Kaupunginhallitus, kokous 23.11.2020

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 379 Lausunto Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymän järjestämis- ja tuottamissuunnitelmasta 2020-2025

JARDno-2020-2722

Valmistelija

  • Kirsi-Marja Karjalainen, hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen johtaja, kirsi-marja.karjalainen@jarvenpaa.fi

Perustelut

Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymässä on valmisteltu järjestämis- ja tuottamissuunnitelma 2020-2025, joka on tarkoitus käsitellä kuntayhtymän yhtymävaltuustossa joulukuussa. Järjestämis- ja tuottamissuunnitelmassa kuvataan kuntayhtymän yhteistyöverkoston ohjausmalleja sekä järjestämisen ja tuottamisen periaatteita, toiminnallisia rooleja ja vastuita Keusote-mallilla toteutettuna. Suunnitelmassa kuvataan myös järjestäjän ja tuottajan vastuut eri tehtäväalueilla sekä tavoitteet järjestäjäosaamisen vahvistamiselle. Järjestäjän tavoiteasetanta eri osa-alueilla tarkennetaan järjestämis- ja tuottamissuunnitelman hyväksymisen jälkeen laadittavassa palvelujärjestelmäsuunnitelmassa. Samalla tarkennetaan ohjausfoorumien kokonaisuus sekä niiden tehtävät järjestäjän ja tuottajan toiminnallisia rooleja vasten. 

Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymä on toiminut Järvenpään sote-palvelujen järjestäjänä ja tuottajana vuoden 2019 alusta. Yhtymävaltuusto päättää yhtymästrategiassa kuntayhtymän toiminnan ja talouden pitkän aikavälin tavoitteista järjestämisvastuulla olevien tehtävien ja sote-palvelujen osalta. Strategiset painopisteet ja tavoitteet sekä palveluiden raamit on määritetty yhtymävaltuuston hyväksymässä yhtymästrategiassa 2020-2025 ja palvelulupauksessa.

Samanaikaisesti valmisteilla olevan valtakunnallisen sote-uudistuksen tavoitteena on turvata yhdenvertaiset ja laadukkaat sosiaali- ja terveyspalvelut, parantaa palvelujen saatavuutta ja saavutettavuutta, kaventaa hyvinvointi- ja terveyseroja, turvata ammattitaitoisen työvoiman saanti sosiaali- ja terveyspalveluihin, vastata ikääntymisen ja syntyvyyden laskun aiheuttamiin haasteisiin sekä hillitä kustannusten kasvua.

Lausuntokierroksella oleva sote-uudistusluonnos ei sisällä velvoitetta järjestäjän ja tuottajan organisatoriseen erotteluun. Sen sijaan uudistuksen yhtenä kriittisenä menestystekijänä ja lähtökohtana on sote-maakuntien riittävä osaaminen, toimintakyky ja valmius vastata sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämistoiminnasta (Sote-uudistuksen peruslinjaukset ja lakiluonnokset 16.6.2020).

Suunnitelmassa todetaan, että sosiaali- ja terveydenhuolto on toimintaympäristönä haastava, johtuen muun muassa erilaisten ilmiöiden monimuotoisuudesta ja palvelutarpeen epätasaisesta jakautumisesta väestössä. Lisäksi tämänhetkinen taloustilanne ja mahdollinen maakuntauudistus tekevät järjestämis- tuottamissuunnitelman laatimisesta haasteellisen, johtuen muun muassa haastavasta taloudellisten- ja toiminnallisten vaikutusten arvioinnista sekä talouden seurannasta niin kuntayhtymä - kuin kuntatasolla ja epätasalaatuisesta tietotuotannosta muun muassa hajanaisten asiakas- ja potilastietojärjestelmien vuoksi.

