Kaupunginhallitus, kokous 25.11.2024

Esityslista on tarkastamaton

§ 287 Vuosien 2024 ja 2025 talousarvioiden muuttaminen

JARDno-2024-133

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Kimi Alifrosti, Controller, kimi.alifrosti@jarvenpaa.fi

Perustelut

Kaupunginvaltuusto hyväksyi vuoden 2024 talousarvion kokouksessaan 13.11.2023 § 73. Talousarviota muutettiin KV 11.12.2023 § 92 päätöksellä vuoden 2023 talousarviomuutosten yhteydessä huomioimalla Kaupunkikehityksen ja Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen määrärahaylitysten kattaminen taloussuunnitelmakaudella sekä käyttöomaisuuden myyntivoittojen ja maankäyttökorvausten siirto vuodelle 2024.

Nyt esitettävien vuoden 2024-27 talousarvio- ja taloussuunnitelmamuutosten yhteenveto on esitetty liitteessä 1 ensimmäisenä. Yhteenvedon jälkeen kukin muutoskokonaisuus on esitetty erikseen esittelytekstissä olevassa järjestyksessä.

Käyttötalousosa

Ateriapalveluiden hinnankorotusten täsmennys

Taloussuunnitelmaa laadittaessa neuvottelut ateriapalvelujen hinnankorotuksesta oli kesken. Hyväksytty ateriapalveluiden hinnankorotus on 8,13%, kun talousarviossa oli varauduttu 10% korotukseen. Muutos pienentää opetuksen ja kasvatuksen vuoden 2024 määrärahatarvetta 118 t€ ja parantaa kaupungin toimintakatetta vastaavasti.

Terveystalon vastikkeiden määrärahalisäyksen poisto

Vuoden 2024 talousarviossa huomioitiin 362 t€ varaus tilaomistuksen toimintakatteeseen Terveystalon vastikkeiden nousuun. Nousu saadaan katettua täysimääräisesti vuokrankorotuksilla, joten lisäykselle ei ole tarvetta. Muutos parantaa toimintakatetta 362 t€. 

Investointien karsinnan vaikutus käyttöomaisuuden myyntivoittoihin

Kaavavalituksen ja investointien karsinnan seurauksena Anni-tädin kylän maanmyynti viivästyy, minkä seurauksena maanmyyntivoitot siirtyvät myöhemmille vuosille. Maanmyyntivoitot vähenee vuonna 2024 noin 1,2 M€ pienentäen toimintakatetta yhtä paljon. Maanmyyntivoitot lisääntyvät vuosina 2025 ja 2027 0,3 M€ parantaen vuosien toimintakatetta samalla summalla.

Tuloslaskelmaosa

Valtionosuuksien tarkennus

Valtionvarainministeriö on antanut 21.12.2023 päätöksen kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta ja veroperustemuutoksista johtuvien verotulomenetysten korvauksesta vuonna 2024 ja Opetus- ja kulttuuriministeriö 29.12.2023 päätöksen opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta, joiden mukaan Järvenpäälle maksetaan valtionosuuksia kokonaisuudessaan 11,9 M€ vuonna 2024. Talousarviossa käytettyjen ennakollisten laskelmien mukaan valtionosuutta olisi kertynyt 12,4 M€. Valtionosuuksia esitetään tarkennettavan VM:n päätöksen mukaiseksi eli laskettavan noin 560 t€. Muutos heikentää vuosikatetta 560 t€ vuonna 2024. 

​​Vuoden 2023 lopulla julkaistuja vuosien 2025-28 ennakollisia valtionosuuslaskelmia, joihin liittyy merkittävää epävarmuutta, ei toistaiseksi ole huomioitu taloussuunnitelman muutosesityksessä.

Investointien karsinnan vaikutus korkokuluihin ja poistoihin

Investointien karsinta taloussuunnittelukaudella vähentää korkokuluja tarvittavan lainamäärän pienentyessä ja samalla parantaa vuosikatetta vuonna 2024 0,2 M€, vuonna 2025 1,6 M€, vuonna 2026 2,4 M€ ja vuonna 2027 3,5 Me eli yhteensä taloussuunnittelukaudella 7,8 M€. Vähentyneet investoinnit pienentävät myös poistoja ja parantavat tulosta vuonna 2025 0,2 M€, vuonna 2026 0,6 M€ ja vuonna 2027 1,7 M€ eli taloussuunnittelukaudella yhteensä 2,5 Me.

Investointiosa

Investointien karsinnat

Valtuuston (13.11.2023 § 73) päätöksen mukaisesti investointiohjelmaan on valmistelu yhteensä 40,8 Me karsintaehdotus vuosille 2024-27. Karsinta kohdistuu sitoviin määrärahoihin seuraavasti:

  • Maan myynti: 2024: -216 t€, 2025 +54t€, 2027: +54t€ 
  • Talonrakennus:
    • Allianssi-investoinnit: 2024: -330 t€, 2025 +100 t€, 2026: +100 t€ 
    • Hanke- ja riskivaraus: 2024: -200 t€, 2025 -100 t€
    • Mankala hankkeen siirtäminen myöhemmäksi yhteensä 6,8 M€ vähennys taloussuunnitelmakaudelle.
    • JYK 2-vaihe hankkeen siirtäminen myöhemmäksi yhteensä 18,6 M€ vähennys taloussuunnitelmakaudelle.
    • Kartanon yhtenäiskoulun hankkeen siirtäminen vuotta myöhemmäksi yhteensä 4 M€ vähennys taloussuunnitelmakaudelle.
    • Uimahallin perusparannuksen siirtäminen myöhemmäksi yhteensä 1 M€ vähennys taloussuunnitelmakaudelle.
    • Kirjaston julkisivun ja salaojaremontin siirtäminen myöhemmäksi yhteensä 1,9 M€ vähennys taloussuunnitelmakaudelle.
    • Kyrölän koulun muutos (pk) hankkeeseen vuodelle 2024 ja kokonaisbudjettiin 150 t€ määrärahalisäys
  • Kunnallistekniikka:
    • Uudet alueet: 2024: -3,1 M€, 2025 +0,7 M€, 2026: +0,5 M€, 2027: -1,7 M€
    • Infra peruskorjaus: 2024: -0,7 M€, 2025 -1 M€, 2026: -0,5 M€, 2027: -0,4 M€
  • Kehitysinvestoinnit:  2024-2026 -300t€/vuosi, 2027 -450t€
  • Irtaimistoinvestoinnit:
    • Hyvo 2026: -50 t€
    • Opka 2024: -40 t€, 2025 -170 t€, 2026: -200 t€, 2027: -70 t€

Karsinta vähentää investointeja 2024 12,6 M€, 2025 12,8 M€, 2026 21,6 M€ ja lisää investointeja 6,3 M€ vuonna 2027. Investointiohjelman muutokset heijastuvat kaupungin tulokseen maanmyyntivoittojen, poistojen ja lainan korkokulujen kautta.

Yhteenveto

Esitetyt muutokset heikentävät talousarviovuoden 2024 toimintakatetta 0,7 M€ sekä tilikauden alijäämää 1,1 M€. Muutetun talousarvion mukainen alijäämä on 3,4 M€ vuonna 2024. Muutokset parantavat tilikauden ylijäämää vuonna 2025 2,0 M€, 2026 2,6 M€ ja vuonna 2027 3,9 M€.

Esitetyt muutokset vähentävät vuoden 2024 investointimenoja yhteensä 12,9 M€. Kokonaisuutena muutosten seurauksena vuonna 2024 otetaan lainaa 11,6 M€ voimassa olevaa talousarviota vähemmän. Muutosten seuraksena lainaa otetaan vuosina 2025 14,7 M€ ja 2026 23,5 M€ vähemmän ja vuonna 2027 4,1 M€ enemmän.

KR

Ehdotus

Esittelijä

Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi

Kaupunginhallitus päättää esittää kaupunginvaltuustolle,​ että kaupunginvaltuusto

  1. hyväksyy talousarviomuutokset vuosille 2024-​2027 liitteen 1 mukaisesti

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti. 

Valmistelija

Kimi Alifrosti, Controller, kimi.alifrosti@jarvenpaa.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus 12.2.2024 § 42  

Ehdotus

Kaupunginvaltuusto hyväksyy talousarviomuutokset vuosille 2024-​2027 liitteen 1 mukaisesti. 

Päätös

Päätettiin yksimielisesti palauttaa asia uudelleen valmisteltavaksi.

Kokouskäsittely

Puheenjohtaja tiedusteli valtuustolta, voidaanko asia yksimielisesti palauttaa uudelleen valmisteltavaksi.

Valmistelija

Kimi Alifrosti, Controller, kimi.alifrosti@jarvenpaa.fi

Perustelut

Kaupunginvaltuusto hyväksyi vuoden 2024 talousarvion kokouksessaan 13.11.2023 § 73. Talousarviota muutettiin KV 11.12.2023 § 92 päätöksellä vuoden 2023 talousarviomuutosten yhteydessä huomioimalla Kaupunkikehityksen ja Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen ennakoitujen määrärahaylitysten kattaminen taloussuunnitelmakaudella sekä käyttöomaisuuden myyntivoittojen ja maankäyttökorvausten siirtyminen vuodelle 2024. KV 4.3.2024 § 4 talousarviomuutokset palautettiin valmisteluun KV 4.3.2024 § 4 investointiohjelmakarsintojen muutosten seurauksena.

Nyt esitettävien vuoden 2024-27 talousarvio- ja taloussuunnitelmamuutosten yhteenveto on esitetty liitteessä 1 ensimmäisenä. Yhteenvedon jälkeen kukin muutoskokonaisuus on esitetty erikseen esittelytekstissä olevassa järjestyksessä.

Käyttötalousosa

Ateriapalveluiden hinnankorotusten täsmennys

Taloussuunnitelmaa laadittaessa neuvottelut ateriapalvelujen hinnankorotuksesta oli kesken. Hyväksytty ateriapalveluiden hinnankorotus on 8,13%, kun talousarviossa oli varauduttu 10% korotukseen. Muutos pienentää opetuksen ja kasvatuksen vuoden 2024 määrärahatarvetta 118 t€ ja parantaa kaupungin toimintakatetta vastaavasti.

