Kaupunginhallitus, kokous 25.11.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 281 Järvenpään HSL-selvitys

JARDno-2019-1845

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Sampo Perttula, kaavoitusjohtaja, sampo.perttula@jarvenpaa.fi

Perustelut

Järvenpäässä tutkitaan mahdollisuutta liittyä HSL-alueeseen naapurikuntien Keravan, Tuusulan ja Sipoon tavoin. Päätöksen mahdollisesta liittymisestä tekee aikanaan kaupunginvaltuusto.

Päätöksenteon pohjaksi on kevään 2019 aikana tehty selvitystä, jossa puntaroidaan mahdollisen liittymisen vaikutuksia mm. eri käyttäjäryhmien ja kustannusvaikutusten kannalta. HSL ja Järvenpään kaupunki tilasivat selvityksen liikenne- ja yhdyskuntasuunnittelun asiantuntijayritykseltä, Strafica Oy:ltä. Selvityksen mukaan mahdollisen HSL-jäsenyys yksinkertaistaisi joukkoliikenteen lippujärjestelmää Järvenpäässä. Myös junaliikenteen kehittämisen eri malleja on tarkasteltu selvityksen aikana.

Mahdollisesta jäsenyydestä on tarkoitus päättää ensi syksynä. Tässä vaiheessa tulisi prosessin jatkon kannalta päättää, tarvitaanko itse selvitykseen laajennuksia tai muita mahdollisia selvityksiä, vai voidaanko päätös tehdä liitteenä olevan selvityksen ja eri tahoilta pyydettävien kannanottojen perusteella. HSL:n edustaja on kutsuttu hallituksen kuultavaksi kokoukseen.

Ehdotus

Esittelijä

Olli Naukkarinen, kaupunginjohtaja, olli.naukkarinen@jarvenpaa.fi

Kaupunginhallitus päättää mahdollisista lisäselvitystarpeista HSL-jäsenyyteen liittyen.

 

Päätös

Kaupunginhallitus päättää, ettei itse selvitykseen tarvita auditointia, mutta selvitystä tulee täydentää siten, että se vastaa valtuustoryhmien esittämiin kysymyksiin täsmällisemmin. Lisäksi verovaikutuksista tulee vielä tehdä erillinen kevyt selvitys.

Valmistelija

Timi Veikkolainen, liikenneinsinööri, timi.veikkolainen@jarvenpaa.fi

Perustelut

Järvenpään kaupunki ja Helsingin seudun liikenne –kuntayhtymä (HSL) ovat selvittäneet kevään ja kesän 2019 aikana Järvenpään HSL –liittymisen vaikutuksia tilaamalla yhdessä selvitystyön liikenne- ja yhdyskuntasuunnittelun asiantuntijayritykseltä Strafica Oy:ltä (Nyk. Ramboll Finland Oy) Vastaavia liittymisselvityksiä asiaa koskien on tehty laajempana kehyskuntia koskevana selvityksenä vuonna 2010 (Selvitys kehyskuntien liittymisestä Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymään HSL:een HSL:17, 28.10.2010) sekä vuonna 2015 (suppeammin kehyskuntien HSL-kuntaosuusarvioinnin muodossa).

Kaupunginhallituksen päätöksen 17.6.2019 §182 mukaan Järvenpään 2019 HSL liittymisselvitykselle ei ole tehty erillisauditointia. Selvitystä on kuitenkin täydennetty kaupungin teettämien erillisselvitysten, sekä kuntalaiskyselyiden (Munjäke / Webropol) ja Järvenpää-talolla järjestetyn kuntalaisillan 25.9.2019 muodossa. Lisäksi Keravan kaupungin edustaja on kertonut heidän kokemuksistaan HSL:ää koskien kaupunginhallituksen iltakoulussa 14.8.2019.

Järvenpään liittyminen HSL-kuntayhtymään tarkoittaisi linja-autoliikenteen toimivaltaisen viranomaisen muuttumista Uudenmaan ELY-keskuksesta HSL:ään. Lisäksi muutoksia tulisi matkalippujärjestelmiin, taksajärjestelmiin, joukkoliikenteen suunnitteluun ja hankintaan, sekä joukkoliikenteen teknisiin järjestelmiin, ja matkustajainformaatioon. Paikallis- ja palveluliikenteen kilpailuttamisessa on otettu huomioon mahdollinen HSL liittyminen siten, että kaupungin kilpailuttamat joukkoliikennesopimukset voivat siirtyä HSL:n hallinnoimiksi sellaisenaan.

Tällä hetkellä Järvenpään kaupungin alueella joukkoliikenteen toimivaltainen viranomainen on Uudenmaan ELY-keskus (Laki liikenteen palveluista §181), ja pääasiallinen kaupungin sisäisen joukkoliikenteen hankkija on Järvenpään kaupunki. Järvenpään kaupunki suunnittelee/suunnitteluttaa ja hankkii oman sisäisen joukkoliikenteensä, ja tukeutuu junaliikenteen osalta VR:n tarjoamaan palveluun. Raideliikenteen toimivaltainen viranomainen on liikenne- ja viestintäministeriö. VR:n suunnitelmia Järvenpään junaliikennetarjonnan kehittymisestä on kuultu kaupungin hallituksen iltakoulussa 9.9.2019.

Järvenpään kaupungin ja HSL: välillä on voimassa lippuyhteistyösopimus, jonka myötä Järvenpään asukkaat saavat ostaa HSL:n matkalippujärjestelmän aikuisten kausilipputuotteita HSL kuntien asukkaiden asiakashintaan. Sopimuksen perusteella Järvenpää korvaa kuntalaistensa ostamien HSL-asiakashinnan ja kausilipun lippujen hintaerotuksen subventiona.

Kaupungin paikallis- ja palveluliikenne on kilpailutettu kesällä 2019 ajanjaksolle 2.1.2020 - 11.8.2024, sopimusta kilpailutuksen mukaisesta ostoliikenteestä ei ole vielä tehty.

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä on kuntayhtymän 1.1.2012 voimaan tulleen kuntayhtymän perussopimuksen mukaan pääkaupunkiseudun kuntien jätehuoltoa ja joukkoliikennettä koskevasta yhteistoiminnasta annetun lain (829/2009) 3 §:ssä tarkoitettu kuntayhtymä. Kuntayhtymä on kaksikielinen. Kuntayhtymän perustajakuntia ovat Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Kerava ja Kirkkonummi. HSL:n jäsenkuntia ovat Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Kerava, Sipoo, Tuusula, Kirkkonummi ja Siuntio. Kuntayhtymän toimialue käsittää sen jäsenkuntien alueen.
 
