Kaupunginhallitus, kokous 29.1.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 22 LISÄPYKÄLÄ: Vastine markkinaoikeudelle yhdyskuntatekniikan suunnittelupalveluiden hankinnassa (lisäpykälä)

JARDno-2023-1086

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Petra Pantsar, hankintapäällikkö, petra.pantsar@jarvenpaa.fi

Perustelut

Asian taustaa

Hankinnan kohde on kuvattu päätöksen liitteellä olevalla tarjouspyynnöllä. Yhdyskuntatekniikan suunnittelupalveluiden sekä yhdyskuntasuunnittelun hankinta on jaettu osakokonaisuuksiin, jotka vertaillaan erikseen. Kilpailutuksen perusteella muodostetaan puitejärjestely,​ ja jokaiselle osakokonaisuudelle tullaan valitsemaan enintään seitsemän (7) palveluntuottajaa,​ jollei kelpoisuusehdot täyttäviä tarjoajia tai hyväksyttyjä tarjouksia ole vähemmän. Hankinnassa ei sitouduta mihinkään tiettyyn kokonaisvolyymiin palvelujen ostojen määrän tai ostojen osalta,​ vaan palveluja hankintaan sopimuskaudella tarpeita vastaavasti. Alle kansallisen kynnysarvon (60 000 €) jäävät toimeksiannot tilataan vapaavalintaisesti osa-alueeseen hyväksytyiltä toimittajilta. Kansallisen kynnysarvon ylittävät toimeksiannot tilataan etusijajärjestyksessä tai kilpailutetaan osa-alueen toimittajien kesken.

Järvenpään kaupunki on julkaissut yhdyskuntatekniikan sunnittelupalveluita koskevan EU-kynnysarvon ylittävän hankintailmoituksen Hilma-julkaisujärjestelmässä osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi 9.9.2023 (ilmoituksen numero 2023-137774) sekä ilmoitus EU:n virallisessa lehdessä 13.10.2023 (ilmoituksen numero: 2023/S 193-601527).

Ilmoitusta korjattiin kolme kertaa kysymys-vastaus -osiossa annettujen palautteiden ja niiden harkinnan jälkeen:

1. Laskettiin osa-alueen 11, vihersuunnittelu, referenssivaatimusten rajoja.

2. Laskettiin osa-alueen 9, liikennesuunnittelu, kuntapuolen referenssivaatimusten euromäärää.

3. Laskettiin osa-alueiden 3 – Ympäristöselvitykset sekä 15 tietomallien hallinta referenssivaatimusten euromäärää ja lisättiin konsulttiohjeen liite 13 koskien suojateiden suunnittelua. Sekä korjattiin kysymysosiossa esiinnousseita virheitä kriteeristöstä.

 

Tarjouspyyntöasiakirjat julkaistiin Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa, myös tarjoukset oli lähetettävä Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalin kautta.

Määräaikaan 17.10.2023 23:59 mennessä kirjallisen tarjouksensa jättivät tarjouksien avauspöytäkirjassa mainitut tarjoajat. Avauspöytäkirja on liitteenä.

 

Tarjouspyynnössä oli ilmoitettu, että tarjousten jättämisen jälkeen hankintamenettelyn vaiheet ovat seuraavat:

1. Tarjousten avaaminen
2. Tarjoajan soveltuvuuden tarkistaminen
3. Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
4. Tarjousten vertailu
5. Hankintapäätöksen teko ja päätöksestä ilmoittaminen
6. Hankintasopimuksen solmiminen.

 

Tarjoajan soveltuvuus

Tarjouspyynnössä oli edellytetty tarjoajan soveltuvuuden toteamiseksi, että tarjoajan on pyydettäessä toimitettava tarjouspyynnössä luetellut soveltuvuutta osoittavat asiakirjat ja/tai selvitykset:

1. Todiste siitä, että tarjoaja on merkitty kaupparekisteriin (mikäli selviää vastuugroupin luotettava kumppani raportista, ei tarvetta lähettää).
2. Todiste siitä, että tarjoajalla on vastuuvakuutus minimissään 500 000 eurolle (mikäli selviää vastuugroupin luotettava kumppani raportista, ei tarvetta lähettää).
3. Dun & Bradstreet luottoluokitus vähintään A - ei tarvetta lähettää, olemme tarkastaneet tämän vastuugroupin valvoja -palvelusta.
4. Laadunvarmistusjärjestelmä sekä selvitys itselle luovuttamisen prosessista - Toimitettava.
5. Ympäristöjärjestelmä tai yrityksen ympäristöohjelma, joka ohjaa yrityksen toimintaa - Toimitettava.
6. Tarjoajalla on tekniset valmiudet ja käytössään tarpeelliset suunnitteluohjelmat hankinnan toteuttamiseen - Toimitettava tieto siitä, mitä suunnitteluohjelmistoja käytössä (luettelo riittää, ei tarvita sopimuksia tms).

Vaatimukset 1-3 voitiin tarkastaa hankintayksiköllä käytössä olevasta VastuuGroupin Valvoja -palvelusta. Seuraavien kolmen tarjoajan osalta selvisi, ettei luottoluokitus ollut riittävä ja heidät on näin ollen suljettava pois kisasta:

A-Insinöörit Civil Oy,

Gravicon Oy ja

Mitta Oy.

 

Taloudelliset vaikutukset

Hankinnan arvo sopimuskaudella 1.1.2024 - 31.12.2027 on 3 500 000 euroa.

 

Toimivalta

Hallintosäännön taloudellista toimivaltaa koskevan liitteen 1 investointiosan mukaan,​​kun kyse on useampivuotisesta ostopalvelusopimuksesta hankintapäätöksen tekijä määräytyy hankinnan kokonaisarvon mukaan. Hankinnan arvon ylittäessä 2 000 000 euroa,​​päätösvalta asiassa on kaupunginhallituksella.

HP

Ehdotus

Esittelijä

Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi

Kaupunginhallitus päättää:

1. sulkea pois kilpailutuksesta seuraavat tarjoajat: A-Insinöörit Civil Oy, Gravicon Oy ja Mitta Oy.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Valmistelija

Petra Pantsar, hankintapäällikkö, petra.pantsar@jarvenpaa.fi

Perustelut

Asian taustaa

Hankinnan kohde on kuvattu päätöksen liitteellä olevalla tarjouspyynnöllä. Yhdyskuntatekniikan suunnittelupalveluiden sekä yhdyskuntasuunnittelun hankinta on jaettu osakokonaisuuksiin, jotka vertaillaan erikseen. Kilpailutuksen perusteella muodostetaan puitejärjestely,​ ja jokaiselle osakokonaisuudelle tullaan valitsemaan enintään seitsemän (7) palveluntuottajaa,​ jollei kelpoisuusehdot täyttäviä tarjoajia tai hyväksyttyjä tarjouksia ole vähemmän. Hankinnassa ei sitouduta mihinkään tiettyyn kokonaisvolyymiin palvelujen ostojen määrän tai ostojen osalta,​ vaan palveluja hankintaan sopimuskaudella tarpeita vastaavasti. Alle kansallisen kynnysarvon (60 000 €) jäävät toimeksiannot tilataan vapaavalintaisesti osa-alueeseen hyväksytyiltä toimittajilta. Kansallisen kynnysarvon ylittävät toimeksiannot tilataan etusijajärjestyksessä tai kilpailutetaan osa-alueen toimittajien kesken.

Järvenpään kaupunki on julkaissut yhdyskuntatekniikan sunnittelupalveluita koskevan EU-kynnysarvon ylittävän hankintailmoituksen Hilma-julkaisujärjestelmässä osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi 9.9.2023 (ilmoituksen numero 2023-137774) sekä ilmoitus EU:n virallisessa lehdessä 13.10.2023 (ilmoituksen numero: 2023/S 193-601527).

Ilmoitusta korjattiin kolme kertaa kysymys-vastaus -osiossa annettujen palautteiden ja niiden harkinnan jälkeen:

1. Laskettiin osa-alueen 11, vihersuunnittelu, referenssivaatimusten rajoja.

2. Laskettiin osa-alueen 9, liikennesuunnittelu, kuntapuolen referenssivaatimusten euromäärää.

3. Laskettiin osa-alueiden 3 – Ympäristöselvitykset sekä 15 tietomallien hallinta referenssivaatimusten euromäärää ja lisättiin konsulttiohjeen liite 13 koskien suojateiden suunnittelua. Sekä korjattiin kysymysosiossa esiinnousseita virheitä kriteeristöstä.

