Lupajaosto, kokous 17.1.2020

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 3 Hallintopakon asettaminen / 186-019-1914-0001 / Vanha Yhdystie 18

JARDno-2017-2091

Valmistelija

  • Ville Voima, tarkastaja, ville.voima@jarvenpaa.fi

Perustelut

HALLINTOPAKON ASETTAMINEN MAANKÄYTTÖ- JA RAKENNUSLAIN 182§:n NOJALLA

Päätös kohdistuu kiinteistön 186-019-1914-0001 omistajaan

Kaava: liike- ja toimistorakennusten sekä ympäristöhäiriöitä aiheuttamattomien teollisuusrakennusten korttelialue

 

ASIA

Rakennusvalvonnan tietojen perusteella Vanha yhdystie 18 osoitteessa sijaitsevaa siporex-rakenteista teollisuushallia vuokrataan osin asumistarkoitukseen. Kiinteistö sijaitsee liike- ja toimistorakennusten sekä ympäristöhäiriöitä aiheuttamattomien teollisuusrakennusten korttelialueella (KTY2). Kaavamääräysten mukaan tontille saa rakentaa kaksi asuntoa kiinteistön hoitohenkilökuntaa varten. Kysymyksessä oleva rakennus on pinta-alaltaan 817 m2 ja tiloja on kahdessa kerroksessa. Pohjapiirroksen perusteella tilojen käyttötarkoitus vaihtelee toimistotiloista halli-, tauko - ja takkahuonetiloihin. Asumiseen tarkoitettuja tiloja ei ole pohjapiirroksessa, joten näin ollen rakennukseen ei ole osoitettu talonmiehen -  tai muitakaan asuinhuoneistoja. Pohjapiirroksessa on maininta, että rakennuksessa on koneellinen ilmanvaihto. Järvenpään kaupungin rakennusvalvonta ja Keski-Uudenmaan pelastuslaitos suorittivat yhteisen tarkastuskäynnin kyseessä olevaan teollisuushalliin 8.9.2017. Rakennuksen omistajalle ilmoitettiin puhelimitse tarkastuskäynnistä, ja häntä pyydettiin saapumaan paikalle tarkastuskäynnin ajaksi. Omistaja ei kuitenkaan saapunut paikalle. Tarkastuskäynnin yhteydessä oli pääsy ainoastaan Piennartien puoleisiin tiloihin, ja muilta osin tilat jäivät tarkastamatta. Tarkastuksen yhteydessä havaittiin, että toimistotilaksi tarkoitettua Piennartien puoleista huonetta käytettään kaavan salliman pääkäyttötarkoituksen vastaisesti asumiseen. Vaikka tämän tarkastuksen aikana ei ollut pääsyä teollisuushallin muihin tiloihin, rakennusvalvonnalla on omien havaintojen ja naapurustosta tulleiden ilmoitusten sekä väestötietojen perusteella tieto siitä, että hallia käytettään laajemminkin asumistarkoituksessa. Rakennusvalvonta kehotti 7.12.2017 omistajaa lopettamaan toimistotilojen käytön asumistarkoitukseen. Omistajaa kuultiin samassa yhteydessä mahdollisen hallintopakon asettamisesta, mikäli kehotusta ei noudateta.

Rakennusvalvonta suoritti 13.12.2017 tiloissa tarkastuksen kehotuksen noudattamisesta. Tarkastus suoritettiin vain yhdessä huoneistossa, koska jo tämän yhden huoneiston osalta oli havaittavissa, että tiloja käytetään edelleen asumiseen. Omistaja ei kieltänyt, että tiloja käytetään asumistarkoitukseen laajemminkin.