Terveystalon vastikkeiden määrärahalisäyksen poisto

Vuoden 2024 talousarviossa huomioitiin 362 t€ varaus tilaomistuksen toimintakatteeseen Terveystalon vastikkeiden nousuun. Nousu saadaan katettua täysimääräisesti vuokrankorotuksilla, joten lisäykselle ei ole tarvetta. Muutos parantaa toimintakatetta 362 t€. 

Investointien karsinnan vaikutus käyttöomaisuuden myyntivoittoihin

Kaavavalituksen ja investointien karsinnan seurauksena Anni-tädin kylän maanmyynti viivästyy, minkä seurauksena maanmyyntivoitot siirtyvät myöhemmille vuosille. Maanmyyntivoitot vähenee vuonna 2024 noin 1,2 M€ pienentäen toimintakatetta yhtä paljon. Maanmyyntivoitot lisääntyvät vuosina 2025 ja 2027 0,3 M€ parantaen vuosien toimintakatetta samalla summalla.

Tuloslaskelmaosa

Yhteisöverojen tarkennus

Yhteisöverotulojen kehityksen ennustetaan toteutuvan talousarviota heikommin. Verotettavan tulon ennustetaan laskevan aikaisemmasta, minkä lisäksi Järvenpään jako-osuus on laskenut viime vuodesta noin 15,6 %. Kuntaliiton 2/2024 verokehikon perusteella yhteisöverotulojen arvioidaan laskevan 0,6 M€ vuonna 2024, jonka jälkeen yhteisöveron taso jää noin 1 M€ alemmalle tasolle taloussuunnitelmaan verrattuna. Kokonaisuudessaan talousohjelmakaudella yhteisöverotuloja ennustetaan kertyvän 3,6 M€ vähemmän.

Valtionosuuksien tarkennus

Valtionvarainministeriö on antanut 21.12.2023 päätöksen kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta ja veroperustemuutoksista johtuvien verotulomenetysten korvauksesta vuonna 2024 ja Opetus- ja kulttuuriministeriö 29.12.2023 päätöksen opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta, joiden mukaan Järvenpäälle maksetaan valtionosuuksia kokonaisuudessaan 11,9 M€ vuonna 2024. Talousarviossa käytettyjen ennakollisten laskelmien mukaan valtionosuutta olisi kertynyt 12,4 M€. Valtionosuuksia esitetään tarkennettavan VM:n päätöksen mukaiseksi eli laskettavan noin 560 t€. Muutos heikentää vuosikatetta 560 t€ vuonna 2024. 

​​Vuoden 2023 lopulla julkaistuja vuosien 2025-28 ennakollisia valtionosuuslaskelmia, joihin liittyy merkittävää epävarmuutta, ei toistaiseksi ole huomioitu taloussuunnitelman muutosesityksessä.

Investointien karsinnan vaikutus korkokuluihin ja poistoihin

Investointien karsinta taloussuunnitelmakaudelta vähentää korkokuluja nostettavan uuden lainan pienentyessä ja samalla parantaa vuosikatetta vuonna 2025 0,4 M€, vuonna 2026 0,8 M€ ja vuonna 2027 0,8 Me eli yhteensä taloussuunnittelukaudella 2M€. Vähentyneet investoinnit pienentävät myös poistoja ja parantavat tulosta vuonna 2025 0,2 M€, vuonna 2026 0,3 M€ ja vuonna 2027 0,8 M€ eli taloussuunnittelukaudella yhteensä 1,3 Me.

Investointiosa

Investointien karsinnat

Valtuuston (4.3.2024 § 4) päätöksen mukaisesti investointiohjelmasta on karsittu yhteensä 15,2 Me vuosina 2024-27. Karsinta kohdistuu sitoviin määrärahoihin seuraavasti:

  • Maanmyynti: 2024: -216 t€, 2025 +54t€, 2027: +54t€ 
  • Talonrakennus:
    • Allianssi-investoinnit: 2024: -330 t€, 2025 +100 t€, 2026: +100 t€ 
    • Hanke- ja riskivaraus: 2024: -200 t€, 2025 -100 t€
    • Kartanon yhtenäiskoulun hankkeen siirtäminen vuotta myöhemmäksi yhteensä 4 M€ vähennys taloussuunnitelmakaudelle.
    • Uimahallin perusparannuksen siirtäminen myöhemmäksi yhteensä 1 M€ vähennys taloussuunnitelmakaudelle.
    • Kirjaston julkisivun ja salaojaremontin siirtäminen myöhemmäksi yhteensä 1,9 M€ vähennys taloussuunnitelmakaudelle.
    • Kyrölän koulun muutos (pk) hankkeeseen vuodelle 2024 ja kokonaisbudjettiin 150 t€ määrärahalisäys
  • Kunnallistekniikka:
    • Uudet alueet: 2024: -3,1 M€, 2025 +0,7 M€, 2026: +0,5 M€, 2027: -1,7 M€
    • Infra peruskorjaus: 2024: -0,7 M€, 2025 -1 M€, 2026: -0,5 M€, 2027: -0,4 M€
  • Kehitysinvestoinnit:  2024-2026 -300t€/vuosi, 2027 -450t€
  • Irtaimistoinvestoinnit:
    • Hyvo 2026: -50 t€
    • Opka 2024: -40 t€, 2025 -70 t€, 2026: -150 t€, 2027: -70 t€

Karsinta vähentää investointeja 2024 4,6 M€, 2025 2,4 M€, 2026 14,5 M€ ja lisää investointeja 6,4 M€ vuonna 2027. Investointiohjelman muutokset heijastuvat kaupungin tulokseen maanmyyntivoittojen, poistojen ja lainan korkokulujen kautta.

Yhteenveto

Esitetyt muutokset heikentävät talousarviovuoden 2024 toimintakatetta 0,7 M€ sekä tilikauden alijäämää 1,9 M€. Muutetun talousarvion mukainen alijäämä on 4,2 M€ vuonna 2024. Muutokset parantavat tilikauden ylijäämää vuonna 2025 2 t€, 2026 0,2 M€ ja vuonna 2027 1 M€.

Esitetyt muutokset vähentävät vuoden 2024 investointimenoja yhteensä 4,6 M€. Kokonaisuutena muutosten seurauksena vuonna 2024 otetaan lainaa 2,7 M€ voimassa olevaa talousarviota vähemmän. Muutosten seuraksena lainaa otetaan vuosina 2025 2,2 M€ ja 2026 14,4 M€ vähemmän ja vuonna 2027 6,2 M€ enemmän.

KR

 

Ehdotus

Esittelijä

Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi

Kaupunginhallitus päättää esittää kaupunginvaltuustolle,​ että kaupunginvaltuusto

  1. hyväksyy talousarviomuutokset vuosille 2024-​2027 liitteen 1 mukaisesti.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Valmistelija

Kimi Alifrosti, Controller, kimi.alifrosti@jarvenpaa.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus 8.4.2024 § 77 

Ehdotus

Kaupunginvaltuusto hyväksyy talousarviomuutokset vuosille 2024-​2027 liitteen 1 mukaisesti.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti. 

Kokouskäsittely

Talousjohtaja Kirsi Rinne selosti asiaa. 

Valmistelija

Jarkko Virolainen, Talouspäällikkö, jarkko.virolainen@jarvenpaa.fi

Perustelut

Valmistelijat: Jarkko Virolainen
 

Talousarvion sitovuusmääräykset

Järvenpään monivuotisen talousohjausmallin mukaisesti sitovuustasojen taloussuunnitelmat laaditaan nettositovana koko talousohjelmakaudelle. Nelivuotinen nettositovuus tarkoittaa, että yksittäisen vuoden talousarviomäärärahan ylittyminen tulee kattaa seuraavien vuosien määrärahasta ja vastaavasti yksittäisen vuoden talousarviomäärärahan alittuminen voidaan käyttää seuraavina vuosina. Määrärahojen käytön alittuessa kehyksestä vastaavan toimielimen tulee tehdä esitys menneen talousarviovuoden määrärahan siirrosta kyseisen vuoden tilinpäätöksen valmistuttua, viimeistään huhtikuun loppuun mennessä, jos se haluaa määrärahan käyttöönsä ohjelmakauden seuraaville vuosille. Vastaavasti tilanteessa, jossa vastuutoimielin havaitsee tilivuoden määrärahansa riittämättömäksi, sen tulee tehdä esitys siitä, kuinka ylitys katetaan pienentämällä tulevien vuosien määrärahoja. Esitys tehdään osavuosikatsauksen yhteydessä, tai viimeistään siten, että se on käsiteltävissä vuoden viimeisessä valtuuston kokouksessa.

Koska opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen määräraha on vuonna 2023 ylittynyt, huolimatta vuoden 2023 lisämäärärahoista, tulee lautakunnan tehdä siirtomäärärahakäsittelyn aikataulussa esitys siitä, miten ylitys katetaan kaupunginvaltuuston viimeksi hyväksymällä (12.12.2022 § 100) talousohjelmakaudella 2023–2026 vuosina 2024-2026. Kaupunginhallitus käsittelee esitykset 8.5.2024 ja valtuusto päättää euromääräisistä talousarviomuutoksista 29.5.2024. Lautakunnat päättävät, millä toimenpiteillä taloudelliset tavoitteet saavutetaan. 

Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen kehyskaudella katettavat ylitykset vuodelta 2022

Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen talousarvio toteutui toimintakatteen osalta noin 1,5 miljoonaa euroa budjetoitua heikompana. Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen vuoden 2023 talousarviota muutettiin vuoden aikana kolme kertaa: KV 29.05.2023 § 26, KV 9.10.2023 § 64 ja KV 13.11.2023 § 71. Kaupunginvaltuuston päätöksien muutokset koskivat vuoden 2022 ylitysten kattamista vuosina 2024–2025, palvelutarpeen kasvusta aiheutuneiden lisäkulujen kattamista sekä kertakorvausten ja järjestelyvaraerien määrärahojen siirtoa konsernipalveluista palvelualueille.

Toimintakateylityksestä osa on syntynyt eristä, joita ei ole täysimääräisesti kyetty huomioimaan lisätalousarviolaskelmissa. Näin ollen ylitys esitetään katettavaksi palvelualueen talousohjelmavuosien toimintakatteesta vain osittain. Poikkeuseriä palvelualueen ylityksestä on katsottu olevan 701 000. 

