Kaupunkikehityslautakunta, kokous 13.8.2020

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 27 Lausunto ehdotuksesta jätehuollon perusmaksun käyttöönotosta 1.1.2022 alkaen

JARDno-2020-1364

Valmistelija

  • Mikko Autere, kaupunkitekniikan johtaja, mikko.autere@jarvenpaa.fi

Perustelut

Valmistelijat

Mikko Autere, kaupunkitekniikan johtaja, Jarkko Hämäläinen, ylläpidon rakennuttajapäällikkö, Aija Schukov, ylläpidon projektipäällikkö

Lausuntopyyntö ja päätöksenteon alustava aikataulu

Kuntien yhteinen jätelautakunta, jätelautakunta Kolmenkierto, on valmistellut Kiertokapula Oy:n kanssa ehdotuksen jätehuollon perusmaksusta. Ehdotus koskee Hattulaa, Hausjärveä, Hyvinkäätä, Hämeenlinnaa, Janakkalaa, Järvenpäätä, Keravaa, Loppea, Mäntsälää, Nurmijärveä, Riihimäkeä, Tuusulaa ja Valkeakoskea.Jätelautakunta päätti kokouksessaan 7.5.2020 § 23 pyytää ehdotuksesta lausunnot toimialueen kunnilta. Ehdotus on nähtävillä 1.6.– 31.8.2020 välisenä aikana edellä mainittujen kuntien verkkosivuilla sekä jätelautakunta Kolmenkierron verkkosivuilla www.kolmenkierto.fi (katso etusivun tiedote). Lausuntopyyntö saapui 9.6.2020 ja lausunnot tulee toimittaa 31.8.2020 mennessä sähköpostitse osoitteeseen jatelautakunta@hameenlinna.fi. Päätös perusmaksun mahdollisesta käyttöön otosta tehdään sen jälkeen, kun lausunnot on saatu.

Jätelautakunta käsittelee saapuneet lausunnot syksyn aikana Kiertokapulan kanssa. Päätöksenteko käyttöönotosta tehdään vuoden 2020 lopussa. Perusmaksun käyttöönotto tarkoittaisi, että jätetaksa vuodelle 2022 valmisteltaisiin niin, että se sisältää nykyisten astiatyhjennys- ym. maksujen lisäksi myös perusmaksun.

Taustaa

Jätelain (646/2011) 78 §:n mukaisesti kunnan on perittävä järjestämästään jätehuollosta jätemaksua, jolla katetaan sille tehtävän hoitamisesta aiheutuvat kustannukset. Jätehuollon kustannuksia ei voida kattaa esimerkiksi verotuloilla. Osa jätemaksusta voidaan periä perusmaksuna, jolla katetaan jätehuollon järjestämiseen liittyviä kiinteitä kustannuksia, kuten:
– jäteneuvonta
– lakisääteisen jätehuollon järjestämiseen liittyvä hallinnollinen työ
– jätteen alueellisten vastaanottopaikkojen perustamisesta ja ylläpidosta aiheutuvat kustannukset
– jätehuoltoviranomaisen toimintakulut

 Erillisenä perusmaksuna voidaan periä jätemaksua em. palveluista, joista on käytännössä mahdotonta periä jätteen aiheuttamisperiaatteen mukaista maksua, koska palvelun käyttöä tai kohdentumista yksittäisille asiakkaille ei voida määrittää tai valvoa.

Jätelautakunta hyväksyi 30.1.2020 § 4 jätehuollon palvelutason.Palvelutason määrittely tehtiin yhteistyössä kuntien ja Kiertokapulan kanssa. Palvelutasoa määriteltäessä tarkasteltiin, mitä palveluja kuntalaisille tarjotaan nyt, ja mitä nykyaikaisen jätehuollon palveluja olisi tarpeen tarjota. Palvelutason määrittelyn yhteydessä kävi ilmi, että tarve nostaa palvelutasoa koskee erityisesti:

– hyötyjätteiden täydentävää keräystä (Rinki-ekopisteverkoston täydentäminen),
– jäteasemapalvelujen laajentamista sekä
– puutarhajätteen vastaanoton laajentamista.

Palvelutason noston tavoitteena on mm. parantaa kuntalaisten kierrätysmahdollisuuksia, suojella ympäristöä sekä kehittää nykyaikaisia jätehuoltopalveluja kuntalaisille.Tavoitteeksi asetettiin samalla, että jätemaksu on kokonaisuudessaan syytä pitää kohtuullisella tasolla.

Jätehuollon palvelutason noston rahoitus
• Tällä hetkellä jätemaksu koostuu jäteastian tyhjennysmaksusta, joka sisältää kuljetus- ja käsittelyosan.
• Useat jätehuollon palvelut rahoitetaan jätteen käsittelymaksusta saatavilla tuloilla. Käsittelymaksu muodostuu jätteen vastaanottohinnan perusteella.

Palvelutason nosto voidaan rahoittaa joko jätehuollon perusmaksulla tai korottamalla jäteastioiden tyhjennysmaksuja.

Palvelutason noston rahoitus tyhjennyshintoja korottamalla
• Tyhjennyshintoja pitäisi nostaa.
• Tyhjennyshinta sisältäisi käytännössä usean eri palvelun maksun.
• Hinnat nousisivat myös kiinteistön haltijan järjestämän jätteenkuljetuksen alueilla (Janakkala, Nurmijärvi seka/kuivajäte), koska vastaanottohinta jätetaksassa nousisi.
• Korkeiden tyhjennyshintojen riskinä on, että kiinteistöjä ei liitetä jätteenkuljetuksen piiriin.
• Jätehuollon kustannukset painottuisivat paljon sekajätettä tuottaville, vaikka yhä suurempi osa palveluista ei ole yhteydessä sekajätteen määrään -> uudet palvelut, kiertotalous.

