Valmistelija
Kimi Alifrosti, Controller, kimi.alifrosti@jarvenpaa.fi
Perustelut
Kaupunginvaltuusto hyväksyi vuoden 2024 talousarvion kokouksessaan 13.11.2023 § 73. Talousarviota muutettiin kaupunginvaltuuston 11.12.2023 § 92 päätöksellä vuoden 2023 talousarviomuutosten yhteydessä huomioimalla Kaupunkikehityksen ja Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen ennakoitujen määrärahaylitysten kattaminen taloussuunnitelmakaudella sekä käyttöomaisuuden myyntivoittojen ja maankäyttökorvausten siirtyminen vuodelle 2024. KV 22.4.2024 § 22 talousarviomuutoksessa valtuusto hyväksyi ateriapalveluiden hinnankorotuksen tarkennuksen, Terveystalon vastikkeiden määrärahojen poiston, valtionosuudet vuoden 2024 päätösten mukaisiksi, heikennyksen yhteisöverotuloarvioon sekä investointien karsinnat ja niiden välilliset tulosvaikutukset.
Nyt esitettävien vuosien 2024-27 talousarvio- ja taloussuunnitelmamuutosten yhteenveto on esitetty ensimmäisenä liitteessä 1. Yhteenvedon jälkeen kukin muutoskokonaisuus on esitetty erikseen esittelytekstissä olevassa järjestyksessä.
Käyttötalousosa
Vuonna 2023 käyttämättä jääneiden määrärahojen ja määrärahaylitysten siirrot vuosille 2024-26
Talousohjausmallin mukaisesti talousarvioon ei lähtökohtaisesti tehdä talousarviomuutoksia. Useampivuotinen sitova talousohjelma tarkoittaa, että yhden vuoden määrärahojen ylittyminen tai alittuminen ei ole ratkaisevaa, vaan sitovuustason talouden pitää pysyä tasapainossa koko talousohjelmakaudella. Talousohjausmallin mukaisesti yksittäisen vuoden talousarviomäärärahan ylittyminen tulee kattaa seuraavien vuosien määrärahasta ja vastaavasti yksittäisen vuoden talousarviomäärärahan alittuminen voidaan käyttää seuraavina vuosina.
Mikäli yhtenä talousarviovuonna säästynyt määräraha halutaan käyttöön ohjelmakauden seuraaville vuosille, tulee lautakunnan tehdä tilinpäätöksen valmistuttua esitys määrärahan käytöstä talousohjelmavuosina. Käyttämättä jäänyttä määrärahaa ei voi kohdentaa pysyviin menolisäyksiin. Määrärahaylityksien osalta tulee ennen talousarviovuoden päättymistä hakea lisämäärärahaa ja esittää valtuustolle, miten yhden vuoden ylitys katetaan tulevien vuosien määrärahoista. Mikäli ylitystarve realisoituu vasta tilinpäätökseen, tuodaan vastaava sopeutusesitys tuleville talousohjelmavuosille käsittelyyn siirtomäärärahakäsittelyn yhteydessä.
Sitovuustasoittain enimmillään siirrettävissä olevan määrärahan määrittelyssä on huomioitu mahdolliset poikkeukselliset erät, joiden käyttämättä jäämistä ei voi katsoa palvelualueen omaksi aikaansaannokseksi. Vastaavasti erät, joiden ylittyminen on aiheutunut budjetointivirheestä tai muusta palvelualueen vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolisesta tapahtumasta, on tekijät huomioitu sopeutettavaa summaa määriteltäessä.
Siirrettävissä olevat summat sekä tehdyt siirtoesitykset sitovuustasoittain ovat seuraavat:
- Konsernipalvelut 404 t€ --> 404 t€ käyttötalouteen vuodelle 2024.
- Hyvinvointi 97 t€ --> 60 t€ käyttötalouteen vuodelle 2024 ja 129 t€ vuodelle 2025.
Tilaomistuksen, Kaupunkikehityksen, Opetuksen ja kasvatuksen sekä Järvenpään veden sitovuustasot ylittivät talousarvionsa. Tulevilta vuosilta sopeutettavat summat ovat seuraavat:
- Tilaomistus 20 t€ --> 20 t€ vuodelle 2024.
- Kaupunkikehitys 210 t€ --> 210 t€ vuodelle 2026.
- Opetus ja kasvatus 798 t€ --> 210 t€ vuodelle 2025 ja 566 t€ vuodelle 2026.