29.1.2018 Järvenpään kaupungin rakennusvalvonta ohjeisti kehottamalla kiinteistön omistajaa vielä kertaalleen lopettamaan ko. rakennuksen asumiskäyttö, kunnes kiinteistö ja sillä sijaitseva rakennus on saatettu vastaamaan maankäyttö – ja rakennuslain vaatimuksia.  Kehotuksen antamisen jälkeen, rakennuksen käyttäminen asumistarkoituksessa loppui kokonaan, kunnes se muutamaa kuukautta myöhemmin alkoi uudestaan. Keski-Uudenmaan pelastuslaitos suoritti kohteessa katselmuksen 11.06.2019. Katselmuksella muun ohella havaittiin, että osa ylä- ja alakerran huoneistoista oli asumiskäytössä.

Käyttötarkoituksen muutoksille ei ole haettu tähän päivämäärään mennessä rakennuslupaa ja koska kyseessä on niin olennainen muutostyö, muutos edellyttäisi myös poikkeamislupaa asemakaavasta.

 

Kuuleminen:

Järvenpään kaupungin rakennusvalvonta on kuullut omistajaa uhkasakon asettamisesta. Kuulemiskirjelmässä pyydettiin merkkaamaan kirjelmän liitteenä olevaan pohjapiirustukseen ne tilat, joita käytetään asumiseen. Omistajan vastineessa on harhaanjohtavasti esitetty ainoastaan toimistokäyttöön vuokrattujen tilojen sijainnit pohjapiirroksessa. Vastineessa, joka on päivätty 16.5.2016, todetaan että: "toimitilojen lisäksi kiinteistössä on käytössä kaksi asuntoa rakennusluvan mukaisesti ja asuntojen lisäksi muitakin tiloja on tilapäisesti käytetty asuntoina". "Tällä hetkellä asunnot ovat käytössä ja muut tilat on vuokrattu yrityskäyttöön tai ovat tyhjillään".Lisäksi hän pyytää käyttötarkoituksen muutoskatselmusta, mikäli sellainen tarvitaan. 

 

Rakennusvalvonnan saamien tietojen sekä omistajan vastineen sisällön perusteella voidaan todeta, että rakennusta edelleen käytetään MRL:n vastaisessa käyttötarkoituksessa. Tämän johdosta rakennusvalvonta esittää Järvenpään kaupungin kaupunkikehityslautakunnan lupajaostolle, että se velvoittaisi kiinteistön omistajan juoksevan uhkasakon uhalla lopettamaan kysymyksessä olevan rakennuksen käytön asumistarkoituksessa kokonaisuudessaan, kunnes kiinteistö ja sillä sijaitseva rakennus on saatettu vastaamaan MRL:n asumiselta vaadittavia vaatimuksia. On syytä selkeyden vuoksi mainita, että teollisuushallissa on tiloja, jotka ovat rakennusluvan mukaisessa käytössä toimistoina, tai muussa teollisuushallin käyttöön sopivassa käytössä. Näitä tiloja rakennusvalvontaviranomaisen vaatimukset eivät luonnollisesti koske, mikäli ko. tilojen käyttötarkoitus on aikomus säilyttää samana myös jatkossa. Lisäksi on syytä mainita, että rakennuksessa ei ole luvallisia ns. talonmiehen asuntoja, jolloin rakennusta on MRL:n vastaista käyttää edes kaavan salliman kahden (talonmiehen) asuinhuoneiston osalta asumiseen.

Päävelvoitteeksi ja sen täyttämisen määräajaksi esitetään, että rakennuksen käyttö tulee vastata pääpiirustusten mukaista käyttöä ja maankäyttö- ja rakennuslain vaatimuksia 20.2.2020 mennessä. Uhkasakko esitetään asetettavaksi seuraavalla tavalla. Sakko muodostuu peruserästä ja lisäeristä. Mikäli päävelvoitetta laiminlyödään, peruserä pannaan täytäntöön kertaluontoisena sakkona, jonka jälkeen sakon määrä lisääntyy lisäerällä jokaiselta uhkasakkojaksolta, jonka kuluessa velvoitetta ei ole noudatettu. Esitetyn päävelvoitteen peruseräksi esitetään 3000 euroa ja lisäeräksi 1000 euroa, ja jokaisen uhkasakkojakson pituus on 1 kuukausi. Samalla esitetään, että lupajaosto jättäisi tekemättä ilmoituksen poliisille esitutkintaa varten, koska rakennusvalvonnan käsityksen mukaan yleinen etu ei tässä tapauksessa edellytä syytteen nostamista.

