Kaupunginhallitus, kokous 15.12.2025

Esityslista on tarkastamaton

§ 382 Valtiontuen takaisinperintä / Kivipuiston palvelukotisäätiö

JARDno-2022-143

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Sari Forsström, hallintojohtaja, sari.forsstrom@jarvenpaa.fi

Perustelut

Valtiontuen palauttaminen ja takaisinperintä

Valtionavustuslain (688/2001) 20 §:n mukaan valtiontuen saajan tulee lain mukaan viipymättä palauttaa virheellisesti, liikaa tai ilmeisen perusteettomasti saamansa valtionavustus tai sen osa. Valtiontukiviranomaisen on puolestaan saman lain 21 §:n mukaan päätöksellään määrättävä valtionavustuksen maksaminen lopetettavaksi sekä jo maksettu valtionavustus takaisin perittäväksi, jos tuen saaja on:

1) jättänyt palauttamatta sellaisen valtionavustuksen tai sen osan, joka 20 §:n mukaan on palautettava;

2) käyttänyt valtionavustuksen olennaisesti muuhun tarkoitukseen kuin se on myönnetty;

3) antanut valtionapuviranomaiselle väärän tai harhaanjohtavan tiedon seikasta, joka on ollut omiaan olennaisesti vaikuttamaan valtionavustuksen saantiin, määrään tai ehtoihin, taikka salannut sellaisen seikan; taikka

4) muutoin 1–3 kohtaan verrattavalla tavalla olennaisesti rikkonut valtionavustuksen käyttämistä koskevia säännöksiä tai valtionavustuspäätökseen otettuja ehtoja.

Valtiontukiviranomainen voi edelleen lain 22 §:n mukaisella päätöksellään määrätä valtionavustuksen maksamisen lopetettavaksi sekä jo maksetun valtionavustuksen tai sen osan takaisin perittäväksi, jos:

1) valtionavustuksen saaja on menetellyt 12 §:n 4 momentin taikka 13 tai 14 §:n vastaisesti;

2) valtionavustuksen saaja on kieltäytynyt antamasta 17 §:n 1 momentissa tarkoitettua aineistoa tai avustamasta mainitussa momentissa tarkoitetulla tavalla tarkastuksessa;

3) valtionavustuksen saaja on lopettanut valtionavustuksen kohteena olleen toiminnan, supistanut sitä olennaisesti tai luovuttanut sen toiselle;

4) valtionavustuksen saaja on 13 §:n vastaisesti luovuttanut toiselle omistus- tai hallintaoikeuden omaisuuteen, joka on hankittu valtionavustuksella;

5) valtionavustuksen saaja on 13 §:n vastaisesti pysyvästi muuttanut valtionavustuksen kohteena olleen omaisuuden käyttötarkoitusta;

6) valtionavustuksen saaja on joutunut ulosottotoimenpiteen kohteeksi, selvitystilaan, konkurssiin taikka yrityksen saneerauksesta annetussa laissa (47/1993) tarkoitetun saneerausmenettelyn tai yksityishenkilön velkajärjestelyistä annetussa laissa (57/1993) tarkoitetun velkajärjestelyn kohteeksi, jollei valtionavustuksen käyttötarkoituksesta muuta johdu; taikka

7) valtionavustuksen saaja menettelee tosiasiallisesti tässä momentissa säädettyihin seikkoihin rinnastettavalla tavalla antamalla valtionavustuksen myöntämiseen, maksamiseen tai käyttämiseen liittyvälle seikalle muun kuin asian todellista luonnetta tai tarkoitusta vastaavan oikeudellisen muodon.

Euroopan Uniounin tuomioistuimen antaman Eesti Pagar -tuomion perusteella on katsottava, että EU-oikeudesta nousee lisäksi esille periaate siitä, että EU:n valtiontukisääntöjen vastaiset tuet tulee periä oma-aloitteisesti tilanteissa, joissa ei ole olemassa komission takaisinperintäpäätöstä.

Kaupungin Kivipuiston Palvelukotisäätiölle myöntämä takaus

Järvenpään kaupungin ja Kivipuiston Palvelukotisäätiö sr:n välillä on allekirjoitettu kumppanuussopimus 19.12.2014, sekä muutosliite, jolla kumppanuussopimusta on 24.4.2016 täydennetty. Sopimuksen mukaan sopimus on ollut määräaikainen 31.12.2018 saakka. Kaupunginvaltuusto on päätöksellään 10.11.2014 § 70 myöntänyt säätiölle takauksen ja kaupunginhallitus päätöksellään 15.12.2014 § 294 päättänyt takausprovision määrästä.

Kaupungin tähänastisista perintätoimista

Kaupunki on laskuttanut avoinna olevat takausprovisiot, mutta Kivipuiston Palvelukotisäätiö ei ole maksanut laskuja, vaan ilmoittanut kiistävänsä ne. Laskut siirretään siten perintätoimistolta oikeudelliseen perintään.

