Kaupunginhallitus, kokous 3.11.2025

Esityslista on tarkastamaton

§ 337 Investointiohjelma 2026-35

JARDno-2025-840

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Mari Heinonen, talousasiantuntija, mari.heinonen@jarvenpaa.fi

Perustelut

Ohjelman valmistelu

Investointien valmisteluryhmä on kevään aikana laatinut ehdotuksen vuosien 2026-35 investointiohjelmaksi. Investointiohjelman päivitys käynnistyi maalis-huhtikuussa taloustilanteen, toimintaympäristötietojen, maankäyttösuunnitelmien ja kaavoitusohjelman tarkastelulla ja edelleen rakentamis- ja väestösuunnitteiden ja palvelutarvearvioiden päivittämisellä.  

Vuosien 2026-35 investointiohjelman virkamiesvalmistelussa on korostettu strategisten 2026 ja 2030 taloustavoitteiden saavuttamista. Investointiohjelmataso vaikuttaa erityisesti asetettujen lainamäärätavoitteiden toteutumiseen. Uudet suunnittelukauteen kohdistuvat rahoitus- ja käyttötalouden haasteet ovat niin merkittävät, ettei investointikarsinnoilla pystytä merkittävästi vaikuttamaan taseen ylijäämätavoitteen toteutumiseen.

Lähtökohtaisesti uusia investointeja on otettu listalle vain pakottavissa tilanteissa. Ensimmäisten vuosien investointitasojen nousu selittyy suurelta osin vuosien 2024 ja 2025 investointien toteutusviipeistä ja niiltä siirtyvistä investoinneista ja määrärahoista, ja hankevalmistelun edetessä tehdyistä lisämääräpäätöksistä. Koko investointiohjelmakaudella investointitaso on noussut, mikä johtuu tarkentuneista kustannusarvioista, valmistelussa huomioidusta toiveesta panostaa entistä vahvemmin yritysalueiden ja pientaloalueiden rakentamiseen ja Taidemuseon uudistuksen sisällyttämisestä ohjelmaan. Lisäksi voimassa olevan palveluverkkosuunnitelman toimeenpanon keskeytyminen on johtanut tilanteeseen, jossa investointitarpeita kohdistuu aiemmin suunniteltua laajempaan toimitilakantaan.

Alueiden kehittämissuunnitelmien ja olevan infran kunnon pohjalta on laadittu kunnallistekniikan, Järvenpään Veden ja liikuntapaikkarakentamisen investointiohjelmat sekä maanosto- ja -myyntiohjelma. Kunnallistekniikan ja maanostojen ja myyntien ohjelmaan vaikuttaa merkittävästi tehdyt oletukset maiden lunastuksista. Mikäli lunastukset eivät etene, osto-, myynti- ja rakentamissuunnitelmat muuttuvat merkittävästi, mikä heijastuu myös talonrakennuksen investointiohjelman pohjana käytettyihin väestösuunnitteisiin ja palvelutarvearvioihin. 

Talonrakennuksen investointiohjelmaan laadintaan liittyy merkittäviä epätarkkuuksia. Lukuisten kohteiden tulevaisuus on auki, joten lopullisia investointiratkaisuja ei voida tehdä ennen kuin opetuksen ja kasvatuksen sekä hyvinvoinnin palvelualueiden palveluverkkosuunnitelmat on päivitetty. Näillä näkymin päivitetyt palveluverkkosuunnitelmat saadaan valmiiksi ja päätöksentekoon aikaisintaan keväällä 2026. Talonrakennuksen investointiohjelmaan on realistisuuden vuoksi sisällytetty arvioita tulevista investointitarpeista ottamatta välittömästi kantaa siihen, mihin kohteeseen investoinnit lopulta kohdistuvat.