Poikkeuserät huomioon ottaen esitetään, että vuosien 2023–2026 kehyksestä katettava määräraha olisi 798 000 euroa, joka kohdentuisi seuraavasti: 232 000 euroa vuonna 2025 ja 566 000 euroa vuonna 2026. 

Irtaimistoinvestointien siirto vuodelta 2023

Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen irtaimistoinvestoinneista jäi käyttämättä vuonna 2023 kaikkiaan 330 000 euroa. Alituksesta yleisvarauksen alitusta oli 177 000 euroa, jota ei esitetä siirrettäväksi. Yleisvaraus vähennettynä irtaimistoinvestointien alitus oli 153 000 euroa, joka esitetään siirrettäväksi vuodelle 2024. Siirtomääräraha kohdentuu hankkeille seuraavasti:

  • Harjulan ensikertainen kalustaminen 11 000 euroa
  • JYKin ensikertainen kalustaminen 82 000 euroa
  • Haarajoen koulun ensikertainen varustaminen 60 000 euroa

Toimivalta mihin päätös perustuu (Hallintosääntö, delegointisääntö, erityislainsäädäntö)

 

 

Ehdotus

Esittelijä

Merja Narvo-Akkola, palvelualuejohtaja, merja.narvo-akkola@jarvenpaa.fi

Opetus- ja kasvatuslautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle, että kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä 

  1. opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen käyttötalouden sopeutusvelvoitteiden siirtämisen selostuksen mukaisesti vuosille 2024-2025
  2. opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen irtaimistoinvestointien määrärahojen siirron selostuksen mukaisesti vuodelle 2025.

 

Käsittely:
Talouspäällikkö selosti asiaa.

Tämän pykälän jälkeen kokoustauko klo 17.38-17.52.

 

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti. 

Valmistelija

Jarkko Virolainen, Talouspäällikkö, jarkko.virolainen@jarvenpaa.fi

Perustelut

Talousarvion sitovuusmääräykset

Järvenpään monivuotisen talousohjausmallin mukaisesti sitovuustasojen taloussuunnitelmat laaditaan nettositovana koko talousohjelmakaudelle. Nelivuotinen nettositovuus tarkoittaa, että yksittäisen vuoden talousarviomäärärahan ylittyminen tulee kattaa seuraavien vuosien määrärahasta ja vastaavasti yksittäisen vuoden talousarviomäärärahan alittuminen voidaan käyttää seuraavina vuosina. Määrärahojen käytön alittuessa kehyksestä vastaavan toimielimen tulee tehdä esitys menneen talousarviovuoden määrärahan siirrosta kyseisen vuoden tilinpäätöksen valmistuttua, viimeistään huhtikuun loppuun mennessä, jos se haluaa määrärahan käyttöönsä ohjelmakauden seuraaville vuosille. Vastaavasti tilanteessa, jossa vastuutoimielin havaitsee tilivuoden määrärahansa riittämättömäksi, sen tulee tehdä esitys siitä, kuinka ylitys katetaan pienentämällä tulevien vuosien määrärahoja. Esitys tehdään osavuosikatsauksen yhteydessä, tai viimeistään siten, että se on käsiteltävissä vuoden viimeisessä valtuuston kokouksessa.

Koska hyvinvoinnin palvelualueen määräraha on vuonna 2023 alittunut voi lautakunta esittää alituksen siirtämistä kaupunginvaltuuston hyväksymällä (12.12.2023 § 100) talousohjelmakaudella 2023-2026 kauden loppuun vuosille 2024-2026. Kaupunginhallitus käsittelee esitykset 8.5.2024 ja valtuusto päättää euromääräisistä talousarviomuutoksista 29.5.2024. 

Hyvinvoinnin palvelualueen kehyskaudella siirrettävät alitukset vuodelta 2023

Hyvinvoinnin palvelualueen talousarvio toteutui toimintakatteen osalta 189 000 euroa budjetoitua parempana. Hyvinvoinnin palvelualueen vuoden 2023 talousarviota muutettiin vuoden aikana kaksi kertaa: KV 29.05.2023 § 26 ja KV 9.10.2023 § 64. Kaupunginvaltuuston päätöksien muutokset koskivat vuoden 2022 ylitysten kattamista vuosina 2023-2025, vuodelta 2022 säästyneiden investointimäärärahojen siirtoa sekä järjestelyvaraerien ja kertakorvausten siirtoa konsernipalveluista palvelualueille.

Hyvinvoinnin palvelualueen vuoden 2022 talousarvio ylittyi 179 000 euroa. Ylitys siirrettiin säästövelvoitteena vuosille 2024 ja 2025. Vuodelle 2024 ylityksestä siirrettiin katettavaksi 60 000 euroa ja vuodelle 2025 119 000 euroa. Vuoden 2023 talousarvion alitus on 189 000 euroa. Koska alitus on lähes saman suuruinen kuin vuoden 2022 ylitys, esitetään määrärahat siirrettäväksi kattamaan vuoden 2022 ylityksestä tulleita säästövelvoitteita. Näin ollen vuodelle 2024 alituksesta siirrettäisiin 60 000 euroa ja vuodelle 2025 129 000 euroa. Siirtomäärärahoilla katetaan palvelualueen yllättäviä, talousarviossa huomioimattomia kustannuksia. Vuodelle 2024 siirrettävä 60 000 euroa jaetaan tasan hyvinvointi johdon sekä avainalueiden kesken niin, että kullekin osoitetaan 20 000 euroa.

Irtaimisto- ja liikuntapaikkainvestointien siirto vuodelta 2023

Hyvinvoinnin palvelualueen irtaimistoinvestoinneista jäi käyttämättä vuonna 2023 yhteensä 82 000 euroa. Säästyneet määrärahat tulivat käyttämättä jääneistä yleisvarauksen määrärahoista. Säästyneet irtaimistoinvestointien määrärahat esitetään siirrettäväksi liikuntapaikkainvestointeihin kattamaan Juholanmäen tekojään jäähdytyskontin ja muuntajana kohonneita kustannuksia.

Liikuntapaikkainvestoinnit sisältää *kolme hanketta: Juholanmäen jäähdytyskontin ja muuntajan, keskustan liikuntapuiston sekä *lähiliikuntapaikat. Liikuntapaikkainvestoinneista jäi vuonna 2023 käyttämättä 3 416 000 euroa. Liikuntapaikkainvestointeihin siirrettiin vuodelta 2022 aiheettomasti Juholanmäen jäähdytyskonttia varten 723 000 euroa. Tämän vuoksi vuoden 2023 säästyneistä liikuntapaikkainvestoinneista, jäähdytyskonttia varten  esitetään siirrettäväksi määrärahoja vuodelle 2024, vuoden 2023 alkuperäisen investointisuunnitelman mukaisesti. Jäähdytyskontin alkuperäinen investointisuunnitelma vuodelle 2023 oli 998 000 euroa, josta toteutui 132 000 euroa. Käyttämättömiä määrärahoja jäi 866 000 euroa.

Keskusta liikuntapuiston alkuperäinen vuoden 2023 investointisuunnitelma oli 3 455 000 euroa. Hankkeelle siirrettiin kaupungin valtuuston päätöksellä 29.5.2023 §26 vuodelta 2022 säästynyt 493 000 euroa. Lisäksi hankkeen aikataulua muutettiin kaupungin valtuuston päätöksellä 13.11.2023 §71 niin, että investointimäärärahoja siirrettiin vuosilta 2024-2026 kaikkiaan 1 129 000 euroa vuodelle 2023. Näin ollen vuoden 2023 investointimääräraha hankkeella oli kokonaisuudessaan 5 077 000 euroa. Hankkeen toteutuneet kustannukset vuonna 2023 olivat 3 342 000 euroa. Määrärahoista jäi käyttämättä 1 735 000 euroa. * Lähiliikuntapaikkainvestointeja ei toteutunut vuonna 2023, joten määräraha esitetään siirrettäväksi vuodelle 2024.

Liikuntapaikkainvestoinneista esitetään siirrettäväksi keskeneräisten hankkeiden kattamiseksi vuonna 2023 määrärahat hankkeittain seuraavasti:

  • Juholanmäen jäähdytyskontti ja muuntaja 866 000 euroa
  • Keskustan liikuntapuisto 1 735 000 euroa
  • lähiliikuntapaikat 50 000e*

KS

Esityslistaa on 22.4. täydennetty lisäämällä kuvaustekstiin maininnat lähiliikuntapaikoista. Lisäykset erottaa *-merkinnöistä.

Ehdotus

Esittelijä

Kristiina Soots, palvelualuejohtaja, kristiina.soots@jarvenpaa.fi

Hyvinvointilautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle, että kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä

  1. hyvinvoinnin palvelualueen käyttötalouden siirtomäärärahat kattamaan vuoden 2022 määrärahaylityksestä syntyneitä säästövelvoitteita vuosina 2024-2025 kuvaustekstissä esitetyllä tavalla
  2. hyvinvoinnin palvelualueen irtaimisto- ja liikuntapaikkarakentamisen investointien määrärahojen siirrot vuodelle 2024 kuvaustekstissä esitetyllä tavalla   

 

Käsittely

Talouspäällikkö Jarkko Virolainen selosti asiaa. 

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Valmistelija

Timo Väisänen, talouspäällikkö, timo.vaisanen@jarvenpaa.fi

Perustelut

Talousarvion sitovuusmääräykset

Sitovuustasojen taloussuunnitelma laaditaan nettositovana koko talousarviokaudelle. Määrärahojen sitovuus koskee koko nelivuotiskautta. Mikäli lautakunnat alittavat budjettinsa yksittäisenä vuonna,​ saavat ne määrärahan käyttöönsä seuraavana vuonna. Toisaalta lautakunnille ei myönnetä lisämäärärahaa,​ ilman esitystä ylityksen kattamisesta tulevien vuosien kehyksistä. Aikaisempien vuosien talousarviopäätösten yhteydessä on sovittu sopeutustoimista,​ joiden mukaiset talousvaikutusten on huomioitu sitovissa määrärahoissa. Ensimmäisellä sopeutuskierroksella valtuusto hyväksyi erikseen toimenpiteet,​ joilla sopeutuksia tavoitellaan. Käytännössä toimenpiteet eivät ole kaikilta osin toteutuneet,​ jolloin palvelualueet ovat hakeneet korvaavat toimenpiteet pysyäkseen budjeteissa. Käytännössä lautakunnat päättävät,​ millä toimenpiteillä ne tasapainottavat taloutensa taloussuunnitelman mukaisiin lukuihin,​ eikä erillisistä toimenpiteiden toteumaseurantaa ole tarkoituksenmukaista jatkaa.  

