Valmistelija
Kimi Alifrosti, Controller, kimi.alifrosti@jarvenpaa.fi
Perustelut
Talousarviossa ja -suunnitelmassa hyväksytään kaupungin toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet. Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi. Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Talousarvioon otetaan toiminnallisten tavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä osoitetaan, että miten rahoitustarve katetaan. Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. Tasapainon arvioinnissa huomioidaan tarvittaessa taseeseen edellisiltä tilikausilta muodostuneet ylijäämät.
Kaupungin juuri hyväksytty strategia ohjaa taloussuunnitelman valmistelua. Järvenpäästrategian yhtenä kolmesta painopisteenä on kestävä ja hallittu kasvu, jota tukevien strategisten päämäärien mukaisesti kaupungin talous on tasapainossa ja toimintamme on hyvinvoinnin ja ympäristön näkökulmasta kestävää ja vaikuttavaa.
Verotulojen, valtionosuuksien ja toimintatuottojen kehitys määrittää kaupungin toiminnan kasvuvaran. Tavoitteena on ollut pitää kaupungin vuosikate ja tulorahoitus tasolla, joka mahdollistaa strategisten päämäärien mukaisesti taseeseen kertynen ylijäämäpuskurin kartuttamisen ja lainamäärän kasvun hillitsemisen. Kaupungin talouden tasapainottamiseksi taloussuunnitelmassa on käytetty menosopeutusta, veronkorotuksia ja investointien karsintaa keinoina tavoitteisiin pääsemiseksi.
Sosiaali- ja terveyspalvelujen, pelastustoimen ja oppilashuollon psykologi- ja kuraattoripalvelujen järjestämismenot sekä osuus verotuskustannuksista poistuu kaupungin taloussuunnitelmasta vuoden 2023 alusta alkaen. Samassa yhteydessä kunnilta siirretään kunnallisveroa 12,64 %-yksikköä, sosiaali- ja terveyspalveluihin kohdistuvat valtionosuudet ja kolmannes yhteisöverotuloista hyvinvointialueiden tehtävien rahoitukseen. Siirrettävien menojen ja tulojen lopullinen tasapaino määräytyy vuoden 2022 tilinpäätöstietojen mukaisesti syksyllä 2023.
Laskelmien keskeneräisyydestä johtuen talousohjelman pääpaino on vuodessa 2023. Vuosien 2024-26 luvut täsmentyvät vielä vuonna 2023, mutta jo nyt on näköpiirissä, että kaupunki joutuu sotemenokasvusta aiheutuvan valtionosuusleikkauksena kompensoimiseksi ja varmistaakseen talouden tasapainoisuuden korottamaan veroja suunnitelmakaudella. Poikkeuksellisen maailmantalouden tilanteen ja kehityksen seurauksena talousohjelmaan on jouduttu tekemään oleellisia menolisäyksiä mm. hinnankorotusten ja korkokustannusten nousun seurauksena.
Taloussuunnitelmaesityksen perustelut
Taloussuunnitelmaesityksen lähtökohtana on kaupunginvaltuuston 12.9.2022 § 68 hyväksymä taloussuunnitelmakehys. Kehyksen hyväksymisen jälkeen taloussuunnitelmaan on toimintakatevaikutteisesti
- korotettu verotuskustannusvarausta valtion budjettiesityksen mukaisesti
- madallettu työmarkkinatuen kuntaosuutta ennusteiden mukaisesti,
- sisällytetty Konsernipalveluihin määräraha, joka on myöhemmin varhaiskasvatuksen maksulakimuutoksen sisällön ja aikataulun ja palvelutarvearvioiden täsmentyessä kohdennettavissa talousarviomuutoksella Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueelle
- myöhennetty HSL:ään liittymistä vuodella vuoteen 2025 alkaen aiemman kustannusarvion (3,3Me) mukaisesti
- palautettu aiempiin taloussuunnitelmiin sisältynyt varhaiskasvatuksen lapsimäärän vähenemisen mukainen määrärahavähennys
- tarkennettu uusien lainojen korkokuluarvioksi 3%
- täsmennetty poikkeuksia hinnankorotuseuroja
Toimintakatevaikutteisten muutosten lisäksi kehykseen on tehty sitovuus- ja palvelualueiden välisiä siirtoja hinnankorotusvarauksen ja eläkemenoperusteisten maksujen kohdentamiseksi sekä organisaatiomuutoksiin, sisäisiin laskutuksiin ja muihin sisäisten erien muutoksiin liittyen. Kaikki taloussuunnitelmaan sisältyvät toimintakatevaikutteiset muutokset on esitetty pykälän oheismateriaalissa.
