Kaupunkikehityslautakunta, kokous 13.6.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 40 Keskustan maksullinen pysäköinti

JARDno-2024-667

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Timi Veikkolainen, liikenneinsinööri, timi.veikkolainen@jarvenpaa.fi

Perustelut

Valmistelijat: Liikenneinsinööri Timi Veikkolainen, Liikennesuunnittelija Eelis Kuisma 

Järvenpään kaupungin kaupunkikehityksen palvelualueen taloudellisissa sopeuttamistoimissa on päätetty vuodelle 2024-2025 maksullisen pysäköinnin käyttöönotosta. Maksullisen pysäköinnin osuus sopeuttamistoimenpiteistä on vuositasolla 56 000€.

Taloudellisista sopeuttamistoimista päätettyyn nojaten maksullisen pysäköinnin käyttöönoton selvitystyö käynnistettiin marraskuussa 2023. Tarkasteluun otettiin periaatteet, joilla maksullisuus olisi mahdollista/tarkoituksenmukaista toteuttaa Järvenpäässä. Asiaa on esitelty joulukuussa kaupunkikehityslautakunnassa tiedoksiantoasiana, saadun evästyksen myötä selvitystyötä on jatkettu vuoden 2024 aikana.

Selvitystyön pohjalta päädyttiin ehdotukseen, jossa kaupungin ydinkeskustan asiointipaikat olisivat arkisin maksullisia klo 8-18 1€/h (+palvelumaksu) hinnalla, ensimmäisen pysäköintitunnin ollessa ilmainen. Tapauskohtaisesti voidaan harkita myös muuta maksullisuuden voimassaoloaikaa, sekä tarvittaessa maksullisuuden lisäksi aikarajoituksia.

Asiointipysäköinnin lisäksi tavoitteena on, että keskustan tuntumassa olevat liityntäpysäköintipaikat olisivat maksullisen pysäköinnin piirissä hintaan 1€/16h (+palvelumaksu). Liityntäpysäköinnin käytössä ei olisi kytkentää joukkoliikennelipun käyttöön.

Pysäköintimaksujen keräystavaksi esitetään mobiilimaksamista, jossa maksaminen tapahtuu rekisteröitymällä mobiilisovelluksen käyttäjäksi tai tekstiviestillä, joka ei edellytä rekisteröitymistä. Lähtökohtana järjestelmässä olisi, että erillisiä maksuautomaatteja ei olisi käytössä. Käytännössä mobiilimaksaminen tarkoittaa sitä, että kuluttajalle pysäköinnin hintaan tulisi kunkin pysäköintioperaattorin palvelumaksu, joka on useimmiten joitain kymmeniä senttejä.

Selvityksessä on arvioitu esitetyn maksullisen pysäköinnin aiheuttamia kustannuksia sekä tuloja kaupungille. Kustannus järjestelmän käyttöönotosta on arvion mukaan n. 30 – 40 t€, operointikustannusten ollessa vähäiset. Pysäköinnin maksullisuus tuottaisi kaupungille käyttöönottonsa jälkeen n. 100 – 200 t€ vuosittaisen tulon.

Maksullista pysäköintiä voidaan myöhemmin erillisellä kaupunkikehityslautakunnan päätöksellä laajentaa kattamaan Ainolan alueen liityntäpysäköintiin käytettyjä alueita, tällöin maksullisuus ohjaisi alueelle pysäköiviä käyttämään myös Ainolan pysäköintitalon maksullista pysäköintiä.

Päätöksen peruste. Hallintosääntö §21 (Kaupunginvaltuusto 21.6.2021 § 53)

MA

Ehdotus

Esittelijä

Mikko Autere, vt. kaupunkikehitysjohtaja, mikko.autere@jarvenpaa.fi

Kaupunkikehityslautakunta päättää

  1. että Järvenpään kaupungin hallinnoimilla asiointiin käytetyillä pysäköintipaikoilla kaupungin ydinkeskustassa otetaan käyttöön maksullinen pysäköinti.
  2. että pysäköinnin hinta on 1€/h (+palvelumaksu), maksullisuus on lähtökohtaisesti voimassa arkisin klo 8-18, ja ensimmäinen pysäköintitunti on ilmainen. 
  3. että Järvenpään keskustan liityntäpysäköintipaikoilla otetaan käyttöön maksullinen pysäköinti, tarvittavilta osin Väyläviraston kanssa myöhemmin erikseen neuvotelluin periaattein.
  4. että liityntäpysäköinnin hinta on 1€/16h (+palvelumaksu).
  5. valtuuttaa kaupunkikehityksen palvelualueen toteuttamaan maksullisen pysäköinnin käyttöönoton järjestelmien ja merkintöjen kokonaisuuden siten, että maksullisuus on käytössä vuodenvaiheessa 2024-2025

 

Käsittely

Liikenneinsinööri Timi Veikkolainen selosti asiaa. 

