Perustelut
Valmistelijat: Liikenneinsinööri Timi Veikkolainen, Liikennesuunnittelija Eelis Kuisma
Järvenpään kaupungin kaupunkikehityksen palvelualueen taloudellisissa sopeuttamistoimissa on päätetty vuodelle 2024-2025 maksullisen pysäköinnin käyttöönotosta. Maksullisen pysäköinnin osuus sopeuttamistoimenpiteistä on vuositasolla 56 000€.
Taloudellisista sopeuttamistoimista päätettyyn nojaten maksullisen pysäköinnin käyttöönoton selvitystyö käynnistettiin marraskuussa 2023. Tarkasteluun otettiin periaatteet, joilla maksullisuus olisi mahdollista/tarkoituksenmukaista toteuttaa Järvenpäässä. Asiaa on esitelty joulukuussa kaupunkikehityslautakunnassa tiedoksiantoasiana, saadun evästyksen myötä selvitystyötä on jatkettu vuoden 2024 aikana.
Selvitystyön pohjalta päädyttiin ehdotukseen, jossa kaupungin ydinkeskustan asiointipaikat olisivat arkisin maksullisia klo 8-18 1€/h (+palvelumaksu) hinnalla, ensimmäisen pysäköintitunnin ollessa ilmainen. Tapauskohtaisesti voidaan harkita myös muuta maksullisuuden voimassaoloaikaa, sekä tarvittaessa maksullisuuden lisäksi aikarajoituksia.
Asiointipysäköinnin lisäksi tavoitteena on, että keskustan tuntumassa olevat liityntäpysäköintipaikat olisivat maksullisen pysäköinnin piirissä hintaan 1€/16h (+palvelumaksu). Liityntäpysäköinnin käytössä ei olisi kytkentää joukkoliikennelipun käyttöön.
Pysäköintimaksujen keräystavaksi esitetään mobiilimaksamista, jossa maksaminen tapahtuu rekisteröitymällä mobiilisovelluksen käyttäjäksi tai tekstiviestillä, joka ei edellytä rekisteröitymistä. Lähtökohtana järjestelmässä olisi, että erillisiä maksuautomaatteja ei olisi käytössä. Käytännössä mobiilimaksaminen tarkoittaa sitä, että kuluttajalle pysäköinnin hintaan tulisi kunkin pysäköintioperaattorin palvelumaksu, joka on useimmiten joitain kymmeniä senttejä.
Selvityksessä on arvioitu esitetyn maksullisen pysäköinnin aiheuttamia kustannuksia sekä tuloja kaupungille. Kustannus järjestelmän käyttöönotosta on arvion mukaan n. 30 – 40 t€, operointikustannusten ollessa vähäiset. Pysäköinnin maksullisuus tuottaisi kaupungille käyttöönottonsa jälkeen n. 100 – 200 t€ vuosittaisen tulon.
Maksullista pysäköintiä voidaan myöhemmin erillisellä kaupunkikehityslautakunnan päätöksellä laajentaa kattamaan Ainolan alueen liityntäpysäköintiin käytettyjä alueita, tällöin maksullisuus ohjaisi alueelle pysäköiviä käyttämään myös Ainolan pysäköintitalon maksullista pysäköintiä.
Päätöksen peruste. Hallintosääntö §21 (Kaupunginvaltuusto 21.6.2021 § 53)
MA
Ehdotus
Esittelijä
-
Mikko Autere, vt. kaupunkikehitysjohtaja, mikko.autere@jarvenpaa.fi
Kaupunkikehityslautakunta päättää
- että Järvenpään kaupungin hallinnoimilla asiointiin käytetyillä pysäköintipaikoilla kaupungin ydinkeskustassa otetaan käyttöön maksullinen pysäköinti.
- että pysäköinnin hinta on 1€/h (+palvelumaksu), maksullisuus on lähtökohtaisesti voimassa arkisin klo 8-18, ja ensimmäinen pysäköintitunti on ilmainen.
- että Järvenpään keskustan liityntäpysäköintipaikoilla otetaan käyttöön maksullinen pysäköinti, tarvittavilta osin Väyläviraston kanssa myöhemmin erikseen neuvotelluin periaattein.
- että liityntäpysäköinnin hinta on 1€/16h (+palvelumaksu).
- valtuuttaa kaupunkikehityksen palvelualueen toteuttamaan maksullisen pysäköinnin käyttöönoton järjestelmien ja merkintöjen kokonaisuuden siten, että maksullisuus on käytössä vuodenvaiheessa 2024-2025
Käsittely
Liikenneinsinööri Timi Veikkolainen selosti asiaa.
Petri Perta teki Maija Nikunlassin ja Henri Kontkinin kannattamana seuraavan muutosehdotuksen:
“Kaupunkikehityslautakunta päättää hylätä päätösehdotuksen kokonaisuudessaan. “
Satu Karjalainen ehdotti Timo Haimalan kannattamana asian palauttamista valmisteluun.
Puheenjohtaja totesi, että oli tehty kannatettu ehdotus asian palauttamisesta valmisteluun, joten oli äänestettävä. Hyväksyttiin äänestystavaksi sähköinen äänestys, jota täydennetään nimenhuutoäänestyksellä, ja äänestysjärjestykseksi seuraava:
JAA: Asian käsittelyä jatketaan
Ei: Asia palautetaan valmisteluun
Puheenjohtaja totesi kaupunkehityslautakunnan päättäneen palauttaa asian valmisteluun äänin 4 JAA-ääntä ja 7 EI-ääntä.
Päätös
Äänestyksen jälkeen äänin 4 JAA-ääntä, 7 EI-ääntä, 0 TYHJÄÄ, päätettiin palauttaa asia valmisteluun.