Valtuusto asettaa tavoitteet sitovuustasoittain. Valtuustoon nähden sitovia ovat sitovat toiminnalliset tavoitteet ja niiden mittarit sekä määrärahat toimintakatteen osalta. Lautakunnat asettavat valtuustotasoa tarkemmat tavoitteet käyttösuunnitelmissa valtuuston vahvistaman taloussuunnitelmapäätöksen jälkeen. Sitovuustasoihin ei ole esitetty muutoksia. 

Kaupunkikehityksen palvelualueen vuoden 2023 määrärahat ovat ylittyneet valtuuston KV 11.12.2023 § 92 myöntämästä 80 000 euron lisämäärärahasta huolimatta. Näin ollen lautakunnan tulee tehdä siirtomäärärahakäsittelyn aikataulussa esitys siitä, miten ylitys katetaan kaupunginvaltuuston viimeksi hyväksymällä (KV 12.12.2022 § 100) talousohjelmakaudella 2023–2026. Kaupunginhallitus käsittelee esityksen 13.5.2024 ja valtuusto päättää euromääräisistä talousarviomuutoksista 27.5.2024. Lautakunnat päättävät millä toimenpiteillä taloudelliset tavoitteet saavutetaan.

Kaupunkikehityksen palvelualueen katettavat ylitykset vuodelta 2023

Kaupunkikehityksen palvelualueen talousarvio toteutui toimintakatteen osalta noin 210 000 euroa budjetoitua heikompana. Kaupunkikehityksen talousarviota muutettiin vuoden aikana 3 kertaa. Kaupunginvaltuuston 29.5.2023 § 26 päättämä muutos koski Kaupunkikehityksen säästyneitä siirtomäärärahoja vuodelta 2022. Palvelualueen vuoden 2022 toimintakate toteutui noin 97 000 euroa budjetoitua parempana. Tehdyllä muutoksella lisättiin 77 000 euroa määrärahoja käyttötalouteen vuodelle 2023 ja vuodelle 2024 10 000 euroa toimintamenojen kattamisiin. Lisäksi 10 000 euroa säästyneistä määrärahoista lisättiin kunnallistekniikan investointeihin koulureitin turvallisuuteen panostamiseen. Toinen muutos (KV 9.10.2023 § 64) koski palkankorotuksia yhteensä 61 000 euroa, sisäisiä ylläpito- ja pääomavuokria, joissa oli kaupunkikehityksen osalta alibudjetointia yhteensä 68 000 euroa ja työterveyden sisäistä laskutusta, josta oli jäänyt huomioimatta Kelakorvaus, joka alensi kustannuksia -9 000 euroa. Kolmas muutos (KV 11.12.2023 § 92) koski vuoden 2023 alustavaa ennustetta toimintakateylityksestä, jonka mukaan toimintakate ylittyisi 80 000 euroa budjetoituun nähden. Tehdyllä ennuste arviolla ja sen perusteella tehdyllä muutoksella lisättiin kaupunkikehityksen toimintakuluja 80 000. Summa lisättiin alueurakan määrärahoihin lisäykseksi. Muutos heikensi vuoden toimintakatetta samalla summalla ja paransi vuoden 2026 toimintakatetta, koska ylitys oli esitetty katettavaksi kokonaisuudessaan vuoden 2026 aikana. Tehtyjen muutosten toimintakatevaikutus oli reilut 277 000 euroa, joka heikensi Kaupunkikehityksen toimintakatetta saman verran alkuperäiseen nähden.

Toimintakateylitys muodostui toimintatuottojen -62 000 euroa alituksesta, valmistus omaan käyttöön -34 000 euroa alituksesta, sekä toimintakulujen -114 000 euroa ylityksestä. Suurimmat syyt toimintatuottojen 62 000 euron alitukseen olivat ennakoitua pienemmät maksutuotot johtuen maankäyttö- ja karttapalveluiden kiint. toimituksista, lohkomisista ja tontinmittauksista sekä rakennuslupatuotoista. Toimintakulujen suurimmat ylitykset syntyivät palveluiden ostoissa, aineissa ja tarvikkeissa sekä muissa toimintakuluissa.

Vuodelta 2023 syntynyt toimintakateylitys esitetään katettavaksi suunnitelmakauden lopulla vuodesta 2026 alkaen niin, että ylitys tulee katetuksi vuoden 2026 loppuun mennessä. Toimintakatteen ylitys pyritään kattamaan alueurakan kilpailutuksella (laatutason lasku ja urakan uudelleen tarkastelu), Kaupunkikehityksen toiminnan karsiminen (tehtävien priorisointi tehtäviin, joista tulee tuloja, tai säästää menoja). Kaupunkikehityksen palvelualueella pyritään kuitenkin kartoittamaan keinoja, joilla vuoden 2023 toimintakatteen ylitys saataisiin katettua joko kokonaan, tai osittain vuoden 2025 aikana. Tämä on mahdollista toteuttaa lähinnä vuoden 2024 toimintakatteen alituksella.

Irtaimistoinvestointien siirto vuodelta 2023

Kaupunkikehityksen palvelualueen irtaimistoinvestointien käyttämättä jääneistä määrärahoista ei ole tarvetta tehdä siirtoesitystä vuodelle 2024.

MA

Ehdotus

Esittelijä

Mikko Autere, vt. kaupunkikehitysjohtaja, mikko.autere@jarvenpaa.fi

Kaupunkikehityslautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle, että kaupunginvaltuusto päättää

  1. että kaupunkikehityksen vuoden 2023 talousarvio ylitys katetaan suunnitelmakaudella 2023-2026 niin, että ylitys tulee kokonaisuudessaan katettua kuvauksessa mainituilla toimenpiteillä vuoden 2026 aikana.

 

Käsittely

Talouspäällikkö Timo Väisänen selosti asiaa.  

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti. 

Valmistelija

Kimi Alifrosti, Controller, kimi.alifrosti@jarvenpaa.fi

Perustelut

Kaupunginvaltuusto hyväksyi vuoden 2024 talousarvion kokouksessaan 13.11.2023 § 73. Talousarviota muutettiin kaupunginvaltuuston 11.12.2023 § 92 päätöksellä vuoden 2023 talousarviomuutosten yhteydessä huomioimalla Kaupunkikehityksen ja Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen ennakoitujen määrärahaylitysten kattaminen taloussuunnitelmakaudella sekä käyttöomaisuuden myyntivoittojen ja maankäyttökorvausten siirtyminen vuodelle 2024. KV 22.4.2024 § 22 talousarviomuutoksessa valtuusto hyväksyi ateriapalveluiden hinnankorotuksen tarkennuksen, Terveystalon vastikkeiden määrärahojen poiston, valtionosuudet vuoden 2024 päätösten mukaisiksi, heikennyksen yhteisöverotuloarvioon sekä investointien karsinnat ja niiden välilliset tulosvaikutukset.

Nyt esitettävien vuosien 2024-27 talousarvio- ja taloussuunnitelmamuutosten yhteenveto on esitetty ensimmäisenä liitteessä 1. Yhteenvedon jälkeen kukin muutoskokonaisuus on esitetty erikseen esittelytekstissä olevassa järjestyksessä.

Käyttötalousosa

Vuonna 2023 käyttämättä jääneiden määrärahojen ja määrärahaylitysten siirrot vuosille 2024-26

Talousohjausmallin mukaisesti talousarvioon ei lähtökohtaisesti tehdä talousarviomuutoksia. Useampivuotinen sitova talousohjelma tarkoittaa, että yhden vuoden määrärahojen ylittyminen tai alittuminen ei ole ratkaisevaa, vaan sitovuustason talouden pitää pysyä tasapainossa koko talousohjelmakaudella. Talousohjausmallin mukaisesti yksittäisen vuoden talousarviomäärärahan ylittyminen tulee kattaa seuraavien vuosien määrärahasta ja vastaavasti yksittäisen vuoden talousarviomäärärahan alittuminen voidaan käyttää seuraavina vuosina.

Mikäli yhtenä talousarviovuonna säästynyt määräraha halutaan käyttöön ohjelmakauden seuraaville vuosille, tulee lautakunnan tehdä tilinpäätöksen valmistuttua esitys määrärahan käytöstä talousohjelmavuosina. Käyttämättä jäänyttä määrärahaa ei voi kohdentaa pysyviin menolisäyksiin. Määrärahaylityksien osalta tulee ennen talousarviovuoden päättymistä hakea lisämäärärahaa ja esittää valtuustolle, miten yhden vuoden ylitys katetaan tulevien vuosien määrärahoista. Mikäli ylitystarve realisoituu vasta tilinpäätökseen, tuodaan vastaava sopeutusesitys tuleville talousohjelmavuosille käsittelyyn siirtomäärärahakäsittelyn yhteydessä.

Sitovuustasoittain enimmillään siirrettävissä olevan määrärahan määrittelyssä on huomioitu mahdolliset poikkeukselliset erät, joiden käyttämättä jäämistä ei voi katsoa palvelualueen omaksi aikaansaannokseksi. Vastaavasti erät, joiden ylittyminen on aiheutunut budjetointivirheestä tai muusta palvelualueen vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolisesta tapahtumasta, on tekijät huomioitu sopeutettavaa summaa määriteltäessä.
Siirrettävissä olevat summat sekä tehdyt siirtoesitykset sitovuustasoittain ovat seuraavat: 

  • Konsernipalvelut 404 t€ --> 404 t€ käyttötalouteen vuodelle 2024.
  • Hyvinvointi 97 t€ --> 60 t€ käyttötalouteen vuodelle 2024 ja 129 t€ vuodelle 2025.

Tilaomistuksen, Kaupunkikehityksen, Opetuksen ja kasvatuksen sekä Järvenpään veden sitovuustasot ylittivät talousarvionsa. Tulevilta vuosilta sopeutettavat summat ovat seuraavat:

  • Tilaomistus 20 t€ --> 20 t€ vuodelle 2024.
  • Kaupunkikehitys 210 t€ --> 210 t€ vuodelle 2026.
  • Opetus ja kasvatus 798 t€ --> 210 t€ vuodelle 2025 ja 566 t€ vuodelle 2026.
  • Järvenpään vesi 95 t€ --> 45 t€ vuodelle 2025 ja 50 t€ vuodella 2026.

