyväksyä muutosehdotuksen.
PS:n 18. muutosesitys:
Poistetaan: Järvenpäässä pyritään ottamaan kaupunkilaiset mukaan kaupungin kehittämiseen
PS:n 19. muutosesitys:
Poistetaan: Voin vaikuttaa työtäni koskeviin asioihin, ka. 1-5 (TYHY-kysely)
Willem van Schevikhoven teki Tuija Kuusiston kannattamana seuraavat muutosehdotukset:
KOK 1. muutosesitys:
Lisätään kohta "Järvenpään keskimääräinen koulutustaso (tavoitteena, että nousee) (Tilastokeskus)"
Puheenjohtajan asiasta tiedusteltua kaupunginhallitus päätti yksimielisesti hyväksyä muutosehdotuksen.
KOK 2. muutosesitys:
Lisätään kohta "Järvenpään Opiston opiskelijamäärä kasvaa"
Puheenjohtajan asiasta tiedusteltua kaupunginhallitus päätti yksimielisesti hyväksyä muutosehdotuksen.
KOK 3. muutosesitys:
"Niiden osuus, jotka uskovat, että eivät todennäköisesti jaksa työskennellä vanhuuseläkeikään saakka, % (Terve Suomi)" -> Kohta poistetaan
Puheenjohtajan asiasta tiedusteltua kaupunginhallitus päätti yksimielisesti hyväksyä muutosehdotuksen kohdassa PS 13. muutosesitys.
KOK 4. muutosesitys:
Lisätään mittari: Omaisuus- ja väkivaltarikollisuuden määrä, tavoite vähenee
Puheenjohtajan asiasta tiedusteltua kaupunginhallitus päätti yksimielisesti hyväksyä muutosehdotuksen.
Katri Kuusikallio teki Pirjo Komulaisen kannattamana seuraavat muutosehdotukset:
VIHR 1. muutosesitys:
Lisätään mittari: Äänestysprosentti kuntavaaleissa 2025, 2029 % korotus
Puheenjohtajan asiasta tiedusteltua kaupunginhallitus päätti yksimielisesti hyväksyä muutosehdotuksen.
VIHR 2. muutosesitys:
Verotulojen kasvu, ka. % vuodessa
Jaetaan mittari kahtia:
1. tulovero tuloverolle kasvutavoite X %/vuosi
2. yhteisövero yhteisöverolle kasvutavoite / useampi vuosi, tavoite, että kasvaa
VIHR 3. muutosesitys:
Lisätään mittari: Hyte-kerroin (Sotkanetin tulostaulukko) euroa/asukas (2020 18,6 2021 17,8) kasvu%
Puheenjohtajan asiasta tiedusteltua kaupunginhallitus päätti yksimielisesti hyväksyä muutosehdotuksen.
VIHR 4. muutosesitys:
Lisätään mittarit:
Kaupungin toiminnassa syntyvät sekajätteet (Ympäristövahti) % vähennys
Kaupungin toiminnassa syntyvät biojätteet (Ympäristövahti) % vähennys
VIHR 5. muutosesitys:
Lisätään mittari: Olen tyytyväinen organisaation johtamiskulttuuriin, (TYHY-kysely/uusi mittari), parannus %
Puheenjohtajan asiasta tiedusteltua kaupunginhallitus päätti yksimielisesti hyväksyä muutosehdotuksen.
Tomi Passi teki Kuusiston kannattamana seuraavat muutosesitykset:
KESK 1. muutosesitys:
Lisätään mittari: Työpaikkaomavaraisuusaste. Lähtötaso 64,9 % Tavoite: 2026 68,8 % Tavoite 2030 73 %
Puheenjohtajan asiasta tiedusteltua kaupunginhallitus päätti yksimielisesti hyväksyä muutosehdotuksen.
KESK 2. muutosesitys:
Lisätään mittari: Yksityisten työpaikkojen määrän kasvu. Lähtötaso ? Tavoite: 2026 1,5 %/v Tavoite 2030 1,5 %/v
Puheenjohtajan asiasta tiedusteltua kaupunginhallitus päätti yksimielisesti hyväksyä muutosehdotuksen.
KESK 3. muutosesitys:
Muutosesitys, strategiassa esitetty väestön kasvu ka 1,7 % vuodessa muutetaan ka 1,2 %.
Kokoustauko 19.07-19.17
Tiia Östberg teki seuraavat muutosesitykset:
Östberg, 1. muutosesitys:
Lisätään mittari 1. Erityisopettajien määrä
Ehdotus raukesi kannattamattomana.
Östberg, 2. muutosesitys:
Lisätään mittari Oppimista, sekä kasvua ja kehitystä tuetaan riittävästi, kysely opetushenkilökunnalle (perusopetus sekä varhaiskasvatus)
Ehdotus raukesi kannattamattomana.
