Kaupunkikehityslautakunta, kokous 18.11.2025

Esityslista on tarkastamaton

§ 91 Mikroliikenneluvan käyttöönotto ja lupaehtojen hyväksyminen

JARDno-2025-1938

Valmistelija

  • Emilia Haatainen, projektisihteeri, emilia.haatainen@jarvenpaa.fi
  • Mikko Kaukinen, liikennesuunnittelija, mikko.kaukinen@jarvenpaa.fi
  • Aija Schukov, ylläpidon rakennuttajapäällikkö, aija.schukov@jarvenpaa.fi
  • Timi Veikkolainen, liikenneinsinööri, timi.veikkolainen@jarvenpaa.fi

Perustelut

Taustaa

Mikroliikennettä koskeva lainsäädäntö tuli voimaan 1.8.2025. Uuden lainsäädännön myötä ”mikroliikenneajoneuvojen” (yhteiskäyttöiset polkupyörät, kevyet sähköajoneuvot ja moottorilla varustetut polkupyörät) vuokraustoiminta kunnan hallinnoimalla alueella tulee luvanvaraiseksi.  

Lainsäädäntöuudistus edellytti voimaan tultuaan kunnalta joko lupajärjestelmän käyttöönottoa, tai sen käyttöönoton lykkäämistä kuukauden kuluttua lain voimaantulosta. Järvenpään kaupungissa lupajärjestelmän käyttöönottoa lykättiin kaupunkikehitysjohtajan toimesta 20.8.2025 (§ 6 Mikroliikenneluvan käyttöönoton lykkääminen). Mikroliikennelupa on otettava käyttöön viimeistään 1.1.2026. 

Järvenpäässä on ollut tarjolla mikroliikennepalveluita sähköpotkulautojen vuokraustoiminnan muodossa vuodesta 2022 lähtien. Tänä aikana Järvenpään kaupunki on saanut jonkin verran palautetta sähköpotkulautojen vuokraustoiminnan aiheuttamista haitoista. Tiedossa on, että sähköpotkulautoihin liittyy haittoja liikenneturvallisuudelle, kuten onnettomuuksia, muille tienkäyttäjille aiheutuvia vaaratilanteita ja turvattomuuden kokemuksia. Esteettömyyden ja yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidon näkökulmasta haittaa aiheuttavat erityisesti huonosti pysäköidyt sähköpotkulaudat. Toisaalta kyse on myös yhdestä arkiliikkumisen uudesta välineestä, jonka ihmiset selvästi kokevat hyödylliseksi ja mielekkääksi tavaksi liikkua. Mikroliikennelupaehtojen (liite 1) valmistelussa on kiinnitetty erityistä huomiota liikenneturvallisuuteen ja sähköpotkulautoihin liittyvien haittojen minimoimiseen. 

 

Perustelut: 

Kaupunkikehitys on valmistellut mikroliikenneluvan ehtoja. Aiemmin Järvenpäässä on sovittu palveluntarjoajien kanssa vapaaehtoisista säännöistä. Lainsäädäntö (laki liikenteen palveluista 320/2017 18 b-f §) mahdollistaa kunnalle laajemmat mahdollisuudet määrittää ehtoja mikroliikennepalveluille.  Järvenpään kaupungin mikroliikenneluvan ehdoilla on tarkoitus lisätä erityisesti sähköpotkulautailun turvallisuutta sekä vähentää siitä aiheutuvia haittoja liikenneturvallisuudelle, esteettömyydelle ja yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidolle. Mikroliikenneluvan ehdot koskevat myös muita mikroliikenneajoneuvoja, mikäli niiden vuokraustoimintaa tulee Järvenpäähän.  

Lainsäädännön (laki liikenteen palveluista 18 e §) mukaan lupaehdot voivat olla alueellisia tai ajallisia ja niiden tulee perustua liikenneturvallisuuteen, liikenteen esteettömyyteen taikka kadun tai muun yleisen alueen kunnossa- ja puhtaanapitoon. Lupaehdot voivat koskea vuokrattavien ajoneuvojen ajonopeuksia, pysäköintiä ja käyttöalueita silloin kun se on tarpeellista, sekä ajoneuvojen lukumääriä, käyttöaikoja, käyttösovelluksen ominaisuuksia ja käyttöä koskevien anonymisoitujen tietojen välittämistä kunnalle silloin, kun se on välttämätöntä.  

Järvenpään mikroliikenneluvan ehdoissa rajoitetaan mikroliikkumisajoneuvojen käyttöä paikoissa, joita ei ole tarkoitettu ajoneuvoliikenteelle, kuten liikuntapaikoilla, koulujen ja päiväkotien pihalla, rautatieasemien laiturialueilla ja hautausmaalla. Pysäköintiä rajoitetaan esimerkiksi kapeilla silloilla ja ylikulkusilloilla, vesistöjen välittömässä läheisyydessä sekä alikulkutunneleissa. Pysäköity ajoneuvo ei saa aiheuttaa vaaraa, haitata liikkumista, logistiikkaa, kunnossapitoa tai alueen normaalia käyttöä, ja tätä tarkennetaan pysäköinnin periaatteilla.  

