Valmistelija
Kirsi Rinne, talousjohtaja, kirsi.rinne@jarvenpaa.fi
Perustelut
Kaupunginvaltuusto hyväksyi vuosien 2020-23 talousarvion ja taloussuunnitelman kokouksessaan 11.11.2019 § 81.
Valtuusto valtuutti kaupunginjohtajan päättämään hallinnon säästöohjelman edellyttämistä määrärahasiirroista palvelualueiden ja konsernipalvelujen välillä. Kaupunginjohtaja hyväksyi päätöksellään 22.06.2020 § 15 määrärahasiirron Opetuksen ja kasvatuksen sekä Hyvinvoinninpalvelualueen ja Konsernipalveluiden välillä. Muutoksen vaikutus määrärahajakoon on esitetty liitteessä 2. Muutos on huomioitu talousarviotietona palvelualuekohtaisissa laskelmissa jäljempänä.
Nyt esitettävien vuoden 2020-23 talousarvio- ja taloussuunnitelmamuutosten yhteenveto on esitetty liitteessä 3 ensimmäisenä. Yhteenvedon jälkeen kukin muutoskokonaisuus esitetään erikseen esittelytekstissä olevassa järjestyksessä.
Palvelualueiden lisäsopeutus vuosille 2020-2023
Kaupunginhallitus päätti 17.6.2020 § 242 palvelualueille kohdennettavasta lisäsopeutustarpeesta vuosille 2020-2023 ja pyysi lauta-/johtokunnilta esitystä toimenpiteistä, joilla palvelualue-/sitovuustasokohtaiset kuluvähennykset on saavutettavissa, arviot toimenpiteiden vaikutuksista sekä mahdolliset esitykset sitovien toiminnallisten tavoitteiden ja tavoiteaikataulujen tarkennuksiksi.
Lautakunnat ovat käsittelleet asiaa kokouksissaan
- 13.8.2020 § 23 Kaupunkikehityslautakunta
- 18.8.2020 § 17 Opetus- ja kasvatuslautakunta
- 19.8.2020 § 21 Hyvinvointilautakunta
- 19.8.2020 § 10 Järvenpään veden johtokunta
- 24.8.2020 § 277 Konsernipalvelujen ja tilaomistuksen esitykset ovat kaupunginhallituksen käsittelyssä erillisessä pykälässä
Sopeutustavoitteiden osalta Kaupunkikehityksen, Järvenpään veden ja Konsernipalvelujen esittämien toimenpiteiden talousvaikutukset vastaavat palvelualueille kohdennettuja summia. Hyvinvoinnin palvelualueelle ei kohdistunut sopeutustavoitteita vuosille 2021-2023. Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen osalta toimenpiteitä tunnistettiin yhteensä 7,97 Me, jolloin 1,45 Me jää myöhemmin kohdennettaviksi sopeutustoimenpiteiksi.
Lautakunnat eivät ole esittäneet muutoksia sitoviin toiminnallisiin tavoitteisiin. Hyvinvointilautakunnan lausunnon liitteessä tarkennetun tavoitteen kohdalle on kirjattu tarkennettuja keinoja sitovien tavoitteiden toteuttamiseksi. Kaupunkikehityksen ja opetuksen ja kasvatuksen lautakunnat eivät esitä muutoksia. Hyvinvointilautakunta ja konsernipalvelut esittävät muutoksia sitovien toiminnallisten tavoitteiden aikatauluihin. Lautakuntien materiaalit ovat pykälän liitteenä.
Kaupunginhallituksen 17.6.2020 hyväksymä sopeutustarve 11,773 Me on esitetty talousarviomuutosesityksenä kaupunginhallituksen aiemmin hyväksymän palvelualue- ja vuosikohtaisen jaon mukaisesti. Kooste vuosittaisista kuluvähennyksistä on esitetty palvelualueittain liitteessä 1.
Vuodelle 2020 kohdistuvat talousarviomuutosesitykset on esitetty alla:
- konsernipalvelut, menosopeutus 251.143 euroa
- tilaomistus, menosopeutus 12.000 euroa
- opetus- ja kasvatus, menosopeutus 2.094.994 euroa
- hyvinvointi, menosopeutus 469.205 euroa
- kaupunkikehitys, menosopeutus 246.351 euroa
Järvenpään Vedelle ei kohdistunut sopeutusvaadetta vuodelle 2020.
Vuosien 2021-2023 osalta sopeutustoimenpiteiden ja sopeutuksen ajallisen kohdentamista sekä sitovien toiminnallisten tavoitteiden sisältömuutoksia ja tavoiteaikatauluja voidaan vielä tarkistaa osana talousarviokäsittelyä syys-marraskuussa.