HSL:
• vastaa Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta (HLJ-suunnitelma),
• suunnittelee ja järjestää toimialueensa joukkoliikenteen ja edistää sen toimintaedellytyksiä,
• hankkii bussi-, raitiovaunu-, metro-, lautta- ja lähijunaliikenteen palvelut,
• hyväksyy joukkoliikenteen taksa- ja lippujärjestelmän sekä lippujen hinnat,
• vastaa joukkoliikenteen markkinoinnista ja matkustajainformaatiosta ja
• järjestää lippujen myynnin ja vastaa matkalippujen tarkastuksesta.

Kuntayhtymään voivat perussopimuksen mukaan kuulua perustajakuntien lisäksi muut Helsingin seudun kunnat: Järvenpää, Nurmijärvi, Tuusula, Mäntsälä, Pornainen, Hyvinkää ja Vihti. Kuntayhtymän toimintaa voidaan laajentaa myös Helsingin seudun ulkopuolisiin kuntiin siten, että kuntayhtymä tekee ao. kunnan kanssa yhteistyösopimuksen kunnan joukkoliikenteen järjestämisestä. Helsingin seutuun kuuluvalla kunnalla on oikeus liittyä kuntayhtymän jäseneksi edellyttäen, että HSL:n säilyy liittymisen jälkeen toiminnallisesti tarkoituksenmukaisena ja että jäseneksi liittyvä kunta hyväksyy kuntayhtymän perussopimuksen. Kunnan, joka haluaa liittyä HSL:n jäseneksi, on tehtävä siitä esitys kuntayhtymän hallitukselle. Jäsenkuntien valtuustot päättävät uuden jäsenkunnan ottamisesta kuntalain 79 §:n mukaisesti ja liittymisen ajankohdasta. Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelmaan kirjattu strateginen tavoite alueen yhtenäisestä joukkoliikennealueesta tukee HSL:n laajenemista perussopimuksensa mukaisesti.

HSL- liittymisselvityksen mukaan varhaisin ajankohta jolloin Järvenpään kaupunki voisi liittyä HSL kuntayhtymään on 1.1.2021, ja HSL:n suunnittelema bussiliikenne voisi alkaa noin vuoden 2022 puolivälissä.

Selvitykset HSL-jäsenyyden taloudellisista vaikutuksista Järvenpään kaupungille

Laaditussa liittymisselvityksessä on käyty läpi mahdollisen HSL-jäsenyyden kustannuksia Järvenpään kaupungille. Liittymisestä aiheutuva kertaluonteinen peruspääomamaksu olisi Järvenpään osalta noin 295.000 euroa. HSL rahoittaa toimintansa pääosin lipputuloilla ja jäsenkuntien maksamilla kuntaosuuksilla. Kuntaosuus määrittyy lipputulojen, joukkoliikenteen operointikustannusten sekä yleis- ja infrakustannusten perusteella.

Järvenpään HSL-kuntaosuudeksi 2021 on arvioitu 2,1 - 2,2 miljoonaa euroa vuodessa esitetystä junaliikenteen palvelutasosta riippuen. Kun 2,1 miljoonan euron kuntaosuudesta vähennetään Järvenpään nykyisen joukkoliikenteen kulut, olisi HSL-jäsenyyden kustannus kaupungille 1,4 - 1,6 miljoonaa euroa vuodessa. Suorien kustannusten ohella liittymisellä on arvion mukaan positiivisia vaikutuksia kaupungin verokertymään n. 0,3 miljoonaa euroa.

Liittymisellä olisi myös välillisiä positiivisia talousvaikutuksia esim. työvoiman saatavuuden sekä kaupungin houkuttelevuuden kautta. Kaupungin yhdyskuntarakenne ja asuntotarjonta rakentuvat pitkälti toimivan julkisen liikenteen varaan, mistä johtuen olisi kytkentä Helsingin markkina-alueeseen myös joukkoliikenteen osalta olisi ensisijaisen tärkeää. Liittyminen lisäksi osaltaan viestisi kunnan tahtotilasta joukkoliikenteen kehittämistä koskien.

Arvio HSL-jäsenyyden vaikutuksista joukkoliikenteen käyttäjille

Liittymisselvityksen perusteella HSL kuntayhtymään liittyminen vaikuttaisi kaupungin joukkoliikenteen palvelutasoon positiivisesti erityisesti ilta-ja viikonloppuliikenteessä. Lisäksi positiivisiin vaikutuksiin kuuluu lipputuotteiden ja niiden hankkimiskanavien selkeytyminen. Lipputuotteiden hinnat bussiliikenteen käyttäjille nousisivat hieman (Järvenpään nykyinen kertalippu vs. D-vyöhykelippu), mutta vuorostaan niiden kattaman joukkoliikennepalveluiden määrä kasvaisi merkittävästi. Pääkaupunkiseudulle pendelöivien lippujen hinnat laskisivat merkittävästi, mikäli työ- tai asiointimatkaan pääkaupunkiseudulla liittyisi junan ohella muun joukkoliikennevälineen käyttöä. Nykyjärjestelmässä bussiliikenteen ja junaliikenteen lipputuotteet ovat erilliset, HSL:n myötä yhteisellä lipputuotteella voisi matkustaa kaikilla HSL joukkoliikennemuodoilla lipun vyöhykkeen ja voimassaoloajan puitteissa.

Merkittävin käyttäjäkustannusten nousu koskee junaliikenteen eläkeläislippujen hintamuutosta siirryttäessä VR:n hinnoittelusta HSL- hinnoitteluun, jonka eläkeläisalennukset ovat suppeammat. HSL tarjoaa käyttäjille kaupungin nykyliikenteeseen verrattuna huomattavasti tasokkaammat reittiopaspalvelut, sekä selkeämmän ja yhdenmukaisen joukkoliikennejärjestelmän.

Mikäli kaupunki ei liity HSL:ään, järjestää se aiempaan tapaan joukkoliikenteen omana suunnitteluna ja hankintana. Tällöin joukkoliikenteen hankintakustannus pysyisi alhaisempana, mutta lipputuotteiden epäselvyys sekä reittiopaspalveluiden laatu asettaisi rajoitteita joukkoliikenteen kulkutapaosuuden kasvulle. Taloudellisesta näkökulmasta kunnan järjestämän joukkoliikenteen alhainen taso johtuu kunnan saamasta valtionavusta, sekä siitä, että junaliikenteen järjestämisestä ei nykytilanteessa koidu kaupungille kustannuksia.

Viestintä ja vuorovaikutus HSL-päätökseen liittyen

Mahdollista HSL-jäsenyyttä valmistellessa on kiinnitetty erityistä huomiota siihen, että asian valmistelusta on viestitty kaupunkilaisille ja sidosryhmille aktiivisesti ja he ovat päässeet kertomaan näkökantojaan asiaan.

Keväällä 2019 tehtiin osana HSL-selvitystä nuorten järvenpääläisten liikkumiskysely MunJäke-sovelluksella. HSL-selvityksen raportti julkaistiin kaupungin nettisivuilla toukokuun lopussa.
Syyskuussa 2019 tehtiin yleinen HSL-kysely niin ikään MunJäke-sovelluksella. Kysymykseen "Pitäisikö Järvenpään liittyä HSL:n jäseneksi vuoden 2021 alusta?" vastasi kyselyssä 455 henkilöä, joista 64,4 % vastasi Kyllä, 31,21 % Ei ja 4,4 % ei halunnut ottaa kantaa tähän kysymykseen.

Syyskuussa pyydettiin myös lausunnot mahdollisesta HSL-jäsenyydestä vaikuttamistoimielimiltä, suurimmilta työnantajilta, oppilaitoksilta sekä yhdistyksiltä. Lausuntopyyntö lähetettiin noin 200 taholle ja organisaatioiden vastauksia kyselyyn tuli yhteensä n. 60. Koska lausuntopyyntö avattiin kyselynä myös Järvenpään nettisivuilla, tuli sinne myös yksittäisten kaupunkilaisten vastauksia (n. 80 kpl). Kysymykseen "Pitäisikö Järvenpään liittyä HSL:n jäseneksi vuoden 2021 alusta?" vastasi 58 % Kyllä, 35 % Ei ja 7 % ei halunnut ottaa tähän kantaa. Lisäksi julkaistiin lisää tausta-aineistoa mahdollisen HSL-jäsenyyden vaikutuksista sekä VR:n suunnitelma junaliikenteen kehittämiseksi.

25.9. järjestettiin avoin HSL-ilta kaupunkilaisille Järvenpää-talolla. Tilaisuudessa esiintyivät HSL:n ja kaupungin edustajat ja osallistujat saivat kysyä heiltä mahdollisesta HSL-jäsenyydestä. Tilaisuutta oli mahdollista seurata myös verkkolähetyksenä ja sen voi katsoa myös tallenteena. HSL-iltaan osallistui n. 130 henkilöä.

Päätöksen peruste

Mahdollinen liittyminen HSL:n jäseneksi merkitsee päätöstä kuntayhtymän perussopimuksen liittymisestä, minkä vuoksi mahdollinen liittymispäätös on kaupunginvaltuuston toimivallassa.

 

Ehdotus

Esittelijä

Olli Naukkarinen, kaupunginjohtaja, olli.naukkarinen@jarvenpaa.fi

Kaupunginhallitus päättää esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto: 

  1. päättää, että Järvenpään kaupunki liittyy HSL:n jäseneksi ja hyväksyy osaltaan HSL:n perussopimuksen, mikäli jäsenyys tuo merkittävän parannuksen Järvenpään ja Helsingin välillä liikennöiviin junavuoroihin
  2. valtuuttaa kaupunginhallituksen hyväksymään Järvenpään kaupungin peruspääomaosuuden HSL:ssä, mikäli jäsenyys kohdan 1 mukaisesti astuu voimaan
  3. valtuuttaa kaupunginhallituksen hyväksymään tarvittavat teknisluonteiset tarkistukset ja muutokset perussopimukseen sekä päättämään kohdassa 1 tarkoittettujen ehtojen täyttymisestä.

 

Käsittely

HSL:n osastonjohtaja ja junaliikenteen sopimuspäällikkö selostivat asiaa. 

Käsittelyn kuluessa esittelijä muutti ehdotuksen kohdan 3 kuulumaan seuraavasti: "valtuuttaa kaupunginhallituksen hyväksymään tarvittavat teknisluonteiset tarkistukset ja muutokset perussopimukseen sekä päättämään kohdassa 1 tarkoitettujen ehtojen täyttymisestä siten, että jäsenyys astuu voimaan 1.1.2022."

Taavitsainen teki Mäkisen kannattamana muutosehdotuksen, joka kuuluui seuraavasti: "kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle, että Järvenpään kaupunki ei liity HSL:n jäseneksi".

 

Hyväksyttiin äänestystavaksi sähköinen äänestys

 

Hyväksyttiin äänestysjärjestys:

Jaa = esittelijän muutettu päätösehdotus

Ei = Mikko Taavitsaisen muutosesitys

Päätös

Kaupunginhallitus päätti äänestyksen jälkeen äänin 8 Jaa- ääntä, 3 Ei- ääntä, 0 tyhjää hyväksyä asian esittelijän muutetun ehdotuksen mukaisesti. 

 

 

Äänestystulokset

  • Kyllä 8 kpl 73%

    Helinä Perttu, Katja Repo, Tomi Passi, Hanna Graeffe, Mikko Vesterinen, Pekka Heikkilä, Jarno Hautamäki, Mimmi Launiala

  • Ei 3 kpl 27%

    Mikko Taavitsainen, Emmi Mäkinen, Willem van Schevikhoven

Valmistelija

Timi Veikkolainen, liikenneinsinööri, timi.veikkolainen@jarvenpaa.fi

Perustelut

Järvenpään kaupunki ja Helsingin seudun liikenne –kuntayhtymä (HSL) ovat selvittäneet kevään ja kesän 2019 aikana Järvenpään HSL –liittymisen vaikutuksia tilaamalla yhdessä selvitystyön liikenne- ja yhdyskuntasuunnittelun asiantuntijayritykseltä Strafica Oy:ltä (Nyk. Ramboll Finland Oy) Vastaavia liittymisselvityksiä asiaa koskien on tehty laajempana kehyskuntia koskevana selvityksenä vuonna 2010 (Selvitys kehyskuntien liittymisestä Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymään HSL:een HSL:17, 28.10.2010) sekä vuonna 2015 (suppeammin kehyskuntien HSL-kuntaosuusarvioinnin muodossa).

Kaupunginhallituksen päätöksen 17.6.2019 §182 mukaan Järvenpään 2019 HSL liittymisselvitykselle ei ole tehty erillisauditointia. Selvitystä on kuitenkin täydennetty kaupungin teettämien erillisselvitysten, sekä kuntalaiskyselyiden (Munjäke / Webropol) ja Järvenpää-talolla järjestetyn kuntalaisillan 25.9.2019 muodossa. Lisäksi Keravan kaupungin edustaja on kertonut heidän kokemuksistaan HSL:ää koskien kaupunginhallituksen iltakoulussa 14.8.2019.

Järvenpään liittyminen HSL-kuntayhtymään tarkoittaisi linja-autoliikenteen toimivaltaisen viranomaisen muuttumista Uudenmaan ELY-keskuksesta HSL:ään. Lisäksi muutoksia tulisi matkalippujärjestelmiin, taksajärjestelmiin, joukkoliikenteen suunnitteluun ja hankintaan, sekä joukkoliikenteen teknisiin järjestelmiin, ja matkustajainformaatioon. Paikallis- ja palveluliikenteen kilpailuttamisessa on otettu huomioon mahdollinen HSL liittyminen siten, että kaupungin kilpailuttamat joukkoliikennesopimukset voivat siirtyä HSL:n hallinnoimiksi sellaisenaan.