Opetuksen ja kasvatuksen ylityksestä osa aiheutui valmistavan opetuksen ennakoitua suuremmista kustannuksista sekä hankkeiden omavastuista. Järvenpään veden ylityksestä osa aiheutui pumppaamoinvestoinnin kirjauksesta käyttötalouteen. Näiltä osin palvelualueille ei kohdennettu lisäsopeutusvelvoitetta vuosille 2024-26. 

Vuosittainen kooste siirtomäärärahaesityksistä on esitetty liitteessä 2. Esitykset heikentävät toimintakatetta vuonna 2024 444 t€ sekä parantavat toimintakatetta 2025 148 t€ ja 2026 831 t€.

Paikallinen sopimus vuoden 2010 tuloksellisuuserän korjaamisesta

Kaupunki ja OAJ on tehnyt paikallisen sopimuksen vuoden 2010 tuloksellisuuserän aiheuttamien palkkavirheiden korjaamiseksi. Sopimus lisää vuoden 2024 Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen henkilöstökuluja 20 t€ ja vuodesta 2025 eteenpäin noin 30 t€. Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen määrärahoja esitetään kasvatettavan vastaavilla summilla. 

Yhdistysten tilavuokrien ja avustusten budjetoinnin korjaus

Vuonna 2022 toteutettiin muutamiin yhteisöjen vuokraamiin kohteisiin muutos, jossa vuokralainen siirtyi maksamaan tiloista markkinavuokraa ja Hyvinvoinnin palvelualue myönsi yhteisölle hakemuksen perusteella vuokra-avusta, jolloin aiemmin tilasubventiona näkynyt sisäinen vuokra muuttui ulkoiseksi kuluksi. Toimintamalli ei ole vastannut tarkoitusta, joten vuoden 2024 alusta on siirrytty takaisin käytäntöön, jossa yhdistyksille vuokrattujen tilojen sisäinen tilavuokra laskutetaan Hyvinvoinnin palvelualueelta ja Hyvinvoinnin palvelualue saa yhdistykseltä heidän kanssaan neuvottelemansa subventoidun tilavuokran. Muutoksen seurauksena oikaistaan budjetointia vähentäen Tilaomistuksen ulkoista vuokratuloa ja lisäten Tilaomistuksen sisäistä vuokratuloa. Lisäksi vähennetään Hyvinvoinnin palvelualueen ulkoista avustusmenoa ja lisätään Hyvinvoinnin palvelualueen ulkoista vuokratuottoa sekä sisäistä vuokramenoa. Muutoksella ei ole vaikutusta kaupungin toimintakatteeseen.

Ruotsin kielen lisääntyvät tuntimäärät

Vuosien 2024-27 taloussuunnitelmavalmistelussa huomioitiin valtioneuvoston tuntijakoasetuksessa B1-kieleen lisätty yksi vuosiviikkotunti 7. luokalle 1.8.2024 alkaen. Tarkentuneen säädöstulkinnan mukaisesti uusi tuntijako koskee kaikkia vuosiluokkia 7–9. Näin ollen B1-kielen opetusta tulee järjestää 8. ja 9. luokalla siten, että myös 9.-luokkalaiset saavat yhden vuosiviikkotunnin lisää opetusta lukuvuonna 2024–2025 ja 8. luokkalaiset yhden vuosiviikkotunnin lisää viimeistään lukuvuonna 2025–2026 ollessaan 9. luokalla. 

Luokille 8.-9. kertaluonteisesti kohdistuvaa tuntimäärän lisäystä ei ole huomioitu talousarviovalmistelussa. Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen määrärahoihin esitetään vuodelle 2024 lisäystä 22 200 €, vuodelle 2025 44 400 € ja vuodelle 2026 22 200 €. 

 

Investointiosa

Vuonna 2023 kesken jääneiden investointien määrärahasiirrot vuodelle 2024

Investointimäärärahasiirtoesitykset on esitetty hankkeittain liitteessä 3.

  • ICT investointien määrärahoista jäi vuonna 2023 käyttämättä 883 t€, josta esitetään siirrettävän vuodelle 2024 250 t€.
  • Irtaimistoinvestoinneissa esitetään Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueella 153 t€ määrärahasiirtoa vuodelle 2024. Hyvinvoinnin palvelualueella käyttämättä jäänyt 82 t€ irtaimistomäärärahaa esitetään siirrettäväksi Juholanmäen jäähdytyskontti hankkeelle liikuntapaikkojen ylläpitoinvestointien sitovuustasolle. Yhteensä irtaimistomäärärahoja esitetään siirrettäväksi 234 t€.
  • Kehitysinvestoinneista vuodelle 2023 myönnetyistä määrärahoista jäi käyttämättä 91 t€, joka esitetään siirrettäväksi kokonaisuudessaan vuodelle 2024.​
  • Talonrakennuksen hankkeisiin vuodelle 2023 varatuista määrärahoista jäi kokonaisuudessaan käyttämättä nettona 5,6 M€, josta esitetään siirrettäväksi 2,2 M€ vuodelle 2024. Osa siirtotarpeista oli huomioitu jo vuosien 2024-27 taloussuunnitelmassa, mikä pienentää siirtotarvetta.
  • Kunnallistekniikan vuoden 2023 investointimäärärahasta jäi käyttämättä 3 M€. Käyttämättömästä määrärahasta esitetään siirrettäväksi infran kunnossapitoon 0,6 M€ ja uusien alueiden hankkeista 0,9 M€ eli yhteensä 1,5 M€ vuodelle 2024 jatkuviin ja toteutuviin hankkeisiin. 
  • Liikuntapaikkainvestointien määrärahasta jäi käyttämättä 2,6 M€ vuonna 2023. Määrärahasta 1,7 M€ esitetään siirrettävän vuodelle 2024 Keskuskenttä ja Juholanpelto hankkeelle ja 0,9 M€ liikuntapaikkojen ylläpitoon.
  • Maanostojen vuoden 2023 määrärahasta jäi käyttämättä 1,5 M€, josta esitetään siirrettäväksi 0,75 M€ vuodelle 2024 viivästyneen Urheilukatu 7-9 rakennuksen purkukustannuksiin.

​Kokonaisuudessaan investointimenot ja lainamäärä kasvavat esitettyjen investointien määrärahasiirtojen seurauksena 7,7 M€. Investointien määrärahasiirtoesityksissä on huomioitu vain vuodelle 2024 siirtyvät hankkeet. Siltä osin, kun hankeaikataulut ovat viivästyneet enemmän, vuosille 2025 tai 2026, muutokset huomioidaan osana investointiohjelman ja taloussuunnitelman laadintaa. 

Annitädinkylän Kunnallistekniikan investointien aikaistaminen vuodelta 2025 vuodelle 2024  

Talousarviovaiheessa arvioidusta poiketen Annitädinkylän kaavavalitus käsiteltiin erittäin nopeasti, mistä johtuen esitetään hankkeen osittaista palauttamista alkuperäiselle toteutusvuodelle ja hankkeen aloittamista syksyllä 2024. Määrärahan siirto vuodelta 2025 aikaistaisi hanketta siten, että ensimmäiset tontit olisivat rakentamiskelpoisia keväällä 2025, mikä parantaisi kaupankäynnin ajoitusta. Tontinmyynti aikaistuisi 4-5 kuukaudella ja myyntituloja saataisiin jo vuodelle 2025. Määrärahatarve vuodelle 2024 on 500 t€. Vastaava summa voidaan vähentää vuodelta 2025. Muutos lisää investointeja ja lainanottoa vuonna 2024 500 t€ ja vuonna 2025 lisää maanmyyntituloja ja vähentää investointeja 500 t€, jolloin tarvittava lainamäärä pienenee 1 M€. 

Yhteenveto

Esitetyt muutokset heikentävät talousarviovuoden 2024 toimintakatetta ja lisäävät tilikauden alijäämää 0,5 M€. Muutetun talousarvion mukainen alijäämä on 4,7 M€ vuonna 2024. Muutokset lisää tilikauden ylijäämää vuonna 2025 574 t€, 2026 778 M€ ja lisää alijäämää vuonna 2027 32 t€.

Esitetyt muutokset lisäävät vuoden 2024 investointimenoja yhteensä 8,2 M€. Kokonaisuutena muutosten seurauksena vuonna 2024 otetaan lainaa 8,6 M€ voimassa olevaa talousarviota enemmän. Muutosten seuraksena lainaa otetaan vuosina 2025 1,1 M€ ja 2026 0,8 M€ vähemmän ja vuonna 2027 32 t€ enemmän.

KR

Ehdotus

Esittelijä

Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi

Kaupunginhallitus päättää esittää kaupunginvaltuustolle,​ että kaupunginvaltuusto

  1. hyväksyy talousarviomuutokset vuosille 2024-​2027 liitteen 1 mukaisesti.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Kokouskäsittely

Talousjohtaja Kirsi Rinne selosti asiaa.

Valmistelija

Kimi Alifrosti, Controller, kimi.alifrosti@jarvenpaa.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus 13.5.2024 § 131  

 

Ehdotus

Kaupunginvaltuusto hyväksyy talousarviomuutokset vuosille 2024-​2027 liitteen 1 mukaisesti.

 

 

 

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti. 

Kokouskäsittely

Talousjohtaja Kirsi Rinne selosti asiaa.

Valmistelija

Marketta Niemi, talousasiantuntija, marketta.niemi@jarvenpaa.fi
Ari Kaunisto, toimitusjohtaja, ari.kaunisto@jarvenpaa.fi

Perustelut

Valmistelijat Ari Kaunisto, Marketta Niemi

Talousarvion sitovuusmääräykset

Sitovuustasojen taloussuunnitelma laaditaan nettositovana koko talousarviokaudelle. Määrärahojen sitovuus koskee koko nelivuotiskautta. Mikäli lautakunnat/johtokunta alittavat/ylittävät budjettinsa yksittäisenä vuonna, tehdään niistä talousarviomuutokset lautakuntien/johtokuntien esitysten perusteella.

Valtuusto asettaa tavoitteet sitovuustasoittain. Sitovuustasona Järvenpään Veden talousarviossa vuonna 2023 oli toimintakate, mutta 1.1.2024 alkaen sitovuustasona on tilikauden tulos.

