Perustelut
Kaupunginvaltuusto hyväksyi vuoden 2024 talousarvion kokouksessaan 13.11.2023 § 73. Talousarviota on muutettu 4 kertaa.
- Talousarviota muutettiin kaupunginvaltuuston 11.12.2023 § 92 päätöksellä vuoden 2023 talousarviomuutosten yhteydessä huomioimalla Kaupunkikehityksen ja Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen ennakoitujen määrärahaylitysten kattaminen taloussuunnitelmakaudella sekä käyttöomaisuuden myyntivoittojen ja maankäyttökorvausten siirtyminen vuodelle 2024.
- KV 22.4.2024 § 22 talousarviomuutoksessa valtuusto hyväksyi ateriapalveluiden hinnankorotuksen tarkennuksen, Terveystalon vastikkeiden määrärahojen poiston, valtionosuudet vuoden 2024 päätösten mukaisiksi, heikennyksen yhteisöverotuloarvioon sekä investointien karsinnat ja niiden välilliset tulosvaikutukset.
- KV 27.5.2024 §35 talousarviomuutoksessa valtuusto hyväksyi vuonna 2023 käyttämättä jääneiden määrärahojen ja määrärahaylitysten siirrot, paikallisen sopimuksen vuoden 2010 tuloksellisuuserän korjaamisesta, yhdistysten tilavuokrien ja avustusten budjetointikorjauksen ja ruotsin kielen lisääntyvien tuntimäärien määrärahalisäyksen sekä Annitädinkylän kunnallistekniikan investointien ja niihin liittyvien maanmyyntien aikaistuksen.
- KV 16.9.2024 § 54 talousarviomuutoksessa valtuusto hyväksyi opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen toiminta-alueittain opiskelevien määrärahalisäyksen, kotikuntakorvausten tarkistuksen OKM:n muutospäätöksen mukaiseksi, Kansakoulunkadun käyttökulujen määrärahan, palolaitoksen myynnin määrärahamuutokset, valtionosuuksien tarkistuksen VM:n muutospäätöksen mukaisiksi, valvontakohteiden tiedonsiirtolaitteiston investointimäärärahasiirron ja Juholanmäen jäähdytyskontin investoinnin lisämäärärahan.
Nyt esitettävien vuoden 2024-27 talousarvio- ja taloussuunnitelmamuutosten yhteenveto on esitetty liitteessä 1 ensimmäisenä. Yhteenvedon jälkeen kukin muutoskokonaisuus on esitetty erikseen esittelytekstissä olevassa järjestyksessä.
Taloussuunnitelmavuosia koskevat muutokset huomioidaan saman suuruisina myös valtuuston 11.11.2024 § 75 hyväksymässä 2025-28 taloussuunnitelmassa. Muutoksen vuosien 2025-28 taloussuunnitelmaan on esitetty liittessä 2. Yhteenvedon jälkeen kukin muutoskokonaisuus on esitetty erikseen esittelytekstissä olevassa järjestyksessä. Liitteseen on sisällytetty vain myös vuosien 2025-2028 taloussuunnitelmaan vaikuttavat muutokset.
Käyttötalousosa
Työmarkkinatuen kuntaosuuden kasvu
Työmarkkinatuen kuntaosuuden kustannukset ovat tilinpäätösennusteen mukaan ylittymässä 80te pääosin yli 1000 päivää työttömänä olleiden määrän kasvusta johtuen. Ylitystä vastaava määräraha esitetään lisättävän työmarkkinatuen kuntaosuuden sitovuustasolle. Muutos heikentää toimintakatetta 80te.
Tilaomistuksen talousarviomuutokset
JYK1 riita-asia
JYK1 kiinteistöön liittyvästä riita-asiasta aiheutuvia ennakoimattomia kustannuksia ei ole huomioitu tilaomistuksen talousarviossa. Talousarviomuutoksena esitetään toteumiin perustuen 164 t€ määrärahaa riita-asiasta aiheutuvien kustannusten kattamiseen. Muutos heikentää toimintakatetta 164t€ vuonna 2024.