Tällä hetkellä Järvenpään kaupungin alueella joukkoliikenteen toimivaltainen viranomainen on Uudenmaan ELY-keskus (Laki liikenteen palveluista §181), ja pääasiallinen kaupungin sisäisen joukkoliikenteen hankkija on Järvenpään kaupunki. Järvenpään kaupunki suunnittelee/suunnitteluttaa ja hankkii oman sisäisen joukkoliikenteensä, ja tukeutuu junaliikenteen osalta VR:n tarjoamaan palveluun. Raideliikenteen toimivaltainen viranomainen on liikenne- ja viestintäministeriö. VR:n suunnitelmia Järvenpään junaliikennetarjonnan kehittymisestä on kuultu kaupungin hallituksen iltakoulussa 9.9.2019.

Järvenpään kaupungin ja HSL: välillä on voimassa lippuyhteistyösopimus, jonka myötä Järvenpään asukkaat saavat ostaa HSL:n matkalippujärjestelmän aikuisten kausilipputuotteita HSL kuntien asukkaiden asiakashintaan. Sopimuksen perusteella Järvenpää korvaa kuntalaistensa ostamien HSL-asiakashinnan ja kausilipun lippujen hintaerotuksen subventiona.

Kaupungin paikallis- ja palveluliikenne on kilpailutettu kesällä 2019 ajanjaksolle 2.1.2020 - 11.8.2024, sopimusta kilpailutuksen mukaisesta ostoliikenteestä ei ole vielä tehty.

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä on kuntayhtymän 1.1.2012 voimaan tulleen kuntayhtymän perussopimuksen mukaan pääkaupunkiseudun kuntien jätehuoltoa ja joukkoliikennettä koskevasta yhteistoiminnasta annetun lain (829/2009) 3 §:ssä tarkoitettu kuntayhtymä. Kuntayhtymä on kaksikielinen. Kuntayhtymän perustajakuntia ovat Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Kerava ja Kirkkonummi. HSL:n jäsenkuntia ovat Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Kerava, Sipoo, Tuusula, Kirkkonummi ja Siuntio. Kuntayhtymän toimialue käsittää sen jäsenkuntien alueen.
 
HSL:
• vastaa Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta (HLJ-suunnitelma),
• suunnittelee ja järjestää toimialueensa joukkoliikenteen ja edistää sen toimintaedellytyksiä,
• hankkii bussi-, raitiovaunu-, metro-, lautta- ja lähijunaliikenteen palvelut,
• hyväksyy joukkoliikenteen taksa- ja lippujärjestelmän sekä lippujen hinnat,
• vastaa joukkoliikenteen markkinoinnista ja matkustajainformaatiosta ja
• järjestää lippujen myynnin ja vastaa matkalippujen tarkastuksesta.

Kuntayhtymään voivat perussopimuksen mukaan kuulua perustajakuntien lisäksi muut Helsingin seudun kunnat: Järvenpää, Nurmijärvi, Tuusula, Mäntsälä, Pornainen, Hyvinkää ja Vihti. Kuntayhtymän toimintaa voidaan laajentaa myös Helsingin seudun ulkopuolisiin kuntiin siten, että kuntayhtymä tekee ao. kunnan kanssa yhteistyösopimuksen kunnan joukkoliikenteen järjestämisestä. Helsingin seutuun kuuluvalla kunnalla on oikeus liittyä kuntayhtymän jäseneksi edellyttäen, että HSL:n säilyy liittymisen jälkeen toiminnallisesti tarkoituksenmukaisena ja että jäseneksi liittyvä kunta hyväksyy kuntayhtymän perussopimuksen. Kunnan, joka haluaa liittyä HSL:n jäseneksi, on tehtävä siitä esitys kuntayhtymän hallitukselle. Jäsenkuntien valtuustot päättävät uuden jäsenkunnan ottamisesta kuntalain 79 §:n mukaisesti ja liittymisen ajankohdasta. Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelmaan kirjattu strateginen tavoite alueen yhtenäisestä joukkoliikennealueesta tukee HSL:n laajenemista perussopimuksensa mukaisesti.

HSL- liittymisselvityksen mukaan varhaisin ajankohta jolloin Järvenpään kaupunki voisi liittyä HSL kuntayhtymään on 1.1.2021, ja HSL:n suunnittelema bussiliikenne voisi alkaa noin vuoden 2022 puolivälissä.

Selvitykset HSL-jäsenyyden taloudellisista vaikutuksista Järvenpään kaupungille

Laaditussa liittymisselvityksessä on käyty läpi mahdollisen HSL-jäsenyyden kustannuksia Järvenpään kaupungille. Liittymisestä aiheutuva kertaluonteinen peruspääomamaksu olisi Järvenpään osalta noin 295.000 euroa. HSL rahoittaa toimintansa pääosin lipputuloilla ja jäsenkuntien maksamilla kuntaosuuksilla. Kuntaosuus määrittyy lipputulojen, joukkoliikenteen operointikustannusten sekä yleis- ja infrakustannusten perusteella.

Järvenpään HSL-kuntaosuudeksi 2021 on arvioitu 2,1 - 2,2 miljoonaa euroa vuodessa esitetystä junaliikenteen palvelutasosta riippuen. Kun 2,1 miljoonan euron kuntaosuudesta vähennetään Järvenpään nykyisen joukkoliikenteen kulut, olisi HSL-jäsenyyden kustannus kaupungille 1,4 - 1,6 miljoonaa euroa vuodessa. Suorien kustannusten ohella liittymisellä on arvion mukaan positiivisia vaikutuksia kaupungin verokertymään n. 0,3 miljoonaa euroa.

Liittymisellä olisi myös välillisiä positiivisia talousvaikutuksia esim. työvoiman saatavuuden sekä kaupungin houkuttelevuuden kautta. Kaupungin yhdyskuntarakenne ja asuntotarjonta rakentuvat pitkälti toimivan julkisen liikenteen varaan, mistä johtuen olisi kytkentä Helsingin markkina-alueeseen myös joukkoliikenteen osalta olisi ensisijaisen tärkeää. Liittyminen lisäksi osaltaan viestisi kunnan tahtotilasta joukkoliikenteen kehittämistä koskien.

Arvio HSL-jäsenyyden vaikutuksista joukkoliikenteen käyttäjille

Liittymisselvityksen perusteella HSL kuntayhtymään liittyminen vaikuttaisi kaupungin joukkoliikenteen palvelutasoon positiivisesti erityisesti ilta-ja viikonloppuliikenteessä. Lisäksi positiivisiin vaikutuksiin kuuluu lipputuotteiden ja niiden hankkimiskanavien selkeytyminen. Lipputuotteiden hinnat bussiliikenteen käyttäjille nousisivat hieman (Järvenpään nykyinen kertalippu vs. D-vyöhykelippu), mutta vuorostaan niiden kattaman joukkoliikennepalveluiden määrä kasvaisi merkittävästi. Pääkaupunkiseudulle pendelöivien lippujen hinnat laskisivat merkittävästi, mikäli työ- tai asiointimatkaan pääkaupunkiseudulla liittyisi junan ohella muun joukkoliikennevälineen käyttöä. Nykyjärjestelmässä bussiliikenteen ja junaliikenteen lipputuotteet ovat erilliset, HSL:n myötä yhteisellä lipputuotteella voisi matkustaa kaikilla HSL joukkoliikennemuodoilla lipun vyöhykkeen ja voimassaoloajan puitteissa.