Taloussuunnitelmaesityksessä on huomioitu
- aiemmin päätetyt vuosien 2020-23 ja 2024-25 sopeutustavoitteet
- hyvinvointialueuudistuksen vaikutukset valtionosuusrahoitukseen viimeisimpien valtionvarainministeriön laskelmien ja vuoden 2022 tilinpäätösennusteiden mukaisesti
- 0,6 %-yksikön korotus kunnallisveroprosenttiin 1.1.2024 alkaen. Veroperusteista päätetään erikseen vuosittain talousarvion käsittelyn yhteydessä.
- 80% Kaupunkikehityksen arvioimasta maanmyyntipotentiaalista, mikä tarkoittaa 6,4 - 7,1 miljoonaan euron vuosittaisia maanmyyntivoittoja. Kaupungin tuloskehitys on varovaisesta arviosta huolimatta edelleen riippuvainen maanmyyntivoitoista.
- karsitun investointiohjelmaesityksen mukaiset investoinnit, ja niiden aiheuttamat poistot. Vuosien 2023-2032 Investointiohjelmasta päätetään erikseen talousarviokäsittelyn yhteydessä. Investointiohjelman 4 ensimmäistä vuotta siirtyvät suoraan talousohjelmaan. Investointitaso on taloussuunnitelmakaudella huomattavan suuri.
Kaupunginvaltuusto päätti kehyksen hyväksyessään, että "Kaikkia talouden sektoreita koskevan suuren ja mahdollisesti pitkään jatkuvan epävarmuuden vuoksi sekä huonompaan talouskehitykseen varautumiseksi edellytetään, että syksyn 2022 jatkotyöskentelyssä lautakunnat valmistelevat kaupunkitasolla vähintään 1,5 prosentin mahdolliset menoleikkaukset, joita on mahdollista tarkastella ennen lopullisia 2023-2026 talousohjelmapäätöksiä joulukuussa 2022 ja myöhemmin." Lautakuntien ja Konsernipalvelujen ja Tilaomistuksen esitykset säästölistoiksi on esitetty pykälän oheismateriaalina. Sopeutuslistojen mukaisia euroja ei ole huomioitu taloussuunnitelmaesityksessä, koska taloussuunnitelmaan sisältyy jo ennalta merkittävä määrä aiemmin päätettyjä toiminnan sopeutusvaateita.
Vuoden 2020-23 taloussuunnitelman hyväksymisen yhteydessä hyväksyttiin rakenteellisia toimenpiteitä, joilla tavoiteltiin pysyvästi 10% sopeutusta vuoden 2019 nettomenoista vuoden 2023 loppuun mennessä. Koronan seurauksena, keväällä 2021 käytyjen yt-neuvottelujen jälkeen päätettiin 11,7 miljoonan euron lisäsopeutuksesta vuosille 2021-23, jotta saatiin pidettyä tase ylijäämäisenä. Edelleen vuoden 2022 talousohjelmaan lisättiin 3 miljoonan euron pysyvä lisäsopeutustavoite vuodesta 2024 alkaen ylijäämän varmistamiseksi. Aiemmin päätettyjen sopeutustoimien toimeenpano on edelleen kesken. Kaikilta osin tunnistettuja toimenpiteitä ei ole saatu toimeenpantua tai niillä ei ole onnistuttu saavuttamaan tavoiteltua euromääräistä sopeutusta. Käytännössä sopeutusvaateet on kuitenkin huomioitu sitovissa määrärahoissa päätösten mukaisesti ja palvelualueet ja lautakunnat ovat joutunee hakemaan korvaavia toimenpiteitä budjeteissa pysyäkseen. Oletettavaa on, että nyt listattuja menosopeutuskeinoja joudutaan soveltuvin osin käyttämään keinoina aiempien taloussopeutusvaatimusten saavuttamiseksi.
Taloussuunnitelma
Kaupungin syyskuun tilinpäätösennuste Keusoten uusimmalla ylitysennusteella täydennettynä johtaa 14,8 Me alijäämäiseen tulokseen. Ennusteen toteutuessa taseeseen kertyy - 0,6 miljoonaa euroa alijäämää. Tarkentuvat muun toiminnan ennusteet ja verotulokertymät voivat vielä parantaa tulosta ja alijäämältä on mahdollisuus välttyä, mutta käytännössä uuteen suunnittelukauteen lähdetään ilman taloudellista ylijäämäpuskuria.