Järvenpään Veden vuoden 2023 määrärahat ovat ylittyneet 95 te veden myynnin yllättäen laskiessa 5,9 %, johtuen maailmanpoliittisesta tilanteesta. Vuosien 2024-2026 aikana uskotaan veden myynnin kasvavan. Näin ollen johtokunnan tulee tehdä siirtomäärärahakäsittelyn aikataulussa esitys siitä, miten ylitys katetaan taloussuunnitelmakaudella 2024-2026. Kaupunginhallitus on käsitellyt 13.5.2024 § 131 talousarviomuutoksista ja valtuusto on päättänyt euromääräisistä talousarviomuutoksista 27.5.2024 § 35. Lautakunnat/johtokunta päättävät millä toimenpiteillä taloudelliset tavoitteet saavutetaan.

Järvenpään Veden katettavat ylitykset vuodelta 2023

Järvenpään Veden talousarvio toteutui toimintakatteen osalta noin 95 te budjetoitua heikompana. Talousarviomuutoksia tehtiin Järvenpään Veden talousarvioon kolme kertaa vuonna 2023. Tehdyillä muutoksilla lisättiin Järvenpään Veden käyttötalouden toimintakulujen määrärahaa yhteensä 303 te vuonna 2023. 

Vuodelta 2023 syntynyt toimintakateylitys 95 te esitetään katettavaksi suunnitelmakaudella vuosina 2024-2026. Toimintakatteen ylitys pyritään kattamaan vuosina 2025 (45 te) ja 2026 (50 te) tarvittavilla taksanmuutoksilla.

Ehdotus

Esittelijä

Ari Kaunisto, toimitusjohtaja, ari.kaunisto@jarvenpaa.fi

Järvenpään Veden johtokunta päättää merkitä tiedoksi

  1. että Järvenpään Veden vuoden 2023 talousarvio ylitys 95 te katetaan suunnitelmakaudella 2024-2026 niin, että ylitys tulee kokonaisuudessaan katettua kuvauksessa mainituilla toimenpiteillä vuosien 2025-2026 aikana.

 

Käsittely

Talousasiantuntija Marketta Niemi ja toimitusjohtaja Ari Kaunisto selostivat asiaa.   

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti. 

Valmistelija

Kimi Alifrosti, Controller, kimi.alifrosti@jarvenpaa.fi

Perustelut

Kaupunginvaltuusto hyväksyi vuoden 2024 talousarvion kokouksessaan 13.11.2023 § 73. Talousarviota muutettiin kaupunginvaltuuston 11.12.2023 § 92 päätöksellä vuoden 2023 talousarviomuutosten yhteydessä huomioimalla Kaupunkikehityksen ja Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen ennakoitujen määrärahaylitysten kattaminen taloussuunnitelmakaudella sekä käyttöomaisuuden myyntivoittojen ja maankäyttökorvausten siirtyminen vuodelle 2024. KV 22.4.2024 § 22 talousarviomuutoksessa valtuusto hyväksyi ateriapalveluiden hinnankorotuksen tarkennuksen, Terveystalon vastikkeiden määrärahojen poiston, valtionosuudet vuoden 2024 päätösten mukaisiksi, heikennyksen yhteisöverotuloarvioon sekä investointien karsinnat ja niiden välilliset tulosvaikutukset. KV 27.5.2024 §35 talousarviomuutoksessa valtuusto hyväksyi vuonna 2023 käyttämättä jääneiden määrärahojen ja määrärahaylitysten siirrot, paikallisen sopimuksen vuoden 2010 tuloksellisuuserän korjaamisesta, yhdistysten tilavuokrien ja avustusten budjetointikorjauksen ja ruotsin kielen lisääntyvien tuntimäärien määrärahalisäyksen sekä Annitädinkylän kunnallistekniikan investointien ja niihin liittyvien maanmyyntien aikaistuksen.

Nyt esitettävien vuoden 2024-​27 talousarvio-​ ja taloussuunnitelmamuutosten yhteenveto on esitetty liitteessä 1 ensimmäisenä. Yhteenvedon jälkeen kukin muutoskokonaisuus on esitetty erikseen esittelytekstissä olevassa järjestyksessä.

Käyttötalousosa

Opkan toiminta-alueittain opiskelevien lisäys

Vaikeimmin kehitysvammaisten oppilaiden määrä on kasvanut niin, että opetukseen on jouduttu perustamaan uusi ryhmä 1.8.2024 alkaen. Uuden ryhmän on tarkoitus toimia kolmen lukuvuoden ajan. Kustannuksissa on huomioitu henkilöstökulut, kuljetuskustannukset, oppimateriaaleista syntyvät kustannukset sekä erikoiskalusteisiin tarvittavat määrärahat.

Muutos lisää opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen vuoden 2024 määrärahatarvetta 88 t€ ja heikentää kaupungin toimintakatetta vastaavasti. Vaikutus vuosille 2025 ja 2026 on 205 t€ ja vuodelle 2027 109 t€.

Kotikuntakuntakorvausten tarkistus

Valtionvarainministeriö on tarkistanut kesäkuussa 2024 kotikuntakorvausten perusosaa (VM/KAO 26.6.2024). Päätöksen mukaisesti kotikuntakorvauksen perusosa nousee 7 459 eurosta 7 881 euroon. Muutos lisää kotikuntakorvaustuloja 53 t€ ja kotikuntakorvausmenoja 195 t€ eli kaupungin toimintakate heikkenee 142 t€. Kotikuntakorvausten sitovuustason määrärahaa esitetään korjattavan VM:n päätöksen mukaisesti. Vaikutukset taloussuunnitelmavuosiin huomioidaan talousarviovalmistelussa.  

Kansakoulunkadun käytön jatkaminen

JYK Kansakoulunkadun käyttöä jatkettiin 2024 vuonna JYK2 hankkeen toteutustavan ja ajankohdan muututtua. Budjetti laadittiin olettaen, että tila on vuoden ajan remontissa, joten kohteen käyttökuluihin ei tehty määrärahavarauksia. Käytön jatkuminen lisää tilaomistuksen vuoden 2024 määrärahatarvetta 190t€ ja heikentää kaupungin toimintakatetta vastaavasti. Jatkokäytön vaikutukset taloussuunnitelmavuosiin huomioidaan talousarviovalmistelussa.  

Palolaitoksen myynti

Kaupunginvaltuusto päätti 4.3.2024 § 15 paloasemakiinteistön myynnistä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle 5,350 M€ kauppahintaan. Kauppa toteutui toukokuussa 2024.

Myynti vähentää loppuvuonna tilaomistuksen vuokratuottoja n. 452 t€ (sis. ulkoiset ja sisäiset toimintatuotot) ja toimintakuluja n. 257 t€ (sis. ulkoiset ja sisäiset toimintakulut) ja lisää käyttöomaisuuden nettomyyntivoittoja n. 1,086 M€. Tilaomistuksen toimintakate heikkenee 195 t€, joten määrärahaa esitetään lisättävän vastaavasti. Käyttöomaisuuden myyntivoittotavoitetta ei esitetä lisättävän, koska käyttöomaisuuden myynnit ovat muilta osin jäämässä tavoitteestaan.

Tuloslaskelmaosa

Valtionosuuksien tarkennus

Valtionvarainministeriö on tarkentanut 26.6.2024 päätöstään kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta vuodelle 2024. Valtionosuuksia esitetään lisättävän noin 86t€ VM:n päätöksen mukaiseksi. Muutos parantaa vuosikatetta 86 t€ vuonna 2024. 

Palolaitoksen myynnin vaikutus korkokuluihin ja poistoihin

Palolaitoksen myynnistä saatu rahoitus vähentää kuluvan vuoden korkokuluja 75 t€ nostettavan uuden lainan vähentyessä, eikä myynnin jälkeisiltä kuukausilta kerry suunnitelman mukaisia poistoja 111 t€. Vuoden 2024 talousarvion korkokuluja ja poistoja esitetään muutettavan vastaavasti.   

Investointiosa

Valvontakohteiden tiedonsiirtolaitteisto 

Allianssi-investointien määrärahaan on varattu budjetti kaupungin kameravalvontakohteiden tiedonsiirtolaitteiden hankintaan. Hankinnassa ei ole kyse talonrakennuksesta, joten määräraha esitetään siirrettäväksi ICT-investointien määrärahaan. Hankinta on jo toteutunut ja sen kustannukset ovat 35t€. Muutoksella ei ole vaikutusta lainanottoon. 

Juholanmäen jäähdytyskontin lisämääräraha

Hyvinvointilautakunta esitti kokouksessaan 12.6.2024 §27 liikuntapaikkarakentamisen määrärahaan 171 t€ lisäystä. Juholanmäen jäähdytyskontin kustannukset ovat kasvaneet 998 t€:sta 1,251 M€:oon. Kustannuskasvu on ollut seurausta muun muassa pelastusviranomaisten tiukentuneista vaatimuksista turvajärjestelmiin liittyen sekä rakennusvalvontaviranomaisen vaatimasta suoja-aidan toteuttamisesta jäähdytyskontin ympärille. Muutos lisää liikuntapaikkainvestointeja 171t € ja lainanottoa vastaavasti.

Palolaitoksen myynnin vaikutus investointeihin

Palolaitoksen myynnissä rakennuksen tasearvo oli 4,3 M€, joka kirjataan tuloksi rakennuksiin ja rakennelmiin. Kokonaisuudessaan palolaitoksen myynti käyttötalousvaikutukset huomioiden vähentää lainatarvetta vuonna 2024 4,1 M€.

Yhteenveto

Esitetyt muutokset heikentävät talousarviovuoden 2024 toimintakatetta 0,​6 M€ sekä tilikauden alijäämää 0,3 M€. Muutetun talousarvion mukainen alijäämä on 5 M€ vuonna 2024. 

Esitetyt muutokset lisäävät vuoden 2024 investointimenoja yhteensä 0,2 M€ ja käyttöomaisuuden myyntituloja 4,3 M€.

Ehdotus

Esittelijä

Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi

Kaupunginhallitus päättää esittää kaupunginvaltuustolle, että se hyväksyy talousarviomuutokset vuosille 2024-​​2027 liitteen 1 mukaisesti.

