Kaupunginvaltuusto, kokous 11.11.2024

Esityslista on tarkastamaton

§ 74 Investointiohjelma 2025-34

JARDno-2024-818

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Mari Heinonen, laskentasihteeri, mari.heinonen@jarvenpaa.fi

Perustelut

Ohjelman valmistelu

Investointien valmisteluryhmä on kevään aikana laatinut ehdotuksen vuosien 2025-34 investointiohjelmaksi. Investointiohjelman päivitys käynnistyi maalis-huhtikuussa taloustilanteen, toimintaympäristötietojen, maankäyttösuunnitelmien ja kaavoitusohjelman tarkastelulla ja edelleen rakentamis- ja väestösuunnitteiden ja palvelutarvearvioiden päivittämisellä.  

Vuosien 2025-34 investointiohjelman virkamiesvalmistelussa on korostettu strategisten taloustavoitteiden saavuttamista, mikä on tarkoittanut pitäytymistä aiemmin tehdyissä karsintapäätöksissä. Uusia investointeja on otettu listalle vain pakottavissa tilanteissa. Investointitaso on pyritty mitoittamaan kaupungin oletetun kantokyvyn mukaiseksi siten, että strategiassa vuosille 2026 ja 2030 asetetut lainamäärä- ja taseen kertynyt ylijäämä -tavoitteet täyttyvät. Lähivuosien investointitasoja on madaltanut aiemman karsintapäätöksen aiheuttamat hankkeiden käynnistysviiveet ja hankeaikataulujen uudelleen arvioinnit.  

Alueiden kehittämissuunnitelmien ja olevan infran kunnon pohjalta on laadittu kunnallistekniikan, Järvenpään veden ja liikuntapaikkarakentamisen investointiohjelmat sekä maanosto- ja myyntiohjelma. Rakennuskannan kuntoon ja opetuksen ja kasvatuksen sekä hyvinvoinnin palvelualueiden palveluverkkosuunnitelmiin ja palvelutarvearvioihin perustuen on laadittu ehdotus talonrakennuksen alustavaksi investointiohjelmaksi. Investointiohjelmat on sovitettu aikataulullisesti toisiinsa.

Investointiohjelmaa on valmisteltu palvelualueiden yhteistyönä tiukassa aikataulussa. Työn tuloksena on syntynyt alustavat vuosien 2025-34 investointiohjelmat, joiden loppusumma on yhteensä 311,5 Me. Loppusumma koko 10-vuotiskaudella on 8,6 Me pienempi kuin maaliskuussa 2024 hyväksytyssä ohjelmassa. Ohjelman merkittävimmät muutokset ovat:

  • Maanmyyntipotentiaali on noin 30 Me alempi verrattuna edelliseen investointiohjelmaan.
  • Talonrakennuksen ohjelmaan on lisätty Mankalan koulun julkisivun ja vesikaton peruskorjaus, Kartanon yhtenäiskoulun uudishankkeen budjettia on korotettu uusimpiin kustannusarvioihin perustuen ja aikaisempi JYK 2 -hanke on jaettu kahteen vaiheeseen: JYK vaihe 2, uudisrakennuksen laajennus ja JYK vaihe 3, Kansakoulunkatu 1 peruskorjaus.
  • Kunnallistekniikan investointeihin on lisättyä määrärahavarausta Pasila-Riihimäen lisäraiteeseen ja Ainolan alikulkuun.
  • Liiikuntapaikkainvestointeihin on tehty lisäys Juholanmäen jalkapallokenttään

Talonrakennuksen investointiohjelman sisältöä on tarkoitus muuttaa kuluvana vuonna siten, että hankkeiden määrärahoista irrotetaan ICT- ja irtaimistohankinnat palvelualueiden ICT- ja irtaimistoinvestointiohjelmiin. Muutos toteutetaan lopulliseen investointiohjelmaesitykseen jatkovalmistelun aikana. Talonrakennuksen ohjelmassa on myös epävarmuuksia, jotka voivat johtaa aikataulujen tai budjettien muutoksiin, johtuen kesken olevista kuntotutkimuksista ja selvityksistä:

  • Kartanon yläkoulurakennuksen kuntoarvion toimenpiteet ovat käynnissä, arviolla kartoitetaan nykyisen koulurakennuksen teknistä kuntoa, jäljellä olevaa käyttöikää sekä lähivuosien ylläpitokorjausten tarvetta.
  • Jäähallin kuntotutkimukset ovat käynnissä, tutkimuksilla selvitetään rakennuksen teknistä kuntoa, lähivuosien ylläpitokorjausten tarvetta sekä lähtötietoja vuodelle 2028 suunniteltuihin PTS-korjauksiin.
  • Uimahallin tulevien korjaustoimenpiteiden tarvittavaa laajuutta selvitetään vuoden 2024 aikana tarvittavin lisätutkimuksin ja -selvityksin.
  • Järvenpää-talon tulevien korjaustoimenpiteiden / peruskorjauksen tarvittavaa laajuutta selvitetään vuoden 2024 aikana tarvittavin lisätutkimuksin ja -selvityksin.
  • Satusaunan päiväkodin toimintaa esitetään jatkettavaksi muutamalla vuodella, kuntoarviolla ja lisäselvityksillä kartoitetaan rakennuksen teknistä kuntoa sekä lähivuosien kunnossapitokorjausten tarvetta. Tällä voi olla vaikutusta Vihtakadun koulun muutos päiväkodiksi -hankkeen aikatauluun.

Alustavat investointiohjelmat on esitetty pykälän liitteinä. Oheismateriaaliksi on liitetty valtuuston maaliskuussa 2024 hyväksymä karsittu investointiohjelma 2024-2033, kooste ohjelmiin tehdyistä muutoksista, yhteenveto investointiohjelman taloudesta, investointiohjelmien esittelymateriaali, rakentamis- ja väestösuunnitteet sekä varhaiskasvatuksen ja opetuksen palvelutarvetarkastelu 2024.

Prosessin eteneminen

Investointiohjelma muodostaa pohjan syksyllä hyväksyttävälle vuosien 2025-28 talousohjelmalle ja se tuodaan valtuuston hyväksyttäväksi marraskuun kokouksessa ennen taloussuunnitelman vahvistamista. Ennen lopullisen investointiohjelman laadintaa, lautakunnilta pyydetään lausuntoa alustavaan investointiohjelmaesitykseen omaa palvelualuettaan koskevalta tai palvelualueeseen vaikuttavilta osin syyskuun aikana.

Lautakuntia pyydetään arvioimaan hankkeiden laatua, laajuutta ja toteuttamisaikaa kriittisesti. Lausunnoissa tulisi huomioida myös investointien välilliset vaikutukset palvelualueiden käyttömenoihin ja arvioimaan investointien toteutettavuutta myös käyttötalousmäärärahojen riittävyyden näkökulmasta. Kaupungin taloustilanne ei mahdollista lisämäärärahojen myöntämistä laajentuvien tilojen tai kunnossapidettävien alueiden suoraan tai välillisesti aiheuttamiin mahdollisiin lisäkuluihin, vaan ne tulee kyetä kattamaan olevista raameista.

KR

Ehdotus

Esittelijä

Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi

Kaupunginhallitus päättää

  1. pyytää lauta- ja johtokunnilta lausunnon alustavista investointiohjelmista omaa palvelualuettaan koskien syyskuun aikana
  2. kehottaa lauta- ja johtokuntia tarkastelemaan investointitasoja jatkovalmistelussa kriittisesti
  3. valtuuttaa talousjohtajan antamaan tarkemmat ohjeet asiaan liittyen.

Päätös

Hyväksyttiin pääteösehdotuksen mukaisesti niin, että investointiohjelma korjataan vastaamaan 167 §:n mukaista päätöstä JYK 2:n osalta.

Valmistelija

Jarkko Virolainen, Talouspäällikkö, jarkko.virolainen@jarvenpaa.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus lähetti alustavat investointiohjelmat lausuntokierrokselle lautakuntiin kesäkuussa (17.6.2024 § 168). Lautakuntien tulee antaa lausuntonsa ohjelmiin syyskuun aikana.

Lautakunnilta pyydetään lausuntoa investointiohjelman omaa palvelualuettaan koskeviin investointiohjelman osiin. Kaupunginhallitus kehottaa lauta- ja johtokuntia tarkastelemaan investointitasoja jatkovalmistelussa kriittisesti.

 

Toimivalta mihin päätös perustuu (Hallintosääntö, delegointisääntö, erityislainsäädäntö) 

 

Ehdotus

Esittelijä

Arja Korhonen, opetusjohtaja, arja.korhonen@jarvenpaa.fi

Opetus- ja kasvatuslautakunta päättää antaa lausuntonaan liitteenä olevan lausunnon investointiohjelmista 2025-2034.

Käsittely:
 

Talouspäällikkö Jarkko Virolainen selosti asiaa. 

Käsittelyn kuluessa Reetta Nick teki seuraavat muutosesitykset;

Muutosesitys 1: (Riitta Keinänen-Korpela, Ville Sihvo, Erika Turunen kannattivat) 

Lisätään lausuntoon: ”Korvaavia vaihtoehtoja Vihtakadun koulun hyödyntämiselle väistötilana Mankalan koulun peruskorjauksen aikana tulee etsiä. Vaihtoehtojen vertailun tueksi tulee tehdä lapsivaikutusten arviointi.”