Investointiohjelmaa on valmisteltu palvelualueiden yhteistyönä tiukassa aikataulussa sovittaen ohjelmasisällöt aikataulullisesti toisiinsa. Työn tuloksena on syntynyt alustavat vuosien 2026-35 investointiohjelmat, joiden loppusumma on yhteensä 325,3 Me. Loppusumma koko 10-vuotiskaudella on lähes 33 Me suurempi kuin valtuuston marraskuussa 2024 hyväksymässä investointiohjelmassa (292,8 Me). Ohjelman merkittävimmät muutokset ovat: 

  • Maanmyyntipotentiaali on noin 19,2 Me korkeampi verrattuna edelliseen investointiohjelmaan, mutta riskitasot toteutumiseen nähden ovat myös kasvaneet. Maanostojen määrä on 14,9 Me.
  • Talonrakennuksen ohjelmaan on lisätty Uusi taidemuseo/Järvenpää-talon peruskorjaus sekä määrärahaa palveluverkkoselvityksen myötä ratkeavien kohteiden korjauksiin. 
  • Kunnallistekniikan investointeihin on lisättyä määrärahavarausta Pasila-Riihimäki radan rakentamiseen, yritysalueiden ja pientaloalueiden rakentamiseen.
  • Liiikuntapaikkainvestointeihin on tehty lisäys Terholan liikuntapuiston ja Keskustan liikuntapuiston 2. vaiheen rakentamiseksi.  

Alustavat investointiohjelmat on esitetty pykälän liitteinä. Oheismateriaaliksi on liitetty valtuuston marraskuussa 2024 hyväksymä investointiohjelma 2025-2034, kooste ohjelmiin tehdyistä muutoksista, yhteenveto investointiohjelman taloudesta, rakentamis- ja väestösuunnitteet, varhaiskasvatuksen ja opetuksen palvelutarvetarkastelu sekä investointiohjelmien esittelymateriaalit.

Prosessin eteneminen

Investointiohjelma muodostaa pohjan syksyllä hyväksyttävälle vuosien 2026-29 talousohjelmalle ja se tuodaan valtuuston hyväksyttäväksi marraskuun kokouksessa ennen taloussuunnitelman vahvistamista. Ennen lopullisen investointiohjelman laadintaa, lautakunnilta pyydetään lausuntoa alustavaan investointiohjelmaesitykseen omaa palvelualuettaan koskevalta tai palvelualueeseen vaikuttavilta osin syyskuun aikana.

Lautakuntia pyydetään arvioimaan hankkeiden laatua, laajuutta ja toteuttamisaikaa kriittisesti ja esittämään keinoja investointiohjelmien karsimiseksi. Lausunnoissa tulee myös huomioida investointien välilliset vaikutukset palvelualueiden käyttömenoihin. Lausunnossa tulee ottaa kantaa siihen millaisia määrärahatarpeita investoinnit aiheuttavat käyttötalouteen ja miten määrärahatarpeet katetaan. Mikäli investointi aiheuttaa lisämäärärahatarpeita, tulee lautakunnan esittää perustelut sille, miksi investointi on tästä huolimatta toteutettava esityksen mukaisesti. Kaupungin taloustilanne ei mahdollista lisämäärärahojen myöntämistä laajentuvien tilojen, liikuntapaikkojen tai kunnossapidettävien alueiden suoraan tai välillisesti aiheuttamiin mahdollisiin lisäkuluihin, vaan ne tulee lähtökohtaisesti kyetä kattamaan olevista määrärahoista.

KR

Ehdotus

Esittelijä

Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi

Kaupunginhallitus päättää

  1. pyytää lauta- ja johtokunnilta lausunnon alustavista investointiohjelmista omaa palvelualuettaan koskien syyskuun aikana
  2. kehottaa lauta- ja johtokuntia tarkastelemaan investointitasoja jatkovalmistelussa kriittisesti investointien käyttötalousvaikutukset huomioiden
  3. valtuuttaa talousjohtajan antamaan tarkemmat ohjeet asiaan liittyen.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Kokouskäsittely

Talousjohtaja Kirsi Rinne selosti asiaa.

Valmistelija

Timo Väisänen, talouspäällikkö, timo.vaisanen@jarvenpaa.fi
Janne Arponen, rakennuttajapäällikkö, janne.arponen@jarvenpaa.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus lähetti alustavat investointiohjelmat lausuntokierrokselle lautakuntiin kesäkuussa (16.6.2025 § 2026). Lautakuntia pyydetään antamaan lausunto alustavista investointiohjelmista omaa palvelualuettaan koskien syyskuun aikana. 

