Perustelut
Valmistelijat: Marketta Niemi ja Ari Kaunisto
Kaupunginvaltuusto on hyväksynyt talousarvion 2025 ja taloussuunnitelman 2026–2028 päätöksellään 11.11.2024 § 75, jossa on huomioitu talousarvion 2025 taksankorotustarpeet. Järvenpään kaupungin hallintosäännön 24 §:n mukaisesti johtokunta päättää laitoksen vesihuoltotaksasta. Järvenpään Veden vesihuoltotaksa koostuu perus- ja käyttömaksuista sekä liittymismaksuista.
Käyttömaksun perusteena on kiinteistön käyttämän veden määrä, joka mitataan laitoksen asentamalla vesimittarilla. Käyttö- ja perusmaksuja peritään erikseen talous- ja jätevedelle.
Perusmaksu on kiinteä kuukausimaksu ja määräytyy kiinteistön vesimittarin koon sekä liitettyjen palveluiden perusteella.
Liittymismaksu on rakennettavan tai verkostoon liitettävän rakennuksen tyypistä ja kerrosalasta riippuva kertaluonteinen maksu, joka on siirto- ja palautuskelpoinen.
Vesihuoltolain 18 §:n mukaan Vesihuollon maksujen tulee olla sellaiset, että pitkällä aikavälillä voidaan kattaa vesihuoltolaitoksen uudis- ja peruskorjausinvestoinnit ja kustannukset. Maksuihin saa sisältyä enintään kohtuullinen tuotto pääomalle. Maksujen tulee olla kohtuulliset ja tasapuoliset. Maksun suuruudessa voidaan ottaa huomioon tarve säädellä veden kulutusta, veden erityinen käyttötarkoitus taikka jäteveden poikkeuksellinen laatu tai määrä. Maksujen tulee tarpeen mukaan olla sellaiset, että ne edistävät veden säästäväistä käyttöä ja jäteveden määrän vähentämistä sekä ehkäisevät haitallisten aineiden johtamista viemäriin.
Järvenpään Veden talousarvio vuodelle 2025 on hyväksytty kaupunginhallituksessa ja kaupunginvaltuustossa ja se edellyttää seuraavia taksankorotuksia:
- Perusmaksujen osalta 2 % dn20 mittareihin ja 6 % alkaen mittarikoosta dn25, perusmaksut muodostuvat mittarikoon mukaan ja tarkemmat tiedot mittarikokoluokittain on esitetty liitteessä.
Alla arvonlisäverottomat käyttömaksujen korotukset:
- Talousveden käyttömaksujen osalta 6 snt/m3 (n. 4 %)
- Jäteveden käyttömaksujen osalta 7 snt/m3 (n. 3 %)
Perusteita taksamuutoksiin
Korotuksien perusteena on investointien rahoittaminen ilman lainanottoa, yleiskustannusten nousu ja käsiteltävän jäteveden määrän ja käsittelyn kustannustason nousu. Lisäksi korotuksilla katetaan em. lisäksi vuosien 2023–2024 veden myynnin vähenemisen vaikutusta Järvenpään Veden talouteen.
Riittävillä vesihuollon taksankorotuksilla varmistetaan vesihuollon toimintavarmuutta, riskienhallintaa, laadullisia tavoitteita, palveluvastaavuutta sekä taloudellisia toimintaedellytyksiä.
Vuoden 2023 veden- ja jäteveden laskutus pieneni n. 5,5 %, jonka seurauksena jäätiin talousarvion tulotavoitteesta n. 460 te. Näiden lisäksi liittymismaksutulot toteutuivat 625 te talousarviota (1.120 te) pienempänä sekä n. 445 te pienempänä kuin v. 2022. Kokonaisuutena vuonna 2023 oli tulovajetta n. 1 Me.
Arvio kuluvan vuoden 2024 toimintatulot toteutunevat n. 250 te alle talousarvion ja liittymaksutuotot toteutunee n 240 te alle talousarvion (1.055 te). Näin ollen tulovajetta on syntymässä noin 500 te.
Talousarvio 2025 on laadittu kulujen osalta samansuuruisena kuin 2024 huolimatta, että useat palveluntuottajat ovat ilmoittaneet merkittävistä hinnankorotuksista vuodelle 2025.
Perusmaksut
Vuonna 2024 talouteen vaikuttavana muutoksena on aiempien vuosien yleiskustannuksien nousu ja mm. puhdistettavaksi toimitetun jäteveden. kustannustason nousu. Lisäksi veden myynti on laskenut asiakkaiden kulutuskäyttäytymisien muutosten takia sekä asunto-osakeyhtiöiden siirryttyä huoneistokohtaiseen veden kulutuksen mittaukseen.
Vesilaitosyhdistyksen vesihuoltolaitosten maksuja koskevien suositusten mukaan vesihuoltolaitoksen tuloista 50 % tulisi perusmaksuista ja 50 % käyttömaksuista. Vuonna 2024 perusmaksujen osuus vesimaksuista on n. 16 %. Perusmaksujen nostaminen on perusteltua sikälikin, koska suurin osa kuluista on kiinteitä kustannuksia.
Vesi- ja jätevesimaksut
Veden myynti on laskenut merkittävästi vuonna 2023 ja merkittävää nousua ei ole tapahtunut vuoden 2024 aikana. Tulokehittymää on pystytty parantamaan aiemmilla taksankorotuksilla, mutta näillä taksankorotuksilla ei ole pystytty kattamaan veden myynnin pienentymistä. Lisäksi vuoden 2023 sitovan toimintakatteen ylitys on huomioitu kaupunginvaltuuston päätöksen mukaisesti talousarviossa vuosina 2025–2026.
Taloudelliset vaikutukset
Korotuksien vaikutus keskimääräiselle omakotikiinteistön neljähenkiselle perheelle vuonna 2025 (veden käyttö n.150 m³/a) on noin 28 e vuodessa (sis. alv 25,5 %).
Taloudessa käyttävän veden ja jäteveden kokonaishinta on n. 0,6 senttiä/litra. Talousarviovuonna 2025 liikevaihto kasvaa noin 370 te edellä mainittujen korotuksien myötä verrattuna vuoteen 2024.
Taksamuutokset 1.4.2025 alkaen on liitteenä ja taksakorotusvaikutukset ovat oheismateriaalina.
Toimivalta mihin päätös perustuu: Hallintosääntö 24 § Vesiliikelaitoksen johtokunta
Ehdotus
Esittelijä
-
Ari Kaunisto, toimitusjohtaja, ari.kaunisto@jarvenpaa.fi
Johtokunta päättää hyväksyä vesihuollon taksamuutokset 1.4.2025 alkaen liitteen mukaisina.
Päätös
Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.