Muutosesitys 2: (Riitta Keinänen-Korpela, Taru Salmivuori kannattivat ) 

Lisätään lausuntoon: ”JYK Kansakoulunkadun kiinteistön korjaushankkeen budjettivaraus tulee korjata viimeisimmän hankesuunnitelman mukaiseksi. Budjettivaraus päivitetään mahdollisen hankesuunnitelman päivityksen yhteydessä. Hankkeen aikataulutuksesta päätetään investointiohjelman yhteydessä.”

Kokoustauko klo 18.29–18.46.

Keskustelun pohjalta puheenjohtajan tiedusteltua lautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Nickin muutosesityksen 1, joten siitä ei äänestetty.

Puheenjohtaja totesi, että Nickin muutosesityksestä 2 oli äänestettävä. Äänestystavaksi hyväksyttiin sähköinen äänestys ja äänestysjärjestykseksi seuraava:

JAA: esittelijän pohjaehdotus
EI: Nickin muutosesitys 2

Äänestyksen jälkeen puheenjohtaja totesi lautakunnan päättäneen hyväksyä esittelijän pohjaehdotuksen ääniin 5 JAA-ääntä, 4  EI-ääntä.

Päätös

Opetus- ja kasvatuslautakunta päätti antaa lausuntonaan liitteenä olevan lausunnon investointiohjelmista lisäten lausuntoon yksimielisesti Reetta Nickin muutosesityksen 1.

Äänestystulokset

  • Kyllä 5 kpl 56%

    Elina Koivisto, Antti Taavila, Raimo Finér, Ville Sihvo, Jouni Takala

  • Ei 4 kpl 44%

    Erika Turunen, Taru Salmivuori, Reetta Nick, Riitta Keinänen-Korpela

Valmistelija

Ari Kaunisto, toimitusjohtaja, ari.kaunisto@jarvenpaa.fi

Perustelut

Valmistelija: Ari Kaunisto

Kaupunginhallitus lähetti alustavat investointiohjelmat lausuntokierrokselle kesäkuussa (17.6.2024 § 168). Lausunnot investointiohjelmiin tulee antaa syyskuun aikana.

Lausuntoa pyydetään investointiohjelman omaa palvelualuettaan koskeviin investointiohjelman osiin. 

Hankkeita pyydetään arvioimaan erityisesti niiltä osin, joiden toteuttamiseen voidaan vielä vaikuttaa ts. pääsääntöisesti ohjelmavuosien 2028-2034 hankkeita. Lausunnoissa tulisi huomioida myös investointien välilliset vaikutukset palvelualueiden käyttömenoihin ja arvioimaan investointien toteutettavuutta määrärahojen riittävyyden näkökulmasta. 

Järvenpään Veden lausunto on liitteenä.

Toimivalta mihin päätös perustuu: Hallintosääntö 24 § Vesiliikelaitoksen johtokunta

Ehdotus

Esittelijä

Ari Kaunisto, toimitusjohtaja, ari.kaunisto@jarvenpaa.fi

Järvenpään Veden johtokunta päättää antaa lausuntonaan liitteenä olevan Järvenpään Veden lausunnon investointiohjelmasta. 

 

 

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti. 

Kokouskäsittely

Toimitusjohtaja Ari Kaunisto selosti asiaa. 

Valmistelija

Mari Heinonen, laskentasihteeri, mari.heinonen@jarvenpaa.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus lähetti alustavat investointiohjelmat lausuntokierrokselle lautakuntiin kesäkuussa (17.6.2024 § 168). Lautakuntien tulee antaa lausuntonsa ohjelmiin syyskuun aikana.

Lautakunnilta pyydetään lausuntoa investointiohjelman omaa palvelualuettaan koskeviin investointiohjelman osiin. Kaupunginhallitus kehottaa lauta- ja johtokuntia tarkastelemaan investointitasoja jatkovalmistelussa kriittisesti.

 

KS

Ehdotus

Esittelijä

Kristiina Soots, palvelualuejohtaja, kristiina.soots@jarvenpaa.fi

Hyvinvointilautakunta päättää antaa lausuntonaan liitteenä olevan lausunnon investointiohjelmista 2025-2034.

 

Käsittely

Palvelualuejohtaja Kristiina Soots selosti asiaa.  

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti. 