Merkittävin käyttäjäkustannusten nousu koskee junaliikenteen eläkeläislippujen hintamuutosta siirryttäessä VR:n hinnoittelusta HSL- hinnoitteluun, jonka eläkeläisalennukset ovat suppeammat. HSL tarjoaa käyttäjille kaupungin nykyliikenteeseen verrattuna huomattavasti tasokkaammat reittiopaspalvelut, sekä selkeämmän ja yhdenmukaisen joukkoliikennejärjestelmän.

Mikäli kaupunki ei liity HSL:ään, järjestää se aiempaan tapaan joukkoliikenteen omana suunnitteluna ja hankintana. Tällöin joukkoliikenteen hankintakustannus pysyisi alhaisempana, mutta lipputuotteiden epäselvyys sekä reittiopaspalveluiden laatu asettaisi rajoitteita joukkoliikenteen kulkutapaosuuden kasvulle. Taloudellisesta näkökulmasta kunnan järjestämän joukkoliikenteen alhainen taso johtuu kunnan saamasta valtionavusta, sekä siitä, että junaliikenteen järjestämisestä ei nykytilanteessa koidu kaupungille kustannuksia.

Viestintä ja vuorovaikutus HSL-päätökseen liittyen

Mahdollista HSL-jäsenyyttä valmistellessa on kiinnitetty erityistä huomiota siihen, että asian valmistelusta on viestitty kaupunkilaisille ja sidosryhmille aktiivisesti ja he ovat päässeet kertomaan näkökantojaan asiaan.

Keväällä 2019 tehtiin osana HSL-selvitystä nuorten järvenpääläisten liikkumiskysely MunJäke-sovelluksella. HSL-selvityksen raportti julkaistiin kaupungin nettisivuilla toukokuun lopussa.
Syyskuussa 2019 tehtiin yleinen HSL-kysely niin ikään MunJäke-sovelluksella. Kysymykseen "Pitäisikö Järvenpään liittyä HSL:n jäseneksi vuoden 2021 alusta?" vastasi kyselyssä 455 henkilöä, joista 64,4 % vastasi Kyllä, 31,21 % Ei ja 4,4 % ei halunnut ottaa kantaa tähän kysymykseen.

Syyskuussa pyydettiin myös lausunnot mahdollisesta HSL-jäsenyydestä vaikuttamistoimielimiltä, suurimmilta työnantajilta, oppilaitoksilta sekä yhdistyksiltä. Lausuntopyyntö lähetettiin noin 200 taholle ja organisaatioiden vastauksia kyselyyn tuli yhteensä n. 60. Koska lausuntopyyntö avattiin kyselynä myös Järvenpään nettisivuilla, tuli sinne myös yksittäisten kaupunkilaisten vastauksia (n. 80 kpl). Kysymykseen "Pitäisikö Järvenpään liittyä HSL:n jäseneksi vuoden 2021 alusta?" vastasi 58 % Kyllä, 35 % Ei ja 7 % ei halunnut ottaa tähän kantaa. Lisäksi julkaistiin lisää tausta-aineistoa mahdollisen HSL-jäsenyyden vaikutuksista sekä VR:n suunnitelma junaliikenteen kehittämiseksi.

25.9. järjestettiin avoin HSL-ilta kaupunkilaisille Järvenpää-talolla. Tilaisuudessa esiintyivät HSL:n ja kaupungin edustajat ja osallistujat saivat kysyä heiltä mahdollisesta HSL-jäsenyydestä. Tilaisuutta oli mahdollista seurata myös verkkolähetyksenä ja sen voi katsoa myös tallenteena. HSL-iltaan osallistui n. 130 henkilöä.

Päätöksen peruste

Mahdollinen liittyminen HSL:n jäseneksi merkitsee päätöstä kuntayhtymän perussopimuksen liittymisestä, minkä vuoksi mahdollinen liittymispäätös on kaupunginvaltuuston toimivallassa.

Ehdotus

Kaupunginvaltuusto 

  1. päättää, että Järvenpään kaupunki liittyy HSL:n jäseneksi ja hyväksyy osaltaan HSL:n perussopimuksen, mikäli jäsenyys tuo merkittävän parannuksen Järvenpään ja Helsingin välillä liikennöiviin junavuoroihin
  2. valtuuttaa kaupunginhallituksen hyväksymään Järvenpään kaupungin peruspääomaosuuden HSL:ssä, mikäli jäsenyys kohdan 1 mukaisesti astuu voimaan
  3. valtuuttaa kaupunginhallituksen hyväksymään tarvittavat teknisluonteiset tarkistukset ja muutokset perussopimukseen sekä päättämään kohdassa 1 tarkoittettujen ehtojen täyttymisestä, siten että jäsenyys astuu voimaan 1.1.2022.

 

Käsittely

Ennen keskustelun avaamista kaupunginjohtaja esitteli asiaa.

Käsittelyn kuluessa Arto Luukkanen (PS) ehdotti Kristiina Vainikan (PS) kannattamana, että Järvenpää ei liity HSL:ään.

Pekka Luuk (SDP) ehdotti Viljo Smedin (SDP) kannattamana, että valtuusto hylkää päätösehdotuksen HSL:ään liittymisestä.

 

Päätös

Hyväksyttiin äänestysten jälkeen äänin 35 JAA-ääntä 16 EI-ääntä 0 TYHJÄÄ kaupunginhallituksen päätösehdotuksen mukaisesti. 

Kahdeksan valtuutettua jätti eriävän mielipiteen.

Asian käsittelyn jälkeen pidettiin tauko klo 20.08-20.20.

 

Eriävä mielipide

Satu Haaparanta, Viljo Smed, Pekka Luuk, Kristiina Vainikka, Seppo Heino, Arto Luukkanen, Terja Edry, Peter Hagman.

