Perustelut
Talousarvio 2026
Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimintamenot kasvavat vuoden 2026 talousarvioesityksessä noin 6 %, joka on 287 000 euroa enemmän vuoden 2025 talousarvioon verrattuna. Merkittävin osa lisäkustannuksista verrattuna vuoden 2025 talousarvioon johtuu muutosta kunnan uuteen palvelukeskus Särmään vuoden 2026 loppupuolella. Talousarviossa on myös huomioitu sopimuksen mukaiset palkankorotukset ja isäntäkunnan tukipalveluiden kallistuminen.
Järvenpään kaupungin yhteistoimintakorvaukset nousevat kokonaisuudessaan ympäristökeskukselle vuoden 2026 talousarvioluonnoksessa noin 21 309 euroa vuoteen 2025 nähden.
Järvenpään osalta nousua kohdistuu ympäristökeskuksen hallintoon +30 105 euroa, ympäristövalvontaan + 6 202 euroa, terveysvalvontaan + 6 663 euroa ja eläinlääkintähuoltoon +4 325 euroa. Hallinnon osalta kustannusten nousua selittävät muutto kunnan uuteen palvelukeskukseen, sillä hallinnon kustannuspaikalta maksetaan 2/3 osaa ympäristökeskuksen tilavuokrasta ja isäntäkunnan tukipalveluiden veloitusten nousu noin 10 % vuodesta 2025.
Ympäristövalvonnan osalta palvelujen kohdentuminen sopijakuntiin on arvioitu kolmen edellisen vuoden kuntakohtaisten palveluiden keskiarvona. Järvenpään osalta toimintakulut nousevat noin +5 898 euroa vuoteen 2025 nähden, ja samalla Järvenpään kuntakohtaiset maksu- ja myyntitulot laskevat -304 euroa vuoteen 2025.
Terveysvalvonnan osalta Järvenpään kulujen nousu selittyy uuteen palvelukeskukseen siirtymisen kustannuksista, sillä terveysvalvonnan kustannuspaikalta maksetaan noin kolmannes muista, kuin eläinlääkärin vastaanoton tilakuluista. Taksaa korottamalla ja tarkastusten määrää kasvattamalla on mahdollista vaikuttaa terveysvalvonnan kertyviin maksutuloihin.
Eläinlääkintähuollon osalta kustannusten nousu johtuu pitkälti eläinlääkäripalvelujen toimintakulujen kallistumisesta vuoteen 2025 nähden.
Laskua kohdistuu Järvenpään osalta ympäristönsuojeluun -25 987 euroa. Järvenpään kustannusten lasku ympäristönsuojelun palveluyksikön kustannuksista selittyy sillä, että osa ympäristönsuojelun palveluyksikön palveluista tuotetaan ulkopuolisella hankerahoituksella. Vuoden 2026 talousarviossa prosessia on pyritty avaamaan siten, että ulkopuolista rahoitusta saavat hankepalvelut on eriytetty yhteistoimintakorvauksilla toteutettavista kaikkia kuntia koskevista palveluista. Sen vuoksi osalla kunnista yhteistoimintakorvausten osuus pienenee huomattavasti, koska osa toimintarahoista kulkee hankebudjetoinnin kautta.
Taloussuunnitelma 2027–2030
Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen yhteistoimintasopimuksen mukaan ympäristökeskuksen sopijakuntien ympäristökeskukselta saamat ympäristöterveydenhuollon ja ympäristönsuojelun palvelut määritellään palvelusopimuksessa, joka laaditaan talousarvioesityksen yhteydessä. Palvelusopimus tehdään kolmivuotisena ja tarkistetaan vuosittain toukokuun loppuun mennessä ympäristökeskuksen ohjausryhmässä. Palvelusopimuksessa määritetään seuraavan vuoden kuntakohtaiset palvelut, jotka ovat perustana sopijakuntien maksuosuuksille.
Tuusulan kunta teetti vuonna 2024 ympäristökeskukseen sisäisen tarkastuksen, jonka raportissa suositeltiin täsmentämään palvelusopimukseen kustannusten ja tulojen jakamisen laskentaperusteita sekä tarkentamaan hallinnon kustannusten muodostumista. Suosituksia on noudatettu vuoden 2026 palvelusopimuksessa, minkä vuoksi sopimus on hieman aiempia vuosia pidempi. Kustannusten ja tulojen jakamisen periaatteet ovat pysyneet samoina. Tilinpäätöksen yhteydessä ympäristökeskuksen kate lasketaan nollaan ja sopijakunnille palautetaan niiden liikaa maksamat yhteistoimintakorvaukset tai peritään liian vähän maksettuja korvauksia seuraavan vuoden toukokuun loppuun mennessä.
