Kaupunginhallitus, kokous 16.2.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 48 Järvenpään kaupungin selvitys hyvinvointialueelle

JARDno-2022-210

Valmistelija

  • Toni Pallaspuro, tietohallintojohtaja, toni.pallaspuro@jarvenpaa.fi

Perustelut

Valmistelijat: Kirsi-Marja Karjalainen, Toni Pallaspuro

 

1.    Selvityksen taustaa

Vuoden 2023 alusta lukien vastuu sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen järjestämisestä siirtyy kunnilta ja kuntayhtymiltä 21 hyvinvointialueelle. Keski-Uudenmaan kunnilta vastuu siirtyy Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle. 

Sosiaali- ja terveydenhuoltoa ja pelastustoimea koskevan uudistuksen toimeenpanosta ja sitä koskevan lainsäädännön voimaanpanosta annettu laki 616/2021 (myöhemmin VPL) tuli voimaan 1.7.2021. Lain 26.1 §:n mukaan kunnan on tehtävä viimeistään 28.2.2022 hyvinvointialueelle selvitys 22, 23 ja 25 §:ssä tarkoitetuista sosiaali- ja terveydenhuollon tai pelastustoimen käytössä olevista toimitiloista, siirtyvästä irtaimesta omaisuudesta, sopimuksista ja vastuista. Lisäksi samassa määräajassa kunnan tulee antaa hyvinvointialueelle arvio 18 §:n nojalla siirtyvän henkilöstön määrästä, palkkakuluista ja 24 §:n mukaisesta lomapalkkavelasta. Selvitys liitteenä (Liite 1). 

Hyvinvointialueen aluevaltuusto käsittelee kunnan antaman selvityksen viimeistään 31.3.2022 ja päättää sen perusteella irtaimen omaisuuden, lomapalkkavelan, sopimusten ja vastuiden siirtymisestä hyvinvointialueelle ja hyvinvointialueen vastuulle (VPL 28 §).

Hyvinvointialue voi pyytää kunnalta käyttöönsä tarpeellisiksi katsomiaan lisäselvityksiä ja asiakirjoja. Jos hyvinvointialue katsoo, että kunnan antaman selvityksen mukaan hyvinvointialueen hallintaan siirtyvät toimitilat, irtaimisto ja sopimukset eivät turvaa sosiaali- ja terveystoimen tai pelastustoimen järjestämistä alueella, hyvinvointialueen on neuvoteltava kunnan kanssa (VPL 26.2 §).

Kunnan on täydennettävä edellä tarkoitettua selvitystä viimeistään 30.6.2022, jos toimitiloissa, siirtyvässä irtaimessa omaisuudessa tai sopimuksissa on tapahtunut olennaisia muutoksia selvityksen antamisen jälkeen ja jos hyvinvointialue katsoo selvityksen täydentämisen tarpeelliseksi (VPL 26.3 §).

Edellä 26 §:ssä säädetty selvitys sekä 28 §:ssä tarkoitettu päätös vastaavat omaisuuden saantokirjaa (VPL 40 §). 

Kuntaliiton tulkinnan mukaan lähtökohta on se, että kunnan selvityksen antaa kunnan valtuusto, mikäli hallintosäännössä ei toisin määrätä.

2.    Selvitys käytössä olevista toimitiloista

Kunnan järjestämän perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon, sosiaalitoimen ja pelastustoimen käytössä olevat kunnan omistamat toimitilat siirtyvät vuokrasopimuksen nojalla hyvinvointialueen hallintaan. Siirtymäkauden vuokrasopimus on voimassa 1.1.2023 alkaen vähintään kolme vuotta, ja hyvinvointialueella on oikeus pidentää sopimuksen voimassaoloa vuodella. 

Valtioneuvosto ohjeistaa asetuksella siirtymäkauden vuokran laskentaperiaatteista kunnan ja hyvinvointialueen välissä vuokrasopimuksissa. Asetusluonnos on lausunnolla kunnissa 24.1.2022 saakka. Keväällä 2022 valmistunee lopullinen asetus, jolla ohjeistetaan siirtymäkauden (v. 2023 – 2026) vuokrasopimuksen vuokran määrittelyssä. Voimaanpanolain 22 §:n mukaan vuokran on katettava kohtuulliset pääoma- ja ylläpitokulut. Kunta ja hyvinvointialue voivat sopia vuokraamisesta tai vuokra-ajasta toisin, mutta siirtymäajan vuokran tulee olla säädetyn mukainen.

