Kaupunginhallitus, kokous 14.3.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 74 LISÄPYKÄLÄ: Helsinki-Riihimäki lisäraide 2. vaihe, toteuttamissopimus Väyläviraston ja Järvenpään kaupungin välillä (lisäpykälä)

JARDno-2023-335

Valmistelija

  • Marja-Liisa Tiensuu, projektipäällikkö, marja-liisa.tiensuu@jarvenpaa.fi

Perustelut

Valmistelijat: (Antti Ali-Sisto, Mikko Autere ja Marja-Liisa Tiensuu)
 

Lähtökohdat ja kuvaus asiasta

Väylävirasto toteuttaa Helsinki-Riihimäki lisäraiteen 2. vaiheen rakentamisen Järvenpään Ristinummen ja Ainolan alueella vuosina 2022–2027. Kokonaisuudessaan rakentamisen Järvenpään kohdalla on arvioitu valmistuvan vuonna 2027.

Järvenpää on neuvotellut Väyläviraston kanssa hankkeen ja hankekokonaisuuteen liitettyjen kaupungin alueiden tai rakenteiden toteuttamisesta, kustannusjaosta ja yhteistyöstä Väyläviraston ja kaupungin välillä. Neuvottelujen lähtökohtana on ollut Pasila - Riihimäki 2. vaihe välityskyvyn nostaminen, ratasuunnitelman hyväksymispäätös 20.12.2018 ja hyväksytty ratasuunnitelma 29.9.2017, sekä kaupungin ratasuunnitelma-alueeseen tai sen läheisyyteen sijoittuvat kaupungin suunnitelmat.

Järvenpään kaupunki on kaavoittanut Ainolan tulevan aseman itäisiä alueita ja jatkaa kaavoitusta Ainolan aseman itäisillä ja läntisillä alueilla kaavoitusohjelman mukaisesti. Aluetta on alettu rakentamaan itäisin osin ja kaavoituksen edetessä rakentaminen etenee Ristinummen suuntaan etelään sekä radan itä- että länsipuolella yleiskaavan mukaisesti. Itäisen puolen asemakaava pohjoisemmassa on saanut lainvoiman kesällä 2022 ja alueen infraa on alettu rakentamaan.

Sopimuksen sisältö ja laajuus

Neuvottelujen pohjalta on syntynyt toteuttamissopimus, jossa on määritetty kaupungin vastuuosuudet toteutettavista rakenteista, niiden suunnittelusta ja rakentamisesta sekä kaupungin omistukseen ja kunnossapitoon tulevista alueista. Toteuttamissopimuksessa on myös määritelty ne kaupungin alueet, joiden toteuttaminen on sisällytetty hankekokonaisuuteen ja joista tehdään myöhemmin suunnitelmien ja aikataulujen tarkentuessa erillinen toteuttamissopimus. Liitteessä 5 on kuvattu hankekokonaisuutta ja kirjattu ne alueet, joihin nyt hyväksyttävä toteuttamissopimus liittyy.

Rakentamissuunnittelua on viety eteenpäin molempien osapuolien toimesta. Väylävirasto on hankkinut omien alueidensa rakentamissuunnittelun ja vastaa hankinnan valmistelusta, kilpailutuksesta ja rakentamissuunnittelun ohjauksesta yhteisesti toteutettavilla alueilla. Järvenpään kaupunki vastaa suunnittelun ohjauksesta siltä osin, kun kyseessä on kaupungin omistukseen tai kunnossapitoon tulevat rakenteet. Toteuttamissopimuksessa on määritelty tarkemmat vastuujaot hankkeiden toteuttamiselle, sekä kirjattu alustavasti tulevat yhteishankkeet, joista neuvotellaan ja laaditaan erillinen toteuttamissopimus.

Lisäraiteen 2. vaiheen hankekokonaisuus rakennetaan Väyläviraston johdolla palvelu- ja urakkahankintoina. Kaupunki osallistuu hankkeen palveluhankintojen eri vaiheisiin ja ohjaa suunnittelua kaupungin omilla alueilla. Kaupungin omat osuudet kilpailutetaan osana hankkeen hankintakilpailutuksessa ja kaupunki sitoutuu tällä päätöksellä osallistumaan Väyläviraston kilpailuttamaan hankintaan RU2 ja RU3 urakassa.