 

Tarjouspyyntöasiakirjat julkaistiin Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa, myös tarjoukset oli lähetettävä Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalin kautta.

Määräaikaan 17.10.2023 23:59 mennessä kirjallisen tarjouksensa jättivät tarjouksien avauspöytäkirjassa mainitut tarjoajat. Avauspöytäkirja on liitteenä.

 

Tarjouspyynnössä oli ilmoitettu, että tarjousten jättämisen jälkeen hankintamenettelyn vaiheet ovat seuraavat:

1. Tarjousten avaaminen
2. Tarjoajan soveltuvuuden tarkistaminen
3. Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
4. Tarjousten vertailu
5. Hankintapäätöksen teko ja päätöksestä ilmoittaminen
6. Hankintasopimuksen solmiminen.

 

Tarjoajan soveltuvuus

Tarjouspyynnössä oli edellytetty tarjoajan soveltuvuuden toteamiseksi, että tarjoajan on pyydettäessä toimitettava tarjouspyynnössä luetellut soveltuvuutta osoittavat asiakirjat ja/tai selvitykset:

1. Todiste siitä, että tarjoaja on merkitty kaupparekisteriin (mikäli selviää vastuugroupin luotettava kumppani raportista, ei tarvetta lähettää).
2. Todiste siitä, että tarjoajalla on vastuuvakuutus minimissään 500 000 eurolle (mikäli selviää vastuugroupin luotettava kumppani raportista, ei tarvetta lähettää).
3. Dun & Bradstreet luottoluokitus vähintään A - ei tarvetta lähettää, olemme tarkastaneet tämän vastuugroupin valvoja -palvelusta.
4. Laadunvarmistusjärjestelmä sekä selvitys itselle luovuttamisen prosessista - Toimitettava.
5. Ympäristöjärjestelmä tai yrityksen ympäristöohjelma, joka ohjaa yrityksen toimintaa - Toimitettava.
6. Tarjoajalla on tekniset valmiudet ja käytössään tarpeelliset suunnitteluohjelmat hankinnan toteuttamiseen - Toimitettava tieto siitä, mitä suunnitteluohjelmistoja käytössä (luettelo riittää, ei tarvita sopimuksia tms).

Kolme tarjoajaa eivät täyttäneet soveltuvuusvaatimuksia ja sen vuoksi heidät poissuljettiin kilpailusta. Poissulkeminen on tehty erillisellä päätöksellä ja tarjoajille ilmoitetaan tästä erikseen.

Kohtiin 4-6 pyydettiin dokumentit vain voittamassa olevilta tarjoajilta ja näiden perusteella tarjoajat todettiin soveltuvuusvaatimukset täyttäviksi. Soveltuvuuden tarkistaminen on liitteenä.

 

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus

Kaikki tarjoukset todettiin tarjouspyynnön mukaisiksi.

Tarjouksissa laatuvertailuissa esitettyjä referenssejä jouduttiin täsmentämään sekä hylkäämään. Yhteenveto täsmennyksistä sekä referenssien hylkäyksistä on liitteenä. Hylkäyksien perusteella muutetut pisteet ovat vertailutaulukossa reunustettu mustalla viivalla.

 

Tarjousten vertailu, hankinnan ratkaisuperuste ja ratkaisu

Hankinnan ratkaisuperusteena oli tarjouspyynnössä ilmoitettu paras hinta-​laatusuhde. Kilpailutuksen jokainen osakokonaisuus 1-​16 vertailtiin erikseen ja,​mikäli useampi tarjoaja antoi osakokonaisuuteen samat kokonaispisteet saaneen tarjouksen,​
etusijajärjestys arvottiin. Vertailutaulukko on liitteenä.