Valmistelija

Timo Väisänen, talouspäällikkö, timo.vaisanen@jarvenpaa.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus lähetti alustavat investointiohjelmat lausuntokierrokselle lautakuntiin kesäkuussa (17.6.2024 § 168). Lautakuntia pyydetään antamaan lausunto alustavista investointiohjelmista omaa palvelualuettaan koskien syyskuun aikana. 

Lautakuntia kehotetaan tarkastelemaan investointitasoja kuten hankkeiden laatua, laajuutta ja toteuttamisaikaa kriittisesti. Lausunnoissa tulisi huomioida myös investointien välilliset vaikutukset palvelualueiden käyttömenoihin ja arvioimaan investointien toteutettavuutta myös käyttötalousmäärärahojen riittävyyden näkökulmasta. Kaupungin taloustilanne ei mahdollista lisämäärärahojen myöntämistä laajentuvien tilojen tai kunnossapidettävien alueiden suoraan tai välillisesti aiheuttamiin mahdollisiin lisäkuluihin, vaan ne tulee kyetä kattamaan olevista raameista.

Vuosien 2025-34 investointiohjelman virkamiesvalmistelussa on korostettu strategisten taloustavoitteiden saavuttamista, mikä on tarkoittanut pitäytymistä aiemmin tehdyissä karsintapäätöksissä. Uusia investointeja on otettu listalle vain pakottavissa tilanteissa. Investointitaso on pyritty mitoittamaan kaupungin oletetun kantokyvyn mukaiseksi siten, että strategiassa vuosille 2026 ja 2030 asetetut lainamäärä- ja taseen kertynyt ylijäämä -tavoitteet täyttyvät. Infran investointiohjelman sopeuttamisessa on kiinnitetty huomioita hankkeiden aikatauluihin ja hankelaajuuksiin nykytiedon pohjalta.Lähivuosien investointitasoja on madaltanut aiemman karsintapäätöksen aiheuttamat hankkeiden käynnistysviiveet ja hankeaikataulujen uudelleen arvioinnit. Infran rakentamisen investointiohjelma on suunniteltu alueiden kehittämissuunnitelmien ja korjausrakentamistarpeen pohjalta yhteistyössä kunnallistekniikan, Järvenpään veden ja maanhankinnan ja hankekehityksen kanssa.Nyt esiteltävässä investointiohjelmassa ja sen lausunnossa on tehty kunnallistekniikan investointiohjelmaan lisäyksiä 10,26 Me:lla ja lisäksi siirtoja yhteensä 7,63 Me. Näiden lisäksi aiemmin keväällä tehtiin kaupunginvaltuuston 11.12.2023 § 72 edellyttämät karsinnat yhteensä 40 Me koskien koko investointiohjelmaa. Kunnallistekniikkaan kohdistuvat karsinnat olivat noin 2,5 Me. Karsintaa koskeva muutos investointiohjelmaan tuotiin päätöksentekoon kaupunginvaltuustoon 4.3.2024 §4.

Esiteltävässä investointiohjelmassa maanmyyntipotentiaali on noin 30 Me alempi verrattuna edelliseen investointiohjelmaan. Hankkeita on siirtynyt investointiohjelmakauden ulkopuolelle. Maanmyyntejä on budjetoitu suunnitelmakaudelle yhteensä 18,7 Me.

Irtaimistoinvestointeihin esitetään 55 Te:n määrärahaa maastomittauskaluston (Keilaintakymetri ja siihen vaadittavat toimistosovellukset) uusimiseen rakentamislain vaatimusten mukaisiksi suunnitelmakauden lopulle vuodelle 2028. Lakimuutos tulee voimaan vuoden 2029 alusta ja siihen asti tarvittavat mittaukset tehdään vanhalla kalustolla. 

 

 

 

 

 

Ehdotus

Esittelijä

Mikko Autere, vt. kaupunkikehitysjohtaja, mikko.autere@jarvenpaa.fi

Kaupunkikehityslautakunta päättää antaa lausuntonaan liitteenä olevan lausunnon investointiohjelmista. Lisäksi lautakunta vastuuttaa vastuuhenkilöt tekemään tarvittavat mahdolliset tekniset korjaukset lausuntoon.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti. 

Valmistelija

Mari Heinonen, laskentasihteeri, mari.heinonen@jarvenpaa.fi

Perustelut

Investointiohjelma 2025-34

Investointiohjelman vuosittaiset nettoinvestoinnit vaihtelevat 20-47 miljoonan euron välillä. 10-vuotiskauden nettoinvestoinnit ovat yhteensä 293 miljoonaa euroa, mikä on 27 miljoonaa vähemmän kuin edeltävässä 10-vuotisohjelmassa. Taloussuunnitelmakaudelle 2025–28 investoinneista ajoittuu 146 miljoonaa eli 50 %. Kaupungin talouden kantokyvyn ollessa rajallinen ja tulevaisuuden näkymien ollessa haastavat investointiohjelman pitäminen maltillisena on erityisen merkityksellistä. 