Äänestystulokset

  • Kyllä 6 kpl 12%

    Kristiina Vainikka, Mikko Taavitsainen, Eemeli Peltonen, Arto Luukkanen, Seppo Heino, Peter Hagman

  • Ei 10 kpl 20%

    Mika Gilan, Lassi Markkanen, Pekka Luuk, Satu Tuominen, Viljo Smed, Emmi Mäkinen, Satu Haaparanta, Sanna-Maria Riikonen, Henry Berg, Tarja Edry

  • Tyhjä 35 kpl 69%

    Mimmi Launiala, Heini Liimatainen, Tuomas Raejärvi, Mikko Laakkonen, Jenni Marttinen, Helinä Perttu, Kaarina Wilskman, Kaisa Saarikorpi, Tiia Lintula, Peter Osipow, Tuija Kuusisto, Petri Graeffe, Pirjo Komulainen, Katja Repo, Ossi Vähäsarja, Suvi Pohjonen, Jenni Komonen, Petri Ovaska, Liina-Lyydia Jämsä, Hanna Graeffe, Olli Kamunen, Kaija Tuuri, Jarno Hautamäki, Antti Heikkilä, Pekka Heikkinen, Tomi Passi, Heli Anttila, Mikko Päivinen, Mikko Vesterinen, Seppo Rantanen, Markku Tenhunen, Rita Kostama, Katri Kuusikallio, Marko Larjanne, Ulla-Mari Karhu

  • Kyllä 35 kpl 69%

    Jenni Marttinen, Heini Liimatainen, Hanna Graeffe, Helinä Perttu, Kaisa Saarikorpi, Kaarina Wilskman, Petri Graeffe, Tiia Lintula, Ossi Vähäsarja, Markku Tenhunen, Tuomas Raejärvi, Mimmi Launiala, Petri Ovaska, Mikko Laakkonen, Mikko Päivinen, Jenni Komonen, Tomi Passi, Mikko Vesterinen, Kaija Tuuri, Jarno Hautamäki, Peter Osipow, Katja Repo, Olli Kamunen, Pirjo Komulainen, Suvi Pohjonen, Katri Kuusikallio, Liina-Lyydia Jämsä, Tuija Kuusisto, Heli Anttila, Seppo Rantanen, Antti Heikkilä, Pekka Heikkinen, Rita Kostama, Marko Larjanne, Ulla-Mari Karhu

  • Ei 16 kpl 31%

    Pekka Luuk, Mika Gilan, Kristiina Vainikka, Eemeli Peltonen, Satu Haaparanta, Lassi Markkanen, Peter Hagman, Mikko Taavitsainen, Satu Tuominen, Arto Luukkanen, Emmi Mäkinen, Viljo Smed, Sanna-Maria Riikonen, Henry Berg, Seppo Heino, Tarja Edry

Valmistelija

Timi Veikkolainen, liikenneinsinööri, timi.veikkolainen@jarvenpaa.fi

Perustelut

Kaupunginvaltuuston HSL liittymistä koskevan v. 2019 päätöksen ehtojen täyttyminen

Järvenpään kaupunki ja Helsingin seudun liikenne –kuntayhtymä (HSL) selvittivät vuonna 2019 Järvenpään HSL –liittymisen vaikutuksia kaupungille erillisen konsulttityön sekä laajojen selvitysmateriaalien perusteella. Tuolloin laaditun liittymisselvityksen tuloksena Järvenpään kaupunginvaltuusto päätti (21.10.2019 §69) HSL kuntayhtymän jäseneksi liittymisestä seuraavin ehdoin:

”Kaupunginvaltuusto

1.      päättää, että Järvenpään kaupunki liittyy HSL:n jäseneksi ja hyväksyy osaltaan HSL:n perussopimuksen, mikäli jäsenyys tuo merkittävän parannuksen Järvenpään ja Helsingin välillä liikennöiviin junavuoroihin

2.      valtuuttaa kaupunginhallituksen hyväksymään Järvenpään kaupungin peruspääomaosuuden HSL:ssä, mikäli jäsenyys kohdan 1 mukaisesti astuu voimaan

3.      valtuuttaa kaupunginhallituksen hyväksymään tarvittavat teknisluonteiset tarkistukset ja muutokset perussopimukseen sekä päättämään kohdassa 1 tarkoitettujen ehtojen täyttymisestä, siten että jäsenyys astuu voimaan 1.1.2022.”

Kuntalain (410/2015) 39 §:n 1 momentin 2-kohdan mukaan kunnanhallitus vastaa valtuuston päätösten valmistelusta, sekä näiden päätösten täytäntöönpanosta ja laillisuuden valvonnasta.

Päätöksellään 21.10.2019 § 69 valtuusto päätti edellä mainitulla tavalla liittyä HSL kuntayhtymään siten, että arvioinnin päätöksessä esitettyjen ehtojen täyttymisestä tekee kaupunginhallitus siten, että liittyminen tapahtuisi 1.1.2022 alkaen. Mikäli kaupunginhallitus katsoo, että edellä mainitun päätöksen ehdot eivät täyty, ei kaupunki liity HSL kuntayhtymän jäseneksi kyseisen päätöksen mukaisesti.

Liittymisselvitys laadittiin vuonna 2019 arvioiden kaupungin HSL kuntaosuuden olevan n. 2,1–2,2M€ vuositasolla. Kaupunginvaltuuston päätöksen jälkeen maailmantilanne kuitenkin muuttui merkittävästi koronaviruspandemian myötä, minkä vaikutukset heijastuivat voimakkaasti joukkoliikenteen kysyntään. Tämän ohella HSL päivitti kuntaosuuslaskelmansa Järvenpään osalta huomattavasti alkuperäistä selvitystä korkeammalle tasolle, toimittaen kaupungille asiakirjan: “Kuntaosuuslaskelman päivitys 13.11.2020” jossa kuntaosuudeksi arvioitiin 4,6–5,0M€. vuositasolla.”

Edellä mainituista syistä johtuen liittymisen ehtojen täyttymistä ei voitu vuonna 2020 tai 2021 viedä kaupunginhallituksen arvioitavaksi valtuuston päätöksen kohdan 3. mukaisesti, eikä Järvenpään kaupunki siten liittynyt HSL kuntayhtymän jäseneksi vuoden 2022 alusta.

Koronapandemian vaikutusten hiivuttua käynnistettiin kaupungin toimesta loppuvuonna 2022 HSL liittymisselvityksen päivitys. Liittymisselvityksen päivitys pitää sisällään uuden kuntaosuuslaskelman ja päivitetyn tilannetiedon HSL liittymisen vaikutuksista.Päivitetyn kuntaosuuslaskelman mukaan Järvenpään kuntaosuus jäsenyyden alussa olisi n. 2,9 M€ vuositasolla. Pidemmällä aikajänteellä kuntaosuuden arvioidaan kasvavaan tasolle 7-8 M€ / vuosi (vuonna 2035).

Ennen mahdollisen uuden liittymispäätöksen viemistä päätöksentekoon, tulee kaupunginhallituksen virallisesti päättää siitä, ovatko vuonna 2019 tehdyn päätöksen mukaiset ehdot täyttyneet.

Ottaen huomioon HSL:n kuntaosuuslaskelmien muutokset, sekä sen, että vuonna 2019 tehty liittymispäätös oli kaupunginhallituksen ehdollisen päätöksen osalta aikasidonnainen (liittyminen vuoden 2022 alusta), ei kaupunginhallitus voi todeta, että liittymisen ehdot olisivat täyttyneet kaupunginvaltuuston päätöksen mukaisesti.