Hintavertailun lopputuloksen mukaisesti puitejärjestelyyn otetaan mukaan osakokonaisuuksittain etusijajärjestyksessä seuraavat toimittajat:

Osakokonaisuus 1 Maankäytön suunnittelu

  1. Sitowise Oy 

  2. Sweco Finland Oy

  3. FCG Finnish Consulting Group Oy

  4. Arkkitehdit Anttila Rusanen Oy

  5. INARO Oy

  6. Arkkitehtuuritoimisto BM Oy

  7. VSU maisema-arkkitehdit Oy

 

Osakokonaisuus 2 Luontoselvitykset

  1. Sitowise Oy

  2. Ramboll Finland Oy

  3. FCG Finnish Consulting Group Oy 

  4. FINNMAP Infra Oy

  5. SpringDNA

 

Osakokonaisuus 3 Ympäristöselvitykset

  1. Taratest Oy

  2. AFRY Finland Oy 

  3. Ramboll Finland Oy

  4. WSP Finland Oy

  5. Geopalvelu Oy

  6. A-Insinöörit Suunnittelu Oy 

  7. Sitowise Oy 

 

Osakokonaisuus 4 Maastomittaukset ja maaperätutkimukset

  1. GeoUnion Oy

  2. Taratest Oy

  3. Ramboll Finland Oy

  4. Geopalvelu Oy 

 

Osakokonaisuus 5 Geotekninen suunnittelu

  1. Taratest Oy

  2. Geopalvelu Oy 

  3. Destia Oy, Asiantuntijapalvelut

  4. WSP Finland Oy 

  5. Sitowise Oy 

  6. Ramboll Finland Oy

  7. GeoUnion Oy

 

Osakokonaisuus 6 Kadun ja vesihuollon yleissuunnittelu

  1. FCG Finnish Consulting Group Oy 

  2. Sitowise Oy 

  3. WSP Finland Oy 

  4. Destia Oy, Asiantuntijapalvelut

  5. Ramboll Finland Oy

  6. Fluidit Oy

  7. AFRY Finland Oy 

 

Osakokonaisuus 7 Katusuunnittelu ja kadun rakennussuunnittelu sekä siihen liittyvä vesihuolto- ja yleisten alueiden suunnittelu 

  1. Destia Oy, Asiantuntijapalvelut

  2. Ramboll Finland Oy

  3. AFRY Finland Oy 

  4. WSP Finland Oy 

  5. Sitowise Oy

  6. FINNMAP Infra Oy

  7. Proxion Plan Oy

 

Osakokonaisuus 8 Tiesuunnittelu ja tien rakennussuunnittelu 

  1. WSP Finland Oy 

  2. Sitowise Oy 

  3. AFRY Finland Oy

  4. Ramboll Finland Oy

  5. Destia Oy, Asiantuntijapalvelut

 

Osakokonaisuus 9 Liikennesuunnittelu 

  1. AFRY Finland Oy 

  2. Destia Oy, Asiantuntijapalvelut

  3. Sitowise Oy 

  4. Ramboll Finland Oy

  5. WSP Finland Oy

  6. Sweco Finland Oy

  7. FCG Finnish Consulting Group Oy 

 

Osakokonaisuus 10 Hule- ja jätevesipumppaamojen suunnittelu 

  1. Ramboll Finland Oy

  2. Sitowise Oy

  3. Sweco Finland Oy

  4. AFRY Finland Oy

  5. FCG Finnish Consulting Group Oy 

 

Osakokonaisuus 11 Vihersuunnittelu 

  1. Ramboll Finland Oy

  2. Studio Terra Oy 

  3. Sitowise Oy 

  4. INARO Oy

  5. FCG Finnish Consulting Group Oy 

  6. Nomaji maisema-arkkitehdit Oy 

  7. AFRY Finland Oy 

 

Osakokonaisuus 12 Siltasuunnittelu 

  1. Sweco Finland Oy

  2. Ramboll Finland Oy

  3. Sitowise Oy 

  4. Destia Oy, Asiantuntijapalvelut

  5. AFRY Finland Oy

 

Osakokonaisuus 13 Taitorakenteiden suunnittelu 

  1. Ramboll Finland Oy

  2. Sitowise Oy 

  3. Sweco Finland Oy

  4. Destia Oy, Asiantuntijapalvelut

 

