Perustelut
Kaupunginvaltuusto hyväksyi vuoden 2025 talousarvion kokouksessaan 11.11.2024 § 75.
- Talousarviota muutettiin KV 9.12.2024 § 88 päätöksellä vuoden 2024 talousarviomuutosten yhteydessä huomioimalla tilaomistuksen määrärahaylitysten kattaminen taloussuunnitelmakaudella ja ulkoisten vuokrien indeksikorotukset. Lisäksi huomioitiin opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen määrärahaylitysten kattaminen taloussuunnitelmakaudella ja palvelutarpeen muutokset. Muutoksessa huomioitiin myös Saunakallion ostoskeskuksen osakkeiden oston siirtyminen vuodelle 2025 ja Annitädinkylän kunnallistekniikan investoinnin aloituksen viivästyminen vuodelle 2025.
- KV 10.2.2025 § 8 päätöksellä muutettiin TYP toiminnan, palkan sivukulujen ja Kevan tasausmaksun määrärahoja. Valtionosuudet muutettiin VM:n ja OKM:n päätösten mukaisiksi, ja Koy Järvenpään Pysäköintitalon pääomitukseen myönnettiin lisämääräraha.
- KV 31.3.2025 § 20 päätöksellä myönnettiin lisämääräraha oppimisen tuen uudistukseen ja psykiatristen hoitajien korvaavia resurssilisäyksiin opetuksen ja kasvatuksen palvelualueelle ja poistettiin oppimisen tuen varaus konsernipalveluista. Haarajoen muutostyön keskeyttämisen seurauksena poistettiin hankkeen määräraha, myönnettiin lisämääräraha JYK2 hankkeelle sekä teknisten ja toiminnallisten investointeja siirrettiin irtaimisto- ja ICT-investoinneiksi.
- KV 26.5.2025 § 42 päätöksellä siirrettiin vuoden 2024 käyttämättä jääneet käyttötalouden määrärahat ja määrärahaylitysten siirrot sekä kesken jääneiden investointien määrärahojen siirrot vuosille 2025-2027. Lisäksi verorahoitusta tarkistettiin alaspäin viimeisimpien ennusteiden mukaisesti.
Talousarvion taloudellisten ja toiminnallisten tavoitteiden toteutumisesta raportoidaan kaupunginhallitukselle ja valtuustolle puolivuosittain, minkä lisäksi taloudesta raportoidaan kuukausittain talousjaostolle. Kuukausiraporttiin on sisällytetty tietoa myös kaupungin henkilöstöstä ja toimintaympäristön kehityksestä.
Käyttötalous
Toimintakatteen alijäämän arvioidaan toteutuvan 3,2 Me muutettua talousarviota parempana.
Palvelualueiden ennustetaan ylittävän muutetun talousarvion kokonaisuudessaan 1,7 Me. Ylitystä on kesäkuun ennusteen mukaan eniten Työttömyysturvassa ja työllisyysalueosuudessa (2,3 Me), opetuksessa ja kasvatuksessa (1,1 Me) ja tilaomistuksessa (0,2 Me). Konsernipalvelut, tarkastuslautakunta ja kotikuntakorvaukset ovat ennusteen mukaan toteutumassa talousarvion mukaisesti. Hyvinvoinnin palvelualue (1,5 Me) ja kaupunkikehitys (0,3 Me) ovat ennusteen mukaan toteutumassa talousarviota suotuisammin.
Käyttöomaisuuden nettomyyntivoittojen ja maankäyttökorvausten arvioidaan toteutuvan 4,9 Me muutettua talousarviota parempana.
Järvenpään Veden ja Keski-Uudenmaan työllisyysalueen toimintakatteiden ja tulosten ennustetaan toteutuvan budjetin mukaisesti.
Verorahoitus
Verotulojen ennustetaan toteutuvan muutetun talousarvion mukaisina. Ennuste pohjautuu Kuntaliiton toukokuun 2025 veroennustekehikkoon.
Valtionosuuksien ennustetaan toteutuvan kesäkuun valtionosuuspäätösten mukaisesti eli noin 0,1 Me talousarviota parempina.
Rahoitustuotot ja-kulut
Rahoitustuottojen ja -kulujen odotetaan toteutuvan 1,2 miljoonaa euroa muutettua talousarviota parempina osinkotuottojen, laskeneiden korkotasojen ja pienemmän lainamäärän ansiosta.
Vuosikate
Vuosikatteen arvioidaan toteutuvan noin 4,5 Me muutettua talousarviota parempana, jolloin vuosikate olisi 26,2 miljoonaa euroa ylijäämäinen vuonna 2025.
Poistot ja arvonalentumiset
Poistojen ja arvonalennuksien odotetaan toteutuvan talousarvion mukaisina. Investointitoteumat ovat jäämässä talousarviota matalammalle tasolle, mikä pienentänee vuoden poistoja ennustetusta.
Tilikauden yli-/alijäämä
Tilikausi nousee ennusteen mukaan 1,2 miljoonaa euroa ylijäämäiseksi, mikä tarkoittaa sitä, että kaupungin taseen kumulatiivinen ylijäämä kasvaa ja on tilikauden lopussa 22,6 miljoonaa euroa.