Vuoden 2023 verotulohäntien ansiosta kaupungin tulos on 2023 poikkeuksellisen hyvä, 14,1 Me, mikä palauttaa ylijäämän liki vuoden 2021 tasoa. Vuosina 2024-26 tulos on vuosittain 1-3,5 Me ylijäämäinen. Ilman talousohjelmaan vuodesta 2024 alkaen sisällytettyä 3 miljoonan euron toimintakatesopeutusta ja veronkorotusta tulos kääntyisi alijäämäiseksi 2024.
Käyttötalous
Sopeutustoimenpiteiden ansiosta palvelualueiden toimintakatteet kehittyvät taloussuunnitelmakaudella maltillisesti, vaikka palkan- ja hinnankorotukset aiheuttavat merkittäviä menolisäyksiä. Toimintakatteen kasvu ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja pysyy taloussuunnitelmakaudella keskimäärin 2,2%.
Käyttöomaisuuden myyntivoitot ja maankäyttökorvaukset huomioiden toimintakatteen alijäämä kasvaa vuosina 2023-26 keskimäärin 2,5 % vuodessa.
Verorahoitus
Kaupunginvaltuusto hyväksyi vuoden 2023 veroperusteet 14.11.2022 § 87. Kaupungin tuloveroprosentti on hyvinvointialueuudistusleikkauksen jälkeen 7,61% ja kiinteistöveroprosentit pidettiin edellisen vuoden tasolla. Talousohjelmassa on ennakoivasti esitetty suunnitelmavuosille 0,6 %-yksikön korotusta kunnallisveroon, jolla katetaan leikkaantuvien valtionosuuksien aiheuttamaa rahoitusvajetta. Veronkorotuksesta päätetään kuitenkin vasta syksyllä 2023, jolloin on tiedossa myös lopullinen hyvinvointialueuudistuksesta aiheutuva valtionosuusleikkaus.
Kaupungin verotulot pienenevät hyvinvointialueuudistuksen seurauksena lähes 50 prosenttia kuluvan vuoden 230 miljoonasta eurosta 118 miljoonaan euroon vuonna 2023. Vuosina 2024-26 verotulot kasvavat keskimäärin 2,8% esitetyn veronkorotuksen ansiosta ja nousevat lähes 128 miljoonaan euroon vuonna 2026. Ilman veronkorotusta verotulot laskisivat vielä vuonna 2024, johtuen korkeamman veroprosentin "verohännän" pienentymisestä. Ilman korkeamman veroprosentin tilittyviä "verohäntiä", vuosien 2021 ja 2024 veroprosenttien nostojen ja vuosien 2020 ja 2021 korotetun yhteisöveron tuottoja verotuloja arvioidaan kasvavan talousohjelmakaudella vuosina 2023-26 keskimäärin 4,4%.
Kuntien valtionosuuksista siirretään vuonna 2023 noin kaksi kolmasosaa hyvinvointialueille. Talousohjelman valtionosuusarvio pohjautuu Valtionvarainministeriön syyskuun ennakkotietoon vuodelle 2023 ja suunnitelmavuosille VM:n kuntatalousohjelman painelaskurin pohjatietoihin sekä Keusoten talousarvion ylitysarvion vaikutuksiin suunnitelmavuosien valtionosuuksiin. Laskelmat tarkentuvat koko maan tilinpäätöstietojen pohjalta lopullisiksi syksyllä 2023, mikä heikentää taloussuunnitelmavuosien tuloarvioiden luotettavuutta ja voi merkittävästi muuttaa kaupungille maksettavaksi jääviä valtionosuustasauksia.
Valtionosuudet ovat vuonna 2023 18,7 miljoonaa euroa. Vuonna 2024 valtionosuuksien ennakoidaan laskevan vielä 58 % 7,8 miljoonaan euroon, koska Järvenpään sotekustannukset ylittävät nykylaskelmien pohjatietona käytetyn talousarviotiedon 21 miljoonalla eurolla. Ylittyvät kustannukset leikkaavat kaupungin valtionosuutta pysyvästi.
Investoinnit
Taloussuunnitelman investointiosa pohjautuu erikseen hyväksyttävään vuosien 2023-2032 investointiohjelmaesitykseen. Nettoinvestointien määrä vaihtelee taloussuunnitelmavuosina 41 ja 53 miljoonan euron välillä. Investointitaso on taloussuunnitelmavuosina korkea erityisesti talonrakennuksen ja kunnallistekniikan rakentamisen vuoksi. Investointien seurauksena vuosittainen poistotaso kasvaa vuoden 2022 tilanteesta vuosittain noin 1,7 miljoonalla eurolla muodostaen oleellisen lisähaasteen tasapainoisen talouden ylläpidolle.