- Järvenpään vesi 95 t€ --> 45 t€ vuodelle 2025 ja 50 t€ vuodella 2026.
Opetuksen ja kasvatuksen ylityksestä osa aiheutui valmistavan opetuksen ennakoitua suuremmista kustannuksista sekä hankkeiden omavastuista. Järvenpään veden ylityksestä osa aiheutui pumppaamoinvestoinnin kirjauksesta käyttötalouteen. Näiltä osin palvelualueille ei kohdennettu lisäsopeutusvelvoitetta vuosille 2024-26.
Vuosittainen kooste siirtomäärärahaesityksistä on esitetty liitteessä 2. Esitykset heikentävät toimintakatetta vuonna 2024 444 t€ sekä parantavat toimintakatetta 2025 148 t€ ja 2026 831 t€.
Paikallinen sopimus vuoden 2010 tuloksellisuuserän korjaamisesta
Kaupunki ja OAJ on tehnyt paikallisen sopimuksen vuoden 2010 tuloksellisuuserän aiheuttamien palkkavirheiden korjaamiseksi. Sopimus lisää vuoden 2024 Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen henkilöstökuluja 20 t€ ja vuodesta 2025 eteenpäin noin 30 t€. Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen määrärahoja esitetään kasvatettavan vastaavilla summilla.
Yhdistysten tilavuokrien ja avustusten budjetoinnin korjaus
Vuonna 2022 toteutettiin muutamiin yhteisöjen vuokraamiin kohteisiin muutos, jossa vuokralainen siirtyi maksamaan tiloista markkinavuokraa ja Hyvinvoinnin palvelualue myönsi yhteisölle hakemuksen perusteella vuokra-avusta, jolloin aiemmin tilasubventiona näkynyt sisäinen vuokra muuttui ulkoiseksi kuluksi. Toimintamalli ei ole vastannut tarkoitusta, joten vuoden 2024 alusta on siirrytty takaisin käytäntöön, jossa yhdistyksille vuokrattujen tilojen sisäinen tilavuokra laskutetaan Hyvinvoinnin palvelualueelta ja Hyvinvoinnin palvelualue saa yhdistykseltä heidän kanssaan neuvottelemansa subventoidun tilavuokran. Muutoksen seurauksena oikaistaan budjetointia vähentäen Tilaomistuksen ulkoista vuokratuloa ja lisäten Tilaomistuksen sisäistä vuokratuloa. Lisäksi vähennetään Hyvinvoinnin palvelualueen ulkoista avustusmenoa ja lisätään Hyvinvoinnin palvelualueen ulkoista vuokratuottoa sekä sisäistä vuokramenoa. Muutoksella ei ole vaikutusta kaupungin toimintakatteeseen.
Ruotsin kielen lisääntyvät tuntimäärät
Vuosien 2024-27 taloussuunnitelmavalmistelussa huomioitiin valtioneuvoston tuntijakoasetuksessa B1-kieleen lisätty yksi vuosiviikkotunti 7. luokalle 1.8.2024 alkaen. Tarkentuneen säädöstulkinnan mukaisesti uusi tuntijako koskee kaikkia vuosiluokkia 7–9. Näin ollen B1-kielen opetusta tulee järjestää 8. ja 9. luokalla siten, että myös 9.-luokkalaiset saavat yhden vuosiviikkotunnin lisää opetusta lukuvuonna 2024–2025 ja 8. luokkalaiset yhden vuosiviikkotunnin lisää viimeistään lukuvuonna 2025–2026 ollessaan 9. luokalla.
Luokille 8.-9. kertaluonteisesti kohdistuvaa tuntimäärän lisäystä ei ole huomioitu talousarviovalmistelussa. Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen määrärahoihin esitetään vuodelle 2024 lisäystä 22 200 €, vuodelle 2025 44 400 € ja vuodelle 2026 22 200 €.
Investointiosa
Vuonna 2023 kesken jääneiden investointien määrärahasiirrot vuodelle 2024
Investointimäärärahasiirtoesitykset on esitetty hankkeittain liitteessä 3.
- ICT investointien määrärahoista jäi vuonna 2023 käyttämättä 883 t€, josta esitetään siirrettävän vuodelle 2024 250 t€.