Investointiohjemaa laadittaessa on pyritty siihen, että

  • ei rakenneta ylikapasiteettia, mikä tarkoittaa investointien ajoittamista palvelutarpeen kasvun mukaisesti 
  • olemassa oleva kapasiteetti hyödynnettään tehokkaasti, mikä vähentää investointitarvetta 
  • talonrakennuksen investoinnit suunnataan kaupungin oman palvelutoiminnan käytössä oleviin tiloihin
  • kaupungin toimintaedellytykset säilytetään hyvinä
  • investoimatta jättäminen tai investointien siirtäminen ei aiheuta sijoitukseen nähden kohtuuttomia lisäkustannuksia tai tulomenetyksiä tulevina vuosina
  • korjausvelka pidetään kurissa
  • ohjelmat synkronoidaan keskenään, jolloin menot toteutuvat mahdollisimman vähän ennen kertyviä tulovirtoja   
  • mahdollistetaan investoinnit, joilla parannetaan kaupungin palvelujen tuottavuutta tai tehostetaan tilankäyttöä, ja jotka siten pienentävät tarvittavia uusinvestointeja tai toiminnasta aiheutuvia käyttökuluja jatkossa.

Rakenteelliset muutokset

Allianssisopimuksen muuttuessa palvelusopimukseksi sitovan määrärahan nimeksi on muutettu Tekniset ja toiminnalliset investoinnit. Kunnallistekniikan sitovien määrärahojen infran peruskorjaus ja uudet alueet nimiksi on muutettu Uudisrakentaminen ja Peruskorjaus. Talonrakennushankkeista on erotettu ensikertaisen hankinnan irtaimisto- ja ICT-investoinnit palvelualueiden irtaimistoinvestointitaulukoihin, mikä pienentää talonrakennuksen investointisummia ja vastaavasti kasvattaa irtaimistoinvestointeja.  

Maanostot ja myynnit

Maanmyyntien arvio perustuu kaupunkikehityksen selvitykseen maanmyyntipotentiaalista, josta on huomioitu 80 % toteutuvina myynteinä. Tontin myyntihinnasta investointiohjelmaan kirjautuu maa-alueiden tasearvot. Alkuvuosien tasearvot perustuu todellisiin tonttiarvoihin ja loppuvuosina tasearvoksi on arvioitu keskimäärin 15% myyntihinnasta eli noin 0,4-2,2 Me/vuosi. Tasearvon ylittävä osa myyntihinnasta kirjautuu myyntivoitoksi kaupungin tulokseen. Maan myynnit ovat kytköksissä kunnallistekniikan uusien alueiden investointien kanssa. Alueiden myyntitulot ylittävät pääsääntöisesti kohteiden investointikustannukset. 

Maanostoihin on varattu vuosittain 1 - 2,1 miljoonaa euroa. Määrärahaan sisältyy myös rakennusten purkukustannuksia. 

Kunnallistekniikan investoinnit

Kunnallistekniikan rakentamisohjelma on jaettu uudisrakentamisen investointeihin ja peruskorjaukseen. Uudisrakentamiseen sisältyy kaupungin vetovoiman lisäämiseen kohdistuvien uusien asunto- ja yritysalueiden ja muiden hankkeiden kunnallistekniikan rakentaminen. Uusien alueiden rakentamisella mahdollistetaan kaupungin kasvu ja elinvoiman lisääminen ja kohteet kytkeytyvät maan myyntiin. Peruskorjausinvestointeihin sisältyy olevien rakenteiden ylläpito ja perusparannukset ja uusiin alueisiin.

Kunnallistekniikan rakentamiseen käytetään investointiohjelmakaudella 5,7-11,4 miljoonaa euroa vuodessa ja yhteensä 85 miljoonaa euroa. Uudisrakentamiseen investoidaan ohjelmassa 46,6 miljoonaa euroa ja peruskorjaukseen 38,5 miljoonaa euroa. Uudisrakentamisessa merkittävimpiä kohteita ovat Anni-tädin kylän rakentaminen 2025, Ainolan aluekeskuksen pääradan itäpuolen rakentaminen ja vuodesta 2026 alkaen eteläisempien osien rakentaminen sekä Pietilän yritys- ja Mikonkorven teollisuusalueet. Lisäksi ohjelmassa on varauduttu ELYn ja Väylän yhteishankkeisiin kaupungin pohjoisosissa vuodesta 2027 alkaen ja Haarajoen asemanseudun kehittämiseen kauden lopulla.