Kuntien markkinoilta sisään vuokraamien, sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen käytössä olevien tilojen vuokrasopimukset siirtyvät sellaisenaan nykyisin ehdoin hyvinvointialueen vastuulle. Sellaiset toimitilaa koskevat vuokrasopimukset, joissa kunta on sitoutunut osoittamaan ostajan tai lunastamaan toimitilan omistukseensa sopimuskauden päätyttyä eivät siirry, mikäli kunta ja hyvinvointialue eivät toisin sovi.

Kunnan ja Keski-Uudenmaan sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän välille solmitut sote -kiinteistöjä koskevat vuokrasopimukset siirtyvät kuntayhtymältä sellaisenaan hyvinvointialueelle 1.1.2023 lukien.

Keski-Uudenmaan Hyvinvointialueen hallintaan siirtyvät tilat Järvenpään kaupungin osalta on lueteltu liitteessä (Liite 2). Ilmoitetut tilakustannukset (vuokrat) ovat 2021 / 2022 kustannuksia. Tilojen pinta-ala- ja käyttäjätiedot ovat pääasiassa 1.1.2022 tietoja. 

Toimitilatietoja tarkistetaan ja päivitetään 30.6.2022 saakka ja tämän jälkeenkin tapahtuvat muutokset huomioidaan 1.1.2023 alkavissa kunnan/kuntayhtymän ja hyvinvointialueen välisissä vuokrasopimuksissa. 

3.    Selvitys siirtyvästä irtaimesta omaisuudesta

Voimaanpanolain 23 §:n mukaan hyvinvointialueelle siirtyvät 1.1.2023 sen järjestämisvastuulle kuuluvaan toimintaan liittyvä irtaimisto, irtaimen omaisuuden omistusta, hallintaa ja käyttöä koskevat oikeudet sekä immateriaaliset oikeudet ja luvat. 
Hyvinvointialueelle siirtyvät vain sellaisen osakeyhtiön osakkeet, jotka kunta omistaa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen järjestämistä tai tuottamista varten, jos osakeyhtiön tosiasiallinen päätoimiala on sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottaminen. Selvitys Järvenpään kaupungin siirtyvästä omaisuudesta on löytyy liitteestä 1.  

4.    Selvitys siirtyvistä sopimuksista

Voimaanpanolain 25 §:n mukaan hyvinvointialueelle siirtyvät kunnista 1.1.2023 sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämiseen liittyvät sopimukset. Hyvinvointialue ja kunta voivat sopia siitä, että jokin sopimus ei siirry hyvinvointialueelle. 

Kuten edellä toimitilojen osalta on todettu, hyvinvointialueelle siirtyvät myös kuntien markkinoilta sisään vuokraamien, sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen käytössä olevien tilojen vuokrasopimukset, pois lukien sellaiset sopimukset, joissa kunta on sitoutunut osoittamaan ostajan tai lunastamaan toimitilan omistukseensa sopimuskauden päätyttyä. Tällöinkin hyvinvointialue ja kunta voivat sopia asiasta toisin. Muilta osin Järvenpään kaupungin ja Keski-Uudenmaan sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän välille solmitut sote -kiinteistöjä koskevat vuokrasopimukset eivät siirry kaupungilta vaan kuntayhtymältä hyvinvointialueelle 1.1.2023 lukien.

Hyvinvointialueelle eivät siirry vahingonkorvausvastuut tai muut sopimuksen päättämisestä seuraavat vastuut sellaisista sopimuksista, jotka kunta tekee ajalla 1.7.2021 – 31.12.2022.

Hyvinvointialueella valmistellaan Cloudia-hyvinvointialuemallin hankintaa, jota kautta siirtyvät sopimukset voidaan kunnissa ja kuntayhtymissä tallentaa. Sellaiset sopimukset, joita ei voida viedä hyvinvointialuemallin kautta, ilmoitetaan myöhemmin erillisessä liitteessä. 

Järvenpään kaupunki toteaa, että sillä ei ole sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämiseen liittyviä sopimuksia eikä markkinoilta sisään vuokrattuja, sosiaali- ja terveydenhuollon tai pelastustoimen käytössä olevia tilojen vuokrasopimuksia. 

5.    Selvitys siirtyvistä vastuista

Järvenpään kaupunki ehdottaa, että Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle siirtyvät osaltaan liitteissä mainitut sopimuksiin ym. liittyvät vastuut (Liite 2a, 2b ja 3). 