Keusotelta saadun lisäselvityksen mukaan:

  • Suunnitelma ei ole terveydenhuoltolain mukainen järjestämissuunnitelma, joka hyväksytään erikseen sekä HUS:n että Keusoten valtuustoissa. Tämän suunnitelman tarkoitus on kuntayhtymän toiminnan tehostaminen ja virtaviivaistaminen selkiyttämällä sekä poliittisen järjestäjän, viranhaltijajärjestäjän että tuottajan rooleja. Roolien selkeyttämisellä. Roolien selkiyttämisen odotetaan tuottavan sekä taloudellisia hyötyjä omistajille että toiminnallisia hyötyjä kuntalaisille.
  • Keusoten kuntayhtymän valtuusto päättää toiminnan roolituksesta
  • Kyseessä on kuntayhtymän sisäisestä toiminnallisesta roolituksesta lakisääteisen järjestämisvastuun toteuttamisessa. Omistajakuntia on haluttu kuulla. Muiden sidosryhmien, kuten STM:n ja HUS:N kuulemista ei ole pidetty tarpeellisena koska kyse on lakisääteisen toiminnan sisäisestä toiminnallisesta roolituksesta.
  • järjestämisvastuuseen liittyvä toiminta on tarpeen jäsentää ja selkiyttää niin poliittisella kuin virkamiestasollakin. Esityksen mukaan järjestäjää ja tuottajaa ei kuntayhtymän sisällä eroteta, ainoastaan roolien painopisteet selkiytetään.

 

Kuntayhtymän jäsenkunnilla on mahdollisuus antaa lausuntonsa valmistellusta järjestämis- ja
tuottamissuunnitelmasta 25.11.2020 mennessä. Järvenpään kaupungin lausunnon antaa Järvenpään kaupunginhallitus.

Järvenpään kaupunki haluaa huomauttaa, että lausuntoaikataulu on haastava päätöksentekoelinten kokoontumisrytmit huomioiden eikä mahdollista riittävää perehtymistä tai yhteisiä keskusteluja usealle vuodelle asetettavasta suunnitelmasta.
 

Lausunto

Järvenpään kaupunki haluaa kiinnittää huomiota seuraaviin järjestämis- ja tuottamissuunnitelmassa esiintyviin kohtiin:

  • Roolituksen odotetaan tuottavan taloudellisia hyötyjä omistajille. Taloudellisten vaikutusten arviointi tulisi täten sisältyä suunnitelmaan.
  • Kuntien näkyvämpi rooli järjestämis ja toteuttamissuunnitelmissa tulisi kuvata selkeämmin silloin, kun toimitaan palveluissa tai hyvinvointia ja terveyttä edistävässä toiminnassa soten ja kuntien yhdyspinnoilla
  • Lausuntoaikataulusta johtuen kunnassa ei ole ehditty riittävästi kuulla ja osallistaa yhteistyötahoja. Tällaisten laajojen ja merkittävien suunnitelmien valmistelussa olisi syytä osallistaa sidosryhmiä laajasti.
  • Suunnitelman aikaväli 2020-2025 on haasteellinen, koska vuosiin ajoittuu historian suurin sote-murros. Jos valtakunnallinen sote-uudistus toteutuu v. 2023 alkaen, tulee suunnitelmalle tehdä välitarkastelu poliittisen ohjauksen ja rahoituksen muuttuessa.

ON

Ehdotus

Esittelijä

  • Olli Naukkarinen, kaupunginjohtaja, olli.naukkarinen@jarvenpaa.fi

Kaupunginhallitus päättää antaa asiassa edellä selostustekstistä ilmenevän lausunnon.

Päätös

Hyväksyttiin yksimielisesti siten muutettuna, että kohta: "Roolituksen odotetaan tuottavan taloudellisia hyötyjä omistajille. Taloudellisten vaikutusten arviointi tulisi täten sisältyä suunnitelmaan" muutetaan muotoon: "Roolituksen odotetaan tuottavan taloudellisia hyötyjä omistajille. Taloudellisten vaikutusten arvioinnin pitää sisältyä suunnitelmaan." 

Kokouskäsittely

Muutosehdotus Mikko Taavitsainen, kannatti Tomi Passi: 

Kohta: "Roolituksen odotetaan tuottavan taloudellisia hyötyjä omistajille. Taloudellisten vaikutusten arviointi tulisi täten sisältyä suunnitelmaan."

on muutettava muotoon: "Roolituksen odotetaan tuottavan taloudellisia hyötyjä omistajille. Taloudellisten vaikutusten arvioinnin pitää sisältyä suunnitelmaan." 

Puheenjohtaja tiedusteli, voidaanko Taavitsaisen muutosehdotus hyväksyä yksimielisesti. Kaupunginhallitus hyväksyi puheenjohtajan ehdotuksen.

 

Tiedoksi

Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymä