Perustelut
Valmistelijat: Mikko Autere, vt. kaupunkikehitysjohtaja, Janne Arponen, vs. kaupunkitekniikan johtaja, Aija Schukov, ylläpidon rakennuttajapäällikkö
Lausuntopyyntö ja taustaa
Jätehuoltoviranomainen on asettanut Kiertokapula Oy:n jätetaksaluonnokset nähtäville ajalle 15.10.-20.11.2024. Jätelain 79 §:n mukaan jätemaksun perusteista määrätään kunnan hyväksymässä jätetaksassa. Jätelautakunta päättää taksojen hyväksymisestä nähtävilläolon jälkeen.
Asiakirjat ovat julkisesti nähtävillä sähköisesti kuntien verkkosivuilla ja jätelautakunta Kolmenkierron verkkosivulla kolmenkierto.fi (ks. tiedote etusivulla). Yhteinen jätelautakunta pyytää lausuntoa Kiertokapula Oy:n osakaskunnilta jätetaksaluonnoksista. Lausunto pyydetään toimittamaan jätelautakunnalle viimeistään 20.11.2024 sähköpostitse jatelautakunta@hameenlinna.fi.
Jätelain (646/2011) mukaan kunnan on perittävä järjestämästään jätehuollosta jätemaksua, jolla katetaan sille tehtävän hoitamisesta aiheutuvat kustannukset. Kunnassa on oltava voimassa oleva jätetaksa, jotta julkisoikeudellista jätemaksua voidaan periä. Kunnat ovat siirtäneet jätehuollon järjestämistehtävän Kiertokapula Oy:lle.
Kiertokapula Oy on toimittanut jätelautakunnalle luonnokset jätetaksoista (jäljempänä taksa tai taksaluonnos) vuodelle 2025 perusteluineen.
Taksojen perustelut on esitetty liitteessä "Kiertokapula Oy:n esitys taksoista". Lisäksi liitteenä on hintavertailu vuoden 2024 ja 2025 jäteastioiden tyhjennyshinnoista.
Kiertokapula Oy:n esityksessä jätetaksoiksi 1.1.2025 alkaen tärkeimmät muutokset ovat
Jäteastioiden tyhjennysmaksut (7 §)
Jätetyhjennysten hintojen kuljetusosaan vaikuttavat muutokset:
Kaikkien jätejakeiden kuljetusosa
1. Kuljetushintojen muutoksien tarkasteluun käytetty pakkaavien jäteautojen kustannusindeksi on noussut vuodessa 2,66 %
2. Kiertokapulan hallinnointikulun tarkasteluun käytetty julkisten menojen hintaindeksi on noussut 3,8 %
Sekajätteen ja pakkausjakeiden kuljetusosat
3. Pakkausjakeiden (muovi-, lasi- ja kartonkipakkaukset ja pienmetalli) astiatyhjennysten kuljetusosaan on jätejaekohtaisesti kohdistettu tuottajayhteisöiden jäteyhtiölle maksamat korvaukset.
4. Seka- ja kuivajätteen kuljetusosaan on sisällytetty 12 % osuus muovi- ja lasipakkausten sekä 3 % metallipakkausten kuljetuskustannuksista, millä ohjataan sekä sekajätteen synnyn vähentämiseen että hyötyjätteiden lajitteluun ja erilliskeräykseen.
Biojätteen kuljetusosa
5. Vuoden 2025 kuljetusosassa kaikki biojätteen keräyksen muutokset kohdistuvat kuljetusosaan koko vuoden osalta, mikä tarkoittaa pesukustannusten nousua (kaikki astiat pestään kahdesti vuodessa)
Jätetyhjennysten hintojen käsittelyosa:
Tyhjennysmaksujen käsittelyosassa on huomioitu seuraavat muutokset:
1. Kotitalouksilta kerätyn erilliskerätyn yhdyskuntajätteen hinta nousee 4,9 % johtuen käsittelylaitoksen vastaanottohinnan muutoksesta
Jäteastioiden tyhjennysmaksujen hintamuutokset jätemaksutaksassa:
Edellä mainitut kustannusrakenteen muutokset esitetään katettavaksi seuraavilla hintamuutoksilla:
Sekajätteen jätteenkäsittelyosat nousevat kustannusten nousua vastaavasti 4,9 %. Kuljetusosiin tulee jätteenkuljetusten kustannusten sekä pakkausjakeiden jätejaekohtaisen subventoinnin muutosten mukaiset korotukset.