Lautakuntia pyydetään arvioimaan hankkeiden laatua, laajuutta ja toteuttamisaikaa kriittisesti ja esittämään keinoja investointiohjelmien karsimiseksi. Lausunnoissa tulee myös huomioida investointien välilliset vaikutukset palvelualueiden käyttömenoihin. Lausunnossa tulee ottaa kantaa siihen millaisia määrärahatarpeita investoinnit aiheuttavat käyttötalouteen ja miten määrärahatarpeet katetaan. Mikäli investointi aiheuttaa lisämäärärahatarpeita, tulee lautakunnan esittää perustelut sille, miksi investointi on tästä huolimatta toteutettava esityksen mukaisesti. Kaupungin taloustilanne ei mahdollista lisämäärärahojen myöntämistä laajentuvien tilojen, liikuntapaikkojen tai kunnossapidettävien alueiden suoraan tai välillisesti aiheuttamiin mahdollisiin lisäkuluihin, vaan ne tulee lähtökohtaisesti kyetä kattamaan olevista määrärahoista.

Vuosien 2026-35 investointiohjelman virkamiesvalmistelussa on korostettu strategisten 2026 ja 2030 taloustavoitteiden saavuttamista. Investointiohjelmataso vaikuttaa erityisesti asetettujen lainamäärätavoitteiden toteutumiseen. Uudet suunnittelukauteen kohdistuvat rahoitus- ja käyttötalouden haasteet ovat niin merkittävät, ettei investointikarsinnoilla pystytä merkittävästi vaikuttamaan taseen ylijäämätavoitteen toteutumiseen.

Alueiden kehittämissuunnitelmien ja olevan infran kunnon pohjalta on laadittu kunnallistekniikan, Järvenpään Veden ja liikuntapaikkarakentamisen investointiohjelmat sekä maanosto- ja -myyntiohjelma. Kunnallistekniikan ja maanostojen ja myyntien ohjelmaan vaikuttaa merkittävästi tehdyt oletukset maiden lunastuksista. Mikäli lunastukset eivät etene, osto-, myynti- ja rakentamissuunnitelmat muuttuvat merkittävästi, mikä heijastuu myös talonrakennuksen investointiohjelman pohjana käytettyihin väestösuunnitteisiin ja palvelutarvearvioihin. 

 Infran rakentamisen investointiohjelma on suunniteltu alueiden kehittämissuunnitelmien ja korjausrakentamistarpeen pohjalta yhteistyössä kunnallistekniikan, Järvenpään veden ja maanhankinnan ja hankekehityksen kanssa.Nyt esiteltävässä investointiohjelmassa ja sen lausunnossa on tehty kunnallistekniikan investointiohjelmaan lisäyksiä edelliseen hyväksyttyyn investointiohjelmaan nähden 9,83 Me ja lisäksi siirtoja yhteensä 9,45 Me

Esiteltävässä investointiohjelmassa vuosien 2026-2035 aikana bruttomaanmyynti (kauppahintojen summa) voi suunnitelmien mukaan olla enintään 76 miljoonaa euroa. Maanmyynnistä kirjattava voitto syntyy, kun kauppahinnoista vähennetään kiinteistöjen tasearvoihin aktivoidut kulut (mm. maan ostohinta, myytävät maa-alueen sisäiset jalostamiskulut, mahdolliset rakennusten purkukulut). Vuosien 2026-2035 aikana maan myynnistä syntyvä voitto voi olla enintään 56 miljoonaa euroa. Koska kaavoitusohjelma ei aina etene suunnitellusti, on maanmyynnin investointiohjelmassa käytetty ns. 80 prosentin varovaisuusperiaatetta. Tämä tarkoittaa sitä, että investointiohjelmassa oletetaan, että vähintään 80 % suunnitelluista asemakaavoista etenee suunnitellussa aikataulussa ja laajuudessa. Varovaisuusperiaatteesta johtuen maanmyynnin nettotuloksi ennustetaan vuosille 2026-2035 yhteensä 45 miljoonaa euroa. 

Irtaimistoinvestointeihin esitetään määrärahoja syväkeräyssäiliöille, infrarakentamisen siirrettävän taukotilan uusimiseen, varautumiseen liittyviin nestesäiliöihin ja esteettömään käymälään. Vuodelle 2026 tarvittava määräraha on 68 te ja vuodelle 2027 63 te, ja vuodesta 2028 eteenpäin vuoteen 2029 vuosittain 8 te.