Osakokonaisuus 14 Suunnitteluttaminen ja valvonta 

  1. Welado Oy

  2. TK Infra Oy

  3. Rakennuttajatoimisto HTJ Oy

  4. WSP Finland Oy 

  5. Sitowise Oy 

 

Osakokonaisuus 15 Tietomallien hallinta 

  1. WSP Finland Oy 

  2. Sitowise Oy

  3. Ramboll Finland Oy

 

Osakokonaisuus 16 Infran yllä- ja kunnossapitoon liittyvät suunnittelutoimeksiannot 

  1. WSP Finland Oy 

  2. Ramboll Finland Oy

 

Kaupunki ei sitoudu kiinteisiin hankintamääriin sopimuskauden aikana.

Sopimus allekirjoitetaan vasta odotusajan jälkeen ja kun tarjoajilla on esittää henkilöstöä koskevat tiedot ja tiedot täyttävät tarjouspyynnössä vaaditut kriteerit. Sopimus sitoo kaupunkia vasta, kun molemmat osapuolet ovat sen allekirjoittaneet.

 

Taloudelliset vaikutukset

Hankinnan arvo sopimuskaudella 1.1.2024 - 31.12.2027 on 3 500 000 euroa.

 

Toimivalta

Hallintosäännön taloudellista toimivaltaa koskevan liitteen 1 investointiosan mukaan,​​kun kyse on useampivuotisesta ostopalvelusopimuksesta hankintapäätöksen tekijä määräytyy hankinnan kokonaisarvon mukaan. Hankinnan arvon ylittäessä 2 000 000 euroa,​​päätösvalta asiassa on kaupunginhallituksella.

HP

Ehdotus

Esittelijä

Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi

Kaupunginhallitus päättää:

1. valita hankinnan palveluntuottajiksi osakokonaisuuksittain hintavertailun lopputuloksen mukaisessa etusijajärjestyksessä kohdassa "Tarjousten vertailu, hankinnan ratkaisuperuste ja ratkaisu" luetellut palveluntoimittajat/toimittajat

2. että kaupunki ei sitoudu kiinteisiin hankintamääriin sopimuskauden aikana

3. että hankinnasta tehdään sopimukset ajalle 1.1.2024 - 31.12.2027

4. että sopimukset allekirjoitetaan vasta, kun odotusaika on päättynyt  ja kun valituilla palveluntuottajilla on esittää yrityksen ylintä päätösvaltaa käyttäviä henkilöitä koskevat tiedot. Sopimukset sitovat kaupunkia vasta, kun molemmat osapuolet ovat sopimuksen allekirjoittaneet.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Valmistelija

  • Petra Pantsar, hankintapäällikkö, petra.pantsar@jarvenpaa.fi

Perustelut

Vastine markkinaoikeudelle 

Yhdyskuntatekniikan suunnittelupalveluiden hankintaa koskeva valitus 

 

Hankintayksikkö: Järvenpään kaupunki 

Valittaja: Mitta Oy 

Hankintayksikön Dno: JARDno-2023-1086 

Markkinaoikeuden Dno: 1/03.04.04.00.04/2024 

 

Hankintayksikön vaatimukset 

Järvenpään kaupunki vaatii, että markkinaoikeus 

- hylkää Mitta Oy:n valituksen 

 

Hankintayksikkö on pyytänyt markkinaoikeudelta vastineen toimittamiselle lisäaikaa, koska hankintayksikkö on tehnyt asiassa hankintaoikaisun (kaupunginhallituksen päätös 22.1.2023 § 13). Valittaja on pyytänyt markkinaoikeutta lopettamaan asian käsittelyn toistaiseksi ja ilmoittanut vetävänsä valituksensa pois, mikäli hankintaoikaisua koskevasta Järvenpään kaupunginhallituksen päätöksestä ei valiteta. Hankintayksikkö on ennen oikaisun tekemistä kuullut asiassa muita asianosaisia, eikä heillä ole ollut asiasta lausuttavaa. Hankintaoikaisua koskeva päätös on lainvoimainen 6.2.2024. Hankintayksikkö on pyytänyt markkinaoikeudelta lisäaikaa helmikuun 18. päivään saakka, mutta saanut lisäaikaa 31.1. asti. Hankintayksikkö pyysi markkinaoikeudelta vielä uudelleen määräajan pidennystä vastineen jättämiselle, kun Mitta Oy pyysi markkinaoikeutta lopettamaan asian käsittelyn toistaiseksi. Koska markkinaoikeus ei myöntänyt määräajalle pidennystä, eikä valittaja ole vetänyt valitustaan pois, on kaupunginhallituksen perusteltua toimittaa markkinaoikeudelle asiassa vastine.