Muut käyttötalousmuutokset vuodelle 2020
Torin palveluiden määrärahasiirto
Kaupungilla on ollut sopimus Sykettä ja sinfoniaa Ry:n kanssa tori- ja tapahtumapalveluista. 31.12.2019 päättyneitä sopimuksia on jatkettu 30.9.2020 asti ja palvelu kilpailutetaan uudelleen vuoden 2020 aikana. Budjetissa tori- ja tapahtumapalveluihin varattu määräraha on osoitettu Hyvinvoinnin palvelualueelle kulttuuri ja tapahtumapalveluihin. Käytännössä jatkosopimuksen voimassaoloaikana osa toiminnan järjestämisvastuusta ja -kuluista kohdistuu Kaupunkitekniikalle ja osa Kulttuuri ja tapahtumapalveluille. Hyvinvoinnin palvelualueelta esitetään siirrettäväksi Kaupunkikehitykseen Kaupunkitekniikan vastuiden mukainen osuus eli 19.333 euroa. Muutos koskee vain vuotta 2020. Siirrolla ei ole vaikutusta kaupungin toimintakatteeseen.
Poistot ja arvonalenemiset
Kaupungintalon purkulupa varmistui vuoden 2020 keväällä. Rakennuksen purku ja tasearvon alaskirjaus oli suunniteltu vuodelle 2019, eikä talousarviovarausta oltu tehty enää vuodelle 2020. Talousarvioon esitetään lisättävän purun ja alaskirjauksen siirtymisestä vuodelle 2020 aiheutuva 0,84 Me lisäpoistokirjaus.
Verorahoitus
Koronaepidemian seurauksena kaupungin verotulot jäävät lähivuosina merkittävästi hyväksytystä talousohjelmatasosta. Ennustettavuuden ollessa poikkeuksellisen heikolla tasolla tässä vaiheessa esitetään muutosta vain vuoden 2020 verotuloihin. Kuntaliiton verotuloennusteet päivitetään kuluvan syksyn aikana vielä useamman kerran, seuraavan kerran jo elokuun lopussa. Vuosien 2021-2023 verotuloennusteita täsmennetään talousarvion ja talousohjelman 2021-2023 käsittelyn edetessä.
Vuoden 2020 talousarviomuutoksen perusteena on kuntaliiton kesäkuun verotuloennuste, joka olettaa, että epidemiassa ei tule syksyllä toista aaltoa, ja tauti hiipuu vähitellen pois. Bruttokansantuotteen odotetaan supistuvan vuonna 2020 6 %:lla. Ennuste on keväällä laadittua ennustetta suotuisampi, joten uhkakuvien toteutuessa on mahdollista, että talousarviota joudutaan muuttamaan uudelleen myöhemmin syksyllä.
Verotulojen heikentyminen kohdistuu erityisesti kunnallisverotuottoihin. Talousarvion 2020 kunnallisveroja esitetään vähennettävän 11,62 miljoonalla eurolla, yhteisöveroja 0,585 miljoonalla ja kiinteistöveroja 0,466 miljoonalla eurolla talousarviotasosta. Yhteisöverotulokertymässä on huomioitu väliaikaisesti korotettu kuntien yhteisövero-osuus, jota ilman Järvenpään yhteisöverotulot jäisivät lähes miljoona euroa nyt esitettyä matalammiksi. Kiinteistöverotulokertymän madaltuminen johtuu vuodelle 2020 sovituista verojen maksujärjestelymuutoksista.
Valtio on kuntien tulomenetyksiä ja menolisäyksiä kompensoidakseen hyväksynyt toimenpidekokonaisuuden, joka lisää kuntien valtionosuuksia ja tasoittaa yhteisöverotulojen pudotusta. Kaupunginhallitus käsitteli tehdyt peruspalvelujen valtionosuutta ja koronakompensaatiota koskevan valtionosuuksien muutospäätöksen sekä veromenetysten kompensaatiopäätöksen kokouksessaan 16.8.2020. Yhteensä valtionosuuksia esitetään korotettavaksi 11,0 Me voimassa olevien valtionosuuspäätösten mukaisiksi. Korotuksista 6,1 miljoonaa euroa on koronakompensaatioita, 4,5 Me verotilitysryhmin kompensaatiota, joka peritään kunnilta korkoineen takaisin vuonna 2021. Lisäksi muutos sisältää 0,3 miljoonaa euroa muita muutoksia valtion peruspalveluiden valtionosuuksiin ja 0,1 miljoonaa euroa muita talousarvion hyväksymisen jälkeen tehtyjä valtionosuuksien tarkistuksia.