HSL on irtisanonut Järvenpään kehyskuntasopimuksen hallituksensa päätöksellä 21.11.2023 § 108. Kanteluprosessin käynnistäminen asiassa on mahdollista. HSL:n kanssa on lisäksi tarkoitus käynnistää neuvottelut uudesta kehyskuntasopimuksesta HSL:n kanssa.

HP

 

Ehdotus

Esittelijä

Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi

Kaupunginhallitus päättää todeta, että kaupunginvaltuuston HSL liittymispäätöksen 21.10.2019 §69 kohdan 3. mukaiset ehdot eivät ole täyttyneet, eikä kaupunki voi hakea kuntayhtymän jäsenyyttä valtuuston päätöksen perusteella.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Kokouskäsittely

Kaupunginjohtaja Iiris Laukkanen selosti asiaa.

Valmistelija

  • Timi Veikkolainen, liikenneinsinööri, timi.veikkolainen@jarvenpaa.fi

Perustelut

Valmistelijat: liikenneinsinööri Timi Veikkolainen, vt. kaupunkikehitysjohtaja Mikko Autere, liikennesuunnittelija Mikko Kaukinen, talousjohtaja Kirsi Rinne

Taustaa

Järvenpään kaupunki ja Helsingin seudun liikenne –kuntayhtymä (HSL) selvittivät vuonna 2019 Järvenpään HSL –liittymisen vaikutuksia kaupungille erillisen konsulttityön sekä laajojen selvitysmateriaalien perusteella. Tuolloin laaditun liittymisselvityksen tuloksena Järvenpään kaupunginvaltuusto päätti (21.10.2019 §69) HSL kuntayhtymän jäseneksi liittymisestä vuoden 2022 alusta tietyin ehdoin. Liittymispäätöksen yhtenä ehtona oli Helsingin ja Järvenpään välisen junaliikenteen merkittävä palvelutason kasvu.

HSL:n kuntaosuuslaskelmien muutoksista sekä koronaviruksen aiheuttamasta joukkoliikenteen kysynnän laskusta johtuen liittymispäätöstä ei vahvistettu siten, että Järvenpään kaupunki olisi voinut liittyä HSL kuntayhtymän jäseneksi vuoden 2022 alusta. Tästä syystä kaupunginhallitus ei voinut todeta, että liittymisen ehdot olisivat täyttyneet kaupunginvaltuuston päätöksen mukaisesti, ja kaupunginhallitus päätti (18.12.2023, § 325) todeta, etteivät 2019 tehdyn liittymispäätöksen ehdot täyttyneet.

Järvenpään kaupunki käynnisti vuonna 2022 uuden selvityksen HSL liittymisen vaikutuksista, joka valmistui syksyllä 2023. Vuoden 2024 aikana on laadittu erillistä, vuonna 2023 valmistunutta selvitystä päivittävää aineistoa.

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä on 1.1.2012 voimaan tulleen kuntayhtymän perussopimuksen mukaan pääkaupunkiseudun kuntien jätehuoltoa ja joukkoliikennettä koskevasta yhteistoiminnasta annetun lain (829/2009) 3 §:ssä tarkoitettu kuntayhtymä. Kuntayhtymä on kaksikielinen, ja sen perustajakuntia ovat Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Kerava ja Kirkkonummi. Perustajakuntien ohella HSL:ään ovat liittyneet, Sipoo, Tuusula, ja Siuntio. HSL:n merkittävin tehtävä on toimia joukkoliikennettä järjestävänä toimivaltaisena viranomaisena jäsenkuntiensa alueella.

Järvenpään liittyminen HSL-kuntayhtymään tarkoittaisi linja-autoliikenteen toimivaltaisen viranomaisen muuttumista Uudenmaan ELY-keskuksesta HSL:ään. Lisäksi muutoksia tulisi matkalippujärjestelmiin, taksajärjestelmiin, joukkoliikenteen suunnitteluun ja hankintaan, sekä joukkoliikenteen teknisiin järjestelmiin, ja matkustajainformaatioon. Järvenpään kaupungin nykyinen paikallis- ja palveluliikennesopimus voi siirtyä HSL:n hallinnoimaksi sellaisenaan.

Kunnan, joka haluaa liittyä HSL:n jäseneksi, on tehtävä asiasta esitys kuntayhtymän hallitukselle. Jäsenkuntien valtuustot päättävät uuden jäsenkunnan ottamisesta ja liittymisen ajankohdasta kuntalain 79 §:n mukaisesti. Järvenpään kaupungin liittyminen HSL:ään olisi aikaisintaan mahdollista vuoden 2026 alussa, mikäli esitys liittymisestä tehdään 2025 alkuvuodesta.

HSL liittymisen taloudelliset vaikutukset

HSL rahoittaa toimintansa pääosin liikenteestä saaduilla lipputuloilla, sekä jäsenkuntien maksamilla kuntaosuuksilla. Kuntaosuus määräytyy joukkoliikenteen operointikustannusten sekä lippu- ja muiden tulojen erotuksena, kohdennettuna kullekin kunnalle. HSL:n kustannusten jakautuminen on kuvattu kuntayhtymän perussopimuksessa, mukaan lukien infrakustannukset. HSL:n hallituksen 12.6.2024 luonnoksena käsittelemässä toiminta- ja taloussuunnitelmassa 2025–2027 on esitetty uusi kuntaosuuslaskelma Järvenpäälle, arviolta 3,4M€ vuodessa sis. valtionavut ja muut tuet. Lisäksi liittyessään kaupunki joutuisi maksamaan kertaluontoisen peruspääomamaksun, jonka suuruus on noin 300-350 tuhatta euroa.

HSL:n päättämä, ja 2025 toteutukseen menevä ABCDE-vyöhyke- ja lippujen hinnoittelumuutos aiheuttaa kaupungille verovaikutusten kautta lisäkustannuksia verrattuna aiempaan vyöhyke- ja hinnoittelumalliin. Ulkopuolisen selvityksen mukaan, mikäli Järvenpää ei ole HSL:n jäsen vyöhykemallin tullessa voimaan, aiheuttaa se vuosittaisia verotulomenetyksiä maksimissaan noin 540te nykytilanteeseen verrattuna. Vastaavasti mikäli kaupunki on HSL:n jäsen, ovat verovaikutukset nykytilanteeseen nähden positiiviset, maksimissaan arviolta 330te. Verovaikutusten ero liittymisen ja liittymättä jättämisen välillä voisi näin suurimmillaan olla n. 870te. Lopulliset verovaikutukset riippuvat asukkaiden pendelöintikäyttäytymisestä ja verovähennysten hakemisesta ja hyväksymisestä. Arvion HSL liittymisen verovaikutuksista on tehnyt Ramboll Finland Oy 11/2024.