Energian hinnankorotukset
Tilaomistuksen talousarviossa on huomioitu vuodelle 2024 n. 2-3 % korotus energian hintoihin. Toteutuneet korotukset ovat olleet suuremmat: sähkön hinnan korotus vuodelle 2024 oli noin 6,2 % ja kaukolämmön 19,1 %, mikä selittää noin 304t€ tilaomistuksen kustannusylityksestä. JYK Kansakoulunkäytön jatkumisen (+87t€) ja vastaavasti Paloaseman myynnin vaikutus (-75t€) energiakustannuksiin, on huomioitu laskelmassa. Esitetty muutos heikentää vuoden 2024 toimintakatetta 304t€. Energiakustannusten vaikutus on jo huomioitu 2025-28 taloussuunnitelmassa.
Ulkoisten vuokrien indeksikorotukset
Tilaomistuksen maksamien ulkoisten vuokrien ja vastikkeiden indeksikorotukseti ovat toteutuneet noin 5 % - 10 % suuruisina talousarviossa huomioidun 2 % sijaan, mistä johtuen tilaomistuksen talousarvio ylittyy noin 235te. Talousarvioon esitetään lisättävän ulkoisiin vuokriin 235t€. Muutos heikentää vuoden 2024 toimintakatetta vastaavalla summalla.
Vuokrien korotusta ei ole huomioitu taloussuunnitelmassa 2025-28, joten taloussuunnitelmaa tulee kasvattaa vastaavalla summalla huomioiden 2 % vuosittainen kasvu eli 240t€ vuonna 2025 päätyen 254t€:oon vuonna 2028.
Yhteensä tilaomistuksen esitetyt muutokset heikentävät toimintakatetta ja lisäävät lainanottoa vuonna 2024 703t€. Vuosille 2025-2028 muutokset heikentävät toimintakatetta ja lisäävät lainanottoa 240-254t€.
Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen talousarviomuutokset
Valmistavan opetuksen lisäryhmä
Valmistavan opetuksen oppilasmäärien kasvusta johtuen lokakuussa 2024 jouduttiin perustamaan yksi uusi valmistavan opetuksen ryhmä. Valmistavan opetuksen ryhmä toimii kokonaisen lukuvuoden ja ryhmässä toimii yksi opettaja ja yksi koulunkäynninohjaaja. Perustetun ryhmän kustannuksista kahden kuukauden osuus kohdistuu vuodelle 2024 ja loput vuodelle 2025. Lisämäärärahatarve ryhmästä vuodelle 2024 on 14t€ ja vuodelle 2025 64t€.
Palvelusetelin indeksikorotus
Varhaiskasvatuksen palveluseteliin tehdään palvelusetelsääntökirjan mukaisesti vuosittain indeksitarkistus. Vuoden 2024 indeksitarkistus oli 5,8%, mitä ei ole huomioitu talousarviossa. Indeksikorotus tuli voimaan 1.8.2024, joten indeksikorotuksen vaikutus vuoden 2024 palvelusetelikustannuksiin on 131t€. Vuodelle 2025 palvelusetelin indeksikorotukseksessa on huomioitu palveluiden ostoihin varattu 2% hintojen nousu. Tämän vuoksi vuodelle 2025 otetaan indeksikorotukseen huomioon vain 2% ylimenevä osuus.
1.8.2024 voimaantulevan indeksikorotuksen vaikutusta ei ole huomioitu vuosien 2025-28 taloussuunnitelmassa, joten vuodesta 2025 alkaen taloussuunnitelmaan tulee lisätä 211t€.
