Opetus- ja kasvatuslautakunta, kokous 21.9.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 55 Opetus- ja kasvatuslautakunnan vastine arviointikertomukseen 2020

JARDno-2021-1235

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Annika Sveholm, tarkastuslautakunnan sihteeri, annika.sveholm@bdo.fi

Perustelut

Kuntalain 121 § mukaisesti tarkastuslautakunta laatii arviointisuunnitelman ja antaa valtuustolle kultakin vuodelta arviointikertomuksen, jossa esitetään arvioinnin tulokset. Arviointikertomus käsitellään valtuustossa tilinpäätöksen yhteydessä ja kunnanhallitus antaa valtuustolle lausunnon toimenpiteistä, joihin arviointikertomus antaa aihetta.

Tarkastuslautakunta on valmistellut vuoden 2020 arviointikertomusta kokouksissaan sekä ryhminä kokousten ulkopuolella.

Ehdotus

Tarkastuslautakunta päättää

  1. todeta arviointikertomukseen liittyvät esteellisyydet
  2. hyväksyä vuoden 2020 arviointikertomuksen
  3. esittää arviointikertomuksen valtuustolle tiedoksi
  4. esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginhallitukselta pyydetään vastineet arviointikertomuksessa esitetyistä havainnoista, selvityspyynnöistä ja suosituksista

Päätös

Päätettiin esityksen mukaan

Valmistelija

Heini Liimatainen, heini.liimatainen@jarvenpaa.fi

Perustelut

Tarkastuslautakunta 25.5.2021 § 33

Ehdotus

 Kaupunginvaltuusto päättää

  1. merkitä vuoden 2020 arviointikertomuksen tiedoksi.
  2. pyytää kaupunginhallitukselta vastineet arviointikertomuksessa esitetyistä havainnoista,​ selvityspyynnöistä ja suosituksista.

 

Käsittely

Tarkastuslautakunnan puheenjohtaja Heini Liimatainen selosti asiaa.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Valmistelija

  • Mirja-Liisa Autere, Controller, mirja-liisa.autere@jarvenpaa.fi

Perustelut

Tarkastuslautakunnan vuoden 2020 arviointikertomus on ollut valtuuston käsittelyssä 21.6.2021 § 47. Lautakuntien ja palvelualueiden ja muiden yksiköiden tulee antaa vastineet arviointikertomuksessa esitetyistä havainnoista, selvityspyynnöistä ja suosituksista kaupunginhallitukselle. 

Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueelta pyydettiin seuraaviin kohtiin kommentit:

Opetuksen ja kasvatuksen palvelualue  

Tarkastuslautakunta on selvittänyt palvelualueen toimintaa sekä johtavilta viranhaltijoilta, että palvelualueen esimiehiltä. Saatujen vastausten perusteella palvelualueen henkilökunta on ollut kovilla. Myönteisenä voidaan pitää sitä, että etäopetusjakson aikana kaikki oppilaat ja opiskelijat tavoitettiin myös 2. asteen oppilaitoksissa ja Kristillisessä koulussa.  

Opetuksen hallinto on ohut, joten nopeaa reagointia vaativat erityisjärjestelyt pandemiatilanteessa ovat kuormittaneet hallintoa ja koulujen johtoa merkittävästi. Yhteistoimintaneuvottelujen tuloksena koulunkäynnin ohjaajat lomautettiin. Tämän taloudellinen vaikutus säästöinä oli melko vähäinen, joten lomautusten hyöty saatettiin menettää niiden aiheuttamalla lisätyöllä. Lomautukset ja päätöksenteon poukkoileminen heikensivät työnantajakuvaa. 

Palveluverkon uudistamisessa tiedottaminen toteutettiin osin ennenaikaisesti ja se lisäsi julkista painetta palvelualueelle.  Palvelualueella toteutetulla huoltajakyselyllä kerättiin perheiden kokemuksia poikkeusjärjestelyistä. Kielteisinä seikkoina huoltajat pitivät käytäntöjen erilaisuutta, ohjeistuksien sekavuutta ja opettajien puutteellisia digitaitoja.  

Palvelualueella oli vuoden aikana myös useita hankkeita, kuten lukion opetussuunnitelmauudistus, oppivelvollisuuden laajentaminen, rakennus- ja peruskorjaushankkeet, minkä lisäksi vakituinen palvelualuejohtaja puuttui maaliskuusta 2020 alkaen. Opetuksen henkilöstöä koulutettiin koulutussuunnitelman mukaisesti sekä mm. hankkeisiin saaduilla koulutusvaroilla. Varhaiskasvatuksen henkilöstön kouluttaminen ja omaehtoisen kouluttautumisen tukeminen toteutuivat kestävällä ja suunnitelmallisella tavalla. Pedagogiikan kehittäminen painottui etäopetuksessa juuri digitaitoihin ja etäopetuksessa tarvittavien välineiden hankintaan.  

Digiloikka on ollut osa opetuksen selviytymisstrategiaa. Etäopetukseen siirtymisen yhteydessä opettajien työskentelyä heikensi myös tarvittavien työvälineiden, kuten älypuhelimien puute.  Tämä vaikeutti opetusta ja yhteydenpitoa oppilaisiin, huoltajiin ja kollegoihin.    