Tieliikennelain (729/2018, 17 a §) uudistuksen promillerajan odotetaan vähentävän päihtymykseen liittyviä mikroliikenneonnettomuuksia. Päihtyneenä tapahtuvien onnettomuuksien ennaltaehkäisemiseksi lupaehdoissa kuitenkin rajoitetaan keskustassa yöaikaista nopeutta (15 km/h) viikonloppuisin ja tiettyinä juhlapäivinä, ja lisäksi vaaditaan reaktiotestiä. 

 

Ensisijaisilla jalankulun alueilla, kuten toreilla ja kävelykadulla, voidaan ottaa käyttöön alueita, joissa nopeus on rajoitettu matalammaksi (10 km/h). Lisäksi voidaan ottaa käyttöön alueita, joissa pysäköinti on sallittu vain erikseen osoitetuissa paikoissa. Väliaikaisia käyttö- ja pysäköintikieltoalueita ja nopeusrajoituksia voidaan ottaa käyttöön tilapäisten poikkeusjärjestelyjen vuoksi. Palveluntarjoajan tulee ottaa rajoitukset käyttöön sijaintiperusteisesti teknisin ratkaisuin ja ohjeistaa käyttäjää. Ajoneuvojen määrää ei rajoiteta. 

Toiminnan peruskausi on sulan maan aikana 30.4.–1.11. mahdollistaen yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidon. Kauden alkamista voidaan aikaistaa tai kautta lyhentää tai jatkaa sääolosuhteet huomioiden kaupungin kirjallisella suostumuksella. Ajoneuvot tulee kaupungin ilmoituksesta poistaa tarvittaessa väliaikaisesti myös kesken kauden sääolosuhteiden ja niihin liittyvien kunnossapitotarpeiden niin edellyttäessä. 

Palveluntarjoajaa edellytetään käyttösovelluksessa vaatimaan kuvan ottamista ajoneuvon pysäköinnistä, opastamaan käyttäjää turvalliseen ja lupaehtojen mukaiseen liikennekäyttäytymiseen, esittämään rajoitusalueet selkeästi sekä suosittelemaan kypärän käyttöä. Palautekanavan tulee olla löydettävissä myös muutoin, kun sovelluksesta.  

Palveluntarjoajan tulee toimittaa kaupungille matkojen lähtö- ja määränpäihin, alkamis- ja päättymisajankohtiin, kokonaismäärään ja pituuksiin liittyvää anonymisoitua dataa. Datanluovutuksesta voidaan tarvittaessa laatia sopimus.  

Lakimuutokset (laki ajoneuvojen siirtämisestä 1508/2019 5 a § ja 11 §; laki liikenteen palveluista 18 d §) mahdollistavat maksun perimisen mikroliikenneluvan käsittelystä ja lupaehtojen vastaisesti pysäköidyn ajoneuvon siirron palveluntarjoajan kustannuksella. Lupaan liittyvien maksujen käyttöönotto edellyttää kaupunkitekniikan maksujen ja taksojen päivitystä. 

Lupaehtojen luonnoksesta pyydettiin lausunnot vaikuttamistoimielimiltä, Järvenpäässä viime aikoina toimineilta mikroliikennepalveluita tarjonneilta yrityksiltä sekä Keski-Uudenmaan polkijat ry:ltä. Niitä saatiin määräaikaan 3.11.2025 mennessä neljältä taholta. Lupaehtojen luonnoksesta annettujen kommenttien perusteella ehtoihin lisättiin yleinen nopeusrajoitus 20 km/h, pakotetun pysäköinnin alueiden merkitseminen maastoon ja tarkennettiin kunnossapitoon liittyviä perusteluja toiminnan peruskauden rajaukseen liittyen. Lisäksi lupaehtoihin lisättiin kirjaus kaupungille luovutettavista testitunnuksista, joiden avulla voidaan valvoa lupaehtoja. Lupaehtoihin saadut lausunnot kokonaisuudessaan sekä niistä tehty tiivistelmä ja vastineet ovat liitteenä (2).  

Lupa tulee myöntää kaikille toimijoille. Ensimmäinen lupa myönnetään vuodeksi, jonka sujuessa ehtojen mukaisesti seuraava lupa myönnetään kahdeksi vuodeksi kerrallaan. Kaupunki voi perua luvan, mikäli toimija rikkoo lupaehtoja, eikä tee kaupungin edellyttämiä korjauksia annettuun määräaikaan mennessä.  

Lupaehtoihin on mahdollista tehdä välttämättömäksi katsottavia muutoksia luvan voimassaoloaikana.  

Luvan myöntäminen, lupaehtoihin vähäisten muutosten tekeminen sekä rajoitusalueiden tarkempi määritys ja niihin tehtävät muutokset viranhaltijan toimesta edellyttävät kaupunkikehityksen toimintasäännön muutosta.  

Toimivalta:

Järvenpään kaupungin hallintosäännön § 22, kohta 14 (KV 31.3.2025, § 19) mukaan kaupunkikehityslautakunta ohjaa ja päättää liikennesuunnittelusta ja paikallis- ja palveluliikenteen järjestämisestä.

MA

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Mikko Autere, kaupunkikehitysjohtaja, mikko.autere@jarvenpaa.fi

Kaupunkikehityslautakunta päättää  

  1. hyväksyä liitteenä olevat mikroliikenneluvan ehdot, ja  

  1. että mikroliikennelupa otetaan käyttöön 1.1.2026.