 

Yhdyskuntatekniikan suunnittelupalveluiden hankinta ja hankintayksikön hankintapäätös 

Hankintayksikkö on julkaissut yhdyskuntatekniikan sunnittelupalveluita koskevan EU-​kynnysarvon ylittävän hankintailmoituksen Hilma-​julkaisujärjestelmässä osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi 9.9.2023 (ilmoituksen numero 2023-​137774) sekä ilmoitus EU:n virallisessa lehdessä 13.10.2023 (ilmoituksen numero: 2023/S 193-​ 601527). 

Hankintayksikkö on tehnyt asiassa poissulkupäätöksen sekä hankintapäätöksen 18.12.2023. Mitta Oy on suljettu pois kisasta, koska se ei ole tarkastamisen hetkellä täyttänyt hankintayksikön asettamaa vaatimusta vakavaraisuudesta. Vaatimus on ESPD-lomakkeella ollut esitettynä näin: 

Taloudellinen tai rahoituksellinen vaatimus ja sen kuvaus: Tarjoajan taloudellisten edellytysten on oltava hankinnan kokoon ja laatuun nähden riittävät. Tätä ominaisuutta arvioidaan tarjoajan vakavaraisuudesta, maksukyvykkyydestä, kannattavuudesta ja luottokelpoisuudesta saatujen tietojen perusteella. Tarjoajan luottoluokituksen on oltava Dun & Bradstreet asteikolla vähintään A - Luottokelpoinen, normaali luottoriski. Dun & Bradstreet -luokitus näkyy Tilaajalla käytössä olevassa VastuuGroupin Valvoja -palvelussa. Mikäli Tarjoajalla ei ole Dun & Bradstreet luottoluokitusta, tulee tarjoajan pyydettäessä toimittaa tilaajalle tiedot, joiden perusteella tilaaja pystyy arvioimaan tarjoajan taloudellista asemaa. 

Vaatimus on ollut yksiselitteinen sen osalta, että mikäli tarjoajalla on näkyvissä Dun & Bradstreetin luokitus Valvoja -palvelussa, tulee sen olla vähintään A. Mitta Oy:llä on ollut Dun & Bradstreet -luokitus näkyvissä Valvoja -palvelussa ja se on tarkastamisen hetkellä ollut C, joten Mitta Oy ei ole täyttänyt hankintayksikön soveltuvuusvaatimusta. 

 

Mitta Oy:n tarjous 

Mitta Oy on kuitenkin omasta mielestään täyttänyt vaatimuksen ja todistanut sen liittämällä tarjoukseensa Alfa Rating raportin. Mitta Oy ei ole tarjouksessaan maininnut, että haluaa todistaa vakavaraisuutensa Dun & Bradstreetin luottoluokituksen sijaan liittämällään Alfa rating raportilla tai että Mitta Oy:n Dun & Bradstreetin luottoluokitus olisi virheellinen. 

ESPD -lomakkeeseen Mitta Oy on vakavaraisuuden kohdalla vastannut: AA. 

 

Hankintayksikön menettely ja asian arviointi 

Hankintayksikön näkemys joulukuun 18. päivä 2023 on ollut, että poissulkeminen oli ainoa mahdollisuus tilanteessa ottaen huomioon asetetun soveltuvuusvaatimuksen vakavaraisuudesta. Hankintayksikkö ei saanut Mitta Oy:n tarjouksesta tietoa siitä, että Dun & Bradstreet -luokitus olisi virheellinen ja hankintayksikkö on olettanut, että luottoluokittajat ovat arvottaneet luokituksissaan eri asioita. Hankintayksikkö on kokenut voivansa luottaa Dun & Bradtreet luottoluokittajaan, joka on kansainvälisestikin tunnettu alalla. 