 

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Valmistelija

Kimi Alifrosti, Controller, kimi.alifrosti@jarvenpaa.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus 2.9.2024 § 205  

Ehdotus

Kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä talousarviomuutokset vuosille 2024-​​2027 liitteen 1 mukaisesti. 

 

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti. 

Kokouskäsittely

Talousjohtaja Kirsi Rinne selosti asiaa.

Kokoustauko tämän pykälän käsittelyn jälkeen klo 18.01 - 18.10.

Valmistelija

  • Kimi Alifrosti, Controller, kimi.alifrosti@jarvenpaa.fi

Perustelut

Kaupunginvaltuusto hyväksyi vuoden 2024 talousarvion kokouksessaan 13.11.2023 § 73. Talousarviota on muutettu 4 kertaa.

  1. Talousarviota muutettiin kaupunginvaltuuston 11.12.2023 § 92 päätöksellä vuoden 2023 talousarviomuutosten yhteydessä huomioimalla Kaupunkikehityksen ja Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen ennakoitujen määrärahaylitysten kattaminen taloussuunnitelmakaudella sekä käyttöomaisuuden myyntivoittojen ja maankäyttökorvausten siirtyminen vuodelle 2024.
  2. KV 22.4.2024 § 22 talousarviomuutoksessa valtuusto hyväksyi ateriapalveluiden hinnankorotuksen tarkennuksen, Terveystalon vastikkeiden määrärahojen poiston, valtionosuudet vuoden 2024 päätösten mukaisiksi, heikennyksen yhteisöverotuloarvioon sekä investointien karsinnat ja niiden välilliset tulosvaikutukset.
  3. KV 27.5.2024 §35 talousarviomuutoksessa valtuusto hyväksyi vuonna 2023 käyttämättä jääneiden määrärahojen ja määrärahaylitysten siirrot, paikallisen sopimuksen vuoden 2010 tuloksellisuuserän korjaamisesta, yhdistysten tilavuokrien ja avustusten budjetointikorjauksen ja ruotsin kielen lisääntyvien tuntimäärien määrärahalisäyksen sekä Annitädinkylän kunnallistekniikan investointien ja niihin liittyvien maanmyyntien aikaistuksen.
  4. KV 16.9.2024 § 54 talousarviomuutoksessa valtuusto hyväksyi opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen toiminta-alueittain opiskelevien määrärahalisäyksen, kotikuntakorvausten tarkistuksen OKM:n muutospäätöksen mukaiseksi, Kansakoulunkadun käyttökulujen määrärahan, palolaitoksen myynnin määrärahamuutokset, valtionosuuksien tarkistuksen VM:n muutospäätöksen mukaisiksi, valvontakohteiden tiedonsiirtolaitteiston investointimäärärahasiirron ja Juholanmäen jäähdytyskontin investoinnin lisämäärärahan.

Nyt esitettävien vuoden 2024-​27 talousarvio-​ ja taloussuunnitelmamuutosten yhteenveto on esitetty liitteessä 1 ensimmäisenä. Yhteenvedon jälkeen kukin muutoskokonaisuus on esitetty erikseen esittelytekstissä olevassa järjestyksessä.

Taloussuunnitelmavuosia koskevat muutokset huomioidaan saman suuruisina myös valtuuston 11.11.2024 § 75 hyväksymässä 2025-28 taloussuunnitelmassa. Muutoksen vuosien 2025-28 taloussuunnitelmaan on esitetty liittessä 2. Yhteenvedon jälkeen kukin muutoskokonaisuus on esitetty erikseen esittelytekstissä olevassa järjestyksessä. Liitteseen on sisällytetty vain myös vuosien 2025-2028 taloussuunnitelmaan vaikuttavat muutokset.

Käyttötalousosa

Työmarkkinatuen kuntaosuuden kasvu

Työmarkkinatuen kuntaosuuden kustannukset ovat tilinpäätösennusteen mukaan ylittymässä 80te pääosin yli 1000 päivää työttömänä olleiden määrän kasvusta johtuen. Ylitystä vastaava määräraha esitetään lisättävän työmarkkinatuen kuntaosuuden sitovuustasolle. Muutos heikentää toimintakatetta 80te. 

Tilaomistuksen talousarviomuutokset

JYK1 riita-asia
JYK1 kiinteistöön liittyvästä riita-asiasta aiheutuvia ennakoimattomia kustannuksia ei ole huomioitu tilaomistuksen talousarviossa. Talousarviomuutoksena esitetään toteumiin perustuen 164 t€ määrärahaa riita-asiasta aiheutuvien kustannusten kattamiseen. Muutos heikentää toimintakatetta 164t€ vuonna 2024.

Energian hinnankorotukset
Tilaomistuksen talousarviossa on huomioitu vuodelle 2024 n. 2-3 % korotus energian hintoihin. Toteutuneet korotukset ovat olleet suuremmat: sähkön hinnan korotus vuodelle 2024 oli noin 6,2 % ja kaukolämmön 19,1 %, mikä selittää noin 304t€ tilaomistuksen kustannusylityksestä. JYK Kansakoulunkäytön jatkumisen (+87t€) ja vastaavasti Paloaseman myynnin vaikutus (-75t€) energiakustannuksiin, on huomioitu laskelmassa. Esitetty muutos heikentää vuoden 2024 toimintakatetta 304t€. Energiakustannusten vaikutus on jo huomioitu 2025-28 taloussuunnitelmassa. 

Ulkoisten vuokrien indeksikorotukset
Tilaomistuksen maksamien ulkoisten vuokrien ja vastikkeiden indeksikorotukseti ovat toteutuneet noin 5 % - 10 % suuruisina talousarviossa huomioidun 2 % sijaan, mistä johtuen tilaomistuksen talousarvio ylittyy noin 235te. Talousarvioon esitetään lisättävän ulkoisiin vuokriin 235t€. Muutos heikentää vuoden 2024 toimintakatetta vastaavalla summalla.

​​​Vuokrien korotusta ei ole huomioitu taloussuunnitelmassa 2025-28, joten taloussuunnitelmaa tulee kasvattaa vastaavalla summalla huomioiden 2 % vuosittainen kasvu eli 240t€ vuonna 2025 päätyen 254t€:oon vuonna 2028.

Yhteensä tilaomistuksen esitetyt muutokset heikentävät toimintakatetta ja lisäävät lainanottoa vuonna 2024 703t€. Vuosille 2025-2028 muutokset heikentävät toimintakatetta ja lisäävät lainanottoa 240-254t€.

Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen talousarviomuutokset

Valmistavan opetuksen lisäryhmä
Valmistavan opetuksen oppilasmäärien kasvusta johtuen lokakuussa 2024 jouduttiin perustamaan yksi uusi valmistavan opetuksen ryhmä. Valmistavan opetuksen ryhmä toimii kokonaisen lukuvuoden ja ryhmässä toimii yksi opettaja ja yksi koulunkäynninohjaaja. Perustetun ryhmän kustannuksista kahden kuukauden osuus kohdistuu vuodelle 2024 ja loput vuodelle 2025. Lisämäärärahatarve ryhmästä vuodelle 2024 on 14t€ ja vuodelle 2025 64t€.

Palvelusetelin indeksikorotus
Varhaiskasvatuksen palveluseteliin tehdään palvelusetelsääntökirjan mukaisesti vuosittain indeksitarkistus. Vuoden 2024 indeksitarkistus oli 5,8%, mitä ei ole huomioitu talousarviossa. Indeksikorotus tuli voimaan 1.8.2024, joten indeksikorotuksen vaikutus vuoden 2024 palvelusetelikustannuksiin on 131t€. Vuodelle 2025 palvelusetelin indeksikorotukseksessa on huomioitu palveluiden ostoihin varattu 2% hintojen nousu. Tämän vuoksi vuodelle 2025 otetaan indeksikorotukseen huomioon vain 2% ylimenevä osuus.

1.8.2024 voimaantulevan indeksikorotuksen vaikutusta ei ole huomioitu vuosien 2025-28 taloussuunnitelmassa, joten vuodesta 2025 alkaen taloussuunnitelmaan tulee lisätä 211t€.

Varhaiskasvatusmaksulakimuutoksen vaikutus palvelusetelikustannuksiin
Varhaiskasvatusmaksulaki muuttui maaliskuussa 2023. Muutoksen seurauksena vanhempien maksamat varhaiskasvatusmaksut pienenivät, mikä kasvatti kaupungin maksettavaksi jäävää lapsikohtaista palvelusetelikustannusta maksualennusta vastaavasti. Vaikutusta palvelusetelikustannuksiin ei ole huomioitu vuosien 2023 ja 2024 taloussuunnitelmissa, mikä vuoden 2023 osalta tarkoittaa noin 107t€ ja vuoden 2024 lisäystä edelliseen on vielä 21t€. Opetus- ja kasvatus ylitti budjettinsa 2023, minkä seurauksena syntyi sopeutusvelvoite tuleville vuosille. Näin ollen esitetään, että vuoden 2024 määrärahalisäyksessä huomioidaan myös vuodelta 2023 puuttunut määräraha ja vuodelle 2024 lisätään 235t€. 

Muutoksen vaikutus on pysyvä, joten taloussuunnitelmavuosille vuodesta 2025 alkaen esitetään lisättävän yhden vuoden kustannuslisäystä vastaava summa eli 129t€.

Yhteensä opetuksen ja kasvatuksen palvelualueelle esitetyt muutokset heikentävät toimintakatetta ja lisäävät lainanottoa vuonna 2024 380t€. Muutokset heikentävät toimintakatetta ja lisäävät lainanottoa 404t€ vuodelle 2025 ja vuosille 2026-2028 340t€.

​​​​​Sotehäntien oikaisu konsernipalveluissa

Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän loppuselvitys hyväksyttiin kaupunginvaltuustossa 11.12.2023 § 97. Vuoden 2023 tilinpäätöksessä kirjattiin sote-kuntayhtymän purusta aiheutuvia siirtosaamisia kaupungille n. 3,146 M€. Sote-kuntyhtymä tilitti kuluvan vuoden aikana pankkitilin saldot kuntayhtymän omistajakunnille. Saadut tilitykset n. 3,371 M€ olivat lopulta suuremmat kuin 2023 vuoden tilinpäätöksessä arviointiin, mistä johtuen konsernipalveluihin on tuloutettu n. 225t€. Myös kuluvan vuoden sote-menot ovat toteumassa 20t€ budjetoitua pienempinä. Konsernipalvelujen talousarvioon esitetään lisättävän 225t€ tuloja ja pienennettävät 20t€ menoja, mikä parantaa vuoden 2024 toimintakatetta 245t€.