Jätehuollon perusmaksu

Perusmaksun suuruus määräytyy rakennuksen käyttötarkoituksen (vakituinen vai vapaa-ajan asunto) mukaan. Perusmaksun määräytymisestä ja maksun suuruudesta määrätään yksityiskohtaisesti jätetaksassa.

• Kiertokapula Oy:n tekemän kustannuslaskelman mukaan perusmaksun suuruus olisi keskimäärin noin 25 euroa/huoneisto/vuosi.
• Laskuttajana Kiertokapula Oy.
• Jätemaksuun voi hakea muutosta jätelautakunnalta kirjallisesti etukäteen tai jälkikäteen muistuttamalla saapuneesta jätelaskusta.
• Astiatyhjennysmaksulla katettaisiin pelkästään jätteen keräyksestä ja käsittelystä aiheutuvat kulut. Perusmaksulla muut jätehuollon kulut, kuten jätteenkäsittelyalueiden/vastaanottopaikkojen ja tiedottamisen ja neuvonnan yms. kulut.
• Jätehuolto muuttumassa -> kiertotalouden myötä sekajätteen määrä vähenee, kuntalaiset ovat kiinnostuneita kierrätyksestä enenevässä määrin.
• Jäteyhtiön on jatkossa entistä paremmin pystyttävä tuottamaan kattavia ja helposti kuntalaisten saatavilla olevia palveluita, joiden avulla edistetään jätteiden synnyn ehkäisemistä ja ohjataan syntyneitä materiaaleja ensisijaisesti uudelleenkäyttöön tai kierrätettäväksi.

Perusmaksulla saatavat uudet palvelut Kolmenkierron alueella

1 Vastaanottopisteiden tasapuolinen saavutettavuus koko toimialueelle palvelutasomäärityksen mukaisesti.

2 Uusien pienjäteasemien perustaminen.(esim. Iittala/Hattula, Tuulos, Janakkala, Tuusula/Kerava/Järvenpää) 

3 Jäteasemien aukioloaikoja pidennetään ja asioinnista tehdään sujuvampaa erilaisin uusin teknisin ratkaisuin.

4 Perusmaksun käyttöönoton vaikutus yhdyskuntajätteen vastaanottohintaan noin -20 %

5 Perusmaksun käyttöönoton jälkeen asukkailta veloituksetta vastaanotettavien jätteiden määrä on 19 jätelajia nykyisen kuuden sijaan.

Lausunto

Kohta 1:

Periaatteena hyvä asia. Tasapuolisuuden edistäminen ei kuitenkaan saa aiheutta tilannetta, jossa kustannukset aluiden käyttökohteissa nousisivat sen johdosta, että pisteitä pidetään avoinna tarpeettomasti ilman todellista tarvetta.

Kohta 2:

Uuden pienjäteaseman paikka tulee olla logistisesti helposti saavutettavissa kaikille palvelun käyttäjille. 

Kohta 3:

Aukioloaikojen pidentäminen on hyvä asia. Varsinkin viikonloppuaikojen lisääminen parantaisi saavutettavuutta Järvenpään alueella.

Kohta 4:

Kokonaiskustannukset tulee pitää kohtuullisina käyttäjille.

Kohta 5:

Jätejakeiden lisääntyneen määrän vuoksi on kiinnitettävä erityistä huomiota kiinteistöjen ja käyttäjien ohjeistamiseen sekä informaatioon mahdollisten toiminnallisten tai huomioitavien muutosten osalta. Vähemmän jätettä tuottavia kiinteistöjä tulisi kannustaa alentamalla perusmaksua hinnoittelussa huomattavasti, koska jätettä syntyy vähemmän tai se toimitetaan kiertotalouden käsittelyyn.

Ehdotus

Esittelijä

  • Olli Keto-Tokoi, kaupunkikehitysjohtaja, olli.keto-tokoi@jarvenpaa.fi

Kaupunkikehityslautakunta päättää antaa edellä selostustekstistä ilmenevän lausunnon ehdotuksesta jätehuollon perusmaksun käyttöönotosta 1.1.2022 alkaen.

Käsittely

Palvelualuejohtaja Olli Keto-Tokoi esitteli asiaa.

Jouni Vastamäki poistui klo 20.30.

Pidettiin kokoustauko klo 20.31-20.36.

Käsittelyn kuluessa Laura Virkkunen teki Petri Pertan kannattamana muutosehdotuksen, joka kuului seuraavasti:

"Esitetystä perusmaksusta luovutaan ja kustannusten nousupaine katetaan esimerkiksi sekajätteen tyhjennyskuluista tai muista vastaavista maksuista, joilla voidaan kannustaa kierrätykseen. Hallinnolliset kulut voidaan esittää laskulla prosentuaalisesti."

Puheenjohtaja totesi, että koska asiassa oli tehty kannatettu muutosehdotus, asiasta oli äänestettävä. Äänestystavaksi valittiin sähköinen äänestys.

Päätös

Hyväksyttiin äänestyksen jälkeen äänin 6 JAA-ääntä, 2 EI-ääntä ja 1 TYHJÄÄ esittelijän ehdotuksen mukaisesti.

Äänestystulokset

Tiedoksi

Asianosaiset