Biojätteen kuljetusosat nousevat kustannusten nousua vastaavasti 4,7 %. Käsittelyosat pysyvät ennallaan.
Pakkausjätteiden (muovi-, lasi- ja kartonkipakkaukset ja pienmetalli) hinnat muuttuvat jätejaekohtaisesti sen mukaan, kuinka paljon tuottajayhteisöiden tuki kohdistuu ko. jätejakeeseen sekä kuinka paljon tyhjennyksiä jätejaekohtaisesti on subventoitu sekajätteen tyhjennyshinnoissa. Kuntien hallinto- ja palvelutoimintojen tyhjennyksiin ei kohdistu lainkaan tuottajayhteisöiden tukea, joten näille on omat hinnat, jotka eivät sisällä lainkaan tukea.
Astiatyhjennysten lisäpalveluiden §8 tyhjennyshintojen nousu on kuljetussopimusten ja hallinnointikulujen nousua vastaavasti 2,9 %
Astiapalvelu (9 §)
Astiapalvelun hintojen nousu on kuljetussopimusten ja hallinnointikulujen nousua vastaavasti 2,9 %.
Noutopalvelu (10 §)
Perusnoudon hintaan on tehty yleistä hintatason nousua mukaileva korotus, ja lisätyöaikaan noutopalvelun lisätyön ja noutopalvelun lisäkuution hintoihin on tarkastuskorotukset. Perusnouto sisältää 15 minuuttia työtä paikan päällä sekä yhden kuution (1 m³) verran tavaratilaa. Lisätyöaika peritään 15 minuuttia ylittävältä työajalta, jokaista alkavaa 15 minuuttia kohden.
Lausunto
Toistuvat hinnankorotukset jätehuollossa ovat kohtuuttoman suuria huomioiden aikaisempien vuosien hinnankorotukset. Esitämme hinnankorotusten pienentämistä. Käsittelylaitoksen hinnanmuutososuutta tulee avata paremmin.
Esityksessä on mainittu, että erilliskerätyn yhdyskuntajätteen hinta nousee 4,9 % johtuen käsittelylaitoksen hinnanmuutoksesta. Esityksestä ei kuitenkaan käy ilmi kyseisen vastaanottohinnan muutoksen perusteita. Onko vastaanottotoiminta osa Kiertokapula Oy:n omaa toimintaa tai voisiko käsittelylaitoksen valinnalla/kilpailutuksella vaikuttaa kustannuksiin. Lisäksi on varmistettava ettei käsittelyn osalta synny sellaista monopoliasemaa, jossa käsittelylaitos voi määritellä käsittelymaksun suuruutta ilman perusteluita tai avaamatta niitä laajemmin.
Kiertokapula Oy:n Jätetaksan hintavertailu astiatyhjennyshintojen muutoksista (2024 ja 2025) esityksestä ei käy ilmi jätteenkäsittelymaksun tonnihinta, johon on kuitenkin esitetty 4.9 %:n korotus. Biojätteen käsittelymaksun tonnihinta puuttuu myös esityksestä.
Toimivalta:
Hallintosääntö (KV 21.6.2021 § 53) 22 § kohta 5, Kaupunkikehityslautakunta vastaa ympäristönsuojelun, ympäristöterveydenhuollon, eläinlääkintähuollon sekä jätehuollon tehtävien hoitoon liittyvästä yhteistyöstä ja edunvalvonnasta.
MA