Valmistelija
Jouni Vastamäki, johtava rakennustarkastaja, jouni.vastamaki@jarvenpaa.fi
Perustelut
Rakennusvalvonnan esitys rakennusjärjestysehdotukseksi
Uusi rakentamislaki tuli voimaan 1.1.2025. Uudistuneen rakentamisen sääntelyn myötä uudistuvat myös kuntien rakennusjärjestykset. Kokouksessaan 12.12.2024 § 84 kaupunkikehityslautakunta päätti asettaa rakennusjärjestysluonnoksen julkisesti nähtäville. Luonnos oli nähtävillä 21.12.2024-31.1.2025 välisen ajan, jolloin kuntalaisilla, osallisilla ja viranomaisilla oli mahdollisuus lausua luonnoksen sisällöstä. Nähtävilläoloaikana luonnoksen sisältöä esiteltiin kuntalaisille suunnatussa yleisötilaisuudessa.
Rakennusjärjestysluonnoksesta kuultiin kuntalaisten ja osallisten (yhdistykset) lisäksi naapurikuntia, elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusta (ELY), maakuntamuseota, museovirastoa, verkonhaltijoita ja aluehallintovirastoa (AVI). Määräpäivään mennessä viranomaislausunto saatiin Keski-Uudenmaan maakuntamuseolta, ELY:lta sekä Keski-uudenmaan ympäristökeskukselta. Kuntalaisilta saapui määräpäivään mennessä viisi lausuntoa ja yhdistyksiltä kaksi lausuntoa.
Viranomaisten ja yhdistysten lausunnot käsittelivät seuraavia aihealueita:
- ELY: Rakennelmien asema rakentamislaissa, ranta-alueet, pilaantuneet maat, liikenne, kulttuuriympäristö, pohjavesialueet, vesihuolto ja melu
- Maakuntamuseo: ei ollut huomauttamista
- Ympäristökeskus: pilaantuneet maat, hulevesien käsittely, pohjavedet.
- Keski-Uudenmaan polkijat ry: mainosten sijoittelu jälkäkäytävillä ja kevyenliikenteen väylillä, polkupyörpaikat taloyhtiöiden pihamaalla.
- Keski- ja Pohjois-Uudenmaan Lintuharrastajat Apus ry: Lintuystävällinen rakentaminen.
Kuntalaiset:
- rakennelmat ja lumen varastointiin varattu tila tontilla.
Järvenpään rakennusvalvonta vastaa annettujen lausuntojen perusteella seuraavaa:
Annettujen lausuntojen perusteella rakennusjärjestysehdotuksen sisältöä on laajennettu kattamaan paremmin myös muiden kuin suoraan rakennusvalvontaviranomaisen valvontavastuulle kuuluvia asioita. Tällaisia ovat esimerkiksi meluun, pohjaveteen ja pilaantuneisiin maa-alueisiin kuuluvat asiat, joissa toimivalta on suurelta osin ympäristöviranomaisilla.
Rakennusvalvontaviranomainen noudattaa valvonnassaan ja päätöksenteossaan pääosin rakentamislakia ja sen nojalla annettuja asetuksia. Nämä normistot sääntelevät hyvin pitkälti luvanvaraista rakentamista. Koska rakennusjärjestys on rakentamislakiin perustuva paikallinen säännönkokoelma, myös rakennusjärjestyksen on katsottava koskevan hyvin pitkälti luvanvaraista rakentamista (yleisiä alueita koskevia määräyksiä lukuun ottamatta).
Rakentamislain ja sen asetusten säädökset edustavat vähimmäisvaatimuksia erityisesti teknisissä kysymyksissä. Mikään ei estä rakennushankkeeseen ryhtyvää toteuttamaan vapaaehtoisuuden pohjalta vähimmäisvaatimuksia parempia ratkaisuja rakentamisessa, mutta viranomainen ei voi vaatia lakia tai sen asetuksia tiukempia vaatimuksia oikeusharkintaisessa päätöksenteossa. Tästä syystä on oltava tarkkana, etteivät lakia täydentävät rakennusjärjestyksen määräykset ole vähimmäisvaatimuksia tiukempia. Rakennusjärjestyksen määräykset eivät myöskään saa olla maanomistajalla tai rakentajalle kohtuuttomia.