Kaupunginhallituksen käsittelemän alustavan investointiohjelman jälkeen investointiohjelmaan on tehty kunnallistekniikan osalta karsintoja 2,08 Me, ja maanostoihin on esitetty vuositasolla vähennyksiä vuodelle 2026 -500 te ja vuosina 2027-2035 vuosittain 750 te. Muutosten yhteenlaskettu summa vuosina 2026-2029 on 2,75 M€.

MA

Ehdotus

Esittelijä

Mikko Autere, kaupunkikehitysjohtaja, mikko.autere@jarvenpaa.fi

Kaupunkikehityslautakunta päättää

  1. antaa lausuntonaan liitteenä olevan lausunnon investointiohjelmista.
  2. vastuuttaa vastuuhenkilöt tekemään tarvittavat mahdolliset tekniset korjaukset lausuntoon.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti. 

Kokouskäsittely

Vs. kaupunkitekniikan johtaja Janne Arponen selosti asiaa. 

Pidettiin kokoustauko pykälän päätöksenteon jälkeen klo 20.34-20.44.

Valmistelija

Toni Huuha, Johtaja, toni.huuha@jarvenpaa.fi
Marketta Niemi, talousasiantuntija, marketta.niemi@jarvenpaa.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus lähetti lausuntopyynnön alustavasta investointiohjelmasta 2026 kesäkuussa (16.6.2025 § 206). Lausunnot investointiohjelmiin tulee antaa syyskuun aikana.

Lausuntoa pyydetään investointiohjelman omaa palvelualuettaan koskeviin investointiohjelman osiin. 

Järvenpään Veden investointiohjelma on laadittu yhteistyössä kaupunkitekniikan, maanhankinnan ja hankekehityksen kanssa.

Järvenpään Veden lausunto on liitteenä.

Toimivalta mihin päätös perustuu: Hallintosääntö 24 § Vesiliikelaitoksen johtokunta

Ehdotus

Esittelijä

Mikko Autere, kaupunkikehitysjohtaja, mikko.autere@jarvenpaa.fi

Järvenpään Veden johtokunta päättää antaa lausuntonaan liitteenä olevan Järvenpään Veden lausunnon investointiohjelmasta. 

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Kokouskäsittely

Järvenpään Veden johtaja Toni Huuha selosti asiaa. 

Valmistelija

Jarkko Virolainen, Talouspäällikkö, jarkko.virolainen@jarvenpaa.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus lähetti alustavat investointiohjelmat lausuntokierrokselle lautakuntiin kesäkuussa (16.6.2024 § 206). Lautakuntien tulee antaa lausuntonsa ohjelmiin syyskuun aikana.

Lautakunnilta pyydetään lausuntoa investointiohjelman omaa palvelualuettaan koskeviin investointiohjelman osiin. Kaupunginhallitus kehottaa lauta- ja johtokuntia tarkastelemaan investointitasoja jatkovalmistelussa kriittisesti investointien käyttötalousvaikutukset huomioiden.

 

Toimivalta: Hallintosääntö § 18 (KV 31.3.2025 § 19)

KS

Ehdotus

Esittelijä

Kristiina Soots, palvelualuejohtaja, kristiina.soots@jarvenpaa.fi

Hyvinvointilautakunta päättää antaa lausuntonaan liitteenä olevan lausunnon investointiohjelmasta 2026-2035.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Kokouskäsittely

Palvelualuejohtaja Kristiina Soots selosti asiaa.

Kaupunginhallituksen edustaja Markkanen poistui kokouksesta klo 19.58 ennen päätöksentekoa.

Nuorisovaltuuston edustaja Conway poistui kokouksesta klo 20.03.

Lautakunnan jäsen Heino poistui kokouksesta klo 20.06 ennen päätöksentekoa.

Valmistelija

Jarkko Virolainen, Talouspäällikkö, jarkko.virolainen@jarvenpaa.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus lähetti alustavat investointiohjelmat lausuntokierrokselle lautakuntiin kesäkuussa (16.6.2024 § 206). Lautakuntien tulee antaa lausuntonsa ohjelmiin syyskuun aikana.