Tuija Kuusisto teki Willem van Schevikhovenin kannattamana seuraavan muutosesityksen kohtaan A 2.
KOK 5. muutosesitys:
A2: Kasvun paikka ihmisille ja yrityksille, Muutetaan mittari: Verotettavan tulon kasvu/asukas
Esittelijä täydensi päätösehdotustaan seuraavasti:" Nyt hyväksyttävien uusien mittariaihioiden osalta valmistellaan viranhaltijatyönä ehdotus täsmennetyksi mittariksi ja sen tavoitetasoiksi. Nämä tuodaan päätöksentekoon talousarvion hyväksymisen yhteydessä."
Kokoustauko klo 20.14-20.37
Puheenjohtaja totesi, että oli tehty kannatettuja muutosehdotuksia, joten oli äänestettävä. Hyväksyttiin äänestystavaksi sähköinen äänestys, jota täydennetään tarvittaessa nimenhuutoäänestyksellä ja äänestysjärjestykseksi alla todettu.
Äänestykset:
Peltosen muutosesitys 6: Poistetaan mittari ”Erityistä ja tehostettua tukea saavien lasten osuus yleistä tukea saavista oppilaista (pl. vaativan erityisen tuen oppilaat), %”
Äänestys 1
JAA: päätösehdotus
EI: Peltosen muutosesitys 6:
Puheenjohtaja totesi kaupunginhallituksen äänin 6 (JAA) - 5 (EI) hyväksyneen esittelijän päätösehdotuksen.
Peltosen muutosesitys 8: Poistetaan mittari ”Hiilidioksidipäästöjen (CO2) laskennallisen määrän vähennys, %”.
Äänestys 2
JAA: esittelijän pohjaehdotus
EI: Peltosen muutosesitys 8
Puheenjohtaja totesi kaupunginhallituksen äänin 6 (JAA) - 5 (EI) hyväksyneen esittelijän päätösehdotuksen.
PS:n 1. muutosesitys:
Järvenpäässä on matkailijoille riittävästi nähtävää ja vierailukohteita, ka. 1-5 (Imagotutkimus)
-> Tilalle Järvenpään nähtävyyksien ja vierailukohteiden tunnettavuus.
Äänestys 3
JAA: päätösehdotus
EI: PS:n 1. muutosehdotus
Puheenjohtaja totesi kaupunginhallituksen äänin 6 (JAA) - 5 (EI) hyväksyneen esittelijän päätösehdotuksen.
PS:n 3. muutosesitys:
Poistetaan: Osallisuuden kokemus: osallisuusindikaattori, asteikko 0-100 (Terve Suomi)
Äänestys 4
JAA: pohjaehdotus
EI: PS 3. muutosehdotus
Puheenjohtaja totesi kaupunginhallituksen äänin 3 (JAA) - 8 (EI) hyväksyneen PS:n 3. muutosehdotuksen
PS:n 6. muutosesitys:
Verotulojen kasvu, ka. % vuodessa
-> Verotulojen kasvu, edellisen 3 vuoden liukuva keskiarvo (verotus siten neutralisoituna, että verotason muutokset on eliminoitu, indeksin pohjataso 2022)
VIHR 2. muutosesitys:
Verotulojen kasvu, ka. % vuodessa
Jaetaan mittari kahtia:
1. tulovero tuloverolle kasvutavoite X %/vuosi
2. yhteisövero yhteisöverolle kasvutavoite / useampi vuosi, tavoite, että kasvaa
KOK 5. muutosesitys:
Muutetaan mittari: Verotettavan tulon kasvu/asukas
Äänestys 5
JAA: PS:n 6. muutosesitys
EI: kokoomuksen 5. muutosesitys
Puheenjohtaja totesi kaupunginhallituksen äänin 7 (JAA) - 3 (EI) - 1 (TYHJÄ) hyväksyneen PS:n 6. muutosehdotuksen jatkoäänestykseen.
Äänestys 6
JAA: PS: 6. muutosesitys
EI: vihreiden 2. muutosesitys
Puheenjohtaja totesi kaupunginhallituksen äänin 6 (JAA) - 5 (EI) hyväksyneen PS:n 6. muutosehdotuksen.
Puheenjohtajan asiasta tiedusteltua kaupunginhallitus päätti yksimielisesti hyväksyä PS:n 6. muutosehdotuksen, joten siitä ei enää äänestetty pohjaehdotusta vastaan.
PS:n 7. muutosesitys: Väestön kasvu, ka. % vuodessa (Tilastokeskus)
Mittari ok. Tavoite -> 0,8-1,2 % vuodessa (ei yli eikä alle)
Passin 3. muutosesitys:
Muutosesitys, strategiassa esitetty väestön kasvu ka 1,7 % muutetaan ka 1,2 %.
