Kuvaus
Perusopetusasetuksen 9 §:ssä säädetään:
Opetuksen järjestäjän tulee laatia lukuvuosittain opetussuunnitelmaan perustuva suunnitelma, jossa määrätään opetuksen yleisestä järjestämisestä, opetustunneista ja opetuksen yhteydessä järjestettävästä muusta toiminnasta sekä työajoista, koulun ulkopuolella annettavasta opetuksesta sekä muista tarpeellisista opetuksen järjestämiseen liittyvistä asioista.
Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen toimintasääntö Osa II § 19, kohta 1(Opetus- ja kasvatuslautakunta 25.9.2025 § 52) mukaan opetusjohtaja hyväksyy koulujen vuosisuunnitelmat ja toimintakertomukset.
Koulujen rehtorit ovat laatineet koulukohtaiset opetussuunnitelmiin perustuvat suunnitelmat lukuvuodelle 2025–2026 opetusjohtajan hyväksyttäväksi oppilashallintojärjestelmässä.
Lukuvuosisuunnitelma ja liitteet sisältävät mm.
· lukuvuoden työ- ja loma- ajat sekä tiedon koulun lauantaikoulupäivästä
· yhteiset ja koulukohtaiset tavoitteet ja kehittämiskohteet keskeiset hankkeet
· kuntatason ja koulukohtaisen oppimisen tuen järjestämisen periaatteet
· osallisuuden ja vaikuttamisen mahdollisuudet monialaiset oppimiskokonaisuudet
· lukuvuoden tapahtumat, leirikoulut ja retket
· esi- ja alkuopetusyhteistyösuunnitelman
· kodin ja koulun yhteistyösuunnitelman
· yhteisöllisen opiskeluhuollon suunnitelman
· tilasto- osan (oppilasmäärät, tuntien käyttö)
· koulukohtainen tarkempi selvitys tuntien käytöstä
Koulujen lukuvuosisuunnitelmien tekstiosiot julkaistaan hyväksymisen jälkeen Wilmassa huoltajille ja henkilöstölle.
Perusopetuksen lukuvuosisuunnitelman tilasto- osasta 2025–2026 ilmenee, että perusopetuksen yhteenlaskettu oppilasmäärä 20.9.2025 on 4484 (4582) oppilasta. Tämä on 98 oppilasta vähemmän kuin edellisvuoden tilastopäivänä. Valmistavaa opetusta saa 31 oppilasta. Ilman valmistavavan opetuksen oppilaita oppilasmäärä on 4453 (4522) eli 69 oppilasta vähemmän kuin edellisvuotena.
Perusopetuksen oppimisen tuki muuttui 1.8.2025 alkaen. Jatkossa oppilaita ei jaeta erityistä tai tehostettua tukea saaviin oppilaisiin. Oppilaiden tuki määritellään ryhmäkohtaisena tai yksilökohtaisena tukena. Tämä lukuvuosi on siirtymä vuosi ja uuden lain mukaisia tuen päätöksiä ei vielä ole tehty. Vanhan lain mukaan edellisvuoden tilastopäivän oppilaistamme erityistä tukea oppimiseensa sai 462 oppilasta eli 10, 2 % ja tehostettua tukea 823 oppilasta.
Koulujen tuntikehyksen yleisopetuksen ja erityisopetuksen käyttösuunnitelma lukuvuodelle 2025–2026 on yhteensä 7972 vuosiviikkotuntia eli 1,79 vvt/oppilas (ed. vuosi 8005 vvt 1,77 vvt/oppilas). Kokonaistuntimäärä on 8529 (toimintakertomus 24–25 8555,6). Maahanmuuttajaopetus 409 (tk 437). Hankkeet 148 (tk 160).
Opetussuunnitelman mukainen opetus tapahtuu Järvenpään perusopetuksen kouluissa joustavissa ryhmissä ja välttämättä ikäluokkaa ei jaeta luokkaryhmiin ja vastaavasti eri ikäryhmiä sekoitetaan keskenään. Myös erityisopetus toteutetaan monipuolisesti koulun suunnittelemissa joustavissa ryhmissä.
Normaalin tuntikehyksen mukaisten opettajien lisäksi, opetushenkilöstöä on palkattu hankerahoituksella.
Perusopetuksen yhteiset painopistealueet ja kehittämiskohteet lukuvuodelle 2025–2026 ovat:
- Hyvinvointitaidot
- Perustaitojen vahvistaminen
Kouluilla voi olla yhteisten kehittämiskohteiden lisäksi omia koulukohtaisia kehittämiskohteita.