Lautakunnilta pyydetään lausuntoa investointiohjelman omaa palvelualuettaan koskeviin investointiohjelman osiin. Kaupunginhallitus kehottaa lauta- ja johtokuntia tarkastelemaan investointitasoja jatkovalmistelussa kriittisesti investointien käyttötalousvaikutukset huomioiden.

 

Toimivalta: Hallintosääntö § 18 (KV 31.3.2025 § 19)

KS

Ehdotus

Opetus- ja kasvatuslautakunta päättää antaa lausuntonaan liitteenä olevan lausunnon investointiohjelmasta 2026-2035.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Kokouskäsittely

Palvelualuejohtaja Kristiina Soots selosti asiaa.

Valmistelija

  • Mari Heinonen, talousasiantuntija, mari.heinonen@jarvenpaa.fi

Perustelut

Investointiohjelma 2026-35

Investointiohjelman vuosittaiset nettoinvestoinnit vaihtelevat 21 - 43 miljoonan euron välillä. 10-vuotiskauden nettoinvestoinnit ovat yhteensä 319 miljoonaa euroa, mikä on 26 miljoonaa enemmän kuin edeltävässä 10-vuotisohjelmassa. Taloussuunnitelmakaudelle 2026–29 investoinneista ajoittuu 146 miljoonaa eli 46 %. Kaupungin talouden kantokyvyn ollessa rajallinen ja tulevaisuuden näkymien ollessa edelleen haastavat investointiohjelman pitäminen maltillisena on tärkeää. Investointiohjelma 2026-35 on esitetty pykälän liitteenä. 

Investointiohjemaa laadittaessa on pyritty siihen, että

  • ei rakenneta ylikapasiteettia, mikä tarkoittaa investointien ajoittamista palvelutarpeen kasvun mukaisesti 
  • olemassa oleva kapasiteetti hyödynnettään tehokkaasti, mikä vähentää investointitarvetta 
  • talonrakennuksen investoinnit suunnataan kaupungin oman palvelutoiminnan käytössä oleviin tiloihin
  • kaupungin toimintaedellytykset säilytetään hyvinä
  • investoimatta jättäminen tai investointien siirtäminen ei aiheuta kohtuuttomia lisäkustannuksia tai tulomenetyksiä tulevina vuosina
  • korjausvelka pidetään kurissa
  • ohjelmat synkronoidaan keskenään, jolloin menot toteutuvat lähellä kertyviä tulovirtoja   
  • mahdollistetaan investoinnit, joilla parannetaan kaupungin palvelujen tuottavuutta tai tehostetaan tilankäyttöä, ja jotka siten pienentävät tarvittavia uusinvestointeja tai toiminnasta jatkossa aiheutuvia käyttökuluja.
     

Rakenteelliset muutokset

Kunnallistekniikan sitovien määrärahojen tasot Uudisrakentaminen ja Peruskorjaus on korvattu tasoilla Infran Suunnittelu ja Infran rakentaminen. Sama rakennemuutos on toteutettu Järvenpään Veden investoinneissa. 

Maanostot ja myynnit

Maanmyyntien arvio perustuu kaupunkikehityksen selvitykseen maanmyyntipotentiaalista, josta on huomioitu 80 % toteutuvina myynteinä. Tontin myyntihinnasta investointiohjelmaan kirjautuu maa-alueiden tasearvot. Alkuvuosien tasearvot perustuu todellisiin tonttiarvoihin ja loppuvuosina tasearvoksi on arvioitu keskimäärin 15% myyntihinnasta eli noin 0,4 - 1 Me/vuosi. Tasearvon ylittävä osa myyntihinnasta kirjautuu myyntivoitoksi kaupungin tulokseen. Maan myynnit ovat kytköksissä kunnallistekniikan uusien alueiden investointien kanssa. Alueiden myyntitulot ylittävät pääsääntöisesti kohteiden investointikustannukset. 

Maanostoihin on varattu vuosittain 0,5 - 3,3 miljoonaa euroa. Määrärahaan sisältyy myös rakennusten purkukustannuksia. 

