Perustelut
Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman taustaa
Perusopetuksen tavoitteena on tarjota kaikille oppilaille yhdenvertaiset mahdollisuudet oppia ja kehittyä turvallisessa, kannustavassa ja osallistavassa ympäristössä. Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistäminen on keskeinen osa kouluyhteisön toimintaa ja perusopetuksen arvoja.
Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma toimii yhtenä koulun asiakirjana, joka ohjaa toimintaa ja linjaa konkreettisia toimenpiteitä syrjimättömyyden, moninaisuuden ja oikeudenmukaisuuden toteutumiseksi.
Tasa-arvolaki (609/1986) kieltää sukupuolen, sukupuoli-identiteetin ja sukupuolen ilmaisun perusteella tapahtuvan syrjinnän oppilaitoksissa. Lain mukaan (5 a §) kaikilla Suomen kouluilla ja oppilaitoksilla tulee olla oma oppilaitoskohtainen tasa-arvosuunnitelma. Koulutuksen järjestäjien on tehtävä systemaattista ja suunnitelmallista työtä sukupuolten välisen tasa-arvon edistämiseksi ja sukupuoli-identiteetin ja sukupuolen ilmaisun perusteella tapahtuvan syrjinnän ennaltaehkäisemiseksi. Oppilaitoksen henkilöstön ja opiskelijoiden tulee osallistua tasa-arvosuunnitelman laatimiseen.
Yhdenvertaisuuslain (1325/2014) tarkoituksena on edistää yhdenvertaisuutta ja ehkäistä syrjintää sekä tehostaa syrjinnän kohteeksi joutuneen oikeusturvaa. Yhdenvertaisuuslain mukaan koulutuksen järjestäjän ja sen ylläpitämän oppilaitoksen tulee laatia suunnitelma yhdenvertaisuuden edistämiseksi.
Edellinen Järvenpään perusopetuksen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma on tehty 2016. Uusi suunnitelma on muutettu rakenteeltaan vastaamaan uusia opetushallituksen ohjeistuksia.
Keskeisemmät muutokset edelliseen suunnitelmaan verrattuna:
- Tarkemmat toimenpiteet ja tavoitteet.
- Suunnitelmaa varten on tehty erillinen nykytilanteen kartoitus.
- Yhdenvertaisuuden osuuteen on lisätty oppilaaksi oton, arvioinnin, oppimateriaalien ja opetusmenetelmien yhdenvertaiset periaatteet.
- Sukupuolen moninaisuuden käsitettä on laajennettu.
- Toimenpiteisiin, arviointiin ja seurantaan on laadittu vastuut ja aikataulut.
Uusi suunnitelma laadittu kolmeksi lukuvuodeksi vuosille 2025–2026, 2027–2028, 2028–2029. Suunnitelmaa tarkastetaan vuosittain.
Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden nykytilanteen arviointi ja suunnitelman päivittäminen
Kaikille perusopetuksen huoltajille ja henkilöstölle lähetettiin sähköinen kysely nykytilanteen arvioimiseksi alkuvuodesta 2025. Huoltajien kyselyissä kävi ilmi, että toimenpiteet tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden teemasta tulisi näkyä koulun arjessa enemmän. Keskeisenä teemana isossa osassa vastustauksia oli kiusaamisen ehkäiseminen ja siihen puuttuminen. Tunnekasvatuksen lisääminen osana arkea on toivottua.
Henkilöstön kyselyssä tuli esille kouluttautuminen, resurssit ja puuttumisen toimintamallit. Henkilöstön kyselyssä ilmeni hajontaa kiusaamisen kokemuksesta. Osa henkilöstöstä on kohdannut oppilaiden välisiä kiusaamistilanteita muutamia kertoja lukukaudessa ja osa viikoittain. Henkilöstö on kohdannut syrjivää puhetta oppilaalta oppilaalle ja oppilaalta henkilöstölle. Henkilöstö koki, että opetuksenkäytänteitä on kehitetty viimevuosina yhdenvertaisuutta huomioivammaksi, joka on koettu hyvänä.
Oppilaille järjestettiin työpajoja keväällä 2025, johon osallistui oppilaita vuosiluokilta 1, 2, 4 ja 8 kolmesta eri koulusta. Nykytilanteen arvioinnissa oppilaiden vastaukset eivät juuri eronneet eri ikäryhmissä. Oppilailta kysyttiin kiusaamisesta, koulun juhlista, oppitunneista, opettajien toiminnasta, ryhmätöistä, välitunneista ja retkistä liittyen tilanteisiin, jossa voi esiintyä yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa heikentäviä asioita. Oppilaat kokivat tärkeiksi teemoiksi kiusaamisen puuttumisen ja erilaisuuden hyväksymisen.
