§ 36 Lupapiste -palvelun kehittämishankinta, osa 4

Lataa 

JARDno-2021-1318

Päätöspäivämäärä

12.12.2025

Päätöksen tekijä

Kaupunginjohtaja

Päätöksen peruste

Hallintosäännön (KV 27.5.2024) luvun 18 kohdan 2 mukaan kaupunginjohjtaja voi päättää alle 500 000 euron hankinnoista.

Kuvaus

Asian taustaa

Järvenpään kaupunki on hakenut lisärahoitusta Lupapiste -palvelun kehittämiselle. Ympäristöministeriö myönsi avustusta 12 avustushakemuksessa kuvatulle työpaketille, joilla toteutetaan lakiuudistuksista johtuvia välttämättömiä muutoksia Lupapiste-palveluun.

Näissä työpaketeissa tehdään Lupapisteeseen tarvittavat muutokset sisältöihin, käyttöliittymille ja rajapinnoille. Tällä hetkellä Lupapisteen tietokanta sisältää rakennusluville rakenteisina ne tiedot, jotka viranomaisten tulee lakien mukaan kerätä. Uusi rakentamislaki, RYTJ-laki ja niihin liittyvät asetukset ja muut säädökset laajentavat tietosisältöä, jolloin Lupapisteen tietokanta, tietojen hallinta ja rajapinnat tulee laajentaa vastaamaan näitä. Tämän ansiosta taustajärjestelmiin ja siitä eteenpäin Ryhtiin toimitetaan vain Ryhtiin sopivaa tietoa.

Nyt tehtävä tilaus koskee seuraavia ympäristöministeriön avustusta saaneita työpaketteja:

2.1.7. Tietosisällön valmistelu API-yhteensopivaksi

2.1.8. Laajentuneiden Ryhti-tietojen vastaanottaminen

2.1.9. Tietosisällön valintatoiminnallisuus (Wizard)

2.2.3. API-dokumentaatio Lupapisteen API:n käyttöönottoon

2.3.1. API-toiminnallisuuksien kehittäminen

2.3.2. API-kutsujen ja end pointien kehittäminen

2.3.3. Autentikaatioiden toteutus

2.3.4. Herätteiden toteutus

2.3.5. Rakennustietojen luku kuntajärjestelmästä

2.4.4. Dokumentointi

2.4.5. Rakennustietojen luku Ryhtistä

3.1. Käyttöönoton yhteisen mallin suunnittelu

Näiden työpakettien työmäärä tilauksessa on 260 henkilötyöpäivää. Työpakettien tarkempi kuvaus on toimenpidesuunnitelmassa.

Hankinnan taustaa

Järvenpään kaupunkikehitysjohtaja on päättänyt (§ 4) lupapisteen palvelusopimuksen uusinnasta 01.06.2021 perustuen Tiera Oy:n yhteishankintaan. Tiera on kilpailuttanut hankinnan EU-​kynnysarvon ylittävänä,​ hilma-​numero: 2020-​060241,​ TED-​numero: 2020 /S 245-​607470. Tässä hankinnassa ovat kyseessä kehitystoimenpiteet,​ joita ei mainittu alkuperäisessä hankintailmoituksessa. Hankintalain § 136 momentin 2 kohdan 2 mukaisesti hankintasopimukseen voidaan tehdä muutos,​ mikäli alkuperäisen sopimuskumppanin on tarpeen suorittaa lisätöitä tai -​palveluja,​ jotka eivät sisältyneet alkuperäiseen sopimukseen,​ ja jos sopimuskumppanin vaihtaminen ei ole mahdollista taloudellisista tai teknisistä syistä ja aiheuttaisi merkittävää haittaa tai kustannusten merkittävää päällekkäisyyttä hankintayksikölle. Muutoksen on oltava arvoltaan vähäisempi kuin 50 prosenttia hankinnan arvosta. Hankintailmoituksella ilmoitettu hankinnan arvo on 5 500 000 €.

Tietohallintojohtaja on tehnyt päätöksen 12.11.2024, jossa hankittujen muutosten arvo oli 3,​63 prosenttia hankinnan kokonaisarvosta. 31.3.2025 tietohallintojohtaja on tehnyt toisen päätöksen, jossa mainittujen muutosten arvo on 4,27 prosenttia hankinnan kokonaisarvosta. Tässä päätöksessä lueteltujen muutosten arvo on 4,7 prosenttia hankinnan kokonaisarvosta. Näin ollen muutosten yhteenlaskettu arvo on 12,6 prosenttia hankinnan kokonaisarvosta.

 

Taloudelliset vaikutukset

Hankinnan kokonaisarvo on 260 000 euroa.

Päätös

Päätän,

1. hankkia päätöstekstissä kuvatut työpaketit 8-15 Cloudpermit Oy:lta

2. laskutus vaiheistetusti erikseen sovittujen kokonaisuuksien hyväksytyn toteutuksen ja vastaanotton jälkeen.

Allekirjoitus

Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja

Organisaatiotieto

Konsernipalvelut