Varhaiskasvatusmaksulakimuutoksen vaikutus palvelusetelikustannuksiin
Varhaiskasvatusmaksulaki muuttui maaliskuussa 2023. Muutoksen seurauksena vanhempien maksamat varhaiskasvatusmaksut pienenivät, mikä kasvatti kaupungin maksettavaksi jäävää lapsikohtaista palvelusetelikustannusta maksualennusta vastaavasti. Vaikutusta palvelusetelikustannuksiin ei ole huomioitu vuosien 2023 ja 2024 taloussuunnitelmissa, mikä vuoden 2023 osalta tarkoittaa noin 107t€ ja vuoden 2024 lisäystä edelliseen on vielä 21t€. Opetus- ja kasvatus ylitti budjettinsa 2023, minkä seurauksena syntyi sopeutusvelvoite tuleville vuosille. Näin ollen esitetään, että vuoden 2024 määrärahalisäyksessä huomioidaan myös vuodelta 2023 puuttunut määräraha ja vuodelle 2024 lisätään 235t€.
Muutoksen vaikutus on pysyvä, joten taloussuunnitelmavuosille vuodesta 2025 alkaen esitetään lisättävän yhden vuoden kustannuslisäystä vastaava summa eli 129t€.
Yhteensä opetuksen ja kasvatuksen palvelualueelle esitetyt muutokset heikentävät toimintakatetta ja lisäävät lainanottoa vuonna 2024 380t€. Muutokset heikentävät toimintakatetta ja lisäävät lainanottoa 404t€ vuodelle 2025 ja vuosille 2026-2028 340t€.
Sotehäntien oikaisu konsernipalveluissa
Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän loppuselvitys hyväksyttiin kaupunginvaltuustossa 11.12.2023 § 97. Vuoden 2023 tilinpäätöksessä kirjattiin sote-kuntayhtymän purusta aiheutuvia siirtosaamisia kaupungille n. 3,146 M€. Sote-kuntyhtymä tilitti kuluvan vuoden aikana pankkitilin saldot kuntayhtymän omistajakunnille. Saadut tilitykset n. 3,371 M€ olivat lopulta suuremmat kuin 2023 vuoden tilinpäätöksessä arviointiin, mistä johtuen konsernipalveluihin on tuloutettu n. 225t€. Myös kuluvan vuoden sote-menot ovat toteumassa 20t€ budjetoitua pienempinä. Konsernipalvelujen talousarvioon esitetään lisättävän 225t€ tuloja ja pienennettävät 20t€ menoja, mikä parantaa vuoden 2024 toimintakatetta 245t€.
Palvelualueiden määrärahaylityksien kattaminen talousohjelmakaudella
Opetuksen ja kasvatuksen palvelualue
Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen syyskuun tillinpäätösennusteen ylitys oli 1,042Me. Aiemmin esitettyjen poikkeamien (palvelusetelin indeksikorotus, valmistavan opetuksen lisäryhmä, vaka-maksulain vaikutus palvelusetelimaksuihin) jälkeen ylityksestä jää kattamatta 662t€, joka tulee kattaa tulevina vuosina. Ylitys esitetään katettavaksi vuosina 2026 ja 2027 siten, että vuodelle 2026 säästövelvoitteesta osoitetaan 195t€ ja vuodelle 2027 säästövelvoitetta osoitetaan 467t€.
Tilaomistus
Tilaomistuksen toteumaennuste on ylittämässä talousarvion kokonaisuudessaan 861t€. Aiemmin esitettyjen poikkeamien (JYK riita, energiakustannukset, vuokrankorotukset) jälkeen ylityksestä jää kattamatta 158 t€, joka tulee kattaa tulevina taloussuunnitelmavuosina. Ylitys esitetään katettavaksi kokonaisuudessaan vuonna 2027, jolloin säästöt arvioidaan tilaomistuksista luopumisten ja palveluverkon tiivistämistoimenpiteiden kautta olevan toteutettavissa.