Tarkastuslautakunnan ehdottama toimintakäytäntö:   

Lautakunta suosittelee arvioimaan opetushenkilöstön työvälineinä tarvittavien puhelimien hankintaa.   

Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen kommentti

Perusopetuksessa tehtiin maaliskuussa 2020 puhelinten osalta tarvekartoitus. Tarvekartoituksen perusteella kouluille hankittiin lisää sekä puhelimia että sim-kortteja. Tavoitteena oli hankkia jokaisella alkuopettajalle, jokaiselle tiimille sekä jokaiselle aineryhmälle älypuhelin. Kartoitus ja selvitystyötä jatketaan. Jos jokaiselle opetushenkilöstön jäsenelle hankittaisiin opetuskäyttöön soveltuva puhelin, olisi kustannukset yli 100 000 euroa. Jokaisella opettajalla on käytössään kannettava tietokone, opetus tapahtuu pääsääntöisesti teamsin välityksellä ja yhteydenpidossa kotiin ja oppilaisiin käytetään pitkälle wilma-järjestelmää.

 

Varhaiskasvatuksen asiakasmaksut   

Varhaiskasvatuksen laskutuksessa on ollut erinäisistä syistä viiveitä jo vuosien ajan. Vuoden alussa käyttöön otettu Tulorekisteri ei odotuksien mukaisesti vähentänyt laskutuksen työtä, vaan teki sitä jopa työläämmäksi. Poissaolot ja asiakasmaksujen indeksikorotukset hidastivat laskutusta edelleen. Laskutukseen on lautakunnan saaman selvityksen mukaan perehdytetty lisähenkilöstöä ja sumaa on saatu purettua. Viiveiden vuoksi kaupungin tulot kertyvät huomattavalla viiveellä. Laskutusviivettä ei kuitenkaan saa kuroa hetkessä umpeen, koska useamman varhaiskasvatuslaskun saaminen lyhyen ajan sisällä aiheuttaa monissa perheissä taloudellisia ongelmia.  Tarkastuslautakunta pyytää varmistamaan, että henkilöstöresurssit laskutuksessa saadaan vastaamaan työn tämänhetkisiä haasteita. 

Tarkastuslautakunnan arvio toteutumasta:   

Tarkastuslautakunta haluaa kiittää opetus- ja kasvatustoimen henkilöstöä selviytymisestä haastavissa koronapandemian ja tiukennetun talouden oloissa vuonna 2020. Työhyvinvointikyselyn tulokset olivat reilut 4/5.  Haastavissa oloissa on pysytty perustehtävän mukaisissa rooleissa ja kyetty jopa kouluttautumaan. 

 

Yhteistyö Keusoten kanssa 

Palvelualueelta saatujen vastausten perusteella nousi esiin, että Keusote-yhteistyössä on ollut hankaluuksia. Keusotessa ei ole ollut riittävästi ymmärrystä yhteisöllisen työn tärkeydestä sekä ennaltaehkäisevän työn painopisteestä. Työaikaa tulee varata myös ennaltaehkäisevään ja yhteisölliseen työhön, eikä keskittyä seuraamaan yksilökäyntien lukumäärää. Koululääkäriresurssi on myös koettu riittämättömäksi.   

Tarkastuslautakunta kiinnitti vuonna 2019 huomiota perheneuvolapalvelujen saatavuusongelmiin, jotka ovat jatkuneet.  Perheneuvolan palveluissa on yhä ollut saatavuusongelmia ja akuuttiaikoja on ollut vaikea saada.  Resurssit, lääkäripula ja perheiden sitoutumattomuus hoitoon ovat haitanneet palvelutoimintaa vuoden aikana. Nuorisoasemalla on ollut paljon kävijöitä.  Myös varhaiskasvatuksen puolella yhteistyötä Keusoten kanssa tulee edelleen kehittää prosessien tuntemiseksi ja niiden yhdistämiseksi.   

Järvenpää oli Keusote-alueella pienimmällä prosentilla kiusaamista kokeneiden tilastossa.  Tarkastuslautakunta toteaa tyytyväisenä, että koulukiusaamisen vastainen työ ja ostopalvelujen käyttö sekä luotu toimintamalli on selvästikin tuottanut tulosta.  Kehitys on selvästi eri mittarein osoitettu myönteiseksi.  

Kerho- ja osapäiväryhmien kokeilua tulisi jatkaa uudelleen siitä saatujen myönteisten kokemusten vuoksi.   

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Merja Narvo-Akkola, palvelualuejohtaja, merja.narvo-akkola@jarvenpaa.fi

Opetus- ja kasvatuslautakunta päättää antaa kaupunginhallitukselle edellä selosteessa olevan vastineen tarkastuslautakunnan arviointikertomukseen 2020.

Käsittely

Palvelualuejohtaja Merja Narvo-Akkola esitteli asiaa.

Käsittelyn kuluessa Antti Taavila teki seuraavan sisältöisen muutosehdotuksen: "Opetus- ja kasvatuslautakunta päättää antaa kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle edellä selosteessa olevan vastineen tarkastuslautakunnan arviointikertomukseen 2020.”

Puheenjohtaja tiedusteli lautakunnalta, että voidaanko Taavilan muutosehdotus hyväksyä yksimielisesti. Lautakunta totesi, että muutosehdotus voidaan hyväksyä yksimielisesti.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti Taavilan muutosehdotuksen mukaisella lisäyksellä.