Äänestys 7
JAA: PS:n 7. muutosesitys
EI: Passin 3. muutosesitys
Puheenjohtajan asiasta tiedusteltua kaupunginhallitus päätti yksimielisesti hyväksyä Passin 3. muutosesityksen, joten siitä ei enää äänestetty pohjaehdotusta vastaan.
PS:n 12. muutosesitys:
Poistetaan: Pätevän henkilöstön osuus perusopetuksen ja varhaiskasvatuksen henkilöstöstä, %
Äänestys 8
JAA: päätösesitys
Ei: PS 12. muutosesitys
Puheenjohtaja totesi kaupunginhallituksen äänin 8 (JAA) - 3 (EI) hyväksyneen päätösesityksen.
PS:n 15. muutosesitys:
Lainamäärä, e/asukas, Tavoite 2026 -> 5500 €/asukas, tavoite 2030 -> 4500 €/asukas
Äänestys 9
JAA: päätösesitys
EI: PS:n 15. muutosesitys
Puheenjohtaja totesi kaupunginhallituksen äänin 7 (JAA) - 4 (EI) hyväksyneen päätösesityksen.
VIHR 4. muutosesitys:
Lisätään mittarit:
Kaupungin toiminnassa syntyvät sekajätteet (Ympäristövahti) % vähennys
Kaupungin toiminnassa syntyvät biojätteet (Ympäristövahti) % vähennys
Äänestys 10
JAA: päätösesitys
EI: Vihreiden 4. muutosesitys
Puheenjohtaja totesi kaupunginhallituksen äänin 5 (JAA) - 6 (EI) hyväksyneen muutosehdotuksen.
PS:n 18. muutosesitys:
Poistetaan: Järvenpäässä pyritään ottamaan kaupunkilaiset mukaan kaupungin kehittämiseen
Äänestys 11
JAA: päätösesitys
EI: PS:n 18. muutosesitys
Puheenjohtaja totesi kaupunginhallituksen äänin 8 (JAA) - 3 (EI) hyväksyneen esittelijän ehdotuksen.
PS:n 19. muutosesitys:
Poistetaan: Voin vaikuttaa työtäni koskeviin asioihin, ka. 1-5 (TYHY-kysely)
Äänestys 12
JAA: päätösesitys
EI: PS:n 19. muutosesitys
Puheenjohtaja totesi kaupunginhallituksen äänin 8 (JAA) - 3 (EI) hyväksyneen esittelijän ehdotuksen.
Päätös
Kaupunginhallitus päättää äänestysten jälkeen esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto
- hyväksyy liitteen mukaisesti strategiakartan neljä näkökulmaa
- ja strategiset päämäärät sekä päämäärien mittaristot lähtö- ja tavoitetasoineen seuraavasti muutettuna
1.) Yksimielisesti hyväksytyt muut muutosehdotukset;
Peltosen muutosesitys 1: Poistetaan mittari ”Kaupungissa järjestettyjen tapahtumien määrä: kaikki tapahtumat, kpl (tapahtumakalenteri).
Peltosen muutosesitys 2: Poistetaan mittari ”Harrastaa taidetta ja kulttuuria vähintään yhtenä päivänä viikossa, % (Kouluterveyskysely).”
Peltosen muutosesitys 3: Korotetaan mittarin ”Päivittäisen elämänsä erittäin tai hyvin turvalliseksi kokeneiden osuus, % (Terve Suomi)” tavoitetasoa 5 %-yksiköllä vuosien 2026 ja 2030 osalta.
Peltosen muutosesitys 4: Siirretään mittarit ”Elämänlaatunsa hyväksi tuntevien osuus, % (Terve Suomi)” ja ”Tyytyväinen elämäänsä, %” nykyisen päämäärän alta A3. Yksilöllinen huomioiminen -päämäärän alle.
Peltosen muutosesitys 5: Muutetaan mittaria ”Nuorisotyöttömyys 15–24-vuotiaiden työttömien osuus kaikista työttömistä työnhakijoista, %” siten, että nuorisotyöttömyyden kehitystä suhteutetaan/verrataan muihin Keski-Uudenmaan kuntiin.
Peltosen muutosesitys 7: Poistetaan mittari ”Terveysliikuntasuosituksen mukaan liian vähän liikkuvien osuus, % (Terve Suomi)”.
SDP:n 1. muutosehdotus: Lisätään kohtaan A3: Yksilöllinen huomioiminen sanan lapset jälkeen ja nuoret
"Tuemme oikea-aikaisesti ja tarpeenmukaisesti elämän eri vaiheissa. Järvenpäässä varttuvat lapset ja nuoret saavat parhaan mahdollisen perustan tulevaisuuden rakentamiseen. Mahdollistamme hyvinvointia lähtökohdista riippumatta. "
PS:n 2. muutosesitys:
Keskustassa liikkuvien ihmisten määrän kasvu, %/vuosi (Visitory-data)
Tavoitetasoihin muutos: Kasvu vuoteen 2026 mennessä 15 % ja edelleen 2030 35 %.