Mitta Oy:n oikaisuvaatimuksen myötä hankintayksikkö on ottanut asian uudelleen arvioitavaksi. Asiaa on pohdittu seuraavien kysymysten avulla: 

1. Oliko hankintayksikön asettama alkuperäinen soveltuvuusvaatimus syrjivä ja olisiko vakavaraisuus pitänyt pystyä todistamaan myös "muulla vastaavalla luottoluokituksella"? 

2. Olisiko hankintayksikön pitänyt huomioida se, että Mitta Oy:n Alfa Rating -luokitus oli AA ja Dun & Bradstreet -luokitus oli C? Olisiko Hankintayksikön vastuulla ollut selvittää tarkemmin näin merkittävää eroa? 

Näiden kysymysten lisäksi hankintayksikkö on saanut tiedon siitä, että Mitta Oy:n Dun & Bradstreet -luottoluokitus on ollut virheellinen. Luottoluokittajalla on ollut laskelmiensa pohjana vääriä tietoja esimerkiksi Mitta Oy:n liikevaihdosta. Tiedot ja myös Dun & Bradstreetin luottoluokituksen historia on korjattu syksyltä 2023. Luottoluokitus on tarjousten käsittelyn yhteydessä tarkastettu marraskuussa 2023. Edellä mainittujen korjausten johdosta luokitus eroaa siitä, kuin miltä se on näyttänyt tarkastamisen hetkellä. Vaikka luokitusta voidaankin nyt Dun & Bradstreet -asteikolla pitää riittävänä, ei hankintayksikkö saa kuitenkaan ottaa harkinnassaan huomioon asioita, jotka ovat tulleet ilmi vasta tarjousten jättämisen jälkeen.

Yllä esitetyn pohjalta hankintayksikkö on päätynyt oikaisemaan aiemmin tehtyjä päätöksiään siten, että Mitta Oy on todettu soveltuvaksi tarjoajaksi. Näin ollen myös hankintapäätöstä on osa-alueen 4, maastomittaukset ja maaperätutkimukset, osalta oikaistu siten, että Mitta Oy on lisätty osa-alueelle toimittajaksi etusijajärjestyksessä toiseksi. Koska osa-alueelle 4 oli tarjonnut vain viisi (5) toimittajaa, pääsivät kaikki mukaan puitesopimukselle. 

Hankintayksikkö on myös vastaavia tilanteita ehkäisevänä toimenpiteenä korjannut vakavaraisuusvaatimustaan tuleviin tarjouskilpailutuksiin. Uusi muotoilu kuuluu seuraavasti: 

Tarjoajan taloudellisten edellytysten on oltava hankinnan kokoon ja laatuun nähden riittävät. Tätä ominaisuutta arvioidaan tarjoajan vakavaraisuudesta, maksukyvykkyydestä, kannattavuudesta ja luottokelpoisuudesta saatujen tietojen perusteella. Dun & Bradstreet -luottoluokitus näkyy Tilaajalla käytössä olevassa VastuuGroupin Valvoja -palvelussa. Kyseisellä asteikolla riittävä luottoluokitus on A - Luottokelpoinen, normaali luottoriski. Mikäli Tarjoaja haluaa käyttää Suomen Asiakastieto Oy:n Rating Alfa -luottoluokitusta, tulee tarjoajan toimittaa tilaajalle pyydettäessä Rating Alfa -raportti. Rating Alfa -luottoluokituksen tulee olla vähintään A - Tyydyttävä. Mikäli tarjoajalla ei ole kumpaakaan mainituista luottoluokituksista, tulee tarjoajan toimittaa Tilaajalle pyydettäessä muu vastaava luottoluokitusraportti tai muuta dokumentaatiota, esim. tilinpäätös, jonka pohjalta Tilaaja voi arvioida tarjoajan varavaraisuutta.

LR

Ehdotus

Esittelijä

  • Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi

Kaupunginhallitus päättää antaa markkinaoikeudelle edellä kuvaus-kentässä kuvatun mukaisen lausunnon.

Päätös

Hyväksyttiin päätöehdotuksen mukaisesti.

Tiedoksi

Markkinaoikeus