Huoltaja-, henkilöstö- ja oppilaskyselyiden perusteella koulujen arjessa tarvitaan vahvempia toimenpiteitä yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon edistämiseksi. Keskeisiä kehittämiskohteita ovat kiusaamisen ehkäisy, tunnekasvatuksen vahvistaminen, inkluusion toteutuminen sekä selkeä ja saavutettava viestintä huoltajille. Oppilaiden osallisuutta koulun käytäntöjen kehittämisessä tulee lisätä. Henkilöstölle toivotaan lisää koulutusta yhdenvertaisuus- ja tasa-arvokysymyksistä.
Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden kehittämiskohteet
Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustilanteen nykytilanteen arvioinnin pohjalta tunnistettiin kehittämiskohteita, jotka on asetettu uuden suunnitelman toimenpiteiksi.
Valitut toimenpiteet:
- Henkilöstölle järjestetään koulutusta tasa-arvoon, yhdenvertaisuuteen ja moninaisuuteen liittyen. Toteutetaan koulutustarpeen selvitys.
- Kiusaamisen vastaisen toimintamallin kehittäminen. Päivitetään kiusaamisen vastainen toimintamalli. Otetaan toimintamallissa huomioon ennaltaehkäisyn ja puuttumisen keinot.
- Juhlat ja teemapäivät, Otetaan suunnittelussa laajemmin huomioon tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden huomioiminen koulujen juhlissa ja teemapäivissä. Huomioidaan viestintä ja oppilaiden osallisuus.
Vastuutaho:
|
Toimenpide:
|
Opetuksen hallinto
|
Suunnitelman päivittäminen, kaupunkitasoisten toimenpiteiden laatiminen ja seuranta.
|
Koulun rehtori
|
Koulukohtaisten suunnitelmien ja toimenpiteiden jalkauttaminen. Toimenpiteiden seuranta.
|
Koulun henkilökunta
|
Toimenpiteiden toteuttaminen ja ilmiöiden seuraaminen sekä niistä tarvittaessa tiedottaminen rehtorille
|
Oppilaat ja huoltajat
|
Mahdollisiin kyselyihin osallistuminen, ilmiöistä ja havainnoista tiedottaminen.
|
Suunnitelman toimenpiteitä arvioidaan koulukohtaisesti. Jokainen kouluyhteisö suunnittelee yksikkökohtaiset toimenpiteet vuosittain yhteisten toimenpiteiden pohjalta osana lukuvuoden suunnittelua. Koulukohtaisiin toimenpiteisiin osallistetaan koulun henkilökuntaa, oppilaita ja huoltajia. Koulukohtaisista toimenpiteistä vastaa koulun rehtori. Opetuksen hallinto vastaa toimenpiteiden seurannasta kouluilta sekä kaupunkitasoisten toimenpiteiden etenemisestä.
AK, KS
Ehdotus
Esittelijä
-
Kristiina Soots, palvelualuejohtaja, kristiina.soots@jarvenpaa.fi
Opetus- ja kasvatuslautakunta päättää hyväksyä liitteenä olevan Järvenpään perusopetuksen tasa-arvo ja yhdenvertaisuussuunnitelma lukuvuosille 2025–2029.
Päätös
Opetus- ja kasvatuslautakunta päätti hyväksyä liitteenä olevan Järvenpään perusopetuksen tasa-arvo ja yhdenvertaisuussuunnitelma lukuvuosille 2025–2029 kokouksessa tehdyin muutoksin.
Kokouskäsittely
Johtava asiantuntija Jenna Pekola selosti asiaa.
Asian käsittelyn aikana Saana Korhonen teki Riitta Keinänen-Korpelan kannattamana liitteeseen seuraavat muutosehdotukset:
Muutosehdotus 1: Kohta 4.6 Sukupuoli ja seksuaalisuus. Muutetaan kohta: ”Kunnioitamme jokaisen lapsen sukupuoli-identiteettiä ja seksuaalista suuntautumista.” seuraavanlaiseksi: "Kunnioitamme jokaisen sukupuoli-identiteettiä ja seksuaalista suuntautumista."
Muutosehdotus 2: Kohta 4.6 Sukupuoli ja seksuaalisuus. Muutetaan kohta: ”Sukupuolisensitiivisyys pyritään huomioimaan mahdollisimman hyvin opetuksessa, tilaratkaisuissa ja ohjauksessa.” seuraavanlaiseksi: "Sukupuolisensitiivisyys huomioidaan opetuksessa, tilaratkaisuissa ja ohjauksessa."