Investoinnit
Investointien ennustetaan toteutuvan nettona noin 7,1 Me talousarviota pienempinä.
Talonrakennuksen investoinneista ennustetaan 3,7 Me alitusta, mikä johtuu Mankalan toteutuksen siirtymisestä vuodelle 2026 sekä Närekadun siirron peruuntumisesta. Myös teknisten ja toiminnallisten investointien määrärahasta arvioidaan jäävän puoli miljoonaa käyttämättä.
Kaupunkitekniikan rakentamisohjelman ennustetaan toteutuvan lähes suunnitellusti, 1,9 Me talousarviota pienempänä. Alitus kohdistuu kokonaisuudessaan uusien alueiden rakentamiseen, jossa osassa hankkeista on tullut aikataulumuutoksia ja siirtymisiä myöhemmin toteutettavaksi.
Liikuntapaikkainvestoinnit toteutuvat budjettia parempana viime vuonna valmistuneen Keskustan liikuntapuiston tuloutusten kirjauduttua osittain kuluvalle vuodelle.
ICT-investoinnit alittavat budjetin 361 te.
Järvenpään Veden investointien, osakkaiden ja osuuksien, palvelualueiden kalustoinvestointien ja kehitysinvestointien ja arvioidaan toteutuvat talousarvion mukaisesti.
Lainamäärä
Ennustettu tulorahoitus ei riitä kattamaan investointimenoja, joten niitä joudutaan rahoittamaan lisälainalla ja kassavaroilla. Uutta lainaa otetaan vuoden aikana 2,6 Me ja velkamäärän ennustetaan nousevan 256,7 miljoonaan euroon. Tämä tarkoittaa 5 473 euroa/asukas.
Toiminnallisten tavoitteiden toteutuminen
Osavuosiraportissa seurataan strategisten toiminnallisten tavoitteiden toteutumista osana sitovuustasojen raportteja. Taulukoissa on esitetty valtuuston asettamat sitovat strategiset tavoitteet, käyttösuunnitelmissa asetetut lautakuntiin nähden sitovat toimenpiteet, kuvattu sanallisesti alkuvuoden toteumia ja mahdollisia poikkeamia tavoitteesta sekä annettu numeerinen arvio toimenpiteiden toteumasta vuonna 2025. Strategisten tavoitteiden edistämistä tukevat toimenpiteet ovat edenneet pääosin suunnitelmien mukaisesti.
Konserniyhteistöjen tilanne
Olennaisimpien tytäryhtiöiden talousarviotavoitteiden toteutumista ja yhtiöiden tilaa seurataan osavuosiraportissa. Tärkeimpien tytäryhtiöiden toimittamat selvitykset kuluvan vuoden toiminnasta on esitetty osavuosiraportin liitteenä. Muiden yhteisöjen toiminnassa tapahtuvista poikkeamista ja muista yhteisöihin liittyvistä, oleellisista kaupungin toimintaan vaikuttavista tekijöistä on raportoitu yhteisön seurannasta ja ohjauksesta vastaavan sitovuustason raportissa.
Yhtiöiden toimittamien tietojen perusteella raportointikaudella on esiintynyt jonkin verran haasteita, joihin on reagoitu yhtiöissä eri tavoin. Mestariasunnoissa asuntojen käyttöaste on laskenut, Mestaritoiminnassa tilauskanta on suunnitelmia matalampi ja Ainolan pysäköinnissä autopaikkojen vuokrausaste on tavoitteita matalampi, mitkä kaikki heijastuvat yhtiöiden talouteen. Terveystalossa ja Järvenpään pysäköinnissä toiminta on ollut tavanomaista. Yhtiöt ovat selvittäneet yhdessä kaupungin kanssa kiinteistöjen myyntiä vaihtoehtona sotevuokraustoiminnan uudelleenjärjestelyvaatimuksiin.
Riskienhallintatoimenpiteiden toteutuminen
Talousarvion valmistelun yhteydessä on analysoitu toimintaympäristön muutoksia ja tunnistettu tavoitteita uhkaavat riskit, arvioitu niiden vaikutukset ja laadittu toimenpidesuunnitelmat riskien hallitsemiseksi. Palvelualueet raportoivat riskienhallintatoimenpiteiden toteutumisesta ja vaikuttavuudesta kaupungin johtoryhmälle ja omalle poliittiselle päätöksentekoelimelle osavuosikatsausten ja toimintakertomuksen yhteydessä. Toiminnassa ilmenneiden uusien riskien ja epävarmuuksien osalta arvio on sisällytetty sitovuustasojen olennaisiin tapahtumiin.
Kooste palvelualueiden riskienhallintatoimenpiteiden tilanteesta on esitetty osavuosikatsauksen liitteenä.
Pykälä ja materiaali päivittyy tarvittaessa opetus-ja kasvatuslautakunnan päätöksen mukaan perjantaina 29.8.2025.
KR