Talonrakennus

Talonrakennuksen investointiohjelmaan käytetään ohjelmakaudella 4,1 - 25,4 miljoonaa euroa vuodessa ja yhteensä 141 miljoonaa euroa. Investointitarpeet ovat erityisen suuret vuosina 2027-28 ja 2031. Suurimmat uudis- ja korjaushankkeet tarkastelujakson alkupuolella ovat Mankalan koulun peruskorjaus, JYK 2 ja 3 vaihe sekä Kartanon koulun hanke. Meneillään olevat hyvinvoinnin ja opetuksen ja kasvatuksen palveluverkkosuunnitelmien päivitykset tulee vaikuttamaan myöhemmin toteutettaviin talonrakennushankkeisiin. Ohjelmaan on pyritty huomioimaan korjauksiin tarvittavat määrärahat, vaikkakin palveluverkossa pysyvistä kohteista ei tällä hetkellä ole varmuutta. Suurempia investointihankkeita taloussuunnitelmakauden jälkeen ovat mm. uimahallin perusparannus ja Järvenpää-talon ja taidemuseon ratkaisut.

Talonrakennuksen investointiohjelmaan sisältyvät, ns. tekniset ja toiminnalliset investoinnit kohdistuvat kaupungin omistaman rakennuskannan korjausvelan hallintaan ja tilamuutoksiin. Pienempien peruskorjaus- ja muutosinvestointien tarkoituksena on pitää rakennukset kunnossa ja nykyisten ja muuttuvien palvelutarpeiden mukaisina. Rakennuskannan uudistuessa ja omistettujen kohteiden määrän vähentyessä peruskorjausmäärärahatarve on vähentynyt. Teknisiin ja toiminnallisiin investointeihn on varattu ohjelmakaudella 38,4 miljoonaa euroa.

Kunnallistekniikan investoinnit

Kunnallistekniikan rakentamisohjelma on jaettu Infran suunnitteluun ja Infran rakentamiseen. Kunnallistekniikan investointiohjelma sisältää maanmyyntituloihin sidottujen, kaupungin kasvuun tähtäävien ja elinvoimaa lisäävien hankkeiden uudisrakentamisen ja olemassa olevan kunnallisteknisen infrastruktuurin kuten katujen, puistojen ja yleisten alueiden peruskorjaukset.

Kunnallistekniikan rakentamiseen käytetään investointiohjelmakaudella 7,8 - 11 miljoonaa euroa vuodessa ja yhteensä 94,9 miljoonaa euroa. Infran suunnitteluun investoidaan ohjelmassa 8,3 miljoonaa euroa ja Infran rakentamiseen 86,6 miljoonaa euroa. Merkittävimpiä kunnallistekniikan hankkeita ovat Pasila-Riihimäki lisäraide, Länsi-Ristinummi, Ainolan aluekeskuksen eteläisempien osien rakentaminen (Kaunismetsä) ja vuodesta 2029 alkaen Ainolan läntisten aluiden rakentaminen sekä Mikonkorven teollisuusalue. Lisäksi ohjelmassa on varauduttu ELYn ja Väylän yhteishankkeisiin kaupungin pohjoisosissa vuodesta 2027 alkaen ja Vanhankylänniemen kehittämiseen kauden lopulla. Yritysalueisiin on myös lisätty uusi investointikohde Pohjois-Wärtsilän yritysalue, joka ajoittuu vuodesta 2030 eteenpäin. 

Liikuntapaikkainvestoinnit

Liikuntapaikkarakentaminen sisältää kaikki liikuntapaikkoihin, -kenttiin ja -alueisiin sisältyvät kustannukset ml. rakennelmat ja liikuntahalleja ja -laitoksia kevyemmät rakennukset. Liikuntapaikkojen ylläpitoon liittyvät tärkeimmät investoinnit kohdistuvat kuntoratojen ja reittien sekä lähiliikuntapaikkojen kehittämiseen. Merkittävä hanke on myös Terholan liikuntapuisto. Liikuntapaikkarakentamiseen käytetään koko investointiohjelmakaudella yhteensä alle 8,1 miljoonaa euroa. 

Irtaimisto ja kehitysinvestoinnit

Irtaimistoinvestointeihin kuuluvat investoinnit koneisiin, kalustoon ja laitteisiin sekä aineettomiin hyödykkeisiin kuten tietojärjestelmiin. Painopiste irtaimistoinvestoinneissa on ICT-sidonnaisissa toimintaa tukevissa kehitystehtävissä. 