 

Päätösesityksen perustelut:

PÄÄTÖSESITYKSEN PERUSTELUT:

Kiinteistö sijaitsee liike- ja toimistorakennusten sekä ympäristöhäiriöitä aiheuttamattomien teollisuusrakennusten korttelialueella (KTY2). Asemakaavan mukaan tontille saa rakentaa kaksi asuntoa kiinteistön hoitohenkilökuntaa varten. Rakennusvalvonnan saamien tietojen rakennuksen asuinkäyttö on kaavan sallimaa kahta huoneistoa laajempaa, tosin vallitsevassa tilanteessa jo yhdenkin huoneen käyttäminen tässä tarkoituksessa on katsottava maankäyttö- ja rakennuslain vastaiseksi käytöksi, koska asumistarkoitukseen soveltuvia kokonaisuuksia ei ole rakennusluvan pohjapiirrokseen osoitettu.  

Kaavoittajan lausunnon mukaan kaava ei mahdollista asumista sen nykyisessä laajuudessa eikä kiinteistöä ole mahdollista kaavoittaa tähän tarkoitukseen. Mikäli kiinteistön omistaja päättää hakea käyttötarkoituksen muutosta kaavan salliman kahden huoneiston osalta, on huomioitava, että huoneistojen tulee täyttää nykyiset MRL:n vaatimukset kaikilta osin. Tällöin paloturvallisuutta, energiatehokkuutta, sisäilman laatua, valaistus- ja ääniolosuhteita, huoneiden mitoitusta, pihamaan leikkipaikka- ja oleskelualueita sekä rakennuksen julkisivullisia seikkoja koskevien asumiselta vaadittujen vaatimusten tulee täyttyä, jotta tilat voidaan ottaa aiottuun käyttöön. Lisäksi vaaditaan pätevän suunnittelijan laatimat asianmukaiset suunnitelmat muutoshakemuksen liitteeksi.

Ehdotus

Esittelijä

  • Jouni Vastamäki, johtava rakennustarkastaja, jouni.vastamaki@jarvenpaa.fi

 Lupajaosto päättää

  1. velvoittaa kiinteistön 186-019-1914-0001 omistajan juoksevan uhkasakon uhalla lopettamaan kiinteistöllä sijaitsevan rakennuksen käytön asumistarkoituksessa kokonaisuudessaan 20.2.2020 mennessä siihen saakka, kunnes kiinteistö ja sillä sijaitseva rakennus on saatettu vastaamaan maankäyttö- ja rakennuslain asumiselta vaadittavia vaatimuksia
  2. määräyksen tehostamiseksi asettaa maankäyttö- ja rakennuslain 182 §:n ja uhkasakkolain 4 §:n mukaisen juoksevan uhkasakon
  3. että uhkasakon kiinteä peruserä on suuruudeltaan 3 000,00 euroa ja lisäerät 1 000,00 euroa jokaista kuukautta kohti
  4. että tästä päätöksestä ilmoitetaan uhkasakkolain 19 §:n mukaisesti myös Maanmittauslaitokselle merkinnän tekemiseksi kiinnityksistä pidettävään rekisteriin. Kiinteistön omistajan on kiinteistöä tai sen käyttöoikeutta luovuttaessaan ilmoitettava luovutuksensaajalle tästä velvoitteesta ja sitä koskevasta uhkasakosta luovutuskirjaan otetuin maininnoin tai muutoin todisteellisesti. Velvoitetun on lisäksi ilmoitettava uhan asettaneelle viranomaiselle luovutuksensaajan nimi ja osoite
  5. että asiaa ei saateta esitutkintaviranomaisen tutkittavaksi

Päätös

Hyväksyttiin.

 

Tiedoksi

Asianosaiset