Hallintolain mukainen kuuleminen

Lain mukaan asianosaiselle on ennen asian ratkaisemista varattava tilaisuus lausua mielipiteensä asiasta sekä antaa selityksensä sellaisista vaatimuksista ja selvityksistä, jotka saattavat vaikuttaa asian ratkaisuun. Asianosaiselle on hallintolain mukaan ilmoitettava kuulemisen tarkoitus ja selityksen antamiselle varattu määräaika. Kuulemista koskevassa pyynnössä on tarvittaessa yksilöitävä, mistä seikoista selitystä pyydetään. Asianosaiselle on toimitettava kuulemisen kohteena olevat asiakirjat alkuperäisinä tai jäljennöksinä taikka varattava muutoin tilaisuus tutustua niihin.

Kaupungin tulee edellä mainitulla tavalla varata Kivipuiston Palvelukotisäätiölle mahdollisuus lausua asiassa ennen takaisinperintätoimiin ryhtymistä.

SF

 

Ehdotus

Esittelijä

Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi

Kaupunginhallitus päättää edellä kuvauskentässä esitetyillä perusteilla

  1. varata Kivipuiston Palvelukotisäätiölle hallintolain mukaisen tilaisuuden tulla kuulluksi nyt käsiteltävänä olevassa asiassa sekä pyytää Kivipuiston Palvelukotisäätiötä toimittamaan kaupungille lausunnon takaisinperintää koskevassa asiassa 2.12.2025 mennessä.
  2. periä Kivipuiston Palvelukotisäätiöltä maksamatta olevat takausprovisiot vuodesta 2015 lähtien, kun Kivipuiston Palvelukotisäätiötä on edellä 1-kohdassa mainitulla tavalla kuultu.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti. 

Valmistelija

  • Sari Forsström, hallintojohtaja, sari.forsstrom@jarvenpaa.fi
  • Laura Rainetoja, Kaupunginlakimies, laura.rainetoja@jarvenpaa.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus on päätöksellään 17.11.2025 § 355 varannut Kivipuiston Palvelukotisäätiölle hallintolain mukaisen tilaisuuden tulla kuulluksi takausprovisioiden perintää koskevassa asiassa 12.12.2025 klo 16 mennessä. Kivipuiston Palvelukotisäätiö on 5.12.2025 kaupungille toimittamassaan sähköpostissa pyytänyt, että kaupunki pidentäisi sille asetettua kuulemisaikaa asiassa 12.1.2026 saakka, sillä keskustelut asian sovinnolliseksi ratkaisemiseksi ovat asiamiesten välillä kesken. Kaupunki ei ole pidentänyt säätiölle annettua määräaikaa, sillä takausprovisioita voidaan pitää osapuolten väliseen erimielisyyteen liittyen erillisenä, vaikka niillä onkin kytkös kyseiseen kokonaisuuteen. Säätiö ei ole kaupunginhallituksen 15.12.2025 pidettävää kokousta koskevan esityslistan julkaisemiseen mennessä toimittanut kaupungille asiassa lausuntoa. Valmistelijat varaavat mahdollisuuden täydentää esitystekstiä mahdollisen esityslistan julkaisemisen jälkeen saapuvan lausuman perusteella.

Kuulemisaikana kaupunki on kaupungin asiamiehena asiassa toimivan Frontia Asianajotoimisto Oy:n suosituksesta pyytänyt takausprovisioiden ja valtiontukisäännösten tulkinnan osalta asiantuntijalausunnon Eurooppa-oikeuden professori Juha Raitiolta. Raition 18.11.2025 päiväämä lausunto on pykälän pykälän liitteenä. Koska kyseessä on lausunto, joka on pyydetty tilanteessa, jossa kaupunki valmistautuu oikeudenkäyntiin asiassa, lausunto on salassa pidettävä julkisuuslain 11.2 §:n 4-kohdan perusteella. Valmistelijat varaavat mahdollisuuden tarvittaessa pyytää Raitiota täsmentämään asiassa antamaansa lausuntoa tarvittavin osin.

Kaupunki on kaupunginhallituksen 28.5.2025 § 180 päätöksen mukaisesti laskuttanut Kivipuiston Palvelukotisäätiöltä kaikki laskuttamattomat takausprovisiot menneen kesän 2025 aikana. Koska säätiö ei ole vapaaehtoisesti suorittanut laskujen mukaisia saatavia, kaupungin tulee saattaa asia viipymättä ensi vaiheessa yleisen alioikeuden ratkaistavaksi riita-asiakanteella. 

Asiaa on valmisteltu yhteistyössä Frontia Asianajotoimisto Oy:n lakimiesten kanssa.

SF

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi

Kaupunginhallitus päättää

  1. periä Kivipuiston Palvelukotisäätiö sr:ltä maksamatta olevat takausprovisiot kiellettynä valtiontukena korkoineen.
  2. valtuuttaa asian valmistelijat ja kaupungin asiamiehet yhdessä saattamaan maksamattomia takausprovisioita koskevan asian viipymättä yleisen alioikeuden ratkaistavaksi riita-asiakanteella. 
  3. valtuuttaa asian valmistelijat ja kaupungin asiamiehet nyt käynnistettävän oikeusprosessin tai muun prosessin aikana mahdollisuuksien mukaan sopimaan riita, mikäli sopimuksen tekeminen ja sopimuksen ehdot ovat soveltuvan lainsäädännön mukaan mahdollisia ja sopimuksen tekeminen on kaupungin etujen mukaista.

Tiedoksi

Kivipuiston Palvelukotisäätiö sr, Frontia Asianajotoimisto Oy, talousjohtaja, talouspalvelut