Talonrakennus

Talonrakennuksen investointiohjelmaan käytetään ohjelmakaudella 4,3-27,6 miljoonaa euroa vuodessa ja yhteensä 118 miljoonaa euroa. Investointitarpeet ovat erityisen suuret vuonna 2027-28. Suurimmat uudis- ja korjaushankkeet tarkastelujakson alkupuolella ovat uuden Jykin laajennus, Mankalan koulun korjaus, Haarajoen muutostyöt päiväkodiksi, Närekadun osto ja siirto Kinnarin paikalle ja Kartanon koulun uudisrakennus. Vuosien 2025-27 aikana käynnistyy myös ​​​Vihtakadun yksikön korjaus ja käyttötarkoituksen muutos, Kansakoulukadun  ja Järvenpäätalon korjausinvestoinnit. Ohjelmakauden keskivaiheille ajoittuu Uimahallin perusparannus ja loppuvuosille Kirjaston ja taidemuseon korjaukset, Piirosen hanke sekä Mankalan koulun julkisivu- ja kattoremontti.

Talonrakennuksen investointiohjelmasta osa toteutetaan ns. teknisinä ja toiminnallisina investointeina, jotka kohdistuvat kaupungin omistaman rakennuskannan korjausvelan hallintaan ja tilamuutoksiin. Peruskorjaus- ja muutosinvestointien lähtökohtana on palveluverkon kunnossapito nykyisten ja muuttuvien palvelutarpeiden mukaisena. Rakennuskannan uudistuessa ja omistettujen kohteiden määrän vähentyessä peruskorjausmäärärahatarve on vähentynyt ja pudonnut vaiheittain. Teknisiin ja toiminnallisiin investointeihn on varattu ohjelmakaudella 39,2 miljoonaa euroa.

Talonrakennuksen investointiohjelma on linjassa opetuksen ja kasvatuksen että hyvinvoinnin palveluverkkosuunnitelmien kanssa. Ohjelma voi täsmentyä Hyvinvoinnin palveluverkkosuunnitelmaa päivitettäessä, kun ratkaistavaksi tulevat elinkaarensa päähän tulevien kohteiden korvaavat tilat ja mm. opetuksen palveluverkosta poistuneiden sekä muiden tyhjien rakennusten tuleva käyttö. 

Liikuntapaikkainvestoinnit

Liikuntapaikkarakentaminen sisältää kaikki liikuntapaikkoihin, -kenttiin ja -alueisiin sisältyvät kustannukset ml. rakennelmat ja liikuntahalleja ja -laitoksia kevyemmät rakennukset. Liikuntapaikkojen ylläpitoon liittyvät tärkeimmät investoinnit kohdistuvat kuntoratojen ja reittien sekä lähiliikuntapaikkojen kehittämiseen. Liikuntapaikkarakentamiseen käytetään koko investointiohjelmakaudella yhteensä alle 5,9 miljoonaa euroa. 

Irtaimisto ja kehitysinvestoinnit

Irtaimistoinvestointeihin kuuluvat investoinnit koneisiin, kalustoon ja laitteisiin sekä aineettomiin hyödykkeisiin kuten tietojärjestelmiin. Painopiste irtaimistoinvestoinneissa on ICT-sidonnaisissa toimintaa tukevissa kehitystehtävissä. 

Irtaimistoinvestoinnit esitetään palvelualueittain. ICT-investoinnit ovat konsernipalvelujen vastuulla. Muut irtaimistoinvestoinnit ovat vähäisiä ja pääasiassa kalustohankintoja. Kuluvan vuoden ohjelmassa irtaimistoinvestointeihin on opetuksen ja kasvatuksen hankkeiden osalta tuotu talonrakennuksen investointirahoista erotetut hankkeiden yhteydessä tehtävät investoinnit ensikertaiseen kalustoon ja ICT-laitteisiin, mikä nostaa irtaimistomäärärahoja merkittävästi. ICT- ja irtaimistomääräraha vaihtelee vuosittain lähivuosien 1,2 - 1,9 miljoonan euron ja loppuvuosien arvioidun 0,7 miljoonan euron välillä.

Kehitysinvestointeihin on varattu taloussuunnitelmavuosille 200te ja vuodesta 2029 alkaen 500te määräraha tuottavuus- ja vetovoimainvestointeihin. Kehitysinvestointien toteuttamisen edellytyksenä on kannattavuuslaskelma, jolla osoitetaan selkeästi, että investointi maksaa itsensä takaisin menosäästöinä tai tulolisäyksinä. Kaupunginjohtaja päättää yksittäisten kehitysinvestointien käynnistämisestä 100 000 euroon ja sen ylittävistä hankkeista päättää kaupunginhallitus.  

