Perustelut
Valmistelija: Ari Kaunisto
Keski-Uudenmaan Vesi Kuntayhtymä pyytää 22.8.2024 pidetyn yhtymähallituksen kokouskäsittelyn mukaisesti ja kuntien kanssa tehdyn perussopimuksen mukaisesti lausuntoa varainhoitovuodeksi 2025 vahvistettavasta yksikköhinnasta sekä 2025 - 2027 taloussuunnitelmasta ja talousarviosta vuodelle 2025. Lausuntopyyntö on liitteenä.
Lausunto on toimitettava 30.9.2024 mennessä.
Talousarvio 2025 ja taloussuunnitelma 2025 – 2027
Vuodelle 2025 ei esitetä veden yksikköhinnalle korotusta, jolloin yksikköhinta on sama kuin vuonna 2024 eli 43 snt/m3 + voimassa oleva arvonlisävero. Aiempi yksikköhinta vuoden 2023 osalla oli 39 snt/m3 + alv.
Keski-Uudenmaan Veden tulevan vuoden 2025 talousarvioluonnos on laadittu pääasiassa aiempien vuosien pohjalta. Toimintamenot ovat nousseet 4,5 % ja tulot 3,8 % vuoden 2024 talousarvioon nähden. Menojen kasvu selittyy pääasiassa yleisellä kustannusten kasvulla. Varsinaisten toimintamenojen lisäksi bruttokustannuksia kasvattaa myös kasvaneet korkokulut, mikä puolestaan johtuu korkeasta korkotasosta.
Keski-Uudenmaan Vesiensuojelun liikelaitoskuntayhtymän operatiivisen toiminnan kustannusten laskutus kattaa noin 10 % tuloista. Talousarviossa veden myyntimääräksi vuonna 2025 on arvioitu 10,3 milj.m3. Ennuste perustuu kuluvan vuoden puolivuositilastoon ja merkitsee noin 2,0 % suurempaa määrää kuin kuluvan vuoden talousarviossa. Taloussuunnitelman vuosille 2026 ja 2027 arvioidaan veden myynnin kasvavan edelleen noin 1 % verran vuosittain.
Taloussuunnitelmavuosien yksikköhinta-arviointi:
Taloussuunnitelmavuosille veden yksikköhinnalle on tulossa muutosta, jolloin TS2026 yksikköhinta 44 snt/m3 ja TS2027 yksikköhinta on 45 snt/m3 + voimassa oleva arvonlisävero. Korotus on edellisten mukaan TS2026 1 snt/m3 ja TS2027 1 snt/m3.
Vuosille 2026 - 2027 on vedenmyynnissä arvioitu kasvua n.100 000 m3/vuosi.
Tuloslaskelma
Toimintatulot vuodelle 2025 on arvioitu olevan 5,03 Me.
Toimintakulut
Toimintamenot vuodelle 2026 on arvioitu olevan 3,6 Me. Toimintamenoissa on n. 155 te kasvua, verrattuna 2024 vuoteen. Kasvua tulee mm. palveluiden ostosta, tarvikkeiden hankinnasta ja henkilöstökuluista.
Toimintakatteessa tavoitteena vuodelle 2025 on 1,5 Me ja vuosikate 1,1 Me.
Investointiosa
Investointien osalta päähuomio vuonna 2025 on Santakosken vedenottamon saneeraus 2 Me ja Kellokosken varikko 1,4 Me. Lisäksi verkostohankkeet 0,05 Me ja jäsenkuntien hankkeet 0,5 Me. Kamera, lukitus ja irtaimistohankintoihin on varattu 0,125 Me. Investointibudjetin kokonaisvaraus vuodelle 2025 on n. 4,1 M€.
Rahoitusosa
Lainan tarve vuodelle 2025 on 4,1Me.
Järvenpään Veden lausunto
Talousveden vuoden 2025 yksikköhinta ei nouse eli on vuoden 2024 tasolla 43 snt/m3. Suunnitelmavuosille 2026 - 2027 on esitetty myös korotukset 1 snt/m3 vuosi. Hyvänä huomiona on, että yksikköhinnan korotukset jäävät maltillisiksi, verraten aiempaa vuoden 2024 osalla tehtyä arviointia suunnitelmavuosien yksikköhintojen korotuksista, jolloin korotukset olivat arvioitu olevan 2 snt/m3/vuosi.
Kokonaisuudessa talousarvion yksikköhintojen vaikutukset vuodelle 2025 ja suunnitelmavuosille 2026 - 2027 ovat maltilliset, vaikkakin aiheuttavat seurannaisesti Järvenpään Vedelle taksojen korotustarpeen.
Toimivalta mihin päätös perustuu: Hallintosääntö 24 § vesiliikelaitoksen johtokunta.
Ehdotus
Esittelijä
-
Ari Kaunisto, toimitusjohtaja, ari.kaunisto@jarvenpaa.fi
Johtokunta päättää esittää Järvenpään kaupungin lausuntona Keski-Uudenmaan Vesi kuntayhtymälle, että:
1. Järvenpään kaupungilla ei ole huomauttamista kuntayhtymän talousarvioon vuodelle 2025 eikä vuosien 2026 - 2027 taloussuunnitelmaan.
Päätös
Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.