Taloussuunnitelmakaudella keskeisimpänä muutoksena on muutto Tuusulan kunnan kanssa uuteen palvelukeskukseen Särmään vuoden 2026 loppupuolella. Laskelmien perusteella ympäristökeskuksen osuus uusien tilojen vuokrasta, kalustamisesta ja muuttokuluista on 130 000 euroa vuoden 2026 osalta. Ympäristökeskuksen aikaisemmat tilat on vuokrattu yksityiseltä vuokranantajalta ja määräaikainen vuokrasopimus on voimassa vuoden 2026 loppuun asti. Tämän takia ympäristökeskus joutuu varaamaan talousarvioonsa 130 000 euroa ylimääräisiä kustannuksia varten, joita aiheutuu muutaman kuukauden päällekkäisestä vuokrasta ja muutosta.
Vesienhoitotyötä ympäristökeskuksen toiminta-alueella jatketaan ja laajennetaan. Valuma-aluekunnostuksia ja järvillä tehtäviä toimenpiteitä tehdään tiiviissä yhteistyössä sopijakuntien ja muiden kumppaneiden kanssa. Samalla edistetään maatalouden hiiliviljelyä ja elinympäristöjen kunnostus- ja hoitotoimia sekä vieraslajien torjuntaa. Toimien toteuttamisella on haettu ja saatu rahoitusta Ympäristöministeriön ja maa- ja metsätalousministeriön hankehauista.
Ympäristövalvonta on vuosina 2024 ja 2025 koonnut yksikössä tehtävän suunnitelmallisen valvonnan työtavat ja koostanut sen perusteella kirjallisen ohjeen säännöllisen valvonnan tekemiseen luvitetuissa ja rekisteröidyissä kohteissa. Vuonna 2026 vakiinnutetaan ohjeen mukaiset työtavat sekä seurataan ohjeen toimivuutta. Vuoden 2026 aikana suunnitelmalliseen valvontaan sisällytetään koordinoidusti myös kemikaalivalvonta. Terveysvalvonnassa keskitytään palveluyksikön perustehtävään ja palvelujen turvaamiseen sekä huolehditaan työtapojen yhdenmukaisuudesta tilanteessa, jossa eläköitymisten takia yksikköön on tullut uusia työntekijöitä. Eläinten hyvinvointilain mukaista valvontaa kehitetään ammattimaisen ja laajamittaisen eläintenpidon osalta. Eläinlääkärien yhteisvastaanoton toimintaa Majavantiellä kehitetään vastaamaan vuoden 2026 alusta uusiutuvan eläinlääkintähuoltolain säädöksiä. Jatkossa kunnan tulee eritellä järjestämisvastuuseen kuuluvien ja kuulumattomien palveluiden järjestäminen ja muista kuin järjestämisvastuuseen kuuluvista palveluista tulee periä markkinaperusteinen hinta.
Uusi eläinlääkintähuoltolaki tulee muuttamaan kunnallisten eläinlääkäripalveluiden järjestämistä. Jatkossa kunnan tulee eritellä järjestämisvastuuseen kuuluvien ja kuulumattomien palveluiden järjestäminen ja muista kuin järjestämisvastuuseen kuuluvista palveluista tulee periä markkinaperusteinen hinta. Laki tulee muuttamaan eläinlääkintähuollon palvelutarjontaa ja sen hinnoittelua ja on mahdollista, että asiakasmäärät ja samalla työt kuntien eläinlääkärin vastaanotolla muuttuvat. Ympäristövalvonnan suunnitelmallisen valvonnan kehittämisessä ja yhtenäistämisessä mahdollinen riski liittyy haasteisiin saada uusi toimintatapa otettua käyttöön. Kehittämistyö tehdään tästä syystä yhdessä henkilöstön kanssa ja siihen perehdytetään. Jotta valittu toimintatapa saadaan vakiinnutettua, sen käyttöönottoa ja toimivuutta seurataan. Ympäristövalvonnassa on vuoden 2025 aikana määritelty ympäristövalvonnan lupakäsittelyn (ympäristöluvat ja yhteisluvat) menettelyt tavoiteaikoineen. Tavoiteajoissa pysymisessä riskinä nähdään se, että ympäristövalvonta ei voi vaikuttaa vireille tulevien käsiteltävien asioiden määrään tai lupahakemusten sisältöön ja laatuun. Lupahakemusten käsittely on priorisoitu yksikön tehtävistä tärkeimmäksi. Tavoiteaikojen toteutumisesta raportoidaan sopijakunnille.