Kaavakantaa on Järvenpäässä uudistettu tehokkaasti 10 vuoden aikana. Uudistetut/ päivitetyt kaavat luonnollisesti vastaavat paremmin vallitsevia maankäytön ohjauksen tarpeita ja vaatimuksia, ja ne ovat myös vanhempia kaavoja yksityiskohtaisempia. Uudet kaavat helpottavat rakentamislupaharkintaa, sillä sijoittamisenedellytykset voidaan hyvin pitkälti ratkaista suoraan kaavan perusteella tukeutumatta rakennusjärjestykseen, jolloin lupavalmistelija voi keskittyä olennaisten teknisten vaatimusten täyttymisen tarkasteluun. Tämä kehitys on huomioitu myös rakennusjärjestyksen laadintatyössä. Esimerkiksi asemakaavaa täydentävät rakennusoikeusmäärittelyt on voitu jättää rakennusjärjestysehdotuksesta pois.
Rakennusjärjestysehdotuksessa on pyritty huomioimaan linnut ja lintujen elinympäristöt aikaisempaa rakennusjärjestystä paremmin.
Lopuksi
Rakentamista koskevan lainsäädännön suoraviivaistaminen ja byrokratian vähentäminen oli yksi rakentamislain uudistuksen keskeisistä tavoitteista. Rakennusjärjestysluonnoksessa pyrittiin suoraviivaistamaan rakentamisen normiohjausta kahdella tavalla:
- vähentämällä muiden lakien kanssa päällekkäistä sääntelyä
- vähentämällä niitä määräyksiä, jotka eivät ole rakentamislain rajojen puitteissa
Ajatuksena rakennusjärjestysluonnosta valmisteltaessa oli siis laatia rakennusjärjestys yksinomaan rakentamislain näkökulmasta. Tästä tavoitteesta on kuitenkin tingitty valmistelutyön edetessä ja lopputuloksena on kompromissi, jossa on huomioitu eri sektoriviranomaisten tarpeet kattavasti. Rakennusjärjestyksen laadintatyötä on tehty tiiviissä yhteistyössä kaupungin eri viranomaisten kanssa. Heidän panoksensa rakennusjärjestyksen laatimisessa on edesauttanut rakennusvalvonnan valmistelutyötä. Ehdotus rakennusjärjestykseksi on tämän esityksen liitteenä.
MA
Ehdotus
Esittelijä
Mikko Autere, kaupunkikehitysjohtaja, mikko.autere@jarvenpaa.fi
Kaupunkikehityslautakunta päättää hyväksyä liitteenä olevan rakennusjärjestysehdotuksen ja asettaa sen julkisesti nähtäville vähintään 30 päivän ajaksi. Ehdotuksesta pyydetään lausunto elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselta, maakunnan liitolta, naapurikunnilta, alueelliselta vastuumuseolta ja pelastusviranomaiselta. Kunnan jäsenille ja osallisille varataan tilaisuus tehdä muistutus rakennusjärjestysehdotuksesta.
Lisäksi kaupunkikehityslautakunta valtuuttaa rakennusvalvontaa tekemään teknisluonteisia muutoksia rakennusjärjestysehdotukseen.
Päätös
Hyväksyttiin äänestyksen jälkeen äänin 5 (JAA) - 6 (EI) - 0 (TYHJÄ) Jenni Marttisen muutosehdotuksen mukaisesti.
Kokouskäsittely
Johtava rakennustarkastaja Jouni Vastamäki selosti asiaa.
Käsittelyn kuluessa Jenni Marttinen teki Riikka Juuman kannattamana seuraavan muutosehdotuksen:
1. Kohta 13.3 Siirrettäviä mainoslaitteita ei saa sijoittaa kevyelle liikenteelle varatuille alueille, ellei vapaan kulkutilan leveydeksi jää vähintään 2,5 metriä ja
2. Kohta 8.2 "Myynti-, tiedotus- ja mainoslaite niin, että jalankulun kannalta jalkakäytävän vapaan vähimmäisleveyden tulee olla vähintään 2,0 metriä, yhdistetyllä jalkakäytävällä ja pyörätiellä tai kävelykadulla 2,5 metriä. Laite on kiinnitettävä tukevasti.”
Puheenjohtaja totesi, että koska käsittelyn kuluessa oli tehty kannatettu muutosehdotus, asiasta oli äänestettävä. Äänestystavaksi valittiin sähköinen äänestys, jota täydennetään tarvittaessa nimenhuutoäänestyksellä, sekä äänestysjärjestykseksi seuraava:
Äänestys
JAA = esittelijän pohjaehdotus
EI = Jenni Marttisen muutosesityksen
Puheenjohtaja totesi kaupunkikehityslautakunnan äänin 5 (JAA) - 6 (EI) - 0 (TYHJÄ) hyväksyneen Jenni Marttisen muutosesityksen.