Toteuttamissopimukseen liitetyt alueet on kuvattu liitteissä 4 ja 5. RU2 ja RU3 urakoissa rakennetaan:

-Ainolan uuden seisakkeen edellyttämät sillat nykyiselle itäiselle raiteelle ja uudelle itäisimmälle raiteelle

-Jokamiehenraitti

-Jokamiehenraitin silta

-Ristinummentien katuun tehtävät muutokset

-Ristinummentien valaistuksen tason nostosta aiheutuvat kustannukset tulevat kaupungille.

Sopimuksen kohteena olevat kohteet ja niiden laajuus määrittyvät seuraavien asiakirjojen mukaisesti:

Väyläviraston suunnitelmat

1. Pasila-Riihimäki liikenteellisen välityskyvyn nostaminen vaihe 2, ratasuunnitelman hyväksymispäätös 20.12.2018, lainvoimainen

2. Pasila-Riihimäki liikenteellisen välityskyvyn nostaminen vaihe 2, ratasuunnitelma 29.9.2017

Kaupungin suunnitelmat

1. Järvenpään kaupungin Ainolan aluekeskuksen katusuunnitelmat (hyv. 17.5.2022 / §16, §18, §19, §22) lainvoimaiset, kaupungin suunnitteluvastuulla olevat rakennussuunnitelmat 31.3.2023.

2. Urakan kilpailutuksessa käytettävät tarjouspyyntöasiakirjat lisäselvityksineen.

Rakennusurakoiden sisältö

Rakennusurakka RU1 on mainittu toteuttamissopimuksessa. Siitä ei aiheudu kaupungille kustannuksia, mutta kaupunki luovuttaa korvauksetta (Liite 2) maa-alueita Väyläviraston käyttöön rakentamisaikana yhteisrakentamisen tarpeiden vuoksi. Käytöstä, alueista ja ajankohdista sovitaan tarkemmin Väyläviraston kanssa.

Rakennusurakka RU2 sisältää Ainolan seisakkeen kohdalle tulevat uudet ratasillat nykyiselle itäiselle raiteelle ja uudelle itäisimmälle raiteelle, paalulaatat, itäisen asemalaiturin laituri- ja katosrakenteet. Urakkaan sisältyy Järvenpään kaupungin kustannusosuus nykyiselle itäiselle raiteelle rakennettavasta sillasta, mutta ei kaupungin omistukseen tulevia väyliä tai rakenteita (kustannusjakoperusteet liite 1).

Rakennusurakka RU3 sisältää läntisen lisäraiteen sillat Ristinummen alikulkusilta, Ainolan alikulkusilta, Ainolan aseman alikulkukäytävä ja Kyrölän alikulkukäytävä. Urakkaan sisältyvät seuraavat Järvenpään kaupungin omistukseen tulevat väylät ja rakenteet:

Jokamiehenraitti, Jokamiehenraitin silta, Ristinummentien katuun tehtävät muutokset ja Ristinummentien valaistuksen tason nosto.

Urakoiden aikataulut

RU1 urakan arvioidaan valmistuvan 12/2024, mikäli urakan hankintaan liittyvät mahdolliset valitukset tai muut vastaavat seikat eivät viivästytä urakan aloittamista ja valmistumista. Urakan vastaanotto tapahtuu vastaanottotarkastuksessa, jonka arvioitu ajankohta on 12/2024.

RU2 urakan arvioidaan valmistuvan 12/2024, mikäli urakan hankintaan liittyvät mahdolliset valitukset tai muut vastaavat seikat eivät viivästytä urakan aloittamista ja valmistumista. Urakan vastaanotto tapahtuu vastaanottotarkastuksessa, jonka arvioitu ajankohta on 12/2024.

RU3 urakan arvioidaan valmistuvan 6/2025, mikäli urakan hankintaan liittyvät mahdolliset valitukset tai muut vastaavat seikat eivät viivästytä urakan aloittamista ja valmistumista. Urakan vastaanotto tapahtuu vastaanottotarkastuksessa, jonka arvioitu ajankohta on 6/2025.

Urakoiden sisältö, urakkajako ja aikataulut tarkentuvat suunnittelun edetessä (muutokset ovat mahdollisia).

Toteutuskustannukset

Sunnittelukustannukset on jaettu siten, että kaupunki on vastannut omilla maa-alueillaan ja omien ratahankkeeseen liittyvien rakenteiden ja järjestelmien suunnittelusta ja Väylävirasto omistaan hankkeen edetessä. Kumpikaan ei peri toisiltaan jälkikäteen suunnittelukustannuksia niistä rakennusosista, jotka on suunniteltu yhteistyössä ja osa-puolia hyödyttäen. Mahdollisista työnaikaisista muutostarpeista on sovittu toteuttamis-sopimuksessa (Liite 3).