Osakkeet

Osakkeiden investointiohjelma sisältää Ainolan pysäköintiyhtiön pääomittamisen. Terveystalon vuosittain rahastoitavat rahoitusvastikkeet näkyvät menoina osakkeissa vielä vuodella 2025, minkä jälkeen toimintamalli päättyy sote-vuokraustoiminnan muuttuessa.

Järvenpään veden investoinnit

Järvenpään Veden investointeihin kuuluvat vesihuoltoon liittyvien vesihuoltojärjestelmien, vesijohtojen, viemärien yms. toteutus ja hulevesiverkoston rakentaminen. Järvenpään Veden hankkeet kytkeytyvät tiivisti kunnallistekniikan investointeihin, minkä lisäksi on myös ns. omia investointeja. Järvenpään Veden investointeihin on vuodelle 2025 varattu 5,5 miljoonaa euroa ja vuodesta 2026 alkaen 6 miljoonaa. Investointitarvetta nostaa merkittävän siirtopaineviemärin rakentaminen Tuusulan rajalta Nummenkylästä Pellonkulman kautta Ristinummelle vuosina 2026-27. Muita ohjelmakauden merkittäviä investointihankkeita ovat Ainolan aluekeskuksen jatkorakentaminen, Pasila-Riihimäki radan 2. vaiheen lisäraide, Mikonkorven teollisuusalue ja Haarajoen asemanseutu. Järvenpään Veden omina hankkeina jatkuu vesihuollon uusiminen vuonna 2024 tehdyn saneeraus- ja kriittisyystarkastelun mukaisissa vesihuoltokohteissa. 

Kaikki Järvenpään Veden investoinnit rahoitetaan veden asiakas- ja liittymismaksuilla. 

Investointiohjelma ja kaupungin talous

Kaupungin tulorahoitus ei riitä rahoittamaan investointeja, joten kaupungin velkaantuminen jatkuu vuoteen 2028 asti. Kaupungin velkamäärä nousee vuosina 2025, 2027 ja 2028. Korkeimmillaan lainaa on vuoden 2028 lopussa 303 miljoonaa euroa. Lainamäärä laskee 230 miljoonaan euroon vuoden 2034 loppuun mennessä. Korkotasojen noustua, kaupungin lainamäärän kasvaessa ja rahoituspohjan kavennuttua hyvinvointalueuudistuksen seurauksena lainanhoitokuluilla on aiempaa suurempi merkitys kaupungin talouden tasapainolle.

Investointiohjelman päivittäminen ja seuranta

Investointiohjelma päivitetään vuosittain kaupungin kaikkien palvelualueiden ja Mestaritoiminta Oy:n yhteistyönä. Päivitys on tarpeen, jotta voidaan varmistaa ennakoitujen ja toteutuneiden toimintaympäristömuutosten ja suunnitelmien yhdenmukaisuus.

Investointien ohjelmointi ja kustannusten arviointi on sitä tarkempaa, mitä lähempänä investointivuosi on nykyhetkeä. Ohjelma on päivitystä silmällä pitäen jaettu ajallisesti kolmeen jaksoon: toteutus-/rakentamisvaiheeseen (vuodet 2025-27), kehitys-/yleissuunnitteluvaiheeseen (vuodet 2028-2030) ja palveluverkko/-hankesuunnitteluvaiheeseen (vuodet 2031-34). Investointiohjelmaan tehtävät muutokset keskittyvät vuosittaisissa päivityksissä pääosin toteutusvaiheen jälkeisiin vuosiin ts. hankkeisiin, joista ei vielä ole päätöstä. Palvelualueet voivat tehdä esityksiä uusista kehitys- ja palveluverkkovaiheen investoinneista investointiohjelmaa päivitettäessä.

Alustava investointiohjelma laaditaan muuttuneiden tietojen ja tarpeiden mukaisesti ja lähetetään ennen lopullista päätöksentekoa lautakunnille kommentoitavaksi. 

Investointiohjelman toteutumista seurataan osana talouden kuukausi- ja osavuosiraportointia talousarviovuodelle ajoittuvien hankkeiden osalta. Kehitys- ja palveluverkkovaiheen investointeja tarkastellaan vain investointiohjelmaa päivitettäessä tarkentuneiden korjaus- ja palvelutarvearvioiden ja palveluverkkoselvitysten pohjalta.