Petri Perta teki Maija Nikunlassin ja Henri Kontkinin kannattamana seuraavan muutosehdotuksen: 

“Kaupunkikehityslautakunta päättää hylätä päätösehdotuksen kokonaisuudessaan. “ 

 

Satu Karjalainen ehdotti Timo Haimalan kannattamana asian palauttamista valmisteluun.

Puheenjohtaja totesi, että oli tehty kannatettu ehdotus asian palauttamisesta valmisteluun, joten oli äänestettävä. Hyväksyttiin äänestystavaksi sähköinen äänestys, jota täydennetään nimenhuutoäänestyksellä, ja äänestysjärjestykseksi seuraava:   

JAA: Asian käsittelyä jatketaan   

Ei: Asia palautetaan valmisteluun   

Puheenjohtaja totesi kaupunkehityslautakunnan päättäneen palauttaa asian valmisteluun äänin 4 JAA-ääntä ja 7 EI-ääntä. 

 

Päätös

Äänestyksen jälkeen äänin 4 JAA-ääntä, 7 EI-ääntä, 0 TYHJÄÄ, päätettiin palauttaa asia valmisteluun. 

Äänestystulokset

  • Kyllä 4 kpl 36%

    Petri Perta, Hanna Partanen, Maija Nikunlassi, Raimo Finér

  • Ei 7 kpl 64%

    Henri Kontkin, Satu Karjalainen, Nea Karenius, Jenni Marttinen, Markku Tenhunen, Esko Lappalainen, Timo Haimala

Valmistelija

  • Timi Veikkolainen, liikenneinsinööri, timi.veikkolainen@jarvenpaa.fi

Perustelut

Kaupunkikehityslautakunta palautti asian valmisteluun kokouksessaan 16.5.2024 § 32. 

Valmistelua on jatkettu seuraavasti:

Pysäköinnin maksullisuuden käyttöönoton valmistelua on jatkettu selvittämällä pysäköinnin kuukausi- tai vuosihinnoittelua, huoltoajon, hoivapalveluiden ja esteettömän pysäköinnin järjestelyjä sekä pysäköintimaksujen kohdistamista liityntäpysäköintialueilla muuhun kuin joukkoliikenteen käyttöön liittyvään pysäköintiin.

Tehdyn selvityksen perusteella kuukausimaksun käyttöönotto olisi tarkoituksenmukaista vain liityntäpysäköintialueilla. Tuotto-odotusten kannalta kuukausimaksu olisi kannattavinta tarjota pelkästään mobiilisovelluksella ostettavaksi ilman joukkoliikennelipun tunnistusta.

Pysäköinnin maksullisuus ei vaaranna keskustan huoltoajoa, mutta jos ilmaista tuntia ei oteta käyttöön, pääsääntöisesti lyhyestäkin pysäyttämisestä maksulliselle pysäköintipaikalle on maksettava maksu ajon tarkoituksesta riippumatta.

Pysäköinnin maksullisuus aiheuttaa kustannuksia hoivapalveluille, mutta kotihoidon pysäköintitunnuksen käyttöönotosta saatavien hyötyjen arvioidaan olevan vähäisemmät kuin tunnusten käsittelystä aiheutuva työmäärä ja kustannukset, joten tunnusta ei tässä vaiheessa esitetä otettavaksi käyttöön. Tunnuksen käyttöönottoa voidaan arvioida tulevaisuudessa.

Pysäköinnin maksullisuus ei muuta esteettömän pysäköinnin järjestelyjä, ja liikkumisesteisen pysäköintitunnuksella pysäköinti on aina ilmaista ja aikarajoittamatonta.