Irtaimistoinvestoinnit esitetään palvelualueittain. ICT-investoinnit ovat konsernipalvelujen vastuulla. Muut irtaimistoinvestoinnit ovat pääasiassa vähäisiä kalustohankintoja. Talonrakennuskohteiden kalustohankintojen esittäminen irtaimistossa on kasvattanut määrärahaa. ICT- ja irtaimistomääräraha vaihtelee vuosittain lähivuosien 1,4 - 2,4 miljoonan euron ja loppuvuosien arvioidun 0,7 miljoonan euron välillä.

Kehitysinvestointeihin on varattu ohjelmavuosille 200te tuottavuus- ja vetovoimainvestointeihin. Yhteensä varaus ohjelmakaudella on 2 Me. Kehitysinvestointien toteuttamisen edellytyksenä on kannattavuuslaskelma, jolla osoitetaan selkeästi, että investointi maksaa itsensä takaisin menosäästöinä tai tulolisäyksinä. Kaupunginjohtaja päättää yksittäisten kehitysinvestointien käynnistämisestä 100 000 euroon ja sen ylittävistä hankkeista päättää kaupunginhallitus.  

Osakkeet

Osakkeiden investointiohjelma sisältää Ainolan pysäköintiyhtiön pääomittamisen sekä varauksen Järvenpään Pysäköinti Oy:n pääomitukseen ja yhtiön purkuun vuoden 2026 aikana.

Järvenpään veden investoinnit

Järvenpään Veden investointeihin kuuluvat vesihuoltoon liittyvien vesihuoltojärjestelmien, vesijohtojen, viemärien yms. toteutus ja hulevesiverkoston rakentaminen. Järvenpään Veden hankkeet kytkeytyvät tiivisti kunnallistekniikan investointeihin, minkä lisäksi Vedellä on myös ns. omia investointeja. Järvenpään Veden investointeihin on vuodelle 2026 varattu 5,5 miljoonaa euroa ja vuodesta 2027 alkaen 6 miljoonaa. Investointitarvetta nostaa merkittävän siirtopaineviemärin rakentaminen Tuusulan rajalta Nummenkylästä Pellonkulman kautta Ristinummelle vuosina 2026-28. Muita ohjelmakauden merkittäviä investointihankkeita ovat Ainolan aluekeskuksen jatkorakentaminen, johon liittyy myös Pasila-Riihimäki radan 2. vaiheen lisäraide, Terholan pientaloalue, Länsi-Ristinummi sekä Pietilän yritys- ja Mikonkorven teollisuusalueet. Järvenpään Veden omina hankkeina jatkuu vesihuollon uusiminen vuonna 2024 tehdyn saneeraus- ja kriittisyystarkastelun mukaisissa vesihuoltokohteissa. 

Kaikki Järvenpään Veden investoinnit rahoitetaan veden asiakas- ja liittymismaksuilla. 

Investointiohjelma ja kaupungin talous

Kaupungin tulorahoitus ei riitä rahoittamaan investointeja, joten kaupungin velkaantuminen jatkuu vuoteen 2029 asti. Kaupungin velkamäärä nousee kaikkina taloussuunnitelmavuosina 2026-29 ja 2031. Korkeimmillaan lainaa on vuoden 2029 lopussa reiluun 302 miljoonaa euroa. Lainamäärä laskee 250 miljoonaan euroon vuoden 2035 loppuun mennessä. Korkotasojen noustua, kaupungin lainamäärän kasvaessa ja rahoituspohjan kavennuttua hyvinvointalueuudistuksen seurauksena lainanhoitokuluilla on aiempaa suurempi merkitys kaupungin talouden tasapainolle.

Investointiohjelman päivittäminen ja seuranta

Investointiohjelma päivitetään vuosittain kaupungin kaikkien palvelualueiden ja Mestaritoiminta Oy:n yhteistyönä. Päivitys on tarpeen, jotta voidaan varmistaa ennakoitujen ja toteutuneiden toimintaympäristömuutosten ja suunnitelmien yhdenmukaisuus.