PS:n 4. muutosesitys:
Päivittäisen elämänsä erittäin tai hyvin turvalliseksi kokeneiden osuus, % (Terve Suomi). Tavoitetason nosto 5 % -yksikköä.
PS:n 5. muutosesitys:
Terveysliikuntasuosituksen mukaan liian vähän liikkuvien osuus, % (Terve Suomi)
Mittari ok. Tavoite -> 2026 47 % ja tavoite 2030 40 %
PS:n 8. muutosesitys:
Kasvavien yritysten määrä, kpl (liikevaihtoaan kasvattaneet)
-> Liikevaihtoaan > 5 % kasvattaneiden yritysten määrä, kpl
PS:n 11. muutosesitys:
Työttömyysaste: 15-74-vuotiaiden työttömien prosenttiosuutena saman ikäisestä työvoimasta, %
-> verrattuna Keski-Uudenmaan alueen lukuun
PS:n 13. muutosesitys:
Poistetaan: Niiden osuus, jotka uskovat, että todennäköisesti eivät jaksa työskennellä vanhuuseläkeikään saakka
PS:n 14. muutosesitys:
Taseen kertynyt ylijäämä, e/asukas
Tavoite 2030 - > 650 €/asukas
PS:n 16. muutosesitys:
Lisätään: 1. Tuusulanjärven veden laatu
(vuonna 2019 järven ekologisen tilan luokitus parani välttävästä tyydyttäväksi).
Tavoite 2026 tyydyttävä+ ja 2030 hyvä.
PS:n 17. muutosesitys:
Lisätään: 2. Viherkerroin
Kehitetään LAI- ja/tai EVI-indeksiin pohjautuva aikasarja ja mittari, jolla voidaan seurata kasvillisuutta kaupungissa. Tavoite määritetään valitun mittarin mukaisesti siten, että kasvillisuus lisääntyy.
KOK 1. muutosesitys:
Lisätään kohta "Järvenpään keskimääräinen koulutustaso (tavoitteena, että nousee) (Tilastokeskus)"
KOK 2. muutosesitys:
Lisätään kohta "Järvenpään Opiston opiskelijamäärä kasvaa"
KOK 4. muutosesitys:
Lisätään mittari: Omaisuus- ja väkivaltarikollisuuden määrä, tavoite vähenee
VIHR 1. muutosesitys:
Lisätään mittari: Äänestysprosentti kuntavaaleissa 2025, 2029 % korotus
VIHR 3. muutosesitys:
Lisätään mittari: Hyte-kerroin (Sotkanetin tulostaulukko) euroa/asukas (2020 18,6 2021 17,8) kasvu%
VIHR 5. muutosesitys:
Lisätään mittari: Olen tyytyväinen organisaation johtamiskulttuuriin, (TYHY-kysely/uusi mittari), parannus %
KESK 1. muutosesitys:
Lisätään mittari: Työpaikkaomavaraisuusaste. Lähtötaso 64,9 % Tavoite: 2026 68,8 % Tavoite 2030 73 %
KESK 2. muutosesitys:
Lisätään mittari: Yksityisten työpaikkojen määrän kasvu. Lähtötaso ? Tavoite: 2026 1,5 %/v Tavoite 2030 1,5 %/v
2.) Äänestyksen jälkeen hyväksytyt muutosehdotukset
PS:n 3. muutosesitys:
Poistetaan: Osallisuuden kokemus: osallisuusindikaattori, asteikko 0-100 (Terve Suomi)
Passin 3. muutosesitys:
Muutosesitys, strategiassa esitetty väestön kasvu ka 1,7 % muutetaan ka 1,2 %.
VIHR 4. muutosesitys:
Lisätään mittarit:
Kaupungin toiminnassa syntyvät sekajätteet (Ympäristövahti) % vähennys
Kaupungin toiminnassa syntyvät biojätteet (Ympäristövahti) % vähennys
PS:n 6. muutosesitys:
Verotulojen kasvu, ka. % vuodessa
-> Verotulojen kasvu, edellisen 3 vuoden liukuva keskiarvo (verotus siten neutralisoituna, että verotason muutokset on eliminoitu, indeksin pohjataso 2022)
Nyt hyväksyttävien uusien mittariaihioiden osalta valmistellaan viranhaltijatyönä ehdotus täsmennetyksi mittariksi ja sen tavoitetasoiksi. Nämä tuodaan päätöksentekoon talousarvion hyväksymisen yhteydessä.