Tuloslaskelmaosa
Kunnallisverotulojen tarkennus
Kunnallisverotulot ovat kehittyneet kuluvana vuonna talousarviota paremmin pääasiassa hyvin kehittyneiden ansiotulojen ansiosta, minkä johdosta esitetään 2 miljoonalla euron lisäystä kunnallisverotuloihin vuonna 2024. Esitys parantaa vuoden 2024 vuosikatetta 2 miljoonalla eurolla.
Valtionosuuksien OKM osuuden tarkennus
Opetus- ja kulttuuriministeriö on tehnyt 2.9.2024 päätöksen, jolla on korjattu OKM:n valtionosuusrahoitusta OKM:n 28.6.2024 tekemän uuden yksikköhintapäätöksen mukaisesti. Muutos lisää Järvenpään OKM:n valtionosuuksia noin 192 t€, joka esitetään lisättäväksi valtionosuuksiin vuodelle 2024. Muutos parantaa vuoden 2024 vuosikatetta 192 t€.
Investointiosa
Vuoden 2024 budjetin täsmäytys vuoden 2025 investointiohjelman mukaisesti
Vuosien 2025-34 investointiohjelmaa laadittaessa tulevien vuosien investointimäärärahoissa, erityisesti vuodella 2025, huomioitiin etupainotteisesti kuluvalta vuodelta siirtyviä hankkeita. Jotta hankkeille ei ole kaksinkertaisia varauksia sekä vuodelle 2024 että 2025 oikaistaan vuoden 2024 investointimäärärahoja vuosien 2025-28 taloussuunnitelman investointiosaan sisältyviä siirtoja vastaavasti.
Talonrakennus
Talonrakennuksen investointien arvioidaan toteutuvan määrärahoja pienempänä. Vuoden 2024 talonrakennuksen investoinneista esitetään vähennettävän 1,9 M€ allianssin investoinneista, 0,1 M€ hankevalmistelusta ja riskivarauksesta, 5,7 M€ JYK 2 vaihe, Kansakoulunkadusta, 1,8 M€ Mankalan koulun kevennetystä peruskorjauksesta, 3,6 M€ Vihtakadun yksikön peruskorjauksesta ja 50t€ Suvirannan museoinnista. Vuodesta 2025 alkaen hankkeiden määrärahat ovat vuoden 2025 investointiohjelman mukaisia.
ICT investoinnit
ICT-investointien arvioidaan toteutuvan kuluvana vuonna tulevalla vuodelle siirtyvien hankkeiden vuoksi 477t€ alkuperäistä talousarviota pienempänä. Vastaava summa esitetään poistettavan kuluvan vuoden talousarviosta. Muutos pienentää vuoden 2024 investointeja yhteensä 477t€.
Opetuksen ja kasvatuksen irtaimistoinvestointien siirrot
Opetuksen ja kasvatuksen irtaimistoinvestoinneista JYKin ensikertainen varustaminen 40t€ ja uuden Kyrölän päiväkodin kalustus ja varustus 20t€ ovat toteutumassa vasta vuoden 2025 puolella, mikä on huomioitu vuoden 2025 investointiohjelmassa. Muutos pienentää opetuksen ja kasvatuksen irtaimistomäärärahoja vuonna 2024 yhteensä 60t€.
Investointihankkeiden siirrot vähentävät kuluvan vuoden investointeja ja lainanottoa yhteensä 13,8 M€.
Liikuntapuiston (Keskuskenttä ja Juholanmäki) lisämääräraha
Liikuntapuiston (Keskuskenttä ja Juholanmäki) kustannukset ovat toteutuneet budjetoitua suurempina hankkeen loppuvaiheessa. Kustannusylitystä on tullut projektinjohtourakasta ja tilaajatehtävistä noin 483,5t€. Lisämäärärahaesitykseen on sisällytetty tämän lisäksi kohteen käytettävyyttä parantavia, toimintaa tukevia muutostöitä noin 141,5 t€. Summissa on huomioitu hankkeeseen saatava avustus. Hankkeelle esitetään lisättävän 625 000 €, mikä lisää lainanottoa vastaavasti.