Ympäristökeskuksen henkilöstöstä eläköityy tarkastelujaksolla muutama henkilö, ja töiden ja tehtävien uudelleenjärjestelyä sekä rekrytointitarvetta pohditaan kunkin eläköitymisen kohdalla erikseen palvelutaso ja laadukas toiminta huomioiden. Rekrytointiin ja perehdyttämiseen panostetaan edelleen, jotta viranomaistoiminnan palvelutaso pystytään säilyttämään hyvällä tasolla. Mahdollinen tuleva yhteistyö Hyvinkään kaupungin kanssa ympäristöterveydenhuollon osalta tai ympäristöterveydenhuollon tai sen osan siirtyminen hyvinvointialueelle voivat muuttaa henkilöstömäärää.
Keski-Uudenmaan ympäristökeskus ei tällä hetkellä varaudu pidemmän aikavälin taloussuunnitelmassa toimintojen siirtämiseen hyvinvointialueille. Siirtyminen tai muu organisoituminen isommiksi yksiköiksi on kuitenkin mahdollista pidemmällä tähtäimellä, sillä ympäristöterveydenhuollon osalta valtio ohjaa tuottamaan palveluita yhä suuremmissa yksiköissä. Siten esimerkiksi yhteistyö tai yhteenliittyminen hyvinvointialueella toimivien valvontayksiköiden, kuten Hyvinkään kaupungin kanssa on mahdollista. Suunnitelmakaudella tulojen ja menojen arvioidaan kasvavan vähemmän kuin vuonna 2026, sillä muuttokulut ja päällekkäisen vuokran maksaminen jäävät kertaluonteisiksi tapahtumiksi.
Lausunto
Järvenpään kaupunki pitää hyvänä asiana, että kustannukset ovat nousseet maltillisesti kuluvaan vuoteen 2025 nähden vuoden 2026 talousarviossa. Vuoden 2025 osalta Järvenpään kustannukset nousevat 21 309 euroa eli 2,6 %. Järvenpään kaupungin budjetteihin on varattu noin 2 % kulujen korotusvarausta vuosittain. Järvenpään kaupunki edellyttää, että ympäristökeskus kiinnittää huomiota kustannuskehityksen hillitsemiseen ja maksuosuuden kasvuun myös tulevina vuosina. Lisäksi päällekkäisiä kustannuksia muun muassa vuokrien osalta tulee välttää ja ajoittaa muutto niin, että päällekkäisiä vuokrakustannuksia ei aiheudu, ja tätä kautta lisää sopijakuntien kustannuksia. Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen isäntäkunnan tukipalveluiden 10 %:n veloituksen nousua Järvenpään kaupunki pitää suurena.
Ympäristökeskus on pyytänyt sopijakunnilta epäviralliset lausunnot vuoden 2026 talousarvioluonnokseen 14.7.2025 mennessä. Järvenpään kaupungilla ei ollut kesä-heinäkuun vaihteessa huomauttamista ympäristökeskuksen talousarvion valmisteluun ja Järvenpään kaupungille silloisessa talousarvioehdotuksessa esitettyyn yhteistoimintakorvausten määrään, joiden osalta korotusta oli vuoteen 2025 nähden hieman alle 900 euroa. Kaupunki sai elokuun alussa tiedon ympäristökeskuksen johtajalta uusista muuttuneista luvuista ja Järvenpään yhteistoimintakorvauksen uudesta määrästä.
MA
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi
Kaupunginhallitus päättää antaa Keski-Uudenmaan ympäristökeskukselle ja Tuusulan kunnanhallitukselle kuvaustekstin mukaisen lausunnon Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen talousarvio- ja palvelusopimusesityksistä vuosille 2026-2028.