Toteuttamissopimuksen ulkopuolelle jäävistä liikennejärjestelyiden ja rakenteiden kustannuksista ympäristörakenteineen vastaa se osapuoli, kenen vastuulla ja omistuksessa kyseinen alue on.

Kustannukset tarkentuvat, kun Väylävirasto on kilpailuttanut kaupunkia koskevat osuudet osana toteuttamissopimuksen hankintoja. Väylävirasto kilpailuttaa RU2 ja RU3 urakat erikseen ja tekee toteuttamissopimuksen mukaisista RU2 ja RU3 hankinnoista hankintapäätökset.

Toteuttamissopimuksessa Järvenpään kaupunki valtuuttaa Väyläviraston kilpailuttamaan hankkeen yhteishankinnat sopimuksessa kuvatussa laajuudessa ja tekemään hankintapäätökset kaupungin puolesta. Molemmat sopijapuolet allekirjoittavat yhteishankintojen hankintasopimukset. Järvenpään kaupunki valtuuttaa Väyläviraston toimimaan hankkeen yhteishankinnoissa rakennuttajana ja tilaajana sekä vastaanottamaan kyseiset yhteishankintana toteutettavat urakat ja palveluhankinnat kunnan omistukseen tulevien väylien ja rakenteiden osalta liitteessä 1 esitettyjen kaupunkia koskevien euromääräisten kustannusarvioiden pohjalta.

Toteuttamissopimukseen sisältyvät tarkemmat kustannusjakoperusteet ja kaupungin arvioidut kustannukset riskivarauksineen on kirjattu päätöksen liitteeseen 1.

Kaupungin toteuttamissopimukseen liittyvät arvioidut kokonaiskustannukset ovat RU2 ja RU3 urakoissa yhteensä enintään 2 680 436,00 euroa (alv 0%).

Kaupungin tulee sopimuksen mukaisesti varautua 10%: n lisätyövarauksella hankkeeseen, joka sisältyy edellä mainittuun summaan.

Hankkeeseen liittyvät kustannukset on huomioitu kaupungin infran investointiohjelmassa.

Omistus ja kunnossapito

Hankkeeseen sisältyvät rakenteet tulevat liitteen 3 mukaisesti sopijapuolten omistukseen sekä kunnossapitoon.

Urakoiden vastaanoton jälkeen valmiit rakenteet siirtyvät ilman eri korvausta Väyläviraston tai Järvenpään kaupungin omistukseen, hoitoon ja kunnossapitoon.

Peruskorjausvastuu on rakenteen omistajalla. Rakenteiden sijoittamisesta rata-alueelle sovitaan erikseen Väyläviraston ja rata-aluetta hallinnoivien kanssa.

Sopimus tulee voimaan, kun molemmat sopijapuolet ovat sen allekirjoittaneet.

Toteuttamissopimuspohja 9.3.2023 on liitteenä 3.

Liitteet

Liite 1 Kustannusjakoperusteet Väylävirasto/kaupunki (ei julkinen / Julkisuuslaki (621/1999) § 24 § 1 momentti kohta 17)

Liite 2 Väylävirastolle rakentamista varten luovutettavat alueet

Liite 3 Toteuttamissopimusluonnos 9.3.2023

Liite 4 Kustannusjakokartta Ainolan aseman kohdalla

Liite 5 Kustannusjakokartta Ristinummentien alikulun kohdalla

 

Toimivalta: Järvenpään kaupungin Hallintosääntö (kaupunginvaltuusto hyväksynyt 21.6.2021 § 53) liite 1 taloudellinen toimivalta.

HP

Ehdotus

Esittelijä

  • Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi

Kaupunginhallitus päättää

  1. hyväksyä Helsinki-Riihimäki lisäraiteen 2. vaiheen toteuttamissopimusluonnoksen (9.3.2023;Liite 3) Väyläviraston ja Järvenpään kaupungin välillä.
  2. valtuuttaa kaupunkikehitysjohtajan tekemään tarvittavat tekniset tarkennukset allekirjoitettavaan toteuttamissopimukseen ja allekirjoittamaan sopimuksen.
  3. että valtuutuksen suuruus on enintään toteuttamissopimuksen 9.3.2023, liite 1 mukaisesti 2 680 436,00 euroa (alv 0%).

 

Käsittely

Kaupunkitekniikan johtaja Mikko Autere selosti asiaa. 

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti. 

Tiedoksi

asianosaiset