Investointiosa
Hyvinvoinnin palvelualueen palveluverkon tekniset selvitykset
Investointi- ja kiinteistöallianssin johtoryhmä on päättänyt, että Hyvinvoinnin palvelualueen palveluverkkoselvitys tehdään omana työnä. Osana palveluverkkoselvitystä tehtävät tekniset selvitykset joudutaan kuitenkin ostamaan ulkopuolisilta arvioitsijoilta, joihin on varattu määräraha osana talonrakennusinvestointeja. Tilintarkastajan lausunnon mukaan tekniset selvitykset tulee kirjata käyttötalouteen. Selvityksiin tarvittava määräraha 150.000 euroa esitetään siirrettäväksi talonrakennuksen allianssi-investoinneista hyvinvoinnin palvelualueen käyttötalousosaan.
Vanhankylänniemi ja HI5
Kunnallistekniikan infran ylläpidon puistoinvestointeihin on varattu Vanhankylänniemen peruskorjausta ja Kirsikkapuiston rakentamista varten vuodelle 2020 670.000 euroa. Hankinnan kilpailutuksen jälkeen kaupunginhallitus teki päätöksen keskeyttää hankinta (KH 20.4.2020 § 147) tarjousten ylittäessä hankkeelle varatut määrärahat. Hankemäärärahasta arviolta 100.000 euroa tarvitaan Stålhanentien peruskorjauksiin. Kuluvana vuonna on alkamassa HI5 monitoimihalli -hanke, jonka ympäristössä kaupunki toteuttaa pysäköintialueen ja hulevesijärjestelyt. Investointiosan sitovuustasomuutosten yhteydessä vuodella viivästyneelle hankkeelle ei varattu määräraha uudelle liikuntapaikkarakentamisen sitovuustasolle. Hankkeen toteuttamiseksi esitetään em. Vanhankylänniemen määrärahasta siirrettäväksi 300.000 liikuntapaikkarakentamiseen. Vanhankylänniemestä käyttämättä jäävä määräraha 270.000 vähennetään infran ylläpidon investointivarauksesta.
Koy Järvenpään Liiketalon pääomitus
Kiinteistö Oy Järvenpään liiketalon yhtiökokous pidettiin 11.6.2020, jossa päätettiin periä 235 000 euron suuruinen vapaan pääoman sijoitus, jolla katetaan vuoden 2020 kiinteistövero (KH 8.6.2020 § 237). Pääomasijoitusta ei ollut varattuna talousarviossa ja se esitetään lisättäväksi menona osakkeisiin ja osuuksiin KOY Liiketalolle.
Kiinteistö Oy Järvenpään Liiketalon (ja jatkossa perustettavien yhtiöiden yhteenlaskettu arvo) kaupungin taseessa ennen pääomistusta on 9,748 miljoonaa euroa ja sen jälkeen 9,983 miljoonaa euroa.
Koy Järvenpään Liiketalosta perustettavien yhtiöiden myynti
Vuoden 2020 investoinneissa oli varauduttu Liiketalon osakkeiden myyntiin (9,748 Me) kuluvana vuonna. Kiinteistö Oy Järvenpään Liiketalo on jakautumassa kaupungin ennakkosuostumuksen mukaisesti (KH 4.5.2020 § 171) seitsemäksi tai kahdeksaksi uudeksi yhtiöksi. Perustettavat yhtiöt myydään vaiheittain, joten talousarviota on syytä muuttaa muuttuneen aikataulun mukaisesti. Myynneistä siirtyy vuodelle 2021 kolme neljäsosaa (6,5 M€), ja loput (3,5 M€) vuodelle 2023.
Yhteenveto 2020 talousarviomuutoksista
Käyttötalousosaan vuodelle 2020 esitetyt muutokset parantavat heikentyneestä talousennusteesta huolimatta kaupungin tulosta 0,2 miljoonaa euroa. Parannus johtuu siitä, että muutosesitykseen ei sisälly Keusoteen kohdistuvia talousarvion ylityspainetta, eikä koronan vaikutuksia palvelualueiden toimintatuottoihin ja -kuluihin. Vaikutukset selvitetään johdon raportti 2:n yhteydessä tarkemmin ja tuodaan sen jälkeen talousarviomuutoskäsittelyyn. Samoin erityisesti talonrakennuksen investointiosan kohdistuvat muutostarpeet tuodaan käsittellyyn johdon raportti 2:n yhteydessä ja kun hankkeiden päätöksenteko etenee.
Myyntitulojen siirtymisen vuoksi, kaupunki nostaa muutokset rahoittaakseen vuonna 2021 8,3 miljoonaa euroa lisää lainaa.
KR
Päätös
Asian käsittely päätettiin keskeyttää ja siirtää jatkokokoukseen 28.8.2020 klo 7.30