Palvelualueiden määrärahaylityksien kattaminen talousohjelmakaudella

Opetuksen ja kasvatuksen palvelualue
Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen syyskuun tillinpäätösennusteen ylitys oli 1,042Me. Aiemmin esitettyjen poikkeamien (palvelusetelin indeksikorotus, valmistavan opetuksen lisäryhmä, vaka-maksulain vaikutus palvelusetelimaksuihin) jälkeen ylityksestä jää kattamatta 662t€, joka tulee kattaa tulevina vuosina. Ylitys esitetään katettavaksi vuosina 2026 ja 2027 siten, että vuodelle 2026 säästövelvoitteesta osoitetaan 195t€ ja vuodelle 2027 säästövelvoitetta osoitetaan 467t€.

Tilaomistus
Tilaomistuksen toteumaennuste on ylittämässä talousarvion kokonaisuudessaan 861t€. Aiemmin esitettyjen poikkeamien (JYK riita, energiakustannukset, vuokrankorotukset) jälkeen ylityksestä jää kattamatta 158 t€, joka tulee kattaa tulevina taloussuunnitelmavuosina. Ylitys esitetään katettavaksi kokonaisuudessaan vuonna 2027, jolloin säästöt arvioidaan tilaomistuksista luopumisten ja palveluverkon tiivistämistoimenpiteiden kautta olevan toteutettavissa. 

Tuloslaskelmaosa

Kunnallisverotulojen tarkennus

Kunnallisverotulot ovat kehittyneet kuluvana vuonna talousarviota paremmin pääasiassa hyvin kehittyneiden ansiotulojen ansiosta, minkä johdosta esitetään 2 miljoonalla euron lisäystä kunnallisverotuloihin vuonna 2024. Esitys parantaa vuoden 2024 vuosikatetta 2 miljoonalla eurolla.

Valtionosuuksien OKM osuuden tarkennus

Opetus- ja kulttuuriministeriö on tehnyt 2.9.2024 päätöksen, jolla on korjattu OKM:n valtionosuusrahoitusta OKM:n 28.6.2024 tekemän uuden yksikköhintapäätöksen mukaisesti. Muutos lisää Järvenpään OKM:n valtionosuuksia noin 192 t€, joka esitetään lisättäväksi valtionosuuksiin vuodelle 2024. Muutos parantaa vuoden 2024 vuosikatetta 192 t€.

Investointiosa

Vuoden 2024 budjetin täsmäytys vuoden 2025 investointiohjelman mukaisesti

Vuosien 2025-34 investointiohjelmaa laadittaessa tulevien vuosien investointimäärärahoissa, erityisesti vuodella 2025, huomioitiin etupainotteisesti kuluvalta vuodelta siirtyviä hankkeita. Jotta hankkeille ei ole kaksinkertaisia varauksia sekä vuodelle 2024 että 2025 oikaistaan vuoden 2024 investointimäärärahoja vuosien 2025-28 taloussuunnitelman investointiosaan sisältyviä siirtoja vastaavasti. 

Talonrakennus
Talonrakennuksen investointien arvioidaan toteutuvan määrärahoja pienempänä. Vuoden 2024 talonrakennuksen investoinneista esitetään vähennettävän 1,9 M€ allianssin investoinneista, 0,1 M€ hankevalmistelusta ja riskivarauksesta, 5,7 M€ JYK 2 vaihe, Kansakoulunkadusta, 1,8 M€ Mankalan koulun kevennetystä peruskorjauksesta, 3,6 M€ Vihtakadun yksikön peruskorjauksesta ja 50t€ Suvirannan museoinnista. Vuodesta 2025 alkaen hankkeiden määrärahat ovat vuoden 2025 investointiohjelman mukaisia.

ICT investoinnit
ICT-investointien arvioidaan toteutuvan kuluvana vuonna tulevalla vuodelle siirtyvien hankkeiden vuoksi 477t€ alkuperäistä talousarviota pienempänä. Vastaava summa esitetään poistettavan kuluvan vuoden talousarviosta. Muutos pienentää vuoden 2024 investointeja yhteensä 477t€. 

Opetuksen ja kasvatuksen irtaimistoinvestointien siirrot
Opetuksen ja kasvatuksen irtaimistoinvestoinneista JYKin ensikertainen varustaminen 40t€ ja uuden Kyrölän päiväkodin kalustus ja varustus 20t€ ovat toteutumassa vasta vuoden 2025 puolella, mikä on huomioitu vuoden 2025 investointiohjelmassa. Muutos pienentää opetuksen ja kasvatuksen irtaimistomäärärahoja vuonna 2024 yhteensä 60t€.

Investointihankkeiden siirrot vähentävät kuluvan vuoden investointeja ja lainanottoa yhteensä 13,8 M€.

Liikuntapuiston (Keskuskenttä ja Juholanmäki) lisämääräraha

Liikuntapuiston (Keskuskenttä ja Juholanmäki) kustannukset ovat toteutuneet budjetoitua suurempina hankkeen loppuvaiheessa. Kustannusylitystä on tullut projektinjohtourakasta ja tilaajatehtävistä noin 483,5t€. Lisämäärärahaesitykseen on sisällytetty tämän lisäksi kohteen käytettävyyttä parantavia, toimintaa tukevia muutostöitä noin 141,5 t€. Summissa on huomioitu hankkeeseen saatava avustus. Hankkeelle esitetään lisättävän 625 000 €, mikä lisää lainanottoa vastaavasti.

Saunakallion ostoskeskuksen osakkeiden oston siirtyminen

Saunakallion osakkeiden ostoja ei ehditä toteuttamaan vuoden 2024 aikana, koska yhtiöstä ei voi nostaa vakuutuskorvauksia ulos ennen kuin velkojiensuojamenettely on saatettu loppuun. Tästä johtuen vuodelle 2024 ostoon varatusta määrärahasta (340 t€) esitetään siirrettävän vuodelle 2025 osakkeiden ostoa varten täsmentynyt summa 100 t€.

Annitädinkylän kunnallistekniikan investoinnin viivästyminen

Annitädinkylän kunnallistekniikan investointeja pyrittiin aikaistamaan vuodelle 2024, ja hankkeen määrärahasta siirrettiin 500t€ toteutusvuodelle 2024 (KV 27.5.2024 § 35), jotta hanke voitaisiin aloittaa joulukuussa 2024. Hankinta kuitenkin jouduttiin keskeyttämään, ja kilpailuttamaan uudelleen, mikä siirsi hankkeen aloittamista noin kuukaudella eteenpäin. Hankkeen määräraha 500t€ esitetään siirrettävän takaisin vuodelle 2025, jotta hanke saadaan vuodenvaihteessa käyntiin välittömästi. Määräraha vähentää vuoden 2024 kunnallistekniikan uusien alueiden investointeja ja lainanottoa 500t€ ja lisää vuoden 2025 uudisrakentamisen määrärahoja ja lainanottoa samalla summalla.

Yhteenveto taloudellisten tavoitteiden muutoksista

Esitetyt muutokset heikentävät talousarviovuoden 2024 toimintakatetta 1,7 M€, parantavat verorahoitusta 2,2 M€ sekä tilikauden alijäämää 0,4 M€. Muutetun talousarvion mukainen alijäämä on 4,6 M€ vuonna 2024. Esitetyt muutokset pienentävät vuoden 2024 investointimenoja yhteensä 14 M€ ja lainanottoa 14,4 M€.

Esitetyt muutokset heikentävät KV 11.11.2024 § 75 hyväksymää vuoden 2025 talousarvion toimintakatetta 0,6 M€ ja lisäävät investointimenoja 0,6 M€ lisäten lainanottoa 1,2 M€. Esitettyjen muutosten jälkeen vuoden 2025 talousarvio kääntyy 0,3 M€ alijäämäiseksi. Esitetyt muutokset heikentävät toiminkatetta ja lisäävät lainanottoa 0,4 M€ vuonna 2026, parantavat toimintakatetta ja vähentävät lainanottoa 36t€ vuonna 2027 ja heikentävät toimintakatetta ja lisäävät lainanottoa 0,6 M€ vuonna 2028.

Sitovien toiminnallisten tavoitteiden siirrot 2025 vuodelle

Valtuusto on hyväksynyt strategiasta johdetut sitovat toiminnalliset tavoitteet vuosille 2023-26. Osaan tavoitteista määräaika tavoitteen toteutumiselle on asetettu vuodelle 2024. Koska tavoitteet eivät ole kaikilta osin täyttymässä esitetään seuraavien tavoitteiden tavoiteaikataulun muutosta ulottumaan vuoteen 2025 asti.   

  1. Konsernipalveluiden valtuustoon nähden sitova tavoite: '' Toimintatavat keskitetyissä palveluissa ovat tarkoituksenmukaiset ja sujuvat.'' esitetään siirrettäväksi 2025 vuoden tavoitteeksi. Tavoite ei ehdi toteutumaan kuluvan vuoden aikana.
  2. Tilaomistuksen valtuustoon nähden sitova tavoite: '' Kaupungin tilaomistukset perustuvat laadittavaan kiinteistöohjelmaan.'' esitetään siirrettäväksi 2025 vuoden tavoitteeksi. Tavoite ei ehdi toteutumaan kuluvan vuoden aikana.

KR

 

 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi

Kaupunginhallitus päättää esittää kaupunginvaltuustolle,​ että kaupunginvaltuusto

  1. hyväksyy talousarviomuutokset vuosille 2024-​2027 liitteen 1 mukaisesti.
  2. hyväksyy talousarviomuutokset vuosille 2025-28 valtuuston 11.11.2024 § 75 hyväksymään taloussuunnitelmaan liitteen 2 mukaisesti
  3. hyväksyy seuraavien sitovien toiminnallisten tavoitteiden tavoiteaikataulun siirron vuodelle 2025  
    1. Toimintatavat keskitetyissä palveluissa ovat tarkoituksenmukaiset ja sujuvat.
    2. Kaupungin tilaomistukset perustuvat laadittavaan kiinteistöohjelmaan

Tiedoksi

KV,  KV:sta tiedoksi kaupungin johtoryhmä, talouspäälliköt, taloussuunnittelupäällikkö, laskentapäällikkö