 

Aiempaa päätösehdotusta muutetaan seuraavasti:

2. että pysäköinnin hinta on 1€/h (+palvelumaksu), käytössä on vain tuntihinnoittelu, maksullisuus on lähtökohtaisesti voimassa arkisin klo 8-18, ja ensimmäinen pysäköintitunti on ilmainen

4. että liityntäpysäköintialueilla pysäköinnin hinta on 1 €/16 h (+palvelumaksu) tai 20 €/kk (+palvelumaksu)

MA

 

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Mikko Autere, vt. kaupunkikehitysjohtaja, mikko.autere@jarvenpaa.fi

Kaupunkikehityslautakunta päättää

  1. että Järvenpään kaupungin hallinnoimilla asiointiin käytetyillä pysäköintipaikoilla kaupungin ydinkeskustassa otetaan käyttöön maksullinen pysäköinti.
  2. että pysäköinnin hinta on 1€/h (+palvelumaksu), käytössä on vain tuntihinnoittelu, maksullisuus on lähtökohtaisesti voimassa arkisin klo 8-18, ja ensimmäinen pysäköintitunti on ilmainen
  3. että Järvenpään keskustan liityntäpysäköintipaikoilla otetaan käyttöön maksullinen pysäköinti, tarvittavilta osin Väyläviraston kanssa myöhemmin erikseen neuvotelluin periaattein.
  4. että liityntäpysäköintialueilla pysäköinnin hinta on 1 €/16 h (+palvelumaksu) tai 20 €/kk (+palvelumaksu)
  5. valtuuttaa kaupunkikehityksen palvelualueen toteuttamaan maksullisen pysäköinnin käyttöönoton järjestelmien ja merkintöjen kokonaisuuden siten, että maksullisuus on käytössä vuodenvaiheessa 2024-2025

 

Käsittely

Kaavoitusjohtaja Hannele Selin selosti asiaa.

 

Petri Perta teki Henri Kontkinin kannattamana seuraavan muutosehdotuksen: 

“Kaupunkikehityslautakunta päättää hylätä esityksen keskustan- ja liityntäpysäköinnin maksullisuudesta.” 

 

Timo Haimala teki Satu Karjalaisen kannattamana seuraavan muutosehdotuksen: 

“Päätösehdotuksen kohta 3 muutetaan muotoon; "että Järvenpään keskustan liityntäpysäköintipaikoilla ei toistaiseksi oteta käyttöön maksullista pysäköintiä. Liityntäpysäköinnin maksullisuuden tarpeellisuutta arvioidaan myöhemmin osana koko keskustan pysäköintiratkaisuja alueen rakennushankkeiden käynnistyessä. Päätösehdotuksen kohta 4 poistetaan.” 

 

Puheenjohtaja totesi, että oli tehty kannatettuja muutosehdotuksia, joten oli äänestettävä. Hyväksyttiin äänestystavaksi sähköinen äänestys, jota täydennetään tarvittaessa nimenhuutoäänestyksellä, sekä äänestysjärjestykseksi seuraava:    

Äänestys 1   

JAA: esittelijän pohjaehdotus 

EI: Haimalan muutosehdotus 

Puheenjohtaja totesi kaupunkikehityslautakunnan äänin 0 (JAA) - 9 (EI) - 2 (TYHJÄ) hyväksyneen Haimalan muutosehdotuksen jatkoäänestykseen. 

 

Äänestys 2   

JAA: Haimalan muutosehdotus 

EI: Pertan hylkäysehdotus 

Puheenjohtaja totesi kaupunkikehityslautakunnan äänin 4 (JAA) - 7 (EI) hyväksyneen Pertan hylkäysehdotuksen. 

 

Päätös

Kaupunkikehityslautakunta päätti äänestysten jälkeen hylätä esityksen keskustan- ja liityntäpysäköinnin maksullisuudesta. 

Äänestystulokset

  • Ei 9 kpl 82%

    Jenni Marttinen, Satu Karjalainen, Petri Perta, Hanna Partanen, Nea Karenius, Timo Haimala, Markku Tenhunen, Raimo Finér, Henri Kontkin

  • Tyhjä 2 kpl 18%

    Maija Nikunlassi, Esko Lappalainen

  • Kyllä 4 kpl 36%

    Timo Haimala, Jenni Marttinen, Nea Karenius, Satu Karjalainen

  • Ei 7 kpl 64%

    Henri Kontkin, Maija Nikunlassi, Petri Perta, Raimo Finér, Hanna Partanen, Markku Tenhunen, Esko Lappalainen