Saunakallion ostoskeskuksen osakkeiden oston siirtyminen
Saunakallion osakkeiden ostoja ei ehditä toteuttamaan vuoden 2024 aikana, koska yhtiöstä ei voi nostaa vakuutuskorvauksia ulos ennen kuin velkojiensuojamenettely on saatettu loppuun. Tästä johtuen vuodelle 2024 ostoon varatusta määrärahasta (340 t€) esitetään siirrettävän vuodelle 2025 osakkeiden ostoa varten täsmentynyt summa 100 t€.
Annitädinkylän kunnallistekniikan investoinnin viivästyminen
Annitädinkylän kunnallistekniikan investointeja pyrittiin aikaistamaan vuodelle 2024, ja hankkeen määrärahasta siirrettiin 500t€ toteutusvuodelle 2024 (KV 27.5.2024 § 35), jotta hanke voitaisiin aloittaa joulukuussa 2024. Hankinta kuitenkin jouduttiin keskeyttämään, ja kilpailuttamaan uudelleen, mikä siirsi hankkeen aloittamista noin kuukaudella eteenpäin. Hankkeen määräraha 500t€ esitetään siirrettävän takaisin vuodelle 2025, jotta hanke saadaan vuodenvaihteessa käyntiin välittömästi. Määräraha vähentää vuoden 2024 kunnallistekniikan uusien alueiden investointeja ja lainanottoa 500t€ ja lisää vuoden 2025 uudisrakentamisen määrärahoja ja lainanottoa samalla summalla.
Yhteenveto taloudellisten tavoitteiden muutoksista
Esitetyt muutokset heikentävät talousarviovuoden 2024 toimintakatetta 1,7 M€, parantavat verorahoitusta 2,2 M€ sekä tilikauden alijäämää 0,4 M€. Muutetun talousarvion mukainen alijäämä on 4,6 M€ vuonna 2024. Esitetyt muutokset pienentävät vuoden 2024 investointimenoja yhteensä 14 M€ ja lainanottoa 14,4 M€.
Esitetyt muutokset heikentävät KV 11.11.2024 § 75 hyväksymää vuoden 2025 talousarvion toimintakatetta 0,6 M€ ja lisäävät investointimenoja 0,6 M€ lisäten lainanottoa 1,2 M€. Esitettyjen muutosten jälkeen vuoden 2025 talousarvio kääntyy 0,3 M€ alijäämäiseksi. Esitetyt muutokset heikentävät toiminkatetta ja lisäävät lainanottoa 0,4 M€ vuonna 2026, parantavat toimintakatetta ja vähentävät lainanottoa 36t€ vuonna 2027 ja heikentävät toimintakatetta ja lisäävät lainanottoa 0,6 M€ vuonna 2028.
Sitovien toiminnallisten tavoitteiden siirrot 2025 vuodelle
Valtuusto on hyväksynyt strategiasta johdetut sitovat toiminnalliset tavoitteet vuosille 2023-26. Osaan tavoitteista määräaika tavoitteen toteutumiselle on asetettu vuodelle 2024. Koska tavoitteet eivät ole kaikilta osin täyttymässä esitetään seuraavien tavoitteiden tavoiteaikataulun muutosta ulottumaan vuoteen 2025 asti.
- Konsernipalveluiden valtuustoon nähden sitova tavoite: '' Toimintatavat keskitetyissä palveluissa ovat tarkoituksenmukaiset ja sujuvat.'' esitetään siirrettäväksi 2025 vuoden tavoitteeksi. Tavoite ei ehdi toteutumaan kuluvan vuoden aikana.
- Tilaomistuksen valtuustoon nähden sitova tavoite: '' Kaupungin tilaomistukset perustuvat laadittavaan kiinteistöohjelmaan.'' esitetään siirrettäväksi 2025 vuoden tavoitteeksi. Tavoite ei ehdi toteutumaan kuluvan vuoden aikana.
KR