Investointien ohjelmointi ja kustannusten arviointi on sitä tarkempaa, mitä lähempänä investointivuosi on nykyhetkeä. Ohjelma on päivitystä silmällä pitäen jaettu ajallisesti kolmeen jaksoon: toteutus-/rakentamisvaiheeseen (vuodet 2026-28), kehitys-/yleissuunnitteluvaiheeseen (vuodet 2029-2031) ja palveluverkko/-hankesuunnitteluvaiheeseen (vuodet 2032-35). Investointiohjelmaan tehtävät muutokset keskittyvät vuosittaisissa päivityksissä pääosin toteutusvaiheen jälkeisiin vuosiin ts. hankkeisiin, joista ei vielä ole päätöstä. Palvelualueet voivat tehdä esityksiä uusista kehitys- ja palveluverkkovaiheen investoinneista investointiohjelmaa päivitettäessä.

Alustava investointiohjelma laaditaan muuttuneiden tietojen ja tarpeiden mukaisesti ja lähetetään ennen lopullista päätöksentekoa lautakunnille kommentoitavaksi. 

Investointiohjelman toteutumista seurataan osana talouden kuukausi- ja osavuosiraportointia talousarviovuodelle ajoittuvien hankkeiden osalta. Kehitys- ja palveluverkkovaiheen investointeja tarkastellaan vain investointiohjelmaa päivitettäessä tarkentuneiden korjaus- ja palvelutarvearvioiden ja palveluverkkosuunnitelmien pohjalta.

Nyt hyväksyttävä investointiohjelma luo puitteet tulevien vuosien investointiohjelmille. Seuraavan päivityksen lähtökohtana on nyt hyväksyttävä ohjelma, jota täsmennetään edellä mainituin perustein vuoden kuluttua. Päivityksen painopiste on jatkossakin lähtökohtaisesti 4-10 vuoden päässä ohjelman hyväksymisajankohdasta. Hankkeiden keskeytyessä tai toimintakentän muuttuessa radikaalisti voi hanke poikkeuksellisesti palata toteutusvaiheesta kehitysvaiheeseen tai nousta toteutettavaksi normaalia päätösaikataulua nopeammin.   

Lautakuntien lausunnot 

Lauta- ja johtokunnat ovat antaneet lausuntonsa alustavaan investointiohjelmaan kaupunginhallituksen 16.6.2025 § 206 pyynnön mukaisesti syyskuun aikana. Lautakuntia kehotettiin arvioimaan hankkeiden laatua, laajuutta ja toteuttamisaikaa kriittisesti ja esittämään keinoja investointiohjelmien karsimiseksi. Lausunnoissa tuli myös huomioida investointien välilliset vaikutukset palvelualueiden käyttömenoihin. Lausunnossa tuli ottaa kantaa siihen millaisia määrärahatarpeita investoinnit aiheuttavat käyttötalouteen ja miten määrärahatarpeet katetaan. Mikäli investointi aiheuttaa lisämäärärahatarpeita, tuli lautakunnan esittää perustelut sille, miksi investointi on tästä huolimatta toteutettava esityksen mukaisesti. Kaupungin taloustilanne ei mahdollista lisämäärärahojen myöntämistä laajentuvien tilojen, liikuntapaikkojen tai kunnossapidettävien alueiden suoraan tai välillisesti aiheuttamiin mahdollisiin lisäkuluihin, vaan ne tulee lähtökohtaisesti kyetä kattamaan olevista määrärahoista. 

Lautakunnat ovat antaneet lausuntonsa investointiohjelmaan 

  • kaupunkikehityslautakunta 23.9.2025 § 74
  • hyvinvointilautakunta 24.9.2025 § 36
  • Järvenpään Veden johtokunta 25.9.2025 § 25
  • opetus- ja kasvatuslautakunta 26.9.2025 § 49.
     

Lausunnot on esitetty pykälän liitteinä. Lautakuntien tekemät muutosesitykset on sisällytetty investointiohjelmaan.

Kooste voimassa olevaan investointiohjelmaan tehdyistä muutoksista ja investointiohjelmien esittelymateriaalit on lisätty pykälän oheismateriaaliksi. 

KR

 

 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi

Kaupunginhallitus päättää

  1. merkitä lautakuntien lausunnot tiedoksi
  2. esittää kaupunginvaltuustolle, että se hyväksyy liitteenä olevan vuosien 2026-35 investointiohjelman.

Tiedoksi

KV