Jos sopimus liittyy myös kunnan jäljellejääviin tehtäviin eikä sitä ole mahdollista siirtää tai jakaa, kunnan on tehtävä esitys siitä, miten sopimukseen liittyvät vastuut jakautuisivat kunnan ja hyvinvointialueen välillä sopimuksen voimassaoloajan.

6.    Selvitys siirtyvästä henkilöstöstä

Voimaanpanolain 18 §:n mukaisesti sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen tehtävien ja tehtäviä hoitavan henkilöstön siirto kunnista ja kuntayhtymistä hyvinvointialueelle sekä hyvinvointiyhtymään katsotaan liikkeenluovutukseksi. Liikkeenluovutukseksi katsotaan myös kunnan tai kuntayhtymän palveluksessa olevien opiskeluhuollon psykologien ja kuraattoreiden siirtyminen hyvinvointialueelle ja hyvinvointiyhtymään. 

Liikkeenluovutukseksi katsotaan myös edellä tarkoitettujen tehtävien tukitehtävien ja tehtäviä hoitavan henkilöstön siirrot, mikäli tehtävää hoitavan henkilön tosiasiallisista tehtävistä vähintään puolet on edellä tarkoitettujen tehtävien tukitehtäviä. 

Siirtyvällä henkilöstöllä tarkoitetaan luovuttajan palveluksesta hyvinvointialueen palvelukseen siirtyviä henkilöitä, jotka yksilöidään kussakin luovuttavassa organisaatiossa käytävässä yhteistoimintamenettelyssä. 

Luovutuksen piiriin kuuluvat edellä mainituilla perusteilla sekä vakinaiset että määräaikaiset, joiden palvelussuhde on voimassa luovutushetkellä. 

Määräaikaisen työntekijän tai viranhaltijan, jonka palvelussuhde päättyy 31.12.2022, katsotaan olevan liikkeen luovutuksen piirissä, mikäli hänen palvelussuhdettaan jatketaan ilman päivänkään keskeytystä. Määräaikaisen palvelussuhteen päättyessä 1.1.2023 jälkeen, sitä ei automaattisesti jatketa, vaan se päättyy alkuperäisen työsopimuksen / viranhoitomääräyksen mukaisesti, ellei sitä erikseen uusita. 

Liikkeenluovutushetkellä luovuttajan palveluksesta työ- / virkavapaalla olevat siirtyvät myös liikkeenluovutuksen periaattein hyvinvointialueen palvelukseen

Järvenpään kaupunki antaa liitteissä olevan arvion Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle siirtyvän henkilöstön määrästä, palkkakuluista ja lomapalkkavelasta (Liite 1 ja 4). 

 

Kuntaliiton tulkinnan mukaan lähtökohta on se, että kunnan selvityksen antaa kunnan valtuusto, mikäli hallintosäännössä ei toisin määrätä. Järvenpään osalta muutos on rajallinen, koska sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämis- ja tuottamisvastuu on jo aiemmin siirretty Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymälle. Järvenpään kaupungin selvityksen perusteella hyvinvointialueelle ei ole siirtymässä irtainta omaisuutta tai muuta irtaimistoa, kiinteistöjä, osakkeita, kiinteää omaisuutta, velkoja, takausvastuita tai sopimuksia. Siirron kohteena ovat lain nojalla siirtyvät oppilashuollon henkilöt (psykologit ja kuraattorit). Lisäksi vuokrasopimusten osalta sopijapuoli vaihtuu kuntayhtymästä hyvinvointialueeksi. Näissä sopimuksen ja niihin liittyvien vastuiden luovuttajana toimii Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymä. Tämän perusteella päätöksen katsotaan olevan kaupungin hallintosäännön 12 §:n mukaisesti kaupunginhallituksen toimivaltaan kuuluvasta kaupungin yleisen edun valvonnasta. 

 

TP
 

Ehdotus

Esittelijä

  • Olli Naukkarinen, kaupunginjohtaja, olli.naukkarinen@jarvenpaa.fi

Kaupunginhallitus päättää

  1. antaa Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle liitteiden 1-4 mukaisen selvityksen, 
  2. esittää, että liitteissä 1 ja 4 mainitut oikeudet, vastuut ja velvoitteet siirtyvät 1.1.2023 Järvenpään kaupungilta Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle
  3. varaa oikeuden täydentää annettua selvitystä ja 
  4. valtuuttaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen johtajan tekemään tarvittavat täydennykset ja muutokset liitteinä oleviin selvityksiin.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Tiedoksi

Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymä, kaupungin johtoryhmä