Nyt hyväksyttävä investointiohjelma luo puitteet tulevien vuosien investointiohjelmille. Seuraavan päivityksen lähtökohtana on nyt hyväksyttävä ohjelma, jota täsmennetään edellä mainituin perustein vuoden kuluttua. Päivityksen painopiste on jatkossakin lähtökohtaisesti 4-10 vuoden päässä ohjelman hyväksymisajankohdasta. Hankkeiden keskeytyessä tai toimintakentän muuttuessa radikaalisti voi hanke poikkeuksellisesti palata toteutusvaiheesta kehitysvaiheeseen tai nousta toteutettavaksi normaalia päätösaikataulua nopeammin.   

Lautakuntien lausunnot 

Lauta- ja johtokunnat ovat antaneet lausuntonsa alustavaan investointiohjelmaan kaupunginhallituksen 17.6.2024 § 168 pyynnön mukaisesti syyskuun aikana. Lautakuntia kehotettiin tarkastelemaan investointitasoja jatkovalmistelussa kriittisesti. Hankkeiden laatua,​ laajuutta ja toteuttamisaikaa pyydettiin arvioimaan kriittisesti. Lausunnoissa tuli huomioida myös investointien välilliset vaikutukset palvelualueiden käyttömenoihin ja investointien toteutettavuus käyttötalousmäärärahojen riittävyyden näkökulmasta. Kaupungin taloustilanne ei mahdollista lisämäärärahojen myöntämistä laajentuvien tilojen tai kunnossapidettävien alueiden suoraan tai välillisesti aiheuttamiin mahdollisiin lisäkuluihin,​ vaan ne tulee kyetä kattamaan olevista raameista. Lautakuntien tekemät muutosesitykset on sisällytetty investointiohjelmaan.

Kooste voimassa olevaan investointiohjelmaan tehdyistä muutoksista on pykälän oheismateriaalina.  

KR

 

Ehdotus

Esittelijä

Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi

Kaupunginhallitus päättää esittää kaupunginvaltuustolle, että se hyväksyy liitteenä olevan vuosien 2025-34 investointiohjelman.

 

Käsittely

Esittelijä muutti päätösehdotusta seuraavasti: "Kartanon koulun hanketta siirretään vuodella eteenpäin. Tekniset korjaukset investointiohjelmaan ja talousarvioon 2025 ja taloussuunnitelmaan 2025 - 2028 tehdään teknisinä korjauksina. Ennen lopullisen investointipäätöksen tekemistä päätöksentekoon tuodaan ratkaisu Kartanon koulun peruskorjauksen ja uudisrakennusvaihtoehdon välillä".

Ossi Vähäsarja teki Pirjo Komulaisen kannattamana seuraavan muutosesityksen: "Kaupunginhallitus päättää hyväksyä investointiohjelman esityksen mukaisesti seuraavalla muutoksella: JYK3 Kansakoulunkadun korjaushankkeeseen varataan virkamiesvalmisteluna tunnistettu 14.860.000 euroa, joka jakautuu investointivuosille seuraavasti: 2026: 1.000.000€, 2027 8.915.000€ 2028 4.825.000€ 2029 60.000€ 2030 60.000€ Lopullinen investointisumma vahvistetaan, kun valmistelussa oleva hankesuunnitelma hyväksytään. Investointivarauksen talousvaikutukset korjataan vastaavasti taloussuunnitelmaan."

Puheenjohtaja totesi, että koska käsittelyn kuluessa oli tehty kannatettu muutosehdotus, asiasta oli äänestettävä. Äänestystavaksi valittiin sähköinen äänestys.

Äänestyksen jälkeen ääniin 7 JAA-ääntä, 4 EI-ääntä, päätettiin esittelijän muutetun ehdotuksen mukaisesti.

Päätös

Hyväksyttiin muutetun päätösehdotuksen mukaisesti äänin 7-4.

Äänestystulokset

  • Kyllä 7 kpl 64%

    Laura Virkkunen, Tom Boman, Henri Kontkin, Tuija Kuusisto, Henry Berg, Ismo Nöjd, Tarja Edry

  • Ei 4 kpl 36%

    Eemeli Peltonen, Pirjo Komulainen, Ossi Vähäsarja, Katri Kuusikallio

Valmistelija

  • Mari Heinonen, laskentasihteeri, mari.heinonen@jarvenpaa.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus 28.10.2024 § 257

Liite ja oheismateriaalit on päivitetty kaupunginhallituksen päätöksen mukaisin teknisin korjauksin.

 

 

Päätösehdotus

Kaupunginvaltuusto hyväksyy liitteenä olevan vuosien 2025-34 investointiohjelman.

 

Tiedoksi

Talouspalvelut, kaupungin johtoryhmä