- Irtaimistoinvestoinneissa esitetään Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueella 153 t€ määrärahasiirtoa vuodelle 2024. Hyvinvoinnin palvelualueella käyttämättä jäänyt 82 t€ irtaimistomäärärahaa esitetään siirrettäväksi Juholanmäen jäähdytyskontti hankkeelle liikuntapaikkojen ylläpitoinvestointien sitovuustasolle. Yhteensä irtaimistomäärärahoja esitetään siirrettäväksi 234 t€.
- Kehitysinvestoinneista vuodelle 2023 myönnetyistä määrärahoista jäi käyttämättä 91 t€, joka esitetään siirrettäväksi kokonaisuudessaan vuodelle 2024.
- Talonrakennuksen hankkeisiin vuodelle 2023 varatuista määrärahoista jäi kokonaisuudessaan käyttämättä nettona 5,6 M€, josta esitetään siirrettäväksi 2,2 M€ vuodelle 2024. Osa siirtotarpeista oli huomioitu jo vuosien 2024-27 taloussuunnitelmassa, mikä pienentää siirtotarvetta.
- Kunnallistekniikan vuoden 2023 investointimäärärahasta jäi käyttämättä 3 M€. Käyttämättömästä määrärahasta esitetään siirrettäväksi infran kunnossapitoon 0,6 M€ ja uusien alueiden hankkeista 0,9 M€ eli yhteensä 1,5 M€ vuodelle 2024 jatkuviin ja toteutuviin hankkeisiin.
- Liikuntapaikkainvestointien määrärahasta jäi käyttämättä 2,6 M€ vuonna 2023. Määrärahasta 1,7 M€ esitetään siirrettävän vuodelle 2024 Keskuskenttä ja Juholanpelto hankkeelle ja 0,9 M€ liikuntapaikkojen ylläpitoon.
- Maanostojen vuoden 2023 määrärahasta jäi käyttämättä 1,5 M€, josta esitetään siirrettäväksi 0,75 M€ vuodelle 2024 viivästyneen Urheilukatu 7-9 rakennuksen purkukustannuksiin.
Kokonaisuudessaan investointimenot ja lainamäärä kasvavat esitettyjen investointien määrärahasiirtojen seurauksena 7,7 M€. Investointien määrärahasiirtoesityksissä on huomioitu vain vuodelle 2024 siirtyvät hankkeet. Siltä osin, kun hankeaikataulut ovat viivästyneet enemmän, vuosille 2025 tai 2026, muutokset huomioidaan osana investointiohjelman ja taloussuunnitelman laadintaa.
Annitädinkylän Kunnallistekniikan investointien aikaistaminen vuodelta 2025 vuodelle 2024
Talousarviovaiheessa arvioidusta poiketen Annitädinkylän kaavavalitus käsiteltiin erittäin nopeasti, mistä johtuen esitetään hankkeen osittaista palauttamista alkuperäiselle toteutusvuodelle ja hankkeen aloittamista syksyllä 2024. Määrärahan siirto vuodelta 2025 aikaistaisi hanketta siten, että ensimmäiset tontit olisivat rakentamiskelpoisia keväällä 2025, mikä parantaisi kaupankäynnin ajoitusta. Tontinmyynti aikaistuisi 4-5 kuukaudella ja myyntituloja saataisiin jo vuodelle 2025. Määrärahatarve vuodelle 2024 on 500 t€. Vastaava summa voidaan vähentää vuodelta 2025. Muutos lisää investointeja ja lainanottoa vuonna 2024 500 t€ ja vuonna 2025 lisää maanmyyntituloja ja vähentää investointeja 500 t€, jolloin tarvittava lainamäärä pienenee 1 M€.
Yhteenveto
Esitetyt muutokset heikentävät talousarviovuoden 2024 toimintakatetta ja lisäävät tilikauden alijäämää 0,5 M€. Muutetun talousarvion mukainen alijäämä on 4,7 M€ vuonna 2024. Muutokset lisää tilikauden ylijäämää vuonna 2025 574 t€, 2026 778 M€ ja lisää alijäämää vuonna 2027 32 t€.
Esitetyt muutokset lisäävät vuoden 2024 investointimenoja yhteensä 8,2 M€. Kokonaisuutena muutosten seurauksena vuonna 2024 otetaan lainaa 8,6 M€ voimassa olevaa talousarviota enemmän. Muutosten seuraksena lainaa otetaan vuosina 2025 1,1 M€ ja 2026 0,8 M€ vähemmän ja vuonna 2027 32 t€ enemmän.
KR
Päätös
Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.
Kokouskäsittely
Talousjohtaja Kirsi Rinne selosti asiaa.