Lainat ja tulorahoitus
Kaupungin tulorahoituksen taso jää suunnitelmakaudella suhteellisen matalaksi. Vuonna 2023 vuosikate on 41,4 miljoonaa euroa, mutta laskee suunnitelmavuosina noin 30 miljoonaan. Vuosikatteella pystytään kattamaan noin 69 % koko kauden 193,6 miljoonan euron nettoinvestoinneista. Tästä johtuen lainamäärä kasvaa nopeasti vuoden 2022 tilinpäätösennusteen mukaisesta 265 miljoonasta 317 miljoonaan euroon. Asukaskohtainen lainamäärä kasvaa samana aikana reilusta 5700 eurosta lähes 6400 euroon per asukas.
Talousarvio 2023 ja taloussuunnitelma 2023-26 on esitetty listan liitteenä.
Yhteistoimintamenettely
Työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnissa annetun lain 4 §:n mukainen yhteistoimintamenettely käydään 24.11.2022.
Talousarvion sitovuusmääräykset
Sitovuustasojen taloussuunnitelma laaditaan nettositovana vuosille 2023-26. Määrärahojen sitovuus koskee koko nelivuotiskautta. Mikäli lautakunnat alittavat budjettinsa yksittäisenä vuonna, saavat ne määrärahan käyttöönsä seuraavana vuonna. Toisaalta lautakunnille ei myönnetä lisämäärärahaa, ilman esitystä ylityksen kattamisesta tulevien vuosien kehyksistä. Aikaisempien vuosien talousarviopäätösten yhteydessä on sovittu sopeutustoimista, joiden mukaiset talousvaikutusten on huomioitu sitovissa määrärahoissa. Ensimmäisellä sopeutuskierroksella valtuusto hyväksyi erikseen toimenpiteet, joilla sopeutuksia tavoitellaan. Käytännössä toimenpiteet eivät ole kaikilta osin toteutuneet, jolloin palvelualueet ovat hakeneet korvaavat toimenpiteet pysyäkseen budjeteissa. Käytännössä lautakunnat päättävät, millä toimenpiteillä ne tasapainottavat taloutensa taloussuunnitelman mukaisiin lukuihin, eikä erillisistä toimenpiteiden toteumaseurantaa ole tarkoituksenmukaista jatkaa.
Valtuusto asettaa tavoitteet sitovuustasoittain. Valtuustoon nähden sitovia ovat sitovat toiminnalliset tavoitteet ja niiden mittarit sekä määrärahat toimintakatteen osalta. Lautakunnat asettavat valtuustotasoa tarkemmat tavoitteet käyttösuunnitelmissa valtuuston vahvistaman taloussuunnitelmapäätöksen jälkeen. Sitovuustasoihin ei ole esitetty muutoksia.
Muutosvaltuudet
Voimassa olevan taloussuunnitelman mukaisesti konsernin kaikkia hallintotehtäviä koskevan sopeutusohjelman palvelualueille kohdentumaton osuus on sisällytetty talousarviossa konsernipalvelujen määrärahaan. Sopeutuksen toteuttaminen tulee edelleen edellyttämään tehtäväjärjestelyjä ja pieniä määrärahasiirtoja eri kehysten välillä prosesseja kehitettäessä. Tämän vuoksi esitetään, että kaupunginjohtajalla on myös vuonna 2023 oikeus siirtää näitä määrärahoja, jotta ohjelma saadaan pantua toimeen.
Talousarviossa on edelleen mukana kaupungin toimintojen käytössä olevien tilojen tehostaminen. Osana tehostamistavoitetta ollaan subventoitujen tilojen osalta vaiheittain siirtymässä malliin, jossa vuokralainen maksaa tiloista markkinavuokraa ja Hyvinvoinnin palvelualue voi myöntää yhteisölle hakemuksen perusteella vuokra-avusta. Muutoksen toimeenpanemiseksi esitetään, että kaupunginjohtajalla on oikeus päättää määrärahamuutoksista, joilla ei ole toimintakatevaikutusta, palvelualueiden ja tilaomistuksen välillä.
Kehitysinvestoinneissa on varattuna määräraha tuottavuus- ja vetovoimainvestointeihin. Kehitysinvestointien toteuttamisen edellytyksenä on kannattavuuslaskelma, jolla osoitetaan, että investointi maksaa itsensä takaisin menosäästöinä tai tulolisäyksinä. Kehitysinvestointien osalta esitetään, että kaupunginjohtajalla on oikeus päättää yksittäisten kehitysinvestointien käynnistämisestä 100 000 euroon asti ja sen ylittävistä hankkeista päättää kaupunginhallitus.
KR
Päätös
Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti palauttaa asian valmisteluun.