Muutosehdotus 3: Kohta 4.6 Sukupuoli ja seksuaalisuus. Muutetaan kohta: ”Rohkaisemme kaikkia kokeilemaan erilaisia asioita ilman sukupuolittuneita ennakko-odotuksia.” seuraavanlaiseksi: "Vältämme sukupuolittuneita ennakko-odotuksia."
Puheenjohtaja totesi, että oli tehty kannatettuja muutosehdotuksia, joten oli äänestettävä. Hyväksyttiin äänestystavaksi sähköinen äänestys, jota täydennetään tarvittaessa nimenhuutoäänestyksellä, sekä äänestysjärjestykseksi seuraava:
Äänestys 1
JAA: pohjaehdotus
EI: Korhosen muutosehdotus 1
Puheenjohtaja totesi lautakunnan hyväksyneen äänin 0 (JAA) – 11 (EI) – 0 (TYHJÄ) Korhosen muutosehdotuksen 1.
Äänestys 2
JAA: pohjaehdotus
EI: Korhosen muutosehdotus 2
Puheenjohtaja totesi lautakunnan hyväksyneen äänin 6 (JAA) – 5 (EI) – 0 (TYHJÄ) pohjaehdotuksen.
Äänestys 3
JAA: pohjaehdotus
EI: Korhosen muutosehdotus 3
Puheenjohtaja totesi lautakunnan hyväksyneen äänin 0 (JAA) – 10 (EI) – 1 (TYHJÄ) Korhosen muutosehdotuksen 3.
Asian käsittelyn aikana Tomi Engström teki liitteeseen seuraavat muutosehdotukset:
Muutosehdotus 1: Kohta 2.1 poistetaan lause ”Sukupuoli voi olla biologinen, sosiaalinen tai juridinen, ja se voi ilmetä monin eri tavoin.”
Muutosehdotus 2: Kohta 2.1 Vähemmistöstressi muutetaan seuraavanlaiseksi ”Tilanne, jossa vähemmistöryhmiin tai häirinnän kohteeksi kuuluvat henkilöt kokevat pitkäaikaista stressiä syrjinnän, ennakkoluulojen, henkilökohtaisten ominaisuksien tai yhteiskunnallisten asenteiden vuoksi. Kouluympäristössä on tärkeää vähentää vähemmistöstressiä tukemalla erilaisuutta ja inklusiivisuutta.”
Muutosehdotus 3: Poistetaan kohdasta 7.1 Toimenpiteet ja seuranta toimenpide 3 ”Tarkastuslista juhlia varten.”
Asian käsittelyn aikana Engströmin muutosehdotus 1 vedettiin pois esittelijän tehtyä oman muutosehdotuksensa kohtaan 2.1.
Engströmin muutosehdotukset 2 ja 3 raukesivat kannattamattomina.
Asian käsittelyn aikana esittelijä teki liitteeseen seuraavat muutosehdotukset:
Muutosehdotus 1: Kohta 2.1 Vähemmistöstressiä koskevan kohdan ensimmäinen lause muutetaan muotoon ”Tilanne, jossa vähemmistöryhmiin tai häirinnän kohteeksi kuuluvat henkilöt kokevat pitkäaikaista stressiä syrjinnän, ennakkoluulojen, henkilökohtaisten ominaisuksien tai yhteiskunnallisten asenteiden vuoksi.”
Muutosehdotus 2: Kohta 4.7 Uskonto ja vakaumus kappaleessa oleva lause muutetaan seuraavanlaisesti: ”Osallistuminen uskonnollisiin tilaisuuksiin on vapaaehtoista ja vaihtoehtoja tarjotaan.”
Muutosehdotus 3: Kohtaan 2.1 Sukupuoli ja seksuaalisuus muutetaan otsikoksi "Sukupuoli-identiteetti" ja sisällöksi: "Sukupuoli-identiteetillä tarkoitetaan henkilön käsitystä omasta sukupuolestaan. Sukupuoli-identiteetti on yksilöllinen, eikä se välttämättä vastaa henkilölle syntymässä määriteltyä sukupuolta tai rajaudu vain kahteen juridiseen sukupuoleen."
Muutosehdotus 4: Kohtaan 7.1 Toimenpiteet ja seuranta muutetaan toimenpidekohtaan 3 ”tarkistuslista” sijasta ”apulista”.
Lisäksi teknisenä korjauksena lausejärjestyksen muutos ja otsikoiden täsmennys luvussa 2 Lain velvoitteet ja keskeiset käsitteet.
Puheenjohtajan asiasta tiedusteltua, lautakunta hyväksyi yksimielisesti esittelijän muutosehdotukset.
Kokoustauko asiaa koskevan päätöksenteon jälkeen klo 18.17-18.25.