Ottaen huomioon Järvenpään kaupungin nykyisen joukkoliikenteen järjestämiskustannukset, sen saamat valtionavustukset, sekä HSL:n vyöhyke- ja lippuhintamuutosten mukaiset matkustuskustannusten nousun verovaikutukset, heikentäisi jäsenyys lähtötilanteessa kaupungin tulosta euromääräisesti n. 1,8–2,0 miljoonaa euroa vuodessa verrattuna nykyisellä mallilla jatkamiseen HSL:n uusien lippuhintojen verovaikutukset huomioiden. 

Kaupungin talousarviossa ei ole varauduttu HSL liittymisen kustannuksiin. Ensi vuoden kustannus- ja verovaikutusarvioiden mukaisen nettomenolisäyksen kattaminen edellyttäisi 0,2%-yksikön kunnallisveron korotusta.

HSL on ilmoittanut kustannustasonsa noususta keskipitkällä aikavälillä vuoteen 2035 mennessä, erityisesti infrastruktuurikustannusten nousun takia, ja on odotettavissa, että kuntaosuuksien taso nousee tulevaisuudessa. Todennäköisenä skenaariona on HSL:n itsensä ilmoittamat kustannustason nousut, jotka toteutuessaan vaikuttavat kaupungin taloutta huomattavasti rasittavina lisäkustannuksina. HSL kuntaosuuden voidaan arvioida olevan noin 5–6 miljoonaan euroon vuoteen 2035 mennessä. 

HSL liittymisen vaikutukset Järvenpään kaupungille ja joukkoliikenteen käyttäjille

HSL liittymisen merkittävin vaikutus on toteutuessaan junaliikenteen palvelutason nousu, erityisesti ruuhkahuippujen ulkopuolella. Tämän ohella HSL tarjoaa selkeämmän ja yhtenäisemmän lippu – ja maksujärjestelmän. HSL liittymisen tapauksessa joukkoliikenteen lippujen hinnat kasvaisivat niillä käyttäjillä, jotka tarvitsevat ainoastaan junaa tai Järvenpään sisäistä bussiliikennettä liikennöinnissään. Lisäksi osalla erityisryhmistä alennuksiin oikeutettujen osuus pienenisi.

HSL kuntayhtymään liittyminen mahdollistaisi järvenpääläisille HSL kausilipputuotteiden ostamisen HSL kuntalaisten subventoidulla hinnalla, mikä käytännössä tarkoittaisi säännöllisesti HSL:n jatkoyhteyksiä työmatkoillaan tarvitsevien ihmisten matkustuksen hinnan merkittävää laskua. HSL:n uudet sarjalipputuotteet yhdessä etätyön yleistymisen kanssa kuitenkin lieventävät kausilipputuotteiden merkitystä työmatkaliikenteessä.

Joukkoliikenneinvestoinneilla, sekä myös HSL liittymisellä on laajoja välillisiä vaikutuksia kaupungin ihmisten liikkumiseen, joita on vaikeaa ennustaa/mallintaa. Voidaan kuitenkin arvioida, että HSL liittymisellä olisi positiivisia vaikutuksia kaupungin saavutettavuuteen sekä houkuttelevuuteen asumisen ja yritystoiminnan sijoittautumisen kannalta.

Mikäli kaupunki ei liity HSL kuntayhtymän jäseneksi

Mikäli kaupunki ei liity HSL:ään, järjestää se nykyisen kaltaisesti joukkoliikenteen omana suunnitteluna ja hankintana. Tässä tapauksessa joukkoliikenteen hankintakustannus pysyisi alhaisempana, mutta joukkoliikenteen yhtenäinen kehittäminen pääkaupunkiseudulla olisi haasteellisempaa. Taloudellisesta näkökulmasta kunnan järjestämän joukkoliikenteen kustannukset johtuvat pääosin siitä, että junaliikenteen järjestämisestä ei nykytilanteessa koidu kaupungille kustannuksia. Tilanne voi tältä osin muuttua EU:n edellyttämän kilpailutetun lähijunaliikenteen aloittaessa liikennöinnin vuodesta 2031 alkaen.  

HSL:ään liittyminen sisältää suuria taloudellisia riskejä ja epävarmuustekijöitä johtuen HSL:n kustannusten noususta sekä lähijunaliikenteen tulevaisuuden järjestämismallista. Liittyminen HSL jäseneksi on mahdollista myös myöhemmin ja kaupungilla on mahdollisuus tarkastella tilannetta tulevan lisätiedon valossa.

Päätöksen peruste

Mahdollinen liittyminen HSL:n jäseneksi merkitsee päätöstä kuntayhtymän perussopimukseen liittymisestä, minkä vuoksi mahdollinen liittymispäätös on kaupunginvaltuuston toimivallassa.

MA

Ehdotus

Esittelijä

  • Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi

Kaupunginhallitus päättää esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto merkitsee selvityksen tiedoksi.

Päätös

Äänin 7-4 hyväksyttiin esittelijän pohjaehdotuksen mukaisesti.

Kokouskäsittely

Hanna Graeffe teki Henri Kontkinin kannattamana seuraavan muutosesityksen: Kaupunginhallitus päättää esittää kaupunginvaltuustolle, että Järvenpää jatkaa neuvotteluja HSL:n kanssa niin, että liittyminen HSL:n tapahtuisi aikaisintaan vuoden 2027 alusta. Asia tuodaan kaupunginvaltuuston päätettäväksi, kun tarkentuneet kuntaosuuslaskelmat, vaikutukset kuntaverokertymään sekä Järvenpään joukkoliikenteen palvelutason nousun kuvaukset on tehty. Näiden lisäksi jatkovalmistelulta edellytetään vaikutusarviointeja myös muidenkin strategisten tavoitteiden kuin taloudellisten tavoitteiden osalta, erityisesti ympäristö-, saavutettavuus- ja houkuttelevuusnäkökulmista. HSL:n liittymistä tulee kysyä myös asukkailta ja yrityksiltä sekä tänne muuttamista harkitsevilta ihmisiltä ja yrityksiltä. HSL:n jäsenyyttä tulee arvioida muidenkin käyttäjäryhmien kuin työmatkalaisten osalta.

Puheenjohtaja totesi, että koska käsittelyn kuluessa oli tehty kannatettu muutosehdotus, asiasta oli äänestettävä. Äänestystavaksi valittiin sähköinen äänestys.

Äänestyksen jälkeen ääniin 7 JAA-ääntä, 4 EI-ääntä, päätettiin esittelijän ehdotuksen mukaisesti.

Äänestystulokset

  • Kyllä 7 kpl 64%

    Eemeli Peltonen, Laura Virkkunen, Ismo Nöjd, Pirjo Komulainen, Henry Berg, Tarja Edry, Mikko Taavitsainen

  • Ei 4 kpl 36%

    Henri Kontkin, Tuija Kuusisto, Hanna Graeffe, Ossi Vähäsarja

Tiedoksi

KV jälkeen